POSLOVNIKO RADU GRADSKOG VEĆA GRADA VALJEVA("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 16/2008) |
Poslovnikom o radu Gradskog veća Grada Valjeva (u daljem tekstu: Poslovnik) uređuje se organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća Grada Valjeva (u daljem tekstu: Gradsko veće) i radnih tela Gradskog veća kao i druga pitanja od značaja za rad Gradskog veća.
Gradsko veće je izvršni organ Grada, koji obavlja poslove lokalne samouprave utvrđene zakonom, Statutom grada Valjeva, odlukama i drugim aktima Skupštine grada.
Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i 7 članova Gradskog veća koje bira Skupština grada, na period od četiri godine.
Gradsko veće predstavlja i zastupa Gradonačelnik.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Gradonačelnik:
- saziva sednice i predsedava sednicama Gradskog veća,
- stara se o primeni Poslovnika o radu Gradskog veća,
- stara se o ostvarivanju javnosti rada Gradskog veća,
- stara se o koordiniranju rada Gradske Uprave,
- odgovoran je za zakonitost rada Gradskog veća,
- potpisuje akta koja donosi Gradsko veće,
- vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom grada Valjeva i odlukama Skupštine grada u skladu sa zakonom i Poslovnikom o radu Gradskog veća.
Gradsko veće ima sekretara, koga postavlja Gradsko veće na mandatni period od 4 godine, odnosno do isteka mandata Gradskog veća.
Za sekretara Gradskog veća (u daljem tekstu: sekretar), može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen stručni ispit za rad u organima uprave i radno iskustvo od najmanje tri godine.
Kandidata za sekretara Gradskog veća, predlaže Gradonačelnik.
Predlog kandidata za sekretara podnosi se Gradskom veću, usmeno ili u pisanom obliku.
Predlog kandidata za sekretara sadrži: ime i prezime kandidata, ličnu i radnu biografiju i saglasnost kandidata u pisanom obliku.
Sekretar može biti razrešen i pre isteka mandata na koji je postavljen podnošenjem ostavke ili na predlog Gradonačelnika.
Sekretar Gradskog veća:
- stara se o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Gradskog veća i njegovih radnih tela i rukovodi stručnim i administrativno-tehničkim poslovima vezanim za njihov rad,
- pomaže Gradonačelniku u radu,
- obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom grada, Odlukama Skupštine grada i Poslovnikom Gradskog veća.
Gradsko veće, za razmatranje pitanja iz svoje nadležnosti, davanje mišljenja i predloga o tim pitanjima i za obavljanje određenih zadataka iz nadležnosti Gradskog veća, obrazuje stalna i povremena radna tela.
Stalna radna tela obrazuju se kao komisije, a povremena radna tela mogu nositi i druge nazive (saveti, radne grupe, odbori i sl).
Stalna radna tela obrazuju se rešenjem Gradskog veća na period od četiri godine.
Predsednik stalnog radnog tela određuje se iz reda članova Gradskog veća.
Članovi radnih tela ne moraju biti iz reda članova Gradskog veća.
Povremena radna tela obrazuju se rešenjem Gradskog veća za razmatranje pojedinih pitanja iz nadležnosti Gradskog veća koja ne spadaju u delokrug stalnih radnih tela i njihov mandat prestaje izvršenjem posla i podnošenjem izveštaja Gradskom veću.
Rešenjem o obrazovanju stalnih, odnosno povremenih radnih tela utvrđuje se njihov naziv, nadležnost, sastav, način rada, i broj članova, kao i druga pitanja od značaja za rad i funkcionisanje radnog tela.
Sednici radnog tela može prisustvovati i učestvovati u radu bez prava odlučivanja Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i članovi Gradskog veća i kada nisu članovi radnog tela. Na rad i odlučivanje na sednicama radnih tela Gradskog veća primenjuju se odredbe ovog Poslovnika.
Gradsko veće radi i odlučuje na sednicama.
Sednice Gradskog veća (u daljem tekstu: sednica) održavaju se po potrebi, a obavezno jednom mesečno.
Sednicu saziva Gradonačelnik po sopstvenoj inicijativi.
Sednica se može sazvati i na pisani zahtev najmanje jedne trećine odbornika ili jedne trećine od ukupnog broja članova Gradskog veća, ili predsednika Skupštine grada. Gradonačelnik je dužan da najkasnije u roku od 3 dana sazove sednicu na zahtev najmanje jedne trećine odbornika ili jedne trećine od ukupnog broja članova Gradskog veća, ili predsednika Skupštine grada, ako se sazivanje sednice traži zbog utvrđivanja predloga odluke o budžetu.
O pripremanju sednice stara se Gradonačelnik uz pomoć sekretara Gradskog veća.
Gradonačelnik saziva, predlaže dnevni red sednica i predsedava sednicama Gradskog veća.
Gradonačelnik saziva sednicu po pravilu pisanim putem.
Izuzetno kada za to postoje opravdani razlozi Gradonačelnik sednicu može sazvati i na drugi pogodan način.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti Gradonačelnika da obavlja poslove iz stava 1. ovog člana, zamenjivaće ga zamenik Gradonačelnika.
Sednica se saziva najkasnije 3 dana pre njenog održavanja.
Izuzetno kada za to postoje opravdani razlozi Gradonačelnik može sazvati sednicu i u kraćim rokovima.
Uz poziv za sednicu, dostavlja se predlog dnevnog reda, izvod iz zapisnika sa prethodne sednice i materijali za razmatranje.
Ukoliko je sednica sazvana u rokovima kraćim od tri dana, materijali za razmatranje se mogu dostaviti i na samoj sednici, a mogu biti i usmeno izloženi.
Poziv za sednicu dostavlja se: članovima Gradskog veća, načelniku Gradske uprave, rukovodiocima organizacionih jedinica Gradske uprave, Predsedniku i zameniku Predsednika Skupštine, Načelniku upravnog okruga, predstavnicima preduzeća, organizacija i ustanova čiji je osnivač Grad, kada se razmatraju pitanja iz njihovog delokruga i predstavnicima sredstava javnog informisanja.
Predlog dnevnog reda, na osnovu izveštaja sekretara o pristiglim materijalima utvrđuje Gradonačelnik odnosno, u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti zamenik Gradonačelnika.
U predlog dnevnog reda mogu se uvrstiti samo materijali koji su pripremljeni u skladu sa odredbama ovog Poslovnika.
Materijale za sednice priprema nadležna Gradska uprava, (u daljem tekstu: predlagač).
Materijal za sednicu obavezno se dostavlja u formi u kojoj ga Gradsko veće usvaja.
Materijal iz stava 2. i 3. ovog člana obavezno se dostavlja uz dopis predlagača iz koga se jasno vidi ko je pripremio materijal, na osnovu kog propisa i koje lice je određeno za predstavnika predlagača na sednici Gradskog veća.
Nacrti, odnosno predlozi opštih akata koji se kao materijali upućuju na sednicu sadrže:
1. pravni osnov za donošenje akta,
2. razloge za donošenje akta, a u okviru njih posebno: probleme čije rešavanje akt omogućava, ciljeve koji se aktom postižu,
3. obrazloženje predloženih rešenja,
4. procenu finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje akta,
5. opšti interes zbog koga se predlaže povratno dejstvo, ako predlog akta sadrži odredbe sa povratnim dejstvom,
6. razloge za donošenje akta po hitnom postupku, ako je za donošenje akta predložen hitan postupak,
7. razloge zbog kojih se predlaže da akt stupi na snagu pre osmog dana od dana objavljivanja u službenom glasniku grada Valjeva i
8. pregled odredaba odluke koje se menjaju, odnosno dopunjuju ako se predlaže odluka o izmenama odnosno dopunama.
Gradonačelnik, odnosno u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti, zamenik Gradonačelnika otvara sednicu i utvrđuje da li postoji kvorum za rad i odlučivanje (u daljem tekstu: kvorum).
Kvorum postoji ako je na sednici prisutno više od polovine od ukupnog broja članova Gradskog veća.
Sednici mogu da prisustvuju samo lica koja su pozvana.
Ako se utvrdi da ne postoji kvorum, Gradonačelnik odnosno zamenik Gradonačelnika odlaže sednicu za odgovarajući dan i sat.
O odlaganju sednice pisano se obaveštavaju samo odsutni članovi Gradskog veća.
Sednica će se prekinuti i odložiti i u slučaju, kada se u toku trajanja sednice utvrdi da nije prisutna većina članova Gradskog veća potrebna za punovažan rad.
Pre utvrđivanja dnevnog reda usvaja se zapisnik sa prethodne sednice Gradskog veća.
O primedbama na zapisnik Gradsko veće odlučuje bez rasprave.
Dnevni red sednice utvrđuju članovi Gradskog veća glasanjem.
Pre utvrđivanja dnevnog reda Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, kao i svaki član Gradskog veća ima pravo da predloži izmene ili dopune predloženog dnevnog reda.
Gradsko veće izjašnjava se posebno o svakom predlogu za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda, a zatim i o predloženom dnevnom redu u celini.
Razmatranje i odlučivanje na sednici Gradskog veća vrši se po tačkama utvrđenog dnevnog reda.
Na početku razmatranja i odlučivanja predstavnik predlagača može obrazložiti predlog.
Gradsko veće može ograničiti vreme izlaganja o pojedinim pitanjima.
Svako pitanje pretresa se sve dotle dok po njemu ima prijavljenih govornika.
Govornik se za reč prijavljuje Gradonačelniku kada pretres počne, pa sve dok se pretres ne zaključi.
Gradonačelnik daje reč članovima Veća i ostalim prisutnim po redu prijavljivanja i niko ne može da govori pre nego što zatraži i dobije reč od Gradonačelnika.
Gradonačelnik može preko reda da dâ reč samo predstavniku predlagača akata.
Govornik može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu.
Ako se govornik udalji od dnevnog reda, Gradonačelnik će ga opomenuti da se drži dnevnog reda. Ukoliko govornik ne postupi po opomeni, Gradonačelnik će mu oduzeti reč.
Gradonačelnik je dužan da se brine da govornik ne bude ometan u svom izlaganju.
Kada se zaključi rasprava o određenom pitanju, rasprava po tom pitanju se ne može ponovo otvoriti na istoj sednici.
Gradonačelnik može u toku sednice odrediti pauzu.
Svaki akt i radnja koja predstavlja odstupanje od utvrđene procedure u radu Gradskog veća predstavlja povredu ovog Poslovnika.
Članu Gradskog veća koji zatraži da govori o povredi Poslovnika Gradonačelnik daje reč čim je ovaj zatraži.
Gradonačelnik daje odgovor članu Gradskog veća da li je učinjena povreda Poslovnika.
Ako lice iz stava 2. ovog člana nije zadovoljno datim objašnjenjem povodom izrečene primedbe, odnosno povrede Poslovnika, Gradonačelnik poziva članove Gradskog veća da odluče o izrečenoj primedbi.
Kada usled obimnosti dnevnog reda ili drugih razloga ne može da se završi rasprava po svim tačkama dnevnog reda u zakazani dan, Gradsko veće može odlučiti da se sednica prekine i da se zakaže nastavak u određeni dan i sat o čemu se pisanim putem obaveštavaju samo odsutni članovi.
Po zaključivanju rasprave po tački utvrđenog dnevnog reda, Gradsko veće prelazi na odlučivanje.
Posle rasprave, Veće može da odluči da se pojedina pitanja skinu sa dnevnog reda ili da se odlučivanje po njima odloži i vrati predlagaču na dopunu, ili da se dati predlog izmeni ili dopuni.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova veća.
Glasanje se vrši javno, dizanjem ruke.
Kada se glasa, Gradonačelnik prvo poziva članove da se izjasne ko je "za", a zatim ko je "protiv" i ko se uzdržava od glasanja.
Nakon obavljenog glasanja Gradonačelnik zaključuje glasanje i saopštava rezultat glasanja.
O redu na sednici stara se Gradonačelnik.
Za povredu reda na sednici Gradonačelnik može članu Gradskog veća da izrekne meru upozorenja i oduzimanja reči, a ostalim prisutnim licima i meru udaljenja sa sednice.
Ako Gradonačelnik redovnim merama ne može da održi red na sednici odrediće prekid sednice.
Odredbe o održavanju reda na sednici primenjuju se i na sve druge učesnike u radu sednice Gradskog veća.
Gradsko veće u vršenju poslova iz svoje nadležnosti donosi: odluke, poslovnik, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke, i druga akta u skladu sa zakonom, statutom, i ovim Poslovnikom.
Gradsko veće utvrđuje predloge opštih akata na način i pod uslovima propisanim zakonom.
Odlukom se na opšti način reguliše pitanje iz nadležnosti Gradskog veća.
Poslovnikom se uređuju pitanja od značaja za organizaciju i rad Gradskog veća.
Pravilnikom se razrađuju pojedine odredbe zakona, odluka i drugih propisa Grada radi njihovog izvršavanja.
Naredbom se radi izvršavanja pojedinih odredaba odluka i drugih propisa naređuje ili zabranjuje postupanje u određenoj situaciji koja ima opšti značaj.
Uputstvom se propisuje način rada i vršenja poslova organa Grada, preduzeća, ustanova ili drugih organizacija u izvršavanju pojedinih odredbi odluka i drugih propisa.
Rešenjem se odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i pravnim interesima lica u skladu sa zakonom, Statutom, odlukama Skupštine grada i odlukama Gradskog veća.
Zaključkom se odlučuje o proceduralnim pitanjima, o prihvatanju određenih predloga, utvrđuju stavovi o tome, kako i na koji način treba ubuduće postupati u pojedinačnim pitanjima, odnosno stvarima, inicira donošenje odluka, odnosno drugog opšteg ili pojedinačnog akta.
Preporukom se organima grada, javnim preduzećima, ustanovama i službama čiji je osnivač grad predlaže postupanje u određenim situacijama, kada se oceni da neobavezujući stav Gradskog veća po odnosnim pitanjima može biti od koristi za rad, izvršavanje propisa i međusobne odnose, organa, službi i organizacija kojima se preporuka dostavlja.
Akta Gradskog veća potpisuje Gradonačelnik, a tačnost prepisa overava sekretar Gradskog veća.
Izvornik akta potpisan i overen pečatom čuva se u dokumentaciji Gradske uprave.
Pod izvornikom akta podrazumeva se tekst akta koji je usvojen na sednici veća.
O izradi izvornih akata i njihovom otpravku, čuvanju, evidenciji, objavljivanju, dostavljanju nadležnim organima i organizacijama stara se sekretar Gradskog veća.
Akta Gradskog veća objavljuju se u "Službenom glasniku grada Valjeva", kad je njihovo objavljivanje propisano zakonom, ili kad Gradsko veće odluči da se akt objavi.
O objavljivanju akata Gradskog veća stara se sekretar Gradskog veća.
Sekretar Gradskog veća na osnovu izvornog teksta akta koje je donelo Gradsko veće, daje ispravke grešaka u objavljenom tekstu akta.
Sednice se zapisuju na audio-snimcima sa kojih se izrađuju zapisnici, koji se čuvaju u dokumentacionoj osnovi sednice.
Sa sednice se pravi izvod iz zapisnika koji se dostavlja članovima Gradskog veća uz poziv za narednu sednicu.
Izvod iz zapisnika sadrži: vreme i mesto održavanja sednice, ime predsedavajućeg, imena prisutnih i odsutnih članova Gradskog veća, imena lica koja su prisustvovala sednici po pozivu, kratak tok sednice sa naznakom pitanja o kojima se raspravljalo i odlučivalo i imena učesnika u raspravi, rezultat glasanja o pojedinim pitanjima.
Izvod iz zapisnika potpisuje sekretar Gradskog veća.
O izvodu iz zapisnika se stara sekretar Gradskog veća.
VIII JAVNOST RADA GRADSKOG VEĆA
Rad Gradskog veća je javan.
Za javnost rada Gradskog veća, odgovoran je Gradonačelnik.
Javnost rada obezbeđuje se pozivanjem predstavnika sredstava javnog informisanja na sednice Gradskog veća, izdavanjem saopštenja za javnost sa održanih sednica, održavanjem konferencija za štampu ili na drugi način kojim se obezbeđuje da rad Gradskog veća bude dostupan javnosti.
Gradsko veće može dati službeno saopštenje za štampu i druga sredstva javnog informisanja sa održanih sednica ili povodom pitanja vezanih za rad i odlučivanje Gradskog veća.
Tekst službenog saopštenja sastavlja nadležna služba Gradske uprave, a odobrava ga Gradonačelnik.
U slučajevima predviđenim zakonom javnost se može isključiti ili ograničiti.
Ovaj Poslovnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".