ZAKLJUČAK

O DONOŠENJU STRATEŠKOG PLANA ZA RAZVOJ USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE OD 2008.-2012. GODINE, SA STRATEŠKIM PLANOM

("Sl. list Grada Sremska Mitrovica", br. 1/2008)

I

DONOSI SE Strateški plan za razvoj usluga socijalne zaštite od 2008-2012. godine.

II

Ovaj zaključak stupa na snagu danom donošenja, a biće objavljen, u ("Službenom listu grada Sremska Mitrovica").

 

STRATEŠKI PLAN ZA RAZVOJ USLUGA SOCIJALNE ZAŠTITE 2008-2012.

 

UVOD

Strategija razvoja socijalne zaštite Grada Sremska Mitrovica, nastala je u okviru Projekta "Planiranje usluga socijalne zaštite - plus", a kao rezultat rada Komisije za planiranje socijalne politike Grada Sremska Mitrovica, koju čine predstavnici lokalne samouprave, socijalne zaštite, prosvete, zdravstva, Nacionalne službe za zapošljavanje i udruženja građana. Ovo je zajednički projekat Ministarstva rada i socijalne politike, Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) i Evropske agencije za rekonstrukciju.

Realizacija Projekta, započeta je aprila 2007, a planirano je da se završi krajem juna 2008. godine.

Projekat finansiraju UNDP i Ministarstvo rada i socijalne politike, sredstvima donatora.

Cilj projekta je podrška sprovođenju Strategije razvoja socijalne zaštite, i izgradnja kapaciteta lokalne samouprave i svih drugih relevantnih učesnika u sistemu socijalne zaštite, na centralnom (projekti regionalnog značaja) i lokalnom nivou.

Svrha ovog Strateškog plana je da doprinese uspešnoj decentralizaciji u okviru sistema socijalne zaštite, i da obezbedi blagovremenu i kvalitetnu uslugu korisnicima, podizanjem nivoa razvijenosti postojećih lokalnih kapaciteta, stvaranjem tehničko materijalnih preduslova za njihovu realizaciju, uvođenjem novih usluga socijalne zaštite i podizanjem nivoa znanja profesionalaca.

Strateškim planom stvaramo mogućnosti da se na sistemski, organizovan i odgovoran način, pristupi rešavanju socijalnih problema i zadovoljavanju socijalnih potreba građana, polazeći od definisanih ciljeva i konkretnih zadataka, a shodno tome, i omogućavanju realnog planiranja i izdvajanja budžetskih sredstava.

Okviri za izradu ovog dokumenta su Nacionalne strategije, donete u ovoj oblasti, kao što su: Strategija za smanjenje siromaštva u Srbiji, Nacionalni plan akcije za decu, Nacionalna strategija za zapošljavanje, Strategija sistema socijalne zaštite i slično, kao i principi proklamovani međunarodnim dokumentima i važeći međunarodni standardi, pa će ovim dokumentom biti uspostavljena kvalitetna veza sa savremenim tokovima na nacionalnom i međunarodnom nivou.

Strateški plan je izrađen na osnovu aktuelnih podataka, potreba i problema, u vremenu njegovog donošenja, i predstavlja polaznu osnovu održivog razvoja u oblasti socijalne politike. On je razvojni dokument koji će se menjati, na osnovu iskustva i potreba koje se u njegovoj realizaciji budu otkrivale.

U narednom periodu dobrodošle su sve institucije, udruženja i pojedinci, zainteresovani za rešavanje socijalnih problema građana Sremske Mitrovice.

Ovo je prilika i da se iskaže zahvalnost svima, koji su učestvovali u procesu donošenja Strategije, a sve u želji da se unapredi kvalitet života naših sugrađana.

ODELJAK 1 - VIZIJA

Grad Sremska Mitrovica predstavlja sredinu u kojoj je, zahvaljujući zajedničkom i odgovornom učešću građana i institucija, unapređena socijalna sigurnost osetljivih grupa i smanjena nezaposlenost i siromaštvo, što je doprinelo kvalitetnijem životu građana.

ODELJAK 2 - IZJAVA O MISIJI

Partnerstvom građana, lokalne samouprave, relevantnih institucija i organizacija, podizanjem nivoa profesionalne kompetentnosti pružaoca usluga i razvojem njihovih kapaciteta, unapredićemo sistem socijalne zaštite u skladu sa prepoznatim potrebama građana.

ODELJAK 3 - PRINCIPI I VREDNOSTI

Strategija razvoja lokalnih usluga socijalne zaštite, u Gradu Sremska Mitrovica biće utemeljena na sledećim principi i vrednostima:

Principi:

• Pružanje usluga usaglašeno sa prepoznatim potrebama

• Dostupnost usluga

•Održivost usluga

•Javnost u radu

•Profesionalna kompetentnost

• Partnerstvo sva tri sektora

• Uvođenje novih i unapređenje postojećih usluga na lokalnom nivou

• Aktivno učešće korisnika u planiranju i realizaciji usluga

Vrednosti:

• Najbolji interes korisnika

• Odsustvo svake diskriminacije

• Kvalitet rada

• Transparentnost u radu

• Zadovoljavanje potreba građana na najbolji način, na lokalnom nivou

• Aktivan i zadovoljan građanin

ODELJAK 4 - KONTEKST

Grad Sremska Mitrovica se nalazi na severozapadu Srbije, na kontaktu triju različitih morfoloških celina: sremske ravnice, mačvanske ravnice i fruškogorkog pobrđa. Površina Grada Sremska Mitrovica iznosi 76.153 hektara. Grad Sremska Mitrovica čine: naseljeno mesto Sremska Mitrovica, naselje gradskog karaktera Mačvanska Mitrovica na desnoj, prigradsko naselje Laćarak na levoj obali reke Save i 23 seoska naselja.

Na području grada živi 85.902 stanovnika, od čega su 1.484 lica sa potvrđenim izbegličkim statusom jer je tokom 2007. godine 722 lica izgubilo status radi regulisanja lične karte i promene prebivališta u Republici Srbiji i 80 lica raseljenih sa Kosova. U gradu živi 44.038 žena i 41.864 muškarca. Grad ima 34 mesne zajednice, od kojih je 9 u naseljenom mestu Sremska Mitrovica, u kome živi oko 30.000 stanovnika. U Laćarku i Mačvanskoj Mitrovici živi 15.000, a u selima oko 40.902 stanovnika.

U gradu imamo 29391 domaćinstvo, od čega:

Sa 1 članom

  5.721 domaćinstava

Sa 2 člana

  7.383 domaćinstava

Sa 3 člana

  5.937 domaćinstava

Sa 4 člana

  6.464 domaćinstava

Sa 5 članova

  2.270 domaćinstava

Sa 6 članova

  1.158 domaćinstava

Sa 7 članova

     330 domaćinstava

Sa 8 članova

       71 domaćinstava

Sa 9 članova

       30 domaćinstava

Sa 10 članova

       27 domaćinstava

Prosečan broj članova domaćinstva je 2.92.

Učešće starog stanovništva u ukupnoj populaciji je 15,85%, što znači da stanovnika preko 65 godina života ima 13.612, od tog broja 5.640 muškaraca i 7.972 žene. Podaci pokazuju da je stanovništvo grada u stalnoj tendenciji starenja.

Starosna struktura stanovništva:

Ukupno:

0-4

5-9

10-14

15-19

20-24

25-29

30-34

35-39

40-44

45-49

85.902

3.936

4.624

5.164

5.642

5.888

5.738

5.587

6.313

6.515

7.147

50-54

55-59

60-64

65-69

70-74

75-79

80-84

85-89

90-94

95 i više

Nep.

6.190

4.164

5.387

5.235

4.165

2.294

931

273

99

21

594

Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje je 9.630 nezaposlenih, od toga, 4.584 žene. Tokom godine 2.455 lica zasnovalo je radni odnos na neodređeno, a 4.841 na određeno vreme.

Naš grad je u decembru mesecu imao 12.811 penzionera, od toga invalidskih penzionera - 2.746, starosnih penzionera - 6.534 i porodičnih - 3.531.

Naročito nehigijenskih naselja na teritoriji grada nema. Romi su grupisani u nekoliko naselja, na rubovima naseljenog mesta Sremska Mitrovica, Mačvanske Mitrovice i Laćarka, koja nisu nehigijenska (imaju vodu, struju, kuće od tvrdog materijala i dr.).

Zdravstvena zaštita stanovništva se realizuje u Zdravstvenom centru Sremska Mitrovica, koji pokriva teritoriju celog Srema. U Zdravstvenom centru zaposleno je 212 lekara od čega 104 specijalista. 9 specijalista angažovano je za zdravstvenu zaštitu žena, 8 radi na zdravstvenoj zaštiti predškolske dece, a 7 na zaštiti školske dece i omladine. Na jednog lekara ima 399 stanovnika.

Na teritoriji grada ukupno ima 11 (matičnih) osnovnih škola sa 346 odeljenja i 7.142 učenika. Ukupno ima 7 srednjih škola u kojima se u 170 odeljenja školuje 4.214 dece. Takođe, u Sremskoj Mitrovici postoji Visoka škola za obrazovanje vaspitača u kojoj je upisan 321 student sa teritorije celog Srema.

Škola za osnovno i srednje obrazovanje "Radivoje Popović" u ukupno 27 odeljenja ima upisano 191 učenika. U okviru škole deluje i Dnevni boravak za decu, omladinu i odrasla lica ometena u psihičkom razvoju, osnovan opštinskom Odlukom 1997. godine, koji ima nešto preko 30 korisnika.

U Sremskoj Mitrovici postoji i Dom učenika u kome je smešteno 167 srednjoškolaca.

Predškolska ustanova "Pčelica" ima 8 objekata (6 u naseljenom mestu Sremska Mitrovica, po jedan u Mačvanskoj Mitrovici i Laćarku) i 20 pripremnih predškolskih grupa u selima, u kojima je zbrinuto ukupno 1803 mališana.

Struktura stanovništva starijih od 15 godina po obrazovanju i polu (popis iz 2002. god.)

Ukupno: 72.178, žena 37.359

 

Bez škole

1-3 razreda

4-7 razreda

Osnovno obrazovanje

SSS

VSS

Visoka

Nep.

Ukupno:

4.362

1.495

10.834

17.261

30.524

2.926

3.468

1.308

Žena:

3.287

1.056

6.461

9.314

13.633

1.440

1.654

514

Postupak privatizacije društvenih preduzeća bi trebao da bude okončan krajem 2008. g. Skoro sva društvena privredna preduzeća u Gradu Sremska Mitrovica su privatizovana (uglavnom neuspešno), a manji broj se nalazi u postupku privatizacije. Za sada u procesu privatizacije se ne nalaze preduzeća od opšteg interesa (državna, javna i preduzeća koja su u sastavu velikih sistema).

Neka preduzeća su likvidirana, u nekim je višestruko smanjen broj radnika, ali mala i srednja preduzeća zauzimaju sve značajnije mesto u razvoju našeg grada.

Najznačajnije novootvoreno preduzeće sa najviše zaposlenih je "Moeller electric". JP "Matroz" sa 1200 zaposlenih radnika je tokom 2007. g. otišlo pod stečaj.

Prosečna bruto zarada za Grad Sremska Mitrovica za novembar 2007. godine je 39.505,00 din., privreda 34.030,00 din., vanprivreda 45.519,00 din., a prosečna zarada bez poreza i doprinosa je 28.285,00 din., u privredi 24.436,00 din. a u vanprivredi 32.512,00 din.

ANALIZA KONTEKSTA

1) ANALIZA ZAINTERESOVANIH STRANA

Krajnji korisnici-ce

Ključni partneri

- deca i mladi

- prosveta, zdravstvo, Predškolska ustanova, Centar za socijalni rad, Nacionalna služba za zapošljavanje, nevladine organizacije, Lokalna samouprava, Ministarstvo omladine i sporta, Ministarstvo rada i socijalne politike

- osobe sa invaliditetom

- Ministarstvo rada i socijalne politike - sektor zaštite osoba sa invaliditetom, Lokalna samouprava, nevladine organizacije, Nacionalna služba za zapošljavanje, Centar za socijalni rad, Fond PIO, zdravstvo, prosveta, Ministarstvo omladine i sporta.

- odrasla i stara lica

- Lokalna samouprava, Centar za socijalni rad, nevladine organizacije, Ministarstvo rada i socijalne politike, zdravstvo

- nezaposleni

- Ministarstvo rada i socijalne politike, Nacionalna služba za zapošljavanje, Fond PIO, Centar za socijalni rad

Matrica za analizu ključnih zainteresovanih strana

Zainteresovana strana i njene osnovne karakteristike

Potrebe zainteresovane strane

Kapaciteti zainteresovane strane (znanja, veštine, društvena moć...)

Šta motiviše zainteresovanu stranu na promene

Aktivnosti koje je moguće sprovesti da bi se odgovorilo na potrebe zainteresovane strane

1. Krajnji korisnici

deca i mladi

1. deca bez roditeljskog staranja
2. socijalno i materijalno ugrožena
3. deca iz porodica sa poremećenim porodičnim odnosima
4. deca ometena u razvoju
5. deca sa poremećajima u ponašanju
6. ostala deca i mladi

1. smeštaj - prihvatilište
2. finansijska i materijalna podrška (MO, dodatak za pomoć i negu, jednokratne pomoći, stipendije, putni troškovi)
3. starateljstvo
4. obrazovanje
5. zapošljavanje
6. sport i rekreacija
7. specijalizovane zdravstvene usluge (diferencijalna dijagnostika na institutima i klinikama)

1. mladost
2. otvorenost za promene
3. energija
4. volja

1. promena kvaliteta života
2.
ponuda novih sadržaja i kapaciteta u lokalnoj sredini
3. osposobljavanje za samostalni život
4. povratak u vršnjačku grupu
5. prihvatanje od strane roditelja i sredine
6. izgradnja novog sistema vrednosti

1. hraniteljstvo
2. ustanove socijalne zaštite
3. usvojenje
4. stanovanje uz podršku
5. prihvatilište
6. MO, dodatak za negu i pomoć, jednokratne pomoći, putni troškovi, stipendije, obezbeđivanje knjiga
7. psihosocijalna podrška
8. savetodavni rad
9. ravnopravno školovanje
10. osposobljavanje za samostalni život
11. uključivanje u sportske aktivnosti prema sposobnostima

osobe sa invaliditetom

1. nemogućnost funkcionisanja i kretanja
2. upućenost na druga lica
3. otežano kretanje
4. senzorni invalidi (gluvi i slepi)
5. neprilagođenost okruženja

1. lečenje i rehabilitacija
2. obrazovanje
3. osposobljavanje za samostalni život
4. zapošljavanje
5. integracija u lokalnu zajednicu
6. informisanje
7. dostupnost zadovoljavanja potreba
8. podrška porodici
9. sport i rekreacija

1. želja za podizanjem kvaliteta života
2. spremnost za saradnju
3. preostale sposobnosti

1. želja za dostupnim i raznovrsnim školovanjem
2. osposobljavanje za samostalan život i zapošljavanje
3. integracija u lokalnu zajednicu

1. unapređivanje zdravstvene zaštite (lekovi, ortopedska pomagala, rehabilitacioni centri)
2. Mogućnost ostvarivanja prava iz Zakona o zdravstvenoj zaštiti
3. informisanost o mogućnosti školovanja i zapošljavanja
4. uklanjanje arhitektonskih barijera
5. psihosocijalna podrška i pravna pomoć
6. personalna asistencija
7. dnevni boravak za osobe sa invaliditetom

odrasla i stara lica

1. 15,85% starih - starijih od 65 godina u ukupnoj populaciji
2. staračka samačka domaćinstva
3. nedostatak materijalnih sredstava
4. narušeno zdravlje
5. neadekvatno porodično staranje

1. finansijska i materijalna podrška
2. briga porodice
3. poboljšanje uslova stanovanja
4. pomoć pri organizaciji svakodnevnog života
5. potreba za institucionalnim smeštajem
6. potreba za integracijom u lokalnu sredinu
7. potreba za lečenjem
8. kulturne potrebe
9. radno angažovanje

1. iskustvo, znanje, razumevanje strpljenje
2. želja za aktivnim i kvalitetnim životom
3. očuvane sposobnosti

1. obogaćivanje životnih aktivnosti
2. zdraviji i kvalitetniji život

1. dodatna finansijska i materijalna pomoć
2. edukacija porodice
3. razvijanje servisa (ketering)
4. pomoć u kući
5. mobilni timovi
6. klubovi za stare
7. kućni lekar i patronažna služba
8. kursevi
9. manifestacije
10. porodični smeštaj

nezaposleni

1. nedostatak finansijskih sredstava
2. nemogućnost zadovoljavanja životnih potreba (i osnovnih i sekundarnih)
3. nemogućnost izdržavanja porodice i sve posledice koje proizilaze iz toga
4. lično nezadovoljstvo, nizak nivo samopoštovanja, samopouzdanja i osećaj nesigurnosti
5. osećaj neverice u pozitivan ishod, pad motivacije i opasnost od socijalne izolacije

1. potreba za pronalaženjem zaposlenja,
2. za obezbeđivanjem materijalne sigurnosti, kako svoje lične, tako i porodične
3. za radom, postizanjem rezultata, samopotvrđivanjem i unapređivanjem
4. za samopoštovanjem, i poštovanjem i uvažavanjem od strane okruženja
5. za uključivanjem u svet rada

1. spremnost za rad, motivacija i energičnost
2. posedovanje stručnih znanja i veština, a kod nekih i bogato prethodno radno iskustvo
3. prilagodljivost na nove uslove rada, saradljivost i spremnost na učenje i napredovanje
4. spremnost za razne oblike dokvalifikacije i prekvalifikacije, pa i promenu stručne spreme,
5. spremnost za rad u drugom zanimanju,
6. spremnost za sticanje radnog iskustva kroz volontiranje
7. spremnost za pokretanje sopstvenog biznisa

1. želja za pronalaženjem dugoročnijeg zaposlenja
2. potreba za postizanjem boljeg kvaliteta života za sebe i svoju porodicu,
3. potreba da se kroz rad potvrđuje,
4. osećaj daje društvo zainteresovano za rešavanje problema nezaposlenosti,
4. svest o tome da je nadležna Služba zainteresovana za rešavanje njegovog problema, na najbolji mogući način

1. pojačati aktivnosti na potpunijoj informisanosti nazaposlenih lica, kako o slobodnim poslovima, tako i o programima koje realizuje NSZ (više uključiti medije),
2. angažovati lokalnu samoupravu da predvidi sredstva u budžetu za podršku programima koje realizuje Filijala za zapošljavanje, ili za neke nove programe, koji bi posredno ili neposredno rezultirali zapošljavanjem (volontiranje, kursevi, edukacije).

2. Ključni partneri

lokalna samouprava

1. opredeljenje za sprovođenje reforme
2. osposobljena i ažurna gradska uprava
3. nerazvijena privreda
4. mala i srednja preduzeća u razvoju
5. polovina stanovništva bavi se poljoprivredom u teškim uslovima
6. odliv stručnih kadrova u velike gradove
7. posle niza godina pozitivan natalitet

1. donošenje strategije lokalnog održivog razvoja
2. donošenje strategije smanjenja siromaštva
3. stvaranje uslova za razvoj privrede, preduzetništva, turizma, poljoprivrede
4. koordinacija partnerstva davaoca usluga
5. razvoj kapaciteta za aktivno i rekreativno bavljenje sportom

1. povoljan geografski položaj
2. bogato kulturno istorijsko nasleđe
3. blizina granica i velikih gradova
4. potencijal za razvoj turizma i iskorišćavanje reke Save
5. dobri prirodni uslovi za razvoj poljoprivrede
6. moderna lokalna samouprava
7. efikasno pružanje usluga
8. spremnost za promene
9. dovoljan broj stručnih kadrova
10. međunarodna saradnja
11. kapaciteti za razvoj sporta

1. da svi građani budu zadovoljni
2. ekonomska situiranost građana
3. smanjenje broja nezaposlenih
4. poboljšanje kvaliteta života dece i omladine

1. donošenje strategije lokalnog razvoja
2. unapređenje zakonske regulative za razvoj privrede i poljoprivrede
3. davanje subvencija za razvoj malih i srednjih preduzeća i seoskih domaćinstava
4. formiranje gradskog tela za koordinaciju
5. poboljšanje materijalno tehničkih uslova za razvoj sporta

Centar za socijalni rad

1. Jedina ustanova na teritoriji grada koja obavlja delatnost iz oblasti socijalne zaštite, a od posebnog je društvenog interesa
2. Razvija i realizuje socijalnu i porodično pravnu zaštitu korisnika
3. Vodi evidenciju o korisnicima i pruženim uslugama primenom integrisanog informacionog sistema Centara za socijalni rad Srbije - integral
4. Osim redovnih, Zakonom definisanih poslova, poseban akcenat u radu stavlja na razvijanje i afirmisanje različitih i sveobuhvatnih modela podrške deci, mladima, odraslim i starim licima, baziranih na kreativnosti, inovativnosti i komplementarnosti usluga, i načina rada sa korisnicima, kroz realizaciju različitih razvojno preventivnih programa
5. U svom radu poštuje načela humanosti, odgovornosti, poštovanja ljudskih prava, poštovanja ličnosti i uvažavanja različitosti
6. Ulaže velike napore u razvijanju multisektorske saradnje

1. poboljšanje uslova rada (potreban dodatni prostor, bolja tehnička opremljenost, proširenje postojeće računarske mreže, vozilo za prevoz osoba sa invaliditetom, starih, bolesnih i nepokretnih)
2. veći broj zaposlenih
3. kontinuirano stručno usavršavanje zaposlenih
4. formiranje mobilnog tima za neodložne intervencije
5. izrada informativnog materijala koji bi korisnicima omogućio bolji uvid u prava i dostupnost usluga

1. objekat površine 240 m2, sa salom za sastanke i 16 kancelarija
2. terapeutska soba opremljena kamerom sa video i zvučnim zapisom i pratećom opremom
3. tehnička opremljenost Centra: 14 računara, 2 laserska štampača, 1 foto kopir aparat, 1 telefaks, 1 TV, 1 video rekorder, 1 kasetofon, 1 fotoaparat, 1 telefonska centrala sa dve linije i jednom internet adresom i 2 automobila
4. struktura 35 zaposlenih: socijalnih radnika 12, pravnika 3, psihologa 4, pedagoga 2, računovodstvenih radnika 2, administrativnih radnika 2, radnika na tehničkim poslovima 2, viša medicinska sestra 1, gerontodomaćice 6
5. osposobljenost stručnih radnika kroz sledeće edukacije: sistemsko porodična terapija -2 porodična terapeuta, 2 trenera za hraniteljstvo, 5 stručnih radnika sa početnom obukom za
medijatore, 2 aktivna trenera za borbu protiv nasilja u porodici, 1 savetodavac sistemske porodične terapije protiv alkoholizma, 2 stručna radnika sa završenim socio edukativnim programom "škola za roditelje"
6.
razvijena mreža hraniteljskih porodica kuća na pola puta - korak do samostalnosti mladih koji izlaze iz sistema socijalne zaštite.
7. služba pomoći u kući na nivou grada
8. savetovalište za brak i porodicu

1. Dosadašnja praksa u radu ukazuje na neophodnost proširenja postojećih delatnosti i otvaranje novih servisa koji će omogućiti blagovremeno i kvalitetno zadovoljenje potreba korisnika
2. Svest o pozitivnim rezultatima u praksi drugih sistema socijalne zaštite (evropske zemlje u kojima je sistem socijalne zaštite na visokom nivou) koje prepoznajemo kao primenljive u našoj zemlji

1. Dodatna materijalna izdvajanja lokalne samouprave i resornog ministarstva
2. Primena u praksi "Pravilnika o standardima i organizaciji rada centara za socijalni rad, te sadržaju i načinu vođenja evidencije i dokumentacije o stručnom radu"
3. Aktivna, kvalitetna i kontinuirana saradnja ključnih partnera u lokalnoj zajednici

Zdravstveni centar

1. građani Grada Sremska Mitrovica upućeni na korišćenje zdravstvenih usluga u okviru Doma zdravlja i Opšte bolnice.

1. Neophodnost da službe Doma zdravlja čine fizičku celinu, tj. budu pod istim krovom, što će doprineti bržem, dostupnijem i kvalitetnijem pružanju zdravstvenih usluga.
2. Odgovarajuće građevinsko rešenje laboratorije Doma zdravlja - proširenje kapaciteta - što priliv pacijenata nameće kao nužnost.
3. Uvođenje novih metoda, kao i popularisanje postojećih npr. ambulanta za prevenciju gojaznosti, denzitometrija, savetovalište za odvikavanje od pušenja, savetovalište za mlade
4. Rešenje problema prostora neophodnog za funkcionisanje Razvojnog savetovališta, kao bitne karike u lancu zdravstvene zaštite dece (dece do 18 god. i dece sa posebnim potrebama)

1. Otvorenost i potreba da se šire informacije koje će doprineti povećanju zdravstvene kulture građana Sremske Mitrovice
2. Nedovoljna saznanja o značaju prevencije u ranom otkrivanju bolesti.
3. Nedovoljna informisanost u pogledu prava koje pacijenti imaju kao korisnici zdravstvenih usluga.

1. Kvalitetno pružanje zdravstvenih usluga građanima Grada Sremska Mitrovica

1. Jačanje prevencije i škroka edukacija stanovništva kroz tribine, predavanja, popularne emisije na elekronskim medijima, tipa pitanja i odgovori, obeležavanje značajnih datuma: mesec borbe protiv raka, pušenja, tuberkoloze i sl.
2. Konstantna edukacija zaposlenih u zdravstvu, kao nužan preduslov kvalitetnijih usluga.
3. Čvršće povezivanje službi, kako na nivou rukovodilaca, tako i samih radnika (bolji protok informacija, timski rad)

Nacionalna služba za zapošljavanje

1. filijala u S. Mitrovici obuhvata Grad Sr. Mitrovicu, i šest opština: Rumu, Šid, Pazovu, Pećince, Inđiju i Irig
2. od ukupnog broja nezaposlenih u filijali, Grad Sremska Mitrovica ima 9630 od toga su 47,6% žene.
Po stepenu struč:
I - 2658
II -780
III - 2602
IV - 2757
V - 147
VI - 416
VII - 270
po starosti:
do 18 god - 40
od 19 do 25 - 1452
od 26 do 30 - 1099
od 31 do 40 - 2234
od 41 do 50 - 2648
preko 50 - 2157
3. pored funkcije posredovanja, ima i funkcije: profesionalne orijentacije, razvoja preduzetništva, programe samozapošljavanja, osiguranja u slučaju nezaposlenosti, računovodstvo i AOP

1. pojačati saradnju sa Unijom poslodavaca
2. pojačati saradnju sa privatnim Agencijama za zapošljavanje
3. pojačati saradnju sa poslodavcima, radi obezbeđenja kadrova putem prekvalifikacije i dokvalifikacije

1. stručni kadar veoma osposobljen za poslove koje obavlja
2. društvena moć veoma slaba

1. orijentacija da je nezaposlenost ekonomska, a ne socijalna kategorija
2. orijentacija da se krajnjim korisnicima pruže svi uslovi da od sebe stvore vrlo produktivnog člana ovog društva

1. stvoriti još povoljnije uslove za strana i domaća ulaganja u privredu, poljoprivredu, sport i turizam
2. opredeliti sredstva iz lokalnog budžeta za podršku programima koje inače realizuje Filijala zapošljavanja (programi samozapošljavanja, volonteri, pripravnici, prekvalifikacije i dokvalifikacije, i razne obuke po potrebi)
3. pojačati rad na potpunijoj informisanosti nezaposlenih lica o svim aktivnostima NSZ

Crveni krst

1. humanitarna, nezavisna neprofitna i dobrovoljna organizacija, osnovana za teritoriju Grada Sremska Mitrovica
2. ima položaj organizacije koja pomaže nadležnim organima Grada Sremska Mitrovica u humanitarnoj oblasti

1. finansijska podrška lokalne samouprave neophodna za potpuno realizovanje Zakonom poverenih poslova,
2. rešavanje imovinsko pravnih odnosa

1. Zakon o Crvenom krstu Srbije,
2. volonteri (omladina i edukovani stručni saradnici),
3. materijalno tehnička sredstva (vozila, kompjuterska oprema, oprema za delovanje u nesrećama, vešernica, oprema za narodnu kuhinju),
4. poslovni prostor

1. Misija Crvenog krsta - da olakša ljudsku patnju, pomoć ugroženima (u ratnim i mirnodopskim uslovima), prosvećivanje u oblasti zdravstvene i socijalne zaštite
2. principi Crvenog krsta - humanost, nepristrasnost, neutralnost, nezavisnost, dobrovoljnost, jedinstvo, univerzalnost
3. Zakonom povereni poslovi i ovlašćenja
4.
ostvarivanje ciljeva Crvenog krsta

1. sprovođenje Zakonske regulative o finansiranju Crvenog krsta, Zakona o lokalnoj samoupravi, Zakona o bezbednosti na radu i Zakona o CK Srbije,
2. regulisanje imovinsko pravnih odnosa

Prosveta

1. Predškolska ustanova "Pčelica" - 1803 mališana smeštena u 8 objekata (6 u naseljenom mestu Sremska Mitrovica, po jedan u Mačvanskoj Mitrovici i Laćarku) i 20 pripremnih predškolskih grupa u selima.
2. 11 osnovnih škola (matičnih) sa 7142 učenika
3. 7 srednjih škola sa 4214 učenika
4. dom učenika sa 167 srednjoškolaca
5. Visoka škola za obrazovanje vaspitača sa 321 studentom

- nužno je usklađivanje sistema obrazovanja sa pravcima opšteg razvoja
- osavremeniti nastavne planove i programe i obrazovne sadržaje
- poboljšanje uslova i načina njihove realizacije,
- unapređenje nastavnog procesa i podizanje ukupne uspešnosti sistema obrazovanja i vaspitanja
- bolja integracija dece sa posebnim potrebama u redovni školski sistem
- proširenje delokruga rada sa talentovanom decom

- stručan i kompetentan kadar osposobljen za poslove koje obavlja
- stalno usavršavanje i edukovanje i primena inovacija
- kontinuirana podrška školama, nezavisno od seminara i specijalizovanih kurseva i programa.

osposobljavajući pojedince za stvaralaštvo, obrazovni sistem pridonosi opštem napretku društvenog, privrednog naučnog i kulturnog delovanja,
- stvaranje sistema kvalitetnog vaspitanja i obrazovanja, pretpostavka je trajnog uspešnog razvitka

- u saradnji sa Ministarstvom prosvete utvrditi programsku ponudu za usavršavanje nastavnika na lokalnom nivou,
- definisati mehanizme praćenja i internog i eksternog vrednovanja efikasnosti primenjenih programa i načina usavršavanja
- povezati i uspostaviti bolju saradnju obrazovnih ustanova sa socijalnim partnerima i ustanovama kulture

Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo za sport i omladinu, Ministarstvo ekonomije, Pokrajinski sekretarijat za socijalnu zaštitu

1. predlaganje zakona i sprovođenje reformi,
2. nadležnost za stanje u oblastima za koje su osnovani
3. finansiranje prava i delatnosti
4. koordinacija rada

1. bolja međusobna saradnja
2. efikasna administracija
3. poboljšati protok informacija,
4. pojačati finansijske fondove i različite programe

1. stručnost, znanje, veština, finansijska moć, velika društvena moć,
2. iskustvo iz različitih projekata,
3. poznavanje specifičnih problema
4. organizacione sposobnosti

1. odgovoran pristup partnerstvu
2. mogućnost unapređenja društvenih uslova

1. finansijska podrška
2. uspostavljanje još bolje saradnje sa lokalnom samoupravom i institucijama sistema
3. pojednostavljenje procedura za realizaciju projekata
4. omogućavanje krajnjem korisniku lakšu dostupnost informacijama

Nevladine organizacije

1. Društvo za cerebralnu i dečju paralizu Sremskog okruga
2. Udruženje slepih i slabovidih,
3. Međuopštinska organizacija gluvih i nagluvih
4. Društvo za pomoć MNRO
5. Udruženje obolelih od MS
6. Društvo za pomoć osobama sa LDOWN sindromom
7. Društvo za borbu protiv šećerne bolesti
8. Udruženje invalida rada
9. Udruženje penzionera,
10. Udruženje žena,
11. Udruženja Roma,
12. HU "Prijatelji",
13. UG "Pro vitae"
14. UG "Grupa 022"
15. UG "Ženski centar"
16. UG "Inicijativa mladih Srema"
17. Župni caritas

1. finansijska, prostorna i tehnička podrška lokalne samouprave,
2. partnerstvo sa lokalnom samoupravom
3. umreženost na lokalnom nivou

1. edukovanost
2. visoka profesionalnost
3. volonterski rad
4. adekvatna i jedina podrška ciljnoj grupi
6. motivacija

1. rešavanje problema i zadovoljavanje potreba ciljne grupe
2. podizanje kvaliteta života
3. želja za pozitivnom promenom

1. konkurisanje kvalitetnim projektima
2. umrežavanje unutar nevladinog sektora
3. popularisanje nevladinog sektora

Fond PIO

1. filijala obuhvata S. Mitrovicu, Rumu, Šid, Pazovu, Pećince, Irig i Inđiju

- invalid. penzioneri
- penzioneri samostalnih delatnosti,
- poljoprivredni penzioneri
- dodatak za pomoć i negu 2. lica,
- dodatak za telesno oštećenje

1. saradnja sa drugim fondovima
2. potreba za efikasnijim radom i bržim protokom informacija

1. stručni kadar osposobljen za posao koji obavlja

1. orijentacija da krajnjim korisnicima pruži odgovarajući stepen zaštite, koji odgovara njihovom zdravstvenom stanju (izmena zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju)

1. izmeniti Zakon u pogledu kategorija invalidnosti
2. usmeriti korisnike prema odgovarajućoj instituciji, koja vrši procenu preostale radne sposobnosti
3. opredeliti sredstva iz lokalnog budžeta, radi zapošljavanja takvih lica

2) ANALIZA STANJA U SEKTORU SOCIJALNE ZAŠTITE

Centar za socijalni rad "Sava" u Sremskoj Mitrovici je jedina Ustanova na teritoriji grada koja obavlja delatnost socijalne zaštite, sa tradicijom u radu dugom 45 godina.

Na evidenciji Centra, na kraju 2007. godine, bilo je 6669 korisnika socijalne i porodično pravne zaštite, a još 1881 lice je obuhvaćeno radom u okviru preventivnih programa, tribina i radionica, kao i kroz izdavanje različitih vrsta uverenja.

Broj i struktura korisnika socijalne zaštite

korisnici socijalne pomoći

1165 porodica

korisnici dečjeg dodatka

3007

korisnici tuđe nege i pomoći uvećan dodatak

346, 210

korisnici ustanova za smeštaj

175

korisnici jednokratne pomoći

1504

broj dece na hraniteljstvu

50

broj hraniteljskih porodica

25 aktivnih, 8 pasivnih

Grad Sremska Mitrovica (tada opština) je u 2007. godini, za Centar za socijalni rad "Sava", ukupno izdvojio 10.671.000,00 dinara, što je bilo manje od 1% od ukupnog gradskog budžeta.

Iz gradskog budžeta se sada finansira:

1. Savetovalište za brak i porodicu

Organizovano je kao posebna stručna ekipa u okviru Centra. Angažuje 2 stručna radnika sa visokom stručnom spremom: diplomiranog socijalnog radnika i diplomiranog psihologa. Oba stručna radnika su završila četvorogodišnju edukaciju iz sistemske porodične terapije u Institutu za mentalno zdravlje u Beogradu. Stekli su znanje i veštine porodičnog psihoterapeuta, te poseduju odgovarajući međunarodno priznat sertifikat. Savetovalište pruža konsultativne i savetodavno terapijske usluge. U skladu sa potrebama, sarađuju sa kolegama iz Centra, i stručnjacima iz ostalih relevantnih službi i institucija..

Tokom 2007. godine, usluge Savetovališta koristilo je 315 korisnika. Ukupno je bilo 374 seanse. Savetovalište ima terapeutsku sobu sa kompletnom pratećom opremom koja je, pored toga što se koristi u svakodnevnom terapeutskom radu, neophodna Centru i multidisciplinarnom timu u radu sa decom žrtvama nasilja, a radi maksimalne zaštite deteta i obavljanja minimalnog broja razgovora sa njim, tačnije, samo jednog razgovora. Na ovaj način smo eliminisali dodatno traumatizovanje žrtve stalnim potkrepljivanjem sećanja na stresni događaj.

2. Služba pomoći u kući i nege

U Službi je angažovano 6 gerontodomaćica - negovateljica i jedna viša medicinska sestra, kao rukovodilac Službe. Pokrivaju potrebe građana naseljenog mesta Sremska Mitrovica i Mačvanske Mitrovice. Usluge koje pružaju su besplatne. U 2007. godini, imali su 72 korisnika, kojima je pruženo preko 2000 usluga.

S obzirom na zdravstvenu patologiju stanovništva, očekivan porast obolelih od malignih neoplazmi i bolesti krvnih sudova, očekuje se sve veći broj zahteva za ovom vrstom usluga.

3. Stanovanje uz podršku za mlade koji napuštaju sistem socijalne zaštite - kuća na pola puta

Centru za socijalni rad "Sava" je kroz NIP, tokom 2006-te godine odobrena kupovina stambenog prostora koji će u narednom periodu biti korišten za stanovanje uz podršku mladih koji izlaze iz ustanova socijalne zaštite ili hraniteljskih porodica. Početkom 2007. god. kupljen je stan, po strukturi trosoban, veličine 64,65 m2, u strogom centru grada. Decembra prošle godine, ovaj stan je završen i opremljen svim neophodnim pokućstvom. Trenutno u stanu živi dvoje mladih, a obavezu plaćanja troškova investicionog održavanja, kao i režijske troškove, preuzela je Opština, sada Grad Sremska Mitrovica.

4. Dnevni boravak za decu, omladinu i odrasle sa smetnjama u psihičkom razvoju

Organizaciono pripada školi "Radivoj Popović", a Centar za socijalni rad utvrđuje pravo na korišćenje i vrši stručni nadzor nad radom. Usluge Dnevnog boravka koristi 36 lica, a grad snosi kompletne troškove rada, kao i troškove prevoza za korisnike i njihove pratioce.

5. Realizacija šestomesečnog programa "Pomoć u kući" (za sva sela Grada Sremska Mitrovica), u okviru javnih radova, u saradnji sa Ministarstvom za ekonomiju i regionalni razvoj, koji starim i bolesnim, deci i odraslim, polupokretnim i nepokretnim, korisnicima dodatka za pomoć i negu drugog lica, obezbeđuje humanije uslove života, a nezaposlenim licima, koja su socijalno ugrožena, daje mogućnost za zaposlenje. Usluge Pomoći u kući koristi 178 lica.

6. Realizacija preventivno razvojnog programa "Otključaj toleranciju"

Sprovodi se u četiri seoske osnovne škole, sa učenicima osmih razreda. U nastavku realizacije, planira se završavanje radionica sa učenicima osnovnih škola, organizovanje kviza za učenike koji su prošli radionice, na temu: Nenasilna komunikacija, tolerancija i diskriminacija. Kviz se organizuje u cilju integracije usvojenih znanja i veština kod učenika koji su prošli program, kao i promocije nenasilja i tolerancije.

7. Realizacija tribina sa temom: Alkoholizam, Nasilje u porodici, i Maloletnička delinkvencija

Dosadašnja praksa u radu ukazuje na neophodnost sprovođenja kampanje za pronalaženje i odabir hraniteljskih porodica, koje bi bile spremne da prihvate odrasla i stara lica na porodični smeštaj, realizaciju Programa "Moje snage", čija su ciljna grupa deca iz problematičnih porodica, korisnika različitih usluga Centra. Na teritoriji Grada Sremska Mitrovica postoji dobro razvijena mreža hraniteljskih porodica u kojima se na smeštaju nalaze deca bez roditeljskog staranja. Ovaj vid zbrinjavanja omogućava kvalitetnu i kontinuiranu brigu o deci koja ostaju u poznatom socijalnom okruženju, uz česte kontakte sa porodicom porekla.

Neophodno je, pored toga, realizovati program "Urgentno i specijalizovano hraniteljstvo" za decu, kao i projekta malog Doma za stare sa dnevnim boravkom za odrasla, stara i invalidna lica.

Deca i mladi sa teškim poremećajima u psihofizičkom razvoju posebno su ugroženi upućivanjem u druge sredine radi zbrinjavanja. Izmeštanjem iz sredine dolazi do prekida porodičnih i drugih socijalnih veza, javljaju se teškoće u održavanju kontakata sa porodicom. Često menjanje sredine zahteva stalne adaptacije deteta, a ako porodica i postoji, javljaju se teškoće povratka posle otpusta deteta zbog prekida socijalnih relacija u sredini porekla. Iz ovih razloga, uočena je potreba da se na lokalnom nivou osnuje domsko odeljenje za smeštaj dece sa problemima u psihofizičkom razvoju, a za koju ne postoji mogućnost smeštaja u hraniteljske porodice. Ovo odeljenje trebalo bi da bude malog smeštajnog kapaciteta, do 10 korisnika, što je u skladu sa potrebama dece i novim standardima u radu.

Realizacija projekta dnevnog centra za decu i mlade...

SWOT ANALIZA

 

•   SNAGE
- profesionalan, edukovan kadar,
- razvijene usluge,
- dobro poznavanje ciljnih grupa i njihovih potreba,
- veliki broj udruženja građana,
- postojanje GK (saveta) za planiranje socijalne politike,
- dobra saradnja na lokalnom nivou,
- opremljenost i prostor,
- postojanje Saveta za zapošljavanje,
- postojanje dobrih i ažurnih podataka o korisnicima,
- Gradska odluka o proširenim pravima,

•   SLABOSTI
- nedovoljna dostupnost usluga,
- nedovoljna informisanost seoskog stanovništva,
- nerazvijen volonterski rad u oblasti pružanja usluga
- nedovoljno izdvajanje lokalne samouprave za socijalnu zaštitu,
- uticaj politike,
- nedovoljna iskorišćenost kapaciteta,
- nepostojanje privatnog sektora kao pružaoca usluga.

 

•   MOGUĆNOSTI
- reforma sistema socijalne zaštite
- nacionalne strategije vezane za socijalnu politiku i socijalnu zaštitu
- prisustvo donatora
- decentralizacija sistema
- dobar geografski položaj za privredni razvoj

•   PREPREKE
- veliki broj nezaposlenih
- negativne posledice tranzicije
- sve starije stanovništvo
- loša zakonska regulativa
- reforma sistema socijalne zaštite
- politička nestabilnost

 

ODELJAK 5 - STRATEŠKI PRIORITETI

5.1. Razvoj lokalnih kapaciteta za realizaciju strategije razvoja socijalne zaštite

Lokalni kapaciteti vladinog sektora, za realizaciju strategije razvoja socijalne zaštite u Gradu Sremska Mitrovica su relativno dobro razvijeni, sa tradicijom u radu i zapaženim rezultatima. Stoga ih, u narednom periodu, treba učiniti dostupnijim građanima, kroz različite medijske kampanje, i time ostvariti maksimalno korišćenje raspoloživih kapaciteta.

U Gradu Sremska Mitrovica registrovano je preko 15 udruženja građana i nevladinih organizacija koje sprovode određene programe iz ove oblasti, a uz dodatnu podršku, spremni su i za realizaciju Strategije razvoja socijalne zaštite.

Nažalost, prilično je nerazvijen privatni sektor u oblasti pružanja usluga socijalne zaštite. Stoga, u narednom periodu treba preduzeti niz mera, u cilju motivisanja privatnog sektora za realizaciju Strategije. U sva tri sektora, treba podići nivo postojećih kapaciteta, stvoriti tehničko materijalne preduslove za njihovu realizaciju, uvesti nove usluge socijalne zaštite, podići nivo znanja svih profesionalaca, i realizovati njihovo međusobno umrežavanje kroz koordiniranu aktivnost Komisije za planiranje socijalne politike Grada Sremska Mitrovica.

Postoji i potreba za angažovanjem većeg broja ljudi u postojećim institucijama i organizacijama, kao i angažovanje novih, u nedostajućim sektorima. Problem nam je takođe i neadekvatan prostor i oprema. Postoji potreba za kontinuiranim stručnim usavršavanjem zaposlenih u sistemu socijalne zaštite..

Slaba informisanost određene kategorije korisnika, ukazuje na nužnost štampanja brošure - vodiča kroz prava, koji će, pre svega, stanovnicima sela, učiniti dostupnim informacije o pravima i mogućnostima koje im reforma pruža.

Formirana je Komisija za planiranje socijalne politike koja treba da se aktivira i u oblasti projektnog menadžmenta, sa akcentom na mogućnost pribavljanja finansijskih sredstava za nove usluge socijalne zaštite, kao i za praćenje i implementaciju decentralizacije sistema socijalne zaštite u lokalnoj sredini..

5.2. Zaštita dece i mladih

Problemi i dijagnoza stanja

U Gradu Sremska Mitrovica živi 85.902 stanovnika, od čega je 13.166 dece i omladine od 1-19 godina. U našem gradu ne postoji jedinstvena baza podataka o deci i mladima koja bi obezbedila validne podatke o uključenosti ovog dela populacije u društvenu brigu i zaštitu.

Prema podacima Gradske uprave za obrazovanje i kulturu oko 13.166-oro dece obuhvaćeno je sistemom školskog i predškolskog obrazovanja (1- 19 god.). Od tog broja 1803 deteta je uključeno u sistem predškolskog, 7142- oje dece je u osnovnim školama, a 4214-oro dece pohađa srednje škole.

U Gradu Sremska Mitrovica ima:

• 9 objekata predškolske ustanove, (od 1. septembra 2008. godine - 7 objekata u naseljenom mestu Sremska Mitrovica, po 1 objekat u Laćarku i Mačvanskoj Mitrovici) i 20 pripremnih predškolskih grupa u selima,

• 10 osnovnih škola, sa 23 područna odeljenja,

• 7 srednjih škola koja su skoncentrisana u naseljenom mestu Sremska Mitrovica

Prema izveštaju Centra za socijalni rad "Sava" ukupan broj dece i mladih koji su prošli kroz sistem socijalne zaštite u 2007. god. je 2545 osoba. Kretanje ukupnog broja dece i mladih po osnovnim kategorijama dat je u Tabeli 1.

Tabela 1

Deca i mladi

2007.

Bez roditeljskog staranja

131

Socio-materijalno ugrožena

1586

Iz porodica sa poremeć. porod. odnosima

301

Ometena u razvoju

147

Sa poremećajem u ponašanju

151

Ostala deca i omladina

229

UKUPAN BROJ

2545

Prioritetni problemi:

Na osnovu iznetih podataka institucija i njihovog iskustva u radu i praćenju društvenih pojava može se izdvojiti sledeći problem i smernice za rešenje.

1. nepostojanje preventivnih programa za decu i mlade na suzbijanju negativnih društvenih pojava,

2. nedostatak programa podrške deci i mladima koji su socijalno ugroženi a posebno deci iz marginalizovanih grupa,

3. nedostatak programa pomoći i podrške deci i mladima u procesu osamostaljivanja.

Preporuke i poželjne strateške intervencije:

1. Preventivno delovanje na suzbijanju negativnih društvenih pojava

Naglasak treba staviti na politiku prevencije koja omogućava pravilan razvoj, uspešnu socijalizaciju i integraciju sve dece i svih mladih, posebno kroz porodicu, zajednicu, grupe vršnjaka, školu, profesionalnu obuku, rad, kao i kroz nevladine organizacije. Oni treba da budu prihvaćeni kao punopravni i jednaki partneri u procesima socijalizacije i integracije.

Opšta prevencija podrazumeva sveobuhvatne preventivne planove koji treba da budu ustanovljeni na svim nivoima vlasti i da sadrže sledeće:

a) detaljne analize problema i liste programa, službi, ustanova i raspoloživih sredstava;

b) jasno definisane odgovornosti kvalifikovanih organa i institucija i osposobljavanje zaposlenih na preventivnim aktivnostima;

v) mehanizme za odgovarajuću koordinaciju preventivnih aktivnosti između vladinih i nevladinih tela;

g) politika, programi i strategije zasnovani na prognostičkim studijama koje treba da budu pod stalnim nadzorom i pažljivo procenjivane tokom primene;

d) metode za efikasno smanjivanje mogućnosti za rizična ponašanja;

đ) angažovanje zajednice kroz širok dijapazon službi i programa.

Konkretne aktivnosti:

• Razvijanje programa dnevnog boravka za decu koja nemaju adekvatne uslove za život i učenje.

• Savetovališta za adolescentne krize za pomoć porodicama kojima je potrebna pomoć u rešavanju sukoba i problema dece koji izazivaju nestabilnost.

• Razvijanje porodičnog smeštaja u smislu širenja mreže hraniteljskih porodica sa posebnim akcentom na specijalizovano hranilaštvo u cilju prihvata dece sa problemima u razvoju. Ovaj vid smeštaja neophodan je u slučajevima nestabilnih i nesređenih porodica, kada su napori zajednice da pomogne roditeljima u rešavanju takvih problema bili neuspešni, a proširena porodica nije u stanju da ispuni svoju ulogu.

• Razvijanje preventivnih programa za porodice iz marginalizovanih grupa sa ciljem socijalizacije njihove dece.

• Primena programa "Škola za roditelje" u cilju pružanja mogućnosti porodicama da uče o roditeljskoj ulozi i obavezama u pogledu razvoja dece i brige o deci, unapređujući pozitivan odnos roditelj-dete, stvarajući kod roditelja osećaj za probleme dece i mladih i podstičući njihovo učenje u porodičnim aktivnostima.

• "Škola života" za decu obolelu od šećerne bolesti u kojoj se osposobljavaju za život sa dijabetesom.

• Razvijanje programa predbračnog savetovališta radi učenja roditeljskih uloga mladih koji stvaraju svoje porodice.

• Osnivanje namenskih fondova na nivou grada za dugoročnu pomoć porodici u smislu prevencije smanjenja siromaštva.

Preventivne aktivnosti kroz obrazovne institucije:

• Jedinstvena evidencija predškolske dece sa ciljem njihovog blagovremenog uključivanja u sistem osnovnog obrazovanja, sa posebnim akcentom na decu iz marginalizovanih grupa.

• U okviru osnovnog obrazovanja razvijati preventivne edukativno-vaspitne programe za decu koja pokazuju neuspeh u školi sa ciljem završavanja osnovnog obrazovanja. Ovi programi pored edukativnog moraju da imaju i korektivno vaspitni rad na podučavanju osnovnim vrednostima društva i razvijanju poštovanja za kulturni identitet i kulturne obrasce samog deteta, za društvene i civilizacijske vrednosti, ljudska i građanska prava.

• Formiranje fonda na nivou grada za stručno osposobljavanje mladih koji su van sistema srednjoškolskog obrazovanja i pomoći mladima koji se nalaze u situaciji povećanog društvenog rizika /za nabavku učila i druge školske opreme kao i za plaćanje mesečnih karti/.

• U okviru osnovnog i srednjoškolskog obrazovanja razvijati programe rada sa talentovanom decom i razvijati ih do njihovog punog potencijala.

• Formiranje učeničkih parlamenata, organizovanje učeničkih debata i sl. sa ciljem uključivanja mladih kao aktivnih i efikasnih učesnika u obrazovni i drugim školskim procesima.

• Organizovanje akcija učenika koje podstiču osećaj identifikacije i pripadanja školi i zajednici.

• Razvijanje programa edukacije o toleranciji i različitostima.

• Organizovanje profesionalnog savetovališta koje će obezbeđivati informacija i savete u pogledu stručne obuke, mogućnosti za zapošljavanje i profesionalnog razvoja.

• Razvijanje preventivnih programa sa ciljem sprečavanja upotrebe alkohola, droga i drugih štetnih supstanci od strane mladih.

Nosilac: Lokalna zajednica, Obrazovne institucije, Nevladine organizacije.

U okviru školskih sistema treba planirati, razvijati i sprovoditi vannastavne aktivnosti od interesa za mlade, u saradnji sa grupama iz zajednice.

• Formiranje mešovitih /učenici i nastavnici/ disciplinskih tela kako bi se uspostavila adekvatna disciplinska politika u svakoj školi.

Preventivni programi u lokalnoj zajednici:

• Obezbeđivanje uslova za nesmetano uključivanje mladih u razvojne centre, objekte za rekreaciju i službe koje bi reagovale na posebne probleme dece koja su izložena društvenim rizicima.

• Obezbediti odgovarajući smeštaj mladih koji više nisu u mogućnosti da žive u svojim porodicama ili koji nemaju dom u kojem bi živeli.

• Potrebno je obezbediti niz usluga i pomoćnih mera radi rešavanja problema sa kojima se suočavaju mladi u procesu odrastanja. Takve usluge treba da obuhvate posebne programe za mlade narkomane, sa naglaskom na brizi, savetovanju, pomoći i terapijskim intervencijama.

• Nevladine organizacije koje pružaju usluge mladima treba da dobiju finansijsku i drugu podršku od vlasti i drugih institucija.

Na lokalnom nivou treba stvarati ili jačati organizacije mladih i omogućavati im punopravno učešće u rukovođenju stvarima od značaja za zajednicu. Te organizacije treba da podstiču mlade da organizuju kolektivne i dobrotvorne projekte, posebno projekte usmerene na pomoć mladima kojima je ona nužno potrebna /Gradska kancelarija za mlade/.

• Potrebno je stvoriti i učiniti dostupnim niz objekata i sredstava za rekreaciju koji su od posebnog interesa za mlade /sportske terene/.

Preventivna uloga medija

• Medije treba podsticati da mladima obezbede pristup informacijama koje su od značaja za njih /Omladinski mediji ili omladinske emisije/.

• Medije treba podsticati da prikazuju pozitivan doprinos mladih u društvu, da šire informacije o postojanju službi, ustanova i mogućnosti za mlade u društvu.

• Mediji treba da budu svesni svoje široke društvene uloge i odgovornosti, kao i svoga uticaja u prenošenju informacija koje se odnose na upotrebu droga i alkohola od strane mladih. Oni treba da koriste svoju moć u pravcu sprečavanja upotrebe droga, emitujući dosledne poruke takve prirode kroz uravnoteženi pristup. Na svim nivoima treba da budu popularisane efikasne akcije za razvoj svesti o narkomaniji i drugim negativnim društvenim pojavama.

2. Programi podrške deci sa rizikom u ponašanju

• Za efikasno pružanje usluga neophodno je obezbediti uslove za kadrovsko proširenje kapaciteta stručnih ustanova, kao što je Centar za socijalni rad, u cilju odvajanja dijagnostičkog i plansko - korektivnog rada.

• Obezbediti sredstva za potrebne edukacije stručnjaka koji se bave problemima mladih sa antisocijalnim ponašanjem.

• Formiranje jedinstvene evidencije o deci i mladima sa rizikom u ponašanju i službe praćenja sa ciljem istraživačko analitičkog rada i predlaganja mera i programa zaštite na nivou lokalne zajednice.

• Edukovati i unapređivati rad službi za zastupanje dece a posebno advokata, kako bi se u sistemu sprovođenja kaznene politike obezbedilo poštovanje prava mladih u sukobu sa zakonom.

• Osnovati koordinacionu mrežu od ekonomskih, socijalnih, obrazovnih i zdravstvenih institucija i službi, pravosudnog sistema, mladih, te razvojnih i drugih relevantnih institucija.

• Razvijanje poluinstitucionalnog smeštaja

• otvoreni domovi,

• obrazovni domovi,

• dnevni boravak u centrima za obuku,

• klubova za maloletnike - disciplinski centri

i drugih odgovarajućih oblika smeštaja koji mogu da pomognu maloletnicima u njihovoj istinskoj reintegraciji u društvo.

• Formirati i razvijati Centre za medijaciju kao vid alternativnih mera u sudskom postupku

• Programi pomoći i podrške mladima sa problemima u razvoju u procesu osamostaljivanja:

• Formiranje posebne službe na nivou lokalne zajednice koja bi prihvatala, zbrinjavala i pratila maloletnike i mlađe punoletnike nakon izlaska iz socijalnih i kaznenih institucija.

• Pravljenje mreže poslodavaca sa ciljem uključivanja u radni proces mladih sa problemima u razvoju.

• Zakonsko regulisanje ekonomskih olakšica i povoljnosti za poslodavce koji su u mreži zaštite.

Analiza resursa:

•   Snage

- Obrazovan i profesionalan kadar koji se bavi decom i mladima
- Postojanje mreže institucija koje se bave decom i mladima

•   Slabosti

- Slaba komunikacija između vladinih institucija međusobno i vladinih i nevladinih organizacija
- Nepostojanje umreženih institucija i ustanova koje bi se bavile celovitošću procena potreba planiranja mera i aktivnosti ostvarivanja usluga, praćenja i njihove evaluacije
- Nemotivisanost profesionalaca u obrazovnim ustanovama da se više bave razvojem potencijala dece i mladih
- Nedovoljna ponuda sadržaja za korišćenje slobodnog vremena mladih

•   Mogućnosti

- privatni sektor kao mogući donator
- donatorski programi
- izrada Strategije razvoja socijalne zaštite
- Ministarstvo omladine i sporta, izrada strategije za mlade
- Reforma sistema socijalne zaštite

•   Prepreke

- nepostojanje lokalne Strategije za mlade
- društveno ekonomska nesigurnost
- zatvorenost institucija u okviru svoje nadležnosti
- usporeni reformski procesi, kao i nedovoljna obezbeđenost finansiranja

5.3. Zaštita starih lica

Problemi i dijagnoza stanja:

U Gradu Sremska Mitrovica živi 13.612 starih lica, starijih od 65 godina (što je 15,85% stanovništva). U protekloj godini, prema podacima Centra za socijalni rad "Sava", njih 365 su korisnici MOP-a, 250 korisnici dodatka za pomoć i negu drugog lica i 65, korisnici pomoći u kući.

Problemi populacije satarih su brojni i kompleksni:

1. nedovoljna institucionalna i vaninstitucionalna zaštita,

2. siromaštvo,

3. veliki broj staračkih, samačkih domaćinstava,

4. teško zdravstveno stanje i otežan pristup zdravstvenim ustanovama,

5. problem usamljenosti i nedovoljnog prihvatanja starih u susedstvu i porodici.

Pružaoci usluga koji se bave pružanjem usluga starim licima na lokalnom nivou su:

• Centar za socijalni rad sa službom pomoći u kući sa projektom za stare,

• Dom zdravlja, sa organizacionom jedinicom kućne terapije,

• Aktivne NVO: Crveni krst sa programom brige o starima, "Karitas" sa dnevnim centrom za stare i kućnom negom, Udruženja penzionera i invalida rada, koji imaju programe za stare.

Za kvalitetnije sprovođenje reforme socijalne zaštite na lokalnom nivou, nedostaje: institucionalni oblik zaštite starih (Dom za stare i Dnevni boravak), raznovrsnija ponuda usluga NVO, veća finansijska podrška lokalne samouprave i međusektorska saradnja (povezanost aktera). Korisnici, da bi učestvovali u realizaciji Strategije, moraju biti dobro informisani, kako o reformi socijalne zaštite, tako i o sopstvenim pravima i mogućnostima koje im reforma pruža.

Prioritetni problemi identifikovani od strane radne grupe:

1. materijalna ugroženost starih lica,

2. nedostupnost institucionalne socijalne i zdravstvene zaštite starih lica na teritoriji grada, usled izolovanosti, smanjene pokretljivosti i bolesti,

3. nedovoljno vaninstitucionalnih oblika socijalne zaštite.

Preporuke i poželjne strateške intervencije:

1. Poboljšanje materijalnog stanja starih lica,

2. Prevencija i praćenje stanja zdravlja starih i uvođenje palijativnih oblika zaštite starih,

3. Razvijanje postojećih i uvođenje novih vaninstitucionalnih oblika zaštite starih (mobilni timovi, klubovi, dnevni centri, nega i pomoć u kući),

4. Integrativni pristup u zaštiti i pružanju usluga starim licima na lokalnom nivou

Analiza resursa:

•   Snage

1. Centar za socijalni rad sa svim ključnim partnerima, koji stare ljude prepoznaju kao ciljnu grupu,
2. Profesionalni i edukovani kadar,
3. Tehnička opremljenost svih aktera,
4. Spremnost lokalne samouprave za prepoznavanje potreba ciljne grupe.

•   Slabosti

1. Nepostojanje akcionog plana za stare,
2. nedovoljno funkcionalno međusektorsko partnerstvo,
3. nepotpuna baza podataka o starima,
4. marginalizovanje ciljne grupe.

•   Mogućnosti

1. Strategija razvoja socijalne zaštite,
2. strategija smanjenja siromaštva,
3. nacionalna strategija o starenju,
4. postojanje fondova koji pospešuju implementaciju navedenih strateških elemenata.

•   Prepreke

1. Nesigurna društveno politička situacija,
2 spor proces implementacije reformskih dokumenata,
3. spor proces decentralizacije nadležnosti.

5.4. Zaštita osoba sa invaliditetom

Problemi i dijagnoza stanja

U Gradu Sremska Mitrovica živi oko 1500 osoba sa invaliditetom, što čini oko 20% populacije Sremske Mitrovice. To su osobe sa senzornim, telesnim oštećenjem i smetnjama u razvoju.

Osobe sa senzornim oštećenjem po podacima Udruženja gluvih i nagluvih i Udruženja slepih i slabovidih imaju registrovanih 630 članova.

Udruženje MNRO /osobe sa smetnjama u razvoju/ ima 150 registrovanih članova.

Osobe sa telesnim invaliditetom, sa dijagnozama: cerebralna i dečija paraliza, distrofija multipleskleroza, paraplegija, kvadriplegija po evidenciji svojih udruženja broji 165 registrovanih članova.

Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje ukupan broj lica sa invaliditetom koji je kod njih na evidenciji je 950. To su osobe sa preostalom radnom sposobnošću.

OSI, korisnika nege i pomoći drugog lica sa 100% telesnog oštećenja, prema evidenciji Centra za socijalni rad Sr. Mitrovici u našem gradu ima 568. To su OSI bez preostale radne sposobnosti i najčešće korisnici pelena, invalidskih kolica i drugih ortopedskih pomagala, osobe koje bez pomoći drugog lica nisu u stanju da zadovolje svoje najelementarnije životne potrebe.

Svim ovim brojkama treba dodati i to da postoji velik broj osoba sa invaliditetom koji svoj status invalidne osobe nisu ozvaničili, pa ni ostvarili prava koja im pripadaju po osnovu invaliditeta.

Problemi OSI su kompleksni.

• Nemogućnost funkcionisanja i kretanja, kako zbog invalidnosti, tako i zbog arhitektonskih barijera.

• Oslonjenost na druga lica.

• Odsustvo obrazovanja zbog invalidnosti.

• Siromaštvo koje se ponekad graniči sa bedom.

• Problemi usamljenosti, izolacije u široj zajednici a ponekad i u porodici. Ova kategorija je skoro nevidljiva na ulicama našeg grada.

Prioritetni problemi identifikovani od strane radne grupe za OSI Grada Sremska Mitrovica su:

• Materijalna ugroženost osoba sa invaliditetom /OSI/ zbog nezaposlenosti i neobrazovanja.

• Nedovoljna informisanost o ostvarivanju svojih osnovnih prava na lečenje i rehabilitaciju, obrazovanje, osposobljavanje, zapošljavanje i integraciju u lokalnu sredinu.

• Nedostupnost institucionalne, socijalne i zdravstvene zaštite, usled smanjene pokretljivosti a često i izolovanosti.

Preporuke i poželjne strateške intervencije:

• Uklanjanje arhitektonskih barijera u naseljenom mestu Sremska Mitrovica kao i nabavka vozila prilagođenog za prevoz OSI.

• Otvaranje dnevnog centra za OSI kao i iznalaženje mogućnosti za stanovanje uz podršku i personalnu . asistenciju

• Omogućiti školovanje i zapošljavanje OSI.

• Unaprediti zdravstvenu zaštitu /lekovi, ortopedska pomagala, rehabilitacija/.

• Edukacija u vezi ostvarivanja prava po osnovu invaliditeta.

Analiza resursa:

•   Snage

1. Postojanje udruženja OSI
2. Prepoznavanje potreba i pružanje usluga od strane CZSR i NVO
3. Prepoznavanje ciljne grupe od strane lokalne samouprave

•   Slabosti

1. Nepostojanje akcionog i strateškog plana
2. Nepotpuna baza podataka
3. Slabi kapaciteti UG OSI
4. Nedovoljna motivisanost OSI za integraciju u lokalnu zajednicu
5. Slaba povezanost udruženja OSI

•   Mogućnosti

1. Strateški plan lokalnih usluga socijalne zaštite
2. Donatorski programi
3. Reforma socijalne zaštite
4. Zakonska regulativa

•   Prepreke

1. Nedovoljna primena postojećih zakonskih propisa u oblasti zaštite OSI
2. Neusvajanje strateškog plana socijalne zaštite na lokalnom nivou
3. Spor proces decentralizacije u pružanju usluga OSI

 

ODELJAK 6 - STRATEŠKI CILJEVI

 

PRIORITET

STRATEŠKI CILJ

OPERATIVNI CILJEVI

Razvoj lokalnih kapaciteta

Razvijanje postojećih lokalnih kapaciteta, stvaranje tehničko materijalnih preduslova realizaciju strategije, uvođenje novih usluga socijalne zaštite i podizanje nivoa znanja profesionalaca

• Podizanje nivoa informisanosti građana Grada Sremska Mitrovica, naročito stanovnika sela o njihovim pravima i postojećim uslugama u oblasti socijalne zaštite na nivou lokalne zajednice
• Planiranje i praćenje razvoja usluga i realizacije strateškog plana
• Jačanje kapaciteta privatnog sektora, udruženja građana i državnih institucija i njihovo međusobno umrežavanje

Deca i mladi

Stvaranje uslova za socijalizaciju i integraciju dece i mladih u svim oblastima života

• Promocija zdravih stilova života
• Razvoj psihosocijalnih programa za decu i mlade sa problemima u ponašanju

Zaštita starih osoba

Uvođenje integralnog pristupa u zaštiti i pružanju usluga starim licima

• Umrežavanje više različitih faktora u realizaciji nege i pomoći u kući starim osobama uključujući i zdravstvene ustanove

Zaštita osoba sa invaliditetom

Podizanje kvaliteta života osoba sa invaliditetom i uvođenje novih vaninstitucionalnih socijalnih usluga

• Stvaranje uslova za integraciju osoba sa invaliditetom u društvenu zajednicu
• Podizanje informisanosti OSI, donosioca odluka u lokalnoj samoupravi i institucijama i svih građana Grada Sremska Mitrovica o stepenu dostupnosti objekata od javnog značaja

 

Prioritet br. 1

Razvoj lokalnih kapaciteta

Operativni cilj 1 Podizanje nivoa informisanosti građana Grada Sremska Mitrovica, naročito stanovnika sela o njihovim pravima i postojećim uslugama u oblasti socijalne zaštite na nivou lokalne zajednice

Aktivnost

Vreme

Odgovorna
osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Informativna kampanja

6 meseci

Predsednik GKOSPa

• Broj tribina
• Broj okruglih stolova
• Vrsta i broj štampanog materijala
• Nivo informisanosti građana

• Izveštaj nosioca kampanje
• Anketa

350.000,00 din

2 lokalne TV stanice, dvoje lokalnih novina, 5 lokalnih radio stanica, veb sajt grada, Mesne zajednice i Mesne kancelarije, Zdravstveni centar i ambulante, verske zajednice, škole, sudstvo i policija

Operativni cilj 2 Planiranje i praćenje razvoja usluga i realizacije strateškog plana

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Redovni mesečni sastanci GKOSPa

1 godina

Predsednik GKOSPa

Broj sastanaka

Zapisnici i zaključci sa sastanaka

0

Gradske prostorije za sastanke

Operativni cilj 3 Jačanje kapaciteta privatnog sektora, udruženja građana i državnih institucija i njihovo međusobno umrežavanje

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Kampanja javnog zagovaranja sa ciljem uticanja na nosioce lokalnih vlasti da kroz poreske i druge olakšice podstaknu privatni i druge sektore na pružanje usluga iz socijalne zaštite

1 godina

GKOSP

Broj donetih odluka

Službeni glasnik Grada Sremska Mitrovica

500.000,00 din

GKOSP i pojedinci od uticaja

Prioritet br. 2

Zaštita dece i mladih

Operativni cilj 1 Promocija zdravih stilova života

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Medijska kampanja

6 meseci

Lokalna uprava, NVO

• Broj i kvalitet sadržaja štampanog materijala
• Broj tribina
• Broj emisija na TV
• Broj članaka u novinama

Izveštaj nosioca kampanje, video zapis, fotografija, novinski članak

300.000,00 din

Lokalna TV stanica postojeće novinske kuće, prostor

Prevencija bolesti zavisnosti

12 meseci

Škole

• Broj mladih obuhvaćenih radionicama
• Broj i kvalitet podeljenog štampanog materijala
• Nivo znanja mladih o bolestima zavisnosti

• Izveštaji sa radionica
• Lista prisutnih na radionicama

550.000,00 din

Stručni kadar

Operativni cilj 2 Razvoj psihosocijalnih programa za decu i mlade sa rizikom u ponašanju

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Informisanje mladih kroz Savetovalište za mlade

6 meseci

Školski dispanzer

• Broj mladih koji su posetili savetovalište
• Nivo informisanosti mladih

• Evidencije poseta mladih
• Izveštaj o realizaciji

200.000,00 din

Savetovalište za mlade

Radionice nenasilne komunikacije i Škola bez nasilja u svim osnovnim školama

12 meseci

NVO, škole

• Broj mladih koji su pohađali radionice
• Broj ekscesa u školama
• Mišljenje mladih o radionicama

• Izveštaji sa radionica
• Lista prisutnih
• Anketa

600.000,00 din

Stručni kadar u školama i NVO

Prioritet br. 3

Zaštita starih osoba

Operativni cilj 1 Umrežavanje više različitih faktora u realizaciji nege i pomoći u kući starim osobama uključujući i zdravstvene ustanove

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Formiranje zajedničkih mobilnih timova

1 mesec

Lokalna samouprava, Centar za socijalni rad, Zdravstveni centar, NVO

• Broj i struktura učesnika

• Izveštaj o realizaciji

0

Postojeće institucije i organizacije prepoznatih aktera sa ljudskim, tehničkim i materijalnim resursima

Edukacija osoblja i pružanje usluga

11 meseci

Lokalna samouprava, Centar za socijalni rad, Zdravstveni centar, NVO

• Broj korisnika
• Broj usluga
• Vrste pruženih usluga
• Mišljenje korisnika

• Izveštaj o dokumentaciji
• Evidencija korisnika
• Anketa

2.700.000,00

Stručno osoblje, tehnički resursi

Prioritet br. 4

Zaštita osoba sa invaliditetom

Operativni cilj 1 Stvaranje uslova za integraciju osoba sa invaliditetom u društvenu zajednicu

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Uklanjanje arhitektonskih barijera i Nabavka prilagođenog vozila za prevoz OSI

10 meseci

Lokalna samouprava, Udruženja OSI sa partnerima

• Broj urađenih rampi za prilaz u odnosu na planirani
• Broj OSI koja koriste prevoz

Izveštaj izvođača radova, fotografija

3.500.000,00

Udruženje OSI, Direkcija za izgradnju

Operativni cilj 2 Podizanje informisanosti OSI, donosioci odluka u lokalnoj samoupravi i institucijama i svih građana Sremska Mitrovica o stepenu dostupnosti objekata od javnog značaja

Aktivnost

Vreme

Odgovorna osoba/institucija

Indikatori

Izvori verifikacije

Troškovi

Postojeći resursi

Organizovanje medijske kampanje i realizovanje okruglih stolova

6 meseci

NVO i Udruženja OSI

• Broj i kvalitet podeljenog štampanog materijala
• Broj emitovanih spotova
• Broj prisutnih učesnika okruglih stolova

Zapisnici, ankete, izveštaji

450.000,000

Postojeći mediji i ljudski resursi u nevladinom sektoru i Udruženjima OSI