STATUT

GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 88/2008)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Grad Niš je jedinica lokalne samouprave u kojoj građani ostvaruju pravo na lokalnu samoupravu, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 2

Građani ostvaruju svoje pravo na lokalnu samoupravu neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika u organima Grada Niša, upravljanjem javnim poslovima Grada od neposrednog, zajedničkog i opšteg interesa za lokalno stanovništvo.

Građani učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana, referenduma i drugih oblika učešća građana u obavljanju poslova grada, u skladu sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Građani koji imaju izborno pravo i prebivalište na teritoriji Grada Niša, upravljaju poslovima Grada u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.

Član 3

Teritorija Grada Niša određena je zakonom i čine je područja naseljenih mesta, odnosno katastarskih opština koje ulaze u njen sastav.

Član 4

Sedište Grada Niša je u Nišu.

Član 5

Teritorija Grada Niša može se menjati u skladu sa zakonom i Statutom, čemu prethodi savetodavni referendum.

Član 6

Grad Niš ima svojstvo pravnog lica.

Grad predstavlja i zastupa Gradonačelnik.

Član 7

Na teritoriji Grada Niša u službenoj upotrebi je srpski jezik i ćiriličko pismo.

Član 8

Grad ima svoje simbole, grb i zastavu, čiji se izgled, sadržina, upotreba i način isticanja utvrđuju posebnim propisom.

Član 9

Praznik Grada Niša je 11. januar, Dan oslobođenja Niša od Turaka.

Slava Grada Niša je 3. jun, Dan svetog cara Konstantina i carice Jelene.

Član 10

Grad Niš ustanovljava nagrade Grada, javna priznanja i zvanje počasnog građanina Niša.

Član 11

Na teritoriji Grada Niša osnivaju se gradske opštine.

Statutom Grada uređuju se poslovi iz nadležnosti Grada koje vrše gradske opštine.

Član 12

Grad Niš može sarađivati i udruživati se sa drugim jedinicama lokalne samouprave, radi ostvarivanja zajedničkih ciljeva, planova i programa razvoja, kao i drugih potreba od zajedničkog interesa.

Radi ostvarivanja navedenih ciljeva, Grad Niš, sa drugim jedinicama lokalne samouprave, može udruživati sredstva, obrazovati zajedničke organe, osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije i službe, u skladu sa zakonom i Statutom.

Član 13

Grad Niš može sarađivati sa jedinicama lokalne samouprave drugih država, u okviru spoljne politike Republike Srbije, uz poštovanje teritorijalnog jedinstva i pravnog poretka Republike Srbije, u skladu sa Ustavom i zakonom, na osnovu odluke Skupštine Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije.

Član 14

Radi unapređenja razvoja lokalne samouprave, njene zaštite i ostvarivanja zajedničkih interesa, Grad Niš može osnivati asocijacije sa drugim jedinicama lokalne samouprave, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje i rad udruženja.

Član 15

U interesu Grada i lokalne zajednice, organi Grada mogu sarađivati sa nevladinim, humanitarnim i drugim organizacijama.

Član 16

Grad Niš može osnivati preduzeća, ustanove i druge organizacije koje vrše javnu službu, u skladu sa zakonom i Statutom, radi ostvarivanja svojih prava i dužnosti i za zadovoljavanje potreba lokalnog stanovništva.

Preduzeća, ustanove i druge organizacije čiji je osnivač ili suosnivač Grad Niš, dužni su da Skupštini Grada dostavljaju na saglasnost višegodišnje planove rada i razvoja, godišnji program poslovanja i izveštaj o radu za prethodnu godinu.

Vršenje javne službe može se ugovorom poveriti pravnom ili fizičkom licu, na načelima konkurencije i javnosti i u skladu sa zakonom.

Član 17

Grad Niš može, u skladu sa zakonom, osnivati fondove.

II POSLOVI GRADA I FINANSIRANJE POSLOVA GRADA

Član 18

Grad obavlja poslove izvorne nadležnosti, određene Zakonom i poslove iz okvira prava i dužnosti Republike, koji se zakonom povere Gradu.

Član 19

U poslovima izvorne nadležnosti, Grad samostalno donosi propise u skladu sa pravima i dužnostima utvrđenim Ustavom, zakonom, drugim propisom i Statutom.

Član 20

Grad obavlja, kao poverene poslove, pojedine poslove inspekcijskog nadzora iz oblasti prosvete, zdravstva, zaštite životne sredine, rudarstva, prometa robe i usluga, poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva i druge inspekcijske poslove u skladu sa zakonom.

Sredstva za obavljanje poverenih poslova obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije u skladu sa vrstom i obimom poslova.

Član 21

Grad Niš je, u skladu sa Ustavom i zakonom, nadležan da obavlja sledeće poslove:

1) donosi programe razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

2) donosi prostorni plan Grada, po prethodno pribavljenom mišljenju gradske opštine;

3) donosi urbanističke planove, po prethodno pribavljenom mišljenju gradske opštine;

4) donosi budžet i završni račun;

5) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksa i naknada;

6) uređuje i obezbeđuje obavljanje i razvoj komunalnih delatnosti (prečišćavanje i distribucija vode, prečišćavanje i odvođenje atmosferskih i otpadnih voda, proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom, linijski gradski i prigradski prevoz putnika u drumskom saobraćaju, održavanje čistoće u Gradu, održavanje deponija, uređivanje, održavanje i korišćenje pijaca, parkova, zelenih, rekreacionih i drugih javnih površina, javnih parkirališta, javna rasveta, uređivanje i održavanje grobalja i sahranjivanje i dr.), kao i organizacione, materijalne i druge uslove za njihovo obavljanje; osniva javna preduzeća radi obavljanja komunalnih delatnosti na svojoj teritoriji;

7) stara se o održavanju stambenih zgrada i bezbednosti njihovog korišćenja i utvrđuje visinu naknade za održavanje stambenih zgrada;

8) stara se o komunalnom redu u Gradu;

9) donosi programe uređenja građevinskog zemljišta, uređuje i obezbeđuje vršenje poslova uređenja i korišćenja građevinskog zemljišta i utvrđuje visinu naknade za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

10) donosi planove i programe i sprovodi projekte lokalnog ekonomskog razvoja, stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u Gradu, promoviše ekonomske potencijale Grada, inicira usklađivanje obrazovnih profila u školama sa potrebama privrede, olakšava poslovanje postojećih privrednih subjekata i podstiče osnivanje novih privrednih subjekata i otvaranje novih radnih mesta;

11) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora;

12) stara se o zaštiti životne sredine, donosi programe korišćenja i zaštite prirodnih vrednosti i programe zaštite životne sredine, odnosno lokalne akcione i sanacione planove, u skladu sa strateškim dokumentima i svojim interesima i specifičnostima i utvrđuje posebnu naknadu za zaštitu i unapređenje životne sredine;

13) uređuje i obezbeđuje obavljanje poslova koji se odnose na izgradnju, rehabilitaciju i rekonstrukciju, održavanje, zaštitu, korišćenje, razvoj i upravljanje lokalnim putevima, kao i ulicama u naselju;

14) uređuje i obezbeđuje posebne uslove i organizaciju auto-taksi prevoza putnika;

15) određuje delove obale i vodenog prostora na kojima se mogu graditi hidrograđevinski objekti i postavljati plovni objekti;

16) osniva robne rezerve i utvrđuje njihov obim i strukturu, uz saglasnost nadležnog ministarstva, radi zadovoljavanja potreba lokalnog stanovništva;

17) osniva ustanove i organizacije u oblasti osnovnog obrazovanja, kulture, primarne zdravstvene zaštite, fizičke kulture, sporta, dečje zaštite i turizma, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje;

18) osniva ustanove u oblasti socijalne zaštite, prati i obezbeđuje njihovo funkcionisanje, daje dozvole za početak rada ustanova socijalne zaštite, koje osnivaju druga pravna i fizička lica, utvrđuje ispunjenost uslova za pružanje usluga socijalne zaštite, utvrđuje normative i standarde za obavljanje delatnosti ustanova čiji je osnivač, donosi propise o pravima u socijalnoj zaštiti i obavlja poslove državnog staratelja;

19) organizuje vršenje poslova u vezi sa zaštitom kulturnih dobara od značaja za Grad, podstiče razvoj kulturnog i umetničkog stvaralaštva, obezbeđuje sredstva za finansiranje i sufinansiranje programa i projekata u oblasti kulture od značaja za Grad i stvara uslove za rad muzeja i biblioteka i drugih ustanova kulture čiji je osnivač;

20) organizuje zaštitu od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštitu od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica;

21) donosi osnove zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta i stara se o njihovom sprovođenju, određuje erozivna područja;

22) utvrđuje vodoprivredne uslove, izdaje vodoprivredne saglasnosti i vodoprivredne dozvole za objekte lokalnog značaja;

23) podstiče i stara se o razvoju turizma na svojoj teritoriji i utvrđuje visinu boravišne takse;

24) upravlja imovinom Grada i koristi sredstva u državnoj svojini i stara se o njihovom očuvanju i uvećanju;

25) organizuje vršenje poslova pravne zaštite svojih prava i interesa;

26) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe Grada i uređuje njihovu organizaciju i rad;

27) stvara uslove za unapređivanje, ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava;

28) donosi strategije i usvaja posebne mere u cilju otklanjanja nejednakosti i stvaranja jednakih mogućnosti ostvarivanja ljudskih i manjinskih prava;

29) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa invaliditetom, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svojoj teritoriji;

30) stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ljudskih prava i individualnih i kolektivnih prava pripadnika nacionalnih manjina i etničkih grupa; stara se o ostvarivanju, zaštiti i unapređenju ravnopravnosti žena i muškaraca, usvaja strategije i posebne mere usmerene na stvaranje jednakih mogućnosti ostvarivanja prava i otklanjanje neravnopravnosti;

31) stara se o javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeđuje uslove za javno informisanje na teritoriji Grada;

32) propisuje prekršaje za povrede gradskih propisa;

33) obrazuje inspekcijske službe i vrši inspekcijski nadzor nad izvršenjem propisa i drugih opštih akata iz nadležnosti Grada; obrazuje komunalnu policiju, obezbeđuje i organizuje vršenje poslova komunalne policije;

34) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

35) pomaže rad organizacija i udruženja građana;

36) uređuje i stvara uslove za brigu o mladima, donosi i realizuje strategiju i akcioni plan politike za mlade i stvara uslove za omladinsko organizovanje;

37) izrađuje planove odbrane i preduzima mere određene Zakonom o odbrani;

38) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu s Ustavom, zakonom i ovim statutom.

Član 22

Određene poslove Grada obavljaju gradske opštine.

Poslovi koje u ime Grada obavljaju gradske opštine određuju se Statutom Grada.

Gradskim opštinama za obavljanje poslova Grada pripadaju sredstva u skladu sa posebnom odlukom Grada.

Član 23

Poslovi Grada finansiraju se iz izvornih i ustupljenih prihoda, transfera, primanja po osnovu zaduživanja i drugih prihoda i primanja utvrđenih zakonom.

Grad odlučuje, u skladu sa zakonom, o visini sredstava za obavljanje svojih poslova.

Sredstva se mogu prikupljati i samodoprinosom.

Član 24

Grad ima budžet u kome iskazuje svoje prihode i rashode.

Po isteku godine za koju je budžet donet, sastavlja se završni račun o izvršenju budžeta Grada.

Korisnici sredstava budžeta Grada dužni su da, na zahtev nadležnog organa Grada, a najmanje jedanput godišnje, podnesu izveštaj o svom radu, ostvarivanju programa i korišćenju sredstava budžeta.

Za izvršenje budžeta Grada, Gradonačelnik odgovara Skupštini Grada.

Gradske uprave su obavezne da redovno prate izvršenje budžeta i po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, izveštavaju Gradonačelnika.

Član 25

Grad Niš ima svoju imovinu kojom samostalno upravljaju organi Grada, u skladu sa zakonom.

III ORGANI GRADA

Član 26

Organi Grada su: Skupština Grada, Gradonačelnik, Gradsko veće, gradske uprave i Gradsko javno pravobranilaštvo.

Član 27

Poslove Grada vrše organi Grada u okviru svoje nadležnosti utvrđene zakonom, ovim statutom i drugim propisima Grada.

Ako zakonom ili drugim propisom nije utvrđeno koji organ je nadležan za obavljanje poslova iz nadležnosti Grada, sve poslove koji se odnose na uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada vrši Skupština Grada, a poslove koji su po svojoj prirodi izvršni, vrši Gradonačelnik.

Ako se prema prirodi posla ne može utvrditi nadležnost u skladu sa stavom 2. ovog člana, nadležna je Skupština Grada.

1. SKUPŠTINA GRADA

Član 28

Skupština Grada je najviši organ Grada koji vrši osnovne funkcije lokalne vlasti, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom.

Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i Statutom Grada.

Skupština Grada je konstituisana izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.

Član 29

Skupština Grada Niša ima 61 odbornika.

Odbornici se biraju na četiri godine.

Odborniku počinje i prestaje mandat pod uslovima i na način utvrđen zakonom.

Odbornik ima pravo na zaštitu mandata, uključujući i sudsku zaštitu, koja se ostvaruje shodnom primenom zakona kojim se uređuje zaštita izbornog prava u izbornom postupku.

Član 30

Odbornik ne može biti zaposleni u organima uprave, kao ni lice koje imenuje, odnosno postavlja Skupština Grada.

Ako zaposleni u organima uprave bude izabran za odbornika, prava i obaveze po osnovu rada miruju mu dok traje njegov odbornički mandat.

Danom potvrđivanja odborničkog mandata licima koje je imenovala, odnosno postavila Skupština Grada, prestaje funkcija na koju su imenovani, odnosno postavljeni.

Član 31

Odbornik polaže zakletvu sledeće sadržine:

"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine Grada Niša pridržavati Ustava Republike Srbije, zakona i Statuta Grada Niša, i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika, rukovodeći se interesima građana."

Odbornik može na kraju zakletve izgovoriti reči: "Tako mi Bog pomogao".

Član 32

Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine Grada, da podnosi predloge propisa i drugih akata, amandmane na predloge propisa, kao i da učestvuje u drugim aktivnostima Skupštine Grada.

Odbornik ima pravo na odborničku inicijativu, kao i da postavlja pitanja vezana za rad organa Grada, službi i organizacija Grada i rad preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad i da na postavljena pitanja dobije odgovor, na istoj ili narednoj sednici Skupštine.

Član 33

U Skupštini Grada obrazuju se odborničke grupe.

Način obrazovanja odborničkih grupa uređuje se Poslovnikom Skupštine Grada.

Član 34

Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednici Skupštine Grada i radnog tela Skupštine.

Član 35

U slučaju sukoba interesa, odbornik je dužan da javno izjavi da neće učestvovati u izjašnjavanju o određenom pitanju na sednici Skupštine Grada i radnog tela Skupštine.

Sukob interesa rešava se na način predviđen zakonom.

Član 36

Pravo odbornika na izgubljenu zaradu, putne troškove i odborničku naknadu za vršenje odborničke funkcije, uređuje se posebnim propisom Skupštine.

Član 37

Skupština Grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi Statut grada i Poslovnik Skupštine grada;

2) donosi budžet i završni račun budžeta;

3) utvrđuje stope izvornih prihoda Grada, kao i način i merila za određivanje visine lokalnih taksi i naknada i drugih lokalnih prihoda koji Gradu pripadaju po zakonu;

4) podnosi inicijativu za pokretanje postupka osnivanja, ukidanja ili promene teritorije Grada;

5) donosi program razvoja Grada i pojedinih delatnosti;

6) donosi prostorni plan i urbanističke planove i uređuje korišćenje građevinskog zemljišta;

7) donosi propise i druge opšte akte;

8) raspisuje gradski referendum i referendum na delu teritorije Grada, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

9) osniva službe, javna preduzeća, ustanove i organizacije, utvrđene Statutom Grada i vrši nadzor nad njihovim radom;

10) imenuje i razrešava upravni i nadzorni odbor, imenuje i razrešava direktore javnih preduzeća, ustanova, organizacija i službi, čiji je osnivač i daje saglasnost na njihove statute, u skladu sa zakonom;

11) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

12) postavlja i razrešava sekretara i zamenika sekretara Skupštine;

13) bira i razrešava Gradonačelnika i na predlog kandidata za Gradonačelnika, bira zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća;

14) utvrđuje naknadu za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta;

15) donosi akt o javnom zaduživanju Grada, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javni dug;

16) donosi godišnji program pribavljanja nepokretnosti za potrebe organa Grada, uz saglasnost Vlade Republike Srbije i pokreće postupak otuđenja nepokretnosti pred nadležnim organima;

17) daje mišljenje o republičkom i regionalnom prostornom planu;

18) osniva stalna i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti;

19) daje mišljenje o zakonima kojima se uređuju pitanja od interesa za lokalnu samoupravu;

20) razmatra izveštaj o radu i daje saglasnost na program rada korisnika budžeta;

21) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradovima i opštinama, udruženjima, nevladinim organizacijama;

22) informiše javnost o svom radu;

23) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja Grada;

24) razmatra i usvaja godišnje izveštaje o radu javnih preduzeća, ustanova i drugih javih službi čiji je osnivač ili većinski vlasnik Grad;

25) razmatra godišnji izveštaj zaštitnika građana o ostvarivanju ljudskih i manjinskih prava u Gradu;

26) usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera;

27) donosi mere i usvaja preporuke za unapređenje ljudskih i manjinskih prava;

28) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i ovim statutom.

Član 38

Sednice Skupštine Grada saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jedanput u tri meseca.

Predsednik Skupštine je dužan da sazove sednicu kad to u pisanoj formi zatraži Gradonačelnik, Gradsko veće ili najmanje jedna trećina odbornika, i to u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.

Ako predsednik Skupštine ne sazove sednicu u slučajevima iz stava 2. ovog člana, sednicu može sazvati podnosilac zahteva, a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva.

Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za rad, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.

Član 39

Skupština Grada zaseda ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika.

Odluke se donose većinom glasova prisutnih odbornika, ukoliko zakonom ili Statutom nije drukčije određeno.

Većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština Grada odlučuje u sledećim slučajevima:

- o donošenju Statuta i izmenama Statuta Grada,

- o donošenju budžeta,

- o donošenju prostornog i urbanističkog plana, programa razvoja Grada i pojedinih delatnosti, kao i programa pribavljanja i otuđenja nepokretnosti,

- o simbolima, prazniku i drugim obeležjima Grada,

- o promeni naziva ulica,

- o javnom zaduživanju Grada,

- o raspisivanju referenduma i samodoprinosa,

- o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama,

- usvaja etički kodeks ponašanja funkcionera,

- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine,

- o izboru i razrešenju Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika,

- o izboru i razrešenju članova Gradskog veća,

- o raspuštanju Skupštine gradske opštine.

Član 40

Skupštinom Grada predsedava predsednik Skupštine, koji organizuje njen rad, saziva i predsedava njenim sednicama i obavlja druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Predsednik Skupštine, na predlog najmanje 1/3 odbornika, bira se iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.

Predsednik Skupštine može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je izabran, na isti način na koji je biran.

Predsednik Skupštine može biti na stalnom radu u Gradu.

Član 41

Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika Skupštine bira se i razrešava na isti način kao i predsednik Skupštine.

Član 42

Skupština Grada ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretar Skupštine se postavlja, na predlog predsednika Skupštine, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara Skupštine Grada postavlja se lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Skupština Grada može, na predlog predsednika Skupštine, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara Skupštine Grada postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Član 43

Način pripreme, vođenje i rad sednice Skupštine Grada i druga pitanja vezana za rad Skupštine uređuju se njenim Poslovnikom.

Član 44

Skupština Grada osniva stalna radna tela, kao i povremena radna tela za razmatranje pitanja iz njene nadležnosti.

Radna tela daju obrazloženo mišljenje na predloge propisa i odluka koje donosi Skupština i obavljaju druge poslove utvrđene Statutom Grada.

Članovi radnog tela biraju se iz reda odbornika, kao i iz reda građana afirmisanih u oblasti za koju se radno telo obrazuje.

Mandat članova radnog tela jednak je mandatu Skupštine Grada.

Skupština posebnim aktom može obrazovati i povremena radna tela, radi razmatranja određenih pitanja ili obavljanja određenih zadataka iz njene nadležnosti.

Član 45

Stalna radna tela Skupštine su:

1. Odbor za imenovanje;

2. Odbor za mandatno-imunitetska pitanja;

3. Odbor za administrativna pitanja;

4. Komisija za nazive delova naseljenih mesta i nazive ulica;

5. Komisija za rodnu ravnopravnost i jednake mogućnosti;

6. Komisija za verska pitanja;

7. Komisija za socijalna pitanja;

8. Komisija za praćenje primene etičkog kodeksa;

9. Savet za mlade;

10. Korisnički savet javnih službi.

Član 46

Odbor za imenovanje se osniva radi predlaganja lica čije je imenovanje i razrešenje u nadležnosti Skupštine Grada i obavljanja drugih poslova utvrđenih Poslovnikom Skupštine Grada.

Odbor za mandatno-imunitetska pitanja se osniva radi utvrđivanja da li su podaci iz uverenja za odbornike saglasni sa podacima iz rešenja Gradske izborne komisije o dodeli mandata odbornicima, stara se o zaštiti imunitetskih prava i obavljanja drugih poslova utvrđenih Poslovnikom Skupštine Grada.

Odbor za administrativna pitanja se osniva za uređivanje pitanja u vezi sa ostvarivanjem prava i dužnosti odbornika, kao i odlučivanje o pojedinim pravima i dužnostima iz radnog odnosa lica na funkcijama i obavljanja drugih poslova utvrđenih Poslovnikom Skupštine Grada.

Član 47

Komisija za nazive delova naseljenih mesta i nazive ulica predlaže nazive ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih naseljenih mesta na teritoriji grada i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Komisija za rodnu ravnopravnost i jednake mogućnosti prati ostvarivanje ravnopravnosti polova, predlaže aktivnosti i preduzimanje mera, posebno onih kojima se ostvaruje politika jednakih mogućnosti na nivou Grada i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Komisija za verska pitanja obavlja poslove koji se odnose na ostvarivanje odnosa i saradnje Grada sa verskim zajednicama, stara se o ostvarivanju dobrih međukonfesionalnih odnosa, međusobnog uvažavanja i verskih tolerancija i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Komisija za socijalna pitanja razmatra pitanja iz oblasti socijalne zaštite, predlaže mere i aktivnosti koje imaju za cilj rešavanje socijalnih problema građana i porodica na teritoriji grada i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Komisija za praćenje primene etičkog kodeksa prati primenu odredaba etičkog kodeksa, daje savete i mišljenja i predlaže mere u vezi sa primenom etičkog kodeksa i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Član 48

Savet za mlade daje mišljenje o pitanjima od značaja za mlade i o njima obaveštava organe Grada, inicira i učestvuje u izradi lokalne omladinske politike u oblasti obrazovanja, sporta, povećanja zaposlenosti, zdravstva, kulture, ravnopravnosti polova, sprečavanju nasilja i kriminaliteta i drugim oblastima od značaja za mlade i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Korisnički savet javnih službi razmatra planove, programe i izveštaje javnih službi i o svom stavu obaveštava Skupštinu Grada i javnost, razmatra ostvareni nivo kvaliteta i obima usluga javnih službi, kao i cene komunalnih proizvoda i usluga, odnosno visinu naknade za usluge javnih službi i obavlja druge poslove utvrđene Poslovnikom Skupštine Grada.

Član 49

Predsednika i članove radnog tela bira i razrešava Skupština, na predlog odborničkih grupa.

Predsednik stalnog radnog tela može biti na stalnom radu u Skupštini Grada.

Radna tela moraju odražavati odbornički sastav Skupštine.

Odbornik može biti član samo jednog stalnog radnog tela.

Delokrug, broj članova i način rada radnih tela Skupštine bliže se uređuje Poslovnikom Skupštine.

Član 50

Skupština Grada osniva Savet za razvoj Grada Niša.

Savet za razvoj Grada Niša:

- inicira utvrđivanje prioriteta u oblasti razvoja Grada i gradskih opština;

- učestvuje u izradi strateških i pojedinačnih planova razvoja u oblastima od značaja za razvoj Grada i gradskih opština i prati i daje mišljenje o njihovoj realizaciji;

- podstiče razvoj i prati partnerstva između Grada i nadležnih organa i organizacija, mesnih zajednica i udruženja građana, u cilju stvaranja i sprovođenja razvojnih projekata, a naročito razvoj javno-privatnog partnerstva;

- inicira i učestvuje u utvrđivanju lokalne politike i mera i predlaže modele finansiranja aktivnosti u oblasti socijalne zaštite, obrazovanja, zdravstvene zaštite, zapošljavanja, održivog razvoja, kao i u drugim oblastima od značaja za razvoj Grada i gradskih opština;

- inicira pripremu projekata ili učešće u programima ili projektima u cilju unapređenja usluga i obezbeđenja prava građana, koja su u nadležnosti Grada;

- daje mišljenje o predlozima razvojnih projekata u Gradu i gradskim opštinama, koji se delimično ili potpuno finansiraju iz budžeta Grada, prati njihovo ostvarivanje i daje svoje mišljenje o tome, nadležnom organu Grada.

Član 51

Savet za razvoj Grada Niša ima 15 članova, koji se biraju na period od četiri godine i po isteku mandata mogu biti ponovo izabrani.

Članove Saveta bira Skupština Grada iz reda građana i stručnjaka koji imaju višegodišnje iskustvo i dokazanu stručnost u radu u oblastima od značaja za razvoj lokalne samouprave, na predlog Gradonačelnika, Gradskog veća, odborničkih grupa, gradskih opština, mesnih zajednica, udruženja građana, strukovnih i profesionalnih udruženja ili javnih službi Grada, vodeći računa o ravnopravnosti polova i zastupljenosti pripadnika nacionalnih manjina.

Članovi Privredno-ekonomskog saveta su, po funkciji, članovi Saveta za razvoj Grada Niša, koji u radu Saveta učestvuju ravnopravno sa izabranim članovima.

Član 52

Sredstva za rad Saveta obezbeđuju se u budžetu Grada, a mogu se obezbeđivati i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.

Način rada, izbor predsednika i druga pitanja od značaja za rad Saveta za razvoj Grada Niša, bliže se uređuju poslovnikom Saveta.

2. IZVRŠNI ORGANI GRADA

A) Gradonačelnik

Član 53

Gradonačelnika bira Skupština Grada, iz reda odbornika, na vreme od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine Grada.

Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Kandidata za Gradonačelnika predlaže predsednik Skupštine Grada.

Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika, iz reda odbornika, koji se bira na isti način kao i Gradonačelnik.

Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika su lica na stalnom radu u Gradu i izborom na ove funkcije prestaje im odbornički mandat.

Gradonačelniku i zameniku Gradonačelnika prestaje mandat u skladu za zakonom.

U slučaju iz prethodnog stava Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika ostaju na dužnosti i obavljaju tekuće poslove do izbora novog Gradonačelnika. Prestankom mandata Gradonačelnika istovremeno prestaje mandat i njegovom zameniku.

Član 54

Gradonačelnik:

1) predstavlja i zastupa Grad;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština Grada;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad gradskih uprava;

5) osniva službu za budžetsku inspekciju;

6) daje saglasnost na opšte akte kojima se uređuju broj i struktura zaposlenih u javnim službama koje se finansiraju iz budžeta Grada i na broj i strukturu zaposlenih i drugih lica koja se angažuju na ostvarivanju programa ili dela programa korisnika budžeta Grada;

7) odlučuje o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, odnosno u zakup i stavljanju hipoteke na nepokretnosti koje koriste organi Grada, uz saglasnost Direkcije za imovinu Republike Srbije;

8) obrazuje stručna savetodavna radna tela i osniva druge organizacione oblike za pojedine poslove iz svog delokruga;

9) postavlja i razrešava pomoćnike Gradonačelnika;

10) predlaže postavljenje i razrešenje sekretara Gradskog veća;

11) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom ili odlukom Skupštine;

12) redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine a najmanje dva puta godišnje;

13) informiše javnost o svom radu;

14) pokreće postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti zakona ili drugog opšteg akta Republike, kojim se povređuje pravo na lokalnu samoupravu;

15) izjavljuje žalbu Ustavnom sudu, ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa jedinice lokalne samouprave onemogućava vršenje nadležnosti Grada;

16) vrši i druge poslove utvrđene Statutom i drugim aktima Grada.

Gradonačelnik je odgovoran za blagovremeno dostavljanje podataka, spisa i isprava, kada to zahteva nadležni organ Republike, koji vrši nadzor nad radom i aktima izvršnih organa Grada i gradske uprave.

B) Gradsko veće

Član 55

Gradsko veće čine Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i 9 članova koje bira Skupština Grada tajnim glasanjem, na period od četiri godine, većinom od ukupnog broja odbornika, na istoj sednici na kojoj se vrši izbor Gradonačelnika i njegovog zamenika.

Kandidate za članove Gradskog veća predlaže kandidat za Gradonačelnika.

Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća, a njegov zamenik je član Veća po funkciji.

Članovi Gradskog veća ne mogu istovremeno biti i odbornici. Odborniku koji bude izabran za člana Gradskog veća prestaje odbornički mandat.

Članovi Gradskog veća mogu biti zaduženi za jedno ili više određenih područja iz nadležnosti Grada.

Članovi Gradskog veća mogu biti na stalnom radu u Gradu.

Član 56

Gradsko veće:

1) predlaže Statut, budžet i druge odluke i akte koje donosi Skupština;

2) neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine grada;

3) donosi odluku o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine;

4) vrši nadzor nad radom gradske uprave, poništava ili ukida akte gradske uprave, koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom i drugim opštim aktom ili odlukom, koje donosi Skupština grada;

5) rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana, preduzeća i ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

6) stara se o izvršavanju poverenih nadležnosti iz okvira prava i dužnosti Republike;

7) postavlja i razrešava načelnike gradskih uprava;

8) daje saglasnost na akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji pojedine uprave, odnosno službe;

9) predlaže Skupštini Grada raspuštanje skupštine gradske opštine u skladu sa zakonom i Statutom;

10) informiše javnost o svom radu i

11) donosi Poslovnik o radu na predlog Gradonačelnika.

Član 57

Gradonačelnik predstavlja Gradsko veće, saziva i vodi njegove sednice, odgovoran je za zakonit rad veća i dužan da obustavi od primene odluku veća za koju smatra da nije saglasna zakonu.

Gradsko veće zaseda ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja njegovih članova, a odlučuje većinom glasova prisutnih članova.

Većinom od ukupnog broja članova, Gradsko veće odlučuje:

- o predlogu Statuta i predlogu izmena Statuta;

- o predlogu budžeta,

- o privremenom finansiranju u slučaju da Skupština Grada ne donese budžet pre početka fiskalne godine,

- o predlogu da Skupština Grada raspusti Skupštinu gradske opštine.

Član 58

Gradsko veće obrazuje Privredno-ekonomski savet.

Privredno-ekonomski savet je nadležan da daje inicijative vezane za ekonomski razvoj, razmatra strategije i planove ekonomskog razvoja i prati sprovođenje planova i programa lokalnog ekonomskog razvoja.

Privredno-ekonomski savet o svojim inicijativama i zaključcima upoznaje Skupštinu grada, Gradonačelnika i Gradsko veće.

Zadaci, način rada i odlučivanja, kao i broj članova Privredno-ekonomskog saveta bliže se uređuju Poslovnikom Gradskog veća.

Predsednika i članove Privredno-ekonomskog saveta imenuje Gradsko veće na vreme trajanja mandata Gradskog veća.

Članove Privredno-ekonomskog saveta mogu predlagati udruženja građana, gradske opštine, mesne zajednice, privredna udruženja, Univerzitet i preduzetnici.

Članovi Privredno-ekonomskog saveta moraju biti iz redova privrednika, stručnjaka iz oblasti ekonomije i preduzetnika, odnosno iz redova njihovih udruženja.

Član 59

Gradsko veće obrazuje Savet za ljudska i manjinska prava, koji čine predstavnici srpskog naroda i nacionalnih manjina.

Savet razmatra pitanja ostvarivanja, zaštite i unapređivanja nacionalne ravnopravnosti u Gradu, a posebno u oblastima kulture, obrazovanja i informisanja; učestvuje u utvrđivanju gradskih planova i programa koji su od značaja za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti i predlaže mere za postizanje nacionalne ravnopravnosti; predlaže izvore, obim i namenu budžetskih sredstava za ostvarivanje nacionalne ravnopravnosti;promoviše međusobno razumevanje i dobre odnose među svim zajednicama koje žive u gradu. Član Saveta ne može biti odbornik Skupštine Grada, kao ni član Gradskog veća.

Predsednika i članove Saveta imenuje Gradsko veće, na period trajanja mandata Gradskog veća.

Delokrug poslova, zadaci i način rada i odlučivanja, kao i broj članova Saveta bliže se uređuju Poslovnikom Gradskog veća.

Član 60

Gradsko veće ima sekretara koji se stara o obavljanju stručnih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Veća i njegovih radnih tela i rukovodi administrativnim poslovima vezanim za njihov rad.

Sekretara postavlja Gradsko veće, na predlog Gradonačelnika, na četiri godine i može biti ponovo postavljen.

Za sekretara se postavlja lice sa završenim pravnim fakultetom, položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine.

Gradsko veće može, na predlog Gradonačelnika, razrešiti sekretara i pre isteka mandata.

Sekretar ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.

Zamenik sekretara postavlja se i razrešava na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar.

Član 61

Organizacija, način rada i odlučivanja Gradskog veća detaljnije se uređuju njegovim poslovnikom, u skladu sa zakonom i Statutom.

Članu Gradskog veća prestaje mandat u skladu sa zakonom.

U slučaju iz prethodnog stava, član Gradskog veća ostaje na dužnosti i obavlja tekuće poslove do izbora novog člana.

Prestankom mandata Gradonačelnika istovremeno prestaje i mandat članova Gradskog veća.

Član 62

Prestankom mandata Skupštine Grada prestaje mandat izvršnih organa Grada, s tim da oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa, ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja Skupštine.

3. GRADSKE UPRAVE

Član 63

U Gradu se obrazuje više gradskih uprava za pojedine oblasti.

Akt o organizaciji gradskih uprava donosi Skupština Grada na predlog Gradskog veća.

U okviru uprave, za vršenje srodnih poslova mogu se obrazovati unutrašnje organizacione jedinice.

Pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji pojedine uprave donosi načelnik te uprave, uz saglasnost Gradskog veća.

Član 64

Gradske uprave postupaju prema pravilima struke, nepristrasno i politički neutralno i dužne su da svakom omoguće jednaku pravnu zaštitu u ostvarivanju prava, obaveza i pravnih interesa.

Gradske uprave dužne su da građanima omoguće brzo i delotvorno ostvarivanje njihovih prava i pravnih interesa.

Gradske uprave dužne su da građanima daju potrebne podatke i obaveštenja i pružaju pravnu pomoć.

Gradske uprave dužne su da sarađuju sa građanima i da poštuju ličnost i dostojanstvo građana.

Pravilnik o ponašanju zaposlenih u pojedinoj upravi donosi načelnik te uprave.

Član 65

Gradska uprava:

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština Grada, Gradonačelnik i Gradsko veće;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Grada;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Grada;

5) izvršava zakone i druge propise čije je izvršavanje povereno Gradu;

6) samoinicijativno ili po njihovom zahtevu izveštava Skupštinu, Gradonačelnika i Gradsko veće o izvršavanju njihovih odluka, kao i o drugim pitanjima iz svog delokruga.

7) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, Gradonačelnik i Gradsko veće.

Član 66

Radom uprave rukovodi načelnik.

Za načelnika uprave postavlja se lice koje ima odgovarajući fakultet, u odnosu na delokrug uprave, položen ispit za rad u organima uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

Član 67

Načelnika uprave postavlja Gradsko veće, na osnovu javnog oglasa, na period od pet godina.

Načelnik uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost, a što se uređuje aktom o organizaciji gradskih uprava. Zamenik se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik.

Član 68

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini Grada i Gradskom veću u skladu sa Statutom i Odlukom o organizaciji gradskih uprava.

Član 69

Gradonačelnik ima pet pomoćnika.

Pomoćnici Gradonačelnika pokreću inicijative, predlažu projekte i daju mišljenja u vezi sa pitanjima koja su od značaja za razvoj u oblastima za koje su postavljeni.

Pomoćnike Gradonačelnika postavlja i razrešava Gradonačelnik.

Član 70

Uprava u obavljanju upravnog nadzora može:

1) naložiti rešenjem izvršenje mera i radnji u određenom roku;

2) izreći mandatnu kaznu;

3) podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup i podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

4) izdati privremeno naređenje, odnosno zabranu;

5) obavestiti drugi organ, ako postoje razlozi, za preduzimanje mera za koji je taj organ nadležan;

6) preduzeti i druge mere za koje je ovlašćena zakonom ili drugim opštim aktom.

Ovlašćenja i organizacija obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana, bliže se uređuju odlukom Skupštine Grada.

Član 71

U postupku pred upravom, u kome se rešava o pravima, obavezama i interesima građana i pravnih lica, primenjuju se propisi o upravnom postupku.

Član 72

Gradsko veće rešava sukob nadležnosti između pojedine uprave i drugih preduzeća, organizacija i ustanova kad na osnovu odluke Skupštine Grada ta preduzeća, organizacije i ustanove odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica ili drugih stranaka, kao i između gradskih uprava za pojedine oblasti.

Načelnik uprave za pojedinu oblast rešava sukob nadležnosti između unutrašnjih organizacionih jedinica te uprave.

Član 73

Poslove uprave koji se odnose na ostvarivanje prava, obaveza i interesa građana i pravnih lica mogu obavljati lica koja imaju propisanu školsku spremu, položen stručni ispit za rad u organima državne uprave i odgovarajuće radno iskustvo, u skladu sa zakonom i drugim propisom.

Član 74

O izuzeću načelnika uprave, odlučuje Gradsko veće.

O izuzeću službenog lica u upravi, odlučuje načelnik uprave.

4. GRADSKO JAVNO PRAVOBRANILAŠTVO

Član 75

Poslove pravne zaštite imovinskih prava i interesa Grada Niša, kao i gradskih opština, po njihovom ovlašćenju, vrši Gradsko javno pravobranilaštvo.

Gradsko javno pravobranilaštvo u sudskom i upravnom postupku zastupa Grad Niš i njegove organe, radi ostvarivanja njihovih imovinskih prava i interesa i ima položaj zakonskog zastupnika.

U cilju ostvarivanja funkcija definisanih u stavu 1. i 2. ovog člana, Gradsko javno pravobranilaštvo preduzima pravne radnje i koristi pravna sredstva pred sudovima i drugim nadležnim organima, daje pravna mišljenja u vezi sa zaključivanjem imovinsko-pravnih ugovora i drugim imovinsko-pravnim pitanjima, zaključuje sudska i vansudska poravnanja radi rešavanja spornih pitanja između Grada Niša, odnosno njegovih organa i trećih lica u cilju sporazumnog rešavanja spornog odnosa.

Član 76

Funkciju Gradskog javnog pravobranilaštva vrši gradski javni pravobranilac, koji rukovodi ovim organom.

Gradski javni pravobranilac se postavlja na predlog predsednika Skupštine ili najmanje jedne trećine odbornika, na vreme od četiri godine i može biti razrešen pre isteka mandata po istom postupku.

Gradski javni pravobranilac za svoj rad odgovara Skupštini i dužan je da redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o pravnoj zaštiti prava i interesa Grada.

Član 77

Direktni i indirektni korisnici sredstava budžeta Grada Niša dužni su da redovno izveštavaju gradskog javnog pravobranioca o sudskim postupcima koje vode, kao i o svim pravnim problemima koji se odnose na povredu ili ugrožavanje imovinsko-pravnih odnosa Grada Niša.

Gradski javni pravobranilac preduzima radnje i preventivnu zaštitu i o tome izveštava Skupštinu i izvršne organe Grada.

Član 78

Za gradskog javnog pravobranioca postavlja se lice koje ima završen pravni fakultet, položen pravosudni ispit i najmanje šest godina radnog iskustva na poslovima pravne struke.

Gradski javni pravobranilac ima zamenike, koje na njegov predlog postavlja Skupština Grada na vreme od četiri godine.

Zamenik gradskog javnog pravobranioca mora ispunjavati uslove propisane za postavljenje gradskog javnog pravobranioca, sa najmanje tri godine radnog iskustva na poslovima pravne struke.

IV SLUŽBE GRADA

 

1. SLUŽBA ZA POSLOVE SKUPŠTINE GRADA

Član 79

Za obavljanje stručnih, administrativnih i organizacionih poslova za potrebe Skupštine Grada, predsednika Skupštine Grada, radnih tela, odbornika i odborničkih grupa, poslova pripreme, održavanja i obrade sednica Skupštine Grada, normativno-pravnih poslova, poslova preventivne kontrole zakonitosti i međusobne usklađenosti gradskih propisa, kao i poslova redakcije službenog glasila Grada Niša i upravljanja programom važećih propisa Grada Niša u elektronskom obliku, osniva se Služba za poslove Skupštine Grada.

Službom rukovodi sekretar Skupštine Grada, koji u pogledu rukovođenja radom Službe, zasnivanja i prestanka radnog odnosa zaposlenih, ostvarivanja prava, dužnosti i odgovornosti zaposlenih u Službi, korišćenju sredstava koja su budžetom predviđena za finansiranje Službe, ima sva prava i dužnosti načelnika koji rukovodi pojedinom upravom Grada.

U okviru Službe, za vršenje pojedinih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice, čije rukovodioce raspoređuje sekretar Skupštine Grada.

Sekretar donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Službi, na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Za rad Službe, sekretar odgovara Skupštini Grada.

2. SLUŽBA ZA POSLOVE GRADONAČELNIKA

Član 80

Za obavljanje stručnih, administrativnih, organizacionih i drugih poslova za potrebe Gradonačelnika, kao i poslova saradnje lokalnih samouprava, ugovornih odnosa, međunarodne saradnje i komunikacije sa medijima, osniva se Služba za poslove Gradonačelnika.

Službom rukovodi načelnik, koji u pogledu rukovođenja radom službe, zasnivanja i prestanka radnog odnosa zaposlenih, ostvarivanja prava, dužnosti i odgovornosti zaposlenih u Službi, korišćenju sredstava koja su budžetom predviđena za finansiranje Službe, ima sva prava i dužnosti načelnika koji rukovodi pojedinom upravom Grada.

Načelnika službe postavlja Gradonačelnik.

Za načelnika službe može biti postavljeno lice koje ima visoku stručnu spremu, tri godine radnog iskustva i položen stručni ispit za rad u organima uprave.

U okviru Službe, za vršenje pojedinih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice, čije rukovodioce raspoređuje načelnik.

Načelnik donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Službi, na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Za svoj rad i rad Službe, načelnik odgovara Gradonačelniku.

3. SLUŽBA ZA POSLOVE GRADSKOG VEĆA

Član 81

Za obavljanje stručnih, administrativnih, organizacionih i drugih poslova za potrebe Gradskog veća, kao i poslova građanske inicijative, osniva se Služba za poslove Gradskog veća.

Službom rukovodi sekretar Gradskog veća, koji u pogledu rukovođenja radom službe, zasnivanja i prestanka radnog odnosa zaposlenih, ostvarivanja prava, dužnosti i odgovornosti zaposlenih u Službi, korišćenju sredstava koja su budžetom predviđena za finansiranje Službe, ima sva prava i dužnosti načelnika koji rukovodi pojedinom upravom Grada.

U okviru službe, za vršenje pojedinih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice, čije rukovodioce raspoređuje sekretar Gradskog veća.

Sekretar donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Službi, na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Za svoj rad i rad Službe, sekretar odgovara Gradskom veću.

4. SLUŽBA ZA ODRŽAVANJE I INFORMATIČKO-KOMUNIKACIONE TEHNOLOGIJE

Član 82

Za poslove tekućeg i investicionog održavanja, poslove pripreme i razvoja metodologije i standarda, realizaciju, održavanje i korišćenje jedinstvenog informacionog sistema Grada i gradskih opština, projektovanja i organizovanja dokumentacionih i specifičnih baza podataka i aplikativnih softvera za potrebe rada organa Grada i informatičke poslove vezane za obezbeđenje funkcionisanja, razvoj, unapređenje i zaštitu informacionog sistema, kao i za druge poslove od zajedničkog interesa za potrebe organa, osniva se Služba za održavanje i informatičko-komunikacione tehnologije.

Služba vrši stručnu koordinaciju i saradnju, organizaciju i rad na uvođenju, razvoju i korišćenju informatičke i komunikacione tehnologije i komunikacione infrastrukture za organe Grada, gradske opštine, javna preduzeća, javne ustanove i druge organizacije.

Služba obavlja poslove instaliranja i održavanja mreže, računske i druge opreme, koja predstavlja tehničku osnovu gradskog informacionog sistema.

Službom rukovodi načelnik službe, koji u pogledu rukovođenja radom službe, zasnivanja i prestanka radnog odnosa zaposlenih, ostvarivanja prava, dužnosti i odgovornosti zaposlenih u Službi, korišćenju sredstava koja su budžetom predviđena za finansiranje Službe, ima sva prava i dužnosti načelnika koji rukovodi pojedinom upravom Grada.

Načelnika Službe postavlja Gradsko veće.

Za načelnika Službe može biti postavljeno lice koje ima odgovarajući fakultet, položen ispit za rad u organima uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.

U okviru Službe, za vršenje pojedinih poslova, obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice, čije rukovodioce raspoređuje načelnik Službe.

Načelnik donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u Službi, na koji saglasnost daje Gradsko veće.

Za svoj rad i rad Službe, načelnik odgovara Skupštini Grada i Gradskom veću.

V GRADSKE OPŠTINE

Član 83

Gradska opština je područje Grada Niša u kojoj se vrše poslovi Grada utvrđeni ovim statutom.

Gradska opština ima svojstvo pravnog lica.

Član 84

U Gradu Nišu gradske opštine su: Pantelej, Crveni Krst, Palilula, Medijana i Niška Banja.

Područja gradskih opština čine naseljena mesta, odnosno područja katastarskih opština koja ulaze u njihov sastav i to:

Gradska opština

Naseljeno mesto

Katastarska opština

PANTELEJ

Niš - deo

Niš "Pantelej"

 

D. Vrežina

D. Vrežina

 

G. Vrežina

G. Vrežina

 

D. Matejevac

D. Matejevac I

 

 

D. Matejevac II

 

G. Matejevac

G. Matejevac

 

Kamenica

Kamenica

 

Brenica

Brenica

 

Cerje

Cerje

 

Knez Selo

Knez Selo

 

Malča

Malča

 

Pasjača

Pasjača

 

Oreovac

Oreovac

 

Jasenovik

Jasenovik

 

Vrelo

Vrelo

CRVENI KRST

Niš - deo Niš

"Crveni Krst"

 

Medoševac

Medoševac

 

Popovac

Popovac

 

D. Komren

D. Komren

 

G. Komren

G. Komren

 

Hum

Hum

 

Čamurlija

Čamurlija

 

Trupale

Trupale

 

Vrtište

Vrtište

 

Mezgraja

Mezgraja

 

G. Toponica

G. Toponica

 

D. Toponica

D. Toponica

 

G. Trnava

G. Trnava

 

D. Trnava

D. Trnava

 

Berčinac

Berčinac

 

Paljina

Paljina

 

Miljkovac

Miljkovac

 

Rujnik

Rujnik

 

Leskovik

Leskovik

 

Vele Polje

Vele Polje

 

Paligrace

Paligrace

 

Kravlje

Kravlje

 

Sečanica

Sečanica

 

Supovac

Supovac

PALILULA

Niš - deo

Niš - "Bubanj" - deo

 

 

Niš - "Ćele Kula" - deo

Niš - deo: obuhvaćen je granicom koja polazi od železničkog mosta na Nišavi, prugom do triangle, nastavlja prugom Niš - Dimitrovgrad do KO Suvi Do, granicom katastarskih opština Suvi Do, Gabrovac, Donje Vlase, granicom opštine Doljevac, granicom katastarskih opština Pasi Poljana, Bubanj, Donje Međurovo, Novo selo do Nišave, Nišavom do železničkog mosta.

 

Lalinac

Lalinac

 

Krušce

Krušce

 

Mramor

Mramor

 

Mramorski potok

Mramor

 

Deveti maj

Novo selo

 

Čokot

Čokot

 

Donje Međurovo

Donje Međurovo

 

Gornje Međurovo

Gornje Međurovo

 

Bubanj

Bubanj

 

Pasi Poljana

Pasi Poljana

 

Donje Vlase

Donje Vlase

 

Gabrovac

Gabrovac

 

Berbatovo

Berbatovo

 

Vukmanovo

Vukmanovo

 

Suvi Do

Suvi Do

MEDIJANA

Niš - deo

Niš - "Bubanj"- deo

 

 

Niš - "Ćele Kula" - deo

Niš - deo: obuhvaćen je granicom koja polazi od železničkog mosta na Nišavi, ide prugom do triangle, nastavlja prugom Niš - Dimitrovgrad do granice KO Brzi Brod, granicom KO Brzi Brod do Nišave, Nišavom do železničkog mosta na Nišavi, Brzi Brod.

NIŠKA BANJA

Niška Banja

Niška Banja

 

Bancarevo

Bancarevo

 

Gornja Studena

Gornja Studena

 

Donja Studena

Donja Studena

 

Jelašnica

Jelašnica

 

Kunovica

Kunovica

 

Koritnjak

Radikina Bara

 

Lazarevo selo

Lazarevo selo

 

Manastir

Prosek - Manastir

 

Nikola Tesla

Niška Banja

 

 

Prva Kutina - deo

 

Ostrovica

Ostrovica

 

Prosek

Prosek

 

Prva Kutina

Prva Kutina

 

Ravni Do

Ravni Do

 

Rautovo

Rautovo

 

Radikina Bara

Radikina Bara

 

Sićevo

Sićevo

 

Čukljenik

Čukljenik

 

1. POSLOVI GRADSKE OPŠTINE

Član 85

Poslovi Grada koje obavljaju gradske opštine su:

1) donosi Statut, budžet i završni račun budžeta gradske opštine;

2) donosi programe i sprovodi projekte razvoja gradske opštine i stara se o unapređenju opšteg okvira za privređivanje u gradskoj opštini, u skladu sa aktima Grada;

3) osniva mesnu zajednicu, odnosno drugi oblik mesne samouprave po pribavljenom mišljenju građana, u skladu sa zakonom, ovim statutom i statutom gradske opštine;

4) daje mišljenje na prostorne i urbanističke planove koji se donose za njeno područje;

5) obrazuje komunalnu inspekciju, stara se o održavanju komunalnog reda u gradskoj opštini i sprovodi propise kojima se uređuje komunalni red, u skladu sa zakonom i aktima Grada;

6) sprovodi postupak iseljenja bespravno useljenih lica u stanove i zajedničke prostorije u stambenim zgradama;

7) donosi godišnji program, preduzima mere za sprečavanje šteta i učestvuje u organizaciji zaštite od elementarnih i drugih većih nepogoda i zaštite od požara i stvara uslove za njihovo otklanjanje, odnosno ublažavanje njihovih posledica, u skladu sa propisima grada;

8) uređuje i obezbeđuje korišćenje poslovnog prostora kojim upravlja, utvrđuje visinu naknade za korišćenje poslovnog prostora i vrši nadzor nad korišćenjem poslovnog prostora, u skladu sa posebnom odlukom Grada;

9) učestvuje u izradi programa izgradnje, održavanja, upravljanja i korišćenja seoskih, poljskih i drugih nekategorisanih puteva;

10) štiti i unapređuje životnu sredinu i stara se i obezbeđuje uslove za očuvanje, korišćenje i unapređenje područja sa prirodnim lekovitim svojstvima;

11) uređuje i utvrđuje način korišćenja i upravljanja seoskim vodovodima, izvorima, javnim bunarima i česmama;

12) utvrđuje kulturne i sportske manifestacije od značaja za gradsku opštinu;

13) stara se o razvoju ugostiteljstva, zanatstva, turizma i trgovine na svom području, uređuje radno vreme, mesta na kojima se mogu obavljati ugostiteljske delatnosti i druge uslove za njihov rad;

14) stara se o korišćenju pašnjaka i odlučuje o privođenju pašnjaka drugoj kulturi;

15) uređuje i organizuje vršenje poslova u vezi sa držanjem i zaštitom domaćih i egzotičnih životinja;

16) podstiče i pomaže razvoj zadrugarstva;

17) odlučuje o postavljanju montažnih objekata na javnim površinama u skladu sa planom i propisom Grada;

18) odlučuje o održavanju i uređivanju grobalja na svom području u skladu sa propisima Grada;

19) predlaže mere za uređenje i održavanje spoljnog izgleda stambenih i poslovnih objekata, zelenih površina, dečjih igrališta, objekata javne rasvete i saobraćajnih znakova i sl;

20) obezbeđuje pružanje pravne pomoći građanima za ostvarivanje njihovih prava;

21) uređuje organizaciju i rad mirovnih veća;

22) pomaže razvoj različitih oblika samopomoći i solidarnosti sa licima sa invaliditetom, kao i sa licima koja su suštinski u nejednakom položaju sa ostalim građanima i podstiče aktivnosti i pruža pomoć organizacijama invalida i drugim socijalno-humanitarnim organizacijama na svom području;

23) podstiče razvoj kulturno-umetničkog amaterizma;

24) propisuje prekršaje za povrede propisa gradske opštine;

25) uređuje i obezbeđuje upotrebu imena, grba i drugog simbola gradske opštine;

26) izrađuje planove odbrane za svoje područje u skladu sa planom Grada;

27) izvršava propise i opšte akte Grada i gradske opštine;

28) obavlja i druge poslove od neposrednog interesa za građane, u skladu sa zakonom, ovim statutom, drugim propisima Grada i statutom gradske opštine.

2. ORGANI GRADSKE OPŠTINE

Član 86

Organi gradske opštine su: Skupština gradske opštine, predsednik gradske opštine, Veće gradske opštine i uprava gradske opštine.

A) Skupština gradske opštine

Član 87

Skupština Gradske opštine Medijana ima 27 odbornika.

Skupština Gradske opštine Palilula ima 25 odbornika.

Skupština Gradske opštine Pantelej ima 23 odbornika.

Skupština Gradske opštine Crveni Krst ima 21 odbornika.

Skupština Gradske opštine Niška Banja ima 19 odbornika.

Član 88

Skupština gradske opštine:

1) donosi statut, odluku o organizaciji uprave gradske opštine i poslovnik, uz saglasnost Skupštine Grada;

2) donosi budžet i završni račun gradske opštine;

3) donosi program razvoja gradske opštine i pojedinih delatnosti u skladu sa programom razvoja Grada;

4) daje prethodno mišljenje na program razvoja Grada, program uređivanja građevinskog zemljišta, prostorni plan Grada, kao i na urbanističke planove, koji se odnose na područje gradske opštine;

5) odlučuje o obeležjima i prazniku gradske opštine i ustanovljava javna priznanja gradske opštine;

6) odlučuje o saradnji i udruživanju sa gradskim opštinama u zemlji i inostranstvu, uz saglasnost Skupštine Grada;

7) donosi propise i druge opšte akte iz svoje nadležnosti;

8) u skladu sa zakonom raspisuje referendum o pitanjima od značaja za lokalnu zajednicu, izjašnjava se o predlozima sadržanim u građanskoj inicijativi i utvrđuje predlog odluke o samodoprinosu;

9) bira i razrešava predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;

10) postavlja i razrešava sekretara Skupštine;

11) bira i razrešava predsednika gradske opštine, zamenika predsednika gradske opštine i članove Veća gradske opštine;

12) daje saglasnost na upotrebu imena, grba i drugog obeležja gradske opštine;

13) osniva mesne zajednice u selima i može obrazovati mesne zajednice i druge oblike mesne samouprave u gradskim naseljima (kvart, četvrt, rejon i sl.), uz saglasnost Skupštine Grada;

14) obrazuje organe, organizacije i službe za potrebe gradske opštine;

15) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom, ovim statutom, drugim propisima Grada i Statutom gradske opštine.

Član 89

Većinom glasova od ukupnog broja odbornika, Skupština gradske opštine odlučuje u sledećim slučajevima:

- o donošenju i izmenama Statuta gradske opštine,

- o donošenju budžeta gradske opštine,

- o davanju prethodnog mišljenja na program razvoja Grada, program uređivanja građevinskog zemljišta, prostorni plan i urbanističke planove Grada koji se odnose na područje gradske opštine,

- o simbolima, prazniku i drugim obeležjima gradske opštine,

- o raspisivanju referenduma i samodoprinosa za područje gradske opštine,

- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika Skupštine,

- o izboru i razrešenju predsednika i zamenika predsednika gradske opštine,

- o izboru i razrešenju članova Veća gradske opštine,

- o osnivanju mesnih zajednica i drugih oblika mesne samouprave.

B) Predsednik gradske opštine

Član 90

Predsednik gradske opštine je izvršni organ gradske opštine.

Predsednik gradske opštine ima zamenika, koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Član 91

Predsednik gradske opštine:

1) predstavlja i zastupa gradsku opštinu;

2) predlaže način rešavanja pitanja o kojima odlučuje Skupština;

3) naredbodavac je za izvršenje budžeta;

4) usmerava i usklađuje rad uprave gradske opštine;

5) donosi pojedinačne akte za koje je ovlašćen zakonom, Statutom gradske opštine ili drugim propisom Skupštine;

6) redovno izveštava Skupštinu o svom radu, na njen zahtev ili po svojoj inicijativi;

7) vrši i druge poslove utvrđene Statutom gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.

V) Veće gradske opštine

Član 92

Veće gradske opštine je izvršni organ gradske opštine.

Predsednik gradske opštine je predsednik Veća gradske opštine, a njegov zamenik je član Veća, po funkciji.

Član 93

Veće gradske opštine Medijana ima 5 članova;

Veće gradske opštine Palilula ima 5 članova;

Veće gradske opštine Pantelej ima 5 članova;

Veće gradske opštine Crveni Krst ima 5 članova;

Veće gradske opštine Niška Banja ima 5 članova.

Član 94

Veće gradske opštine:

1. predlaže Statut, budžet, odluku o organizaciji uprave gradske opštine i druge odluke i akte koje donosi Skupština gradske opštine;

2. neposredno izvršava i stara se o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine gradske opštine;

3. vrši nadzor nad radom uprave gradske opštine, poništava ili ukida njene akte koji nisu u saglasnosti sa zakonom, Statutom gradske opštine i drugim opštim aktom ili odlukom koje donosi Skupština gradske opštine;

4. rešava u upravnom postupku u drugom stepenu o pravima i obavezama građana;

5. postavlja i razrešava načelnika uprave gradske opštine;

6. daje saglasnost na pravilnik o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u upravi gradske opštine;

7. donosi poslovnik o svom radu;

8. redovno izveštava Skupštinu, po sopstvenoj inicijativi ili na njen zahtev, o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine;

9. vrši i druge poslove utvrđene Statutom gradske opštine i drugim aktima gradske opštine.

G) Uprava gradske opštine

Član 95

Uprava gradske opštine obrazuje se kao jedinstveni organ, kojom rukovodi načelnik.

Za načelnika uprave može biti postavljeno lice koje ima završen pravni fakultet, položen ispit za rad u organima državne uprave i najmanje pet godina radnog iskustva u poslovima pravne struke.

Načelnika postavlja Veće gradske opštine, na osnovu javnog oglasa, na period od pet godina.

Načelnik uprave može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik načelnika se postavlja na isti način i pod istim uslovima kao načelnik.

Član 96

U upravi gradske opštine obrazuju se unutrašnje organizacione jedinice za vršenje srodnih poslova.

Rukovodioce organizacionih jedinica u upravi raspoređuje načelnik u skladu sa pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta.

Član 97

Načelnik za svoj rad i rad uprave odgovara Skupštini gradske opštine i Veću gradske opštine u skladu sa Statutom gradske opštine i odlukom o organizaciji uprave gradske opštine.

Član 98

Uprava gradske opštine

1) priprema nacrte propisa i drugih akata koje donosi Skupština, predsednik i Veće gradske opštine;

2) izvršava odluke i druge akte Skupštine, predsednika i Veća gradske opštine;

3) rešava u upravnom postupku u prvom stepenu o pravima i dužnostima građana, preduzeća, ustanova i drugih organizacija u upravnim stvarima iz nadležnosti Gradske opštine;

4) obavlja poslove upravnog nadzora nad izvršavanjem propisa i drugih opštih akata Skupštine gradske opštine u skladu sa odlukom Skupštine;

5) izvršava propise čije je sprovođenje povereno gradskoj opštini;

6) obavlja stručne i druge poslove koje utvrdi Skupština, predsednik i Veće gradske opštine.

3. ODNOS GRADA I GRADSKIH OPŠTINA

Član 99

Organi Grada vrše nadzor nad radom i aktima organa gradske opštine u vršenju poslova Grada koji su ovim statutom preneti gradskoj opštini.

Nadležni organ gradske opštine je dužan da organu Grada koji vrši nadzor nad radom i aktima tog organa, blagovremeno dostavi tražene podatke, spise i isprave.

Za dostavljanje traženih podataka, spisa i isprava odgovoran je predsednik gradske opštine, odnosno sekretar Skupštine gradske opštine, ako se nadzor vrši nad radom i aktima Skupštine gradske opštine.

Član 100

Kada propis ili drugi opšti akt gradske opštine nije u skladu sa zakonom, Statutom Grada ili drugim propisom Grada, služba Grada nadležna za propise i kontrolu zakonitosti upozoriće na to nadležni organ gradske opštine.

Ukoliko organ gradske opštine ne postupi u skladu sa upozorenjem, Skupština Grada će taj propis, odnosno opšti akt staviti van snage.

Član 101

Kada izvršni organi ili Uprava gradske opštine ne vrši poslove utvrđene Statutom Grada ili drugim propisom Grada, Gradsko veće će na to upozoriti izvršni organ ili upravu gradske opštine i zatražiti da postupa u skladu sa odredbama Statuta Grada ili drugog propisa Grada.

Ako izvršni organ ili uprava gradske opštine i posle upozorenja ne vrši poslove navedene u prethodnom stavu, nadležni organ Grada preuzeće vršenje tih poslova, a gradskoj opštini će se uskratiti finansijska sredstva za obavljanje tih poslova.

Član 102

Skupština Grada, na predlog Gradskog veća, iz svih razloga predviđenih zakonom za skupštinu jedinice lokalne samouprave, može raspustiti Skupštinu gradske opštine, kada prestaje mandat i izvršnim organima gradske opštine.

Predsednik Skupštine Grada raspisuje izbore za odbornike Skupštine gradske opštine u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu odluke o raspuštanju.

Mandat izabranih odbornika iz stava 2 ovog člana traje do isteka mandata raspuštene Skupštine.

Do konstituisanja Skupštine gradske opštine i izbora izvršnih organa gradske opštine, tekuće i neodložne poslove iz njihove nadležnosti obavlja privremeni organ koji rešenjem imenuje Gradsko veće.

Član 103

Organi gradske opštine u vršenju poslova gradske opštine:

1. daju organima Grada inicijativu za uređivanje odnosa iz nadležnosti Grada, od značaja za gradsku opštinu;

2. predlažu mere organima Grada od značaja za rešavanje pitanja koja se tiču gradske opštine;

3. učestvuju u pripremanju propisa Grada čija je sadržina od posebnog značaja za gradsku opštinu.

Član 104

Organi i službe Grada u vršenju svoje nadležnosti:

1. obaveštavaju organe gradske opštine o merama koje preduzimaju ili nameravaju da preduzmu u izvršavanju gradskih propisa, zaštiti zakonitosti, pojavama koje ih narušavaju i merama za njihovo otklanjanje;

2. pružaju stručnu pomoć organima gradske opštine u vezi sa obavljanjem njihovih poslova, naročito u vođenju informacionog sistema i u informatizaciji poslova;

3. traže izveštaje, podatke i obaveštenja o obavljanju poslova iz okvira prava i dužnosti grada i gradske opštine;

4. Gradsko veće daje saglasnost na akte gradskih opština kojima se uređuje broj i struktura zaposlenih u gradskim opštinama.

VI NEPOSREDNO UČEŠĆE GRAĐANA U OSTVARIVANJU LOKALNE SAMOUPRAVE

Član 105

Građani neposredno učestvuju u ostvarivanju lokalne samouprave putem građanske inicijative, zbora građana i referenduma.

Član 106

1. Građanska inicijativa

Građani putem građanske inicijative predlažu Skupštini Grada donošenje akta kojim će se urediti određeno pitanje iz nadležnosti Grada, promenu Statuta ili drugih akata i raspisivanje referenduma u skladu sa zakonom.

Gradske uprave imaju obavezu da pruže stručnu pomoć građanima prilikom formulisanja predloga sadržanog u građanskoj inicijativi.

Građanska inicijativa punovažno je pokrenuta ako je lista potpisnika građanske inicijative sastavljena u skladu sa zakonom i ako je istu potpisalo najmanje 5% birača Grada, koji su upisani u birački spisak prema poslednjem zvanično objavljenom rešenju o zaključenju biračkog spiska za izbor odbornika Skupštine Grada, ako zakonom ili ovim statutom nije drugačije predviđeno.

Za sprovođenje građanske inicijative građani obrazuju inicijativni odbor koji može formirati posebne odbore za prikupljanje potpisa. Članovi inicijativnog odbora sačinjavaju i potpisuju predlog građanske inicijative za koju se sakupljaju potpisi birača i sprovode dalji postupak ostvarivanja građanske inicijative na način propisan zakonom.

O predlogu iz stava 1. ovog člana Skupština Grada je dužna da održi raspravu i da dostavi obrazložen odgovor građanima u roku od 60 dana od dana dobijanja predloga.

Postupak sprovođenja građanske inicijative urediće se posebnom odlukom Skupštine Grada.

Član 107

2. Zbor građana

Zbor građana saziva se za deo područja gradske opštine, naseljeno mesto ili deo naseljenog mesta.

Zbor građana raspravlja i daje predloge o pitanjima iz delokruga poslova organa Grada i gradskih opština.

Zbor građana većinom glasova prisutnih usvaja zahteve i predloge i upućuje ih Skupštini Grada, odnosno gradske opštine ili pojedinim organima Grada odnosno gradske opštine.

Organi Grada, odnosno gradske opštine dužni su da u roku od 60 dana od održavanja zbora građana, razmotre zahteve i predloge građana i o njima zauzmu stav, odnosno donesu odgovarajuću odluku ili meru i o tome obaveste građane.

Način sazivanja zbora građana, njegov rad, kao i način utvrđivanja stavova zbora uređuje se posebnim propisom gradske opštine.

Član 108

3. Referendum

Skupština Grada, odnosno Skupština gradske opštine može na sopstvenu inicijativu da raspiše referendum o pitanjima iz nadležnosti Grada, odnosno gradske opštine.

Organi iz stava 1. ovog člana, dužni su da raspišu referendum na predlog koji podnese najmanje 10 % birača od ukupnog biračkog tela na teritoriji Grada, odnosno gradske opštine, na način utvrđen zakonom i Statutom.

Odluka o raspisivanju referenduma objavljuje se u službenom glasilu Grada.

Od dana donošenja odluke do dana sprovođenja referenduma ne može proteći manje od 30 niti više od 60 dana.

Referendum sprovodi referendumska komisija koju obrazuje Skupština Grada, odnosno Skupština gradske opštine, posebnim aktom, kojim se određuju zadaci i poslovi komisije, u skladu sa zakonom.

Odluka putem referenduma doneta je ako se za nju izjasnila većina građana koja je glasala, pod uslovom da je glasalo više od polovine ukupnog broja građana na području Grada, odnosno gradske opštine.

Rezultati referenduma objavljuju se u službenom glasilu Grada Niša.

Odluka doneta na referendumu je obavezna, a Skupština Grada, odnosno gradske opštine je ne može staviti van snage, niti izmenama i dopunama menjati njenu suštinu u periodu od godinu dana od dana donošenja odluke.

VII ZAŠTITA LOKALNE SAMOUPRAVE

1. Sudska zaštita

Član 109

Gradonačelnik može pred Ustavnim sudom da pokrene postupak za ocenu ustavnosti zakona, odnosno ustavnosti i zakonitosti drugog propisa ili opšteg akta, ako smatra da se tim aktom povređuju Ustavom i zakonom utvrđena prava Grada.

Član 110

Gradonačelnik ima pravo žalbe Ustavnom sudu ako se pojedinačnim aktom ili radnjom državnog organa ili organa jedinice lokalne samouprave onemogućava vršenje nadležnosti Grada.

2. Zaštitnik građana

Član 111

U Gradu Nišu ustanovljava se zaštitnik građana, koji štiti individualna i kolektivna prava i interese građana, tako što vrši opštu kontrolu rada gradskih uprava, uprave gradske opštine i javnih službi.

Član 112

Zaštitnika građana postavlja Skupština Grada, na vreme od četiri godine, iz reda uglednih i politički nepristrasnih ličnosti, sa radnim iskustvom od najmanje 6 godina na poslovima pravne struke, većinom od prisutnog broja odbornika, na predlog predsednika Skupštine.

Član 113

Zaštitnik građana može biti razrešen i pre isteka vremena za koje je postavljen na isti način na koji je postavljen u sledećim slučajevima:

- kada to sam zatraži;

- ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nedostojnim za obavljanje funkcije;

- ako sudskom odlukom bude lišen poslovne sposobnosti;

- ako je to predlog iz građanske inicijative.

Član 114

O pojavama nezakonitog i nepravilnog rada kojima se povređuju prava i interesi građana, zaštitnik građana upozorava upravu i javne službe, upućuje im preporuke i kritike i o tome podnosi izveštaj Skupštini grada i javnosti.

Uprave Grada, uprava gradske opštine i javne službe dužne su da zaštitniku građana, na njegov zahtev, daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.

Član 115

Zaštitnik građana ne može biti razrešen, niti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen zbog iznetog mišljenja u javnosti o uočenim pojavama i upućenih preporuka i kritika.

Član 116

Za obavljanje poslova iz svoje nadležnosti zaštitnik građana obrazuje kancelariju, u skladu sa odlukom Skupštine Grada.

VIII JAVNOST RADA

Član 117

Rad organa Grada dostupan je javnosti.

Član 118

Javnost rada obezbeđuje se putem javnih rasprava i zborova građana o predlozima za donošenje i izmenu Statuta, odluke o budžetu Grada, programa razvoja Grada, prostornog plana i urbanističkih planova Grada, programa uređenja građevinskog zemljišta, programa pribavljanja i otuđenja nepokretnosti i u drugim slučajevima propisanim zakonom ili kada organ Grada o tome odluči.

Organ koji upućuje akt na javnu raspravu odlučuje o postupku, načinu i roku sprovođenja javne rasprave.

Član 119

Javnost rada organa Grada obezbeđuje se objavljivanjem propisa i drugih opštih akata organa Grada u službenom glasilu, odnosno njihovim isticanjem na oglasnoj tabli, na sajtu Grada Niša ili na drugi uobičajen način.

Propisi i drugi opšti akti Grada stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja, osim ako iz opravdanih razloga nije predviđeno da ranije stupe na snagu.

Član 120

Javnost rada obezbeđuje se pravom građana da ostvare uvid u zapisnike i druge akte organa i službi koji se ne objavljuju i ne oglašavaju.

Član 121

Radi informisanja javnosti o predlozima propisa i drugih akta, medijima se dostavljaju pozivi i materijali za sednice organa Grada.

Predstavnici medija imaju slobodan pristup sednicama organa Grada.

Radio i televizijske stanice mogu direktno da prenose sednice organa Grada.

Član 122

Saopštenje za javnost mogu da izdaju i da održe konferenciju za štampu sva lica na funkcijama u organima Grada, zaštitnik građana, šef odborničke grupe i odbornik.

Javnost u radu obezbeđuje se i putem izdavanja biltena i informatora.

IX DONOŠENJE I IZMENA STATUTA GRADA

Član 123

Predlog za donošenje, odnosno izmenu Statuta Grada podnosi Gradsko veće, samoinicijativno, odnosno na inicijativu najmanje 31 odbornika ili građana po postupku propisanom za sprovođenje građanske inicijative.

Predlog se podnosi u pisanom obliku sa obrazloženjem.

O predlogu da se pristupi donošenju, odnosno izmeni Statuta, odlučuje Skupština Grada većinom od ukupnog broja odbornika.

Gradsko veće je dužno da organizuje i sprovede stručnu i javnu raspravu pre utvrđivanja predloga Statuta, odnosno predloga izmene Statuta.

Izuzetno, kada se izmena vrši radi usaglašavanja sa zakonom, ne mora se sprovesti stručna i javna rasprava.

X PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 124

Stupanjem na snagu Statuta Grada Niša, prestaje da važi Statut Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 26/2002, 92/2004 i 14/2008).

Član 125

Skupština Grada Niša donosi posebnu odluku o sprovođenju Statuta Grada Niša.

Član 126

Statut stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".