STATUT
GRADA POŽAREVCA

("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 2/2008)

 

Glava prva

OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Požarevac je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu.

Grad Požarevac obavlja poslove grada utvrđene Ustavom, poslove koje mu Republika zakonom poveri iz okvira svojih prava i dužnosti, kao i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

Član 2

Teritoriju grada čine naseljena mesta i katastarske opštine i to:

Naseljeno mesto

Katastarska opština

1

2

Bare

Bare

Batovac

Batovac

Beranje

Beranje

Bradarac

Bradarac

Bratinac

Bratinac

Brežane

Brežane

Bubušinac

Bubušinac

Dragovac

Dragovac

Drmno

Drmno

Dubravica

Dubarvica

Živica

Živica

Kasidol

Kasidol

Klenovnik

Klenovnik

Kličevac

Kličevac

Kostolac

Kostolac

Lučica

Lučica Popovac

Maljurevac

Maljurevac

Nabrđe

Nabrđe

Ostrovo

Ostrovo

Petka

Petka

Požarevac

Požarevac

Poljana

Poljana

Prugovo

Prugovo

Rečica

Rečica

Selo Kostolac

Selo Kostolac

Trnjane

Trnjane

Ćirikovac

Ćirikovac

Član 3

Promena teritorije grada vrši se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Teritorija grada može biti podeljena na gradske opštine.

Na teritoriji grada Požarevca gradske opštine su: Požarevac i Kostolac.

Način određivanja naseljenih mesta odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u sastav gradskih opština, vrste organa i poslove iz nadležnosti grada koje vrše gradske opštine, Skupština grada urediće posebnom odlukom o sprovođenju Statuta grada koja se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 4

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Sedište grada je u Požarevcu, u ulici Drinskoj broj 2.

Član 5

Skupština grada ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:

U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Skupština grada Požarevca".

U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".

U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.

Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.

Član 6

Gradonačelnik Požarevca ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:

U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Gradonačelnik grada Požarevca".

U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".

U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.

Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.

Član 7

Gradsko veće ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:

U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Gradsko veće grada Požarevca".

U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".

U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.

Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.

Član 8

Gradska uprava ima pečat okruglog oblika, prečnika 32 mm, sa sledećom sadržinom:

U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Gradska uprava grada Požarevca".

U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".

U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.

Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.

Član 9

Na teritoriji grada Požarevca u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.

Član 10

Rad organa grada je javan, osim u slučajevima predviđenim zakonom.

Javnost rada i obaveštavanje građana obezbeđuje se:

- javnim raspravama o predlozima za donošenje važnijih akata i u drugim prilikama kada organi grada o tome odluče;

- objavljivanjem odluka i drugih akata na uobičajeni način; i

- pravom građana da ostvaruju uvid u zapisnike i akte organa koji se ne objavljuju.

Član 11

Grad Požarevac ima grb i zastavu.

Grb grada Požarevca simbolički prikazuje kličevački idol između rata i mira iznad tri reke.

U grbu se nalaze ukomponovani u klasičnu heraldičku formu štita sledeći elementi:

- tri reke: Dunav, Morava i Mlava;

- kličevački idol, kao jedan od najstarijih simbola čoveka;

- mač, kao simbol bogate ratničke istorije grada Požarevca; i

- maslinova grana, kao simbol mira. Osnovna boja grba je oranž.

Zastava grada Požarevca je kvadratnog oblika sa grbom grada u sredini. Boja zastave je oranž.

Grb na zastavi je prikazan grafički braon ili u boji zlata.

Grad ima svoj praznik.

Skupština grada Požarevca posebnom odlukom određuje praznik grada, u skladu sa zakonom.

Grb i zastava mogu se upotrebiti samo sa državnim simbolima.

Upotreba grba i zastave grada Požarevca uređuje se odlukom Skupštine grada.

Član 12

Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja pravnim i fizičkim licima za značajna ostvarenja u oblasti proizvodnje, obrazovanja, nauke, umetnosti, sporta i drugim oblastima stvaralaštva.

Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina grada Požarevca.

Dodela nagrada, drugih javnih priznanja i zvanja počasnog građanina grada Požarevca uređuju se odlukom Skupštine grada.

Član 13

Grad ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i inostranstvu.

Grad se može učlanjivati u organizacije gradova u zemlji i inostranstvu.

Vlada Republike Srbije daje saglasnost za saradnju sa gradovima i opštinama u inostranstvu i za učlanjenje u organizacije gradova i opština u inostranstvu.

Glava druga

POSLOVI KOJE VRŠI GRAD

Član 14

Grad, preko svojih organa, a u skladu s Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja;

2) donosi urbanističke planove;

3) donosi budžet i završni račun;

4) uređuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine gradskih taksi i naknada;

5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u gradovima i naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javne rasvete, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

6) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9) donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradu;

10) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

13) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju autotaksi prevoza putnika;

14) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji grada, kao i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

15) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

16) osniva javna preduzeća i vrši nadzor nad njihovim radom;

17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

22) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

23) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

24) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

25) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

26) upravlja imovinom grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

27) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

28) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

30) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

31) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

32) organizuje službu pravne pomoći građanima;

33) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa;

34) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku;

35) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

36) obrazuje komunalnu policiju, inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti grada;

37) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

38) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;

39) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i statutom.

Glava treća

SREDSTVA ZA IZVRŠAVANJE POSLOVA GRADA

Član 15

Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom, kao i sredstva za obavljanje poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike.

Član 16

Poslovi grada finansiraju se iz poreza, taksa, naknada i ostalih javnih prihoda u skladu sa zakonom.

Gradu pripadaju sredstva koja mu Republika obezbeđuje zakonom za vršenje poslova iz okvira prava i dužnosti Republike.

Za zadovoljavanje potreba građana u gradu ili njegovom delu, sredstva se mogu prikupljati i samodoprinosom, u skladu sa zakonom.

Član 17

Grad samostalno raspolaže prihodima i primanjima koja mu pripadaju.

O upotrebi budžetskih sredstava grada odlučuje Skupština grada i Gradonačelnik.

Grad se može zaduživati i zaključivati ugovore o kreditu.

Član 18

Grad ima budžet u kome se iskazuju svi njegovi prihodi i primanja, rashodi i izdaci.

Budžet grada izrađuje se na način predviđen zakonom i donosi se za jednu kalendarsku godinu.

Po isteku godine za koju je budžet grada donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta grada.

Skupština grada usvaja izveštaj o izvršenju budžeta grada.

Budžet grada i završni račun o izvršenju budžeta grada dostupni su javnosti.

Član 19

Korisnici sredstava budžeta dužni su da na zahtev Gradske uprave, a najmanje jedanput godišnje, podnose izveštaj o svom radu i ostvarivanju programa ili dela programa i korišćenju sredstava budžeta.

Grad vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava korisnika budžeta.

Član 20

Gradsko veće daje saglasnost na opšte akte organizacija čiji se rad finansira iz budžeta grada, kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta grada.

Član 21

Za finansiranje određenih potreba, odnosno namena za teritoriju grada ili za deo teritorije grada može se raspisati samodoprinos.

Odluku o samodoprinosu donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.

Odluku donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 2. i 3. ovog člana.

Predlog odluke o samodoprinosu za teritoriju grada ili za deo teritorije grada donosi Skupština grada.

Inicijativu za donošenje odluke podnosi zbor građana ili jedna trećina odbornika Skupštine grada, kad se samodoprinos raspisuje za teritoriju grada, odnosno savet mesne zajednice, kada se samodoprinos raspisuje za područje mesne zajednice.

Član 22

Odluka o samodoprinosu se objavljuje na način na koji se objavljuju akti grada.

Odluka sa spiskom građana na koje se samodoprinos odnosi dostavlja se isplatiocu čije je sedište van područja na kome se sredstva prikupljaju.

Glava četvrta

ORGANI GRADA

Član 23

Organi grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.

Član 24

Skupština grada ima 68 odbornika.

Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje odnosno postavlja Skupština grada.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.

Propisi kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija ne isključuju primenu ovog statuta o poslovima koji su određeni kao nespojivi sa funkcijom odbornika Skupštine grada.

Član 25

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

1. Skupština grada

Član 26

Skupština grada je predstavnički organ koji vrši osnovne funkcije gradske vlasti utvrđene zakonom i ovim statutom.

Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća i 1/3 odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 3. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 27

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi statut grada i poslovnik Skupštine;

2) donosi budžet i završni račun grada;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda grada, kao i način i merila za određivanje visine gradskih taksi i naknada;

4) donosi program razvoja grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi urbanistički plan grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6) donosi propise i druge opšte akte;

7) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

8) osniva gradske službe, gradska javna preduzeća, gradske ustanove i gradske organizacije i vrši nadzor nad njihovim radom;

9) imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore i direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

10) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

11) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;

12) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog Gradonačelnika bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;

13) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji gradu pripadaju po zakonu;

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15) donosi akt o javnom zaduživanju grada u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16) normativno reguliše način sticanja, korišćenja i upravljanja nepokretnostima čiji je korisnik grad (ukupan stambeni i poslovni prostor);

17) donosi akt o javnom zaduživanju grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

18) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

19) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

20) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

21) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja grada;

22) odlučuje o pristupanju u članstvo organizacija gradova u zemlji i inostranstvu i o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države; i

23) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i statutom.

Član 28

Skupština grada odlučuje većinom glasova na sednici kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika, osim kad se odlučuje o donošenju statuta, budžeta i urbanističkih planova, kao i o izboru predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine, Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća, kada se odluka donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 29

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada; izvršava poverene zadatke; predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima; podnosi predloge za donošenje odluka i drugih akata; postavlja pitanja vezana za rad organa grada; daje amandmane na predlog propisa i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja za vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.

Član 30

Odbornik Skupštine grada ima pravo na naknadu putnih troškova, izgubljene zarade, dnevnice i drugih troškova nastalih vršenjem odborničke dužnosti, u skladu sa posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 31

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili dati glas u Skupštini grada i njenim radnim telima.

1.1. Radna tela Skupštine grada

1.1.1. Stalna radna tela

Član 32

Skupština grada osniva savete i komisije, kao stalna radna tela, radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, ili radi rešavanja pojedinih pitanja iz nadležnosti Skupštine i Gradskog veća.

Član 33

Stalna radna tela Skupštine grada su saveti i komisije.

Saveti Skupštine grada su:

- Savet za privredu i finansije,

- Savet za društvene delatnosti,

- Savet za poljoprivredu i selo i

- Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine.

Komisije Skupštine grada su:

- Komisija za stambena pitanja,

- Komisija za izbor i imenovanja,

- Komisija za propise,

- Komisija za predstavke i predloge, i

- Komisija za mandatno-imunitetska pitanja.

Član 34

Skupština grada može posebnom odlukom obrazovati i druga stalna radna tela, radi pretresa određenih pitanja iz svoje nadležnosti.

Odlukom o obrazovanju određuje se broj članova radnog tela, delokrug, ovlašćenja i druga pitanja u vezi sa organizacijom, nadležnostima i radom radnog tela.

Stalna radna tela imaju pravo da predlažu odluke i druge akte koje donosi Skupština grada, ali samo onih akata za koja zakonom nije predviđena isključiva nadležnost nekog organa.

Član 35

Članovi stalnih radnih tela biraju se za mandatni period za koji je izabrana Skupština grada.

Svako radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i 7 članova koje imenuje Skupština iz redova odbornika, priznatih stručnjaka iz odgovarajućih oblasti za koje se radno telo obrazuje i drugih građana, na predlog odborničkih grupa, upućenog Komisiji za izbor i imenovanja Skupštine.

Predsednik radnog tela imenuje se iz reda odbornika.

Zamenik predsednika radnog tela učestvuje u radu i odlučivanju radnog tela, a zamenjuje predsednika radnog tela u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Član 36

O predloženoj listi za izbor članova radnog tela Skupština odlučuje u celini, javnim glasanjem.

Radno telo izabrano je ako je za njega glasala većina prisutnih odbornika.

Ako radno telo ne bude izabrano, ceo postupak se ponavlja.

Član 37

Odbornik može biti član najviše 3 stalna radna tela.

Član 38

Sednicu radnog tela saziva predsednik radnog tela, po sopstvenoj inicijativi, ili na inicijativu najmanje 1/3 članova radnog tela, a dužan je da sazove sednicu na zahtev predsednika Skupštine i Gradonačelnika.

Ako i u tom slučaju predsednik radnog tela ne sazove sednicu, sednicu saziva zamenik predsednika radnog tela ili predsednik Skupštine.

Predsednik radnog tela organizuje rad radnog tela i formuliše zaključke i o tome obaveštava predsednika i sekretara Skupštine grada.

Članovi radnog tela učestvuju u radu radnog tela, iznose mišljenje i daju predloge po pitanjima koja su na dnevnom redu, kao i po drugim pitanjima iz nadležnosti radnog tela.

Član 39

Radno telo radi u sednici, kojoj prisustvuje većina članova radnog tela, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova radnog tela.

Sednica radnog tela saziva se najkasnije 3 dana pre održavanja sednice, a može se sazvati u kraćem roku, ako za to postoje opravdani razlozi.

Član 40

Sednici radnog tela može prisustvovati i učestvovati u radu, bez prava odlučivanja i odbornik koji nije član radnog tela.

U radu radnog tela mogu učestvovati Gradonačelnik i članovi Gradskog veća, bez prava odlučivanja, ako je pitanje iz dnevnog reda iz nadležnosti Gradonačelnika, odnosno Gradskog veća.

Sednici radnog tela obavezno prisustvuje predstavnik predlagača akta koji se na sednici razmatra, bez prava odlučivanja.

Član 41

Radi izvršavanja poslova iz svog delokruga radno telo može, preko svog predsednika, tražiti od Gradske uprave podatke i informacije od značaja za rad radnog tela.

Nakon završetka pretresa radna tela podnose Skupštini svoje mišljenje i predloge. Radno telo može da odredi svog izvestioca za sednicu Skupštine po pitanjima o kojima je raspravljalo.

Član 42

Radna tela mogu da održavaju zajedničke sednice, radi razmatranja određenih pitanja od zajedničkog interesa za dva ili više radna tela.

Zajedničku sednicu radnih tela sazivaju dogovorno predsednici tih radnih tela.

Član 43

Radi razmatranja složenijih pitanja radna tela mogu obrazovati radne grupe iz sastava svojih članova i iz reda građana.

Član 44

Na sednici radnog tela vodi se zapisnik.

U zapisnik se unose sledeći podaci: imena prisutnih, pitanja koja su razmatrana, mišljenja i predlozi radnog tela, svako izdvojeno mišljenje, kao i izvestilac koga je odredilo radno telo za sednicu Skupštine.

Zapisnik potpisuje predsednik radnog tela i lice koje je vodilo zapisnik.

Član 45

Rad radnih tela je dostupan javnosti, osim u slučajevima predviđenim zakonom.

Član 46

Skupština može i pre isteka roka na koji su imenovani razrešiti pojedine članove radnih tela i imenovati nove putem pojedinačnog kandidovanja i imenovanja, kako zbog toga što nisu uredno dolazili na sednice radog tela, tako i iz drugih razloga.

Inicijativu za razrešenje članova radnog tela, može podneti grupa od najmanje 3 odbornika.

Član radnog tela razrešen je kad za to glasa većina odbornika prisutnih na sednici Skupštine.

Član 47

Savet za privredu i finansije razmatra predloge odluka i drugih opštih akata koji se odnose na finansiranje poslova grada, takse, naknade i druge dažbine, budžet i završni račun budžeta, razmatra pitanja koja se odnose na poslovanje i razvoj privrede grada, prati i razmatra pitanja koja se odnose na zanatstvo, turizam i ugostiteljstvo, trgovinu, robne rezerve, saobraćaj, kao i druga pitanja od značaja za razvoj i unapređenje oblasti privrede i finansija grada.

Član 48

Savet za društvene delatnosti razmatra predloge odluka i druga pitanja iz oblasti obrazovanja, vaspitanja, kulture, fizičke kulture, sporta, zdravstvene, socijalne, dečije, boračke i invalidske zaštite, javnog informisanja i ostalih oblasti društvenih delatnosti, prati realizaciju programa u tim oblastima, razmatra pitanja u vezi verskih odnosa i verskih zajednica u gradu i prati stanje i inicira mere za razrešenje problematike u ovim oblastima.

Član 49

Savet za poljoprivredu i selo prati i razmatra pitanja iz oblasti poljoprivrede, šumarstva, vodoprivrede, snabdevanja grada poljoprivredno-prehrambenim proizvodima, razvoja seoskih naselja u gradu i predlaže Skupštini preduzimanje mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje.

Član 50

Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine razmatra predloge odluka i drugih opštih akata i druga pitanja koja se odnose na prostorno i urbanističko planiranje, korišćenje i uređenje zemljišta, izgradnju objekata, uređenje i održavanje javnih komunalnih objekata, ulica, trgova, lokalnih i nekategorisanih puteva, tehničko regulisanje saobraćaja, zaštitu životne sredine, vazduha, prirode i prirodnih dobara, zaštitu od buke, kao i druga pitanja iz ove oblasti.

Član 51

Komisija za stambena pitanja razmatra predloge odluka i drugih opštih akata koji se odnose na stambene odnose i rešava stambene potrebe zaposlenih lica organa grada na stanovima na kojima je nosilac prava korišćenja grad Požarevac i predlaže Skupštini preduzimanje odgovarajućih mera.

Član 52

Komisija za izbor i imenovanja obrađuje predloge odborničkih grupa i predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje predsednika, zamenika predsednika i članove skupštinskih radnih tela, predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje upravnih i nadzornih odbora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač grad, predlaže Skupštini imenovanje i razrešenje školskih odbora osnovnih i srednjih škola, odlučuje o pitanjima koja se odnose na plate, dodatke na plate, naknade i ostala primanja izabranih, postavljenih i imenovanih lica od strane organa grada donosi pojedinačne akte o statusnim pitanjima izabranih i postavljenih lica organa grada i odlučuje u prvom i drugom stepenu o njihovim pravima iz rada i po osnovu rada i obavlja i druge poslove u skladu sa odlukama Skupštine.

Član 53

Komisija za propise razmatra usklađenost predloga odluka i drugih opštih akata koje usvaja Skupština sa Ustavom, zakonom, statutom i drugim propisima i daje svoje predloge i mišljenja Skupštini.

Razmatra predloge odluka i drugih akata koje usvaja Skupština, a čije razmatranje nije povereno drugom radnom telu.

Razmatra predloge za donošenje autentičnog tumačenja odluka i drugih akata koje je donela Skupština.

Utvrđuje prečišćene tekstove odluka i drugih akata Skupštine.

Član 54

Komisija za predstavke i predloge razmatra predstavke i predloge građana upućene ili ustupljene Skupštini i po potrebi predlaže Skupštini i nadležnim organima mera za rešavanje pitanja sadržanih u njima i o tome obaveštava podnosioca.

Član 55

Komisija za mandatno-imunitetska pitanja vrši poslove verifikacionog odbora u slučaju potvrđivanja mandata odbornika čiji je mandat dodeljen umesto odbornika kome je prestao mandat, razmatra razloge prestanka mandata pojedinih odbornika, kada za to ima potrebe i o tome podnosi Skupštini izveštaj, utvrđuje pravo političkim strankama, koalicijama političkih stranaka, drugim političkim organizacijama i grupama građana koje imaju odbornike u Skupštini na finansiranje, kao i druga pitanja u vezi sa mandatno-imunitetskim pravima odbornika.

Član 56

Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za privredu i finansije i za Savet za poljoprivredu i selo obavljaće Odeljenje za privredu, finansije i trezor.

Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za društvene delatnosti obavljaće Odeljenje za društvene delatnosti.

Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Savet za komunalne poslove, urbanizam i zaštitu životne sredine i Komisiju za stambena pitanja obavljaće Odeljenje za urbanizam, komunalne i imovinsko-pravne poslove.

Stručne, organizacione i administrativno tehničke poslove za Komisiju za izbor i imenovanja, Komisiju za propise, Komisiju za predstavke i predloge i Komisiju za mandatno-imunitetska pitanja obavljaće Odsek za skupštinske poslove Odeljenja za opštu upravu i skupštinske poslove.

1.1.2. Povremena radna tela

Član 57

Povremena radna tela Skupštine su: komisije, radne grupe odbornika i druga povremena radna tela, zavisno od potreba određenih slučajeva.

Skupština obrazuje povremena radna tela aktom kojim se određuje: zadatak, sastav i vreme na koje se obrazuju, odnosno rok za završetak zadatka, kao i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe radnog tela.

Članovi radnog tela se biraju iz sastava odbornika i iz reda građana.

1.1.3. Anketna radna tela

Član 58

Anketna radna tela obrazuju se za vršenje posebnih zadataka određenih odlukom o njihovom obrazovanju.

Član 59

Skupština može obrazovati, iz reda odbornika, anketna radna tela radi sagledavanja stanja u određenoj oblasti i utvrđivanja činjenica o pojedinim pojavama ili događajima.

Odlukom o obrazovanju anketnog radnog tela utvrđuje se sastav i zadatak radnog tela.

Anketno radno telo ne može vršiti istražne i druge sudske radnje.

Anketno radno telo ima pravo da traži od državnih organa i od pojedinih organizacija podatke, isprave i obaveštenja, kao i da uzima izjave od pojedinaca koje su mu potrebne.

Predstavnici državnih organa i organizacija, kao i građani, dužni su da daju istinite izjave, podatke, isprave i obaveštenja u radu anketnog radnog tela.

Posle obavljenog rada anketno radno telo podnosi Skupštini izveštaj sa predlogom mera.

Anketno radno telo prestaje sa radom danom odlučivanja o njegovom izveštaju na sednici Skupštine.

Član 60

 

U radu anketnih radnih tela shodno se primenjuju odredbe ovog statuta o radu radnih tela.

1.2. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine grada

Član 61

Skupština grada ima predsednika i 2 zamenika predsednika, koji se biraju iz reda odbornika, na vreme od četiri godine.

Član 62

Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine grada, saziva sednice, predlaže dnevni red i predsedava sednicama, stara se o primeni Poslovnika Skupštine, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine grada, potpisuje akte koje je donela Skupština grada i vrši i druge poslove koje mu poveri Skupština grada.

Član 63

Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Član 64

Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje 1/3 odbornika.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Predlog sadrži ime i prezime kandidata, kratku biografiju, stranačku pripadnost, obrazloženje i potpise odbornika.

Član 65

Predlog kandidata za predsednika Skupštine podnosi se predsedavajućem, u pisanom obliku.

Predsedavajući upoznaje odbornike sa svim primljenim predlozima kandidata za predsednika Skupštine.

O predloženim kandidatima otvara se rasprava.

Predstavnik predlagača ima pravo da obrazloži predlog.

Kandidat za predsednika može da iznese svoj program i odgovori na postavljena pitanja odbornika.

Odbornik može na sednici izneti mišljenje o predloženom kandidatu.

Posle rasprave Skupština, na predlog predsedavajućeg, javnim glasanjem, utvrđuje listu kandidata za predsednika Skupštine, po azbučnom redu početnih slova njihovih prezimena.

Član 66

Izbor predsednika vrši se tajnim glasanjem.

Tajnim glasanjem za izbor predsednika Skupštine, posle potvrđivanja mandata odbornika, rukovodi predsedavajući na sednici Skupštine, odnosno najstariji odbornik i sekretar Skupštine iz prethodnog saziva, a u njegovom odsustvu po jedan najmlađi odbornik iz dve izborne liste koje su dobile najveći broj odborničkih mesta.

Član 67

Za predsednika Skupštine izabran je odbornik koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Ako su predložena dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, postupak glasanja se ponavlja.

Ako je predloženo više od dva kandidata, a nijedan nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se izbor između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednaki broj glasova.

Ako ni u drugom krugu predsednik Skupštine nije izabran, postupak glasanja se opet ponavlja.

Ako ni u trećem glasanju nije izabran predsednik Skupštine, postupak izbora se opet ponavlja, s tim što se više ne mogu predložiti kandidati koji u dosadašnjem glasanju nisu dobili potreban broj glasova.

Postupak predlaganja kandidata će se ponoviti i ako je na listi za izbor predsednika bio samo jedan kandidat, koji nije izabran.

Član 68

Predsednik Skupštine stupa na dužnost po objavljivanju rezultata izbora za predsednika i preuzima vođenje sednice.

Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na konstitutivnoj sednici, predsedavajući odbornik nastaviće sa rukovođenjem sednice do izbora zamenika predsednika Skupštine.

Član 69

Predsednik Skupštine može podneti ostavku.

Predsednik Skupštine podnosi ostavku u pisanoj formi ili usmeno, na samoj sednici Skupštine.

U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine ako je ostavku podneo između dve sednice.

Skupština bez odlučivanja-glasanja, rešenjem utvrđuje da je predsedniku Skupštine prestao mandat.

Do izbora novog predsednika Skupštinom predsedava zamenik predsednika Skupštine.

Član 70

Predsedniku Skupštine može prestati funkcija razrešenjem sa te funkcije.

Predlog za razrešenje predsednika pre isteka mandata može podneti najmanje 1/3 odbornika u Skupštini.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Razrešenje predsednika se vrši na način i po postupku predviđeni za njegov izbor.

Član 71

Mandat predsednika Skupštine produžava se za vreme ratnog stanja, sve dok traje ratno stanje.

Član 72

Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.

U slučaju obavljanja funkcije volonterski predsednik Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.

Član 73

Predsednik Skupštine ima 2 zamenika.

Zamenik predsednika pomaže predsedniku u radu i zamenjuje ga u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja svoju dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja.

Član 74

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Član 75

Zameniku predsednika može prestati funkcija pre isteka mandata ostavkom ili razrešenjem.

Član 76

Zamenik predsednika može podneti ostavku.

Zamenik predsednika podnosi ostavku u pisanoj formi, ili usmeno, na samoj sednici Skupštine.

U slučaju podnošenja ostavke, zameniku predsednika Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo između dve sednice.

Skupština bez odlučivanja - glasanja, rešenjem utvrđuje da je zameniku predsednika Skupštine prestao mandat.

Član 77

Zamenik predsednika Skupštine može biti razrešen na predlog predsednika Skupštine ili najmanje 1/3 odbornika.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Razrešenje zamenika predsednika Skupštine se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.

Član 78

Zamenik predsednika Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.

U slučaju obavljanja funkcije volonterski zamenik predsednika Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.

Član 79

Predlog za razrešenje predsednika Skupštine, zamenika predsednika Skupštine i sekretara Skupštine ne može se ponovo podneti u roku kraćem od 6 meseci od dana podnošenja prethodnog predloga za razrešenje, kao ni u roku kraćem od 6 meseci od dana razmatranja prethodnog predloga za razrešenje na sednici Skupštine.

1.3. Sekretar Skupštine grada

Član 80

Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine se postavlja na predlog predsednika Skupštine, na vreme od 4 godine, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih odbornika i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Sekretar Skupštine može biti na stalnom radu u gradu, a može ovu funkciju obavljati i volonterski.

U slučaju obavljanja funkcije volonterski sekretar Skupštine ima pravo na novčanu naknadu.

Skupština grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Član 81

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim poslovnikom.

2. Izvršni organi grada

Član 82

Izvršni organi grada su: Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 83

Gradonačelnika bira Skupština grada iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.

Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.

Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u gradu.

Član 84

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, statutom ili odlukom Skupštine;

6) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;

7) obrazuje stručna radna tela za pojedine oblasti iz svoje nadležnosti;

8) vrši i druge poslove utvrđene statutom i drugim aktima grada.

Član 85

Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i 9 članova Gradskog veća, koje bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća, odnosno na istoj sednici.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Članovi Gradskog veća koje bira Skupština grada ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti grada.

Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u gradu, a mogu ovu funkciju obavljati i volonterski, o čemu odlučuju oni sami posle izbora.

U slučaju obavljanja funkcije volonterski članovi gradskog veća imaju pravo na novčanu naknadu.

Član 86

Gradsko veće:

1) predlaže statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština, osim rešenja o imenovanju i razrešenju članova skupštinskih radnih tela, članova upravnih i nadzornih odbora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač grad, članova školskih odbora osnovnih i srednjih škola, koje predlaže Komisija za izbor i imenovanja Skupštine;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3) donosi odluke o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koju donosi Skupština grada;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave, odnosno načelnike uprava za pojedine oblasti, ako se obrazuju gradske uprave za pojedine oblasti; i

8) daje saglasnost na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave.

Član 87

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuje njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 88

Gradonačelnik i Gradsko veće redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.

Član 89

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.

Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 90

Razrešenjem Gradonačelnika, kao i prestankom mandata po bilo kom drugom osnovu prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.

Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Član 91

Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat izvršnih organa grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

Glava peta

GRADSKA UPRAVA

Član 92

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada Gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno gradu;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 93

Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ, a mogu se obrazovati i gradske uprave za pojedine oblasti.

Član 94

Gradskom upravom, kao jedinstvenim organom, rukovodi načelnik.

Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

U Gradskoj upravi obrazovanoj kao jedinstveni organ, za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.

Član 95

Kada se gradska uprava organizuje u više uprava, radom uprave rukovodi načelnik.

Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet, u odnosu na delokrug uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

U okviru uprave za vršenje srodnih poslova, mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.

Član 96

Načelnika Gradske uprave, odnosno uprave za pojedine oblasti postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Rukovodioce organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik.

Član 97

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa statutom grada i aktom o organizaciji Gradske uprave.

Član 98

U Gradskoj upravi mogu se postaviti pomoćnici Gradonačelnika, izvan unutrašnjih organizacionih jedinica, za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivreda i dr.).

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.

U Gradskoj upravi može biti postavljeno najviše 5 pomoćnika Gradonačelnika.

Član 99

Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik Gradske uprave uz saglasnost Gradskog veća.

Član 100

Gradska uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;

6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.

Član 101

U postupku pred Gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Član 102

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između Gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između opštinskih uprava za pojedine oblasti.

Načelnik Gradske uprave, odnosno načelnik uprave za pojedine oblasti rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica.

Član 103

Poslove gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.

Član 104

O izuzeću načelnika Gradske uprave, odnosno načelnika uprave za pojedine oblasti rešava Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u Gradskoj upravi rešava načelnik Gradske uprave.

Glava šesta

GRADSKO JAVNO PRAVOBRANILAŠTVO

Član 105

Poslove pravne zaštite prava i interesa grada vrši Gradsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu.

Opštinsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu nastavlja sa radom kao Gradsko javno pravobranilaštvo u Požarevcu.

Osnivanje, organizacija i nadležnost Gradskog javnog pravobranilaštva bliže se uređuje posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 106

Gradsko javno pravobranilaštvo ima pečat okruglog oblika, prečnika 32mm, sa sledećom sadržinom:

U spoljašnjem krugu pečata ispisuje se naziv "Republika Srbija".

U sledećem unutrašnjem krugu ispisuje se naziv "Gradsko javno pravobranilaštvo".

U dnu pečata ispisuje se sedište "Požarevac".

U sredini pečata je mali grb Republike Srbije.

Između grba Republike Srbije i sedišta ispisuje se redni broj pečata, odnosno rimska cifra.

Glava sedma

NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OBAVLJANJU POSLOVA GRADA

Član 107

Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave su građanska inicijativa, zbor građana i referendum.

Oblici neposredne samouprave iz stava 1. ovog člana uređuju se zakonom i ovim statutom.

Građanska inicijativa

Član 108

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i statutom.

O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.

Za punovažno pokretanje građanske inicijative potreban je potpis najmanje 10% birača sa određenog područja grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje akta o građanskoj inicijativi.

Spisak potpisnika građana-birača za pokretanje građanske inicijative mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i svojeručni potpis.

Član 109

Za sprovođenje građanske inicijative građani obrazuju inicijativni odbor, koji može obrazovati posebne odbore za prikupljanje potpisa.

Članovi inicijativnog odbora sačinjavaju i potpisuju predlog građanske inicijative o kome će sakupljati potpise birača i sprovode dalji postupak ostvarivanja građanske inicijative na način propisan zakonom.

Zbor građana

Član 110

Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koji može biti zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice.

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa grada.

Zbor građana, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini ili pojedinim organima i službama grada.

Organi i službe grada dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku, ili meru i o tome obaveste građane.

Član 111

Zbor građana saziva Gradonačelnik, predsednik Skupštine grada i savet mesne zajednice, najmanje 8 dana, pre dana održavanja.

Zbor građana može sazvati i grupa građana u skladu sa odlukom Skupštine grada.

Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana.

Član 112

Predlog za sazivanje zbora građana mogu dati:

- Gradsko veće,

- najmanje 50 građana-birača, iz odgovarajućeg naseljenog mesta,

- savet mesne zajednice i

- najmanje 5 odbornika Skupštine grada.

Predlog za sazivanje zbora od strane građana daje se u pisanoj formi i mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i potpis svakog građanina.

Predlog za sazivanje zbora od strane saveta mesne zajednice daje se u pisanoj formi.

Predlog za sazivanje zbora od strane najmanje 5 odbornika daje se u pisanoj formi i mora da sadrži prezime i ime i potpis svakog odbornika.

Član 113

Sazivač, odnosno prvopotpisani u slučajevima kada grupa građana saziva zbor je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora građana.

O sazvanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajeni način.

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on pisanim putem ovlasti.

Član 114

Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Referendum

Član 115

Skupština grada može, na sopstvenu inicijativu, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.

Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga na zahtev građana grada.

Zahtev građana punovažno je pokrenut ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo i potpise overilo u skladu sa zakonom najmanje 10 % birača grada, koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Odluka doneta na referendumu građana je obavezujuća.

Član 116

Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu svoje teritorije o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, na zahtev 20% potpisa građana-birača tog dela teritorije, a koji su upisani u birački spisak na dan predaje zahteva građana gradu.

Član 117

Spisak potpisnika građana-birača za raspisivanje referenduma, mora da sadrži prezime i ime, lični broj, prebivalište i svojeručni potpis.

Od dana raspisivanja do dana održavanja referenduma ne može proteći manje od 15 ni više od 90 dana.

Glava osma

MESNA SAMOUPRAVA

Član 118

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave mogu se obrazovati i u gradskim naseljima (kvart, četvrt, i sl.).

Mesna zajednica može se osnivati za dva ili više sela.

Član 119

Mesna zajednica i drugi oblik mesne samouprave osniva se za naseljeno mesto, za dva ili više naseljenih mesta i za deo naseljenog mesta, stambeni blok, ulicu, deo jedne ili više ulica, deo sela koji predstavlja prostornu, funkcionalnu i urbanističku celinu i gde postoji međusobna povezanost stanovnika i mogućnost njihovog organizovanja.

Mesna zajednica, po pravilu, obuhvata područje sa približno istim brojem stanovnika.

Član 120

Skupština grada donosi odluku kojom se bliže uređuju pitanja vezana za osnivanje, poslove, odlučivanje i finansiranje rada mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave i odlučuje o osnivanju i području za koje se osniva mesna zajednica i drugi oblik lokalne samouprave, kao i o njihovom ukidanju.

Pre osnivanja, odnosno ukidanja mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave Skupština grada pribavlja mišljenje stanovnika sa određenog područja na način i po postupku koji je utvrđen odlukom iz stava 1. ovog člana.

Član 121

Mesna zajednica i drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih odlukom Skupštine grada i odlukom o osnivanju.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima statut kojim se utvrđuju poslovi koje ona vrši, organi i postupak njihovog izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 122

Sredstva za rad mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se u budžetu grada i iz drugih izvora u skladu sa zakonom.

Mesna zajednica donosi finansijski plan za svaku godinu, na koji saglasnost daje Gradsko veće. Uz finansijski plan mesna zajednica dostavlja i program rada.

Glava deveta

ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 123

Gradonačelnik može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 124

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa grada onemogućava vršenje nadležnosti grada.

Član 125

U gradu može se ustanoviti zaštitnik građana, koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem Gradske uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.

Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i izbora i prestanka dužnosti zaštitnika građana urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.

Glava deseta

DONOŠENJE AKATA U SKUPŠTINI GRADA

Član 126

U okviru Ustavom i zakonom utvrđenih prava, grad donosi propise kojima uređuje pitanja iz svoje nadležnosti.

Član 127

Propise i opšte i pojedinačne akte iz nadležnosti grada donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće, u okviru ovim statutom utvrđene nadležnosti.

Odluke donosi samo Skupština grada.

Član 128

Gradsko veće, svaki odbornik, odbornička grupa i 500 birača imaju pravo predlaganja propisa i opštih akata iz nadležnosti Skupštine grada.

U pripremi predloga akata Gradska uprava može da konsultuje odgovarajuće stručne, naučne i druge organizacije, odnosno službe.

Član 129

Predlog odluke podnosi se Skupštini grada u obliku kome se donosi i mora biti obrazložen.

Obrazloženje mora sadržati: pravni osnov, razloge i ciljeve donošenja, procenu iznosa finansijskih sredstava za sprovođenje odluke i izvore tih sredstava.

Član 130

Odluke, drugi propisi i opšti akti organa grada, pre stupanja na snagu, objavljuju se u "Službenom glasniku grada Požarevca".

Član 131

Odluke, drugi propisi i opšti akti koji se objavljuju stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupe na snagu.

Glava jedanaesta

TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA GRADA

Član 132

Autentično tumačenje statuta daje Skupština grada na predlog Komisije za propise.

Član 133

Predlog za donošenje ili promenu Statuta grada može podneti Gradsko veće najmanje 1/3 odbornika u Skupštini grada i građani putem građanske inicijative.

O predlogu za promenu statuta grada, Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika.

Glava dvanaesta

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 134

Propisi opštine Požarevac ostaju na snazi i primenjivaće se kao propisi grada Požarevca do donošenja gradskih propisa u skladu sa ovim statutom i zakonom.

Propisi grada doneće se u skladu sa odredbama ovog statuta u roku od godinu dana od dana konstituisanja Skupštine grada.

Član 135

Skupština grada doneće akt o organizaciji Gradske uprave u roku od 90 dana od dana konstituisanja Skupštine grada.

Član 136

Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Požarevac ("Službeni glasnik opštine Požarevac" br. 2/05), kao i član 1., 2., 3. i 4. Odluke o grbu, zastavi i dan opštine Požarevac ("Službeni glasnik opštine Požarevac", broj 8/01, 3/02 i 11/05).

Član 137

Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Požarevca".