ODLUKA

O OSTVARIVANJU PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 4/2008)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom utvrđuju se prava u socijalnoj zaštiti građana i porodica iz nadležnosti grada Čačka, nosioci prava, kao i uslovi i način ostvarivanja tih prava u skladu sa Zakonom (u daljem tekstu: Osnovna prava).

Ovom Odlukom utvrđuju se i druga prava građana grada Čačka u oblasti socijalne zaštite (u daljem tekstu: proširena prava), a u skladu sa materijalnim i drugim mogućnostima Grada).

Član 2

Budžetom grada Čačka utvrđuju se potrebna sredstva za namene iz prethodnog člana.

Obim i uslovi za ostvarivanje prava iz člana 1. stav 2. Odluke zavise od raspoloživih sredstava u budžetu grada.

Sredstva za ostvarivanje prava iz ove Odluke ostvaruju se i od donatora, donatorskih organizacija, fondova namenjenih smanjenju socijalnog siromaštva i razvijanju novih oblika socijalne zaštite.

Član 3

Gradsko veće grada Čačka, na predlog stručnih službi Odseka za društvene delatnosti i Centra za socijalni rad, donosi Pravilnik o ostvarivanju prava u oblasti socijalne zaštite na području grada Čačka (u daljem tekstu: Pravilnik).

Član 4

Građanin ne snosi troškove postupka za ostvarivanje prava iz ove Odluke pred organima lokalne samouprave.

Besplatnu pravnu pomoć građanima u ostvarivanju prava iz ove Odluke pruža Služba pravne pomoći grada Čačka.

II PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA

Član 5

Prava iz socijalne zaštite iz nadležnosti grada Čačka u smislu ove Odluke su:

1. Osnovna prava:

1.1. Pomoć u kući

1.2. Dnevni boravak

1.3. Privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu

1.4. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu

1.5. Jednokratne pomoći

2. Proširena prava

2.1. Delimična naknada troškova komunalnih usluga koje pruža lokalna samouprava

2.2. Besplatni obrok ("Narodna kuhinja")

2.3. Troškovi sahranjivanja

2.4. Privremene novčane pomoći

2.5. Vanredne pomoći

2.6. Pomoć u naturi

2.7. Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme i poklon paketića za materijalno ugroženu decu

2.8. Troškovi ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece

2.9. Troškovi školovanja materijalno ugrožene dece i dece ometene u razvoju

2.10. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja - "Kuća na pola puta"

2.11. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica

2.12. Pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica

Član 6

Nosilac prava iz člana 5. ove Odluke je porodica, odnosno pojedinac ako živi sam u domaćinstvu (korisnici prava u socijalnoj zaštiti, nezaposlena lica, invalidna lica, penzioneri, vojni invalidi, civilni invalidi rata, porodice palih boraca i ostali ugroženi građani), koji ostvaruju prihode ispod minimalnog nivoa socijalne sigurnosti utvrđene Pravilnikom.

Za ostvarivanje prava iz čl. 5. tačke 2.10. nije od uticaja visina prihoda porodice ili pojedinca.

Izuzetno, porodica ili pojedinac mogu ostvariti neko od prava iz čl. 5. ove Odluke i ako ostvaruju prihode u iznosu višem od iznosa propisanog stavom 1. ovog člana u slučajevima: bolesti, lečenja u specijalizovanim ustanovama, nabavke medicinskih pomagala, teške materijalne ugroženosti lica koja žive sama bez bližih srodnika, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije.

Član 7

Za ostvarivanje prava iz ove Odluke, kao i za ostvarivanje drugih prava iz socijalne zaštite, Centar za socijalni rad vodi evidenciju i dokumentaciju sa potrebnim podacima i dokazima o svim licima odnosno porodicama za koje se utvrdi da se nalaze u stanju socijalne potrebe (u daljem tekstu: "Socijalna karta").

Socijalna karta može biti osnov za utvrđivanje prava iz ove Odluke kao i drugih prava.

Član 8

Inicijativu za prikupljanje podataka za izradu socijalne karte za određenu porodicu ili pojedinca mogu dati: stručni radnici Centra za socijalni rad, organi lokalne samouprave, organi Gradske uprave, mesne zajednice, mesne kancelarije i udruženje građana.

Socijalna karta može da se sačini i na lični zahtev svakog građanina sa područja grada Čačka.

Član 9

Centar za socijalni rad jednom godišnje upućuje javni poziv svim građanima grada da podnesu zahtev za izradu njihove socijalne karte.

Građani grada Čačka koji već ostvaruju neko od prava po osnovu socijalne karte (delimična naknada za grejanje, usluge vodosnadbevanja i upotrebe kanalizacije, iznošenje smeća i prevoz), dužni su da po objavljivanju javnog poziva dostave dokaz o svim primanjima kao i dokaz o svim nastalim promenama u porodici koje su od uticaja za dalje ostvarivanje prava.

Ukoliko građani ne dostave dokumentaciju iz prethodnog stava u roku navedenom u Javnom pozivu, biće im uskraćeno dalje ostvarivanje ovih prava.

Socijalna karta se u Centru za socijalni rad vodi i u elektronskom obliku.

Član 10

Utvrđivanje socijalnog statusa porodice odnosno pojedinca vrši Centar za socijalni rad.

III OSNOVNA PRAVA IZ OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA

1.1. Pomoć u kući

Član 11

Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se starim i iznemoglim, hronično obolelim i drugim licima koja nisu u stanju da se sama o sebi staraju.

Pomoć u kući obezbeđuje se obavljanjem neophodnih kućnih poslova (održavanje čistoće stana, nabavka hrane i drugih potrebnih stvari, održavanje lične higijene i sl.).

Član 12

Učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući utvrđuje se Pravilnikom iz čl. 3. ove Odluke.

Član 13

Pružanje pomoći u kući iz člana 11. ove Odluke organizuje i sprovodi Centar za socijalni rad prema Programu kojim se utvrđuje funkcionisanje usluga "Pomoć u kući", a donosi ga direktor Centra za socijalni rad na početku godine u skladu sa ovom Odlukom, Pravilnikom iz čl. 3. Odluke i budžeta grada Čačka.

1.2. Dnevni boravak

Član 14

Pravo na dnevni boravak ima dete ometeno u fizičkom ili psihičkom razvoju, dete obolelo od autizma, dete sa poremećajima u društvenom ponašanju i odraslo lice koje ispunjava uslove za smeštaj u ustanovu ili u drugu porodicu, ako je u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ovakav oblik zaštite najcelishodniji.

Član 15

Pravo na dnevni boravak obezbeđuje se upućivanjem korisnika u odgovarajuću ustanovu socijalne zaštite koja vrši usluge dnevnog zbrinjavanja ili vaspitno-obrazovnu ustanovu koja pruža takve usluge.

Rešenje o upućivanju lica za ostvarivanje ovog prava donosi Centar za socijalni rad.

Učešće korisnika i njegovih srodnika obavezanih na izdržavanje, u troškovima dnevnog boravka utvrđuje se na osnovu merila i kriterijuma utvrđenih Pravilnikom iz člana 3. ove Odluke.

Član 16

Upućivanje u dnevni boravak za decu i omladinu ometenu u psihofizičkom razvoju vrši se na osnovu rešenja o vrsti i stepenu ometenosti u razvoju koje je, na osnovu nalaza i mišljenja lekarske komisije, doneo nadležni organ uprave.

Član 17

Do izgradnje i stavljanja u funkciju Dnevnog boravka za decu i omladinu ometenu u razvoju u Čačku, dnevni boravak dece i omladine ometene u psihofizičkom razvoju i dece obolele od autizma, vršiće se u organizovanom dnevnom boravku u Školi za osnovno i srednje obrazovanje "1. novembar" u Čačku.

Troškove dnevnog boravka u celini snosi budžet grada Čačka.

1.3. Privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu

Član 18

Pravo na privremeni smeštaj u prihvatilište ili prihvatnu stanicu imaju deca i omladina bez roditeljskog staranja i deca i omladina čiji je razvoj ometen porodičnim prilikama, odrasla i ostarela lica kao i odrasla lica koja ispunjavaju uslove iz Zakona, za smeštaj u ustanovu ili u drugu porodicu, ako je pružanje ovog oblika zaštite najcelishodnije.

Član 19

Prihvatilište obezbeđuje korisnicima privremeno zbrinjavanje, zdravstvenu zaštitu i druge osnovne potrebe, a deci i omladini pruža vaspitanje i obrazovanje do utvrđivanja odgovarajućeg oblika zaštite.

Deci i omladini u prihvatnoj stanici obezbeđuje se prihvat i kratkotrajni smeštaj, ishrana, primena zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje njihovog identiteta i prebivališta, sačinjavanje nalaza o njihovom stanju i ponašanju i preduzimaju mere za obezbeđivanje odgovarajućeg oblika trajnog zbrinjavanja.

Član 20

Pravo na smeštaj u prihvatnu stanicu mogu ostvariti odrasla i ostarela lica, deca i omladina koji se nađu u skitnji, prosjačenju ili drugim slučajevima kojima je hitno potreban prihvat i kratkotrajni smeštaj, do utvrđivanja odgovarajućeg oblika zaštite, a najduže 8 dana, sa ciljem da se korisnik što brže vrati u mesto prebivališta ili dok se za korisnika ne utvrdi odgovarajući oblik zaštite.

U prihvatnoj stanici se obezbeđuje smeštaj i ishrana korisnika, primena zdravstveno - higijenskih mera, utvrđivanje identiteta i prebivališta korisnika i sačinjava nalaz o njihovom stanju i ponašanju.

Član 21

Do stvaranja uslova za obrazovanje prihvatilišta na području grada Čačka, korisnici prava iz socijalne zaštite za ovaj oblik zbrinjavanja upućivaće se u najbliža mesta gde postoje prihvatilišta, najduže do 30 dana.

Izuzetno, boravak se može odobriti i duže od 30 dana ukoliko ne postoje objektivni uslovi za trajno zbrinjavanje korisnika.

1.4. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu

Član 22

Licu koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu može se obezbediti najneophodnija oprema koju samo ne može da obezbedi a istu mu ne mogu obezbediti ni srodnici koji su prema Porodičnom zakonu dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, ukoliko to pravo ne može da ostvari po drugom osnovu.

Licima koja su smeštena u neku od ustanova socijalne zaštite, može se obezbediti: odeća i obuća, poklon paketi pri obilasku korisnika u ustanovama, troškovi lečenja u ustanovama, troškovi prevoza prilikom dolaska u porodicu ili kod srodnika i povratka u ustanovu, plaćanja troškova radi regulisanja potrebne dokumentacije smeštenog lica, troškovi medikamentozne terapije, troškovi vezani za preduzimanje mera starateljske zaštite i druge potrebe po zahtevu ustanove ili na predlog stručnog tima Centra za socijalni rad.

Stručni tim Centra, donosi timski zaključak o nabavci, uz saglasnost direktora Centra. Nakon izvršene nabavke i ispostavljenih računa, direktor Centra donosi rešenje o plaćanju.

1.5. Jednokratne pomoći

Član 23

Pravo na jednokratnu pomoć ima pojedinac i porodica koji se iznenada ili trenutno nađu u izuzetno teškoj situaciji, koju ne mogu samostalno da prevaziđu i to naročito u slučajevima: zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, otklanjanja posledica elementarne nepogode, teške bolesti, prihvata po prestanku smeštaja u socijalnoj ustanovi i u drugim vanrednim i izuzetno teškim prilikama.

Član 24

Jednokratnu pomoć odobrava Centar za socijalni rad na predlog stručnog tima.

Jednokratna pomoć pruža se u novcu.

Visina jednokratne pomoći utvrđuje se u zavisnosti od potreba i materijalnog stanja pojedinca, odnosno porodice.

Član 25

Jednokratna pomoć može iznositi najviše do iznosa minimalnog nivoa socijalne sigurnosti za jednočlano domaćinstvo koji je poznat u momentu odlučivanja o pravu.

Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare najviše dva puta u jednoj kalendarskoj godini, tako da ukupan iznos isplaćenih novčanih pomoći ne pređe dvostruki iznos minimalnog nivoa socijalne sigurnosti iz stava 1. ovog člana.

Porodici ili pojedincu može se tokom kalendarske godine odobravati isplata jednokratnih pomoći i više puta u manjim iznosima od minimalnog nivoa socijalne sigurnosti iz stava 1. ovog člana, s tim da ukupno isplaćeni iznos ne pređe iznos iz stava 2. ovog člana.

Član 26

Izuzetno, od čl. 25. ove Odluke, u slučajevima bolesti, lečenja u specijalizovanim ustanovama, nabavke medicinskih pomagala, teške materijalne ugroženosti lica koja žive sama bez bližih srodnika, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije, pojedinac ili porodica mogu pravo na jednokratnu pomoć koristiti i više od dva puta u jednoj kalendarskoj godini, s tim da ukupna sredstva ostvarena po osnovu ovog prava ne pređu iznos prosečne mesečne zarade po zaposlenom isplaćene u Republici Srbiji, prema poslednjem objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za statistiku.

Član 27

Jednokratna pomoć se odobrava na osnovu dostavljene dokumentacije koja je propisana Pravilnikom iz člana 3. ove Odluke.

Izuzetno, licu (lice otpušteno sa izdržavanja kazne uz otpusni list nadležnog organa, lice koje se zatekne u skitnji ili prosjačenju) kome prema oceni stručnog tima treba odmah pružiti interventnu pomoć (trenutna pomoć) može se odobriti isplata jedne jednokratne novčane pomoći, samo na osnovu tačno utvrđenog identiteta prema važećoj ličnoj karti i beleške o saznanjima koje ima stručni tim.

Član 28

Rok za odlučivanje o pravu na jednokratnu pomoć je 3 dana od dana zavođenja zahteva ili službene beleške.

Za zahteve koji su od grada Čačka upućeni Centru na razmatranje i odlučivanje, rok počinje da teče od dana isteka roka za dostavljanje potrebne dokumentacije, a koju je od podnosioca zahteva pismenim putem tražio stručni radnik Centra.

IV PROŠIRENA PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE IZ NADLEŽNOSTI GRADA ČAČKA

2.1. Delimična naknada troškova komunalnih usluga koje pruža lokalna samouprava

Član 29

Komunalne usluge kojima će se ovom Odlukom odobravati delimična naknada za pokrivanje troškova su: usluge vodosnabdevanja i upotrebe kanalizacije, isporuke toplotne energije i iznošenja smeća.

Član 30

Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga iz člana 29. ove Odluke imaju porodice ili pojedinac koji se utvrđuju Pravilnikom iz člana 3. ove Odluke.

Gradsko veće grada Čačka, početkom kalendarske godine, posebnom Odlukom utvrđuje iznos mesečne delimične naknade troškova komunalnih usluga iz člana 29. ove Odluke.

Član 31

Poslove vezane za utvrđivanje prava na delimičnu naknadu plaćanja komunalnih usluga obavlja Centar za socijalni rad Čačak.

Postupak za utvrđivanje prava iz prethodnog člana pokreće se na zahtev porodice, građanina, mesne zajednice, udruženja građana, ili po službenoj dužnosti.

Član 32

Centar za socijalni rad će, radi utvrđivanja lica koja ostvaruju pravo iz člana 30. koristiti sopstvene podatke, podatke iz socijalne karte građana - porodica u stanju socijalne potrebe, podatke javnih preduzeća, javnih službi, organa i organizacija kao i druge meritorne dokaze kojima se dokumentuje da građanin - porodica ispunjava uslove za ostvarivanje ovog prava.

Bliži uslovi za ostvarivanje prava, iznos delimičnog oslobađanja, dužina trajanja ostvarenog prava, potrebne dokaze i postupak regulisaće se Pravilnikom iz člana 3. ove Odluke.

2.2. Besplatni obrok ("Narodna kuhinja")

Član 33

Pravo na besplatni obrok ima pojedinac ili porodica, koji su korisnici prava na materijalno obezbeđenje po Zakonu, kao i pojedinac i porodica koji iz drugih socijalnih razloga nisu u mogućnosti da zadovolje svoje osnovne životne potrebe.

Procenu socijalne ugroženosti radi ostvarivanja prava iz stava 1. ovog člana vrši Stručni tim Centra uz saglasnost direktora Centra.

Pravo na besplatan obrok obezbeđuje se preko Narodne kuhinje Crvenog krsta grada Čačka, jednom dnevno i obuhvata izdavanje toplog obroka radnim danom i suvog obroka vikendom.

Spisak korisnika besplatnog obroka, Centar za socijalni rad dostavlja organizaciji Crvenog krsta grada Čačka, sa kojom se uređuje način evidentiranja korišćenja toplog obroka.

Bliže uslove u pogledu načina organizovanja besplatnog obroka i određivanja punktova Narodne kuhinje utvrđuje Osnovna organizacija Crvenog krsta na osnovu broja korisnika obroka.

Član 34

Sredstva za rad Narodne kuhinje posebno se planiraju u budžetu grada Čačka.

Posebnim ugovorom između grada Čačka i Osnovne organizacije Crvenog krsta Čačak se regulišu međusobni odnosi u finansiranju troškova Narodne kuhinje.

2.3. Troškovi sahranjivanja

Član 35

Naknada troškova sahrane može se obezbediti za lice koje nema zakonske obveznike izdržavanja, nepoznato lice ili lice nepoznatog prebivališta i lice koje ima srodnike koji se nalaze u stanju socijalne potrebe.

Centar za socijalni rad će refundirati učinjene troškove sahrane iz zaostavštine umrlog lica - ako je ima, a dobijena sredstva će se usmeriti u budžet grada Čačka - Centar za socijalni rad.

Član 36

U troškove sahrane spada: nužna posmrtna oprema, troškovi prevoza posmrtnih ostataka, rad na sahranjivanju, kao i grobno mesto ukoliko na drugi način nije obezbeđeno.

Pod nužnom posmrtnom opremom podrazumeva se: kovčeg, pokrov i nadgrobno obeležje (krst ili piramida).

Početkom svake kalendarske godine postupkom javne nabavke odabira se najpovoljniji ponuđač posmrtne opreme, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Član 37

Sahrana lica iz člana 35. ove Odluke vrši se na osnovu pismenog zahteva Centra za socijalni rad, koji se upućuje izabranom ponuđaču pogrebne opreme i upravi groblja na kojem se vrši sahranjivanje.

Izuzetno, lice koje izvrši sahranu osobe iz člana 35. ove Odluke pripada naknada dela troškova sahrane, ako nije u mogućnosti da je sam snosi, u visini troškova nabavke nužne posmrtne opreme i troškova prevoza posmrtnih ostataka prema ceni izabranog ponuđača.

Rešenje o plaćanju troškova sahranjivanja donosi direktor na predlog stručnog tima i priloženih računa.

2.4. Privremene novčane pomoći

Član 38

Privremenu novčanu pomoć može ostvariti lice, odnosno porodica u stanju socijalne potrebe, koje zbog neispunjenja nekog od kumulativnih uslova po Zakonu ne ostvari pravo na materijalno obezbeđenje - a po oceni stručnog tima Centra za socijalni rad se nalazi u izuzetno teškoj materijalnoj situaciji.

Pravo iz stava 1. ovog člana utvrđuje se u svemu na način i po postupku za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje po Zakonu.

Visina privremene novčane pomoći određuje se u istom iznosu kao i materijalno obezbeđenje za porodicu sa jednim članom po Zakonu, i traje od prvog narednog meseca po podnošenju zahteva a najduže do kraja kalendarske godine.

Član 39

Privremenu novčanu pomoć iz prethodnog člana ove Odluke može da ostvari i staratelj lica pod starateljstvom u otvorenoj zaštiti, a nalazi se u stanju socijalne potrebe.

Član 40

O pravu na privremenu novčanu pomoć odlučuje direktor Centra za socijalni rad rešenjem, na predlog stručnog tima.

2.5. Vanredne pomoći

Član 41

Vanrednu pomoć mogu ostvariti:

1. Porodica u kojoj je nesrećnim slučajem nastupila smrt jednog ili više članova porodice, a čiji prosečni mesečni prihod ne prelazi jednu prosečnu zaradu u gradu Čačku u istom periodu.

2. Pojedinci i porodice u kojima je član porodice oboleo od teške bolesti, a čiji prosečni mesečni prihod ne prelazi jednu prosečnu zaradu u gradu Čačku u istom periodu.

3. I u drugim izuzetno teškim situacijama u kojima se nađe pojedinac i porodica čiji prosečni mesečni prihod za prethodna tri meseca ne prelazi jednu prosečnu zaradu u gradu Čačku u istom periodu.

Visina odobrenog iznosa za slučajeve iz stava 1. ovog člana može iznositi do najviše dve prosečne zarade isplaćene u gradu Čačku u prethodna tri meseca.

Pod prihodima pojedinaca i porodice podrazumevaju se prihodi ostvareni u prethodna tri meseca po svim osnovima, izuzev prihoda po osnovu dečijeg dodatka, roditeljskog dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka, naknada za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda, koji su ostvareni u prethodna tri meseca koji prethode mesecu u kome je podnet zahtev.

Teškom bolešću smatraju se: maligna oboljenja, šećerna bolest, hemofilija, duševna bolest i poremećaji, progresivna nervno-mišićna oboljenja, cerebralna paraliza, multipleks skleroza, reumatska groznica, koronarni i cerebrovaskularne bolesti, sistemske autoimune bolesti, hronično bubrežna insuficijencija i cistična fibroza i druge bolesti sa teškim posledicama.

Pod izuzetno teškim situacijama smatraju se: bolest jednog ili više članova porodice, duže lečenje u specijalizovanim ustanovama, učešće u nabavci neophodnih medicinskih pomagala i medikamenata, učešće u snošenju troškova operacija ukoliko se ista plaća, izuzetno teške materijalne ugroženosti, saniranje posledica elementarnih nepogoda i druge izuzetno teške situacije u kojima se nađe pojedinac ili porodica, a na osnovu priložene medicinske i druge dokumentacije.

Član 42

Pojedinac ili porodica može ostvariti pravo na vanrednu pomoć samo po jednom osnovu iz prethodnog člana u toku kalendarske godine.

Rešenje o određivanju vanredne pomoći donosi direktor Centra, na predlog stručnog tima. Stručni tim može, radi objektivnog sagledavanja teške situacije, angažovati stručno lice van Centra.

Rok za odlučivanje o pravu na vanrednu pomoć je 8 dana od dana zavođenja zahteva ili službene beleške.

2.6. Pomoć u naturi

Član 43

Pod pomoći u naturi, u smislu ove Odluke podrazumevaju se: ogrev, odeća, obuća, sredstva za higijenu, životne namirnice i druge nužne potrebe korisnika.

Član 44

U zavisnosti od planiranih sredstava iz budžeta grada Čačka i drugih izvora, korisnicima materijalnog obezbeđenja i licima koja se nalaze u stanju socijalne potrebe, a greju se na čvrsta goriva, može se obezbediti kupovina ogreva.

Na osnovu zaključka stručnog tima o potrebi nabavke i broja korisnika, direktor Centra donosi rešenje o nabavci koja se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Pravilnikom o nabavkama male vrednosti Centra.

Član 45

Nabavka odeće i obuće za decu bez roditeljskog staranja, kao i za odrasla lica koja se nađu u izuzetno teškom materijalnom položaju, može se izvršiti preko Centra za socijalni rad.

Nabavka iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu zaključka stručnog tima o potrebi nabavke uz saglasnost direktora Centra. Po izvršenoj nabavci i ispostavljenim računima direktor Centra donosi rešenje o plaćanju.

Član 46

U izuzetnim slučajevima (teška bolest, invalidnost i nesposobnost kretanja, napuštanje dece od strane roditelja i sl.) i istovremeno teškog materijalnog stanja korisnika, može se preko Centra za socijalni rad izvršiti nabavka potrebne hrane i neophodnih artikala za ličnu higijenu, za period dok takvo stanje traje.

Nabavka iz stava 1. ovog člana vrši se na osnovu zaključka stručnog tima o potrebi nabavke, uz saglasnost direktora Centra. Po izvršenoj nabavci i ispostavljenim računima direktor Centra donosi rešenje o plaćanju.

2.7. Nabavka udžbenika, školskog pribora, opreme i poklon paketića za materijalno ugroženu decu

Član 47

Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za školu može se priznati porodici koja ima decu koja redovno i po prvi put pohađaju jedan razred osnovne ili srednje škole u tekućoj godini.

Nabavka iz prethodnog stava ovog člana vrši se početkom školske godine za decu na porodičnom smeštaju, decu korisnika materijalnog obezbeđenja i porodica koje se nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju, a kojima je po oceni Centra ovaj vid pomoći neophodan, a to pravo ne mogu da ostvare po drugom pravnom osnovu.

Član 48

Centar za socijalni rad može nabaviti poklon paketiće za decu bez roditeljskog staranja, decu korisnika materijalnog obezbeđenja i decu iz porodica koje se nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju.

Nabavka poklon paketića vrši se povodom praznika (Nova godina, Božić i sl.), a po predlogu stručnog tima Centra.

Član 49

Nabavke iz člana 47. i 48. ove Odluke vrše se na osnovu zaključka stručnog tima o potrebi nabavke, i rešenja direktora Centra o nabavci.

Nabavka se sprovodi u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Pravilnikom o nabavkama male vrednosti Centra.

2.8. Troškovi ekskurzija, letovanja i zimovanja materijalno ugrožene dece

Član 50

Deci iz porodica koje su korisnici materijalnog obezbeđenja, deci bez roditeljskog staranja i deci iz porodica koje se nalaze u teškoj materijalnoj situaciji mogu se, u celini ili delimično, odobriti troškovi organizovanih ekskurzija, letovanja ili zimovanja prema cenovniku koji dostavlja škola koja organizuje ekskurziju.

Zahtev za odobravanje troškova iz stava 1. ovog člana mogu podneti roditelji, staratelji, članovi porodičnog domaćinstva, škole, ustanove i hraniteljske porodice.

Uz zahtev se podnosi dokaz o ceni i uslovima plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana.

Stručni tim uz saglasnost direktora Centra donosi zaključak o opravdanosti zahteva, nakon čega direktor Centra donosi rešenje o plaćanju ili zaključuje odgovarajući ugovor.

2.9. Troškovi školovanja materijalno ugrožene dece i dece ometene u razvoju

Član 51

Troškovi školovanja, smeštaja i prevoza mogu se plaćati za decu iz materijalno ugroženih porodica koja mogu da se osposobe za određeno zanimanje.

Troškovi školovanja i smeštaja u drugo mesto radi školovanja iz stava 1. ovog člana priznaju se na osnovu zaključka stručnog tima uz saglasnost direktora Centra.

Na osnovu rešenja direktora Centra o odobravanju plaćanja troškova školovanja i smeštaja radi školovanja, zaključuje se ugovor sa školom (organizacijom), koja vrši osposobljavanje za određeno zanimanje.

Član 52

Deci ometenoj u razvoju priznaju se troškovi smeštaja u internatima specijalizovanih škola, kao i nužni troškovi prevoza za dete i pratioca.

Troškovi iz stava 1. ovog člana priznaju se na osnovu zaključka stručnog tima uz prethodnu saglasnost direktora Centra.

Na osnovu rešenja direktora Centra o odobravanju plaćanja troškova iz stava 1. ovog člana, zaključuje se ugovor sa školom (organizacijom), koja vrši osposobljavanje za određeno zanimanje.

2.10. Privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta"

Član 53

Pravo na privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja može se priznati deci i omladini bez roditeljskog staranja kojima prestaje pravo na smeštaj u ustanovi socijalne zaštite, odnosno hraniteljskoj porodici, radi završetka redovnog školovanja ili osposobljavanja za samostalan život, pod uslovom:

- da ne postoji mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu,

- da je zaključkom Stručnog tima procenjeno da je ovaj oblik zaštite najcelishodniji,

- da postoji saglasnost korisnika.

Član 54

Pravo iz člana 53. ove Odluke priznaje se deci i omladini bez roditeljskog staranja sa područja grada Čačka, a može se priznati i korisnicima van teritorije grada Čačka, ako prostorni kapaciteti nisu popunjeni, na osnovu posebnog ugovora koji zaključuju Centar i uputni organ.

Član 55

Pravo iz člana 53. ove Odluke obezbeđuje se u trajanju od jedne godine, uz mogućnost produženja za još jednu godinu.

Na osnovu zaključka Stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o priznavanju prava na privremeno stanovanje.

Međusobni odnosi Centra i korisnika, regulisaće se Ugovorom.

Privremeno stanovanje može prestati i pre isteka roka iz ugovora u slučajevima: obezbeđivanjem drugog vida stanovanja korisnika, privremenim ili trajnim regulisanjem radnog statusa korisnika i nepoštovanjem kućnog reda od strane korisnika.

Član 56

Bliži uslovi u pogledu pokrića troškova stanovanja i plaćanja komunalnih usluga, regulisaće se Pravilnikom iz člana 3. ove Odluke.

2.11. Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica

Član 57

Socijalno ugroženim licima mogu se davati u zakup stanovi čiji je korisnik Centar za socijalni rad.

Način i postupak davanja stanova u zakup reguliše se posebnim Pravilnikom Centra.

Član 58

O zakupu stanova iz prethodnog člana zaključuje se Ugovor, kojim se reguliše visina zakupnine i druga prava i obaveze o načinu korišćenja stana.

Za stanove koji su ranije dati u zakup odrediće se visina zakupnine, o čemu će se zaključiti Ugovor ili Aneks ugovora.

Sredstva od zakupnine, koja će se utvrditi u skladu sa Zakonom, koristiće se za održavanje postojećeg stambenog fonda Centra.

2.12. Pomoć za saniranje i poboljšanje uslova stanovanja socijalno ugroženih lica

Član 59

Pomoć za saniranje uslova stanovanja može se odobriti socijalno ugroženim licima, ukoliko su objekti u kojima stanuju znatnije oštećeni dejstvom više sile (požar, zemljotres, poplava i sl.) i ne ispunjavaju osnovne uslove za stanovanje, kao i izvođenje drugih radova koji omogućavaju bezbedno korišćenje stana.

Pomoć za poboljšanje uslova stanovanja može se odobriti socijalno ugroženim licima, ukoliko su objekti u kojima stanuju krajnje nepovoljni za stanovanje (saniranje vlage, prepokrivanje objekta ukoliko isti prokišnjava ili je urušen, instalacija vodovodne ili kanalizacione mreže i sl.).

Saniranje i poboljšanje uslova stanovanja u smislu stava 1. i 2. ovog člana može se odobriti licima koja stanuju u stanu čiji je vlasnik Centar za socijalni rad.

Na osnovu procene ovlašćenih izvođača radova građevinske struke o stepenu oštećenja navedenih objekata i iznosa sredstava potrebnih za sanaciju, odnosno poboljšanje uslova stanovanja u smislu ovog člana i zaključka Stručnog tima, direktor Centra donosi rešenje o odobravanju sredstava.

Odobrena sredstva za ove namene, uplatiće se direktno na račun izvođača radova.

V POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 60

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove Odluke rešava u prvom stepenu Centar za socijalni rad u Čačku.

Radi potpunijeg sagledavanja socijalne potrebe korisnika, Centar za socijalni rad može tražiti mišljenje od mesnih zajednica, udruženja građana i drugih lica i ustanova.

Procenu uslova za priznavanje prava vrši stručni tim Centra za socijalni rad, koji svoj predlog dostavlja direktoru Centra.

Stručni tim može, lice koje je ostvarilo neko od prava iz ove Odluke, a koje je radno sposobno, uputiti da svoje pravo ostvari kroz radno angažovanje.

Član 61

O žalbama na rešenje Centra za socijalni rad kao prvostepenog organa za odlučivanje o pravima iz ove Odluke, odlučuje Gradsko veće grada Čačka.

Član 62

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.

Kada se kao nosilac prava pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan član porodice.

Član 63

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku ("Sl. glasnik RS" br. 33/97 i 31/2001).

Član 64

Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju i dokumentaciju o priznatim pravima, da dostavlja izveštaj o radu i informacije o pravima i potrebama i utrošenim sredstvima Gradskom veću grada Čačka.

Organ Gradske uprave za finansije, privredu i društvene delatnosti, jednom godišnje vrši reviziju donetih rešenja o ostvarivanju prava iz ove Odluke o čemu sačinjava revizorski izveštaj koji dostavlja Gradonačelniku grada Čačka, načelniku odgovarajuće gradske uprave i Upravnom odboru Centra za socijalni rad u Čačku.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 65

Za ostvarivanje prava iz ove Odluke, koja se odnose na sve navedene vidove institucionalnog i vaninstitucionalnog zbrinjavanja, a za čije ostvarivanje u gradu Čačku ne postoje uslovi, do stvaranja uslova za njihovu realizaciju, lica će se za ostvarivanje tih prava upućivati u druge gradove gde takve institucije postoje, na teret sredstava namenjenih za finansiranje socijalne zaštite u gradu Čačku.

Član 66

Sredstva za ostvarivanje prava po ovoj odluci obezbeđuju se u budžetu grada Čačka i namenski se prenose Centru za socijalni rad prema vrstama prava i oblika socijalne zaštite ili ustanovi u kojima će se ta prava neposredno ostvariti.

Budžetom Grada opredeljuju se i potrebna sredstva za finansiranje radnika na obavljanju poslova socijalnog rada iz nadležnosti lokalne samouprave.

Član 67

Pravilnik iz člana 3. ove Odluke, bliže reguliše postupak i uslove za ostvarivanje osnovnih i proširenih prava utvrđenih ovom Odlukom.

Član 68

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".

Član 69

Danom početka primene ove Odluke prestaje da važi Odluka o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti opštine Čačak ("Službeni list opštine Čačak" broj 14/2005).