ETIČKI KODEKS

PONAŠANJA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE U NIŠU

("Sl. list grada Niša", br. 94/2008)

 

I OPŠTA NAČELA

1. Pojam

Član 1

Funkcioner lokalne samouprave, u smislu ovog Kodeksa, je svako izabrano, postavljeno i imenovano lice u organima i službama Grada Niša, u organima javnih preduzeća, ustanova i drugih organizacija čiji je osnivač Grad Niš.

2. Predmet Kodeksa

Član 2

Predmet ovog Kodeksa je definisanje etičkih standarda ponašanja na koje se obavezuju funkcioneri lokalne samouprave u obavljanju funkcija i upoznavanje građana da imaju pravo da zahtevaju od lokalnih funkcionera ponašanje u skladu sa etičkim standardima.

3. Prvenstvo zakona i javnog interesa nad privatnim

Član 3

Funkcioner lokalne samouprave u obavljanju funkcije mora postupati u skladu sa zakonom, Statutom Grada i drugim gradskim propisima.

Funkcioner u obavljanju funkcije postupa isključivo u javnom interesu.

Funkcioner lokalne samouprave u obavljanju funkcije ne sme postupati u svom ličnom, privatnom ili stranačkom interesu.

4. Poštovanje izborne volje građana

Član 4

Izabrani funkcioner lokalne samouprave obavlja dužnosti u okviru prava i u skladu sa mandatom i odgovoran je svim građanima.

Izabrani funkcioner je dužan da poštuje izbornu volju građana.

5. Način obavljanja javne funkcije

Član 5

Funkcioner lokalne samouprave obavlja javnu funkciju savesno, pošteno i nepristrasno, uz otvorenost i odgovornost za svoje odluke i postupke.

Funkcioner će se angažovati u unapređenju rada lokalne samouprave.

Tokom svog mandata, ni u obavljanju funkcije, ni u privatnom životu, funkcioner lokalne samouprave neće se ponašati na način koji bi degradirao ugled funkcije koju obavlja.

6. Odnos sa drugim funkcionerima, zaposlenima i građanima

Član 6

U obavljanju funkcije, funkcioner poštuje prava svih drugih funkcionera i zaposlenih. Funkcioner će se, sa poštovanjem i bez diskriminacije odnositi prema građanima, kolegama, zaposlenima i medijima.

Funkcioner lokalne samouprave neće podsticati niti pomagati druge funkcionere i zaposlene da prilikom vršenja svojih dužnosti krše načela uspostavljena ovim Kodeksom.

II STANDARDI U OBAVLJANJU FUNKCIJE

1. Zabrana sukoba interesa

Član 7

Funkcioner lokalne samouprave neće vršiti svoje dužnosti, odnosno koristiti ovlašćenja svog položaja u cilju ostvarivanja ličnih interesa ili privatnih interesa pojedinaca i grupa.

Funkcioner će izbegavati svaki oblik ponašanja koji bi mogao da dovede do davanja prednosti privatnim interesima nad javnim, čak i ako takvo ponašanje nije formalno zabranjeno.

2. Davanje podataka o imovnom stanju

Član 8

Funkcioner lokalne samouprave će se pridržavati svih važećih propisa koji predviđaju obavezu davanja podataka o imovnom stanju.

3. Ograničenje obavljanja više funkcija

Član 9

Funkcioner lokalne samouprave će poštovati zakonska ograničenja u pogledu obavljanja više javnih funkcija istovremeno.

4. Troškovi izborne kampanje

Član 10

Lokalni funkcioner ni u kom slučaju neće koristiti službena sredstva ili imovinu za potrebe izborne kampanje.

5. Nespojivost nadzornih funkcija

Član 11

Funkcioner lokalne samouprave će se izuzeti iz rada organa i tela kada ti organi i tela vrše nadzor nad njegovim radom.

Funkcioner neće biti zaposlen, niti će učestvovati u radu organa i tela nad kojima vrši nadzor po službenoj dužnosti.

6. Odlučivanje

Član 12

Pri odlučivanju, funkcioner lokalne samouprave će u najvećoj mogućoj meri uvažiti stavove građana izražene u javnoj raspravi ili kroz oblike neposrednog učešća građana u ostvarivanju lokalne samouprave.

Funkcioner pri odlučivanju neće sebi pružati bilo kakvu posrednu ili neposrednu ličnu korist, niti težiti ostvarivanju ličnih ili privatnih interesa pojedinaca ili grupa.

7. Objavljivanje sukoba interesa

Član 13

Ako funkcioner lokalne samouprave ima privatni interes u stvari o kojoj raspravlja i odlučuje organ ili telo čiji je on član, dužan je da pre učešća u raspravi, a najkasnije pre početka odlučivanja, saopšti postojanje takvog privatnog interesa.

Funkcioner će se uzdržati od bilo kakve izjave ili glasanja o pitanjima u vezi s kojima ima privatni interes.

8. Obrazlaganje odluka

Član 14

Funkcioner lokalne samouprave će za svaku svoju odluku davati obrazloženje kada građani od njega to traže, uz navođenje svih činjenica i okolnosti na kojima je ta odluka zasnovana, a posebno koji propisi su primenjeni.

U nedostatku pravila i propisa, obrazloženje odluke će obuhvatiti elemente kao što su ukazivanje na njenu pravičnost i saglasnost sa javnim interesom.

9. Angažovanje protiv korupcije

Član 15

Funkcioner će se aktivno angažovati u otkrivanju i borbi protiv svih oblika korupcije u lokalnoj zajednici.

10. Zabrana primanja i davanja poklona

Član 16

Funkcioner lokalne samouprave neće tražiti, primiti, odnosno dozvoliti drugom licu da u njegovo ime ili u njegovu korist primi, niti da poklon, uslugu, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi u vezi sa vršenjem funkcije, osim prigodnih i protokolarnih poklona minimalne vrednosti.

11. Budžetska i finansijska disciplina

Član 17

U upravljanju i korišćenju javnih sredstava i imovine Grada, funkcioner lokalne samouprave će postupati sa pažnjom dobrog domaćina.

Funkcioner će se pridržavati budžetske i finansijske discipline koja obezbeđuje ispravno upravljanje javnim prihodima, na način regulisan važećim propisima.

Funkcioner neće preduzimati ništa što bi moglo dovesti do toga da se budžetska sredstva koriste posredno ili neposredno u privatne svrhe.

12. Saradnja u sprovođenju mera nadzora

Član 18

Funkcioner lokalne samouprave neće ometati primenu bilo koje, na zakonu zasnovane, mere nadzora od strane organa kontrole.

Funkcioner će se uredno pridržavati svake odluke tog organa.

13. Prestanak obavljanja funkcije

Član 19

Funkcioner lokalne samouprave neće preduzimati aktivnosti prema organima, organizacijama i preduzećima nad kojima vrši nadzor, sa kojima su uspostavljeni ugovorni odnosi ili koji su osnovani za vreme njegovog mandata, kako bi sebi ili drugome obezbedio lične i profesionalne privilegije po prestanku obavljanja funkcije.

III ODNOSI SA ZAPOSLENIMA U LOKALNOJ SAMOUPRAVI

1. Uzorno ponašanje

Član 20

Funkcioner lokalne samouprave će svojim ponašanjem predstavljati dobar uzor svim zaposlenima u organima i organizacijama lokalne samouprave.

2. Zapošljavanje, raspoređivanje i unapređivanje

Član 21

Pri zapošljavanju, raspoređivanju i unapređivanju zaposlenih, funkcioner lokalne samouprave donosi odluke zasnovane isključivo na njihovoj stručnosti i profesionalnoj sposobnosti i u skladu sa ciljevima i potrebama organa ili službe.

3. Poštovanje uloge zaposlenih

Član 22

Funkcioner lokalne samouprave će se sa poštovanjem odnositi prema zaposlenima i neće uticati na njih da nezakonito postupaju, niti da službeno preduzmu ili da propuste da preduzmu bilo šta čime bi se omogućila, njemu ili drugim pojedincima ili grupama, posredna ili neposredna privatna korist.

4. Unapređenje uloge zaposlenih

Član 23

Funkcioner lokalne samouprave će nastojati da obezbedi da se uloga i zadaci zaposlenih ostvaruju u potpunosti i podsticati motivaciju zaposlenih.

Funkcioner će preduzimati i podsticati mere i aktivnosti koje doprinose unapređenju funkcionisanja organa i službi za čiji rad je odgovoran.

Funkcioner lokalne samouprave će stvarati uslove za unapređenje svog znanja i stručnosti, kao i znanja i stručnosti zaposlenih.

IV ODNOSI SA JAVNOŠĆU

1. Javnost rada

Član 24

Funkcioner lokalne samouprave će obezbediti javnost svog rada, kao i funkcionisanje organa i službi, za čiji rad je odgovoran.

Funkcioner će odgovoriti na svaki javno izrečeni zahtev koji se odnosi na obavljanje njegove funkcije, obrazloženje njegovih postupaka ili funkcionisanje organa i službi, za čiji rad snosi odgovornost.

2. Odnosi sa medijima

Član 25

Funkcioner lokalne samouprave će tačno i pravovremeno odgovarati na zahteve medija za davanje informacija, vezanih za obavljanje svoje funkcije, ali neće pružiti nijednu poverljivu službenu informaciju ili informaciju koja se tiče privatnog života trećih lica.

Funkcioner će podsticati sve mere koje imaju za cilj unapređenje medijskog praćenja njegovog rada i funkcionisanja organa i službi, za čiji rad je odgovoran.

V ZAVRŠNE ODREDBE

1. Upoznavanje funkcionera sa sadržinom Kodeksa

Član 26

Funkcioner lokalne samouprave će se upoznati sa ovim Kodeksom i daće pisanu izjavu da će poštovati njegove odredbe.

2. Upoznavanje javnosti sa sadržinom Kodeksa

Član 27

Funkcioner lokalne samouprave će promovisati ovaj Kodeks među zaposlenima, u javnosti i medijima, a s ciljem unapređenja svesti o principima kodeksa i značaja njihovog pridržavanja u funkcionisanju lokalne samouprave.

3. Praćenje primene Kodeksa

Član 28

Skupština grada osnovaće Komisiju za praćenje primene etičkog kodeksa čiji su poslovi utvrđeni Statutom Grada Niša.

Član 29

Funkcioneru koji prekrši odredbe ovog Kodeksa, koji utvrdi Komisija za praćenje i primenu Kodeksa može se izreći mera javnog objavljivanja povrede Kodeksa u sredstvima javnog informisanja.

Član 30

Stupanjem na snagu ovog Kodeksa prestaje da važi Kodeks ponašanja izabranih predstavnika lokalne vlasti Grada Niša ("Službeni list Grada Niša", broj 19/2003).

Član 31

Ovaj kodeks stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".