STATUT

GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Pčinjskog okruga", br. 17/2008, 30/2008 - ispr. i 10/2009 - ispr.)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuje se prava i dužnosti grada Vranja (u daljem tekstu: Grad), način i uslovi njihovog ostvarivanja, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način upravljanja građana poslovima iz nadležnosti Grada, osnivanje i rad mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave, kao i druga pitanja od značaja za Grad.

Član 2

Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu.

Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada, upravljaju poslovima Grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma i drugih oblika neposrednog učešća građana u upravljanju poslovima Grada, kao i preko slobodno izabranih predstavnika u organima Grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Lokalna samouprava uživa pravnu zaštitu, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Član 3

Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav.

R.
br.

Naseljena
mesta

Katastarska
opština

1.

Aleksandrovac

Aleksandrovac

2.

Babina Poljana

Babina Poljana

3.

Barbarušince

Barbarušince

4.

Barelić

Barelić

5.

Beli Breg

Beli Breg

6.

Bojin Del

Bojin Del

7.

Bresnica

Bresnica

8.

Bujkovac

Bujkovac

9.

Buljesovce

Buljesovce

10.

Buštranje

Buštranje

11.

Viševce

Viševce

12.

Vlase

Vlase

13.

Vranje

Vranje I
Vranje II

14.

Vranjska Banja

Vranjska Banja

15.

Vrtogoš

Vrtogoš

16.

Golemo Selo

Golemo Selo

17.

Gornja Otulja

Gornja Otulja

18.

Gornje Žapsko

Gornje Žapsko

19.

Gornje Punuševce

Gornje Punuševce

20.

Gornje Trebešinje

Gornje Trebešinje

21.

Gornji Neradovac

Gornji Neradovac

22.

Gradnja

Gradnja

23.

Gumerište

Gumerište

24.

Davidovac

Davidovac

25.

Dobrejance

Dobrejance

26.

Dragobužde

Dragobužde

27.

Donja Otulja

Donja Otulja

28.

Donje Žapsko

Donje Žapsko

29.

Donje Punuševce

Donje Punuševce

30.

Donje Trebešinje

Donje Trebešinje

31.

Donji Neradovac

Donji Neradovac

32.

Drenovac

Drenovac

33.

Dubnica

Dubnica

34.

Duga Luka

Duga Luka

35.

Dulan

Dulan

36.

Dupeljevo

Dupeljevo

37.

Zlatokop

Zlatokop

38.

Izumno

Izumno

39.

Katun

Katun

40.

Klašnjice

Klašnjice

41.

Klisurica

Klisurica

42.

Kopanjane

Kopanjane

43.

Korbevac

Korbevac

44.

Korbul

Korbul

45.

Koćura

Koćura

46.

Kriva Feja

Kriva Feja

47.

Kruševa Glava

Kruševa Glava

48.

Kumarevo

Kumarevo

49.

Kupinince

Kupinince

50.

Lalince

Lalince

51.

Leva Reka

Leva Reka

52.

Lepčince

Lepčince

53.

Lipovac

Lipovac

54.

Lukovo

Lukovo

55.

Margance

Margance

56.

Mečkovac

Mečkovac

57.

Mijakovce

Mijakovce

58.

Mijovce

Mijovce

59.

Milanovo

Milanovo

60.

Milivojce

Milivojce

61.

Moštanica

Moštanica

62.

Nastavce

Nastavce

63.

Nesvrta

Nesvrta

64.

Nova Brezovica

Nova Brezovica

65.

Oblička Sena

Oblička Sena

66.

Oštra Glava

Oštra Glava

67.

Pavlovac

Pavlovac

68.

Panevlje

Panevlje

69.

Pljačkovica

Vranje II

70.

Prvonek

Prvonek

71.

Prevalac

Prevalac

72.

Preobraženje

Preobraženje

73.

Ranutovac

Ranutovac

74.

Rataje

Rataje I
Rataje II

75.

Ribince

Ribince

76.

Ristovac

Ristovac

77.

Roždace

Roždace

78.

Rusce

Rusce

79.

Sebevranje

Sebevranje

80.

Sikirje

Sikirje

81.

Slivnica

Slivnica

82.

Smiljević

Smiljević

83.

Soderce

Soderce

84.

Srednji Del

Srednji Del

85.

Stance

Stance

86.

Stara Brezovica

Stara Brezovica

87.

Stari Glog

Stari Glog

88.

Strešak

Strešak

89.

Stropsko

Stropsko

90.

Struganica

Struganica

91.

Studena

Studena

92.

Suvi Dol

Suvi Dol

93.

Surdul

Surdul

94.

Tesovište

Tesovište

95.

Tibužde

Tibužde

96.

Toplac

Toplac

97.

Trstena

Trstena

98.

Tumba

Tumba

99.

Ćukovac

Ćukovac

100.

Ćurkovica

Ćurkovica

101.

Urmanica

Urmanica

102.

Uševce

Uševce

103.

Crni Vrh

Crni Vrh

104.

Crni Lug

Crni Lug

105.

Čestelin

Čestelin

Član 4

Teritorija Grada može biti podeljena na dve ili više gradskih opština.

Podela Grada na gradske opštine utvrđuje se Statutom grada, u skladu sa zakonom.

Statutom grada bliže se uređuje način obrazovanja i ukidanja gradskih opština, promena njihovih područja, organi i način izbora organa gradskih opština, poslovi iz nadležnosti Grada koje vrše gradske opštine, kao i međusoban odnos organa Grada i organa gradskih opština.

Član 5

Promena teritorije Grada, odnosno osnivanje i ukidanje opština vrši se po prethodno sprovedenom savetodavnom referendumu, u skladu sa zakonom.

Inicijativu za pokretanje postupka za osnivanje i ukidanje opština, odnosno promenu teritorije Grada, može podneti Skupština grada ili 10% birača koji imaju prebivalište na teritoriji Grada na koju se promena odnosi.

Član 6

Sedište Grada je u Vranju, u ulici V Kongresa, broj 1.

Član 7

Grad ima svojstvo pravnog lica.

Grad predstavlja i zastupa gradonačelnik.

Član 8

Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.

Član 9

Grad ima simbole, grb i zastavu.

Oblik i sadržina simbola, kao i način njihove upotrebe, uređuju se posebnim aktom Skupštine grada.

Simboli Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.

U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli, grb i zastava Grada.

Član 10

Organi Grada imaju pečat.

Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom: Republika Srbija, Grad Vranje, naziv organa i sa grbom Republike Srbije u sredini.

Član 11

Grad ima svoje praznike: Dan Grada i Gradska slava.

Dan Grada je 31. januar - Dan oslobođenja Vranja 1878. godine.

Na svečan način obeležavaju se i 4. oktobar - Dan oslobođenja Vranja u I svetskom ratu i 7. septembar - Dan oslobođenja Vranja od fašizma u II svetskom ratu.

Gradska slava je Sveta Trojica - duhovski ponedeljak.

Član 12

Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja pravnim i fizičkim licima za značajna ostvarenja u privredi, nauci, umetnosti, kulturi i drugim društvenim delatnostima.

Vrsta nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, uređuju se posebnim aktom Skupštine grada.

Član 13

Grad ima svoju imovinu.

Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.

II NADLEŽNOSTI GRADA

Član 14

Grad obavlja poslove izvornog delokruga, određene Ustavom i zakonom, kao i poslove državne uprave iz okvira prava i dužnosti Republike, koji se zakonom poveravaju Gradu, u interesu efikasnijeg i racionalnijeg ostvarivanja prava i obaveza građana i zadovoljenja njihovih potreba od neposrednog interesa za život i rad.

Grad je odgovoran za kvalitetno i efikasno vršenje izvorne i poverene nadležnosti.

Član 15

Grad, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:

1) donosi programe razvoja;

2) donosi prostorni plan i urbanističke planove;

3) donosi budžet i završni račun;

4) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

5) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, proizvodnju i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski, gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje), kao i organizacione, materijalne i druge uslove, za njihovo obavljanje, i osniva javna preduzeća za obavljanje komunalnih delatnosti na teritoriji Grada;

6) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

7) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

8) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, utvrđuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređenje i korišćenje građevinskog zemljišta;

9) donosi programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;

10) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

11) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

12) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koje se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u Gradu;

13) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

14) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljenja potreba lokalnog stanovništva;

15) osniva ustanove i organizacije u oblasti predškolskog i osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

16) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite i pravi i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

17) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

18) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

19) obrazuje komunalnu policiju, u skladu sa zakonom, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;

20) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

21) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

22) stara se o obezbeđenju uslova za očuvanje, korišćenje i uređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

23) podstiče i stara se o razvoju turizma i utvrđuje visinu boravišne takse;

24)   stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;

25) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom uvećanju i očuvanju;

26) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

27) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

28) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na teritoriji Grada;

29) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

30) organizuje službu pravne pomoći građanima;

31) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja;

32) propisuje prekršaje za povrede gradskih akata;

33) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršavanjem akata iz nadležnosti Grada;

34) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

35) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

36) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;

37) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa; i

38) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.

Član 16

Radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti i zadovoljenja potrebe lokalnog stanovništva, Grad može osnovati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.

Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana.

Poveravanje poslova u smislu stava 2. ovog člana uređuju se posebnim aktom Skupštine grada.

Član 17

Grad obavlja, kao poverene pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, poljoprivrede i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 18

Finansiranje Grada, kao i uslovi i postupak zaduživanja Grada, uređuju se zakonom.

Za obavljanje poslova Grada, utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi utvrđeni zakonom.

Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduženja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Član 19

Svi prihodi Grada su opšti prihodi budžeta Grada i koriste se na način utvrđen zakonom.

Naredbodavac za izvršenje budžeta Grada je gradonačelnik.

Za izvršenje budžeta Grada gradonačelnik odgovara Skupštini grada.

Član 20

Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojoj se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.

Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

Član 21

Za zadovoljenje potrebe građana u Gradu ili njenom delu, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.

Inicijativu za uvođenje samodoprinosa mogu pokrenuti gradonačelnik, jedna trećina odbornika i zbor građana određenog dela Grada.

Sastavni deo inicijative je program kojim se utvrđuju namena, izvori i način obezbeđivanja ukupnih sredstava za realizaciju samodoprinosa.

Skupština grada utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Skupština grada posebnim aktom utvrđuje oblike, način i rokove neposrednog izjašnjavanja građana o samodoprinosu.

IV ORGANI GRADA

Član 22

Organi Grada su:

- Skupština grada;

- Gradonačelnik;

- Gradsko veće, i

- Gradska uprava.

Član 23

Rad organa Grada je javan.

Javnost rada, po pravilu, obezbeđuje se:

1) putem izdavanja biltena i informatora;

2) saradnjom sa medijima;

3) prezentovanjem akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;

4) organizovanjem javnih rasprava, u skladu sa zakonom, ovim statutom i aktima organa Grada;

5) u drugim slučajevima i na način utvrđen zakonom, ovim statutom i aktima organa Grada.

1. Skupština grada

Član 24

Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom.

Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom.

Član 25

Sednicu novog saziva Skupštine grada (konstitutivnu sednicu) saziva predsednik Skupštine iz prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.

Ukoliko predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove konstitutivnu sednicu u predviđenom roku, konstitutivnu sednicu saziva najstariji odbornik, u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.

Konstitutivna sednica Skupštine grada održava se u roku od 30 dana od dana sazivanja sednice u smislu stava 1. i 2. ovog člana.

Sednicom predsedava najstariji prisutni odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.

Član 26

Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljanjem sekretara Skupštine.

1.1. Odbornici Skupštine grada

Član 27

Skupština grada ima 65 odbornika.

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odborniku počinje i prestaje mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Član 28

Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad.

Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata, licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština grada, prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.

Član 29

Pravo i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima iz njene nadležnosti, podnosi predloge akata iz nadležnosti Skupštine grada, podnosi amandmane na predloge akata, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.

Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.

Član 30

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, u smislu propisa kojima se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i njenih radnih tela.

Član 31

U Skupštini grada obrazuju se odborničke grupe.

Član 32

Poslovnikom Skupštine grada bliže se uređuju prava i dužnosti odbornika, dnevnice, putni troškovi i naknada drugih troškova u vezi sa vršenjem odborničke dužnosti, kao i način obrazovanja odborničkih grupa.

1.2. Nadležnost Skupštine grada

Član 33

Skupština grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi statut grada i poslovnik Skupštine grada;

2) donosi budžet i završni račun Grada;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;

4) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

5) donosi prostorni i urbanistički plan Grada i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

6) donosi akta;

7) pokreće inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;

8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije utvrđene Statutom i vrši nadzor nad njihovim radom;

10) imenuje i razrešava upravne i nadzorne odbore, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute;

11) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu i finansijske izveštaje javnih preduzeća, ustanova i drugih javnih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad, daje saglasnost na njihove planove rada i finansijske planove;

12) bira i razrešava predsednika Skupštine grada i zamenika predsednika Skupštine grada;

13) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine grada;

14) bira i razrešava gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;

15) imenuje i razrešava gradskog javnog pravobranioca i zamenike gradskog javnog pravobranioca;

16) bira i razrešava zaštitnika građana;

17) utvrđuje lokalne takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;

18) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

19) donosi akt o javnom zaduživanju Grada; u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

20) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;

21) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

22) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

23) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i zastave, kao i drugog obeležja Grada;

24) donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa interesima i specifičnostima Grada;

25) donosi planove zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda i plan zaštite od požara;

26) propisuje prekršaje za povredu gradskih propisa;

27) osniva robne rezerve, utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljenja potreba lokalnog stanovništva; i

28) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Član 34

Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sazove sednicu na pisani zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Pisani zahtev za sazivanje sednice Skupštine grada mora da sadrži predlog dnevnog reda sednice.

Ako predsednik Skupštine grada ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Sekretar Skupštine grada je dužan da obavi stručne poslove u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednice Skupštine grada u slučaju iz stava 4. ovog člana.

Predsednik Skupštine grada može odložiti sednicu koju je zakazao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 35

Sednice Skupštine grada su javne.

Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna iz razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga koji se konstatuju pre utvrđivanja dnevnog reda.

Član 36

Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drukčije određeno.

Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika: donosi statut; donosi budžet; donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti; donosi prostorni i urbanistički plan; odlučuje o podnošenju inicijative za pokretanje postupka osnivanja i ukidanja opština, odnosno promeni teritorije Grada; odlučuje o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave; utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu; odlučuje o raspisivanju gradskog referenduma i referenduma na delu teritorije Grada; izjašnjava se o predlozima iz građanske inicijative; odlučuje o promeni naziva ulica, trgova i drugih delova naseljenih mesta; odlučuje o simbolu i drugim obeležjima Grada; odlučuje o promeni Dana Grada i Gradske slave; odlučuje o javnom zaduživanju Grada; bira i razrešava predsednika i zamenika predsednika Skupštine; postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine; bira i razrešava gradonačelnika i zamenika gradonačelnika; bira i razrešava članove Gradskog veća; imenuje i razrešava gradskog javnog pravobranioca i zamenike gradskog javnog pravobranioca; bira i razrešava zaštitnika građana; odlučuje o osnivanju Saveta za međunacionalne odnose; odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.

Član 37

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine i druga pitanja vezana za rad Skupštine, uređuju se poslovnikom Skupštine grada.

1.3. Predsednik Skupštine grada

Član 38

Predsednik Skupštine grada organizuje rad Skupštine, saziva i predsedava sednicama Skupštine, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, ovim statutom i Poslovnikom Skupštine grada.

Član 39

Predsednik Skupštine bira se iz reda odbornika, na predlog najmanje jedne trećine odbornika, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odbornik može da predloži samo jednog kandidata.

Ako u prvom krugu glasanja nijedan od predloženih kandidata nije dobio potrebnu većinu, ponavlja se postupak glasanja između dva kandidata koja su dobila najveći broj glasova, odnosno između više kandidata koji su dobili najveći jednak broj glasova.

Ako ni u drugom krugu glasanja nijedan od kandidata iz stava 3. ovog člana ne dobije potrebnu većinu, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.

Član 40

Predsednik Skupštine grada bira se na vreme od četiri godine.

Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.

Predsedniku Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena za koje je izabran, podnošenjem ostavke, razrešenjem ili prestankom mandata odbornika u Skupštini, pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Predsednik Skupštine može biti razrešen na obrazložen predlog najmanje jedne trećine odbornika, na način na koji je biran.

Član 41

Predsednik Skupštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se iz reda odbornika, na isti način kao i predsednik Skupštine.

Zameniku predsednika Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena za koje je izabran, u slučajevima i na način propisanim za prestanak mandata predsednika Skupštine.

1.4. Sekretar Skupštine grada

Član 42

Skupština grada ima sekretara.

Sekretar Skupštine stara se o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine postavlja se na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara Skupštine pre isteka mandata.

Član 43

Sekretar Skupštine može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Skupštine.

1.5. Radna tela Skupštine grada

Član 44

Skupština grada osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

A) Stalna radna tela

Član 45

Stalna radna tela Skupštine su saveti i komisije.

Članovi stalnog radnog tela imenuju se iz reda odbornika i građana.

Odbornik može biti član najviše dva stalna radna tela.

Kandidate za članove stalnog radnog tela predlažu odborničke grupe, srazmerno broju odbornika koji imaju u Skupštini u odnosu na ukupan broj članova stalnih radnih tela.

Skupština odlučuje o predloženoj listi kandidata za članove stalnog radnog tela u celini, javnim glasanjem, većinom glasova od prisutnih odbornika.

Ako radno telo ne bude imenovano po predloženoj listi u smislu stava 5. ovog člana, ponavlja se postupak imenovanja.

Član 46

Članovi stalnog radnog tela imenuju se na vreme od četiri godine, odnosno za mandatni period Skupštine.

Skupština može razrešiti pojedine članove stalnog radnog tela pre isteka vremena za koje su imenovani, na lični zahtev (podnošenjem ostavke) ili na predlog odborničke grupe, na isti način na koji su imenovani.

Ako predlog za razrešenje pojedinih članova stalnog radnog tela podnosi odbornička grupa na čiji predlog su isti imenovani, dužna je da uz predlog za razrešenje podnese i predlog za imenovanje novih članova. Skupština istovremeno donosi odluku o razrešenju i imenovanju.

Član 47

Stalno radno telo ima predsednika, zamenika i sedam članova.

Predsednik i zamenik predsednika biraju se na prvoj sednici radnog tela, iz reda imenovanih članova stalnog radnog tela.

Predsednik stalnog radnog tela bira se iz reda odbornika.

Prvu sednicu stalnog radnog tela saziva predsednik Skupštine.

Do izbora predsednika stalnog radnog tela, prvom sednicom rukovodi najstariji odbornik, član stalnog radnog tela.

Član 48

Saveti Skupštine grada su:

1) Savet za budžet i finansije;

2) Savet za urbanizam i komunalno-stambene delatnosti;

3) Savet za zaštitu životne sredine;

4) Savet za privredu i saobraćaj;

5) Savet za poljoprivredu i razvoj sela;

6) Savet za obrazovanje, kulturu, fizičku kulturu, informisanje i sport;

7) Savet za zdravstvo, socijalnu i dečju zaštitu i boračko-invalidska pitanja.

Član 49

Komisije Skupštine grada su:

1) Komisija za propise;

2) Komisija za mandatno-imunitetska i administrativna pitanja i izbor i imenovanje;

3) Komisija za spomenike i nazive ulica i očuvanje kulturno-istorijskih i tradicionalnih vrednosti Grada;

4) Komisija za predstavke i predloge;

5) Komisija za saradnju sa jedinicama lokalne samouprave u zemlji i inostranstvu.

Član 50

Delokrug stalnih radnih tela, prava i dužnosti predsednika i članova stalnih radnih tela, dnevnice, putni troškovi i naknada drugih troškova u vezi sa vršenjem dužnosti člana radnog tela, uređuju se Poslovnikom Skupštine grada.

B) Posebna stalna radna tela Skupštine grada

Član 51

Pored stalnih radnih tela iz člana 48. i 49. ovog statuta, Skupština grada osniva posebna stalna radna tela: Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: Etički kodeks), Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave, Savet za mlade, Savet za socio-ekonomska pitanja, Savet za javnu bezbednost i sigurnost građana i lokalne samouprave i Komisiju za rodnu ravnopravnost.

Skupština može osnovati i druga posebna stalna radna tela u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Delokrug, broj i struktura članova, izbor i razrešenje članova, način rada i odlučivanja, uređuju se posebnim aktom Skupštine grada o osnivanju posebnog radnog tela.

Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa

Član 52

Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa:

1) prati da li se funkcioneri pridržavaju Etičkog kodeksa;

2) prikuplja informacije koje se odnose na ponašanje funkcionera u vezi sa Etičkim kodeksom;

3) prati i analizira događaje i pojave od značaja za uspešnu primenu Etičkog kodeksa;

4) promoviše primenu Etičkog kodeksa u Gradu i šire;

5) predlaže i samostalno sprovodi radnje u vezi sa unapređenjem Etičkog kodeksa;

6) pruža savete i mišljenja funkcionerima, građanima, medijima, organima i organizacijama, u vezi sa primenom Etičkog kodeksa;

7) ostvaruje saradnju sa institucijama koje rade u sornim delatnostima;

8) obavlja druge poslove određene ovim statutom i drugim propisima.

Savet vodi registar lica koja se smatraju funkcionerima Grada u smislu Etičkog kodeksa, koji sadrži podatke o funkcijama u Gradu na koji se Etički kodeks primenjuje, imenima i osnovnim podacima funkcionera koji te funkcije vrše i bitnim podacima koji se odnose na poštovanje Etičkog kodeksa od strane funkcionera.

Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave

Član 53

Savet za razvoj i zaštitu lokalne samouprave u okviru svojih nadležnosti ostvaruje demokratski uticaj građana na unapređenje lokalne samouprave.

Savet za mlade

Član 54

Savet za mlade:

1) inicira i učestvuje u izradi lokalne omladinske politike u oblasti obrazovanja, sporta, korišćenja slobodnog vremena, poveća zaposlenosti, informisanja, aktivnog učešća, obezbeđivanja jednakih šansi, zdravstva, kulture, ravnopravnosti polova, sprečavanja nasilja i kriminaliteta, pristupa pravima, održivog razvoja i životne sredine i drugim oblastima od značaja za mlade;

2) učestvuje u izradi posebnih lokalnih akcionih planova, programa i politika u saglasnosti sa Nacionalnom strategijom za mlade i prati njihovo ostvarivanje;

3) daje mišljenje o pitanjima od značaja za mlade i o njima obaveštava organe Grada;

4) daje mišljenje na nacrte propisa i akata koje donosi Skupština grada u oblastima značajnim za mlade;

5) usvaja godišnje i periodične izveštaje o ostvarivanju lokalne omladinske politike i lokalnih akcionih planova i programa za mlade i podnosi ih Skupštini grada, gradonačelniku i Gradskom veću;

6) inicira pripremu projekata ili učešća Grada u programima i projektima za mlade u cilju unapređenja položaja mladih i obezbeđenja ostvarivanja njihovih prava koja su u nadležnosti Grada;

7) podstiče saradnju Grada i omladinskih organizacija i udruženja i daje podršku realizaciji njihovih aktivnosti;

8) podstiče ostvarivanje međugradske saradnje koja se odnosi na omladinu i o tome obaveštava organe Grada;

9) daje mišljenje o predlozima projekata od značaja za mlade koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta Grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje nadležnom organu Grada.

Savet za socio-ekonomska pitanja

Član 55

Savet za socio-ekonomska pitanja razmatra problematiku na planu odnosa poslodavca i radnika, privrede i preduzetništva, ostvarivanje prava na rad, statusa nezaposlenih, iznalaženja mogućnosti za ostvarivanje investicija, kao i druga pitanja od značaja za ovu oblast i daje mišljenje nadležnom organu Grada, drugim organima, ustanovama i organizacijama na teritoriji Grada.

Savet za javnu bezbednost i sigurnost građana i lokalne samouprave

Član 56

Savet razmatra pitanja koja se odnose na javnu bezbednost i sigurnost građana i lokalne samouprave, zaštitu prava i imovine pojedinaca, pravnih lica i lokalne samouprave, u skladu sa zakonom i drugim propisima koji regulišu oblast javne bezbednosti i daje svoje mišljenje nadležnim organima.

Komisija za rodnu ravnopravnost

Član 57

Komisija za rodnu ravnopravnost prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, daje mišljenje o predlozima propisa koje donosi Skupština grada, predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada.

V) Povremena radna tela

Član 58

Povremena radna tela Skupštine grada su: komisije, radne grupe, anketni odbori i druga povremena radna tela.

Skupština grada obrazuje povremena radna tela posebnim aktom kojim se utvrđuje sastav radnog tela, zadatak i vreme za koje se obrazuje, odnosno rok za izvršenje zadataka, prava i dužnosti predsednika i članova radnih tela, kao i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova za potrebe radnog tela.

Članovi povremenog radnog tela biraju se iz reda odbornika i građana.

2. Izvršni organi Grada

Član 59

Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.

2.1. Gradonačelnik

Član 60

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad Gradske uprave;

5) postavlja i razrešava pomoćnike gradonačelnika u Gradskoj upravi;

6) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili aktom Skupštine grada;

7) daje saglasnost na broj i strukturu zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanje programa korisnika budžeta Grada;

8) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa, ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;

9) obrazuje stručna savetodavna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

10) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima Skupštine grada.

Član 61

Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Gradonačelnik ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.

Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika, iz reda odbornika.

Zamenika gradonačelnika bira Skupština grada, na isti način kao gradonačelnika.

Izborom na funkciju, gradonačelniku i zameniku gradonačelnika prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika su na stalnom radu u Gradu.

Član 62

Kada odlučuje o izboru gradonačelnika, Skupština grada istovremeno odlučuje o izboru zamenika gradonačelnika i članova Gradskog veća.

2.2. Gradsko veće

Član 63

Gradsko veće:

1) predlaže statut, budžet i druge akte koje donosi Skupština grada;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju akata Skupštine grada;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju, u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom Gradske uprave, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim aktom Skupštine grada;

5) rešava u upravnom postupku, u drugom stepenu, o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija, u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Gradskog veća;

8) postavlja i razrešava načelnika Gradske uprave;

9) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;

10) donosi poslovnik Gradskog veća, i

11) vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i drugim aktima Skupštine grada.

Sredstva za rad Gradskog veća obezbeđuju se u budžetu Grada.

Član 64

Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova.

Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom, ovim statutom ili Poslovnikom Gradskog veća nije određeno da se o pojedinim pitanjima odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.

Sastav i izbor Gradskog veća

Član 65

Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i jedanaest (11) članova koje bira Skupština grada, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.

Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.

Član 66

Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti odbornici.

Odborniku koji je izabran za člana Gradskog veća prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.

Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jednu ili više određenih oblasti iz nadležnosti Grada.

Zaduženja članova Gradskog veća u smislu stava 3, ovog člana utvrđuju se aktom Skupštine grada o njihovom izboru.

Član 67

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Članovi Gradskog veća koji nisu na stalnom radu, imaju pravo na naknadu za rad u Gradskom veću.

Član 68

Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju akata Skupštine grada.

Sekretar Gradskog veća

Član 69

Gradsko veće ima sekretara.

Sekretar Gradskog veća pomaže gradonačelniku u pripremanju sednica Veća, stara se o pripremi materijala za rad Veća i njegovih radnih tela, vrši stručne poslove u vezi sa obradom akata Veća, stara se o vođenju i sačinjavanju zapisnika sa sednica Veća i radnih tela i vrši druge poslove koje mu poveri gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 70

Sekretara postavlja Gradsko veće, na predlog gradonačelnika, javnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja članova Gradskog veća, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Gradskog veća može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Gradsko veće može razrešiti sekretara pre isteka vremena za koje je postavljen, na obrazložen predlog gradonačelnika, na isti način na koji je postavljen.

Član 71

Sekretar Gradskog veća može imati zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Gradskog veća.

1.5. Radna tela Gradskog veća

Član 72

Gradsko veće može osnovati radna tela za razmatranje pitanja iz njegove nadležnosti.

Član 73

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, prava i dužnosti članova Gradskog veća, sastav i izbor radnih tela Gradskog veća, kao i prava i dužnosti članova radnih tela, uređuju se poslovnikom Gradskog veća, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Prestanak mandata izvršnih organa Grada

Član 74

Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine Grada.

Ako Skupština grada ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.

Član 75

Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.

Član 76

Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazloženi predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.

Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća. Skupština istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.

Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.

Član 77

Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat gradonačelnika i Gradskom veću, s tim što vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine, u slučajevima propisanim zakonom.

4. Gradska uprava

Član 78

Gradska uprava:

1) priprema nacrte akata koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem akata Skupštine grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6) dostavlja izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada, po potrebi, a najmanje jednom godišnje; i

7) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 79

Gradska uprava postupa prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno.

Gradska uprava dužna je da svakome omogući jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa, kao i da građanima omogući efikasno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Gradska uprava je dužna da građanima daje potrebne podatke i obaveštenja i pruža pravnu pomoć.

Gradska uprava dužna je da sarađuje sa građanima i da poštuje ličnost i dostojanstvo građana.

Član 80

Gradska uprava obrazuje se kao jedinstveni organ Grada.

Član 81

Gradskom upravom rukovodi načelnik.

Načelnika Gradske uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.

Za načelnika Gradske uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Član 82

Načelnik Gradske uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika Gradske uprave postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao načelnik Gradske uprave.

Član 83

U Gradskoj upravi se mogu, za vršenje srodnih poslova, obrazovati unutrašnje organizacione jedinice, u skladu sa zakonom i aktom o organizaciji Gradske uprave.

Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u Gradskoj upravi raspoređuje načelnik Gradske uprave.

Član 84

U Gradskoj upravi mogu se postaviti pet pomoćnika gradonačelnika za pojedine oblasti iz nadležnosti Grada, u skladu sa zakonom.

Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i sačinjavaju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene aktom o organizaciji Gradske uprave.

Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.

Član 85

Akt o organizaciji Gradske uprave donosi Skupština grada, na predlog Gradskog veća.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave donosi načelnik Gradske uprave, uz saglasnost Gradskog veća.

IV NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 86

Oblici neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave su: građanska inicijativa, zbor građana i referendum.

1) Građanska inicijativa

Član 87

Građani putem građanske inicijative mogu predlagati Skupštini grada donošenje akata kojima će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.

Član 88

Za sprovođenje građanske inicijative građani obrazuju inicijativni odbor koji može obrazovati posebne odbore za prikupljanje potpisa, u skladu sa zakonom.

Član 89

Građanska inicijativa je punovažno pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ovim statutom i ako je istu potpisalo najmanje 5% birača Grada prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, ako zakonom nije drukčije određeno.

O predlogu iz stava 1. ovog člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Član 90

Postupak sprovođenja građanske inicijative uređuje se posebnim aktom Skupštine grada.

2) Zbor građana

Član 91

Zbor građana se saziva za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji čini ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili dela mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.

O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko medija ili na drugi pogodan način.

Sazivač je obavezan da obavesti Gradsku upravu o održavanju zbora.

Gradska uprava je dužna da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.

Član 92

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti Grada.

Zbor građana odlučuje većinom glasova prisutnih na zboru.

Zbor građana upućuje usvojene zahteve i predloge organima Grada.

Gradska uprava je dužna da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.

Član 93

Organi Grada su dužni da, u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Član 94

Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova građana, uređuju se posebnim aktom Skupštine grada.

3) Referendum

Član 95

Skupština grada može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti.

Skupština grada je dužna da raspiše referendum o pitanjima iz svoje nadležnosti na zahtev građana Grada.

Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača Grada, prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada.

Član 96

Skupština grada je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese građana tog dela teritorije Grada, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa dela teritorije Grada za koji se traži raspisivanje referenduma.

Član 97

Skupština grada odlučuje o raspisivanju referenduma većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Odluka o raspisivanju referenduma objavljuje se u službenom glasilu Grada.

Član 98

Odluka je doneta na referendumu ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana koji imaju biračko pravo.

Odluka doneta na referendumu je obavezujuća.

Skupština grada ne može odluku iz stava 2. ovog člana staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu sadržinu, u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.

VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA

Član 99

Građani mogu učestvovati u poslovima Grada putem javne rasprave, javne ankete, kao i putem drugih oblika učešća građana, u skladu sa zakonom i aktima organa Grada.

1. Javna rasprava

Član 100

Organi Grada su dužni da održe javnu raspravu:

1) u toku postupka usvajanja odluke o budžetu Grada;

2) u toku postupka promene Statuta grada Vranja;

3) u toku postupka utvrđivanja stope izvornih prihoda Grada;

4) u toku postupka usvajanja strateških i akcionih planova razvoja;

5) u toku postupka usvajanja programa uređivanja gradskog građevinskog zemljišta;

6) u toku postupka usvajanja Generalnog urbanističkog plana;

7) u toku postupka donošenja odluke o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave;

8) o inicijativi za uvođenje samodoprinosa na teritoriji Grada;

9) u drugim slučajevima predviđenim zakonom i aktima Skupštine grada.

Javna rasprava je otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa mesnim zajednicama i njenim organima, zainteresovanim građanima i predstavnicima udruženja građana i medija.

Skupština grada je dužna da građanima iz svih delova Grada omogući učešće u javnim raspravama.

Predsednik Skupštine grada organizuje javnu raspravu u slučajevima predviđenim ovim statutom i aktima Skupštine grada, na inicijativu organa Grada, kao i na sopstvenu inicijativu.

2. Javna anketa

Član 101

Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti putem javne ankete.

Sadržinu obrasca javne ankete utvrđuju organi Grada.

VII MESNA SAMOUPRAVA

Član 102

Radi zadovoljenja potreba i interesa stanovništva od neposrednog značaja za građane sa dela teritorije Grada, u Gradu se obrazuju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.

Član 103

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom i aktom o osnivanju.

Član 104

Način obrazovanja i ukidanja, područje za koje se obrazuje, poslove koje vrše, organi i način izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, uređuju se posebnim aktom Skupštine grada u skladu sa zakonom.

O osnivanju, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, Skupština grada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Skupština grada je dužna da pre donošenja odluke o osnivanju nove mesne zajedice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Grada na koji se predlog odnosi.

Član 105

Rad organa mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave je javan.

Javnost rada bliže se uređuje statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 106

U mesnoj zajednici, odnosno drugom obliku mesne samouprave, obrazuje se savet mesne zajednice.

Poslovi i zadaci saveta, broj članova saveta i način odlučivanja u savetu utvrđuju se statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Organi Grada su dužni da u roku od 60 dana od dana dostavljanja predloga od strane saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajući akt i o tome obaveste savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.

Član 107

Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, obezbeđuju se iz:

1) sredstava obezbeđenih iz budžeta Grada;

2) sredstava koja građani obezbeđuju samodoprinosom;

3) donacija;

4) prihoda koje mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ostvari svojom aktivnošću.

Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave donosi finansijski plan, na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Član 108

Odlukom Skupštine grada može se svim ili pojedinim mesnim zajednicama, odnosno drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.

Član 109

Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.

Poslove iz stava 1. ovog člana, način i mesto njihovog vršenja, određuje gradonačelnik, na predlog načelnika Gradske uprave.

VII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA

Član 110

Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruju saradnju sa drugim gradovima i opštinama i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 111

Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa teritorijalnim zajednicama i gradovima i opštinama u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.

Odluku o saradnji u smislu stava 1. ovog člana donosi Skupština grada, u saglasnosti Vlade Republike Srbije.

Član 112

Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opštinama.

Grad osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa.

Grad, kroz članstvo u asocijacijama, razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajedničkih utvrđenih interesa pred državnim organima, posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.

Član 113

Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama u interesu Grada.

IX ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

1. Sudska zaštita

Član 114

Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.

Član 115

Skupština grada i gradonačelnik imaju pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

Član 116

Zaštitu imovinskih prava i interesa Grada vrši gradski javni pravobranilac.

Gradskog javnog pravobranioca imenuje i razrešava Skupština grada, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Gradski javni pravobranilac se imenuje na vreme od četiri godine.

Za gradskog javnog pravobranioca može se imenovati lice koje ima završen pravni fakultet, položen pravosudni ispit i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Gradski javni pravobranilac ima zamenike, koje imenuje i razrešava Skupština grada na isti način i pod istim uslovima kao i gradskog javnog pravobranioca.

Delokrug, sastav i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje se posebnim aktom Skupštine grada.

2. Zaštitnik građana

Član 117

U gradu se ustanovljava zaštitnik građana.

Zaštitnik građana kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa Grada i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata organa Grada.

Član 118

Zaštitnika građana bira i razrešava Skupština grada, na predlog gradonačelnika, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Za zaštitnika građana može se izabrati lice iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti pravne struke, na vreme od pet godina.

Član 119

Nadležnost i ovlašćenje, izbor i prestanak mandata zaštitnika građana, bliže se uređuju posebnim aktom Skupštine grada.

2. Savet za međunacionalne odnose

Član 120

U gradu se osniva Savet za međunacionalne odnose, kao samostalno radno telo, koga čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjima, u skladu sa zakonom.

Član 121

Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti, u skladu sa zakonom.

Član 122

Delokrug, sastav, izbor članova i način rada Saveta za međunacionalne odnose, uređuje se posebnim aktom Skupštine grada, koji se donosi većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

X AKTI GRADA

Član 123

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke i druge akte, u skladu sa zakonom.

Član 124

Opšti akti organa Grada objavljuju se u službenom glasilu Grada, a ostali propisi i pojedinačni akti kada je to njime određeno.

Opšti akti stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja u službenom glasilu, osim ako iz opravdanih razloga donosilac akta drukčije ne odluči.

Pojedinačni akti, po pravilu, stupaju na snagu danom donošenja.

XI TUMAČENJE, I PROMENA STATUTA GRADA

Član 125

Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada, na predlog Gradskog veća.

Član 126

Predlog za promenu Statuta može podneti najmanje 10% birača Grada prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, gradonačelnika i najmanje jedna trećina odbornika.

Predlog se podnosi u pisanoj formi sa obrazloženjem.

O predlogu da se pristupi promeni Statuta, Skupština grada, odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kada Skupština grada odluči da se pristupi promeni Statuta, istom odlukom određuje način i postupak promene Statuta i imenuje komisiju za izradu nacrta akta o promeni Statuta.

Nacrt akta o promeni Statuta utvrđuje Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika i stavlja ga na javnu raspravu.

Izuzetno, kada se promena Statuta vrši radi usklađivanja sa zakonom, ne sprovodi se javna rasprava.

Član 127

Skupština grada donosi odluke o promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 128

Akti organa opštine Vranje primenjivaće se do donošenja akata organa Grada, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 129

Akti organa opštine Vranje uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu Statuta.

Član 130

Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut opštine Vranje ("Službeni glasnik Pčinjskog okruga", broj 9/02 i 15/04) i Odluka o Opštinskom veću opštine Vranje ("Službeni glasnik Pčinjskog okruga", broj 15/04).

Član 131

Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga".