STATUT

GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 3/2008)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim Statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Čačka (u daljem tekstu: Grad), način njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti grada, osnivanje i rad mesne zajednice, uslovi za pokretanje građanske inicijative i druga pitanja od značaja za Grad.

Položaj Grada

Član 2

Grad je teritorijalna jedinica utvrđena Zakonom u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom grada Čačka (u daljem tekstu: Statut).

Član 3

Lokalna samouprava je pravo građana da upravljaju javnim poslovima od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za lokalno stanovništvo neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika u jedinicama lokalne samouprave, kao i pravo i sposobnost organa lokalne samouprave da, u granicama zakona, uređuju poslove i upravljaju javnim poslovima koji su u njihovoj nadležnosti i od interesa za lokalno stanovništvo.

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave neposredno putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko izabranih predstavnika u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Teritorija Grada

Član 4

Teritorija Grada utvrđena je Zakonom i čine je područja naseljenih mesta i katastarskih opština koje ulaze u njegov sastav.

Nazivi delova naseljenih mesta

Član 5

Skupština grada odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.

Svojstvo pravnog lica

Član 6

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Grad predstavlja i zastupa Gradonačelnik.

Sedište Grada

Član 7

Sedište Grada je u Čačku u ulici Župana Stracimira br. 2.

Simboli Grada

Član 8

Grad ima svoj grb.

Izgled i upotreba grba uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.

Zastava Grada

Član 9

Grad ima zastavu.

Izgled i upotreba zastave uređuju se posebnom odlukom Skupštine grada.

Član 10

Zastava i grb Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.

Jezik i pismo

Član 11

U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilično pismo.

Pečat

Član 12

Organi Grada imaju svoj pečat.

Izgled, sadržina, broj i druga pitanja u vezi upotrebe pečata utvrđuju se posebnom odlukom u skladu sa Zakonom.

Imovina Grada

Član 13

Grad ima svoju imovinu.

Organi Grada pribavljaju, koriste i upravljaju sredstvima Grada u skladu sa zakonom.

Praznici grada

Član 14

Grad ima svoj dan.

Dan grada je 18. decembar - dan prvog pisanog pominjanja naziva Čačak.

Član 15

Grad ima svoju slavu.

Slava Grada je Dan Vaznesenja Gospodnjeg - Spasovdan.

Nagrade i javna priznanja

Član 16

Povodom 18. decembra - dana Grada, Skupština grada dodeljuje Decembarsku nagradu grada i zvanje počasnog građanina grada Čačka.

Skupština grada može utvrditi da se povodom praznika grada dodeljuju i druge nagrade i javna priznanja.

Nagrade i druga javna priznanja, vrste, postupak i druga pitanja u vezi dodele nagrada i drugih javnih priznanja uređuju se posebnom odlukom.

Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji

Član 17

Grad ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji.

Radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, planova i programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa, Grad može sa drugim gradovima i opštinama u zemlji udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i službe, u skladu sa zakonom.

Skupština grada odlučuje o udruživanju sredstava i obrazovanju zajedničkih organa, službi i drugih subjekata iz stava 2. ovog člana.

Organi Grada i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač Grad mogu sarađivati i udruživati se sa organima i službama drugih jedinica lokalne samouprave u oblastima od zajedničkog interesa, u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Saradnja sa lokalnim samoupravama drugih država

Član 18

Grad može sarađivati sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije, odlučuje o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave drugih država.

Udruživanje u asocijacije opština i gradova

Član 19

Grad može biti osnivač, odnosno može se učlanjavati u asocijacije opština i gradova, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Skupština grada, na predlog Gradonačelnika grada, odlučuje o pitanjima iz stava 1. ovog člana.

Saradnja sa nevladinim i drugim organizacijama

Član 20

Organi Grada sarađuju sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada.

Javnost rada

Član 21

Rad organa Grada dostupan je javnosti.

Javnost rada organa Grada obezbeđuje se naročito:

1) izdavanjem "Službenog lista grada Čačka";

2) organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim Statutom i odlukama organa Grada;

3) održavanjem konferencija za medije predstavnika organa Grada;

4) objavljivanjem akata na internet prezentaciji Grada;

5) i na drugi način u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama organa Grada.

Organi i službe Grada dužni su da obaveštavaju javnost o svom radu preko sredstava javnog informisanja.

Javnost rada i obaveštavanje građana o radu organa grada bliže se uređuje poslovnikom o radu organa, odlukom o internet prezentaciji grada i njegovih organa.

II NADLEŽNOST GRADA

Član 22

Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom vrši nadležnosti jedinice lokalne samouprave utvrđene Ustavom i zakonom.

Član 23

Grad u vršenju svoje nadležnosti:

1) donosi programe razvoja Grada;

2) donosi urbanističke planove;

3) donosi prostorne planove;

4) donosi budžet i završni račun;

5) utvrđuje stope izvornih prihoda, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

6) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u naseljima, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje groblja i sahranjivanje i dr.) kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;

7) uređuje komunalni red u gradu;

8) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

9) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

10) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

11) donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale grada, stvara uslove za osnivanje novih privrednih subjekata;

12) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

13) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

14) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje gradskim putevima i ulicama;

15) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju autotaksi prevoza putnika;

16) određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

17) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

18) osniva ustanove u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje u skladu sa zakonom;

19) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

20) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

21) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

22) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

23) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

24) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

25) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

26) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

27) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

28) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

29) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

30) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

31) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno - humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

32) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

33) organizuje službu pravne pomoći građanima;

34) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanja neravnopravnosti;

35) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku;

36) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

37) obrazuje inspekcijske službe i vrši nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

38) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;

39) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

40) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

41) pomaže rad organizacija i udruženja građana;

42) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje;

43) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane u skladu s Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Poverene nadležnosti i poslovi

Član 24

Grad vrši nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.

Javne službe Grada

Član 25

Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva Grad može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i Statutom.

Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe

Član 26

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužne su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.

Planovi i program rada iz stava 1. ovog člana dostavljaju se Skupštini grada najkasnije do 1. decembra prethodne godine za narednu godinu.

Skupština grada može razrešiti direktora i upravni odbor ako ne postupe u skladu sa stavom 1. i 2. ovog člana.

Podnošenje Skupštini grada izveštaja o radu javnih službi

Član 27

Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje, podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.

Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu

Član 28

Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.

Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava

Član 29

Za obavljanje izvornih i poverenih poslova Grada sredstva se obezbeđuju u skladu sa zakonom.

Član 30

Sredstva za finansiranje izvornih i poverenih poslova Grada obezbeđuju se u budžetu Grada.

Skupština grada donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, kojim se obuhvataju svi prihodi i druga primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci u skladu sa zakonom.

Član 31

Sredstva budžeta Grada obezbeđuju se u skladu sa zakonom iz:

- izvornih i ustupljenih prihoda,

- transfera,

- primanja po osnovu zaduživanja, i

- drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Član 32

Gradu pripadaju izvorni prihodi utvrđeni Zakonom ostvareni na njegovoj teritoriji.

Stope izvornih prihoda, kao i način i merila određivanja visine lokalnih taksi i naknada utvrđuje Skupština grada u skladu sa Zakonom.

1. Samodoprinos

Član 33

Samodoprinos je namenski izvorni prihod Grada koji se ostvaruje na osnovu odluke o uvođenju samodoprinosa.

Odluka o uvođenju samodoprinosa

Član 34

Odluku o uvođenju samodoprinosa građani donose ličnim i tajnim izjašnjavanjem na referendumu u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.

Predlog odluke o uvođenju samodoprinosa utvrđuje Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odluku donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kome se sredstva prikupljaju.

Odluku donose i građani koji nemaju prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi korišćenja te imovine.

Inicijativa za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju grada

Član 35

Za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa podnosi se inicijativa Skupštini grada.

Inicijativu za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju grada podnosi:

- najmanje 10% birača sa prebivalištem na teritoriji Grada.

- odbornička grupa ili najmanje 1/3 odbornika u Skupštini grada.

Broj birača iz stava 2. alineja 1. ovog člana utvrđuje se na osnovu broja birača utvrđenih rešenjem o zaključenju biračkog spiska za poslednje izbore za odbornike Skupštine grada.

Inicijativa za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za teritoriju mesne zajednice

Član 36

Inicijativu za donošenje odluke o uvođenju samodoprinosa za mesnu zajednicu ili deo mesne zajednice podnosi:

- zbor građana mesne zajednice;

- zbor građana dela mesne zajednice;

- savet mesne zajednice.

Program o izvorima, nameni i načinu obezbeđenja sredstava

Član 37

Uz inicijativu se podnosi i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđenja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju projekata koji su predmet odluke o uvođenju samodoprinosa.

Član 38

Kada Skupština grada prihvati inicijativu za uvođenje samodoprinosa na istoj sednici utvrđuje zaključak kojim istovremeno određuje rok za pripremu nacrta odluke o uvođenju samodoprinosa.

Raspisivanje referenduma

Član 39

Odluka o raspisivanju referenduma za donošenje odluke o samodoprinosu sadrži naročito: naziv odluke o uvođenju samodoprinosa, naznačenje teritorije za koju se referendum raspisuje, datum sprovođenja referenduma, vreme određeno za izjašnjavanje na referendumu.

Organi za sprovođenje referenduma

Član 40

Istovremeno sa donošenjem odluke o raspisivanju referenduma Skupština grada donosi odluku o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma na predlog podnosioca inicijative za uvođenje samodoprinosa ili Gradonačelnika.

Komisiju za sprovođenje referenduma čine predsednik i četiri člana.

Predsednik i članovi komisije imaju zamenike.

Član 41

Odlukom o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma utvrđuje se da komisija obrazuje glasačke odbore, utvrđuje njihove zadatke, određuje glasačka mesta, sadržinu, izgled i broj glasačkih listića, stara se o zakonitom sprovođenju referenduma, utvrđuje rezultate referenduma i o tome podnosi izveštaje Skupštini grada i Savetu mesne zajednice, ako se samodoprinos uvodi za područje mesne zajednice i utvrđuju drugi zadaci komisije.

Glasački odbor čine predsednik i najmanje dva člana.

Predsednik i članovi glasačkog odbora imaju zamenike.

Glasački odbor se obrazuje najkasnije 24 časa pre dana određenog za održavanje referenduma.

Objavljivanje akata o samodoprinosu

Član 42

Odluka o raspisivanju referenduma, predlog odluke o uvođenju samodoprinosa radi upoznavanja građana sa njenom sadržinom i odluka o obrazovanju komisije za sprovođenje referenduma objavljuju se u "Službenom listu grada Čačka".

Od dana raspisivanja do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 15 dana ni više od 60 dana.

Proglašenje odluke o samodoprinosu

Član 43

Izveštaj o sprovedenom referendumu dostavlja se Skupštini grada.

Odluku o uvođenju samodoprinosa donetu referendumom proglašava Skupština grada.

Izveštaj o sprovedenom referendumu i odluka o uvođenju samodoprinosa objavljuje se u "Službenom listu grada Čačka".

Glasački spisak

Član 44

Gradska uprava kojoj su povereni poslovi vođenja biračkog spiska rešenjem utvrđuje broj glasača koji imaju pravo izjašnjavanja na referendumu i istovremeno sastavlja overeni spisak glasača koji imaju pravo izjašnjavanja na referendumu.

Rešenje iz prethodnog stava se donosi najkasnije 15 dana pre dana održavanja referenduma.

Rešenje i spisak glasača iz stava 1. ovog člana gradska uprava u roku od 24 časa dostavlja komisiji za sprovođenje referenduma.

Član 45

Nakon dostavljanja spiska glasača komisija za sprovođenje referenduma može vršiti promene u spisku samo na osnovu pisanog izveštaja gradske uprave o nastalim promenama u biračkom spisku Grada i to najkasnije 48 časova pre dana određenog za održavanje referenduma posle čega komisija utvrđuje ukupan broj glasača i objavljuje ga u "Službenom listu grada Čačka" ako je referendum raspisan za celu teritoriju Grada, odnosno na oglasnoj tabli mesne zajednice, ako je referendum raspisan za područje mesne zajednice.

Član 46

Gradska uprava uprava u čijem su delokrugu rada stručni i administrativno tehnički poslovi u vezi sa izborima je dužna da pruži stručnu i administrativno tehničku pomoć organima za sprovođenje referenduma.

Izjašnjavanje na referendumu

Član 47

Glasanje na referendumu, po pravilu, sprovodi se na glasačkom mestu.

Glasač potpisuje glasački spisak i preuzima glasački listić.

U pogledu načina glasanja lica koja imaju prebivalište na teritoriji za koju je raspisan referendum, a koja nisu u mogućnosti da glasaju na glasačkom mestu, odnosno da lično glasaju, shodno se primenjuju propisi o izboru narodnih poslanika.

Član 48

Glasaču koji nema prebivalište na području na kome se prikupljaju sredstva, a na tom području ima nepokretnu imovinu čiji se uslovi korišćenja poboljšavaju sredstvima samodoprinosa, komisija za sprovođenje referenduma najranije sa danom utvrđivanja ukupnog broja glasača, odnosno najranije 48 časova pre dana održavanja referenduma dostavlja pismo sa dostavnicom u kome se nalazi glasački listić, poseban koverat za glasački listić, prazan koverat sa dostavnicom adresovan na komisiju i poziv da glasa i glasački listić vrati do roka koji utvrdi komisija.

U pogledu načina glasanja lica iz stava 1. ovog člana shodno se primenjuju propisi o izboru narodnih poslanika.

2. Lokalne komunalne takse

Član 49

Skupština grada može uvoditi lokalne komunalne takse za korišćenje prava, predmeta i usluga u skladu sa Zakonom.

Odgovornost za izvršenje budžeta

Član 50

Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini Grada.

Gradska uprava u čijem delokrugu rada su poslovi praćenja izvršenja budžeta je dužna da Gradonačelniku svakog dana podnosi usmeni izveštaj o prilivu i utrošku sredstava budžeta grada.

Gradonačelnik može zahtevati dnevni izveštaj u pisanom obliku.

Gradska uprava iz stava 2. ovog člana je dužna da podnosi pisani izveštaj u svako doba kad to zatraži Gradonačelnik.

IV ORGANI GRADA

Član 51

Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradske uprave.

Prezumpcija nadležnosti

Član 52

Poslove Grada vrše organi grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim Statutom.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji je organ nadležan za obavljanje poslova iz delokruga Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti grada vrši Skupština grada, a poslove koji su odnose na izvršenje zakona i drugih propisa vrši Gradonačelnik.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština grada.

1. Skupština grada

Položaj i sastav

Član 53

Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim Statutom.

Skupštinu grada čine odbornici, koji se biraju po postupku i na način utvrđen Zakonom.

U Skupštini grada se obrazuju odborničke grupe u skladu sa Poslovnikom o radu Skupštine.

Broj odbornika

Član 54

Skupština grada ima 75 odbornika.

Mandat odbornika

Član 55

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu u skladu sa zakonom.

Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat u skladu sa zakonom.

Sazivanje konstitutivne sednice

Član 56

Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine grada prethodnog saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Ako predsednik Skupštine grada iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.

Konstituisanje Skupštine grada

Član 57

Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine grada i postavljenjem sekretara Skupštine grada.

Zakletva

Član 58

Prilikom stupnja na dužnost odbornik polaže zakletvu:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Čačka pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i Statuta grada Čačka, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika u interesu građana Grada Čačka."

Imunitet odbornika

Član 59

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje na sednici Skupštine grada i radnih tela.

Prava i dužnosti odbornika

Član 60

Odbornik ima pravo predlaganja odluke i drugog opšteg akta.

Član 61

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima, podnosi inicijative za donošenje odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada predlaže izmene i dopune dnevnog reda sednica Skupštine grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima koja utiču na vršenje odborničke dužnosti, da od organa Grada i gradske uprave traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.

Prava i dužnosti odbornika bliže se uređuju Poslovnikom Skupštine grada.

Naknada i druga primanja odbornika

Član 62

Odbornik ima pravo na naknadu za vršenje odborničke dužnosti i naknadu troškova nastalih u vezi sa obavljanjem odborničke dužnosti.

Nadležnost Skupštine grada

Član 63

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut grada i poslovnik Skupštine grada;

2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi urbanistički i prostorne planove grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

7) donosi propise i druge opšte akte;

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta;

9) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima;

10) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene Statutom grada u skladu sa zakonom i vrši nadzor nad njihovim radom;

11) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, postavlja i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute u skladu sa zakonom;

12) bira i razrešava predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada;

13) postavlja i razrešava sekretara Skupštine grada;

14) bira i razrešava Gradonačelnika i, na predlog Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;

15) utvrđuje cene, odnosno daje saglasnost na cene usluga i proizvoda iz nadležnosti Grada u skladu sa zakonom;

16) utvrđuje gradske administrativne takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;

17) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

18) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

19) donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada;

20) propisuje kriterijume za kategorizaciju opštinskih puteva i ulica;

21) donosi akt o kategorizaciji opštinskih puteva i ulica;

22) odlučuje o dodeljivanju priznanja i nagrada;

23) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti;

24) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

25) donosi odluku o naknadi za vršenje odborničke dužnosti, dužnosti predsednika i člana stalnog i povremenog radnog tela Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika;

26) donosi odluku o platama i naknadama izabranih lica u organima Grada;

27) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

28) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

29) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

30) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije;

31) donosi odluku o osnivanju fondova i finansijske programe o obezbeđenju sredstava;

32) utvrđuje predlog koncesionog akta;

33) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

34) obezbeđuje javno informisanje od lokalnog značaja;

35) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;

36) donosi odluku o osnivanju gradske službe za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava;

37) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

38) razmatra izveštaje o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta i javnih preduzeća čiji je osnivač;

39) postavlja građanskog branioca (ombudsmana);

40) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti;

41) postavlja i razrešava Gradskog javnog pravobranioca i zamenika Gradskog javnog pravobranioca;

42) donosi planove zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda za područje Grada;

43) odlučuje o saradnji ili udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim i humanitarnim organizacijama u skladu sa zakonom;

44) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima.

Predsednik Skupštine grada

Član 64

Skupština grada ima predsednika.

Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, koordinira rad radnih tela Skupštine grada i stara se da ona izvršavaju poslove radi kojih su obrazovana, ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akta koja Skupština donosi i obavlja druge poslove utvrđene ovim statutom i poslovnikom Skupštine grada.

Izbor predsednika Skupštine grada

Član 65

Predsednik Skupštine grada se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje 1/3 odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.

Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.

Izbor predsednika Skupštine grada bliže se uređuje poslovnikom.

Skupština grada odlučuje o radnopravnom statusu predsednika Skupštine posebnom odlukom prilikom izbora.

Razrešenje predsednika Skupštine grada

Član 66

Predsednik Skupštine grada može da bude razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran:

- na lični zahtev

- na predlog najmanje 1/3 odbornika.

Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.

Razrešenje predsednika Skupštine grada se vrši na isti način na koji je biran.

Zamenik predsednika Skupštine grada

Član 67

Predsednik Skupštine grada ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine grada bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine grada.

Sekretar Skupštine grada

Član 68

Skupština grada ima sekretara.

Sekretar Skupštine grada se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine grada i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Postavljenje sekretara Skupštine grada

Član 69

Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom.

Sekretar Skupštine grada se postavlja i razrešava na način i pod uslovima propisanim Zakonom.

Poslovnik Skupštine grada

Član 70

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine grada uređuju se poslovnikom Skupštine grada.

Skupština grada donosi poslovnik većinom od ukupnog broja odbornika.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 71

Skupština grada odlučuje na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Skupština grada odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika.

Većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupština grada:

1) donosi Statut grada;

2) donosi budžet Grada;

3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

4) donosi urbanističke i prostorne planove;

5) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

6) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;

7) odlučuje o nazivima ulica i trgova;

8) i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.

Sazivanje sednice Skupštine grada

Član 72

Sednice Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine grada je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od 7 dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština grada.

Javnost rada

Član 73

Sednice Skupštine grada su javne.

Skupština grada može odlučiti da se sednice Skupštine prenose preko televizije ili radija u kom slučaju se sredstva za pokriće troškova obezbeđuju u budžetu Grada.

Skupština grada donosi odluku o poveravanju televizijskog prenosa na osnovu javnog konkursa.

Poslovnikom o radu Skupštine grada bliže se uređuje javnost rada Skupštine grada.

Za javnost rada Skupštine grada i njenih radnih tela odgovoran je predsednik Skupštine.

Član 74

Predstavnici štampe i drugih sredstava javnog informisanja kao i druga zainteresovana lica u skladu sa Poslovnikom o radu imaju slobodan pristup sednicama Skupštine grada i njenih radnih tela.

U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine grada, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od interesa prijavljenih za tačke dnevnog reda i redosleda prijavljivanja, a u slučaju da prisutni ometaju rad Skupštine, predsednik Skupštine može uskratiti pristup sednici Skupštine ili prekinuti sednicu Skupštine grada.

Predstavnicima sredstava javnog informisanja stavljaju se na raspolaganje predlozi odluka i drugih akata, kao i informacioni i dokumentacioni materijal o pitanjima iz rada Skupštine grada i njenih radnih tela.

Član 75

Sednice Skupštine grada mogu biti zatvorene za javnost iz razloga bezbednosti i u drugim slučajevima određenim zakonom i ako to predloži Gradsko veće, Gradonačelnik ili najmanje trećina odbornika. Predlog mora biti obrazložen. O predlogu se glasa u Skupštini bez pretresa.

1.1. Radna tela Skupštine grada

Član 76

Skupština grada obrazuje stalna ili povremena radna tela radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, razmatranja pitanja iz njene nadležnosti i obavljanja drugih poslova u skladu sa Statutom.

Član 77

Predsednika i članove radnog tela bira i razrešava Skupština grada na predlog odborničkih grupa.

Odbornik može biti član najviše dva radna tela.

Član 78

Predsednik radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela, formuliše zaključke i o tome podnosi izveštaj Skupštini grada.

Član radnog tela Skupštine grada, može biti građanin koji nije odbornik u slučajevima i pod uslovima propisanim Statutom.

Član 79

Radna tela obrazuju se na vreme za koje je birana Skupština grada.

Predsedniku i članovima radnog tela prestaje funkcija razrešenjem i u slučajevima u kojima prestaje mandat odbornika.

Predsedniku i članovima radnih tela prestaje dužnost na koju su imenovani i u slučaju raspuštanja Skupštine grada.

Stalna radna tela

Član 80

Skupština grada obrazuje stalna radna tela i to:

1. Savet za budžet i finansije;

2. Savet za urbanizam, komunalne delatnosti i zaštitu životne sredine;

3. Savet za zdravstvenu i socijalnu zaštitu i ostale društvene delatnosti;

4. Komisija za kadrove i mandatno-imunitetska pitanja;

5. Savet za Statut, druge propise i organizaciju;

6. Komisija za pritužbe i predloge;

7. Savet za poljoprivredu;

8. Savet za javni red i mir;

9. Savet za lokalni ekonomski razvoj;

10. Korisnički savet javnih službi;

11. Komisija za određivanje naziva ulica;

12. Komisija za obeležavanje praznika i dodelu priznanja;

13. Savet za mlade;

14. Komisija za ravnopravnost polova i podršku porodici.

1. Savet za budžet i finansije

Sastav saveta

Član 81

Savet ima predsednika i 4 člana.

Predsednika i članove Saveta Skupština grada imenuje iz reda odbornika.

Član 82

Savet razmatra predlog i daje mišljenje na predlog odluke o budžetu i završnom računu budžeta Grada i predloge odluka o prihodima i rashodima budžeta koje donosi Skupština grada.

2. Savet za urbanizam, komunalne delatnosti i zaštitu životne sredine

Sastav saveta

Član 83

Savet ima predsednika i 4 člana.

Predsednika i 2 člana Saveta Skupština grada imenuje iz reda odbornika, a 2 člana iz reda građana.

Član 84

Savet razmatra predloge i daje mišljenje na predloge odluka i drugih akata koje donosi Skupština grada iz oblasti: urbanizma i prostornog planiranja, stambeno komunalnih delatnosti, uređivanja i korišćenja građevinskog zemljišta, poslovnog prostora i zaštite životne sredine.

3. Savet za zdravstvenu i socijalnu zaštitu i ostale društvene delatnosti

Sastav saveta

Član 85

Savet ima predsednika i 6 članova.

Predsednika i 3 člana Saveta Skupština grada imenuje iz reda odbornika i 3 člana iz reda građana.

Član 86

Savet razmatra predloge i daje mišljenje na predloge odluka i drugih akata koje donosi Skupština grada u oblasti: primarne zdravstvene zaštite, socijalne zaštite, dečije zaštite, predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja, kulture, fizičke kulture i drugih društvenih delatnosti.

4. Komisija za kadrove i mandatno-imunitetska pitanja

Sastav Komisije

Član 87

Komisija ima predsednika i 6 članova koji se biraju iz reda odbornika.

Član 88

Komisija priprema predloge za izbore i imenovanja članova organa Grada i predstavnika Skupštine grada u organe određene propisom Grada, a za koje zakonom ili ovim Statutom nije predviđeno da ih neko drugi predlaže, donosi pojedinačne akte o statusnim pitanjima funkcionera koje bira ili imenuje Skupština grada, donosi rešenja o prestanku funkcije izabranim licima po sili zakona, ako nadležni organ u roku to ne konstatuje, odlučuje o platama izabranih i imenovanih lica u organima Grada, o godišnjim odmorima i drugim pravima izabranih i imenovanih lica u organima Grada.

Komisija priprema predloge u vezi sa mandatno-imunitetskim pravima odbornika.

5. Savet za Statut, druge propise i organizaciju

Sastav Saveta

Član 89

Savet ima predsednika i 4 člana.

Predsednika i 2 člana Saveta Skupština grada imenuje iz reda odbornika i 2 člana iz reda građana.

Najmanje dva člana Saveta moraju imati završen Pravni fakultet.

Član 90

Savet razmatra i daje mišljenje na predlog Statuta grada, predlog Poslovnika o radu Skupštine grada i drugog opšteg akta koji je upućen Skupštini grada, predlog za donošenje autentičnog tumačenja Statuta i opšteg akta, koji je donela Skupština grada i podnosi predlog za donošenje ili promenu Statuta grada i Poslovnika Skupštine grada.

6. Komisija za pritužbe i predloge

Sastav Komisije

Član 91

Komisija ima predsednika i 4 člana koji se imenuju iz reda odbornika.

Član 92

Komisija razmatra pritužbe na rad organa i službi Grada i na nepravilan odnos zaposlenih i predloge upućene Skupštini grada i predlaže Skupštini i nadležnim organima mere za rešavanje pitanja sadržanih u predlozima.

Na podnete pritužbe organi i službe Grada dužni su da odgovore u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe zahteva.

O svojim zapažanjima povodom predstavki i predloga Komisija podnosi izveštaj Skupštini najmanje jednom godišnje.

7. Savet za poljoprivredu

Sastav Saveta

Član 93

Savet za poljoprivredu ima predsednika i 6 članova.

Predsednik i 3 člana Saveta biraju se iz reda odbornika i 3 člana iz reda građana.

Član 94

Savet za poljoprivredu razmatra predlog odluke ili drugog opšteg akta i druga pitanja iz oblasti poljoprivrede, poljoprivrednog zadrugarstva i razvoja sela.

8. Savet za javni red i mir

Sastav Saveta

Član 95

Savet ima predsednika i 6 članova.

Predsednik i članovi saveta imenuju se iz reda odbornika i građana koji se profesionalno bave decom i omladinom, maloletničkom delikvencijom, suzbijanjem upotrebe narkotika i drugim zanimanjima, koji znanjem i sposobnostima mogu da daju doprinos javnom redu i miru i bezbednosti.

Član 96

Savet podnosi inicijative i donosi zaključke sa predlogom mera i aktivnosti u cilju poboljšanja stanja javnog reda i mira i bezbednosti na teritoriji Grada i predlaže Skupštini grada donošenje akata i preduzimanje drugih mera iz nadležnosti Grada kojima se poboljšava javni red i mir.

9. Savet za lokalni ekonomski razvoj

Sastav Saveta

Član 97

Savet za lokalni ekonomski razvoj ima predsednika i 6 članova.

Gradonačelnik je predsednik Saveta za lokalni ekonomski razvoj po položaju.

Najmanje 1/3 članova Saveta za lokalni ekonomski razvoj bira se iz reda privrednika i preduzetnika, odnosno iz reda njihovih udruženja.

Član 98

Savet za lokalni ekonomski razvoj podnosi inicijative i donosi zaključke sa predlogom mera i aktivnosti kojima se podstiče ekonomski razvoj Grada, razmatra strategije i planove ekonomskog razvoja i prati sprovođenje planova i programa lokalnog ekonomskog razvoja.

10. Korisnički savet javnih službi

Sastav saveta

Član 99

Korisnički savet javnih službi ima predsednika i 6 članova.

Članovi Saveta biraju se iz reda građana.

Članovi korisničkog Saveta ne mogu biti iz reda odbornika, funkcionera u organima Grada i zaposlenih u javnim službama.

Predsednik Saveta bira se iz reda odbornika.

Član 100

Korisnički savet javnih službi razmatra planove, programe i izveštaje javnih službi i o svom stavu obaveštava Skupštinu grada.

Korisnički savet javnih službi razmatra ostvareni nivo kvaliteta i obima usluga javnih službi, kao i cene komunalnih proizvoda i usluga, odnosno visinu naknade za usluge javnih službi.

11. Komisija za određivanje naziva ulica

Sastav Komisije

Član 101

Komisija za određivanje naziva ulica ima predsednika i 6 članova.

Članovi Komisije biraju se iz reda građana i odbornika.

Predsednik Komisije bira se iz reda odbornika.

Član 102

Komisija predlaže Skupštini nazive ulica, trgova i gradskih četvrti.

12. Komisija za obeležavanje praznika i dodelu priznanja

Sastav Komisije

Član 103

Komisija ima predsednika i 8 članova.

Skupština grada bira 5 članova iz reda odbornika i 4 člana iz reda građana.

Predsednik Komisije bira se iz reda odbornika.

Član 104

Komisija utvrđuje protokol obeležavanja dana Grada i gradske slave, utvrđuje predlog odluke za dodelu Decembarske nagrade Grada i drugih priznanja u skladu sa odlukom kojom su uređeni praznici Grada, nagrade i priznanja.

13. Savet za mlade

Sastav Saveta

Član 105

Savet za mlade ima predsednika i 8 članova.

Skupština grada bira 5 članova iz reda odbornika i 4 člana iz reda građana.

Predsednik Saveta bira se iz reda odbornika.

Član 106

Savet za mlade podnosi inicijative i donosi zaključke sa predlogom mera i aktivnosti u oblasti politike mladih, inicira projekte i programe za unapređenje položaja mladih, podstiče saradnju Grada i omladinskih organizacija i daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada u oblasti od značaja za mlade.

14. Komisija za ravnopravnost polova i podršku porodici

Sastav Komisije

Član 107

Komisija ima predsednika i 6 članova.

Skupština grada bira 4 člana iz reda odbornika i 3 člana iz reda građana.

Skupština grada bira 4 člana iz reda pripadnika manje zastupljenog pola.

Predsednik Komisije bira se iz reda odbornika.

U radu ove komisije mogu učestvovati i druga lica po pozivu, bez prava odlučivanja.

Član 108

Komisija za ravnopravnost polova i podršku porodici, prati ostvarivanje, zaštitu i unapređenje položaja porodice, ravnopravnost žena i muškaraca, daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada, predlaže aktivnosti i preduzimanje mera kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada.

Povremena radna tela

Član 109

Skupština grada posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka koje im Skupština poveri iz njene nadležnosti.

Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuje se njegov naziv i oblast za koju se osniva, zadaci radnog tela, broj članova radnog tela, rok za izvršenje zadatka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.

Član 110

Povremena radna tela obrazuju se na vreme koje je potrebno za izvršenje zadatka.

Povremeno radno telo prestaje sa radom po izvršenju zadatka za koje je obrazovano, danom odlučivanja o njegovom izveštaju na sednici Skupštine grada.

Anketni odbor

Član 111

Anketni odbor je povremeno radno telo koje se obrazuje za vršenje posebnih zadataka određenih odlukom o njihovom obrazovanju.

Anketni odbor se obrazuje na predlog najmanje 1/3 odbornika.

Član 112

Skupština grada može obrazovati anketne odbore radi sagledavanja stanja u određenoj oblasti i utvrđivanja činjenica o pojedinim pojavama ili događajima.

Odlukom o obrazovanju Anketnog odbora utvrđuje se sastav i zadatak odbora.

Odbor ima pravo da traži od organa Grada i javnih službi čiji je osnivač Grad obaveštenja, kao i da uzima izjave od pojedinaca koje su mu potrebne.

Anketni odbor prestaje sa radom danom odlučivanja o njegovom izveštaju na sednici Skupštine grada.

Poslovnikom o radu Skupštine grada uređuje se bliže rad anketnog odbora, odlučivanje na sednici odbora i druga pitanja.

2. Izvršni organi grada

Član 113

Izvršni organi Grada su: Gradonačelnik i Gradsko veće.

2.1. Gradonačelnik

Izbor Gradonačelnika

Član 114

Gradonačelnika bira Skupština grada iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za Gradonačelnika.

Zamenik Gradonačelnika

Član 115

Kandidat za Gradonačelnika predlaže zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao Gradonačelnika.

Razrešenje Gradonačelnika

Član 116

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika na isti način na koji je biran.

O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada.

Ako Skupština grada ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 117

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnosti i vrši druge poslove iz delokruga Gradonačelnika koje mu Gradonačelnik poveri.

Radnopravni status Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika

Član 118

Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.

Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Zakletva

Član 119

Prilikom stupanja na dužnost Gradonačelnik pred odbornicima Skupštine grada polaže Zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost Gradonačelnika rukovodeći se interesima građana Čačka, da ću sve svoje sposobnosti i znanje posvetiti razvoju grada Čačka i da ću se u svom radu pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i Statuta grada Čačka."

Nadležnost

Član 120

Gradonačelnik:

1) predstavlja Grad pred državnim organima i građanima, drugim jedinicama lokalne samouprave, ustanovama i privrednim društvima, fizičkim licima, stranim pravnim i fizičkim licima;

2) zastupa Grad odnosno vrši poslove u ime i za račun Grada;

3) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;

4) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

5) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili delova programa korisnika budžeta Grada, u skladu sa zakonom;

6) usmerava i usklađuje rad gradske uprave;

7) odlučuje o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti, kao i prevoznih sredstava za potrebe organa Grada;

8) podnosi žalbu Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;

9) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim Statutom ili odlukom Skupštine grada;

10) obrazuje stručna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

11) donosi odluku o platama postavljenih i zaposlenih u gradskim upravama;

12) vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom i drugim aktima Grada.

2.2. Gradsko veće

Nadležnost

Član 121

Gradsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština grada;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike:

7) postavlja i razrešava načelnike uprava.

Sastav i izbor

Član 122

Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 9 članova Gradskog veća.

Članove Gradskog veća bira Skupština grada tajnim glasanjem, na period od četiri godine, većinom od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz delokruga Grada.

Položaj Gradonačelnika u Gradskom veću

Član 123

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća, predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.

Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.

Gradonačelnik je dužan da obustavi od primene akt Gradskog veća za koji smatra da nije saglasan zakonu.

Podnošenje izveštaja Skupštini grada

Član 124

Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi, ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.

Kvorum za rad i odlučivanje

Član 125

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom i ovim Statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.

Poslovnik Gradskog veća

Član 126

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju Poslovnikom gradskog veća u skladu sa Zakonom i ovim Statutom.

Radnopravni status članova Gradskog veća

Član 127

Skupština grada odlučuje o radnopravnom statusu članova Gradskog veća, po predlogu Gradonačelnika.

Dejstvo razrešenja Gradonačelnika

Član 128

Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.

Razrešenje zamenika Gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća

Član 129

Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Prestanak mandata Izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine grada

Član 130

Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat Gradonačelniku, zameniku Gradonačelnika i Gradskom veću, s tim što su oni dužni, pod pretnjom materijalne i druge odgovornosti, da vrše tekuće i neodložne poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja.

2.3. Gradska uprava

Član 131

Za vršenje stručnih i administrativnih poslova koji se odnose na funkcionisanje organa Grada, upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada, upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada i za izvršavanje zakona i drugih propisa čije je izvršavanje povereno Gradu i ostalih stručnih poslova koje utvrde organi grada obrazuje se Gradska uprava.

Nadležnost

Član 132

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršenje povereno Gradu;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrde organi Grada.

Član 133

Gradska uprava se organizuje u više uprava.

Odluku o obrazovanju i organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji gradske uprave donosi načelnik uprave uz saglasnost Gradskog veća.

Rukovođenje

Član 134

Radom uprave rukovodi načelnik uprave.

Načelnika uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet, položen ispit za rad u organima uprave i najmanje 5 godina radnog iskustva u struci.

Odlukom o organizaciji Gradske uprave utvrđuje se odgovarajući fakultet iz stava 3. ovog člana, u zavisnosti od delokruga uprave.

Odgovornost za rad

Član 135

Načelnik uprave za svoj rad odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim Statutom i aktom o organizaciji uprave.

Član 136

Načelnik uprave neposredno odgovara za svoj rad i za rad organa kojim rukovodi.

Član 137

Gradsko veće može razrešiti načelnika na osnovu obrazloženog pisanog predloga Gradonačelnika ili najmanje 2/3 članova Gradskog veća.

Predlog za razrešenje načelnika može podneti i najmanje 1/3 odbornika Skupštine grada.

Pomoćnici Gradonačelnika

Član 138

U gradskim upravama Gradonačelnik može postaviti pomoćnike gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, zaštita životne sredine, poljoprivredu i dr.) u skladu sa Zakonom o lokalnoj samoupravi.

Odlukom o organizaciji gradske uprave propisuju se uslovi za postavljenje pomoćnika Gradonačelnika.

Član 139

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji gradske uprave.

Razrešenje pomoćnika Gradonačelnika

Član 140

Gradonačelnik može razrešiti pomoćnika Gradonačelnika.

Član 141

Pomoćnik Gradonačelnika u slučaju razrešenja ima prava postavljenog lica utvrđena zakonom.

V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Oblici neposrednog učešća građana

Član 142

Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.

Građanska inicijativa

Član 143

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Ako se putem građanske inicijative predlaže donošenje opšteg akta predlog se sačinjava u formi opšteg akta koji se predlaže ili u formi opšte sugestije i mora biti ograničen na određenu oblast iz izvornog delokruga Grada.

Gradska uprava je dužna da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.

Član 144

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom, ovim Statutom i ako je istu podržalo svojim potpisima najmanje 5% građana koji su upisani u birački spisak.

Broj birača iz stava 1. alineja 1. ovog člana utvrđuje se na osnovu broja birača utvrđenih rešenjem o zaključenju biračkog spiska za poslednje izbore za odbornike Skupštine grada.

Skupština grada će posebnom odlukom urediti učešće građana Grada u ostvarivanju poslova grada putem građanske inicijative.

Odlučivanje o podnetoj inicijativi

Član 145

O predlogu sadržanom u građanskoj inicijativi Skupština grada je dužna da održi raspravu i dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Zbor građana

Član 146

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti Skupštine grada, Gradonačelnika, Gradskog veća i Gradske uprave.

Sazivanje zbora

Član 147

Zbor građana se saziva za:

- naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta koje predstavlja geografsku celinu (ulica, rejon, zaselak) i koje se kao celina može identifikovati.

- područje mesne zajednice.

Zbor građana saziva Gradonačelnik, Predsednik Skupštine grada ili predsednik Saveta mesne zajednice u zavisnosti da li su pitanja o kojima će odlučivati zbor građana u nadležnosti Skupštine grada ili organa mesne zajednice.

Gradonačelnik može uvek da sazove zbor, bez obzira na dnevni red zbora.

O sazivanom zboru građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava javnog informisanja (lokalni list, televizija ili radio) ili na drugi uobičajen način najkasnije 8 dana pre dana određenog za održavanje zbora.

Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć ovlašćenom sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana i formulisanju predloga i zahteva odnosno odluka zbora građana.

Sazivač zbora je dužan da obavesti gradsku upravu u čijem su delokrugu rada poslovi u vezi sa mesnom samoupravom i neposrednim učešćem građana u ostvarivanju lokalne samouprave.

Član 148

Lica iz člana 143. stav 2. Statuta sazivaju zbor po sopstvenoj inicijativi a dužna su da sazovu zbor građana na zahtev najmanje 1/3 odbornika, najmanje 30 građana sa prebivalištem na području za koje se zahteva sazivanje zbora građana, na zahtev Skupštine grada, Saveta mesne zajednice i na zahtev organa grada nadležnog za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.

Član 149

Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.

Zbor građana odlučuje ako zboru prisustvuje 5% birača, a najmanje 30 birača sa prebivalištem na području za koje se saziva zbor građana.

Zbor građana odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

O radu zbora vodi se zapisnik.

Zapisnik i odluke zbora građana potpisuje zapisničar i predsedavajući zborom građana.

Skupština grada odlukom bliže uređuje način sazivanja zbora građana, njegov rad, način utvrđivanja stavova zbora i druga pitanja od značaja za rad zbora.

Obaveze organa i službi po zahtevima i predlozima zbora građana

Član 150

Odluke zbora građana upućuju se organima Grada koji su dužni da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku.

Referendum

Član 151

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz svog delokruga, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Predlog za raspisivanje referenduma može podneti Gradonačelnik, Gradsko veće i najmanje 1/3 odbornika.

Obavezno raspisivanje referenduma

Član 152

Referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti Skupština grada je dužna da raspiše na zahtev koji svojim potpisima podrži najmanje 10% birača sa prebivalištem na teritoriji Grada.

Broj birača iz prethodnog stava utvrđuje se na osnovu rešenja o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada koja je dužna da raspiše referendum.

Skupština grada svojom odlukom bliže uređuje način raspisivanja i sprovođenja referenduma.

Obaveznost odluke donete na referendumu

Član 153

Odluka doneta putem referenduma je doneta ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana.

Odluka doneta na referendumu je obavezujuća i Skupština grada je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja.

Referendum na delu teritorije Grada

Član 154

Skupština grada je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača sa dela teritorije za koju se traži raspisivanje referenduma, prema rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada koja raspisuje referendum.

VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA

Anketa

Član 155

Organi grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.

Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete i javne rasprave.

Javna rasprava

Član 156

Javna rasprava se sprovodi organizovanjem okruglih stolova, dostavljanjem nacrta stručnim, naučnim i drugim organizacijama i službama, raspravama na zborovima građana, objavljivanjem nacrta odluke na sajtu Grada, objavljivanjem u sredstvima javnog informisanja, sprovođenjem ankete ili na drugi pogodan način.

Javna rasprava se organizuje u slučajevima utvrđenim zakonom i ovim Statutom.

Predsednik Skupštine grada organizuje javnu raspravu na inicijativu organa i radnih tela Grada.

Skupština grada svojom odlukom bliže uređuje javnu raspravu, način obaveštavanja javnosti o održavanju javne rasprave, kao i način na koji će se obezbediti uvid javnosti u sadržaj beleški o održanim javnim raspravama.

Organ nadležan za utvrđivanje predloga odluke za koju se organizuje javna rasprava, prilikom utvrđivanja predloga vodiće računa o sugestijama i predlozima datim u javnoj raspravi.

VII MESNA SAMOUPRAVA

Član 157

Radi zadovoljavanja potreba i interesa lokalnog stanovništva u selima se osnivaju mesne zajednice.

Mesne zajednice se obrazuju i u Čačku kao gradskom naselju.

Pravni status mesne zajednice

Član 158

Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica, u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim Statutom i odlukom o osnivanju.

Sredstva za rad mesne zajednice

Član 159

Sredstva za rad mesne zajednice obezbeđuju se iz:

1) sredstava utvrđenih odlukom o budžetu Grada, uključujući i samodoprinos,

2) donacija,

3) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica donosi finansijski plan na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Mesna zajednica dostavlja Gradskom veću finansijski plan na saglasnost najkasnije do 1. decembra prethodne godine za narednu godinu.

Član 160

Sredstva koja se iz budžeta obezbeđuju mesnoj zajednici obezbeđuju se po namenama:

- sredstva za rad organa mesne zajednice za tekuće troškove,

- sredstva za obavljanje poslova koji su povereni mesnoj zajednici,

- sredstva za sufinansiranje programa samodoprinosa, koji je uveden za teritoriju ili deo teritorije mesne zajednice,

- sredstva za sufinansiranje programa izgradnje komunalne infrastrukture u kome građani učestvuju sa najmanje 50% sredstava.

Osnivanje, promena područja i ukidanje mesne zajednice

Član 161

Skupština grada odlučuje o obrazovanju nove, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, većinom od ukupnog broja odbornika Skupštine grada po predhodno pribavljenom mišljenju građana sa tog područja.

Aktom o osnivanju mesne zajednice i Statutom mesne zajednice utvrđuju se naročito: naziv i područje mesne zajednice, poslovi mesne zajednice, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja, sredstva za rad, javnost rada i obaveštavanje građana i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.

Nadležnost mesne zajednice

Član 162

Mesna zajednica u skladu sa ovim Statutom i Odlukom o osnivanju, razmatra pitanja koja se odnose na stvaranje boljih uslova života u mesnoj zajednici, a naročito:

1) komunalno uređenje i opremanje,

2) uređenje i održavanje naselja,

3) zaštitu i unapređenje životne sredine,

4) razvoj poljoprivrede,

5) obavljanje komunalnih usluga,

6) staranje o socijalnoj zaštiti neobezbeđenih stanovnika,

7) održavanje kulturnih i sportskih manifestacija i

8) druga pitanja od značaja za građane sa područja mesne zajednice.

U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana mesna zajednica:

- podnosi inicijative za donošenje ili izmenu propisa i drugih akata iz nadležnosti Grada,

- ostvaruje saradnju sa organima Grada, ustanovama i javnim preduzećima koje je osnovao Grad, drugim mesnim zajednicama i udruženjima građana.

Poveravanje poslova mesnoj zajednici

Član 163

Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada.

Organi mesne zajednice

Član 164

Organi Mesne zajednice su: savet mesne zajednice i nadzorni odbor.

Savet mesne zajednice ima predsednika i najmanje 4, a najviše 14 članova.

Savet mesne zajednice

Član 165

U mesnoj zajednici se obrazuje savet mesne zajednice, kao predstavničko telo građana.

Izbor organa mesne zajednice

Član 166

Izbore za savet mesne zajednice raspisuje predsednik Skupštine grada najkasnije 30 dana pre isteka mandata prethodnog saziva saveta.

Predsednik saveta mesne zajednice

Član 167

Predsednik saveta mesne zajednice:

1) predstavlja i zastupa mesnu zajednicu,

2) naredbodavac je za sredstva mesne zajednice,

3) predlaže način rešavanja pitanja o kome odlučuje savet mesne zajednice,

4) vrši i druge poslove utvrđene aktima Grada i mesne zajednice.

Član 168

Nadzorni odbor je organ nadzora mesne zajednice.

Član 169

Nadležnost mesne zajednice, poslovi i zadaci organa mesne zajednice, sastav organa mesne zajednice, izbor organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice bliže se uređuju odlukom o mesnoj samoupravi koju donosi Skupština grada i Statutom mesne zajednice.

VIII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

Zaštita prava Grada

Član 170

Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenim zakonom.

Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti

Član 171

Skupština grada može da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona i drugog opšteg akta Republike Srbije kojom se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 172

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Zaštitnik građana (ombudsman)

Član 173

U Gradu se može ustanoviti zaštitnik građana.

Skupština grada posebnom odlukom uređuje nadležnost i ovlašćenja, način postupanja, izbora i prestanak dužnosti zaštitnika građana.

IX DONOŠENJE AKATA IZ NADLEŽNOSTI GRADA

Akti Grada

Član 174

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke i preporuke.

Član 175

Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata, koje donosi Skupština grada imaju Gradsko veće, svaki odbornik, najmanje 5% birača putem građanske inicijative i Savet za statut, druge propise i organizaciju.

Ovlašćeni predlagač akata iz stava 1. ovog člana podnosi predlog akta u obliku u kome se donosi sa obrazloženjem.

Hijerarhija akata Grada

Član 176

Odluke i drugi akti Skupštine grada moraju biti u saglasnosti sa zakonom i ovim Statutom.

Akti izvršnih organa Grada moraju biti u saglasnosti sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.

Akti gradske uprave moraju biti u saglasnosti sa zakonom, ovim Statutom, odlukama i drugim opštima aktima organa Grada.

Objavljivanje akata Grada

Član 177

Statut i drugi opšti akti Skupštine grada grada objavljuju se u "Službenom listu grada Čačka".

Ostali opšti i pojedinačni akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu Grada Čačka", kada je to zakonom ili tim aktima predviđeno.

Ostala akta organa Grada objavljuju se na oglasnoj tabli organa Grada koja se nalazi u Čačku, ul. Župana Stracimira br. 2., u zgradi koja je sedište Grada.

Skupština grada donosi odluku o "Službenom listu grada Čačka", kojom se uređuje, uređivanje, štampanje i druga pitanja od značaja za informisanje izdavanjem "Službenog lista Grada Čačka".

Autentično tumačenje

Član 178

Autentično tumačenje Statuta i drugog opšteg akta koji donosi Skupština grada daje Skupština na predlog Saveta za statut, druge propise i organizaciju.

Autentično tumačenje drugih opštih akata daje donosilac akta na predlog radnog tela iz stava 1. ovog člana.

X DONOŠENJE I PROMENA STATUTA GRADA

Član 179

Predlog za donošenje ili izmenu i dopunu Statuta grada (u daljem tekstu: promena Statuta) može podneti najmanje 1/3 od ukupnog broja odbornika Skupštine grada, Gradsko veće, Gradonačelnik, građani putem građanske inicijative u skladu sa ovim Statutom i Savet za Statut, druge propise i organizaciju.

Predlog se podnosi u pisanom obliku.

O predlogu za promenu Statuta Skupština grada odlučuje većinom od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi promeni Statuta, zaključkom o pristupanju promeni Statuta zadužuje nadležnu upravu da izradi nacrt akta o promeni Statuta, određuje njene zadatke i rok za izradu odluke o promeni Statuta.

O nacrtu Statuta Gradsko veće, pre utvrđivanja predloga Statuta ili odluke o izmeni i dopuni Statuta, organizuje javnu raspravu.

Donošenje i promena Statuta grada u skraćenom postupku

Član 180

Kada se promena Statuta grada vrši radi usklađivanja sa zakonom, nadležna gradska uprava izrađuje i utvrđuje nacrt Statuta i dostavlja Gradskom veću radi utvrđivanja predloga Statuta.

Nacrt Statuta nadležna uprava objavljuje na sajtu Grada i dostavlja Gradskom veću.

Istovremeno sa objavljivanjem nacrta Statuta pozivaju se građani da na nacrt Statuta u određenom roku dostave svoje mišljenje, sugestije i predloge.

Utvrđivanje predloga

Član 181

Gradsko veće utvrđuje predlog Statuta vodeći računa o pribavljenim mišljenjima, sugestijama i predlozima i dostavlja ga Skupštini grada na usvajanje.

Donošenje Statuta

Član 182

Skupština grada usvaja Statut ili odluku o promeni Statuta grada većinom glasova ukupnog broja odbornika.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 183

Danom stupanja na snagu ovog Statuta prestaje da važi Statut opštine Čačak ("Službeni list opštine Čačak", br. 6/02, 4/04, 9/04, 9/05 i 4/07).

Propisi Opštine koji nisu u suprotnosti sa Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 129/2007) i ovim Statutom primenjivaće se kao propisi Grada.

Propisi Opštine uskladiće se sa odredbama Statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.

Član 184

Organi Grada u izabranom sastavu nastavljaju sa radom do isteka ili prestanka mandata Skupštine grada koja ih je birala, odnosno do prestanka mandata tih organa u skladu sa zakonom i ovim Statutom.

Član 185

Stalna radna tela koje je obrazovala novoizabrana Skupština grada nastavljaju sa radom u istom sastavu do isteka ili prestanka mandata Skupštine grada koja ih je obrazovala.

Stalna radna tela koja nisu obrazovana obrazovaće su u skladu sa ovim Statutom.

Član 186

Grb opštine Čačak postaje grb Grada.

Praznici opštine Čačak postaju praznici Grada.

Član 187

Mesne zajednice obrazovane na teritoriji opštine Čačak postaju Mesne zajednice obrazovane na teritoriji Grada.

Organi mesnih zajednica u postojećem sastavu nastavljaju sa radom do isteka mandata.

Akti mesne zajednice koji nisu u suprotnosti sa Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik Republike Srbije", br. 129/2007) i ovim Statutom primenjuju sa kao akti Mesne zajednice obrazovane na teritoriji Grada do usaglašavanja sa Zakonom i ovim Statutom.

Akti mesne zajednice uskladiće se odredbama ovog Statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.

Član 188

Prava i obaveze građana koje su do dana stupanja na snagu ovog Statuta utvrđene odlukama o samodoprinosu izvršavaće se u skladu sa tim odlukama.

Član 189

Grad preuzima prava i obaveze osnivača javnih službi čiji je osnivač opština Čačak.

Član 190

Do donošenja Odluke o organizaciji gradske uprave, postojeće opštinske uprave nastavljaju sa radom kao gradske uprave prema postojećoj organizaciji i sistematizaciji.

Dosadašnji načelnici Opštinskih uprava nastavljaju da obavljaju funkciju načelnika gradskih uprava do donošenja odluke o organizaciji gradske uprave i izbora načelnika uprave u skladu sa novom odlukom o organizaciji gradske uprave.

Član 191

Do usaglašavanja odluke o Javnom pravobranilaštvu i postavljenja Gradskog javnog pravobranioca, javni pravobranilac opštine Čačak nastavlja da vrši funkciju kao javni pravobranilac grada Čačka, a zamenici kao zamenici javnog pravobranioca grada Čačka.

Član 192

Do donošenja zakona kojim će se urediti svojina jedinice lokalne samouprave - grada sredstva u državnoj svojini čiji je korisnik bila opština Čačak postaju sredstva u državnoj svojini čiji je korisnik Grad.

Član 193

Do donošenja zakona kojim će se urediti svojina jedinice lokalne samouprave - grada:

- zaključak kojim se Vladi Republike predlaže da donese odgovarajući akt o pribavljanju, otuđenju i razmeni nepokretnosti donosi Skupština grada;

- o davanju na korišćenje, odnosno u zakup nepokretnosti kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti odlučuje Gradsko veće uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike Srbije;

- o pribavljanju i otuđenju opreme veće vrednosti za potrebe organa Grada odlučuje Gradonačelnik uz saglasnost Vlade Republike Srbije;

- o pribavljanju i otuđenju opreme manje vrednosti za potrebe organa Grada odlučuje načelnik uprave u čijem su delokrugu rada zajednički poslovi i javne nabavke;

- o pribavljanju i otuđenju prevoznih sredstava za potrebe organa Grada odlučuje Gradonačelnik;

- o rasporedu službenih zgrada i poslovnih prostorija koje koriste organi Grada odlučuje Gradonačelnik.

Član 194

Do donošenja Odluke o "Službenom listu grada Čačka", "Službeni list opštine Čačak" će se uređivati i štampati kao "Službeni list grada Čačka".

Član 195

Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka."