PRAVILNIK

O USLOVIMA ZA PRUŽANJE USLUGA PRENOSA GOVORA KORIŠĆENJEM INTERNETA I SADRŽAJU ODOBRENJA

("Sl. glasnik RS", br. 94/2008)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom se utvrđuju uslovi neophodni za pružanje usluga prenosa govora korišćenjem Interneta, na komercijalnoj osnovi, bez dodeljivanja posebnih brojeva operatoru za potrebe krajnjih korisnika i propisuju se obrazac, način izdavanja i sadržaj odobrenja.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) Internet je globalni elektronski komunikacioni sistem međusobno povezanih računarskih mreža i uređaja, namenjen razmeni svih vrsta informacija u skladu sa Internet standardima.

2) Internet standardi su dokumenti koji se odnose na koncepte, procedure umrežavanja, protokole, interfejse i metode identifikacije u okviru Interneta. Internet standarde, pod nazivom Request For Comments (RFC) donosi međunarodna organizacija Internet Engineering Task Force (IETF).

3) Internet protokol (IP) je skup protokola za komunikaciju i prenos podataka između uređaja na Internetu.

4) IP telefon je uređaj u kome se obavlja konverzija glasa u IP pakete i obrnuto.

5) Imalac odobrenja je fizičko ili pravno lice koje je dobilo odobrenje za pružanje usluga prenosa govora korišćenjem Interneta, na komercijalnoj osnovi, bez dodeljivanja posebnih brojeva operatoru za potrebe krajnjih korisnika, pod uslovima propisanim ovim pravilnikom.

6) Krajnji korisnik je lice koje koristi telekomunikacione usluge, a ne obezbeđuje resurse javne telekomunikacione mreže i ne pruža javne telekomunikacione usluge.

Član 3

Prenos govora korišćenjem Interneta obuhvata sledeće načine govorne komunikacije:

- Računar/IP telefon - računar/IP telefon: između računara/IP telefona jednog korisnika i računara/IP telefona drugog korisnika;

- Računar/IP Telefon - telefon: između računara/IP telefona jednog korisnika i drugog korisnika koji koristi telefonski aparat koji je direktno povezan na javnu telekomunikacionu mrežu u Republici Srbiji, ili inostranstvu;

- Telefon - telefon: između korisnika koji koriste telefonske aparate povezane direktno na javnu telekomunikacionu mrežu u Republici Srbiji, ili inostranstvu, gde se deo komunikacije obavlja preko Interneta (u vidu prenosa "paketa podataka"), a deo preko javne telekomunikacione mreže.

Usluga prenosa govora korišćenjem Interneta (u daljem tekstu: Usluga) regulisana ovim pravilnikom je javna Internet usluga za prenos govora iz alineja 2. i 3. stava 1. ovog člana, pružena na komercijalnoj osnovi, bez dodele pretplatničkih brojeva iz Plana numeracije krajnjem korisniku, a za potrebe prenosa govora korišćenjem Interneta.

Odredbe ovog pravilnika ne odnose se na pružanje usluga prenosa govora:

- navedene u alineji 1. stava 1. ovog člana;

- unutar privatnih mreža fizičkih i pravnih lica isključivo za sopstvene potrebe, a na nekomercijalnoj osnovi;

- korišćenjem Interneta kada se zahteva dodela posebnih brojeva iz Plana numeracije krajnjim korisnicima.

II USLOVI ZA PRUŽANJE USLUGA

Član 4

Za pružanje Usluge moraju biti ispunjeni osnovni tehnički uslovi u skladu sa međunarodnim standardima (ITU, ETSI), ovim pravilnikom i odgovarajućim aktima Republičke agencije za telekomunikacije (u daljem tekstu: Agencija).

Neophodno je da pružalac Usluge ispunjava uslove koji se odnose na kašnjenje u prenosu paketa, varijacije u kašnjenju, pogrešno prenete pakete i izgubljene pakete, koji su navedeni u Tabeli 1, datoj u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Uslovi iz stava 2. ovog člana su dati u skladu sa preporukom ITU-T Y.1541. U Tabeli 1 su date klase kvaliteta usluga sa parametrima. Parametri se mere na krajnjim tačkama ili na tačkama interkonekcije sa drugim telekomunikacionim mrežama.

Za pružanje Usluge iz stava 1. ovog člana potrebno je pribaviti odgovarajuće odobrenje koje izdaje Agencija.

Član 5

Agencija izdaje odobrenje licu koje je registrovano za telekomunikacionu delatnost i koje je Agenciji podnelo prijavu za registraciju sa traženom dokumentacijom, a koje ispunjava, odnosno prihvati da ispunjava uslove propisane Zakonom o telekomunikacijama ("Službeni glasnik RS", br. 44/03 i 36/06, u daljem tekstu: Zakon), ovim pravilnikom i opštim aktima Agencije.

Ako lice iz stava 1. ovog člana, u trenutku podnošenja prijave poseduje više dozvola izdatih od strane Agencije za javne telekomunikacione mreže, odnosno pružanje javnih telekomunikacionih usluga, dužno je da Uslugu koja je predmet ovog pravilnika pruža preko zasebno povezanog pravnog lica ili ogranka obrazovanog u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.

III SADRŽAJ PRIJAVE

Član 6

Prijava za dobijanje odobrenja za pružanje Usluge podnosi se na obrascu B1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Zajedno sa prijavom podnosi se i:

- izvod iz registra privrednih subjekata u originalu, ne stariji od 30 dana;

- podaci o lokacijama objekata i opreme za pružanje Usluga;

- kratak opis poslovanja podnosioca prijave;

- tehničko rešenje sistema za pružanje Usluga, sa dokazom o finansijskoj sposobnosti da ga izvede, ili tehničko rešenje izvedenog stanja. U tehničkom rešenju mora biti definisan način povezivanja na Internet, povezivanje sa drugim telekomunikacionim operatorima i pristup krajnjih korisnika;

- ponuda koja sadrži podatke o kvalitetu, ceni i uslovima za pružanje Usluge, koja će biti javno objavljena;

- predlog korisničkog ugovora ukoliko je predviđeno sklapanje ugovora sa korisnicima;

- dokaz o plaćenim troškovima za obradu prijave za izdavanje odobrenja u skladu sa odgovarajućim opštim aktom Agencije.

IV IZDAVANJE I SADRŽAJ ODOBRENJA ZA PRUŽANJE USLUGA

Član 7

Odobrenje za pružanje Usluge, Agencija izdaje na osnovu odluke Upravnog odbora, licu koje ispunjava ili prihvati da ispunjava uslove navedene u čl. 4, 5. i 6. ovog pravilnika i dostavi dokaz o plaćenim troškovima za upis u Registar odobrenja, u skladu sa opštim aktom Agencije kojim se uređuje visina naknada i troškova za izdavanje licenci i odobrenja.

Odobrenje iz prethodnog stava ovog člana izdaje se najkasnije 30 dana od dana podnošenja potpune prijave sa traženom dokumentacijom, upisom u odgovarajući registar koji vodi Agencija.

Dan upisa u registar iz stava 2. ovog člana smatra se danom izdavanja odobrenja.

Član 8

Agencija je u obavezi da preduzme mere u cilju obezbeđivanja pristupa imaoca odobrenja javnoj telekomunikacionoj mreži, sa ciljem pružanja Usluge, pod jednakim uslovima koje imaju svi ostali imaoci odobrenja za pružanje te vrste usluga, u skladu sa Zakonom.

Agencija je ovlašćena da, u slučaju postojanja spora između imaoca odobrenja i drugih telekomunikacionih operatora ili krajnjih korisnika u vezi sa nekim pravom ili obavezom iz odobrenja, preduzme sve mere u skladu sa odredbama Zakona, ovog pravilnika i izdatog odobrenja.

Agencija je ovlašćena da sprečava antikonkurentske, odnosno monopolske aktivnosti i ponašanja, u skladu sa Zakonom.

Član 9

Odobrenje sadrži sledeće podatke i uslove:

- vrstu usluge;

- datum izdavanja i broj iz Registra odobrenja;

- naziv i adresu lica kome se izdaje odobrenje;

- tehničke uslove i standarde kojima se definiše zahtevani kvalitet Usluge;

- planiranu dinamiku razvoja Usluge;

- pravila o zaštiti ličnih podataka i privatnosti;

- visinu i način plaćanja godišnje naknade za izdato odobrenje;

- novčane obaveze za finansiranje univerzalnog servisa;

- dostupnost podataka o tarifi, cenovniku i standardnom ugovoru sa krajnjim korisnikom;

- tekst odredaba čl. 3-5, 8, 10-25. ovog pravilnika;

- rok važenja odobrenja.

Obrazac odobrenja B2 je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 10

Odobrenje se izdaje na pet godina.

Zahtev za produženje odobrenja podnosi se najkasnije šest meseci pre isteka roka važenja odobrenja, ali ne pre isteka četiri godine od dodele istog.

Odobrenje po zahtevu za produženje odobrenja iz stava 2. ovog člana će se izdati u skladu sa važećim propisima.

V ODUZIMANJE ODOBRENJA I ODRICANJE IMAOCA ODOBRENJA

Član 11

Agencija je dužna da u pisanom obliku upozori imaoca odobrenja na povrede obaveza iz odobrenja, odnosno druge učinjene povrede obaveza iz odobrenja, Zakona, ili ovog pravilnika, odnosno na druge učinjene propuste, ostavljajući primeren rok za njihovo otklanjanje.

Imalac odobrenja je dužan da se u pisanom obliku izjasni o upozorenju Agencije u roku od osam dana.

U slučaju da imalac odobrenja u ostavljenom roku ne postupi u celosti po nalogu Agencije, odobrenje se oduzima odlukom Upravnog odbora Agencije.

Postupak oduzimanja odobrenja se pokreće na osnovu opravdane i proverene žalbe krajnjeg korisnika, ili drugog imaoca odobrenja i/ili na osnovu zapisnika kontrolora telekomunikacija.

Odobrenje se može oduzeti iz sledećih razloga:

- zbog ponovljene povrede uslova i obaveza navedenih u odobrenju, Zakonu i ovom pravilniku;

- zbog neplaćanja propisane naknade u roku od 30 dana od dana dospelosti obaveze za plaćanje;

- u slučaju stečaja, reorganizacije uređene zakonom koji propisuje stečajni postupak ili davanja netačnih podataka u prijavi za izdavanje odobrenja;

- u slučaju nepostupanja imaoca odobrenja po konačnoj odluci nadležnog organa u vezi sa poslovanjem i pružanjem Usluge;

- zbog teže povrede uslova navedenih u odobrenju i obaveza iz Zakona, pod kojim se smatra naročito ometanje i sprečavanje kontrolora telekomunikacija u vršenju zakonskih ovlašćenja.

Imalac odobrenja nema pravo na povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za odobrenje u slučaju oduzimanja odobrenja.

Član 12

Ako imalac odobrenja želi da se odrekne odobrenja, odnosno da prestane sa pružanjem usluge, u obavezi je da Agenciji dostavi pisanu izjavu o odricanju od odobrenja.

Imalac odobrenja je u dužan da najmanje 30 dana pre datuma prestanka pružanja Usluge o tome obavesti Agenciju i svoje krajnje korisnike.

Imalac odobrenja nema pravo na povraćaj uplaćenih sredstava na ime naknade za odobrenje u slučaju odricanja od odobrenja.

VI OBAVEZE IMAOCA ODOBRENJA

Član 13

Imalac odobrenja je dužan da obezbedi pružanje Usluge svim zainteresovanim korisnicima, bez bilo kakve diskriminacije.

Za pružanje Usluge, potrebno je Agenciji dostaviti dokaz o tehničkoj usklađenosti opreme, sistema i sredstava sa odgovarajućim aktima Agencije.

Za postavljanje i umrežavanje potrebne opreme i sistema kao i za rukovanje istim, odgovoran je isključivo imalac odobrenja u čijem su oni vlasništvu, odnosno u čijoj su nadležnosti upravljanje opremom i sistemima, nadzor i održavanje istih.

Imalac odobrenja je u obavezi da o svom trošku obezbedi opremu, uređaje i instalacije, koji će omogućiti čuvanje relevantnih podataka, pristup tim podacima od strane nadležnog organa i elektronski nadzor u slučajevima predviđenim zakonom, na način i u obimu uređenim aktom Agencije.

Imalac odobrenja je u obavezi da u cilju pružanja Usluge obezbedi interkonekciju najmanje sa jednim javnim telekomunikacionim operatorom fiksne ili mobilne telekomunikacione mreže u Republici Srbiji koji pruža javnu govornu uslugu, u skladu sa Zakonom.

Imalac odobrenja je u obavezi da Agenciji dostavi podatke sa kojim je operatorima povezan, kako bi Agencija te podatke učinila javno dostupnim, a u cilju sprečavanja mogućih zloupotreba u međuoperatorskim obračunima.

Imalac odobrenja mora da obezbedi jednoznačno predstavljanje dolaznog/odlaznog saobraćaja. Ovu obavezu pružalac usluge može preneti na operatora/operatore sa kojim je povezan.

Imalac odobrenja je obavezan da podatke o saobraćaju svojih krajnjih korisnika trajno obriše ili učini anonimnim nakon isteka propisanog roka obaveze čuvanja podataka.

Imalac odobrenja je dužan da obezbedi uređaje, opremu, instalacije, procedure i internu organizaciju koji će garantovati zaštitu podataka korisnika i onemogućiti zloupotrebu od strane trećih lica, u skladu sa zakonom.

Član 14

Imalac odobrenja može da zaključi ugovor o pružanju Usluga sa krajnjim korisnikom u kome moraju jasno da budu navedena prava i obaveze ugovornih strana, a posebno specifikacija i kvalitet Usluga, cene, kao i uslovi pod kojima će se iste pružati. Odredbe o uslovima pružanja Usluge definišu privremeno ili trajno isključenje krajnjeg korisnika, ili druga ograničenja koja mogu biti primenjena prema njemu, kao i tačne okolnosti kada do takvih ograničenja može doći.

Ukoliko krajnji korisnik koristi usluge po bilo kom drugom osnovu (pripejd kartice ili sl.) imalac odobrenja je u obavezi da učini dostupnim opšte uslove pružanja usluge i svoj standardni cenovnik na odgovarajući način u medijima, sredstvima javnog informisanja i na prodajnim mestima.

Ugovor ili javno dostupni uslovi pružanja usluga moraju da sadrže sledeće:

- uslove i načine obeštećenja krajnjeg korisnika kod nepotpune ili na neodgovarajući način pružene usluge;

- uslove za terminalnu opremu;

- procedure u slučaju neplaćanja računa, uključujući i ograničenje pristupa i korišćenja telekomunikacionih usluga u vezi sa tim;

- pokazatelje kvaliteta usluga, njihove definicije i metode merenja;

- važeće cene ili pozivanje na važeći cenovnik koji će biti javno dostupan na isti način kao i opšti uslovi pružanja Usluge;

- procedure za rešavanje žalbi krajnjih korisnika i informacije o tome kako i gde se žalbe mogu podneti.

Ugovorom će biti definisan način na koji će krajnji korisnik biti upoznat sa promenom uslova pružanja Usluge, odnosno prestanka pružanja Usluge, kao i gde se može informisati o ovim promenama.

Imalac odobrenja ima obavezu da najmanje 30 dana unapred obavesti krajnje korisnike o predstojećoj promeni uslova pružanja Usluge.

Zaključeni ugovori ne smeju imati, u pogledu cene i kvaliteta Usluge, nepovoljnije uslove od javno objavljenih uslova imaoca odobrenja.

Imalac odobrenja je dužan da krajnjim korisnicima redovno šalje račune za pružene usluge, ukoliko je to predviđeno ugovorom.

Imalac odobrenja ima obavezu razmatranja i rešavanja korisničkih prigovora.

Imalac odobrenja je dužan da obezbedi poverljivost i bezbednost svojih Usluga i zabranjeno mu je da koristi ili pruža informacije trećim licima o sadržaju, činjenicama i uslovima prenosa govora, osim u slučaju zahteva od strane ovlašćenih organa, u skladu sa zakonom.

Imalac odobrenja ne može svojom politikom pružanja Usluga da vrši ograničenje pristupa Usluzi na osnovu nacionalnog, rasnog, verskog, političkog, teritorijalnog ili bilo kog drugog kriterijuma, koji bi mogao dovesti do kršenja ljudskih prava i osnovnih sloboda.

Član 15

Imalac odobrenja je obavezan da tokom perioda na koje mu je izdato odobrenje, plaća naknadu za pružanje Usluge, u skladu sa opštim aktom Agencije, kojim se uređuje visina naknada i troškova za izdavanje licenci i odobrenja.

Član 16

Imalac odobrenja ne sme uspostaviti monopol bilo kog oblika, zaključujući ugovore sa drugim pružaocima telekomunikacionih usluga, ili sa licima koja se bave prometom opreme za pružanje usluga.

Svako međusobno poslovno povezivanje imaoca odobrenja, izuzimajući uobičajene komercijalne odnose i poslovanje zasnovano na obligacionim odnosima, podleže saglasnosti Agencije. Agencija će na svaki takav pisani zahtev odgovoriti najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva.

Međusobno usaglašavanje imaoca odobrenja po pitanjima određivanja zajedničkih cena nije dozvoljeno i smatraće se težom povredom uslova iz odobrenja.

Član 17

Imalac odobrenja je dužan da prema dobijenim uputstvima od strane Agencije vodi potpuno odvojenu analitičku računovodstvenu evidenciju za pružanje Usluge iz ovog odobrenja.

Imalac odobrenja je obavezan da obavesti Agenciju o svakoj statusnoj promeni, promeni u strukturi kapitala, promeni pretežne delatnosti i slično.

VII KVALITET USLUGE

Član 18

Kvalitet usluge koji se nudi krajnjem korisniku mora da bude jasno određen (klasa 0 ili klasa 1) u skladu sa preporukom ITU-T Y.1541 i Tabelom 1 iz Priloga 1 ovog pravilnika, unapred poznat i naveden u ugovoru, odnosno na odgovarajući način objavljen u medijima, sredstvima javnog informisanja i na prodajnim mestima. Imalac odobrenja je obavezan da ove podatke učini javno dostupnim i preko svoje Internet stranice.

Pružalac Usluge je dužan da prilikom oglašavanja jasno naznači razliku između Usluge i javne govorne usluge, a naročito u slučaju nemogućnosti garantovanja pozivanja brojeva hitnih službi, usluga sa dodatnom vrednošću, određenih geografskih i/ili negeografskih kodova i odstupanja kvaliteta Usluge u odnosu na javnu govornu uslugu.

Imalac odobrenja je odgovoran za otklanjanje kvarova i ispravljanje svih nedostataka na telekomunikacionim sredstvima koja koristi za pružanje Usluge, a koja su u njegovoj nadležnosti.

Član 19

U slučaju argumentovanih prigovora krajnjih korisnika na kvalitet pružanja Usluge, Agencija ima pravo da na svojoj Internet strani objavi prigovore krajnjih korisnika i odgovore imaoca odobrenja na čije Usluge krajnji korisnik ima prigovor.

U slučaju ponovljenih, argumentovanih prigovora krajnjih korisnika, bez odgovarajuće reakcije imaoca odobrenja, Agencija može izreći meru opomene i druge mere predviđene ovim pravilnikom i Zakonom.

VIII OBAVEZA FINANSIRANJA UNIVERZALNOG SERVISA

Član 20

Imalac odobrenja ima obavezu finansiranja univerzalnog servisa, u skladu sa Zakonom i odgovarajućim opštim aktom Agencije.

IX ZAKUP RESURSA

Član 21

Imalac odobrenja može zakupiti resurse od bilo kog javnog telekomunikacionog operatora (zakup vodova, pristupnih portova, prenosnih kapaciteta i dr.).

X CENE PRUŽANJA USLUGA

Član 22

Imalac odobrenja slobodno formira cene svojih Usluga.

Imalac odobrenja je u obavezi da javno objavi cene svojih Usluga.

Imalac odobrenja će pisanim putem obavestiti Agenciju o cenovniku i njegovoj promeni, najmanje 30 dana pre stupanja na snagu cenovnika, odnosno njegove promene.

Imalac odobrenja je u obavezi da informaciju o povećanju cena Usluga javno objavi najmanje 15 dana pre stupanja na snagu.

Ukoliko je imalac odobrenja posebnom odlukom Agencije, označen kao telekomunikacioni operator sa značajnim tržišnim udelom za uslugu definisanu ovim odobrenjem, regulisanje tarifa se definiše na osnovu te odluke Agencije i u skladu sa Zakonom.

XI IZVEŠTAJI I INFORMACIJE

Član 23

Radi praćenja ispunjenja uslova iz odobrenja, kao i praćenja razvoja tržišta telekomunikacionih usluga, imalac odobrenja je dužan da svakih šest meseci dostavlja Agenciji izveštaje o svom poslovanju u delu koji je direktno vezan za pružanje Usluge iz odobrenja (nivo kvaliteta pružene Usluge, broj i strukturu krajnjih korisnika, ukupan broj prigovora na kvalitet Usluge, cenovnik, ostvareni prihod, rashod, i sl.).

Agencija može posebnom odlukom da definiše formu i sadržaj izveštaja.

Agencija može da traži od imaoca odobrenja da dostavi i dodatne izveštaje potrebne za regulisanje oblasti telekomunikacija.

XII OVLAŠĆENJA KONTROLORA TELEKOMUNIKACIJA

Član 24

Kontrolor telekomunikacija je dužan da preduzima potrebne mere sa ciljem sprečavanja povrede Zakona i prava i obaveza iz ovog pravilnika, u skladu sa Zakonom.

U vršenju kontrole, kontrolor telekomunikacija ima ovlašćenja utvrđena u Zakonu.

XIII ZABRANA PRENOSA ODOBRENJA

Član 25

Imalac odobrenja, ne može preneti odobrenje ni prava stečena odobrenjem bez prethodne pisane saglasnosti Agencije.

XIV ZAVRŠNA ODREDBA

Član 26

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

 

TABELA 1.
ITU-T PREPORUKA Y.1541 - DEFINICIJE KLASA KVALITETA USLUGA (QoS) U IP MREŽI I GRANIČNE VREDNOSTI PARAMETARA IP MREŽE

Parametar mreže

Priroda vrednosti parametara mreže

Klase kvaliteta usluga

Klasa 0

Klasa 1

IPTD

Gornja granica srednjeg IPTD [1]

100 ms

400 ms

IPDV

Gornja granica 1 - 10-3 mere IPTD minus minimum IPTD [2]

50 ms [3]

50 ms [3]

IPLR

Gornja granica verovatnoće gubitka paketa

1 x 10-3 [4]

1 x 10-3 [4]

IPER

Gornja granica

1 x 10-4 [5]


IPTD                       Kašnjenje IP paketa (IP Packet Transfer Delay)
IPDV                       Varijacija kašnjenja IP paketa (IP packet Delay Variation)
IPLR                       Stepen izgubljenih IP paketa (IP packet Loss Ration)
IPER                       Stepen greške IP paketa (IP packet Error Ration)

Granične vrednosti parametara se odnose na javne IP mreže.
Vrednosti za neke parametre na kraćim i/ili manje kompleksnim putanjama mogu biti značajno bolje.
Preporučuje se da se za merenja parametara IPTD, IPDV i IPLR za obe klase, koristi interval od 1 minuta. U toku merenja, navedeni parametri bi trebalo da budu u granicama datim u tabeli za svaki pojedinačni minut.
Telekomunikacioni operatori mogu se u svojim ponudama obavezati i na bolje uslove od navedenih u tabeli.

[1] - Veoma duga vremena prostiranja sprečavaju postizanje niskih vrednosti kašnjenja "s kraja na kraj". U ovim i još nekim okolnostima, IPTD vrednosti u klasi 0 neće uvek biti ispunjene. Svaki telekomunikacioni operator proceniće ove uslove i opseg za IPTD vrednosti, i ponuditi dostižne vrednosti klase kvaliteta usluge kao alternativu. Vrednosti kašnjenja za klase ne sprečavaju telekomunikacionog operatora da ponudi uslugu sa kraćim vremenom kašnjenja. Prema definiciji IPTD u ITU-T preporuci Y.1540, vreme ubacivanja paketa je uključeno u vrednost IPTD. U ITU-T preporuci Y.1541 predlaže se da za merenje vrednosti parametara maksimalna dužina informacionog polja paketa bude 1500 bajtova.
[2] - Definicija IPDV vrednosti (određene u preporuci Y.1540) je varijacija kašnjenja IP paketa između 2 tačke. Videti preporuku Y. 1540 za više detalja o prirodi ove vrednosti. Za poslove planiranja srednja vrednost IPTD može biti uzeta kao gornja granica minimuma IPTD i, prema tome, granica 1-10-3mere može se dobiti dodavanjem srednje vrednosti IPTD i IPDV vrednosti (to jest, 150 ms za klasu 0).
[3] - Ova vrednost zavisi od kapaciteta međumrežnih linkova. Manje vrednosti varijacija su moguće ako su kapaciteti veći od primarnog pristupa (T1 ili E1), ili ako konkurentski paketi imaju vrednost informacionog polja manju od 1500 bajtova (videti Y.1541 - Appendix IV).
[4] - Vrednosti za klase 0 i 1 za IPLR delom su zasnovane na studijama koje su pokazale da za vrednosti 10-3 IPLR nema uticaja na glasovne aplikacije visokog kvaliteta.
[5] - Ova vrednost gubitka paketa je dominantni izvor greške prema višim slojevima, i održiva je sa IP prenosom preko ATM.

 

Obrazac B1

 

PRIJAVA ZA DOBIJANJE ODOBRENJA ZA PRUŽANJE USLUGE

 

1.

Naziv, adresa i sedište podnosioca

 

2.

Matičin broj

 

3.

PIB

 

4.

Ime i prezime odgovornog lica, telefon, faks, E-mail, Internet strana

 

5.

Podaci o broju i kvalifikacionoj strukturi zaposlenih i planiranim izmenama

 

6.

Podaci o svakom vlasniku i procentu vlasništva kapitala čije je ešće u ukupnom (vlasničkom) kapitalu pružaoca usluga 10 i više procenata. (kada su vlasnici strana pravna ili fizička lica potrebna je izjava u kojoj je navedena kompletna struktura vlasništva sa procentima vlasništva i tačnim adresama vlasnika)

 

7.

Oprema za pružanje Usluga:
(Tip i proizvođač opreme, serveri, ruteri...)

 

Čuvanje podataka:
(Koliko često se vrši skladištenje podataka, na kojim medijima, koliko se dugo čuvaju podaci)

 

Softver:
(Programi koji su podrška uslugama koje se pružaju, naplaćivanje, evidencija korisnika)

 

Neprekidno napajanje:
(na kojim lokacijama postoji i za koji vremenski period)

 

Pristup (za svaku lokaciju)

A) Internetu:
1. Lokacija priključne tačke i provajder (npr. Beograd, Telekom Srbija)
2. Tip linka (optički, radio...) kapacitet (2, ...34, ...155 Mb/s,... 100 Mb/s Ethernet)

B) Fiksnoj ili mobilnoj mreži: Kapacitet i vrsta (broj linija, ISDN, 2 Mb tačaka...)

 

Interfejsi i protokoli ka Internetu i fiksnoj i/ili mobilnoj mreži:

 

8.

Sigurnost prenosa podataka:
(Da li postoji zaštita prenosa podataka i kakva)

 

9.

Briga o krajnjim korisnicima:
(Podrška 24/7, kontakt, prodajna mesta, prigovori, računi)

 

10.

Način zaštite ličnih podataka i privatnosti:
(Kriptovanje, ograničen pristup podacima, izjave o zaštiti podataka, brisanje nakon isteka obaveze čuvanja)

 

11.

Način javnog objavljivanja podataka o tarifama, cenovniku i standardnog ugovora sa krajnjim korisnikom:

 

12.

Okvirni plan razvoja:
(očekivana ulaganja, rokovi, planirani kapacitet, broj zaposlenih)

 

13.

Nadzor:
(softverski, dežurstva...)

 

 

 

M.P.

Potpis
ovlašćenog lica

 

 

 

 

Obrazac B2

Datum:
Broj:

ODOBRENJE
ZA PRUŽANJE USLUGA PRENOSA GOVORA KORIŠĆENJEM INTERNETA

 

Naziv, adresa, sedište, PIB i matični broj lica kome se izdaje odobrenje

 

Tehnički uslovi i standardi

 

Plan razvoja

 

Pravila o zaštiti ličnih podataka i privatnosti

 

Novčane obaveze za finansiranje univerzalnog servisa

 

Dostupnost podataka o tarifi, cenovniku i standardnom ugovoru sa krajnjim korisnikom

 

 

Visina i način plaćanja naknade za izdavanje odobrenja

Vrsta naknade

Iznos

Rok plaćanja

Račun

Troškovi za obradu prijave

10.000,00 dinara član 6. Pravilnika o visini naknada i troškova za izdavanje licence i odobrenja ("Službeni glasnik RS", broj 58/06)

Zajedno sa prijavom

Račun Agencije

Troškovi za upis u Registar odobrenja

10.000,00 dinara član 6. Pravilnika o visini naknada i troškova za izdavanje licence i odobrenja ("Službeni glasnik RS", broj 58/06)

Do dana upisa u Registar odobrenja

Račun Agencije

Naknada za Odobrenje za pružanje usluga za poslovnu godinu

U visini 0,1% od ukupnog prihoda ostvarenog u poslovnoj godini za koju se plaća naknada, a ne manje od 50.000,00 dinara.

U skladu sa izdatim rešenjem.

Račun Agencije

 

Rok važenja do:

 

TEKST ČLANOVA 3. DO 5, 8, 10. DO 25. PRAVILNIKA O USLOVIMA ZA PRUŽANJE USLUGA PRENOSA GOVORA KORIŠĆENJEM INTERNETA BEZ DODELJIVANJA POSEBNIH BROJEVA KRAJNJIM KORISNICIMA I SADRŽAJU ODOBRENJA