PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU ZA STICANJE OBRAZOVANJA ZA RAD U DVOGODIŠNJEM TRAJANJU U STRUČNOJ ŠKOLI ZA OBRAZOVNI PROFIL PRERAĐIVAČ KOŽE I KRZNA U PODRUČJU RADA TEKSTILSTVO I KOŽARSTVO - OBLAST KOŽARSTVO

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 1/98)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program za sticanje obrazovanja za rad u dvogodišnjem trajanju u stručnoj školi za obrazovni profil prerađivač kože i krzna u području rada tekstilstvo i kožarstvo - oblast kožarstvo.

Nastavni plan i program iz stava 1. ovog člana odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku", a primenjivaće se počev od školske 1998/99. godine.

 

NASTAVNI PLAN

 

Područje rada: TEKSTILSTVO I KOŽARSTVO

 

Obrazovni profil: PRERAĐIVAČ KOŽE I KRZNA

 

Redni
broj

NASTAVNI PREDMETI

PRVI RAZRED

DRUGI RAZRED

UKUPNO

Nedeljno

Godišnje

Nedeljno

Godišnje

Nedeljno

Godišnje

T

V

T

V

T

V

T

V

T

V

T

V

1.

a) Srpski jezik i književnost
b) _____________ jezik i književnost*

2

 

70

 

2

 

64

 

4

 

134

 

2.

Srpski kao nematernji jezik*

2*

 

 

 

2*

 

 

 

4*

 

 

 

3.

Uređenje društva

 

 

 

 

2

 

64

 

2

 

64

 

4.

Fizičko vaspitanje

2

 

70

 

2

 

64

 

4

 

134

 

5.

Matematika

2

 

70

 

 

 

 

 

2

 

70

 

6.

Hemija

2

 

70

 

 

 

 

 

2

 

70

 

7.

Kožarski materijali

2

 

70

 

2

 

64

 

4

 

134

 

8.

Mašine i uređaji

2

 

70

 

 

 

 

 

2

 

70

 

9.

Ekonomika i organizacija rada

2

 

70

 

 

 

 

 

2

 

70

 

10.

Tehnologija kože i krzna

2

 

70

 

2

 

64

 

4

 

134

 

11.

Praktična nastava

14

 

490

90

20

 

640

90

34

 

1162

180

 

Ukupno časova:

30

 

1050

90

30

 

960

90

60

 

2042

180

 

UKUPNO ČASOVA:

30

1140

30

1050

60

2222

NAPOMENA: * Za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika narodnosti (Zakon o srednjoj školi, član 5).

II.

OSTALI OBAVEZNI OBLICI
OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA

I razred

II razred

UKUPNO

godišnje

godišnje

godišnje

1.

Praksa i praktični rad

Prema zahtevima područja rada

2.

Dodatni rad

do 60 časova

do 60 časova

do 120 časova

3.

Društveno-korisni rad*

2 radna dana

2 radna dana

4 radna dana

4.

Pripremni i dopunski rad*

do 60 časova

do 60 časova

do 120 časova

NAPOMENA: * Ako se u toku godine ukaže potreba za njim.

III.

FAKULTATIVNE AKTIVNOSTI

I razred

II razred

UKUPNO

ned.

godišnje

ned.

godišnje

ned.

godišnje

1.

FAKULTATIVNI NASTAVNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

1.1.

Jezik drugog naroda ili narodnosti sa elementima nacionalne kulture

2

70

2

64

4

134

1.2.

Drugi predmeti

 

 

 

 

 

 

2.

FAKULTATIVNE VANNASTAVNE AKTIVNOSTI

 

 

 

 

 

 

2.1.

Ekskurzije

do 5 dana

do 5 dana

do 10 dana

2.2.

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika

30-60 časova

30-60 časova

60-120 časova

2.3.

Društvene aktivnosti - zajednice učenika učeničke zadruge

15-30 časova

15-30 časova

30-60 časova

2.4.

Hor

 

 

140 časova godišnje

 

 

2.5.

Kulturna i javna delatnost škole

 

 

2 radna dana

 

 

OSTVARIVANJE NASTAVNOG PLANA I PROGRAMA

I. Radne nedelje u dvogodišnjem obrazovanju

Razred

Razredno-časovna
nastava

Praktična nastava
u bloku

Obavezne i fak. vann.
aktivnosti

Ostali radni dani

Ukupno radnih
nedelja

Prvi

35 nedelja

3 nedelje

1 nedelja

-

39

Drugi

32 nedelje

3 nedelje

1-2 nedelje

2-3

39

NAPOMENA: * 2 do 3 nedelje planirane su za sprovođenje završnih ispita.

PODELA ODELJENJA NA GRUPE

Prilikom ostvarivanja sadržaja programa praktične nastave odeljenje se deli na grupe. Zbog specifičnosti zanimanja, praktična nastava se isključivo realizuje u preduzećima za preradu kože i krzna, a odeljenje se deli na dve grupe.

NASTAVNI PROGRAM

 

A. ZAJEDNIČKI PREDMETI

Programi zajedničkih nastavnih predmeta: Srpski jezik i književnost, Srpski jezik i književnost za učenike koji nastavu slušaju na jednom od jezika nacionalnih manjina, Uređenje društva, Fizičko vaspitanje, Matematika i Ekonomika i organizacija rada primenjuju se iz Pravilnika o nastavnom planu i programu za sticanje obrazovanja u dvogodišnjem trajanju u stručnoj školi za područje rada tekstilstvo i kožarstvo ("Prosvetni glasnik", broj 13/93).

HEMIJA

CILJ I ZADACI

Cilj nastave predmeta hemija jeste sticanje osnovnih znanja o neorganskim i organskim jedinjenjima koja ulaze u sastav kože.

Zadaci nastave predmeta su:

- povezivanje ranije stečenih znanja i primena određenih zakonitosti u pravljenju rastvora;

- shvatanje značaja pojedinih elemenata i jedinjenja u pripremi kože za proizvodnju predmeta od kože.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(2 časa nedeljno, 70 časova godišnje)

OSNOVNI HEMIJSKI POJMOVI I ZAKONITOSTI (10)

Pojam supstance, smeše, jedinjenja. Elementi. Hemijski simboli, formule jednačine. Relativna atomska i molekulska masa.

RASTVORI (20)

Pojam rastvora. Osnovne karakteristike i podela prema veličini čestica, jonsko-molekulski rastvori (pravi rastvori). Koloidni rastvori. Naelektrisanje koloida, liofilnost i liofobnost koloida, aktivna površina koloida.

Promena veličine koloidnih čestica (peptizacija i koagulacija) pod dejstvom kiselina, baza, soli i toplote.

Emulzije i suspenzije.

Koncentracija rastvora: izražavanje koncentracije rastvora. Gustina i pH rastvora.

HEMIJSKI SASTAV SIROVE KOŽE (12)

Voda i masti kao sastavni deo kože.

Neorganske soli u koži.

Belančevine: aminokiseline.

Podela kožnih belančevina (svojstva, rastvorljivost kolagena, elastina, retikulina i keratina).

Denaturisanje belančevina. Dokazivanje belančevina.

ALDEHIDI I FENOLI (7)

Metanol (formaldehid) građa i primena. Više hidroksilni fenoli. Fenoli u sastavu biljnih štavila.

MASTI I ULJA (4)

Sastav, građa i značaj dvogubnih veza u masnoćama u procesu štavljenja i mašćenja. Primena masnoća.

BOJE (4)

Sastav boja. Najjednostavnija aromatična jedinjenja. Hromoformne i auksohromne grupe u bojama i njihov uticaj na bojenje.

VODA (4)

Agregatna stanja vode, sposobnost rastvaranja i tvrdoća.

KALCIJUM (3)

Zastupljenost u prirodi, svojstva i primena.

HROM (5)

Rasprostranjenost u prirodi. Svojstva i najpoznatije soli. Primena hroma i njegovih jedinjenja.

ALUMINIJUM (3)

Nalaženje u prirodi. Svojstva i najpoznatije soli. Primena aluminijuma i njihovih jedinjenja.

SULFIDI (4)

Sulfidi alkalnih i zemnoalkalnih metala.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Program predmeta hemija obuhvata više nastavnih tema. Gradivo svake celine treba da se realizuje u okviru predviđenog broja časova i redosledom kako je to programom predviđeno. Značajna je koleracija sa predmetom kožarski materijali.

Sadržaje hemije treba realizovati u specijalizovanoj učionici i hemijskoj laboratoriji. Za ostvarivanje svih tema iz sadržaja programa treba koristiti uzorke aminokiselina, teme hemijskog sastava sirove kože, indikatore.

Odnos časova za obradu novih sadržaja programa i ostalih tipova časova treba da je 46:24.

Pri obradi tematske celine o rastvorima demonstrirati promenu stanja. Koloida pod uticajem kiselina, baza, soli i toplote. Pripremiti emulziju, suspenziju. Pomoću aktivnog uglja demonstrirati svojstvo aktivne površine rastvora. Merenje pH vrednosti pokazati korišćenjem univerzalnog indikatora. Belančevine dokazati ksantoproteinskom i biuretskom reakcijom. Pokazati da jedinjenja koja nemaju auksohromne grupe nemaju sposobnost bojenja. Uparavanjem vode dokazati tvrdoću vode. Pokazati uzorke aluminijuma hroma i uporediti ih i istaći njihove razlike. U svim hemijskim reakcijama obratiti pažnju na kvalitativne promene više nego na pisanje hemijskih (reakcija) jednačina. Pomoću univerzalnih indikatora izmeriti pH vrednost sulfida alkalnih i zemnoalkalnih metala i uporediti ih.

KOŽARSKI MATERIJALI

CILJ I ZADACI

Cilj nastave kožarski materijali jeste sticanje znanja o materijalima koji se koriste u preradi kože i krzna i vrstama gotovih koža koje se koriste u prerađivačkoj industriji.

Zadaci nastave predmeta su:

- shvatanje uloge i značaja prirodnih i veštačkih koža i krzna u procesu dobijanja gotovih proizvoda;

- upoznavanje sa svojstvima sredstava koja se koriste u preradi kože i krzna;

- osposobljavanje za pravilno rukovanje hemijskim sredstvima;

- upućivanje na pravilan izbor sredstava i njihovo pravilno korišćenje.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(2 časa nedeljno, 70 časova godišnje)

SREDSTVA ZA KONZERVISANJE KOŽE (3)

Natrijum hlorid. Svojstva i primena sredstava za denaturisanje soli. Kožarska so.

SREDSTVA ZA KVAŠENJE KOŽE (6)

Voda u procesu prerade kože. Tvrdoća vode. Vrste tvrdoća prema sadržaju minerala. Uticaj sadržaja gvožđa u vodi na kvalitet obrađene kože. Omekšavanje vode i sredstva za omekšavanje. Sredstva za ubrzavanje kvašenja kože. Otpadne vode iz pogona za obradu kože.

SREDSTVA ZA LABAVLJENJE DLAKE (3)

Hidroksidi i sulfidi. Vrste jedinjenja i upotreba. Kreč kao sredstvo za labavljenje kože.

SREDSTVA ZA OTKREČAVANJE KOŽE (3)

Kiseline i soli za otkrečavanje soli. Mlečna kiselina i njen uticaj na kožu. Amonijum sulfat, svojstva i delovanje na kožu.

SREDSTVA ZA NAGRIZANJE KOŽE (6)

Mekinje, svojstva i primena. Enzimatska sredstva koja deluju u kiseloj i alkalnoj sredini. Sredstva biljnog i životinjskog porekla.

Dobijanje i upotreba enzima, jačina enzimatskih sredstava. Trgovačka sredstva.

SREDSTVA ZA ZAKISELJAVANJE (3)

Sumporna kiselina. Svojstva i upotreba u kožarstvu. Natrijum sulfat i odgovarajuća primena u kožarstvu.

SREDSTVA ZA ŠTAVLJENJE (12)

Soli hroma i aluminijuma. Karakteristike važnijih soli hroma i aluminijuma.

Biljna sredstva za štavljenje. Biljni štavni efekti.

Sintetička sredstva za štavljenje.

Ostala sredstva (ulje, aldehidi i dr.).

SREDSTVA ZA NEUTRALIZACIJU ŠTAVLJENE KOŽE (6)

Natrijum-karbonat i natrijum-bikarbonat. Amonijum-acetat. Svojstva sredstava karakteristična za upotrebu u kožarstvu.

SREDSTVA ZA BOJENJE (8)

Sintetičke organske boje za osnovno bojenje. Klasifikacija boja. Izbor boja za bojenje kože i upotreba.

Pomoćna sredstva za bojenje kože.

SREDSTVA ZA MAŠĆENJE (8)

Ulja i masti. Voskovi, smole i mineralne masnoće. Osnovne karakteristike sredstava i njihova upotreba.

SREDSTVA ZA POKRIVNO BOJENJE I APRETOVANJE (12)

Jajni i krvni albumin, kazein, nitroceluloza, akrilati, poliuretani. Pigmenti, rastvarači, razređivači. Značajne karakteristike sredstava i njihova upotreba.

II razred

(2 časa nedeljno, 64 časa godišnje)

OBRAĐENE KOŽE (16)

Pregled koža posle obrade.

Svojstva koja određuju kvalitet kože.

Vrste grešaka i mogućnost njihovog odstranjivanja.

Klasiranje koža prema JUS standardima.

Čuvanje i skladištenje koža.

Klimatski uslovi u prostoriji za čuvanje kože.

VRSTE KOŽA ZA IZRADU OBUĆE (10)

Osnovne karakteristike koža za izradu lagane letnje i zimske teške obuće kože za izradu dečije obuće.

Kože za specijalne vrste obuće.

VRSTE KOŽA ZA IZRADU ODEĆE (8)

Osnovne karakteristike, vrste i namena. Kože za žensku, mušku i dečiju odeću.

VRSTE KOŽA ZA IZRADU GALANTERIJE (6)

Osnovne karakteristike i vrste koža prema nameni predmeta koji se izrađuje.

OSTALE VRSTE KOŽA (6)

Tapetarske, knjigovezačke, tehničke i ostale vrste koža.

VRSTE KRZNA (12)

Plemenita, poluplemenita i neplemenita krzna.

Vrste, svojstva, namena i skladištenje krzna.

VEŠTAČKA KOŽA I KRZNO (8)

Vrste, karakteristike i namena.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Nastavni program predmeta kožarski materijali u I razredu obuhvataju materijale koji se koriste u preradi kože i krzna, a u II razredu vrste, namenu i kvalitet obrađenih koža i krzna prema JUS standardima. Sadržaji u I razredu treba da se realizuju redosledom kako program predviđa jer prati preradu kože i krzna.

U II razredu redosled programskih celina je proizvoljan. Značajna je korelacija sa predmetima tehnologija kože i krzna i praktičnom nastavom.

Sadržaje kožarskih materijala treba realizovati u klasičnoj ili specijalizovanoj učionici. Za ostvarivanje svih nastavnih tema iz programa treba koristiti uzorke materijala, slike krznačnica i uzorke raznih vrsta gotovih koža i krzna.

Odnos časova za obradu novih sadržaja programa i ostalih tipova časova može biti u I razredu 46:24 a u II razredu 44:22. Moguće je taj odnos izmeniti tako da se za druge oblike časa poveća broj predviđenih časova (zbog utvrđivanja gradiva).

Pri obradi tematske celine o sredstvima za konzervisanje istaći ulogu kožarske soli. Kod obrade sredstava za kvašenje istaći uticaj otpadnih kožarskih voda na ekologiju. Pri obradi kiselina istaći kako se pravilno koriste kiseline pri mešanju sa vodom i mere zaštite pri njihovom korišćenju. Uporediti nalaženje, ekonomičnost, uticaj na zagađivanje okoline hroma i aluminijuma kao štavila. Istaći uzroke grešaka kod gotovih koža i pokazati oštećene kože. Naročito obratiti pažnju na greške koje nastaju tokom prerade kože. Porediti osobine i kvalitet pojedinih vrsta gotovih koža s obzirom na polaznu sirovinu, način štavljenja i dovršavanja. Kod obrade prirodnog krzna koristiti slike raznih vrsta krznašica i uzorke gotovih krzna i uporediti svojstva prirodnih sa veštačkom kožom i krznom.

MAŠINE I UREĐAJI

CILJ I ZADACI

Cilj nastave predmeta mašine i uređaji jeste sticanje znanja o mašinama, uređajima, instalacijama i unutrašnjem transportu u preduzećima za preradu kože i krzna.

Zadaci nastave predmeta su:

- sticanje znanja o sastavu mašina i uređaja i njihovom funkcionisanju;

- shvatanje primene pojedinih mašina i uređaja u toku procesa prerade kože i krzna;

- pravilno rukovanje mašinama.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(2 časa nedeljno, 70 časova godišnje)

UVOD (2)

Pojam, vrste i podela mašina.

OPŠTI POJMOVI O INSTALACIJAMA U PREDUZEĆIMA ZA PRERADU KOŽE I KRZNA (14)

Instalacije i uređaji za vodu: cevi i cevni zatvarači.

Instalacije za paru: cevi za niski i visoki pritisak, izolacija parnog voda, ventil sigurnosti i ventil za redukciju pritiska.

Toplotni aparati: razmenjivači toplote, grejanja vode direktnom parom. Parni kotao.

UNUTRAŠNJI TRANSPORT (2)

Bokovi, kranovi, kolica.

RUČNI ALATI I UREĐAJI (6)

Kožarski, jednosečni i dvosečni noževi za skidanje, nož za skidanje dlake i izglađivanje, nož za čišćenje lica, ručni nož za stanjivanje. Klešta za rad kod cepanja i luženja. Bazen palubure, rataciono bure, (mikseri) sistem.

MAŠINE ZA OBRADU KOŽE I KRZNA (16)

Mašine za pranje vune ili kože (sabrez mašina)

Mašina za skidanje mesine

Mašina za skidanje dlake i izglađivanje

Mašine za pranje, sušenje i pakovanje vune

Mašina za makro šišanje krzna

Mašina za ceđenje kože

Mašina za ravnanje kože

Mašina za cepanje kože

Mašina za tanjenje kože.

UREĐAJI ZA SUŠENJE KOŽE I KRZNA (10)

Sušare za kožu: komore, tuneli, sušenje koža na ramovima, pesting uređaji, vakuum uređaji, specijalni uređaji za sušenje krzna.

MAŠINE ZA SUVU DORADU KOŽA (6)

Uređaji za mekšanje koža. Mašina za brušenje i otprašivanje koža.

Mašina za četkanje, blanširanje i zbijanje koža.

UREĐAJI ZA ZAVRŠAVANJE KOŽA I KRZNA (10)

Uređaji za prskanje koža: ručna kabina, automatski uređaji za prskanje, uređaji za apretovanje, hidraulična presa za peglanje, hidraulična presa za utiskivanje veštačkog lica, mašina za spajanje - glancanje, mašina za merenje površine, mašina za šišanje, češljanje i peglanje krzna.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Nastavni sadržaji predmeta mašine i uređaji u kožarstvu obuhvataju osam nastavnih tema. Sadržaje svake celine obraditi u okviru predviđenog broja časova i redosledom kako je to programom predviđeno značajna je korelacija sa tehnologijom kože i krzna i praktičnom nastavom. Programske sadržaje treba realizovati u specijalizovanoj učionici. Za realizaciju svih tema i sadržaja programa treba koristiti slike mašina, skice i šeme mašina i uređaja. Poželjno je korišćenje grafoskopa. Pri obradi teme upoznati učenike sa pojmom mašine, podelom mašina i vrstama. Kod tematske celine opšti pojmovi o instalacijama u fabrikama objasniti instalacije za vodu i paru, princip rada ventila za niski i visoki pritisak, upoznati učenike sa radom razmenjivača toplote i parnog kotla. Detaljno objasniti princip rada kožarskih i krznarskih mašina i uređaja. Obratiti pažnju na mogućnost povrede pri radu na ovim mašinama.

TEHNOLOGIJA KOŽE I KRZNA

CILJ I ZADACI

Cilj nastave predmeta tehnologija kože i krzna jeste sticanje znanja o vrstama sirovih koža, njihovoj građi i upotrebnim vrednostima kože i krzna.

Zadaci nastave predmeta su:

- savladavanje znanja o koži kao sirovini za preradu, njenom dobijanju, konzervisanju, načinu prerade i skladištenju;

- osposobljavanje za pravilno korišćenje hemijskih sredstava u obradi koža;

- upućivanje na pravilan izbor i korišćenje prirodnih i veštačkih koža i krzna;

- shvatanje uloge i značaja hartije, tekstila, plastičnih masa, gume, lepkova i ostalih pomoćnih materijala za dobijanje proizvoda od kože i krzna;

- razvijanje osećaja za razlikovanje prirodnih od veštačkih koža i krzna.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(2 časa nedeljno, 70 časova godišnje)

OPŠTI POJMOVI (10)

Osnovni pojmovi o prirodnim i veštačkim kožama i krznima.

Razvoj kožarstva i savremeni tokovi u preradi kože i krzna.

Upotreba i potrošnja koža u svetu i Jugoslaviji.

Skidanje koža sa tela životinja.

Građa i podela sirovih koža.

KONZERVISANJE KOŽA (8)

Konzervisanje koža. Načini konzervisanja. Skladišta konzervisanih koža. Manipulacija, preuzimanje, pakovanje i otpremanje koža.

KVAŠENJE KOŽA (8)

Priprema koža za kvašenje. Namensko sortiranje. Načini kvašenja.

Parenje i obrezivanje koža. Pranje koža. Hemijsko i mehaničko odmašćivanje koža.

LABAVLJENJE I ODSTRANJIVANJE DLAKA (10)

Labavljenje korena dlake. Načini labavljenja. Uklanjanje i sakupljanje dlaka i vune ručno i mašinski.

Pranje, sušenje i pakovanje dlaka i vune. Šišanje krzna.

MEHANIČKA OBRADA LUŽENE KOŽE (4)

Skidanje mesine. Cepanje koža. Koma golica.

PRIPREMA KRZNA ZA ŠTAVLJENJE (5)

Izbeljivanje, hemijsko mekšanje, zakiseljavanje.

PRIPREMA KOŽA ZA ŠTAVLJENJE (5)

Otkrečavanje, hemijsko mekšanje, zakiseljavanje kože.

ŠTAVLJENJE KOŽE (20)

Cilj i vrste štavljenja.

Štavljenje biljnim sredstvima.

Štavljenje hromnim solima.

Štavljenje aluminijumovim solima.

Štavljenje ribljim uljem.

Kombinovano štavljenje.

Odležavanje uštavljenih koža.

II razred

(2 časa nedeljno, 64 časa godišnje)

MEHANIČKA OBRADA ŠTAVLJENIH KOŽA (6)

Ceđenje, cepanje, tanjenje uštavljenih koža.

Namensko sortiranje.

NEUTRALIZACIJA, DOŠTAVA, OSNOVNO BOJENJE I MAŠĆENJE (20)

Neutralizacija, doštava, osnovno bojenje i mašćenje kože.

Doštava, izbeljivanje, sušenje, izravnjavanje, zbijanje đonskih koža.

ZAVRŠNA OBRADA KOŽA (14)

Ceđenje, izravnjavanje nabora. Sušenje u komorama, na vakuum i pesting uređajima. Vlaženje, mehaničko mekšanje kože.

Sušenje koža na ramovima.

Obrezivanje, brušenje, otprašivanje koža.

ZAVRŠNA OBRADA KRZNA (10)

Sušenje, vlaženje, mekšanje krzna. Sušenje krzna na ramovima.

Suvo šišanje krzna, češljanje i peglanje krzna.

POKRIVNO BOJENJE, APRETOVANJE I LAKIRANJE KOŽA (8)

Zadatak i načini završavanja.

Pokrivno bojenje koža.

Apretovanje koža.

SJAJENJE, PEGLANJE, PRESOVANJE (4)

Završavanje koža presovanjem, sjajenjem - glancanjem, peglanjem - glačanjem.

MERENJE I SORTIRANJE GOTOVIH KOŽA (4)

Merenje gotovih koža.

Sortiranje i pakovanje gotovih koža.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Nastavni predmet tehnologija kože i krzna u I razredu obuhvata proces prerade kože i krzna zaključno sa štavljenjem kože, a u II razredu mokru doradu i završnu obradu koža i krzna.

Sadržaje programa treba realizovati kako je to programom predviđeno. Značajna je korelacija sa praktičnom nastavom, mašinama i uređajima u kožarstvu i kožarskim materijalima.

Sadržaji koji su predviđeni programom mogu se realizovati u klasičnoj učionici ili specijalizovanoj.

Treba koristiti slike građe koža, šeme, uzorke konzervisane kože, sirove, golice, uštavljene i gotove kože.

Građu sirove kože obraditi po slojevima. Kod skidanja kože sa tela životinja istaći moguće greške koje se mogu projektovati na kvalitet gotovih koža.

Kod konzervisanja obratiti pažnju na metode sušenja i soljenja.

Kvašenje koža obraditi informativno a istaći paranje, obrezivanje, jer su to poslovi na kojima će učenici raditi. Kod labavljenja dlaka istaći mere HTZ-a.

Priprema krzna i koža za štavljenje ne treba da se zasniva na hemizmima procesa već na praktičnom izvođenju kod štavljenja hromom objasniti praktično vođenje i demonstrirati "koh probu". Kod odležavanja istaći pravilno obavljanje operacije i naglasiti moguće greške. Neutralizaciju i ostale hemijske obrade više informativno predstaviti bez detaljnijih objašnjenja hemijskih promena koje se pri tome odvijaju. Obratiti pažnju na mehaničke operacije u preradi i moguće ozlede pri radu na mašinama koje se koriste za obradu kože.

PRAKTIČNA NASTAVA

CILJ I ZADACI

Cilj nastave predmeta praktična nastava jeste sticanje praktičnih znanja i veština u preradi koža i krzna i osposobljavanje za rukovanje mašinama i uređajima.

Zadaci nastave predmeta su:

- primenjivanje stečenih teorijskih znanja u praksi;

- upućivanje učenika na pravilno korišćenje hemijskih sredstava;

- ovladavanje tehnikom rada i rukovanjem mašinama i uređajima koja se koriste u preradi kože i krzna;

- sticanje radnih navika;

- upoznavanje mera zaštite na radu.

SADRŽAJI PROGRAMA

I razred

(14 časova nedeljno, 490 časova godišnje)

SKLADIŠTENJE SIROVE KOŽE (98)

Manipulativni poslovi u magacinu.

Skladištenje koža. Zaštita koža od insekata.

PRIPREMA KOŽA ZA ŠTAVLJENJE (322)

Namensko klasiranje koža.

Priprema rastvora za kvašenje. Kvašenje koža, parenje, obrezivanje i pranje koža i dlaka.

Premazivanje radi labavljenja korena dlaka i vune.

Uklanjanje, pranje, sakupljanje dlaka i vune i njihovo sortiranje i pakovanje.

Luženje kože. Skidanje mesine. Čišćenje lica kože. Cepanje kože.

Šišanje krzna u mokrom stanju.

II razred

(20 časova nedeljno, 640 časova godišnje)

ŠTAVLJENJE KOŽE (240)

Izbeljivanje (naprizanje) hemijsko omekšavanje i zakiseljavanje kože namenjene proizvodnji krzna.

Merenje mase golice.

Otkrečavanje, hemijsko omekšavanje i zakiseljavanje glatke kože.

Postupak štavljenja.

ŠTAVLJENJE KOŽE (240)

Izbeljivanje (naprizanje) hemijsko omekšavanje i zakiseljavanje kože namenjene proizvodnji krzna.

Merenje mase golice.

Otkrečavanje, hemijsko omekšavanje i zakiseljavanje glatke kože.

Postupak štavljenja. Merenje mase golice, određivanje količine hemijskih sredstava i vode. Dodavanje hemikalija u prahu, bloku i rastvoru.

Ceđenje, tanjenje i cepanje kože.

Manipulativni poslovi u odeljenju za štavljenje.

NEUTRALIZACIJA, DOŠTAVA, OSNOVNO BOJENJE I MAŠĆENJE (240)

Merenje mase tanjenja kože.

Neutralizacija, doštava, osnovno bojenje i mašćenje kože.

Ceđenje i izravnavanje kože.

Sušenje kože u komorama, na ramovima, vakuum i pesting uređajima.

Vlaženje i mehaničko omekšavanje kože.

Obrezivanje, brušenje i otprašivanje kože.

POKRIVNO BOJENJE (180)

Pripremanje pokrivnih boja. Prskanje kože ručno i u kabini za špricanje.

Apretovanje i lakiranje kože.

Glancanje, peglanje, merenje, klasiranje i pakovanje obrađenih koža.

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA (UPUTSTVO)

Sadržaje programa praktične nastave treba ostvariti u okviru predviđenog broja časova i redosledom kako je to programom predviđeno.

Značajna je korelacija sa tehnologijom kože i krzna, kožarskim materijalima i mašinama i uređajima u kožarstvu.

Praktična nastava treba da se realizuje u pogonima preduzeća za preradu kože i krzna.

Praktična znanja o preradi kože i krzna učenici stiču u magacinu sirovina, prerađivača kože i krzna gde treba da se osposobe za obavljanje manipulativnih poslova i skladištenja kože i krzna i njihovu zaštitu od insekata. U mokrom odeljenju fabrika za preradu kože i krzna učenici se osposobljavaju da vrše merenje mase kože, paranje, obrezivanje i premazivanje radi labavljenja dlaka. Treba da se osposobe za rad na mašini za skidanje mesine, čišćenju lica kože, pranju dlaka i vune, mokrom šišanju krzna. U nastavnom odeljenju učenici treba da se osposobe za rad na merenju golice, rukovanju poluburetom i rotacionim buretom, na mašini za ceđenje, tanjenje, izravnjavanje nabora da pravilno odlože kože radi odležavanja. Učenike treba osposobiti za vlaženje, sušenje koža u konfama i na ramovima, za rad na uređajima za mehaničko mekšanje kože, obrezivanje, na mašini za brušenje, otprašivanje kože, ručnim i automatskim uređajima za prskanje. Pored toga treba ih obučiti za rad na presama, za peglanje i mašini za glancanje.

ZAVRŠNI ISPIT

Završni ispit polaže učenik (redovni i vanredni) na kraju dvogodišnjeg obrazovanja kada je pozitivno ocenjen iz svih predmeta predviđenih planom i programom obrazovanja za obrazovni profil prerađivač kože i krzna.

Ovim ispitom proverava se stručna osposobljenost kandidata za samostalno obavljanje poslova i radnih zadataka utvrđenog zanimanja u okviru obrazovnog profila.

Završni ispit sastoji se iz:

1. izrade praktičnog rada,

2. odbrane praktičnog rada.

1. Izrada praktičnog rada

U okviru praktičnog rada prerađuje se sirovi proizvod. Praktični rad se odnosi na samostalnu obradu jedne ili više vrsta sirovih koža ili krzna.

2. Odbrana praktičnog rada

U okviru odbrane praktičnog rada učenik pred komisijom obrazlaže tok tehnoloških operacija karakterističnih za izvršavanje određenih poslova i vezanih za dobijeni zadatak.

Pitanja u okviru odbrane praktičnog rada vezana su za prerađeni sirovi proizvod, a odnose se na neophodnu tehničko-tehnološku dokumentaciju, izbor osnovnih i pomoćnih sredstava, izbor operacija, mašina, uređaja i alata.

Bliže uslove o organizaciji i načinu sprovođenja završnog ispita utvrđuje škola izradom pravilnika o polaganju završnog ispita.