STATUTGRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 11/2008) |
Ovim statutom, u skladu sa zakonom, uređuju se prava i dužnosti grada Užica (u daljem tekstu: Grad), način, uslovi i oblici njihovog ostvarivanja, oblici i instrumenti ostvarivanja ljudskih prava u Gradu, broj odbornika Skupštine grada, organizacija i rad organa i službi, način učešća građana u upravljanju i odlučivanju o poslovima iz nadležnosti Grada, osnivanje i rad mesne zajednice i drugih oblika mesne samouprave, kao i druga pitanja od značaja za Grad.
Grad je teritorijalna jedinica u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji Grada upravljaju poslovima Grada u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma, drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova Grada i preko svojih odbornika u Skupštini grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Teritoriju Grada, utvrđenu zakonom, čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koje ulaze u njen sastav, i to:
naseljeno mesto |
katastarska opština |
- Buar |
Buar |
- Bioska |
Bioska |
- Vrutci |
Vrutci |
- Vitasi |
Kremna |
- Gorjani |
Gorjani |
- Gostinica |
Gostinica |
- Gubin Do |
Gubin Do |
- Dobrodol |
Dobrodol |
- Drežnik |
Drežnik |
- Drijetanj |
Drijetanj |
- Duboko |
Duboko |
- Zbojštica |
Zbojštica |
- Zlakusa |
Zlakusa |
- Kamenica |
Kamenica |
- Bjelotići |
Kamenica |
- Karan |
Karan |
- Kačer |
Kačer |
- Keserovina |
Bioska |
- Krvavci |
Krvavci |
- Kremna |
Kremna |
- Kotroman |
Mokra Gora |
- Kršanje |
Mokra Gora |
- Raduša |
Kremna |
- Strmac |
Lelići |
- Ljubanje |
Ljubanje |
- Mokra Gora |
Mokra Gora |
- Panjak |
Mokra Gora |
- Pear |
Bioska |
- Nikojevići |
Nikojevići |
- Ponikovica |
Ponikovica |
- Potočanje |
Potočanje |
- Potpeće |
Potpeće |
- Ravni |
Ravni |
- Ribaševina |
Ribaševina |
- Sevojno |
Sevojno |
- Skržuti |
Skržuti |
- Stapari |
Stapari |
- Volujac |
Stapari |
- Užice |
Užice |
- Trnava |
Trnava |
Grad ima svojstvo pravnog lica.
Sedište Grada je u Užicu, ulica Dimitrija Tucovića br. 52.
Na teritoriji Grada u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćirilično pismo.
Grad ima grb i zastavu čiji se sadržaj i upotreba bliže uređuju odlukama Skupštine grada.
Zastava i grb Grada mogu se isticati samo uz državne simbole.
U službenim prostorijama organa Grada ističu se samo državni simboli, grb i zastava Grada.
Organi Grada imaju pečat.
Pečat je okruglog oblika sa ispisanim tekstom: Republika Srbija, grad Užice, naziv organa ispisan na srpskom jeziku i ćiriličnim pismom i grbom Republike Srbije u sredini.
Praznik Grada je 9. oktobar, dan prvog pomena Užica u istorijskim spisima 1329. godine.
Grad ustanovljava nagrade i druga javna priznanja organizacijama i građanima za značajna ostvarenja u privredi, nauci, umetnosti i drugim društvenim oblastima.
Grad dodeljuje zvanje počasnog građanina Grada.
Nagrade i druga javna priznanja i zvanje počasnog građanina dodeljuju se povodom Dana Grada.
Vrste nagrada i drugih javnih priznanja, uslovi i način njihovog dodeljivanja, kao i uslovi i način dodele zvanja počasnog građanina, uređuju se posebnom odlukom.
Utvrđivanje naziva delova naseljenih mesta
Grad utvrđuje nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta na svojoj teritoriji posebnom odlukom, uz prethodnu saglasnost ministarstva nadležnog za poslove lokalne samouprave.
Rad organa Grada je javan.
Javnost rada po pravilu obezbeđuje se:
1) izdavanjem službenog lista grada, putem izdavanja biltena, informatora, saradnjom sa medijima, prezentovanjem odluka i drugih akata javnosti i postavljanjem internet prezentacije;
2) organizovanjem javnih rasprava u skladu sa zakonom, ovim statutom i odlukama organa Grada;
3) i u drugim slučajevima utvrđenim ovim statutom i drugim aktima organa Grada.
U cilju ostvarivanja prava građana na istinito, potpuno i blagovremeno obaveštavanje građana po pitanjima od značaja za grad, grad može obrazovati zvanični internet sajt na kome će objavljivati informacije, odluke, izveštaje i druga akta Grada, kao i vesti od značaja za građane sa teritorije grada.
Grad ima svoju imovinu.
Imovinom Grada samostalno upravljaju i raspolažu organi Grada, u skladu sa zakonom.
Grad vrši nadležnosti grada utvrđene Ustavom i zakonom, kao i druge nadležnosti i poslove državne uprave koji su mu zakonom povereni.
Nadležnosti utvrđene Ustavom i zakonom
Grad, u vršenju svoje nadležnosti, preko svojih organa, u skladu sa Ustavom i zakonom:
1) donosi programe razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
2) donosi prostorni plan Grada;
3) donosi urbanističke planove;
4) donosi budžet i usvaja završni račun;
5) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;
6) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje; osniva javna preduzeća radi obavljanja komunalnih delatnosti na svojoj teritoriji;
7) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;
8) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;
9) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
10) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, olakšava poslovanje postojećih privrednih subjekata i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;
11) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;
12) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;
13) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim i nekategorisanim putevima, kao i ulicama u naselju;
14) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;
15) uređuje i obezbeđuje organizaciju prevoza u linijskoj plovidbi, koji se vrši na teritoriji Grada, i određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;
16) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;
17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;
18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;
19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;
20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;
21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja, stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;
22) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja izvorima, javnim bunarima i česmama, utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;
23) stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;
24) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;
25) stara se o razvoju i unapređenju ugostiteljstva, zanatstva i trgovine, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati određene delatnosti i druge uslove za njihov rad;
26) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;
27) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;
28) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;
29) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;
30) stvara uslove za unapređivanje, ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava;
31) donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava, pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa posebnim potrebama, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;
32) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;
33) organizuje službu pravne pomoći građanima;
34) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;
35) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje;
36) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;
37) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada;
38) obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;
39) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;
40) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
41) pomaže rad organizacija i udruženja građana;
42) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje i
43) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Za ostvarivanje svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva Grad može posebnom odlukom osnivati: preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu.
Imenovanje organa javnih službi Grada
Skupština Grada imenuje članove upravnih i nadzornih odbora i direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač, osim kada je zakonom drugačije predviđeno.
Postupak imenovanja direktora javne službe
Ako zakonom nije uređen postupak izbora direktora javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad, Skupština grada imenuje direktore posle sprovedenog javnog konkursa.
Saglasnost na planove i program poslovanja javne službe
Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad dužni su da Skupštini grada dostavljaju na saglasnost višegodišnje planove rada i razvoja, kao i godišnji program poslovanja.
Poveravanje poslova pravnom ili fizičkom licu
Grad može ugovorom, na načelima konkurencije i javnosti, poveriti pravnom ili fizičkom licu obavljanje pojedinih poslova iz svoje nadležnosti.
Poveravanje poslova iz stava 1. ovog člana uređuje se odlukom Skupštine grada.
Podnošenje Skupštini grada izveštaja o radu javnih službi
Preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu dužne su da, najmanje jednom godišnje podnose Skupštini grada izveštaj o svom radu, najkasnije do 30. aprila tekuće godine za prethodnu godinu.
III FINANSIRANJE POSLOVA GRADA
Sredstva za obavljanje poslova i izvori sredstava
Za obavljanje poslova Grada utvrđenih Ustavom i zakonom, kao i za obavljanje zakonom poverenih poslova iz okvira prava i dužnosti Republike, Gradu pripadaju prihodi i primanja utvrđeni zakonom.
Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.
Svi prihodi Grada su opšti prihod budžeta i mogu se koristiti za bilo koju namenu, osim onih prihoda čiji je namenski karakter utvrđen zakonom.
Skupština donosi budžet Grada za svaku kalendarsku godinu, u kojem se iskazuju svi prihodi i primanja, zaduživanja i druge finansijske transakcije, rashodi i drugi izdaci, u skladu sa zakonom.
Po isteku godine za koju je budžet donet sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.
Odgovornost za izvršenje budžeta
Za izvršenje budžeta Grada, gradonačelnik odgovara Skupštini grada.
Gradska uprava obavezna je da redovno prati izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje informiše gradonačelnika.
Za zadovoljavanje potreba građana u Gradu ili delu Grada, sredstva se mogu prikupljati samodoprinosom.
Skupština grada utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Organi Grada su: Skupština grada, Gradonačelnik, Gradsko veće i Gradska uprava.
Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom i ovim statutom.
Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši gradonačelnik.
Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležno je Gradsko veće.
Skupština grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Skupštinu grada čine odbornici koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Sazivanje konstitutivne sednice
Sednicu novog saziva Skupštine grada saziva predsednik Skupštine prethodnog saziva, u roku od 15 dana od dana objavljivanja rezultata izbora.
Ukoliko predsednik Skupštine iz prethodnog saziva ne sazove sednicu novog saziva u roku iz stava 1. ovog člana, sednicu novog saziva sazvaće najstariji odbornik u roku od 15 dana od isteka roka iz stava 1. ovog člana.
Sednicom predsedava najstariji odbornik do izbora predsednika Skupštine grada.
Potvrđivanje mandata odbornika
Mandat odbornika se potvrđuje na osnovu izveštaja verifikacionog odbora.
Verifikacioni odbor sastoji se od pet članova koje imenuje Skupštine grada na predlog predsedavajućeg, odnosno predsednika Skupštine grada.
Skupština grada se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Skupština grada ima 67 odbornika.
Odbornici se biraju na četiri godine.
Odborniku počinje i prestaje odbornički mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Izabrani odbornici polažu zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine grada Užica pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada Užica, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."
Odbornik ne može biti zaposlen u Gradskoj upravi i lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština grada u organima Grada, preduzećima i ustanovama čiji je osnivač.
Ako zaposleni u Gradskoj upravi bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.
Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koja je imenovala, odnosno postavila Skupština grada prestaje funkcija na koju su imenovana, odnosno postavljena.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja ili davanja glasa na sednici Skupštine grada i radnih tela.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine grada i njenih radnih tela, predlaže Skupštini grada raspravu o određenim pitanjima, pokreće inicijative za donošenje odluka i drugih akata iz nadležnosti Skupštine grada i daje amandmane na predloge propisa, postavlja pitanja vezana za rad organa Grada i učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine grada.
Pravo je odbornika da bude redovno obaveštavan o pitanjima od uticaja na vršenje odborničke dužnosti, da od organa i službi traži podatke koji su mu potrebni za rad, kao i stručnu pomoć u pripremanju predloga za Skupštinu grada.
Prava i dužnosti odbornika bliže se određuju poslovnikom Skupštine grada.
Naknada i druga primanja odbornika
Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove za dolazak i odlazak na sednicu Skupštine i njenih radnih tela, dnevnice i na naknadu drugih troškova vezanih za vršenje odborničke funkcije uređuje se posebnom odlukom Skupštine grada.
Skupština grada, u skladu sa zakonom:
1) donosi Statut grada i poslovnik Skupštine grada;
2) donosi budžet i usvaja završni račun budžeta;
3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;
4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;
5) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
6) donosi prostorni plan i urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;
7) donosi propise i druge opšte akte;
8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;
9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;
10) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;
11) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
12) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;
13) bira i razrešava gradonačelnika i, na predlog gradonačelnika, bira zamenika gradonačelnika i članove Gradskog veća;
14) utvrđuje gradske takse i druge lokalne prihode koji Gradu pripadaju po zakonu;
15) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;
16) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;
17) donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije i pokreće postupak otuđenja nepokretnosti pred nadležnim organima;1
18) propisuje radno vreme ugostiteljskih, trgovinskih i zanatskih objekata;
19) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;
20) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;
21) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;
22) razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;
23) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;
24) informiše javnost o svom radu;
25) pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;
26) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;
27) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih preduzeća, ustanova i drugih javih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik grad;
28) razmatra godišnji izveštaj zaštitnika građana o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava u Gradu;
29) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera (u daljem tekstu: etički kodeks);
30) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih prava;
31) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.
________________
1 Dok je na snazi Zakon o sredstvima u svojini RS.
Skupština grada odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili ovim statutom nije drukčije određeno.
Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
1) donosi Statut;
2) donosi budžet;
3) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
4) donosi prostorni plan;
5) donosi urbanističke planove;
6) odlučuje o javnom zaduživanju Grada;
7) odlučuje o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama;
8) odlučuje o nazivima ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
9) usvaja etički kodeks i
10) odlučuje i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom i ovim statutom.
Sednicu Skupštine grada saziva predsednik Skupštine, po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže na zahtev gradonačelnika, Gradskog veća ili jedne trećine odbornika, u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, a predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Sednice Skupštine grada su javne.
Za javnost rada Skupštine grada odgovoran je predsednik Skupštine grada.
Pozivi i materijal za sednice Skupštine grada dostavljaju se sredstvima informisanja radi upoznavanja javnosti.
Sednicama Skupštine grada mogu prisustvovati predstavnici sredstava javnog informisanja, ovlašćeni predstavnici predlagača, kao i druga zainteresovana lica, u skladu sa poslovnikom Skupštine grada.
U slučaju da ne postoji mogućnost da svi zainteresovani prisustvuju sednici Skupštine, predsednik Skupštine će odlučiti kome će omogućiti prisustvo sednici polazeći od redosleda prijavljivanja i interesa prijavljenih za tačke na dnevnom redu.
Skupština grada može odlučiti da sednica Skupštine ne bude javna zbog razloga bezbednosti i odbrane zemlje i drugih posebno opravdanih razloga koji se konstatuju pre utvrđivanja dnevnog reda.
Skupština grada osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.
Radna tela daju mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština grada i obavljaju druge poslove utvrđene ovim statutom i poslovnikom Skupštine grada.
Aktom o obrazovanju povremenog radnog tela utvrđuju se njegov naziv i oblast za koju se osniva, zadaci radnog tela, broj članova radnog tela, rok za izvršenje zadataka, prava i dužnosti predsednika i članova radnog tela i druga pitanja od značaja za rad radnog tela.
Stalna radna tela Skupštine grada su:
1. Administrativno mandatna komisija
2. Komisija za propise
3. Komisija za budžet i finansije
4. Komisija za društvene delatnosti
5. Komisija za komunalno stambene poslove
6. Komisija za poljoprivredu
7. Komisija za predstavke i pritužbe
8. Komisija za saradnju sa gradovima
9. Komisija za ravnopravnost polova
Administrativno mandatna komisija odlučuje o pojedinačnim pravima izabranih, imenovanih i postavljenih lica u okviru radno pravnog statusa u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama organa Grada, pravima odbornika, utvrđuje izgled i sadržaj odborničke legitimacije i razmatra druga pitanja vezana za rad odbornika.
Komisija za propise utvrđuje predloge autentičnog tumačenja odluka i drugih propisa i akata koje je donela Skupština, utvrđuje prečišćene tekstove odluka i drugih propisa Skupštine.
Komisija za budžet i finansije prati i razmatra pitanja iz oblasti budžeta i finansija iz nadležnosti Skupštine grada, razmatra predloge odluka o budžetu i završnom računu, taksama i drugim prihodima i naknadama iz ove oblasti.
Komisija za društvene delatnosti prati i razmatra pitanja iz oblasti obrazovanja i vaspitanja, nauke, kulture, informisanja, socijalne zaštite i brige o deci, javnih ustanova, zdravstva, sporta i predlaže mere za unapređenje njihovog rada.
Komisija za komunalno stambene delatnosti prati i razmatra pitanja iz oblasti komunalno stambene delatnosti, prati rad javnih preduzeća čiji je osnivač Skupština grada i predlaže mere za unapređenje njihovog rada.
Komisija za poljoprivredu prati i razmatra pitanja razvoja i planiranja, usmeravanja i podsticanja razvoja poljoprivrede, uređenja seoskih područja i razvoj sela.
Komisija za predstavke i pritužbe razmatra predstavke i pritužbe građana koje građani upućuju Skupštini grada, gradonačelniku, ispituje njihovu osnovanost i predlaže mere koje treba preduzeti u cilju otklanjanja utvrđenih nepravilnosti.
Komisija za saradnju sa gradovima predlaže uspostavljanje i razvijanje odgovarajućih oblika saradnje sa gradovima u zemlji i inostranstvu, inicira uspostavljanje odgovarajućih oblika saradnje u cilju međusobne razmene iskustava koja će doprinositi potpunijem informisanju o svim aspektima života u gradovima sa kojima se uspostavljaju odnosi i saradnja, kao i međusobnom povezivanju, upoznavanju i zbližavanju građana, određuje broj članova i sastav delegacija i program saradnje sa drugim gradovima.
Komisija za ravnopravnost polova prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, daje mišljenje o predlozima propisa i odluka koje donosi Skupština grada i predlaže aktivnosti i preduzimanje mera posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou grada.
Predsednika i članove radnih tela bira i razrešava Skupština grada na predlog odborničkih grupa, ako zakonom ili ovim statutom nije drugačije predviđeno.
Komisije imaju predsednika i šest (6) članova koje bira Skupština iz reda odbornika.
Komisije po pravilu odražavaju odbornički sastav Skupštine.
U okviru Komisije Skupština može osnivati stručne timove za pojedina pitanja iz oblasti za koju je Komisija osnovana.
Članovi stručnih timova mogu biti iz reda građana stručnih za ta pitanja.
Predsednik i članovi stalnog radnog tela
Predsednik stalnog radnog tela organizuje rad, saziva i predsedava sednicama radnog tela, formuliše zaključke i o tome obaveštava predsednika i sekretara Skupštine grada.
Članovi radnog tela učestvuju u radu, iznose mišljenja i daju predloge po pitanjima koja su na dnevnom redu kao i drugim pitanjima i nadležnosti radnog tela.
Pored komisija Skupština grada osniva kao stalna radna tela: Savet za praćenje primene etičkog kodeksa, Savet za mlade i Korisnički savet javnih službi.
Uslove za rad posebnih radnih tela i obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova obezbeđuje Gradska uprava.
Savet za praćenje primene etičkog kodeksa
Savet za praćenje primene etičkog kodeksa:
1) prati da li se funkcioneri pridržavaju odredaba etičkog kodeksa;
2) prikuplja informacije koje se odnose na ponašanje funkcionera u vezi sa etičkim kodeksom;
3) prati i analizira događaje i pojave od značaja za uspešnu primenu etičkog kodeksa;
4) promoviše primenu etičkog kodeksa u Gradu i šire;
5) predlaže i samostalno sprovodi radnje koje vode unapređenju primene etičkog kodeksa;
6) pruža savete i mišljenja funkcionerima, građanima, sredstvima javnog informisanja, organima i organizacijama u vezi sa primenom etičkog kodeksa;
7) ostvaruje saradnju sa institucijama koje rade u srodnim delatnostima;
8) obavlja druge poslove određene ovim statutom i drugim propisima.
Savet vodi registar lica koja se smatraju funkcionerima Grada u smislu etičkog kodeksa koji sadrži podatke o: funkcijama u Gradu na koje se etički kodeks primenjuje, imenima i osnovnim ličnim podacima funkcionera koji te funkcije vrše i bitnim podacima koji se odnose na poštovanje etičkog kodeksa od strane pojedinih funkcionera.
Savet ima predsednika i šest članova (6) koji se biraju iz reda odbornika i građana.
Način rada, ovlašćenja Saveta, kao i sadržina registra, uređuju se aktom Skupštine grada
Savet za mlade:
1) inicira i učestvuje u izradi lokalne omladinske politike u oblasti obrazovanja, sporta, korišćenja slobodnog vremena, povećanja zaposlenosti, informisanja, aktivnog učešća, obezbeđivanju jednakih šansi, zdravstva, kulture, ravnopravnosti polova, sprečavanju nasilja i kriminaliteta, pristupa pravima, održivog razvoja i životne sredine i drugim oblastima od značaja za mlade;
2) učestvuje u izradi posebnih lokalnih akcionih planova, programa i politika u saglasnosti sa Nacionalnom strategijom za mlade i prati njihovo ostvarivanje;
3) daje mišljenje o pitanjima od značaja za mlade i o njima obaveštava organe Grada;
4) daje mišljenje na nacrte propisa i odluka koje donosi Skupština grada u oblastima značajnim za mlade;
5) usvaja godišnje i periodične izveštaje o ostvarivanju lokalne omladinske politike i lokalnih akcionih planova i programa za mlade i podnosi ih Skupštini grada, gradonačelniku i Gradskom veću;
6) inicira pripremu projekata ili učešće Grada u programima i projektima za mlade u cilju unapređenja položaja mladih i obezbeđenja ostvarivanja njihovih prava koja su u nadležnosti Grada;
7) podstiče saradnju između Grada i omladinskih organizacija i udruženja i daje podršku realizaciji njihovih aktivnosti;
8) podstiče ostvarivanje međuopštinske saradnje koja se odnosi na omladinu i o tome obaveštava organe Grada;
9) daje mišljenje o predlozima projekata od značaja za mlade koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje nadležnom organu Grada.
Sastav i mandat Saveta za mlade
Savet za mlade ima predsednika i četrnaest (14) članova.
Predsednik i članovi Saveta za mlade biraju se na period od četiri godine.
Predsednika i članove Saveta za mlade bira Skupština grada na predlog gradonačelnika, predsednika Skupštine grada, odborničkih grupa, mesnih zajednica, udruženja građana, omladinskih organizacija i udruženja, škola i drugih javnih službi.
Skupština grada bira članove Saveta za mlade iz sastava građana, stručnjaka, predstavnika udruženja, predstavnika škola i drugih javnih službi vodeći računa o njihovoj ravnopravnoj zastupljenosti i ravnopravnosti polova.
Najmanje polovinu članova Saveta za mlade čine mladi uzrasta od 15 do 30 godina koji su aktivnostima i postupcima značajno afirmisali pozitivnu ulogu i značaj mladih u lokalnoj zajednici odnosno koji su dobitnici školske, fakultetske, naučne odnosno druge nagrade od značaja za različite oblasti interesovanja mladih.
Ostale članove Saveta za mlade bira Skupština grada pod uslovom da poseduju višegodišnje iskustvo u radu sa problemima mladih, dokazanu stručnost odnosno da su aktivno učestvovali u većem broju aktivnosti od važnosti za mlade.
Korisnički savet javnih službi
Skupština grada obrazuje Korisnički savet javnih službi kao stalno radno telo sastavljeno od predsednika i osam članova.
Korisnički savet javnih službi razmatra planove, programe i izveštaje javnih službi i o svom stavu obaveštava Skupštinu grada i javnost.
Korisnički savet javnih službi naročito razmatra ostvareni nivo kvaliteta i obima usluga javnih službi, kao i cene komunalnih proizvoda i usluga, odnosno visinu naknade za usluge javnih službi.
Članove Korisničkog saveta bira Skupština grada na predlog radnih tela Skupštine grada, odborničkih grupa i udruženja građana.
Predsednik i najmanje polovina članova Korisničkog saveta ne mogu biti iz sastava odbornika, funkcionera i zaposlenih u Gradu, odnosno u javnim službama čiji je osnivač Grad.
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat članovima Korisničkog saveta.
Skupština Grada ima predsednika Skupštine.
Predsednik Skupštine organizuje rad Skupštine grada, saziva i predsedava njenim sednicama, ostvaruje saradnju sa gradonačelnikom i Gradskim većem, stara se o ostvarivanju javnosti rada, potpisuje akta koja Skupština grada donosi i obavlja druge poslove utvrđene ovim statutom i poslovnikom Skupštine grada.
Predsednik Skupštine se bira iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Odbornik može da učestvuje u predlaganju samo jednog kandidata.
Ako u prvom krugu glasanja nijedan od predloženih kandidata ne dobije većinu, u drugom krugu glasaće se za dva kandidata koji su u prvom krugu imali najveći broj glasova.
U drugom krugu izabran je kandidat koji dobije većinu glasova od ukupnog broja odbornika.
Ako ni u drugom krugu nijedan od predloženih kandidata ne dobije potrebnu većinu glasova, ponavlja se postupak kandidovanja i izbora.
Razrešenje predsednika Skupštine
Predsednik skupštine može biti razrešen pre isteka mandata:
1) na lični zahtev,
2) na predlog najmanje trećine odbornika.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Razrešenje se vrši na način i po postupku koji je predviđen za njegov izbor.
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.
Skupština grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.
Sekretar Skupštine se postavlja na četiri godine, na predlog predsednika Skupštine, i može biti ponovo postavljen.
Za sekretara Skupštine grada može biti postavljeno lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.
Skupština grada može, na obrazložen predlog predsednika Skupštine grada, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.
Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.
Sekretar Skupštine je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike koji vrši nadzor nad radom i aktima Skupštine grada.
Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim poslovnikom.
Poslovnik donosi Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Izvršni organi Grada su gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnika bira Skupština grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine grada.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Predsednik Skupštine grada predlaže kandidata za gradonačelnika.
Kandidat za gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika gradonačelnika iz reda odbornika, koga bira Skupština grada na isti način kao i gradonačelnika.
Gradonačelniku i zameniku gradonačelnika izborom na ove funkcije prestaje mandat odbornika u Skupštini grada.
Gradonačelnik i zamenik gradonačelnika na stalnom su radu u Gradu.
Gradonačelnik:
1) predstavlja i zastupa Grad;
2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština grada;
3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;
4) osniva gradsku službu za inspekciju i reviziju korišćenja budžetskih sredstava;
5) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u ustanovama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;
6) odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada, (uz saglasnost nadležnog organa Republike Srbije);
7) usmerava i usklađuje rad Gradskih uprava;
8) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom ovim statutom ili odlukom Skupštine grada;
9) informiše javnost o svom radu;
10) podnosi žalbu Ustavnom sudu Republike Srbije ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada;
11) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
12) vrši i druge poslove utvrđene ovim Statutom i drugim aktima Grada.
Gradonačelnik je odgovaran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i Gradske uprave.
Gradsko veće čine gradonačelnik, zamenik gradonačelnika i 9 članova Gradskog veća.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Zamenik gradonačelnika je član Gradskog veća po funkciji.
Članove Gradskog veća bira Skupština grada, na period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom od ukupnog broja odbornika.
Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za gradonačelnika.
Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici, a mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.
Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.
Gradsko veće:
1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;
2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;
3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;
4) vrši nadzor nad radom Gradskih uprava, poništava ili ukida akte Gradske uprave koji nisu u saglasnosti sa zakonom, statutom i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština grada;
5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike, odnosno autonomne pokrajine;
7) postavlja i razrešava načelnike Gradskih uprava;
8) obrazuje stručna savetodavna radna tela za pojedine poslove iz svoje nadležnosti;
9) informiše javnost o svom radu;
10) donosi poslovnik o radu na predlog gradonačelnika;
11) i vrši druge poslove koje utvrdi Skupština grada.
Položaj gradonačelnika u Gradskom veću
Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice.
Gradonačelnik je odgovoran za zakonitost rada Gradskog veća.
Gradsko veće može da odlučuje ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova.
Gradsko veće odlučuje većinom glasova prisutnih članova, ako zakonom ili ovim statutom za pojedina pitanja nije predviđena druga većina.
Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća, detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Gradonačelnik i Gradsko veće dužni su da redovno izveštavaju Skupštinu grada, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, a najmanje jednom godišnje, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine grada.
Ako Skupština ne razreši gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Dejstvo razrešenja gradonačelnika
Razrešenjem gradonačelnika prestaje mandat zamenika gradonačelnika i Gradskog veća.
Razrešenje zamenika gradonačelnika, odnosno člana Gradskog veća
Zamenik gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na predlog gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, gradonačelnik je dužan da Skupštini grada podnese predlog za izbor novog zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća, koja istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru.
Gradonačelnik, zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog gradonačelnika, zamenika gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Prestanak mandata izvršnih organa Grada zbog prestanka mandata Skupštine
Prestankom mandata Skupštine grada prestaje mandat gradonačelniku i Gradskom veću, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.
Za vršenje upravnih poslova u okviru prava i dužnosti grada i određenih stručnih poslova za potrebe Skupštine, gradonačelnika i Gradskog veća, obrazuju se gradske uprave za pojedine oblasti (u daljem tekstu: gradske uprave).
Načela delovanja gradskih uprava
Gradske uprave postupaju prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužne su da svakom omoguće jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.
Gradske uprave dužne su da građanima omoguće brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.
Gradske uprave dužne su da građanima daju potrebne podatke i obaveštenja i pružaju pravnu pomoć.
Gradske uprave dužne su da sarađuju sa građanima i da poštuju ličnost i dostojanstvo građana.
Gradske uprave, u oblastima u kojima su obrazovane:
1) pripremaju propise i druge akte koje donosi Skupština grada, gradonačelnik i Gradsko veće;
2) izvršavaju odluke i druge akte Skupštine grada, gradonačelnika i Gradskog veća;
3) rešavaju u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;
4) obavljaju poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine grada;
5) izvršavaju zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;
6) obavljaju stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština grada, gradonačelnik i Gradskog veće;
7) dostavljaju izveštaj o svom radu na izvršenju poslova iz nadležnosti Grada i poverenih poslova, gradonačelniku, Gradskom veću i Skupštini grada po potrebi, a najmanje jednom godišnje.
Gradskim upravama rukovode načelnici gradskih uprava (u daljem tekstu: načelnik).
Za načelnika može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet u odnosu na delokrug gradske uprave, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
Načelnika postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na pet godina.
Načelnik za svoj rad i rad gradske uprave kojom rukovodi odgovara Skupštini grada i Gradskom veću u skladu sa ovim statutom i odlukom o organizaciji gradskih uprava.
Gradsko veće može razrešiti načelnika na osnovu obrazloženog predloga gradonačelnika ili najmanje trećine članova Gradskog veća.
Predlog za razrešenje načelnika može podneti i najmanje trećina odbornika Skupštine grada.
Odluku o organizaciji gradskih uprava donosi Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji gradske uprave donosi načelnik uz saglasnost Gradskog veća.
Unutrašnje organizacione jedinice
U gradskim upravama, za vršenje srodnih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice.
Rukovodioce unutrašnjih organizacionih jedinica u gradskim upravama raspoređuje načelnik.
Skupština grada može da obrazuje posebne organizacije za obavljanje određenih stručnih i drugih poslova i sa njima povezanih upravnih poslova koji su od značaja za ostvarivanje poslova Grada, gradskih uprava ili javnih preduzeća i službi čiji je osnivač Grad.
Ovlašćenja u vršenju upravnog nadzora
Gradske uprave u obavljanju upravnog nadzora mogu:
1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;
2) izreći mandatnu kaznu;
3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;
4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;
5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;
6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom, propisom ili opštim aktom.
Ovlašćenja i organizacija za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine grada.
Primena propisa o upravnom postupku
U postupku pred gradskom upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.
Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između gradske uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka.
Načelnik rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica u okviru gradske uprave.
Uslovi za obavljanje upravnih poslova
Poslove gradske uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.
O izuzeću načelnika gradske uprave rešava Gradsko veće.
O izuzeću službenog lica u gradskoj upravi rešava načelnik.
Odlukom o organizaciji gradskih uprava može se predvideti da se u gradskim upravama mogu postaviti pomoćnici gradonačelnika za pojedine oblasti (ekonomski razvoj, urbanizam, primarna zdravstvena zaštita, poljoprivreda, zaštita životne sredine, saobraćaj i druge oblasti).
Pomoćnici gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima od značaja za razvoj Grada, i to u oblastima za koje su postavljeni i vrše druge poslove utvrđene odlukom o organizaciji gradskih uprava.
Pomoćnike gradonačelnika postavlja i razrešava gradonačelnik.
U gradskim upravama može se postaviti najviše pet pomoćnika gradonačelnika.
V NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE
Oblici neposrednog učešća građana
Građani Grada neposredno učestvuju u ostvarivanju poslova Grada putem građanske inicijative, zbora građana i referendumom.
Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.
Gradska uprava ima obavezu da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.
Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 5% birača Grada, a najmanje 30 građana, koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, ako zakonom ili ovim statutom nije drugačije predviđeno.
O predlogu iz stava 1. ovoga člana, Skupština grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.
Postupak i procedura sprovođenja građanske inicijative urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz nadležnosti organa Grada.
Zbor građana saziva se za naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta, koji može biti: zaselak, ulica, deo gradskog naselja, područje mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave.
Zbor građana saziva gradonačelnik, predsednik Skupštine grada, ovlašćeni predstavnik mesne zajednice ili drugog oblika mesne samouprave, najmanje 50 građana sa prebivalištem na području za koje se zbor saziva i najmanje jedna četvrtina odbornika, najmanje osam dana pre dana održavanja.
Gradska uprava ima obavezu da pruži pomoć sazivaču u sazivanju i pripremanju održavanja zbora građana.
Predlog za sazivanje zbora može uputiti organ grada nadležan za odlučivanje o pitanju koje se razmatra na zboru.
O sazvanom zboru, građani se obaveštavaju isticanjem akta o sazivanju zbora na oglasnoj tabli, preko sredstava informisanja ili na drugi uobičajen način.
Sazivač je obavezan da obavesti gradsku upravu o održavanju zbora.
Rad zbora i utvrđivanje stavova zbora
Zborom građana predsedava sazivač ili lice koje on ovlasti.
Zbor građana razmatra predloge i zauzima stavove o njima ako mu prisustvuje 5% birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada, sa područja za koje je zbor sazvan.
Pravo učešća u razmatranju pitanja, pokretanju inicijativa i predlaganju pojedinih rešenja, imaju svi punoletni građani Grada.
Pravo odlučivanja na zboru građana imaju građani čije je prebivalište ili imovina na području za koje je zbor sazvan.
Odluke na zboru građana donose se većinom prisutnih građana sa pravom odlučivanja.
Zbor građana većinom glasova prisutnih građana sa pravom odlučivanja usvaja zahteve i predloge i upućuje ih nadležnim organima Grada.
Gradska uprava dužna je da pruži stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga, odnosno zahteva zbora građana, a pre njihovog upućivanja nadležnim organima Grada.
Način rada i način utvrđivanja stavova zbora uređuju se odlukom Skupštine grada.
Postupanje nadležnog organa Grada po održanom zboru
Organi grada dužni su da u roku od 60 dana od dana održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana, zauzmu stav o njima, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.
Skupština grada može na sopstvenu inicijativu, većinom glasova od ukupnog broja odbornika, da raspiše referendum o pitanjima iz svoga delokruga.
Skupština grada dužna je da raspiše referendum o pitanju iz svoga delokruga na zahtev građana Grada.
Zahtev građana iz stava 2. ovog člana punovažan je ako je lista potpisnika zahteva sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10% birača Grada, prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada.
Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana Grada.
Odluka doneta na referendumu obavezujuća je.
Postupak i procedura sprovođenja referenduma urediće se posebnom odlukom Skupštine grada.
Referendum na delu teritorije Grada
Skupština grada dužna je da raspiše referendum na delu teritorije Grada o pitanju koje se odnosi na potrebe, odnosno interese stanovništva tog dela teritorije, ako je lista potpisnika zahteva za raspisivanje referenduma sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 10 odsto birača prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine grada sa dela teritorije Grada za koju se traži raspisivanje referenduma.
Organi i službe Grada dužni su da građanima u ostvarivanju njihovih prava i obaveza daju potrebne podatke, objašnjenja i obaveštenja.
Organi i službe Grada dužni su da svima omoguće podnošenje pritužbi na svoj rad i na nepravilan rad i odnos zaposlenih u gradskoj upravi.
Organi i službe Grada dužni su da ispitaju navode istaknute u pritužbi, koji ukazuju na propuste i nepravilnosti u njihovom radu i da u skladu sa zakonom pokrenu odgovarajući postupak za sankcionisanje i otklanjanje propusta i nepravilnosti.
Organi i službe Grada dužni su da daju podnosiocu pritužbe, odgovore i informacije o tome da li je i kako po pritužbi postupljeno u roku od 30 dana, ako podnosilac pritužbe to zahteva.
VI DRUGI OBLICI UČEŠĆA GRAĐANA U POSLOVIMA GRADA
Građani mogu učestvovati u poslovima grada preko: Saveta za razvoj grada, učešćem u javnoj anketi i javnoj raspravi.
Osniva se Savet za razvoj grada kao samostalno radno telo.
Savet za razvoj grada:
1. inicira utvrđivanje prioriteta u oblasti razvoja Grada;
2. učestvuje u izradi strateških i pojedinačnih planova razvoja u oblastima od značaja za razvoj Grada;
3. podstiče razvoj i prati partnerstva između Grada i nadležnih organa i organizacija, mesnih zajednica i udruženja građana, u cilju stvaranja i sprovođenja razvojnih projekata;
4. inicira i učestvuje u utvrđivanju lokalne politike i mera u socijalnoj zaštiti, obrazovanju, zdravstvenoj zaštiti, zapošljavanju, održivom razvoju, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada;
5. predlaže modele finansiranja aktivnosti u oblasti socijalne politike, obrazovanja, zdravstvene zaštite, zapošljavanja, održivog razvoja, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada;
6. inicira pripremu projekata ili učešće u programima ili projektima u cilju unapređenja usluga i obezbeđenja prava građana, koja su u nadležnosti Grada;
7. prati i daje mišljenje o realizaciji strateških i pojedinačnih planova razvoja Grada;
8. daje mišljenje o predlozima razvojnih projekata u gradu koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje o tome, nadležnom organu Grada;
9. na osnovu odluke nadležnog organa Grada učestvuje u partnerskim programima i projektima koje sprovodi Grad sa republičkim i pokrajinskim organima i ustanovama, jedinicama lokalne samouprave i domaćim i međunarodnim organizacijama i partnerima.
Sastav i mandat Saveta za razvoj grada
Savet za razvoj grada ima predsednika i 14 (četrnaest) članova.
Predsednik i članovi Saveta za razvoj grada biraju se na period od četiri godine, a po isteku mandata mogu biti ponovo izabrani.
Savet za razvoj grada bira Skupština grada iz redova građana i stručnjaka u oblastima od značaja za lokalnu samoupravu, na predlog gradonačelnika, Gradskog veća, odborničkih grupa, mesnih zajednica, udruženja građana, strukovnih i profesionalnih udruženja ili javnih službi Grada, vodeći računa o ravnopravnosti polova.
Za člana Saveta za razvoj grada može biti izabran kandidat koji ispunjava najmanje jedan od sledećih uslova:
1. dokazanu stručnost i dugogodišnje angažovanje na unapređenju Grada u pitanjima od značaja za razvoj Grada;
2. aktivno učešće u većem broju realizovanih aktivnosti – projekata od važnosti za Grad;
3. višegodišnje iskustvo i dokazana stručnost u profesionalnom radu u ustanovama i organizacijama i udruženjima građana u oblastima od značaja za Grad, kao što su: lokalni ekonomski razvoj, turizam, poljoprivreda, komunalna infrastruktura i urbanistički razvoj, kultura, prosveta, zdravstvena i socijalna zaštita i dr.
Način rada Saveta za razvoj grada
Predsednika Saveta za razvoj grada biraju članovi Saveta za razvoj grada u skladu sa poslovnikom Saveta za razvoj grada.
Sednice Saveta za razvoj grada saziva predsednik Saveta najmanje jednom u tri meseca ili na pisani zahtev organa Grada ili jedne trećine članova Saveta za razvoj grada u roku od 15 dana od dana podnošenje zahteva.
Stručne i administrativne poslove u vezi sa radom Saveta za razvoj grada obavlja Gradska uprava.
Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se iz budžeta Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Način rada Saveta za razvoj grada bliže se uređuje poslovnikom Saveta za razvoj grada.
Organi Grada mogu konsultovati građane o pitanjima iz svoje nadležnosti.
Konsultacije iz stava 1. ovog člana vrše se putem javne ankete.
Organi Grada dužni su da održe najmanje jednu javnu raspravu:
1) u toku postupka usvajanja Statuta i njegovih izmena i dopuna;
2) u toku postupka usvajanja odluke o budžetu Grada;
3) u toku postupka usvajanja strateških i akcionih planova razvoja;
4) u toku postupka usvajanja prostornih i urbanističkih planova;
5) pre donošenja odluke o poveravanju poslova iz nadležnosti Grada pravnom ili fizičkom licu, Skupština grada je dužna da održi javnu raspravu o predlogu odluke;
6) pre zaključenja ugovora o poveravanju poslova iz nadležnosti Grada pravnom ili fizičkom licu, Skupština grada je dužna da organizuje javnu raspravu o sadržini ugovora.
Javna rasprava, u smislu ovog statuta, podrazumeva otvoreni sastanak predstavnika nadležnih organa Grada, odnosno javnih službi sa zainteresovanim građanima i predstavnicima udruženja građana i sredstava javnog obaveštavanja.
Skupština grada je dužna da građanima iz svih delova Grada omogući učešće u javnim raspravama.
Predsednik Skupštine grada organizuje javnu raspravu u slučajevima predviđenim ovim statutom i odlukama Skupštine grada, na inicijativu organa i tela Grada, kao i na sopstvenu inicijativu.
Predsednik Skupštine grada poziva odgovarajuće predstavnike organa Grada i javnih službi čiji je osnivač Grad da učestvuju u javnoj raspravi.
Predsednik Skupštine grada dužan je da redovno obaveštava Skupštinu grada o neodazivanju lica iz stava 4. ovog člana.
O toku javne rasprave sačinjava se beleška koja se dostavlja svim organima Grada.
Skupština grada uređuje način obaveštavanja javnosti o održavanju javne rasprave, kao i način na koji će se obezbediti uvid javnosti u sadržaj beležaka o održanim javnim raspravama.
Radi zadovoljavanja potreba i interesa od neposrednog značaja za građane sa dela teritorije Grada, u Gradu se obrazuju mesne zajednice i drugi oblici mesne samouprave.
Mesna zajednica se obrazuje za jedno ili više sela. Ukoliko se mesna zajednica obrazuje za više sela, u svakom selu se mogu obrazovati mesni odbori.
Pravni status mesne samouprave
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave ima svojstvo pravnog lica u okviru prava i dužnosti utvrđenih ovim statutom i odlukom o osnivanju.
Mesni odbori nemaju svojstvo pravnog lica.
Osnivanje, promena područja i ukidanje mesne samouprave
Predlog za osnivanje nove mesne zajednice, promenu područja i ukidanje mesne zajednice, odnosno drugih oblika mesne samouprave mogu podneti gradonačelnik, najmanje četvrtina odbornika, Savet mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave ili građani sa prebivalištem na teritoriji na koju se predlog odnosi, putem građanske inicijative.
O osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice odnosno drugog oblika mesne samouprave odlučuje Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o osnivanju nove mesne zajednice, promeni područja i ukidanju mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave pribavi mišljenje građana sa dela teritorije Grada na koji se predlog odnosi. Skupština grada dužna je da pre donošenja odluke o promeni područja, odnosno ukidanju mesne zajednice, pribavi i mišljenje Saveta mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave na koje se predlog odnosi.
Rad organa mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave javan je.
Javnost rada i obaveštavanje građana naročito se obezbeđuju:
1) obaveznim javnim raspravama:
• predlogu finansijskog plana mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• o završnom računu mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• o godišnjim izveštajima o radu mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave,
• u drugim prilikama kada organi Grada ili mesne zajednice to odluče.
Javnost rada i obaveštavanje građana bliže se uređuju statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
U mesnoj zajednici, odnosno drugom obliku mesne samouprave obrazuje se Savet mesne zajednice kao predstavničko telo građana.
Poslovi i zadaci Saveta, broj članova Saveta i način odlučivanja u Savetu uređuju se statutom mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Sredstva za rad mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave obezbeđuju se iz:
1) sredstava obezbeđenih u budžetu Grada;
2) sredstava koja građani obezbeđuju samodoprinosom;
3) donacija;
4) prihoda koje mesna zajednica ostvari svojom aktivnošću.
Sredstva koja Grad prenosi mesnoj zajednici obezbeđuju se u budžetu Grada posebno za svaku mesnu zajednicu, po namenama:
1) sredstva za rad organa mesne zajednice za tekuće troškove;
2) sredstva za obavljanje poslova koji su povereni mesnoj zajednici;
3) sredstva za sufinansiranje programa samodoprinosa, koji je uveden za područje ili deo područja mesne zajednice;
4) sredstva za sufinansiranje programa izgradnje komunalne infrastrukture u kome građani učestvuju sa najmanje 33% sredstava, a za javnu rasvetu sa najmanje 50% sredstava;
5) sredstva za rad mesnih odbora.
Mesna zajednica, odnosno drugi oblik mesne samouprave koristi sredstva u skladu sa finansijskim planom, na koji saglasnost daje Gradsko veće Grada.
Poveravanje poslova mesnoj samoupravi
Odlukom Skupštine grada može se svim i pojedinim mesnim zajednicama, odnosno drugim oblicima mesne samouprave poveriti vršenje određenih poslova iz nadležnosti Grada, uz obezbeđivanje za to potrebnih sredstava.
Pri poveravanju poslova polazi se od toga da li su ti poslovi od neposrednog i svakodnevnog značaja za život stanovnika mesne zajednice, odnosno drugog oblika mesne samouprave.
Organizovanje rada Gradske uprave u mesnim zajednicama
Za obavljanje određenih poslova iz nadležnosti Gradske uprave, može se organizovati rad Gradske uprave u mesnim zajednicama.
Poslove iz stava 1. ovog člana određuje gradonačelnik na predlog načelnika Gradske uprave.
VIII SARADNJA I UDRUŽIVANJE GRADA
Saradnja i udruživanje Grada sa opštinama i gradovima u zemlji
Grad, njegovi organi i službe, kao i preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač, udružuju se i ostvaruje saradnju sa drugim opštinama i gradovima i njihovim organima i službama u oblastima od zajedničkog interesa i radi njihovog ostvarivanja mogu udruživati sredstva i obrazovati zajedničke organe, preduzeća, ustanove i druge organizacije i ustanove, u skladu sa zakonom i Statutom.
Saradnja sa teritorijalnim zajednicama i jedinicama lokalne samouprave drugih država
Grad može da ostvaruje saradnju u oblastima od zajedničkog interesa sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama i opštinama i gradovima u drugim državama, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Odluku o saradnji sa odgovarajućim teritorijalnim zajednicama, opštinama i gradovima donosi Skupština grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.
Sporazum ili drugi akt o uspostavljanju saradnje potpisuje gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Akt iz stava 3. ovog člana objavljuje se posle pribavljanja saglasnosti Vlade Republike Srbije.
Udruživanje u asocijacije opština i gradova
Grad može biti osnivač ili pristupati asocijacijama gradova i opština.
Grad osniva i pristupa asocijacijama gradova i opština radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa. Grad takođe, kroz članstvo u asocijacijama, razmenjuje iskustva i ostvaruje saradnju sa gradovima i opštinama u zemlji i drugim državama, učestvuje u zastupanju sopstvenog i zajednički utvrđenog interesa pred državnim organima posebno u postupku donošenja zakona i drugih akata od značaja za zaštitu, unapređenje i finansiranje lokalne samouprave, kao i drugih propisa od značaja za ostvarivanje poslova gradova i opština.
Saradnja sa nevladinim i drugim organizacijama
Organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim organizacijama, humanitarnim i drugim organizacijama, u interesu Grada i njenih građana.
Zaštita prava Grada obezbeđuje se na način i po postupku utvrđenom zakonom.
Pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti
Skupština grada pokreće postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike Srbije kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu.
Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa Grada onemogućava vršenje nadležnosti Grada.
U Gradu se ustanovljava zaštitnik građana.
Zaštitnik građana štiti prava građana od povreda učinjenih od strane Gradske uprave kao i ustanova, organa i organizacija koji vrše javna ovlašćenja, a čiji osnivač je Grad; kontroliše rad Gradske uprave i štiti pravo građana na lokalnu samoupravu, ako je reč o povredi propisa i opštih akata Grada.
Zaštitnik građana može imati jednog ili više zamenika. Na predlog zaštitnika građana Skupština grada odlučuje o ustanovljenju, o broju zamenika i području njihovog rada, kao i o izboru zamenika.
Zaštitnik građana postupa i deluje na osnovu i u okviru Ustava, zakona, potvrđenih međunarodnih ugovora i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava kao i Statuta grada.
U svom delovanju zaštitnik građana se rukovodi principima zakonitosti, nepristrasnosti, nezavisnosti i pravičnosti.
Odlukom Skupštine grada bliže se uređuju način obraćanja zaštitniku građana i pravila postupanja i rada zaštitnika građana.
O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada Gradske uprave i javnih službi koje vrše javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, kojima se krše prava ili interesi građana, zaštitnik građana upozorava ove organe i službe, upućuje im kritike, daje preporuke za rad, inicira pokretanje postupaka za otklanjanje povreda prava i o tome obaveštava javnost.
U domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, zaštitnik građana:
1) prati ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava i daje preporuke za unapređenje ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;
2) prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava i prava na lokalnu samoupravu;
3) sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava;
4) obaveštava širu javnost o kršenju ljudskih i manjinskih prava;
5) prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih i manjinskih prava;
6) posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava;
7) inicira pokretanje odgovarajućih postupaka pred nadležnim organima u slučaju kršenja ljudskih prava;
8) organizuje i učestvuje u organizovanju stručnih sastanaka, savetovanja i kampanja informisanja javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje ljudskih i manjinskih prava;
9) inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim i manjinskim pravima;
10) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom i odlukom Skupštine grada.
U obavljanju svojih nadležnosti zaštitnik građana sarađuje sa zaštitnicima građana u opštinama i gradovima, kao i sa Zaštitnikom građana u Republici.
Zaštitnika građana bira i razrešava Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Predlog za izbor zaštitnika građana podnosi odbornička grupa ili najmanje trećina odbornika.
Zaštitnik građana se bira na period od pet godina i može još jednom biti biran na taj položaj.
Za zaštitnika građana može biti birano lice koje, pored opštih uslova za sticanje biračkog prava (državljanstvo, punoletstvo, poslovna sposobnost, prebivalište na području Grada), ima najmanje pet godina profesionalnog iskustva na poslovima u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, uživa moralni integritet, i nije osuđivano niti se protiv njega vodi krivični postupak.
Zaštitnik građana ne može biti član političke stranke i ne može obavljati nijednu javnu funkciju niti bilo koju profesionalnu delatnost.
Zaštitnik građana se razrešava dužnosti pre isteka mandata ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja poslove iz svoje nadležnosti na stručan, nepristrasan, nezavisan i savestan način ili se nalazi na položajima (funkcijama), odnosno obavlja poslove koji su nespojivi sa položajem zaštitnika građana.
Predlog za razrešenje zaštitnika građana može podneti odbornička grupa ili najmanje trećina odbornika.
O razrešenju zaštitnika građana odlučuje Skupština grada većinom od ukupnog broja odbornika.
Na razrešenje zamenika zaštitnika građana shodno se primenjuju odredbe o razrešenju zaštitnika građana.
Podnošenje izveštaja Skupštini grada
Zaštitnik građana dostavlja godišnji izveštaj Skupštini grada.
Ako proceni da je to potrebno zbog razmatranja određenih pitanja, zaštitnik građana može Skupštini grada dostavljati i vanredne izveštaje.
Skupština grada razmatra izveštaje zaštitnika građana na prvoj narednoj sednici.
Pravo prisustvovanja sednicama Skupštine grada i njenih radnih tela
Zaštitnik građana ima pravo da prisustvuje sednicama Skupštine grada i radnih tela Skupštine grada, kao i da učestvuje u raspravi kada se raspravlja o pitanjima iz njegove nadležnosti.
Sredstva za rad zaštitnika građana
Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
U vršenju poslova iz svoje nadležnosti Grad donosi odluke, pravilnike, naredbe, uputstva, rešenja, zaključke, preporuke i druge potrebne akte.
Odluke i opšti akti Skupštine grada moraju biti saglasni sa zakonom i ovim statutom.
Akti gradonačelnika i Gradskog veća moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima Skupštine grada.
Akti Gradske uprave moraju biti saglasni sa zakonom, ovim statutom, odlukama i opštim aktima organa Grada.
Objavljivanje i stupanje na snagu opštih akata
Opšti akti organa Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Užica".
Akti iz stava 1. ovog člana stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako donosilac u postupku donošenja utvrdi da postoje opravdani razlozi da isti akt stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja.
Ostali akti Grada objavljuju se u "Službenom listu grada Užica" kada je to tim aktima predviđeno.
XI TUMAČENJE, DONOŠENJE I PROMENA STATUTA
Autentično tumačenje Statuta daje Skupština grada na predlog Gradskog veća.
Postupak za promenu ili donošenje Statuta
Predlog za donošenje ili promenu Statuta grada, može podneti najmanje 10% birača Grada, trećina odbornika, gradonačelnik i gradsko veće.
Kada Skupština grada ne usvoji predlog za promenu Statuta, promeni Statuta po pitanjima sadržanim u tom predlogu, ne može se pristupiti narednih godinu dana.
Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.
O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Kada Skupština grada odluči da se pristupi donošenju ili promeni Statuta grada, istom odlukom određuje način i postupak donošenja, odnosno promene Statuta i imenuje Komisiju za izradu nacrta akta o donošenju ili promeni Statuta grada.
Skupština grada usvaja akt o donošenju ili promeni Statuta većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Promena teritorijalne organizacije grada
U okviru zakonom utvrđene teritorije grada, mogu se obrazovati gradske opštine.
Područje gradske opštine čine naseljena mesta, odnosno područja katastarske opštine koje ulaze u njen sastav.
Granice između gradskih opština utvrđuju se Odlukom Skupštine grada.
Inicijativu za pokretanje postupka za osnivanje, ukidanje i promenu teritorije grada može podneti Skupština grada ili 10% birača koji imaju prebivalište na teritoriji dela grada na koji se promena odnosi.
Nova gradska opština se obrazuje pod uslovom:
- da njeno područje predstavlja geografski i ekonomski povezan prostor koji poseduje izgrađenu komunikaciju među naseljenim mestima sa sedištem gradske opštine kao gravitacionim centrom
- da stepen privrednog i društvenog razvoja tog područja, materijalni, tehnički, kadrovski i drugi uslovi omogućavaju obavljanje poslova gradske opštine, odnosno zadovoljavanje određenih potreba od neposrednog interesa za građane sa tog područja.
Uz inicijativu se podnosi elaborat o ispunjenosti uslova iz stava 2. ovog člana, kao i grafički prikaz koji je sastavni deo elaborata.
Ako oceni da je predložena promena zakonita i opravdana, Gradsko veće dostavlja Skupštini grada predlog za raspisivanje savetodavnog referenduma.
Skupština grada, u skladu sa zakonom, raspisuje savetodavni referendum na kome se građani koji imaju biračko pravo i prebivalište na teritoriji grada, na koje se promena odnosi izjašnjavaju da li su "za" ili "protiv" promene koja se inicira.
Smatra se da su građani podržali promenu koja se inicira, ako se za nju izjasnila većina od onih koji su glasali.
Prilikom utvrđivanja predloga za izmenu Statuta kojim se osniva, ukida ili vrši promena teritorije grada, Gradsko veće će voditi računa o rezultatima sprovedenog referenduma.
Skupština grada može promeniti područje postojeće gradske opštine, obrazovati novu ili ukinuti postojeću gradsku opštinu pod uslovima utvrđenim ovim Statutom.
Predlog za izmenu i dopunu Statuta kojim se predlaže osnivanje nove gradske opštine, sadrži i odredbe o položaju, poslovima i organima gradske opštine i načinu njihovog izbora, međusobnim odnosima organa grada i gradske opštine, finansiranju poslova gradske opštine, kao i druge odredbe od značaja za osnivanje i funkcionisanje gradske opštine.
Osnivanje, ukidanje i promena teritorije grada vrši se po postupku propisanim Zakonom i ovim Statutom.
Usklađivanje propisa sa ovim Statutom
Propisi opštine Užice doneti pre stupanja na snagu ovog Statuta ostaju na snazi do njihovog usklađivanja sa ovim Statutom.
U slučaju da su pojedine odredbe propisa iz stava 1. u suprotnosti sa Zakonom i ovim Statutom, primenjivaće se odgovarajuće odredbe Zakona i ovog Statuta.
Propisi opštine Užice uskladiće se sa odredbama ovog Statuta u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog Statuta.
Danom stupanja na snagu ovog statuta, prestaje da važi Statut opštine Užice ("Službeni list opštine Užice", broj 2/06).
Ovaj Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica".