PRAVILNIK

O KRITERIJUMIMA, NAČINU I POSTUPKU ZA STAVLJANJE, ODNOSNO SKIDANJE LEKOVA SA LISTE LEKOVA KOJI SE PROPISUJU I IZDAJU NA TERET SREDSTAVA OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA

("Sl. glasnik RS", br. 95/2008)

I. Opšte odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se kriterijumi, način i postupak za stavljanje, odnosno skidanje lekova sa Liste lekova koja je sastavni deo Pravilnika o Listi lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja (u daljem tekstu: Lista lekova).

Član 2

Lista lekova sadrži određene:

- lekove koji su dobili dozvolu za stavljanje leka u promet od Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije koji se koriste u prevenciji i lečenju bolesti (u daljem tekstu: registrovani lekovi),

- suplemente hrane za lečenje naslednih metaboličkih bolesti i bolesti praćenih malapsorpcijom (u daljem tekstu: nutrijensi),

- lekove koji nisu dobili dozvolu za stavljanje leka u promet u Republici Srbiji, a medicinski su neophodni u dijagnostici i terapiji (u daljem tekstu: neregistrovani lekovi) za osigurana lica Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Republički zavod).

Član 3

Podaci o registrovanim lekovima u Listi lekova su:

1) šifra jedinstvene klasifikacije leka - JKL,

2) šifra leka anatomsko-terapijsko-hemijska - ATC,

3) internacionalno nezaštićeno ime leka - INN,

4) zaštićeno ime leka,

5) farmaceutski oblik leka - FO,

6) pakovanje i jačina leka,

7) proizvođač leka,

8) država proizvodnje leka,

9) cena leka na veliko za pakovanje,

10) definisana dnevna doza - DDD,

11) cena leka na veliko po DDD,

12) participacija osiguranog lica.

Podaci o nutrijensima u Listi lekova su:

1) šifra (dodeljuje Republički zavod),

2) šifra anatomsko-terapijsko-hemijska - ATC,

3) internacionalno nezaštićeno ime - INN,

4) zaštićeno ime nutrijensa,

5) farmaceutski oblik - FO,

6) pakovanje i jačina,

7) proizvođač,

8) država proizvodnje,

9) cena na veliko za pakovanje,

10) participacija osiguranog lica.

Podaci o neregistrovanim lekovima u Listi lekova su:

1) šifra leka (dodeljuje Republički zavod),

2) šifra leka anatomsko-terapijsko-hemijska - ATC,

3) internacionalno nezaštićeno ime leka - INN,

4) farmaceutski oblik leka - FO,

5) jačina leka,

6) indikacije.

II. Kriterijumi za stavljanje lekova na Listu lekova

Član 4

Izbor lekova koji se stavljaju na Listu lekova (generički, originalni i inovativni) vrši se na osnovu najpovoljnijih farmakoterapijskih i farmakoekonomskih kriterijuma.

Definicija pojma generički, originalni i inovativni lek uređena je propisima koji regulišu kriterijume za formiranje cene lekova.

Član 5

Kriterijum za stavljanje leka na Listu lekova (u daljem tekstu: kriterijum) ako na važećoj Listi lekova postoji lek istog INN i istog ili srodnog farmaceutskog oblika (na primer: tableta-dražeja-kapsula, suspenzija-sirup-rastvor i drugo) je da predložena cena leka na veliko mora biti ista ili niža od cene leka, istog INN i istog ili srodnog farmaceutskog oblika, koji se nalazi na Listi lekova, preračunato na jedinicu doziranja u pakovanju.

Ako na važećoj Listi lekova ne postoji lek istog INN i istog ili srodnog farmaceutskog oblika, kriterijum je predložena cena leka na veliko, koja mora biti ista ili niža od najniže cene leka na veliko istog INN i istog ili srodnog farmaceutskog oblika objavljena u:

- važećoj Listi lekova Republike Slovenije,

- važećoj Listi lekova Republike Hrvatske, i

- poslednjem izdanju publikacije L-Informatore Farmaceutico Republike Italije, uvećana za troškove carine a preračunato na jedinicu doziranja u pakovanju.

Član 6

Na Listi lekova u okviru istog INN i istog ili srodnog farmaceutskog oblika može biti najviše šest lekova različitih proizvođača, od kojih najviše pet lekova mogu biti generički lekovi, prema sledećim kriterijumima:

- ako dva ili više proizvođača leka koji se proizvodi u Republici Srbiji svojom proizvodnjom zadovoljavaju potrebe tržišta lekova, tada se na Listu lekova ne stavljaju generički lekovi stranih proizvođača, izuzev ukoliko se radi o originalnom leku iste cene;

- ako je predložena cena leka na veliko za originalni lek ista kao i cena leka na veliko za generički lek, na Listu lekova se stavlja originalni lek;

- ako je više generičkih lekova, prednost imaju proizvođači koji proizvode lekove iz više terapijskih grupa ili lekove u malim serijama koji se koriste za lečenje bolesti od većeg socijalno-medicinskog značaja.

Član 7

Kriterijum je da u okviru iste terapijske grupe i istog mehanizma dejstva, lekovi različitog INN, moraju imati istu cenu leka na veliko, sem ako postoji značajna terapijska prednost određenog leka koja je dokazana kliničkim studijama i farmakoekonomskom analizom, kada se cena tog leka može razlikovati.

Član 8

Kriterijum kod pojedinih lekova obuhvata i utvrđivanje određenih indikacija i napomena za lek, u odnosu na:

- medicinsku dijagnozu;

- godine života osiguranog lica;

- populacionu grupu;

- mišljenje lekara odgovarajuće specijalnosti;

- mišljenje tri lekara odgovarajuće specijalnosti referentne zdravstvene ustanove;

- ocenu nadležne stručne komisije Republičkog zavoda za odobravanje upotrebe, odnosno odobravanje upotrebe i obezbeđivanje leka;

- broj pakovanja leka koji se mogu propisati na jedan lekarski recept.

Član 9

Zahtev za stavljanje leka na Listu lekova (u daljem tekstu: Zahtev) podnosi se Republičkom zavodu sa naznakom "za Centralnu stručnu komisiju za lekove".

Zahtev može podneti nosilac dozvole za stavljanje leka u promet u Republici Srbiji, i to:

- proizvođač koji ima dozvolu za proizvodnju lekova u Republici Srbiji,

- zastupnik ili predstavnik proizvođača koji imaju sedište u Republici Srbiji.

Jedan Zahtev može da sadrži:

1. jedan lek odnosno nutrijens,

2. više lekova istog INN, različitog farmaceutskog oblika ili jačine.

Član 10

Zahtev se podnosi sa odgovarajućom dokumentacijom, na Obrascu CSK-1 koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Odgovarajuća dokumentacija koja se podnosi, uz Obrazac CSK-1 je:

1) dozvola za stavljanje leka u promet, odnosno izmena ili dopuna dozvole za stavljanje leka u promet (varijacije) - dva primerka;

2) sažetak karakteristika leka - dva primerka;

3) uputstvo za pacijente - dva primerka;

4) priložena potvrda podnosioca Zahteva izdatu od Agencije za lekove i medicinska sredstva da je lek za koji podnosi Zahtev originalan ili inovativan;

5) najznačajniji radovi (klinički kontrolisane studije) koji najbolje ilustruju primenu leka;

6) sertifikat proizvođača o poreklu aktivne supstance;

7) izjava proizvođača da se obavezuje da će obezbediti prisustvo leka na tržištu u dovoljnim količinama najmanje sledeća 24 meseca od dana stavljanja leka na Listu lekova;

8) izjava proizvođača da se obavezuje da će ukoliko povlači lek iz prometa obavestiti Republički zavod o tome najkasnije šest meseci pre povlačenja leka iz prometa;

9) rešenje o upisu podnosioca Zahteva u nadležni registar;

10) predložena cena leka na veliko i predložena cena leka na veliko po DDD u dinarima;

11) dokaz o ceni leka na veliko, iz važeće Odluke o cenama lekova za humanu upotrebu odobrene od strane Vlade Republike Srbije;

12) dokaz o uporedivoj ceni leka na veliko u važećoj Listi lekova u Republici Sloveniji, Republici Hrvatskoj odnosno u poslednjem izdanju publikacije L-Informatore Farmaceutico Republike Italije;

13) obrazloženje o stavljanju leka na Listu lekova, koje sadrži:

a) suštinske detalje o predloženom leku:

- farmakoterapijski efekat leka i klinička primena leka,

- terapijske prednosti u odnosu na postojeće lekove na Listi lekova.

b) farmakoekonomske studije koje najbolje ilustruju ekonomski efekat primene leka, uključujući i farmakoekonomski proračun.

Ekonomski efekat dužine trajanja lečenja, jednog terapijskog ciklusa, mesečne ili ukupne terapije, korišćenjem preporučene terapijske doze.

v) status predloženog leka u evropskim zemljama za koje postoje podaci, a posebno za zemlje u tranziciji ili zemlje uporedivih ekonomskih sistema u okruženju.

14) dokaz o izvršenoj uplati na ime troškova obrade podnetog Zahteva;

15) ostala dokumenta za koja podnosilac Zahteva smatra da mogu da pomognu CSK u odlučivanju.

Podnosilac Zahteva zaokružuje redni broj ispred dokumentacije koju prilaže i numeriše strane počev od broja jedan po rastućem broju od prve do zadnje strane priložene dokumentacije.

Član 11

Podnosilac Zahteva dužan je da uz svaki Zahtev na ime troškova obrade izvrši na podračun Republičkog zavoda uplatu iznosa od 80.000 dinara uvećanog za PDV.

Uplaćena sredstva iz stava 1. ovog člana su nepovratna.

Član 12

Republičkom zavodu podnosilac Zahteva predaje popunjen Obrazac CSK-1 na kome se podnosi Zahtev u dva primerka, a prateću dokumentaciju u četiri primerka (tri primerka u papirnoj formi i jedan primerak na CD).

Na Obrascu CSK-1 stavlja se prijemni štambilj Republičkog zavoda, redni broj pod kojim je Zahtev zaveden u posebnom delovodniku koji se vodi u Republičkom zavodu za ovu namenu, kao i datum prijema.

Jedan primerak Obrasca CSK-1 zadržava Republički zavod, a drugi overen se vraća podnosiocu Zahteva.

Član 13

Primljene zahteve sa potpunom dokumentacijom razmatra Centralna stručna komisija za lekove (u daljem tekstu: CSK).

CSK odluku donosi po prethodno pribavljenom mišljenju i oceni odgovarajuće stručne podkomisije za lekove za oblasti definisane ATC klasifikacijom lekova i Komisije za farmakoekonomiju.

Član 14

Ukoliko CSK Zahtev usvoji, predlaže Upravnom odboru Republičkog zavoda da se lek uvrsti u Pravilnik o Listi lekova.

Ukoliko CSK Zahtev ne usvoji, Republički zavod po objavljivanju Pravilnika o Listi lekova obaveštava podnosioca Zahteva o razlozima odbijanja.

Član 15

CSK prati primenu Liste lekova i predlaže Upravnom odboru Republičkog zavoda skidanje lekova sa Liste lekova u sledećim slučajevima:

- ukoliko lek više ne ispunjava neki od kriterijuma propisanih ovim pravilnikom;

- ukoliko je dozvola za stavljanje leka u promet prestala da važi;

- ukoliko proizvođač ne snabdeva tržište lekom u dovoljnim količinama;

- iz farmakoterapijskih razloga;

- iz farmakoekonomskih razloga;

- ukoliko ne postoje dovoljna finansijska sredstva prema Finansijskom planu Republičkog zavoda.

Član 16

Ukoliko nosilac dozvole za stavljanje leka u promet, povlači iz prometa lek koji se nalazi na Listi lekova, obavezan je da o tome obavesti Republički zavod najkasnije šest meseci pre povlačenja leka iz prometa.

Ukoliko je Agenciji za lekove i medicinska sredstva Srbije podnet zahtev za obnovu dozvole za stavljanje leka u promet za lek koji je na Listi lekova, podnosilac zahteva za stavljanje leka na Listu lekova, obavezan je da o tome obavesti Republički zavod najkasnije 90 dana pre isteka roka iz dozvole za stavljanje leka u promet, i da to dokumentuje fotokopijom zahteva.

Član 17

Ponovni Zahtev može biti podnet najranije po isteku roka od 12 meseci od dana objavljivanja Pravilnika o Listi lekova iz člana 14. stav 2. ovog pravilnika, odnosno skidanja leka sa Liste lekova, iz razloga navedenih u članu 15. ovog pravilnika.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, ukoliko je razlog odbijanja Zahteva odnosno skidanja leka sa Liste lekova bio cena leka, ponovni Zahtev može da se podnese po isteku roka od šest meseci od dana odbijanja Zahteva odnosno skidanja leka sa Liste lekova.

Član 18

Na Listu lekova ne mogu se staviti:

1) lekovi čiji je režim izdavanja bez lekarskog recepta;

2) magistralni i galenski lekovi (izuzev kada nema industrijske proizvodnje);

3) lekovi koji se koriste za lečenje funkcionalnih smetnji (npr. laksativi i sl.);

4) profilaktički lekovi i lekovi koji služe za promenu atletskih mogućnosti, lekovi koji se daju u svrhu kozmetike, za prestanak pušenja, gubitak telesne težine kao i suplemente hrane za specifične dijete, osim za lečenje naslednih metaboličkih bolesti i bolesti praćenih malapsorpcijom;

5) lekovi koji sadrže više lekovitih aktivnih supstanci (fiksne kombinacije leka) osim:

5.1. ako je terapijski efekat fiksne kombinacije leka veći od sume efekata pojedinačnih lekova,

5.2. kada klinička dokumentacija o rezultatima kliničkog ispitivanja opravdava istovremeno upotrebu više od jednog leka.

Član 19

Na osnovu praćenja primene Liste lekova, Republički zavod sačinjava i plansko-analitičke izveštaje o potrošnji lekova sa Liste lekova.

Plansko-analitički izveštaj o potrošnji određenog leka se izdaje isključivo podnosiocu Zahteva za taj lek.

Na ime troškova izrade navedenog izveštaja, podnosilac Zahteva je obavezan da na podračun Republičkog zavoda izvrši uplatu 80.000,00 dinara uvećanu za PDV. Republički zavod izdaje traženi izveštaj u roku od osam radnih dana od dana primljene uplate.

III. Prelazne i završne odredbe

Član 20

Na Zahteve koji su podneti pre stupanja na snagu ovog pravilnika o kojima nije doneta odluka, primenjivaće se odredbe ovog pravilnika.

Član 21

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima za stavljanje lekova na Listu lekova koji se propisuju i izdaju na teret sredstava zdravstvenog osiguranja ("Službeni glasnik RS", br. 105/07, 40/08 - ispravka i 54/08).

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Obrazac CSK-1

 

(Štambilj podnosioca
Zahteva za CSK)

 

(Prijemni štambilj Republičkog
zavoda za zdravstveno osiguranje)

REPUBLIČKI ZAVOD ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANJE
- za Centralnu stručnu komisiju -

11000 BEOGRAD
Jovana Marinovića 2

ZAHTEV ZA STAVLJANJE LEKA NA LISTU LEKOVA KOJI SE PROPISUJU I IZDAJU NA TERET SREDSTAVA OBAVEZNOG ZDRAVSTVENOG OSIGURANJA

 

Zaštićeni naziv leka:

 

Internacionalni nezaštićeni naziv leka (INN):

 

Naziv proizvođača:

 

Adresa proizvođača:

 

 

Država

 

Telefon:

 

Faks:

 

E-mail:

 

 

 

 

 

 

 

 

Naziv podnosioca Zahteva za CSK:

 

Adresa podnosioca Zahteva za CSK:

 

 

Država

 

Telefon:

 

Faks:

 

E-mail:

 

 

 

 

 

 

 

 

Indikacije za koju se podnosi Zahtev:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zahtev sa dokumentacijom predat u ______ papirnih primeraka i ____ CD.

U ________, dana _____, čas ______

 

(M.P.)

 

ZAHTEV PODNEO

 

ZAHTEV PRIMIO

 

 

 

(ime i prezime)

 

(ime i prezime)

Priložena dokumentacija:

1. Dozvola za stavljanje leka u promet, odnosno izmena ili dopuna dozvole za stavljanje leka u promet (varijacije). (str. ___)

2. Sažetak karakteristika leka. (str. ___)

3. Uputstvo za pacijente. (str. ___)

4. Priložena potvrda podnosioca Zahteva izdatu od Agencije za lekove i medicinska sredstva da je lek za koji podnosi Zahtev originalan ili inovativan;

5. Najznačajniji radovi (klinički kontrolisane studije) koji najbolje ilustruju primenu leka. (str. ___)

6. Sertifikat proizvođača o poreklu aktivne supstance. (str. ___)

7. Izjava proizvođača da se obavezuje da će obezbediti prisustvo leka na tržištu u dovoljnim količinama najmanje sledeća 24 meseca od dana stavljanja leka na Listu lekova. (str. ___)

8. Izjava proizvođača da se obavezuje da će ukoliko povlači lek iz prometa obavestiti Republički Zavod o tome najkasnije 6 meseci pre povlačenja leka iz prometa. (str. ___)

9. Rešenje o upisu podnosioca Zahteva u nadležni registar.

10. Predložena cena leka na veliko i predložena cena leka na veliko po DDD u dinarima.

11. Dokaz o ceni leka na veliko, iz važeće Odluke o cenama lekova za humanu upotrebu odobrene od strane Vlade Republike Srbije. (str. ___)

12. Dokaz o uporedivoj ceni leka na veliko u važećoj Listi lekova u Republici Sloveniji, Republici Hrvatskoj odnosno u poslednjem izdanju L-Informatore Farmaceutico Republike Italije. (str. ___)

13. Obrazloženje o stavljanju leka na Listu lekova, koje sadrži:

a) suštinske detalje o predloženom leku:

- farmakoterapijski efekat leka i klinička primena leka,

- terapijske prednosti u odnosu na postojeće lekove na Listi lekova.

b) farmakoekonomske studije koje najbolje ilustruju ekonomski efekat primene leka, uključujući i farmakoekonomski proračun. Ekonomski efekat dužine trajanja lečenja, jednog terapijskog ciklusa, mesečne ili ukupne terapije, korišćenjem preporučene terapijske doze.

v) status predloženog leka u evropskim zemljama za koje postoje podaci, a posebno za zemlje u tranziciji ili zemlje uporedivih ekonomskih sistema u okruženju.

14. Dokaz o izvršenoj uplati na ime troškova obrade podnetog Zahteva. (str. ___)

15. Ostala dokumenta za koja podnosilac zahteva smatra da mogu da pomognu CSK u odlučivanju. (str. ___)

NAPOMENA: - Uplata troškova obrade Zahteva za CSK, kao i troškovi izrade plansko-analitičkih izveštaja o potrošnji lekova sa Liste lekova, vrši se na podračun Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje broj 840-6657-42, sa pozivom na broj zaduženja po modelu 97 pozivu na broj 39-7423611-31.