STATUTGRADA NOVOG SADA("Sl. list Grada Novog Sada", br. 11/2002 i 30/2008) |
Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Grad) je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Statut).
Teritorija Grada utvrđena je zakonom.
Za obavljanje određenih poslova Grada osnivaju se gradske opštine i to: Gradska opština Novi Sad i Gradska opština Petrovaradin.
Područja gradskih opština čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njihov sastav i to:
GRADSKA OPŠTINA |
NASELJENO MESTO |
KATASTARSKA OPŠTINA |
Novi Sad |
Novi Sad |
Novi Sad I |
|
|
Novi Sad II |
|
|
Novi Sad III |
|
|
Novi Sad IV |
|
Futog |
Futog |
|
Veternik |
Veternik |
|
Begeč |
Begeč |
|
Kisač |
Kisač |
|
Rumenka |
Rumenka |
|
Stepanovićevo |
Stepanovićevo |
|
Kać |
Kać |
|
Čenej |
Čenej |
|
Budisava |
Budisava |
|
Kovilj |
Kovilj |
Sedište Gradske opštine je u Novom Sadu. |
||
Petrovaradin |
Petrovaradin |
Petrovaradin |
|
Sremska Kamenica |
Sremska Kamenica |
|
Bukovac |
Bukovac |
|
Ledinci |
Ledinci |
|
Stari Ledinci |
Ledinci |
Sedište Gradske opštine je u Petrovaradinu. |
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u Novom Sadu.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika, prečnika 50 mm, sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, Grad Novi Sad, naziv i sedište organa Grada" ispisan na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom i na mađarskom jeziku, slovačkom jeziku i rusinskom jeziku i njihovim pismima.
Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada u skladu sa zakonom.
U Gradu je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćiriličko pismo.
U Gradu su u službenoj upotrebi i mađarski, slovački i rusinski jezik i njihova pisma, u skladu sa zakonom i posebnom odlukom Skupštine Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština).
Grad ima grb i zastavu.
Grb Grada predstavlja štit barokne forme, u čijem se gornjem plavom polju nalaze tri okrugle kule srebrne - svetlosive boje, od kojih svaku sredinom i od gore opasuje nadstrešnica. Kule stoje odvojeno, svaka za sebe, sazidane od neotesanog kamena. Nadstrešnica gornjeg dela im je zupčasta, kapije su im zatvorene, a prozori otvoreni. Srednja kula je nešto viša i šira, a nad njom beli golub u letu sa maslinovom grančicom. U donjem zelenom polju ispod kula nalazi se talasasta srebrna traka.
Zastava je svetloplave boje, a u sredini zastave nalazi se grb Grada izrađen u beloj boji.
Izgled i upotreba grba Grada i zastave uređuju se odlukom Skupštine.
Zastava i grb Grada mogu se isticati uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se državni simboli, simboli Autonomne Pokrajine Vojvodine, grb i zastava Grada, kao i simboli nacionalnih manjina čiji je jezik u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.
Simboli nacionalnih manjina iz stava 2. ovog člana ističu se u skladu sa zakonom i odlukom Skupštine.
Dan Grada je 1. februar - dan kada je 1748. godine Novi Sad proglašen slobodnim kraljevskim gradom.
U Gradu se svečano obeležavaju 1694. godina - godina osnivanja Novog Sada, 23. oktobar 1944. godine - dan kada je Novi Sad oslobođen od fašizma, 9. novembar 1918. godine - dan kada je srpska vojska, pod komandom vojvode Petra Bojovića, oslobodila Novi Sad, i 25. novembar 1918. godine - dan kada je Velika narodna skupština Srba, Bunjevaca i drugih Slovena Banata, Bačke i Baranje, donela odluku o prisajedinjenju Vojvodine Srbiji.
Povodom 1. februara, Dana Grada, kao znak sećanja na ovaj istorijski datum, Skupština dodeljuje Februarsku nagradu za najznačajnija dela i dostignuća građana Novog Sada.
Povodom 23. oktobra, Dana oslobođenja grada, u znak priznanja za izuzetne rezultate u radu i najviša dostignuća i ostvarenja u oblasti privrede, društvenih i drugih delatnosti, Skupština dodeljuje Oktobarsku nagradu, a povodom 9. i 25. novembra 1918. godine, Novembarsku povelju.
U skladu sa odlukom Skupštine mogu se dodeljivati plakete Grada, posebne nagrade, pohvale i druga javna priznanja.
Skupština može istaknutim ličnostima, za posebne zasluge za razvoj Grada, da dodeli zvanje počasnog građanina Novog Sada.
Rad organa Grada je dostupan javnosti.
Javnost u radu organa Grada može da se ograniči ili isključi samo u slučajevima kada je to određeno zakonom, drugim propisom, ovim statutom ili drugim aktom nadležnog organa.
Javnost rada organa Grada obezbeđuje se davanjem informacija sredstvima javnog informisanja, izdavanjem službenih publikacija i obezbeđivanjem uslova za nesmetano obaveštavanje javnosti o obavljanju poslova iz njihovog delokruga.
(Brisan)
Grad vrši nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom, poslove iz okvira prava i dužnosti Republike Srbije (u daljem tekstu: Republika), koji su mu zakonom povereni, kao i poslove koje mu poveri Autonomna Pokrajina Vojvodina (u daljem tekstu: Autonomna Pokrajina) svojom odlukom.
Sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuje Republika, odnosno Autonomna Pokrajina, u skladu sa vrstom i obimom poslova.
Grad, u vršenju svoje nadležnosti, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi programe razvoja Grada;
2) donosi prostorni plan Grada;
3) donosi urbanističke planove;
4) donosi budžet Grada i usvaja završni račun budžeta Grada;
5) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
6) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javne rasvete, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje;
7) osniva javna komunalna i druga javna preduzeća radi obavljanja komunalnih i drugih delatnosti od značaja za Grad;
8) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;
9) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;
10) donosi program uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
11) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu;
12) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;
13) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
14) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naseljenom mestu;
15) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;
16) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi koji se vrši na teritoriji Grada, i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;
17) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;
18) osniva ustanove i organizacije u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja, osnovnog obrazovanja, kulture od značaja za Grad i za pripadnike nacionalnih manjina, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečije zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
19) preduzima mere za obezbeđivanje i ostvarivanje zdravstvene zaštite od interesa za građane na teritoriji Grada;
20) obezbeđuje uslove za školovanje pripadnika nacionalnih manjina;
21) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač Grad, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;
22) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima, i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na teritoriji Grada;
23) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad i od značaja za nacionalne manjine čiji pripadnici žive na teritoriji Grada, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva pripadnika svih nacionalnih manjina na teritoriji Grada, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i za nacionalne manjine čiji pripadnici žive na teritoriji Grada, i stvara uslove za rad arhiva, zavoda, muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač Grad;
24) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
25) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja i stara se o korišćenju pašnjaka i obavlja poslove na unapređenju stočarstva;
26) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte od značaja za Grad;
27) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;
28) podstiče i stara se o razvoju turizma na teritoriji Grada i utvrđuje visinu boravišne takse;
29) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;
30) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;
31) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;
32) organizuje vršenje poslova zaštite prava i interesa Grada;
33) donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;
34) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
35) organizuje službu pravne pomoći građanima;
36) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju rodne ravnopravnosti, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti za ostvarivanje prava i otklanjanje neravnopravnosti;
37) utvrđuje jezike i pisma nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada i obezbeđuje njihovo ravnopravno korišćenje u postupcima pred organima Grada, javnim preduzećima, ustanovama i organizacijama i službama čiji je osnivač Grad; obezbeđuje ispisivanje naziva mesta, reka, jezera i drugih geografskih naziva, naziva ulica i trgova, naziva organa Grada, saobraćajnih znakova, obaveštenja i upozorenja za javnost, i drugih javnih natpisa na jeziku i pismu nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi u Gradu prema njegovoj tradiciji;
38) stara se o javnom informisanju od značaja za Grad i obezbeđuje uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada, osniva televizijske i radio-stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji je u Gradu u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalnih manjina koji nije u službenoj upotrebi, kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava;
39) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
40) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;
41) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije, u skladu sa zakonom;
42) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
43) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
44) pomaže rad organizacija i udruženja građana;
45) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade, osniva kancelarije za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje;
46) planira u miru mere za ostvarivanje svojih funkcija u ratnom i vanrednom stanju, kojima razrađuje izvršenje zadataka i obaveza odbrane koji su joj propisani zakonom i proizilaze iz Plana odbrane Republike u vezi sa zaštitom i spasavanjem ljudi i materijalnih dobara na teritoriji Grada i utvrđuje obaveze pravnih lica iz svoje nadležnosti; i
47) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Grad je samostalan u obavljanju poslova iz svog delokruga, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Grad obavlja, kao poverene poslove, pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, prometa robe i usluge, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.
Organi Grada su: Skupština Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština), Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik), Gradsko veće Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće) i gradske uprave.
Gradonačelnik i Gradsko veće su izvršni organi Grada.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština.
Skupština je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Skupština Grada ima 78 odbornika.
Odbornici Skupštine (u daljem tekstu: odbornici) biraju se po postupku i na način utvrđen zakonom.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine, izvršava poverene zadatke, predlaže Skupštini razmatranje određenih pitanja, podnosi predloge odluka i drugih akata, podnosi amandmane na predloge propisa, i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine.
Pravo je odbornika da bude stalno i redovno obaveštavan o pitanjima koja utiču na obavljanje odborničkih dužnosti, da od organa grada traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu.
Odbornik ima pravo na naknadu za obavljanje odborničkih dužnosti van sednica Skupštine, radnih tela i odborničkih grupa, u stalnom mesečnom iznosu, u skladu sa odlukom Skupštine.
Odbornik ima pravo na naknadu putnik troškova i izgubljene zarade, nastalih obavljanjem odborničkih dužnosti, u skladu sa odlukom Skupštine.
Odlukom iz stava 1. ovog člana, određuju se kriterijumi i merila za utvrđivanje naknada i drugih primanja odbornika i lica koja bira ili imenuje, odnosno postavlja Skupština.
Odbornik ne može da bude pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili glasanje na sednici Skupštine i radnih tela.
Odbornik ne može biti lice zaposleno u gradskim upravama, kao i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština.
Ako zaposleni u gradskim upravama budu izabrani za odbornike, prava i obaveze po osnovu rada miruju dok traje njihov odbornički mandat.
Licima koja imenuje ili postavlja Skupština, izborom za odbornika prestaje dužnost na koju su imenovani ili postavljeni.
Skupština, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut Grada i Poslovnik Skupštine;
2) donosi budžet Grada i usvaja završni račun budžeta Grada;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5) donosi programe razvoja Grada;
6) donosi prostorni plan Grada i urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;
7) donosi propise i druge opšte akte;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) donosi odluku o osnivanju službi, javnih preduzeća, ustanova i drugih organizacija utvrđenih ovim statutom, vrši nadzor nad njihovim radom i donosi odluku o njihovom prestanku, odnosno ukidanju u skladu sa zakonom;
10) osniva javne agencije u skladu sa zakonom;
11) obrazuje organe, organizacije, kancelarije i službe za potrebe Grada, uređuje njihovu organizaciju i obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za njihov rad;
12) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač Grad i daje saglasnost na njihove statute, statusne promene, odluke o raspodeli dobiti, ulaganje kapitala, akt o proceni vrednosti državnog kapitala, iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji, godišnje programe poslovanja, odnosno rada i razvoja i druge akte u skladu sa zakonom;
13) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
14) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
15) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog Gradonačelnika bira i razrešava zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;
16) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
17) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta, utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada kojima upravlja, kao i kriterijume i način plaćanja troškova održavanja poslovnih prostorija i stanova u kojima se obavlja poslovna delatnost, u skladu sa zakonom;
18) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
19) donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije i pokreće postupak otuđenja nepokretnosti pred nadležnim organima;
20) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata i druge uslove njihovog rada i poslovanja;
21) daje mišljenje o republičkom, pokrajinskom i regionalnom prostornom planu;
22) uređuje opšte uslove za uređenje naselja na teritoriji Grada, korišćenje javnih i drugih površina i uslove i način korišćenja prostora za parkiranje;
23) uređuje i obezbeđuje obavljanje komunalnih delatnosti i njihov razvoj, uređuje uslove i način organizovanja poslova u obavljanju komunalnih delatnosti, kao i druga pitanja od značaja za njihovo obavljanje;
24) uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja i uklanjanja objekata na javnim površinama u naseljenim mestima i na neizgrađenom građevinskom zemljištu, i uređuje uslove za uklanjanje objekata koji predstavljaju neposrednu opasnost za život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i bezbednost saobraćaja;
25) određuje područja na kojima se mogu obavljati određene vrste poslovnih delatnosti, kao i način odlaganja komunalnog otpada;
26) uređuje uslove izgradnje i održavanja ulica i trgova, lokalnih i nekategorisanih puteva, u naseljenim mestima uređuje upravljanje tim putevima i ulicama i odobrava njihovu izgradnju;
27) uređuje organizaciju i način obavljanja javnog prevoza putnika koji se obavlja na teritoriji Grada;
28) određuje lokacije i uređuje uslove izgradnje, zaštite i održavanja grobalja i uređuje uslove i način sahranjivanja i način organizovanja tih poslova, odnosno održavanje spomenika i spomen-obeležja od značaja za kulturno-istorijsku tradiciju;
29) osniva osnovne škole, utvrđuje mrežu osnovnih škola, imenuje i razrešava članove školskog odbora osnovnih i srednjih škola, obezbeđuje sredstva za izgradnju i kapitalno održavanje zgrada i objekata osnovnih i srednjih škola, njihovo opremanje i druge tekuće rashode u skladu sa zakonom;
30) osniva ustanove i organizacije u oblasti predškolskog vaspitanja i obrazovanja, utvrđuje mrežu dečijih vrtića predškolske ustanove, imenuje i razrešava članove upravnog i nadzornog odbora predškolske ustanove, daje saglasnost na statusne promene, promene naziva ili sedišta predškolske ustanove, obezbeđuje sredstva za finansiranje delatnosti predškolske ustanove u skladu sa zakonom, sredstva za izgradnju i kapitalno održavanje zgrada i objekata, opremanje i stručno usavršavanje zaposlenih i daje saglasnost na planirana materijalna sredstva za ostvarivanje predškolskog programa;
31) uređuje uslove i način obezbeđivanja prevoza učenika koji stanuju na udaljenosti većoj od četiri kilometra od sedišta osnovne škole, a za učenike ometene u razvoju uređuje prevoz bez obzira na udaljenost stana od škole, ishranu i smeštaj, ako na teritoriji Grada nema odgovarajuće osnovne škole;
32) osniva ustanove i organizacije u oblasti primarne zdravstvene zaštite, dečije i socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, uređuje način i uslove regresiranja troškova boravka dece iz materijalno ugroženih porodica u predškolskoj ustanovi, daje saglasnost na statute ustanova primarne zdravstvene zaštite i obezbeđuje sredstva za izgradnju, održavanje i opremanje ustanova primarne zdravstvene zaštite i izgradnju, dogradnju, opremanje i osavremenjavanje i uslove za rad ustanova dečije i socijalne zaštite;
33) osniva ustanove i organizacije u oblasti fizičke kulture i sporta, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, obezbeđuje izgradnju, održavanje i korišćenje sportskih objekata, donosi odluke o organizovanju i održavanju sportskih takmičenja od značaja za Grad i obezbeđuje uslove za rad sportskih stručnjaka u organizacijama u oblasti sporta na teritoriji Grada;
34) osniva fondacije i fondove u skladu sa zakonom;
35) obezbeđuje zaštitu kulturnih dobara, osim kulturnih dobara od izuzetnog i velikog značaja, i razvoj umetničkog stvaralaštva;
36) donosi akt o stavljanju pod zaštitu određenog prirodnog dobra i obezbeđuje njegovu zaštitu;
37) osniva biblioteke i obezbeđuje uslove za prikupljanje, obradu, čuvanje i davanje na korišćenje knjiga i drugih publikacija, i uslove za rad;
38) osniva arhiv, zavod i druge ustanove za zaštitu kulturnih dobara i ustanove u oblasti kulture, obezbeđuje izgradnju, rekonstrukciju i održavanje zgrada i objekata ustanova kulture čiji je osnivač, i obezbeđuje ostvarivanje programa koji su od značaja za Grad u ustanovama i organizacijama kulture;
39) donosi odluku o udruživanju i saradnji sa drugim gradovima i opštinama, nevladinim organizacijama i humanitarnim organizacijama;
40) donosi odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno o zaključenju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države;
41) utvrđuje mere za slučaj neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i određuje mere za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih nepogoda;
42) donosi poljoprivrednu osnovu zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta i godišnji program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja i utvrđuje protiverozivne mere, utvrđuje uslove i način korišćenja utrina i pašnjaka koji su vraćeni selima i odlučuje o promeni namene utrina i pašnjaka u skladu sa zakonom i donosi odluku o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
43) utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenog mesta na teritoriji Grada;
44) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
45) bira zaštitnika građana i donosi odluku kojom uređuje nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i prestanak dužnosti zaštitnika građana;
46) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
47) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike ili Autonomne Pokrajine kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
48) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
49) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, ustanova i drugih javnih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad, i druge izveštaje o realizaciji planova i programa;
50) razmatra godišnji izveštaj zaštitnika građana o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava u Gradu;
51) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera i prati njegovu primenu;
52) utvrđuje područje, obrazuje i ukida mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.);
53) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;
54) donosi plan odbrane koji je sastavni deo Plana odbrane Republike i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom; i
55) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, drugim propisima i ovim statutom.
Radi davanja mišljenja na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština, i razmatranja pitanja iz njene nadležnosti i obavljanja drugih poslova u skladu sa ovim statutom, obrazuju se saveti i komisije, kao stalna radna tela Skupštine (u daljem tekstu: radna tela).
Članovi radnog tela biraju se iz reda građana afirmisanih u oblasti za koju se radno telo obrazuje, i iz reda odbornika, za vreme na koje je izabrana Skupština.
Skupština posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka iz njene nadležnosti.
Radna tela Skupštine su:
1. Savet za budžet i finansije,
2. Savet za komunalne delatnosti,
3. Savet za urbanizam, poslovni prostor i stambena pitanja,
4. Savet za zaštitu životne sredine,
5. Savet za zdravstvenu zaštitu, socijalnu zaštitu i društvenu brigu o deci i omladini,
6. Savet za kulturu,
7. Savet za obrazovanje i sport,
8. Savet za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu,
9. Savet za javni red i mir i bezbednost,
10. Savet za mlade,
11. Savet za praćenje primene etičkog kodeksa,
12. Savet za osobe sa posebnim potrebama,
13. Savet za ekonomski razvoj Grada,
14. Komisija za propise,
15. Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja,
16. Komisija za obeležavanje praznika, dodelu priznanja i međugradsku saradnju u zemlji i inostranstvu,
17. Komisija za nazive delova naseljenih mesta i javnih službi,
18. Komisija za javno obaveštavanje,
19. Komisija za predstavke i predloge,
20. Komisija za odnose sa verskim zajednicama,
21. Komisija za stambene poslove, i
22. Komisija za rodnu ravnopravnost.
Radno telo ima predsednika, zamenika predsednika i određen broj članova.
Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove radnih tela podnosi Komisija za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja.
Predlog liste kandidata za predsednika, zamenika predsednika i članove Komisije za kadrovska, administrativna i mandatno-imunitetna pitanja može da podnese predsednik Skupštine, odbornička grupa ili najmanje pet odbornika ili jedan odbornik koga podrže još četiri odbornika.
Pojedini odbornik može da bude član najviše dva radna tela.
Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnih tela biraju se na četiri godine, javnim glasanjem, većinom glasova od broja prisutnih odbornika.
Predsedniku, zameniku predsednika i članovima radnih tela koji su izabrani iz reda odbornika, prestaje funkcija i pre isteka vremena na koje su izabrani, ako im prestane mandat.
Predsednik, zamenik predsednika i članovi radnog tela mogu da budu razrešeni i pre isteka vremena na koje su birani, na način i po postupku za njihov izbor.
Delokrug i način rada radnih tela Skupštine uređuju se Poslovnikom Skupštine (u daljem tekstu: Poslovnik) i odlukom Skupštine.
1.2. Savet za međunacionalne odnose
U Gradu se osniva Savet za međunacionalne odnose (u daljem tekstu: Savet).
Predstavnike u Savetu mogu da imaju pripadnici srpskog naroda i nacionalnih manjina sa više od 1% učešća u ukupnom broju stanovnika Grada.
Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređenja nacionalne ravnopravnosti u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Izbor, delokrug, sastav i način rada Saveta uređuju se odlukom Skupštine, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
1.3. Predsednik i zamenik predsednika Skupštine
Skupština ima predsednika i zamenika predsednika koji se biraju iz reda odbornika na vreme od četiri godine.
Predsednik Skupštine organizuje rad skupštine, saziva i predsedava njenim sednicama, predlaže dnevni red sednice, stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine, potpisuje akte koje je donela Skupština i vrši druge poslove predviđene ovim statutom, Poslovnikom i koje mu poveri Skupština.
Zamenik predsednika Skupštine zamenjuje predsednika u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoje dužnosti, ili na osnovu posebnog ovlašćenja.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Izbor predsednika Skupštine vrši se tajnim glasanjem.
Kandidata za predsednika Skupštine može da predloži najmanje jedna trećina odbornika.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Za predsednika Skupštine izabran je kandidat koji je dobio većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako je predloženo više kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, izbor se ponavlja između dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova.
Ako ni u jednom krugu predsednik skupštine nije izabran, ponavlja se postupak izbora najduže u roku od 15 dana.
Postupak izbora se ponavlja i u slučaju ako je na listi bio jedan kandidat, a nije dobio potrebnu većinu, kao i u slučaju ako su na listi bila dva kandidata od kojih ni jedan nije dobio potrebnu većinu.
Predsedniku Skupštine i zameniku predsednika Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje su izabrani, ostavkom i razrešenjem ili prestankom mandata odbornika.
Predlog za razrešenje može da podnese najmanje jedna trećina odbornika u Skupštini.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora da bude obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njihov izbor.
U slučaju podnošenja ostavke, predsedniku Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno ako je ostavku podneo u periodu između dve sednice, na prvoj narednoj sednici Skupštine utvrđuje se da mu je danom podnošenja ostavke prestala funkcija.
O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika Skupštine po ovom osnovu samo konstatuje.
U slučaju prestanka funkcije predsednika Skupštine pre isteka vremena na koje je izabran, Skupština će odmah, a najkasnije na narednoj sednici započeti postupak izbora predsednika Skupštine, u skladu sa odredbama Statuta i Poslovnika.
Dužnost predsednika Skupštine do izbora novog predsednika vrši zamenik predsednika Skupštine.
Glasanjem za izbor novog predsednika Skupštine, rukovodi zamenik predsednika kome u radu pomažu po jedan predstavnik predlagača i sekretar Skupštine.
Kandidat za predsednika Skupštine ne može da učestvuje u postupku sprovođenja izbora za predsednika Skupštine.
U slučaju istovremenog prestanka funkcije predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine, pre isteka vremena na koje su birani ili ukoliko je kandidat za novog predsednika zamenik predsednika Skupštine, glasanjem za izbor novog predsednika Skupštine rukovodi najstariji odbornik koji je prisutan na sednici i koji se prihvati te dužnosti, kome u radu pomažu po jedan predstavnik predlagača i sekretar Skupštine.
1.4. Sazivanje i odlučivanje na sednici Skupštine
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Skupština može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
O donošenju Statuta, budžeta Grada, urbanističkih planova, javnom zaduživanju Grada, odluke o delokrugu, sastavu i izboru članova i načinu rada Saveta za međunacionalne odnose, Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Pravo predlaganja odluka, drugih propisa i opštih akata imaju Gradonačelnik, Gradsko veće, radna tela Skupštine, odborničke grupe, odbornik i građani putem građanske inicijative.
Sednice Skupštine su javne.
Skupština može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna kada Skupština odlučuje o:
1) pitanjima koja se odnose na odbranu zemlje za vreme ratnog stanja,
2) pitanjima koja se odnose na odbranu zemlje za vreme neposredne ratne opasnosti, i
3) pojedinim pitanjima iz delokruga Skupštine, kada o tome odluči većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština uređuje svoj rad i organizaciju i način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika Poslovnikom.
Skupština ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova koji se odnose na sazivanje i održavanje sednice Skupštine i njenih radnih tela, rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad i pomaže predsedniku Skupštine i zameniku predsednika Skupštine u pripremi sednica i ostvarivanju njihovih funkcija.
Sekretar se postavlja na predlog predsednika Skupštine na četiri godine, odnosno do isteka mandata Skupštine i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i pet godina radnog iskustva.
Sekretaru Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje je postavljen, razrešenjem, raspuštanjem Skupštine, na lični zahtev ili ako ispuni uslove za ostvarivanje prava na starosnu penziju utvrđene zakonom.
Sekretar Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena na koje je postavljen, na predlog predsednika Skupštine.
Sekretar Skupštine ima zamenika koji se postavlja i razrešava na način i po postupku utvrđenom za sekretara Skupštine.
Zamenik sekretara Skupštine pomaže sekretaru Skupštine u obavljanju poslova iz njegovog delokruga i zamenjuje ga u slučaju odsutnosti ili privremene sprečenosti da obavlja svoje poslove.
Gradonačelnika bira Skupština, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Gradonačelnik ima zamenika koji mu pomaže u radu i zamenjuje ga u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine predlaže kandidata za Gradonačelnika.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština na isti način kao i Gradonačelnika.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta Grada i odlučuje o upotrebi sredstava stalne i tekuće budžetske rezerve;
4) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada, i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
5) utvrđuje nacrt urbanističkog plana, izlaže ga na javni uvid i upućuje ga na stručnu raspravu;
6) zaključuje ugovor o primanju donacija;
7) obustavlja od primene odluku Gradskog veća za koju smatra da nije u saglasnosti sa zakonom;
8) osniva službu za inspekciju korišćenja budžetskih sredstava;
9) odlučuje o organizovanju i sprovođenju javnih radova od interesa za Grad;
10) odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada, uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike;
11) obrazuje službu izvršnih organa Grada;
12) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava i obezbeđuje organizacione, materijalne i druge uslove za njihov rad;
13) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, ovim statutom ili odlukom Skupštine;
14) informiše javnost o svom radu;
15) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
16) saziva i predsedava sednicama Gradskog veća;
17) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;
18) vrši raspored službenih zgrada i poslovnih zgrada na korišćenje organima Grada;
19) utvrđuje nedeljni raspored rada, početak i završetak radnog vremena u zdravstvenim ustanovama čiji je osnivač Grad; i
20) obavlja i druge poslove utvrđene ovim statutom i drugim aktima Skupštine.
Gradonačelnik je odgovaran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, odnosno Autonomne Pokrajine koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i gradskih uprava.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran, u skladu sa Zakonom.
Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka vremena na koje su birani, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani, u skladu sa Zakonom.
Gradonačelnik je dužan da sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća podnese Skupštini i predlog za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili podneli ostavku ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
(Brisan)
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 11 članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština, na period od četiri godine, tajnim glasanjem većinom od ukupnog broja odbornika.
Član Gradskog veća može da podnese ostavku u pisanom obliku Skupštini i ima pravo da je obrazloži.
Skupština na prvoj narednoj sednici konstatuje bez pretresa, da je član Gradskog veća podneo ostavku i o tome se ne odlučuje.
U slučaju da član Gradskog veća podnese usmenu ostavku na samoj sednici Skupštine, prestaje mu funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku.
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jednu ili više određenih oblasti iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet Grada i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština ne donese budžet Grada pre početka fiskalne godine;
4) odgovorno je za zakonitost svoga rada;
5) daje prethodnu saglasnost na cene komunalnih usluga javnih komunalnih preduzeća čiji je osnivač Grad, i daje saglasnost na cene usluga drugih javnih preduzeća čiji je osnivač Grad;
6) utvrđuje cene usluga u predškolskoj ustanovi;
7) vrši nadzor nad radom gradskih uprava, poništava ili ukida akte gradskih uprava koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština;
8) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
9) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno Autonomne Pokrajine;
10) postavlja i razrešava načelnike i zamenike načelnika gradskih uprava i rešava o njihovom izuzeću;
11) obrazuje stručna i savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
12) informiše javnost o svome radu;
13) donosi poslovnik o radu;
14) utvrđuje predlog urbanističkog plana;
15) zaključuje posebne kolektivne ugovore, kao i kolektivne ugovore za javna preduzeća, ustanove i druge javne službe čiji je osnivač Grad;
16) utvrđuje smernice za ostvarivanje programskih akata i prati sprovođenje poslovne politike javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, kao i rad i poslovanje ustanova čiji je osnivač Grad, i predlaže, odnosno preduzima mere kojima se obezbeđuju uslovi za njihovo nesmetano funkcionisanje;
17) preduzima operativne i druge mere u slučaju poremećaja ili prekida u obavljanju komunalnih delatnosti, kao i mere u slučaju štrajka zaposlenih u javnim komunalnim i drugim javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad;
18) naređuje sprovođenje utvrđenih mera za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih ili drugih većih nepogoda;
19) daje mišljenje o predlogu odluka i drugih akata koje Skupštini podnesu drugi predlagači;
20) u slučaju ratnog stanja, donosi akte iz nadležnosti Skupštine, s tim što je dužno da ih podnese na potvrdu Skupštini čim ona bude u mogućnosti da se sastane;
21) donosi uputstva i druge akte za izvršavanje odluka Skupštine;
22) rešava sukob nadležnosti između gradskih uprava i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kada na osnovu odluke Skupštine odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između gradskih uprava za pojedine oblasti;
23) donosi akt o načinu i postupku ostvarivanja prava na dodelu sredstava putem dotacija iz budžeta Grada za programe - projekte ustanova i drugih organizacija prema kojima Grad ne vrši osnivačka prava, na predlog Gradonačelnika;
24) donosi program investicionih aktivnosti u oblasti obrazovanja, kulture, socijalne zaštite i zdravstva, na predlog Gradonačelnika;
25) donosi godišnji program manifestacija od značaja za Grad u oblasti sporta, kulture, socijalne zaštite i drugim oblastima, na predlog Gradonačelnika; i
26) obavlja i druge poslove koje utvrdi Skupština.
Gradsko veće radi u sednicama kojima prisustvuje većina članova Gradskog veća.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, osim u slučajevima utvrđivanja predloga Statuta, predloga budžeta Grada i donošenja odluke o privremenom finansiranju, kada odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Sednice Gradskog veća saziva i njima predsedava Gradonačelnik.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti Gradonačelnika, sednicu Gradskog veća saziva i njome predsedava zamenik Gradonačelnika ili drugi član Gradskog veća koga Gradonačelnik ovlasti.
Gradsko veće uređuje organizaciju, način rada i odlučivanja Poslovnikom o radu.
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti Grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuju se gradske uprave za pojedine oblasti.
Gradske uprave:
1) pripremaju nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršavaju odluke i druge akte Skupštine, Gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešavaju u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija iz izvornog delokruga Grada;
4) obavljaju poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akta Skupštine;
5) izvršavaju zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) obavljaju stručne i druge poslove koje utvrde Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće.
Ovlašćenja u pogledu vršenja poslova iz svoje nadležnosti, gradske uprave ostvaruju u skladu sa odlukama i drugim opštim aktima Skupštine, primenom zakona i drugih propisa.
Gradskim upravama rukovode načelnici gradskih uprava (u daljem tekstu: načelnik).
Za načelnika može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet u odnosu na delokrug gradske uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i pet godina radnog iskustva u struci.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa na period od pet godina.
Gradsko veće može razrešiti načelnika na osnovu obrazloženog predloga Gradonačelnika, najmanje dve trećine članova Gradskog veća ili najmanje jedne trećine odbornika Skupštine.
Načelnik ima zamenika koji obavlja poslove koje mu poveri načelnik i zamenjuje ga u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja poslove načelnika.
Zamenik načelnika se postavlja i razrešava na način i po postupku utvrđenom za načelnika.
Načelnik, odnosno zamenik načelnika za svoj rad i rad gradske uprave kojom rukovodi odgovara Skupštini i Gradskom veću, u skladu sa Statutom i odlukom Skupštine.
U okviru gradskih uprava, za vršenje srodnih poslova obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica raspoređuje načelnik uz prethodnu saglasnost Gradonačelnika.
(Brisan)
Gradonačelnik može da postavi do pet pomoćnika za oblasti koje su od značaja za razvoj i funkcionisanje Grada.
Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj Grada u oblastima za koje su postavljeni.
Čl. 59 i 60
(Brisani)
Organizacija i rad gradskih uprava uređuju se odlukom koju donosi Skupština na predlog Gradskog veća, u skladu sa zakonom.
Skupština može da obrazuje posebne organizacije za obavljanje određenih stručnih i drugih poslova i sa njima povezanih upravnih poslova, koji su od značaja za efikasno ostvarivanje poslova Grada, gradskih uprava ili javnih preduzeća i službi čiji je osnivač Grad.
Posebnoj organizaciji se aktom o obrazovanju može dati svojstvo pravnog lica, a može da se obrazuje kao samostalna organizacija ili u sastavu gradskih uprava.
Poslove pružanja pravne pomoći građanima u ostvarivanju njihovih prava obavlja Služba za pružanje pravne pomoći.
Poslovi gradskih uprava na području Novog Sada mogu da se organizuju u gradskim kancelarijama, a u naseljenim mestima u mesnim kancelarijama, u skladu sa odlukom Skupštine.
Poslove pravne zaštite imovinsko-pravnih interesa Grada vrši Gradsko javno pravobranilaštvo.
Organizaciju, delokrug i način rada Gradskog javnog pravobranilaštva utvrđuje Skupština posebnom odlukom.
IV NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem referenduma, građanske inicijative i zbora građana, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Referendumom građani odlučuju o pitanjima iz delokruga grada za koja Skupština to odluči.
Referendum može da se raspiše i radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima Skupština odlučuje, ili radi potvrđivanja njenih akata.
Referendumom se građani izjašnjavaju o inicijativi za promenu naziva Grada i naseljenih mesta, odlučuju o promeni grba i zastave Grada, praznicima Grada i o drugim pitanjima kada to Skupština odluči većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Pre referenduma obezbeđuje se raspravljanje i upoznavanje građana sa pitanjima o kojima se izjašnjavaju na referendumu.
Skupština je dužna da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interes stanovništva toga dela teritorije, na način utvrđen zakonom i ovim statutom.
Odluku o raspisivanju referenduma donosi Skupština na predlog većine od ukupnog broja odbornika, kao i na predlog Gradonačelnika, Gradskog veća ili najmanje 10% birača od ukupnog broja birača u Gradu, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Od dana raspisivanja referenduma do dana sprovođenja referenduma ne može da protekne manje od 45 ni više od 90 dana.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasni većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana upisanih u birački spisak.
Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u narednom periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.
Građanskom inicijativom građani mogu da predlože Skupštini donošenje akta kojim će urediti određeno pitanje iz delokruga Grada, promenu Statuta i drugog akta, raspisivanje referenduma o određenom pitanju i rešavanju drugih pitanja, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Za pokretanje građanske inicijative potrebno je da građansku inicijativu potpiše najmanje 10% građana sa teritorije Grada.
Građanska inicijativa kojom se predlaže donošenje opšteg akta, odnosno izmena Statuta ili drugog opšteg akta, dostavlja se predsedniku Skupštine koji je dostavlja Gradskom veću, nadležnom radnom telu Skupštine i Komisiji za propise radi davanja mišljenja.
Građanska inicijativa je prihvaćena kada se za nju izjasni više od polovine od ukupnog broja odbornika.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština je dužna da održi raspravu i da obrazloženi odgovor dostavi građanima u roku od 60 dana od dobijanja predloga.
Na zboru građana građani učestvuju u obavljanju poslova iz delokruga Grada davanjem inicijativa, predloga i mišljenja, kao i razmatranjem pojedinih pitanja o kojima odlučuje Skupština.
Zaključci zbora građana na kome su razmatrana pitanja iz stava 1. ovog člana, smatraju se donetim ako zboru građana prisustvuje najmanje 50 građana koji su upisani u birački spisak na području za koje je zbor građana sazvan, i ako se za njih izjasni većina prisutnih građana. Zaključci se dostavljaju Skupštini ili pojedinim organima Grada i nadležnoj gradskoj upravi, koji su dužni da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora te zaključke razmotre i da o svom stavu i preduzetim merama izveste građane sa tog područja putem sredstava javnog informisanja ili na drugi pogodan način.
Inicijativu za sazivanje zbora građana mogu podneti: najmanje 50 građana, organi mesne samouprave i najmanje 10 odbornika Skupštine.
Zbor građana, u slučajevima iz st. 1. i 3. ovog člana, saziva predsednik Skupštine, odnosno odbornik u Skupštini kojeg on ovlasti.
Zbor građana može da sazove i odbornik u Skupštini radi konsultovanja građana o pitanjima o kojima odlučuje Skupština, i dužan je da o datim sugestijama, predlozima i mišljenjima o predmetu konsultacija, obavesti Skupštinu.
V DRUGI OBLIK UČEŠĆA GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Organi Grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:
1) u toku postupka utvrđivanja stope izvornih prihoda Grada, načina i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada;
2) u toku postupka usvajanja strateških i akcionih planova razvoja; i
3) u drugim slučajevima predviđenim zakonom, odlukama Skupštine i drugim propisom.
Javna rasprava u smislu ovog statuta je organizovani oblik prethodnog razmatranja određenih pitanja pre nego što budu predmet odlučivanja od strane nadležnog organa Grada.
Javnu raspravu organizuje nadležni organ Grada, uključivanjem predstavnika zainteresovanih pravnih i fizičkih lica i stručne javnosti, u cilju prikupljanja mišljenja i stavova o pitanjima koja su u nadležnosti Grada.
Javna rasprava se obavezno organizuje kada je propisana zakonom, ovim statutom ili drugim propisom, kao i u slučajevima kada nadležni organ Grada u okviru svojih ovlašćenja donese odluku o održavanju javne rasprave.
Rokovi za održavanje javne rasprave ne mogu biti kraći od 15 dana.
Izveštaj o rezultatima javne rasprave dostavlja se u pisanom obliku organu nadležnom za pitanje koje je predmet javne rasprave, odnosno organu koji je doneo odluku o njenom održavanju.
O rezultatima javne rasprave, šira javnost se informiše putem sredstava javnog informisanja.
Organ Grada koji je doneo odluku o održavanju javne rasprave, donosi poseban akt kojim se uređuje: način organizovanja, rok organizovanja javne rasprave, mogući učesnici u javnoj raspravi, utvrđivanje rezultata javne rasprave, kao i način izveštavanja javnosti o sprovedenoj javnoj raspravi.
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, kao i za obavljanje pojedinih poslova koje joj iz svoje nadležnosti odlukom poveri Autonomna Pokrajina, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili njegovom delu, sredstva se mogu obezbeđivati iz samodoprinosa koji su prihodi budžeta Grada.
Grad ima budžet u kome se iskazuju njegovi prihodi i primanja, i rashodi i izdaci.
Budžet Grada se donosi za jednu kalendarsku godinu, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet, sastavlja se završni račun budžeta Grada.
(Brisan)
Grad samostalno raspolaže prihodima koji mu pripadaju, u skladu sa zakonom.
Grad može da se zadužuje u zemlji i inostranstvu, odnosno na domaćem i inostranom tržištu u skladu sa zakonom.
(Brisan)
Odluku o uvođenju samodoprinosa donose građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se sredstva prikupljaju, putem referenduma, u skladu sa zakonom.
Odluku iz stava 1. ovog člana donose i građani koji nemaju izborno pravo i prebivalište na području na kojem se prikupljaju sredstva, ako na tom području imaju nepokretnu imovinu, a sredstvima se poboljšavaju uslovi za korišćenje te imovine.
Odluka iz stava 1. ovog člana smatra se donetom kada se za nju izjasni većina od ukupnog broja građana iz st. 1. i 2. ovog člana.
Inicijativu za donošenje odluke o samodoprinosu mogu pokrenuti odbornici Skupštine ili najmanje 10% građana sa teritorije na kojoj se sredstva prikupljaju.
Inicijativa iz stava 1. ovog člana podnosi se u pisanom obliku i sadrži razloge za donošenje odluke, podatke koje, u skladu sa zakonom, treba da sadrži odluka o samodoprinosu i program kojim se utvrđuju izvori, namena i način obezbeđivanja ukupnih finansijskih sredstava za realizaciju odluke.
Predlog odluke o samodoprinosu utvrđuje Skupština, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Gradska opština ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti gradske opštine.
Organ gradske opštine ima pečat.
Pečat je okruglog oblika, prečnika 50 mm, sa ispisanim tekstom: "Republika Srbija, Autonomna Pokrajina Vojvodina, Grad Novi Sad, naziv i sedište gradske opštine i naziv organa gradske opštine" ispisan na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom i na mađarskom, slovačkom i rusinskom jeziku i njihovim pismima.
Tekst pečata ispisuje se u koncentričnim krugovima oko grba Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Gradska opština putem svojih organa, u skladu sa Statutom:
1) donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada;
2) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu za područje gradske opštine, odnosno dela gradske opštine;
3) odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta gradske opštine, za koja savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje ili radi potvrđivanja njegovih akata;
4) odlučuje o građanskoj inicijativi;
5) utvrđuje područje, obrazuje i ukida mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.);
6) daje mišljenje na program razvoja grada;
7) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine;
8) daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta;
9) daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora;
10) daje mišljenje na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, koje razmatra Skupština;
11) daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine i na izveštaj o sprovođenju programa;
12) izdaje urbanističke dozvole za individualne stambene objekte-porodične kuće (izgradnja, dogradnja, rekonstrukcija, promena namene - pretvaranje stambenog u poslovni prostor i obrnuto i sl.), pomoćne objekte i garaže, i za parcelaciju;
13) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica iz stanova i zajedničkih prostorija u stambenim zgradama, osim za opštinske stanove;
14) odlučuje o postavljanju privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine;
15) stara se o izgradnji i održavanju seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu;
16) odlučuje o privremenom korišćenju javnih saobraćajnih površina u ulicama i na lokalnim putevima, izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine, u skladu sa planom i propisima Grada;
17) donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda, u skladu sa aktima nadležnih organa Grada;
18) štiti i unapređuje životnu sredinu;
19) stara se i predlaže mere i obezbeđuje uslove za uređenje i održavanje javnih zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova;
20) uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih i egzotičnih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu;
21) utvrđuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi;
22) stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
23) uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima;
24) obavlja poslove na unapređenju stočarstva, vodi evidenciju o kvalitetnim i odabranim muškim priplodnim grlima i određuje ispunjenost uslova za obavljanje određenih poslova za obezbeđivanje kvaliteta stoke;
25) uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka i određuje područja za selekciju pčela;
26) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti Grada, kao i pružanje pogrebnih usluga;
27) obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga;
28) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada, i
29) izvršava propise i opšte akte Grada i gradske opštine.
Gradska opština samo stalno obavlja poslove iz svog delokruga u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Organi Grada ostvaruju neposredan nadzor nad saglasnošću opštih akata gradske opštine sa zakonom, ovim statutom, odnosno aktom o organizaciji i radu gradske opštine i nad radom organa gradske opštine u skladu sa ovim statutom.
Sredstva za finansiranje gradskih opština obezbeđuju se u budžetu Grada.
Deo prihoda Grada utvrđenih zakonom, raspoređuju se gradskim opštinama za ostvarivanje poslova utvrđenih ovim statutom, posebnom odlukom Skupštine, u zavisnosti od obima, složenosti i vrste poslova.
Savet Gradske opštine:
1) donosi odluku o organizaciji i radu organa gradske opštine, budžet, završni račun i program razvoja u skladu sa programom razvoja Grada;
2) vrši nadzor nad radom opštinske uprave i poništava ili ukida akte opštinske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, ovim statutom i drugim propisom;
3) rešava u drugom stepenu po žalbama na rešenja opštinske uprave;
4) utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
5) odlučuje o raspisivanju referenduma o pitanjima iz nadležnosti saveta Gradske opštine za koje savet to odluči, odnosno radi prethodnog izjašnjavanja o pitanjima o kojima savet odlučuje, ili radi potvrđivanja njegovih akata;
6) odlučuje o građanskoj inicijativi;
7) utvrđuje područja, obrazuje i ukida mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.);
8) daje mišljenje na program razvoja Grada;
9) daje mišljenje na urbanističke planove koji se donose za područje gradske opštine;
10) daje mišljenje na odluku o programu uređivanja građevinskog zemljišta;
11) daje mišljenje na odluku o programu izgradnje, održavanja i korišćenja poslovnog prostora;
12) daje mišljenje na planske akte i izveštaje o poslovanju javnih komunalnih i drugih javnih preduzeća, koje razmatra Skupština;
13) daje mišljenje na program zaštite i unapređenja životne sredine i na izveštaj o sprovođenju programa;
14) uređuje uslove i način izgradnje, odnosno postavljanja privremenih objekata na javnim površinama (kiosci i manji montažni objekti), izuzev na području obuhvaćenom Generalnim planom grada Novog Sada do 2021. godine;
15) uređuje uslove za izgradnju i održavanje seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva od značaja za gradsku opštinu;
16) donosi plan zaštite od elementarnih nepogoda i organizuje sprovođenje mera zaštite od elementarnih nepogoda, u skladu sa aktima nadležnih organa Grada;
17) štiti i unapređuje životnu sredinu;
18) stara se i predlaže mere i obezbeđuje uslove za uređenje i održavanje javnih zelenih površina, dečijih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova;
19) uređuje uslove za držanje i zaštitu domaćih i egzotičnih životinja i obezbeđuje uslove karantina za životinje u unutrašnjem prometu;
20) utvrđuje uslove i način korišćenja javnih bunara i česmi i stara se o njihovoj zaštiti;
21) izvršava propise i opšte akte gradske opštine;
22) stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
23) uređuje opšte uslove i način održavanja vodovoda u seoskim naseljima;
24) uređuje uslove i način držanja pčela i postavljanja pčelinjaka i određuje područja za selekciju pčela;
25) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje grobalja koja nisu u nadležnosti grada, kao i pružanje pogrebnih usluga;
26) obezbeđuje uslove za pružanje dimničarskih usluga;
27) obezbeđuje uslove za uređivanje i održavanje pijaca koje nisu u nadležnosti Grada;
28) obavlja poslove na unapređenju stočarstva.
Članovi Saveta gradske opštine biraju se u skladu sa posebnom odlukom Skupštine.
Predsednik saveta gradske opštine organizuje rad saveta, saziva i predsedava njegovim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine.
Izbor predsednika saveta gradske opštine vrši se tajnim glasanjem.
Kandidata za predsednika saveta gradske opštine može da predloži najmanje 5% članova saveta gradske opštine.
U pogledu postupka izbora, kao i trajanja i prestanka mandata, na predsednika saveta gradske opštine primenjuju se odredbe propisa koji se odnose na predsednika Skupštine.
Savet gradske opštine ima zamenika predsednika koji zamenjuje predsednika u slučaju kada je predsednik odsutan ili sprečen da vrši svoju funkciju.
Zamenik predsednika saveta gradske opštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik.
Savet gradske opštine ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica saveta i obavlja druge poslove utvrđene odlukom o organizaciji i radu organa gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.
U pogledu uslova i načina postavljenja, kao i trajanja i prestanka mandata na sekretara gradske opštine primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa koji se odnose na sekretara Skupštine.
Opštinska uprava obrazuje se kao jedinstvena služba.
Radom opštinske uprave rukovodi načelnik.
Načelnika opštinske uprave na predlog predsednika saveta gradske opštine postavlja savet gradske opštine.
U pogledu uslova postavljanja kao i trajanja i prestanka mandata na načelnika opštinske uprave primenjuje se odredba člana 55. ovog statuta.
Poslove opštinske uprave mogu da obavljaju gradske uprave za pojedine oblasti.
U pogledu statusa, prava, obaveza i odgovornosti zaposlenih u opštinskoj upravi, primenjuju se odredbe zakona i drugih propisa o zaposlenima u gradskim upravama.
Opštinska uprava:
1) neposredno primenjuje propise i druge akte saveta gradske opštine;
2) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi savet gradske opštine;
3) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata saveta gradske opštine.
Ovlašćenja u pogledu obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, opštinska uprava ostvaruje u skladu sa opštim aktima gradske opštine, primenom zakona i drugih propisa.
4. Oblici učešća građana u obavljanju poslova Gradske opštine
Građani učestvuju u obavljanju poslova gradske opštine referendumom, građanskom inicijativom, na zboru građana i putem svojih predstavnika u savetu gradske opštine.
Za pokretanje građanske inicijative potrebno je da građansku inicijativu potpiše najmanje 10% građana sa područja gradske opštine.
Na način učešća građana u obavljanju poslova gradske opštine shodno se primenjuju odredbe čl. 65. do 70. ovog statuta.
VIII MESNA ZAJEDNICA I DRUGI OBLICI OSTVARIVANJA ZAJEDNIČKIH INTERESA I POTREBA GRAĐANA
U mesnoj zajednici građani zadovoljavaju potrebe od neposrednog zajedničkog interesa, utvrđene odlukom o obrazovanju mesne zajednice, i zajedničke potrebe koje sami utvrde statutom mesne zajednice.
O poslovima mesne zajednice građani u mesnoj zajednici odlučuju putem svojih izabranih predstavnika u savetu mesne zajednice, referendumom i na zborovima građana, u skladu sa odlukom o obrazovanju mesne zajednice i statutom mesne zajednice.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa građana na teritoriji Grada mogu se obrazovati mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave (kvart, četvrt, rejon i sl.).
Skupština odlučuje uz prethodno pribavljeno mišljenje građana, o obrazovanju, području za koje se obrazuje i ukidanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.
Odlukom o obrazovanju mesne zajednice i drugog oblika mesne samouprave određuje se područje za koje se obrazuju, organizacija i način obavljanja poslova i druga pitanja od značaja za njen rad.
Statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave, u skladu sa odlukom Skupštine, utvrđuju se poslovi koje vrši, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
IX MEĐUSOBNI ODNOSI ORGANA GRADA I GRADSKE OPŠTINE
Gradonačelnik daje saglasnost na akte organa gradske opštine kojima se određuju broj i struktura zaposlenih u opštinskoj upravi.
Gradske opštine i opštinska uprava imaju pravo da daju inicijative i predloge nadležnim organima Grada i gradskim upravama za uređivanje pitanja od neposrednog interesa za građane sa svog područja.
Organi Grada i gradske uprave pružaju stručnu pomoć savetima gradskih opština i opštinskoj upravi u obavljanju poslova određenih ovim statutom.
Organi Grada mogu od gradske opštine i opštinske uprave da traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova gradske opštine.
Organi Grada o uočenim nedostacima u radu organa gradske opštine obaveštavaju ove organe, koji su dužni da preduzimaju mere za njihovo otklanjanje.
Kad Gradsko veće utvrdi da pojedinačni akt organa gradske opštine, protiv koga nije obezbeđena zaštita u upravnom sporu, nije u saglasnosti sa zakonom i drugim propisom, odnosno sa odlukom ili drugim opštim aktom gradske opštine, predložiće savetu gradske opštine da takav akt ukine ili poništi.
Ako savet gradske opštine ne postupi po predlogu i roku od mesec dana Gradsko veće će ukinuti ili poništiti akt iz prethodnog stava.
Ako organi gradske opštine duže od mesec dana ne vrše poslove utvrđene ovim statutom, Gradsko veće će na to upozoriti organ gradske opštine.
Ako organ gradske opštine i posle upozorenja ne vrši te poslove duže od mesec dana, Skupština, odnosno organ koga ona ovlasti, preuzeće obavljanje tih poslova. Skupština sa savetom gradske opštine preduzima mere radi stvaranja uslova za obavljanje tih poslova.
Kada organ gradske opštine vrši poslove iz nadležnosti organa Grada suprotno odredbama ovog statuta, Gradsko veće upozoriće na to organ gradske opštine i zatražiti da odmah prestane sa vršenjem tih poslova.
Ako organ gradske opštine ne postupi u skladu sa upozorenjem iz stava 1. ovog člana, Skupština može da poništi akt za čije donošenje organ gradske opštine nije bio nadležan.
X SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Grad putem svojih organa i službi, kao i preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad, ostvaruje saradnju i udružuje se sa drugim opštinama i gradovima radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa, i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i službe u skladu sa zakonom.
Grad može ostvarivati saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o uspostavljanju saradnje, odnosno zaključivanju sporazuma o saradnji sa jedinicom lokalne samouprave druge države, donosi Skupština, uz saglasnost Vlade Republike.
Sporazum, ili drugi akt o uspostavljanju saradnje iz stava 3. ovog člana, objavljuje se po dobijanju saglasnosti Vlade Republike.
Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim organizacijama i drugim organizacijama, u interesu Grada i njegovih građana.
Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave i njene zaštite, Grad sa drugim jedinicama lokalne samouprave može da osniva asocijacije gradova i opština.
U Gradu se ustanovljava Zaštitnik građana koji je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa Grada i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata organa Grada.
Nadležnost i ovlašćenja, način postupanja i prestanak dužnosti Zaštitnika građana urediće se posebnom odlukom Skupštine, u skladu sa zakonom.
Skupština pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike ili Autonomne Pokrajine, kojim se povređuje pravo lokalne samouprave.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktima ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
Skupština donosi odluke, druge opšte akte, rešenja, zaključke i preporuke.
Gradonačelnik i Gradsko veće donose pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja i zaključke.
Izuzetno, Gradonačelnik i Gradsko veće mogu donositi odluke kada je to predviđeno zakonom.
Odluke i opšti akti Skupštine moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.
Akti Gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine.
Akti gradskih uprava moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i drugim aktima organa Grada.
Odluke i drugi opšti akt Skupštine stupaju na snagu najranije osmog dana od dana objavljivanja, osim ako, iz naročito opravdanih razloga, nije predviđeno da ranije stupaju na snagu.
Statut, odluke i drugi opšti akti Skupštine objavljuju se u "Službenom listu Grada Novog Sada".
Akti Gradonačelnika, Gradskog veća i gradskih uprava objavljuju se na način predviđen tim aktima.
Akti iz st. 1. i 2. ovog člana objavljuju se na jezicima i pismima koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.
Predlog za promenu Statuta može da podnese stalno radno telo Skupštine u čijem su delokrugu statutarna pitanja, Gradonačelnik, Gradsko veće, najmanje jedna trećina odbornika i građani putem građanske inicijative.
O predlogu za promenu Statuta odlučuje Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština odluči da se pristupi promeni Statuta, određuje način i postupak za izradu, kao i postupak za donošenje akta o promeni Statuta.
U slučajevima kada se izmene i dopune Statuta vrše zbog usklađivanja sa zakonom, o promeni Statuta Skupština može da odlučuje bez sprovođenja postupka raspravljanja na zborovima građana.
Akt o promeni Statuta donosi Skupština većinom od ukupnog broja odbornika.
XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Čl. 14. do 64. i čl. 79. do 90. Statuta Grada Novog Sada primenjivaće se danom propisanim Zakonom o lokalnoj samoupravi ("Službeni glasnik RS", broj 9/2002), odnosno nakon sprovedenih narednih izbora za odbornike u Skupštinu.
Organi Grada Novog Sada i organi gradskih opština nastavljaju sa radom u dosadašnjem sastavu i vrše poslove u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom Grada Novog Sada - prečišćen tekst ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 1/2001).
Odluke i opšti akti Skupštine koji su važili na dan donošenja Statuta ostaju na snazi do donošenja novih, a ukoliko su u suprotnosti sa zakonom i Statutom neće se primenjivati, već će se primenjivati odredbe zakona i Statuta.
Do donošenja akta kojim će se utvrditi mere za slučaj neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i odrediti mere za ublažavanje i otklanjanje neposrednih posledica od elementarnih nepogoda primenjivaće se Plan zaštite od elementarnih nepogoda, broj 06-2/96-75-I-10 koji je doneo Izvršni odbor Skupštine 19. juna 1996. godine.
Postojeće mesne zajednice na teritoriji Grada Novog Sada nastavljaju sa radom do donošenja odluke iz člana 93. Statuta.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", br. 17/99, 1/2000, 25/2000 i 26/2000) osim odredbe čl. od 25. do 69. o organima Grada i organima gradskih opština koje će se primenjivati do sprovođenja narednih izbora za odbornike u Skupštinu.
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Grada Novog Sada
("Sl. list Grada Novog Sada", br. 30/2008)
Član 67
Odluke i drugi opšti akti organa Grada uskladiće se sa odredbama ove odluke u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
Ako su odredbe akata iz stava 1. ovog člana u suprotnosti sa ovom odlukom, primenjivaće se odredbe ove odluke.
Član 68
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".