STANDARD OSNOVNIH ISPITA
1. Standardne osnove za ispite
1.1. Osnovni ispiti moraju biti sprovedeni putem pitanja sa više ponuđenih odgovora i esej pitanja.
1.2. Svako pitanje mora imati ponuđena tri odgovora, od kojih je samo jedan tačan, a za svaki modul kandidatu mora biti omogućeno vreme za rešavanje koje u proseku iznosi 75 sekundi po pitanju.
1.3. Svako esej pitanje zahteva pisani odgovor i kandidatu mora biti omogućeno po 20 minuta za odgovor na svako pitanje.
1.4. Odgovarajuća esej pitanja moraju biti formulisana i procenjena u skladu sa znanjem iz JAR-66 Dodatak 1 Moduli 7,9 i 10.
1.5. Svako pitanje ima model odgovora formulisan u skladu sa pitanjem, u koji su uključeni svi poznati mogući odgovori koji su relevantni za ostale pododeljke.
1.6. Model odgovora je podeljen na listu važnih tačaka, tzv. ključne tačke.
1.7. Prolazna ocena za svaki JAR-66 modul i podmodul u delu ispita sa pitanjima sa više odgovora je 75%.
1.8. Prolazna ocena za svako esej pitanje je 75% i znači da odgovor kandidata mora da sadrži 75% zahtevanih ključnih tačaka koje se tiču pitanja i da nema značajnih grešaka povezanih sa bilo kojom zahtevanom ključnom tačkom.
1.9. Ukoliko kandidat ne položi deo ispita koji se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora ili deo ispita sa esej pitanjima, mora ponovo da polaže taj deo.
1.10. Ne sme se koristiti sistem kaznenih poena.
1.11. Svi JAR-66 moduli koji su potrebni za sticanje ovlašćenja za kategoriju ili podkategoriju u JAR-66 dozvoli za održavanje vazduhoplova, moraju se položiti u roku od 5 godina od polaganja prvog modula, osim u slučaju definisanom u stavu 1.12. Kandidat koji nije položio određeni modul, ne može ponovo polagati taj modul narednih 90 dana nakon neuspešnog polaganja ispita, osim u slučaju kada odobrena JAR-147 organizacija za obuku sprovede ponovni kurs prilagođen predmetima koji nisu položeni u određenom modulu, i tada kandidat može ponovo da polaže modul nakon 30 dana.
1.12. Period od 5 godina definisan u stavu 1.11 se ne primenjuje na one module koji su zajednički za više kategorija ili podkategorija JAR-66 dozvole za održavanje i koji su prethodno položeni u okviru ispita za drugu kategoriju ili podkategoriju.
OBUKA ZA TIP VAZDUHOPLOVA I STANDARD ISPITA
1. Nivoi obuke za tip vazduhoplova
Nivoi obuke koji definišu nameravane ciljeve:
Nivo 1 - Opšte upoznavanje sa predmetima
Kratak pregled strukture, sistema i pogonske grupe vazduhoplova, kao što je definisano u odeljku sa opisom sistema u priručniku za održavanje vazduhoplova.
Ciljevi obuke: po završenoj obuci, kandidat treba da bude u stanju da:
1) identifikuje mere predostrožnosti koje se tiču strukture, sistema i pogonske grupe;
2) identifikuje postupke održavanja bitne za strukturu, sisteme i pogonsku grupu;
3) definiše opšti raspored glavnih sistema vazduhoplova;
4) definiše opštu šemu i karakteristike pogonske grupe;
5) identifikuje specifičan alat i test opremu koja se koristi za vazduhoplov.
Nivo 2 - Platforma i tranzit
Osnovni sistem pregleda kontrolnih površina, indikatori, glavne komponente, uključujući njihovu lokaciju i svrhu, održavanje i manji kvarovi.
Ciljevi obuke: kao dodatak informacijama sadržanim u obuci nivoa 1 - opšte upoznavanje sa predmetima, po završenoj obuci nivoa 2 - platforma i tranzit, kandidat treba da bude u stanju da:
1) opozove posmatrane sigurnosne mere predostrožnosti kada radi na vazduhoplovu, ili pored vazduhoplova, pogonske grupe i sistema;
2) pokaže znanje o aktivnostima na glavnoj platformi i u tranzitu (između letova) u pogledu:
a) vrata, prozora i otvora;
b) napajanja električnom energijom;
c) goriva;
d) pomoćne pogonske jedinice;
e) pogonske grupe;
f) zaštite od požara;
g) sistema za zaštitu životne sredine;
h) hidraulike;
i) stajnog trapa;
j) kontrolnih površina;
k) vode/otpada;
l) kiseonika;
m) letačkog i kabinskog interfona;
n) avionike;
o) kabinske opreme.
3) opiše sisteme i pristup za opsluživanje vazduhoplova, dostupnost i izvore energije;
4) identifikuje lokacije glavnih komponenti;
5) objasni normalno funkcionisanje svakog bitnog sistema, uključujući terminologiju i nomenklaturu;
6) sprovede procedure za održavanje na platformi i u tranzitu povezane sa vazduhoplovom za sledeće sisteme:
- gorivo, pogonska grupa, hidraulika, stajni trap, voda/otpad, kiseonik.
7) pokaže veštinu u korišćenju izveštaja posade i sistema izveštavanja u vazduhoplovu (manji kvarovi) i da odredi plovidbenost vazduhoplova na osnovu MEL/CDL.
8) identifikuje i koristi odgovarajuću dokumentaciju;
9) locira procedure za zamenu komponenti definisanih u tački 2 u održavanju na platformi i u tranzitu.
Nivo 3 - Obuka za linijsko i bazno održavanje vazduhoplova
Detaljan opis, operacije, lokacije komponenti, zamena/instalacija i procedure kod kvarova na nivou samostalnog održavanja.
Cilj obuke: kao dodatak informacijama sadržanim u obukama nivoa 1 i 2, posle završetka obuke nivoa 3 - obuka za linijsko i bazno održavanje vazduhoplova, kandidat treba da bude u stanju da:
a) izvrši provere sistema, motora, komponenti i funkcionalne provere, na način definisan u priručniku o održavanju;
b) poveže informacije u cilju donošenja odluka, u skladu sa uočenim kvarom ili nedostatkom na nivou samostalnog održavanja;
c) opiše procedure za zamenu komponenti jedinstvenih za tip vazduhoplova.
2. Standard o obuci za tip vazduhoplova
Obuka za tip vazduhoplova sastoji se od teorijskog i praktičnog dela.
2.1. Teorijski deo
Ovaj deo obuhvata elemente programa navedene u tabeli koji se odnose na tip vazduhoplova.
Nivoi obuke su nivoi koji su definisani u stavu 1.
Posle završenog prvog kursa za kategoriju C, naredni kursevi za ovlašćeno osoblje treba da budu nivo 1.
Naziv početnog modula |
Opšte karakteristike vazduhoplova (dimenzije/težine, MTOW, itd.) |
Vremenska ograničenja/provere održavanja |
Nivelisanje i merenje težine |
Vuča i rulanje |
Parkiranje |
Opsluživanje vazduhoplova |
Standardna praksa-samo za pojedini tip vazduhoplova |
B2 modul-sigurnost/izgled mehaničkih delova |
B1 modul-sigurnost/avionika |
|
| Turbinski avioni | Klipni helikopteri | Turbinski helikopteri | Klipni helikopteri | Avionika | ||||
B1 | C | B1 | C | B1 | C | B1 | C | B2 | |
Trakiranje lopatica i analiza vibracija | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Prenos snage | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Struktura vazduhoplova | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Noseći rotor | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Repni rotor/pogon rotora | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Rotorske kontrole leta | - | - | - | - | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Struktura vazduhoplova | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | 1 |
Vrata na trupu | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Trup | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Prozori na trupu | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Krila | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Stabilizatori | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Komandne površine | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Motorske gondole | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Identifikacioni sistem zona i stanica | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Dovod vazduha | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Klimatizacija | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Presurizacija | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Sigurnosne i upozoravajuće naprave | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Sistemi instrumenata | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Sistemi avionike | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 3 |
Električna energija | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Oprema i unutrašnje opremanje | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | - |
Elektronska oprema za vanredne situacije i oprema za razonodu u kabini | - | 1 | - | 1 | - | 1 | - | 1 | 3 |
Zaštita od požara | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Komande leta | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 2 |
Upravljanje sistemom: električno/fly-by-wire | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 3 |
Gorivni sistemi | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Hidraulički pogon | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Zaštita od leda i kiše | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Stajni trap | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Svetla | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Kiseonik | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Pneumatika/vakuum | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Voda/otpad | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
Ugrađeni sistem za održavanje | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 3 |
Turbinski motori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Strukturalni sklop i rad motora | - | - | - | - | - | - | - | - | 1 |
Performanse motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Uvodnik | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Kompresori | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Komora sagorevanja | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Turbinska sekcija | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Izduvnik | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Ležajevi i zaptivke | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Maziva i goriva | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za podmazivanje | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Gorivni sistemi | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Kontrola motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
FADEC | 2 | 1 | - | - | 2 | 1 | - | - | 3 |
Vazdušni sistemi | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za pokretanje i paljenje | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi parametara motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 |
Sistemi za povećanje snage | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - |
|
Turboprop motori | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | - |
Turbovratilni motori | - | - | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Pomoćni izvor snage (APU) | 3 | 1 | - | - | - | - | - | - | 1 |
Instalacija pogonske grupe | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Sistemi za zaštitu od požara | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
Praćenje parametara motora i rad na zemlji | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Skladištenje motora i zaštita | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | - |
Klipni motori |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Performanse motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Konstrukcija motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Gorivni sistem motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 1 |
Karburatori | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Direktno ubrizgavanje goriva | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Kontrola motora | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - | - | 1 |
FADEC | - | - | 2 | 1 | - | - | 2 | 1 | 3 |
Startovanje i sistem paljenja | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Usisavanje, izduvnik i rashladni sistemi | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Kompresosrsko punjenje/turbo punjenje | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Maziva i goriva | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Sistem za podmazivanje | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Sistemi parametara motora | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | 3 |
Instalacija pogonske grupe | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Praćenje parametara motora i rad na zemlji | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Skladištenje motora i zaštita | - | - | 3 | 1 | - | - | 3 | 1 | - |
Elise |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elisa-osnove | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | 1 |
Konstrukcija elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Kontrola koraka elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Sinhronizovanje elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Elektronska kontrola elise | 2 | 1 | 2 | 1 | - | - | - | - | 3 |
Zaštita od zaleđivanja | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
Održavanje elise | 3 | 1 | 3 | 1 | - | - | - | - | - |
2.2. Praktični deo
Praktični deo obuke sastoji se od izvršenja karakterističnih zadataka i njihove procene, kako bi se postigli sledeći ciljevi:
a) obezbeđenje sigurnog obavljanja poslova održavanja, inspekcije i rutinskih poslova u skladu sa priručnikom o održavanju i drugim relevantnim instrukcijama i zadacima u odnosu na tip vazduhoplova (na primer kvarovi, popravke, podešavanja, zamene, montaža i funkcionalne provere, kao što su startovanje motora itd.);
b) ispravno korišćenje celokupne tehničke literature i dokumentacije vazduhoplova;
c) ispravna upotreba stručnog/specijalnog alata i test opreme, uklanjanje i zamena delova i modula jedinstvenih za tip vazduhoplova, uključujući i bilo koju aktivnost vezanu za održavanje na krilu.
3. Standard ispita za obuku za tip vazduhoplova
Ispit za obuku za tip vazduhoplova polaže se pismeno, u skladu sa sledećim:
1. Ispit se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora. Svako pitanje mora imati ponuđena tri alternativna odgovora, od kojih je samo jedan tačan. Vreme za odgovor je u proseku 120 sekundi za pitanja trećeg nivoa i 75 sekundi za pitanja prvog i drugog nivoa.
2. Na ispitu nije dozvoljeno korišćenje dodatnog materijala. Izuzetak će biti napravljen da bi se procenila sposobnost kandidata za B1 ili B2 da interpretira tehničku dokumentaciju.
3. Broj pitanja je određen tako što postoji najmanje jedno pitanje za svaki sat predavanja predmeta i najmanje dva pitanja po predmetu iz programa. Nadležni organ države članice procenjuje broj i nivo pitanja na uzorku prilikom odobravanja kursa.
4. Prolazna ocena je 75%.
5. Ne sme se koristiti sistem kaznenih poena.
6. Da bi se ispitivanje po modulima moglo računati kao krajnji ispit svaki modul mora da sadrži određeni broj pitanja propisanog nivoa.
4. Standard ispita za tip vazduhoplova
Ukoliko se ne zahteva obuka za tip vazduhoplova, ispit može biti usmeni, pismeni ili praktični, ili kombinacija ovih načina polaganja.
Pitanja na usmenom ispitu moraju biti otvorenog tipa.
Pismeni ispit se sastoji od pitanja sa više ponuđenih odgovora ili od pitanja u formi esej pitanja.
Praktični ispit mora da odredi sposobnost lica da izvrši zadatak.
Predmet ispita bira se po modelu uzorka predmeta navedenih u stavu 2, u programu obuke/ispita za tip vazduhoplova, na pokazanom nivou.
Ispit mora da obezbedi ispunjenje sledećih ciljeva:
a) odgovarajuća diskusija sa znanjem o vazduhoplovu i njegovima sistemima;
b) obezbeđenje sigurnog obavljanja poslova održavanja, inspekcije i rutinskih poslova u skladu sa priručnikom održavanja i ostalim relevantnim instrukcijama i zadacima koji su odgovarajući za tip vazduhoplova (na primer kvarovi, popravke, podešavanja, zamene, montaža i funkcionalne provere kao što su startovanje motora itd.).
c) ispravno korišćenje tehničke literature i dokumentacije za vazduhoplov.
d) ispravna upotreba stručnog/specijalnog alata i test opreme, uklanjanje i zamenu delova i modula jedinstvenih za tip vazduhoplova, uključujući i bilo koju aktivnost vezanu za održavanje na krilu.
Ispitivač mora da sačini pisani izveštaj o ispitu.
Zahtevi u pogledu iskustva za upis dodatne kategorije ili podkategorije JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova.
Zahtevi u pogledu iskustva za upis dodatne kategorije ili podkategorije JAR-66 dozvolu dati su sledećoj tabeli.
Za upis dodatne kategorije ili podkategorije u JAR-66 dozvolu zahteva se praktično iskustvo u održavanju vazduhoplova odgovarajuće podkategorije.
Zahtev u pogledu iskustva umanjuje se za 50% ukoliko podnosilac prijave ima završen odobren JAR-147 kurs koji je relevantan za podkategoriju.
do: | A1 | A2 | A3 | A4 | B1.1 | B1.2 | B1.3 | B1.4 | B2 |
od: | |||||||||
A1 |
| 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 2 godine | 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine |
A2 | 6 meseci |
| 6 meseci | 6 meseci | 2 godine | 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine |
A3 | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 2 godine | 1 godina | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
A4 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 2 godine | 1 godina | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
B1.1 | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 1 godina |
B1.2 | 6 meseci | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 2 godine |
| 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
B1.3 | 6 meseci | 6 meseci | ništa | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci |
| 6 meseci | 1 godina |
B1.4 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | ništa | 2 godine | 6 meseci | 2 godine |
| 2 godine |
B2 | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 6 meseci | 1 godina | 1 godina | 1 godina | 1 godina |
|
OBRAZAC ZAHTEVA ZA IZDAVANJE DOZVOLE I OBRAZAC DOZVOLE
U ovom dodatku propisan je obrazac JAR-66 dozvole (obrazac 26) i obrazac zahteva za izdavanje JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova (obrazac 19).
Grb
JAR - 66
DOZVOLA AIRCRAFT MAINTENANCE LICENCE
OVA DOZVOLA JE PRIZNATA OD STRANE DRŽAVA PUNOPRAVNIH ČLANICA ZAJEDNIČKIH VAZDUHOPLOVNIH VLASTI THIS LICENCE IS RECOGNISED BY ALL FULL MEMBER AUTHORITIES OF THE JOINT AVIATION AUTHORITIES
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dodatak obrascu 26 Prava koja nisu obuhvaćena JAR-66, a mogu se koristiti samo u Republici Srbiji, u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju. | |
Pečat i datum | |
Broj dozvole: |
|
DIREKTORAT CIVILNOG VAZDUHOPLOVSTVA REPUBLIKE SRBIJE |
|
ZAHTEV ZA PRVO IZDAVANJE/IZMENU/PRODUŽENJE/OBNOVU JAR-66 | OBRAZAC BROJ 19 | |||||||||||||||
1. PODACI O PODNOSIOCU ZAHTEVA /APLICANT DETAILS
| ||||||||||||||||
2. PODACI O JAR-66 DOZVOLI ZA ODRŽAVANJE VAZDUHOPLOVA (ako postoji)/JAR-66 AML DETAILS (if applicable):
| ||||||||||||||||
3. PODACI O POSLODAVCU/EMPLOYERS DETAILS:
| ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Kategorija/Rating | A | B1 | B2 | C | ||||||||||||
Avioni sa turbinskom pogonskom grupom/Aeroplanes Turbine | c | c |
|
| ||||||||||||
Avioni sa klipnom pogonskom grupom/Aeroplanes Piston | c | c |
|
| ||||||||||||
Helikopteri sa turbinskom pogonskom grupom/Helicopters Turbine | c | c |
|
| ||||||||||||
Helikopteri sa klipnom pogonskom grupom/Helicopters Piston | c | c |
|
| ||||||||||||
Rezervisano/Reserved | c | c |
|
| ||||||||||||
Rezervisano/Reserved | c | c |
|
| ||||||||||||
Avionika/Avionics |
|
| c |
| ||||||||||||
Vazduhoplov/Aircraft |
|
|
| c | ||||||||||||
Upisani tipovi, kombinacija avion-motor/Type endorsements (if applicable):
| ||||||||||||||||
5. Tražim da mi se po prvi put izda /izmeni/produži/obnovi JAR-66 dozvola za održavanje vazduhoplova, kao što je naznačeno, i potvrđujem da su podaci u ovom zahtevu tačni u trenutku podnošenja. Potvrđujem da:/I herewith confirm that: 1. Ne posedujem JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova izdatu od strane neke druge države članice JAA; 2. Nisam podneo zahtev za JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova ni u jednoj drugoj državi članici JAA; 3. Nikada nisam posedovao JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova izdatu od neke druge države članice JAA koja je oduzeta ili suspendovana od bilo koje druge države članice JAA. Svestan sam da bilo koji netačan podatak može za posledicu imati neizdavanje JAR-66 dozvole za održavanje vazduhoplova.
|
ZAHTEV ZA PRVO IZDAVANJE/IZMENU/PRODUŽENJE/OBNOVU JAR-66 DOZVOLE ZA ODRŽAVANJE VAZDUHOPLOVA | OBRAZAC BROJ 19 | ||||||||||
Osoba koja potvrđuje informaciju | |||||||||||
Radno mesto/Position: | Potpis/Signed: | ||||||||||
Datum/Date | Ime i prezime/Name | ||||||||||
7. Tražim da mi se prizna sledeće (ako postoji): Iskustvo stečeno tokom školovanja u JAR-147 organizaciji Položeni ispiti Prilažem relevantna uverenja | |||||||||||
8. Preporuka (ako postoji): Ovim se potvrđuje da je podnosilac zahteva stekao potrebno znanje za održavanje vazduhoplova, kao i da ispunjava zahteve vezane za iskustvo koje propisuje JAR-66, pa se preporučuje nadležnom organu da izda ili upiše ovlašćenje u JAR-66 dozvolu za održavanje vazduhoplova.
|
Ovaj prilog sadrži dopunske uslove propisane od strane Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije za primenu JAR-66 u Republici Srbiji.
KONVERZIJA NACIONALNIH KVALIFIKACIJA
Cilj
Cilj konverzijskog izveštaja je da prikaže u koje se kategorije/podkategorije JAR-66 dozvole, mogu prevesti nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara, koja ograničenja se moraju upisati u njih, kao i načini otklanjanja tih ograničenja.
Predmet
Predmet konverzijskog izveštaja su važeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara izdate na osnovu Pravilnika o stručnoj spremi, stručnoj obuci, ispitima, dozvolama i ovlašćenjima vazduhoplovno-tehničkog osoblja i vazduhoplovno-tehničkog osoblja tehničke pripreme ("Službeni list SFRJ", br. 35/87, 8/89 i "Službeni list SRJ", broj 11/93) (u daljem tekstu: Pravilnik).
Na osnovu člana 4. navedenog Pravilnika se izdaju sledeće dozvole vazduhoplovnih mehaničara:
1) za obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip I),
2) za održavanje vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova (tip II).
Obim poslova
Shodno članu 17. Pravilnika imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip I može da vrši sledeće poslove:
- obnovu vazduhoplova, motora, elise i opreme vazduhoplova, velike opravke i velike izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i funkcionalne provere na probnom stolu i na vazduhoplovu određenog tipa, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Imalac dozvole vazduhoplovnog mehaničara tip II može da vrši sledeće poslove:
- servisne preglede (pretpoletni, međuletni i dnevni), periodične preglede, zamene odobrenih delova i opreme vazduhoplova, sa vršenjem funkcionalnih proba, male opravke i male izmene na vazduhoplovu, motoru, elisi i opremi vazduhoplova i preventivno održavanje vazduhoplova, a svojim potpisom potvrđuje da su ti radovi propisno izvršeni.
Primena
Vazduhoplovni mehaničari sa dozvolom tip I i tip II, mogu nastaviti da koriste svoja stečena prava i obavljaju obim poslova koji je propisan u članu 17. navedenog pravilnika u organizacijama ovlašćenim po JAR-145, do 1. juna 2011. godine.
Uslovi
Zahtev za konverziju dozvole vazduhoplovnog mehaničara mora biti učinjen na obrascu br. 19 (Form 19) iz Dodatka V JAR-66.
Uz zahtev za konverziju podnosilac zahteva mora dostaviti Direktoratu civilnog vazduhoplovstva:
1) dokaz o posedovanju nacionalne dozvole vazduhoplovnog mehaničara;
2) dokaz o odgovarajućoj školskoj spremi;
3) dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj od strane vazduhoplovnih vlasti države članice ICAO završio kurs teorijske obuke iz sledećih modula iz Dodatka I na JAR-66:
modul 9. | Ljudski faktor i ograničenja, |
modul 10. | Vazduhoplovni propisi i |
| Stručni engleski jezik. |
Podnosioci zahteva koji su u toku svog školovanja za sticanje četvrtog stepena stručne spreme vazduhoplovnog smera imali engleski kao strani jezik biće oslobođeni uslova iz modula 18.
Konverzija nacionalnih dozvola u JAR-66 dozvole će biti sprovedena na osnovu Tabele 1.
Kvalifikacije za tip
Sva ovlašćenja po tipu vazduhoplova koja su na dan stupanja na snagu ovog pravilnika upisana u važeću dozvolu vazduhoplovnog mehaničara, biće konvertovana u JAR-66 dozvolu, bez polaganja dodatnih ispita. Ako je ovlašćenje za tip vazduhoplova izdato sa ograničenjem, ograničenje će biti preneto u JAR-66 dozvolu.
Ograničenja
Na osnovu sprovedenog postupka, podnosiocu zahteva koji ispunjava uslove izdaje se JAR-66 dozvola sa upisanim ograničenjima iz kolone br. 6. prikazane tabele.
Za uklanjanje ograničenja imalac JAR-66 dozvole ili kandidat za njeno sticanje mora dostaviti dokaze o tome da je u organizaciji ovlašćenoj po JAR-147 položio sve predmete module iz Dodatka I JAR-66 koji su navedeni u koloni br. 7. Tabele 1.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Nacionalna dozvola | Specijalnost | Ovlašćenje | JAR-66 | Tip | Ograničenja | Način uklanjanja ograničenja |
ICAO tip I | AMS | avion sa turbinskom pogonskom grupom | B1.1/ | iz nacionalne dozvole | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | avion sa klipnom pogonskom grupom | B1.2/ | iz nacionalne dozvole | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | HMS | helikopter sa turbinskom pogonskom grupom | B1.3/ | iz nacionalne dozvole | 1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | HMS | helikopter sa klipnom pogonskom grupom | B1.4/ | iz nacionalne dozvole | 1. Licenca izdata na osnovu ovlašćenja za tip. | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | Struktura | B1.1/ | iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za strukturu po tipu | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | AMS | Motor | B1.1/ | iz nacionalne dozvole sa ograničenjem za motor po tipu | 1. Sistemi za napajanje i distribuciju električne energije | Ograničenje 1. |
ICAO tip I | IRE |
| B2 | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |
ICAO tip I | AMS | vazduhoplovno -tehnički kontrolor | C | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |
ICAO tip I | IRE | vazduhoplovno -tehnički kontrolor | C | iz nacionalne dozvole | Bez ograničenja | Bez ispita |
Ovlašćenja za tip vazduhoplova koja se mogu upisati u JAR 66 dozvole za održavanje vazduhoplova
1. Veliki vazduhoplov. Avioni sa maksimalnom masom na poletanju većom od 5700 kg, zahtevaju obuku za tip i pojedinačni upis tipa. | |
Aerospatiale (Nord) 262 (Turbomeca Bastan) | EADS CASA C-295 (PWC PW127) |
Aerospatiale SN-601 (PWC JT15D) | Cessna 525B (Williams FJ 44) |
Airbus A300 basic model (GE CF6) | Cessna 550/560 (PWC PW530/535) |
Airbus A300 basic model (PW JT9D) | Cessna 550/560 (PWC JT15D) |
Airbus A300-600 (GE CF6) | Cessna 560XL/XLS (PWC PW545) |
Airbus A300-600 (PW 4000) | Cessna 650 (Honeywell TFE731) |
Airbus A300-600 (PW JT9D) | Cessna 680 (PWC PW306) |
Airbus A310 (GE CF6) | Cessna 750 (RR Corp AE3007C) |
Airbus A310 (PW 4000) | Consolidated PBY-5A (PW R1830) |
Airbus A310 (PW JT9D) | Kelowna (Convair) 440 (PW R2800) |
Airbus A318 (PW 6000) | Kelowna (Convair) 580 (RR Corp 501) |
Airbus A318/A319/A320/A321 (CFM56) | Kelowna (Convair) 600/640 (RRD Dart) |
Airbus A319/A320/A321 (IAE V2500) | Dassault Falcon 10/100 (Honeywell TFE731) |
Airbus A330 (GE CF6) | Dassault Falcon 20 (GE CF700) |
Airbus A330 (PW 4000) | Dassault Falcon 20-5 (Honeywell TFE731) |
Airbus A330 (RR Trent 700) | Dassault Falcon 50 (Honeywell TFE731) |
Airbus A340 (CFM56) | Dassault Falcon 50EX (Honeywell TFE731) |
Airbus A340 (RR Trent 500) | Dassault Falcon 200 (Honeywell ATF 3-6) |
Airbus A380 (RR Trent 900) | Dassault Falcon 900 (Honeywell TFE731) |
Airbus A380 (EA GP7200) | Dassault Falcon 900C (Honeywell TFE731) |
Airbus A300-600ST (GE CF6) | Dassault Falcon 900EX (Honeywell TFE731) |
Airbus UK (BAC) 1-11 (RRD Spey) | Dassault Falcon 900EX EASy/DX (Honeywell TFE731) |
Antonov AN12 (Ivchenko AI-20) | Dassault Falcon 2000 (CFE 738) |
Antonov AN22 (Kusnetsov NK-12MA) | Dassault Falcon 2000EX (PWC PW308) |
Antonov AN24 (Ivchenko AI-24A) | Dassault Falcon 2000EX EASy/DX (PWC PW308) |
Antonov AN26 (Ivchenko AI-24) | Dassault Falcon 7X (PWC PW307A) |
Antonov AN28 (Glushenkov TVD-10V) | Dornier 228 (Honeywell TPE331) |
Antonov AN32 (Ivchenko AI-20M) | Dornier 328-100 (PWC PW119) |
Antonov AN38 (Honeywell TPE331) | Dornier 328-300 (PWC PW306) |
Antonov AN72 (Lotarev D-36) | Embraer EMB-120 (PWC PW118) |
Antonov AN124 (Lotarev D-18T) | Embraer EMB-135/145 (RR Corp AE3007A) |
ATR 42-200/300 series (PWC PW120) | Embraer ERJ-170/190 (GE CF34) |
ATR 72-100/200 series (PWC PW120) | M7 Aerospace (Fairchild) SA226/SA227(Honeywell TPE331) |
ATR 42-400/500/72-212A (PWC PW120) | M7 Aerospace (Fairchild) SA227 Metro III (PWC PT6) |
BAE Systems BAe 146/RJ (Honeywell ALF500 Series) | Fokker F27 / Fairchild F-27/FH-227 (RRD Dart) |
BAE Systems HS748 (RRD Dart) | Fokker F28 Series (RRD Spey) |
BAE Systems ATP/Jetstream 61 (PWC PW120) | Fokker 50/60 (PWC PW125/127) |
BAE Systems Jetstream 31/32 (Honeywell TPE331) | Fokker 70/100 (RRD Tay) |
BAE Systems Jetstream 41 (Honeywell TPE331) | Gulfstream 100 / IAI 1125 / IAI Astra SPX (Honeywell TFE731) |
Boeing DC-8 (CFM56) | Gulfstream (IAI) G150 (Honeywell TFE731) |
Boeing DC-8 (PW JT3D) | Gulfstream (IAI) 200/Galaxy (PWC PW306) |
Boeing DC-8 (PW JT4) | Gulfstream G-159 (RRD Dart) |
Boeing DC-8 (RR Conway) | Gulfstream G-1159 Series (RRD Spey) |
Boeing DC-9 (PW JT8D) | Gulfstream G-IV/G300/G400 (RRD Tay) |
Boeing MD-80 Series (PW JT8D) | Gulfstream GIV-X/G450/G350 (RRD Tay) |
Boeing MD-90 (IAE V2500) | Gulfstream GV basic model (RRD BR710) |
Boeing DC-10/MD-10 (GE CF6) | Gulfstream GV-SP/G500/G550 (RRD BR710) |
Boeing DC-10 (PW JT9D) | (Hawker Beechcraft) BAe 125/ Series 700/800 |
Boeing MD-11 (GE CF6) | (Honeywell TFE731) |
Boeing MD-11 (PW 4000) | (Hawker Beechcraft) BAe 125/ Series 750/800XP/850XP/900XP (Honeywell TFE731) |
Boeing 707/720 (PW JT3D) | (Hawker Beechcraft) BAe 125 (RR Viper) |
Boeing 717-200 (RRD BR715) | (Hawker Beechcraft) BAe 125 Series 1000 (PWC PW305) |
Boeing 727 (PW JT8D) | (Hawker Beechcraft) Beech 300 Series (PWC PT6) |
Boeing 727 (RRD Tay) | Hawker Beechcraft 400 / Mitsubishi MU-300 (PWCJT15) |
Boeing 737-100/200 (PW JT8D) | (Hawker Beechcraft) Beech 1900 (PWC PT6) |
Boeing 737-300/400/500 (CFM56) | IAI 1121/1123 (GE CJ610) |
Boeing 737-600/700/800/900 (CFM56) | IAI 1124 (Honeywell TFE731) |
Boeing 747SR (GE CF6) | Ilyushin IL-14 (Shvetsov Ash-82T) |
Boeing 747-100 (RR RB211) | Ilyushin IL-18 (Ivchenko AI-20M) |
Boeing 747-100/747SR (PW JT9D) | Ilyushin IL-62 (Kuznetsov NK-8-4) |
Boeing 747-200/300 (GE CF6) | Ilyushin IL-62 (Soloviev D-30KU) |
Boeing 747-200/300 (PW JT9D) | Ilyushin IL-76 (Soloviev D-30KP) |
Boeing 747-200/300 (RR RB211) | Ilyushin IL-86 (CFM56) |
Boeing 747-400 (GE CF6) | Ilyushin IL-86 (Kuznetsov NK-86) |
Boeing 747-400 (PW 4000) | Ilyushin IL-86 (Soloviev PS-90) |
Boeing 747-400 (RR RB211) | Ilyushin IL-96 (Soloviev PS-90A) |
Boeing 747SP (PW JT9D) | Ilyushin IL-96MK (PW 2037) |
Boeing 747SP (RR RB211) | Ilyushin IL-114 (Klimov TV7) |
Boeing 757-200/300 (PW 2000) | Ilyushin IL-114PC (PWC PW127) |
Boeing 757-200/300 (RR RB211) | Aircraft Industries (Let) L-410/L-420 (Walter M601) |
Boeing 767-200/300 (PW 4000) | Lockheed 1329 (Honeywell TFE731) |
Boeing 767-200/300 (PW JT9D) | Lockheed 1329 (PW JT12) |
Boeing 767-300 (RR RB211) | Lockheed 18 (Wright Cyclone) |
Boeing 767-200/300/400ER (GE CF6) | Lockheed 188 (RR Corp 501) |
Boeing 777-200/300 (GE 90) | Lockheed 382 (RR Corp 501) |
Boeing 777-200/300 (PW 4000) | Lockheed L-1011 (RR RB211) |
Boeing 777-200/300 (RR Trent 800) | McD DC3 (PW R1830) |
Bombardier BD-100-1A10 (Honeywell AS907) | McD DC-4 (PW R2000) |
Bombardier BD-700 Series (RRD BR710) | McD DC-6 (PW R2800) |
Bombardier CL-600-1A11 (Honeywell ALF502) | McD DC-7 (Wright R3350) |
Bombardier CL-600-2A12/-2B16 (variant CL 601-3A/3R) (GE CF34) | PZL M 28 (PWC PT6) |
Bombardier CL-600-2B16 (variant CL604) (GE CF34) | Sabreliner (Rockwell) NA-265 (Honeywell TFE731) |
Bombardier CL-600-2B19 (GE CF34) | Sabreliner (Rockwell) NA-265 (GE CF700) |
Bombardier CL-600-2C10/-2D15/-2D24 (GE CF34) | Sabreliner (Rockwell) NA-265 (PW JT12) |
Bombardier DHC-8-100/200/300 (PWC PW 120) | Saab (SF) 340 (GE CT7) |
Bombardier DHC-8-400 (PWC PW150) | Saab 2000 (RR Corp AE2100) |
(Bombardier) Learjet 24/25 (GE CJ610) | Shorts SD3 Series-30/SD3-60 (PWC PT6) |
(Bombardier) Learjet 31 (Honeywell TFE731) | Tupolev TU 134 (Soloviev D-30-II) |
(Bombardier) Learjet 35/36 (Honeywell TFE731) | Tupolev TU 154 (Kusnetsov NK-8) |
(Bombardier) Learjet 45 (Honeywell TFE731) | Tupolev TU 154 (Soloviev D-30KU) |
(Bombardier) Learjet 55 (Honeywell TFE731) | Tupolev TU 204 (Soloviev PS-90AT) |
(Bombardier) Learjet 60 (PWC PW305) | Tupolev TU 204 (RR RB211) |
Bombardier (Canadair) CL-215 (PW R2800) | Yakovlev Yak-40 (Ivchenko AI-25) |
Bombardier (Canadair) CL-415 (PWC PW123) | Yakovlev Yak-42 (Lotarev D-36) |
Casa C-212 (Honeywell TPE331) | Viking Air (De Havilland) DHC-7 (PWC PT6) |
Casa CN-235 (GE CT7) |
|
2. Avioni od 5700 kg i ispod, zahtevaju obuku za tip i pojedinačni upis tipa (A-tr). | |
Aero Ae-270 (PWC PT6) | (Hawker Beechcraft) Beech B100 (Honeywell TPE331) |
(Bombardier) Learjet 23 (GE CJ610) | (Hawker Beechcraft) Beech 390 (Williams FJ44) |
Cessna P337 (Continental) | Mitsubishi MU-2B (Honeywell TPE331) |
Cessna 425 (PWC PT6) | Piaggio P166 (Lycoming) |
Cessna 441 (Honeywell TPE331) | Piaggio P180 Avanti/Avanti II (PWC PT6) |
Cessna 500 (PWC JT15D) | Pilatus PC-12 (PWC PT6) |
Cessna 501/551 (PWC JT15D) | Piper PA-42 (Honeywell TPE331) |
Cessna 510 (PWC PW615) | Piper PA-42 (PWC PT6) |
Cessna 525/525A (Williams FJ 44) | Piper PA-46-310P (Continental) |
Dornier Seastar CD2 (PWC PT6) | Piper PA-46-350P (Lycoming) |
Eclipse EA500 (PWC PW610) | Piper PA-46-500TP (PWC PT6) |
Embraer EMB-110 (PWC PT6) | Twin Commander (Gulfstream/Rockwell/Aerocommander) 680/681/690/695 Series (Honeywell TPE331) |
Embraer EMB-121 (PWC PT6) | Reims F406 (PWC PT6) |
Extra EA-400-500 (RR Corp 250) | Socata TBM 700/850 (PWC PT6) |
(Hawker Beechcraft) Beech 90 Series(PWC PT6) | Viking Air (De Havilland) DHC-6 (PWC PT6) |
(Hawker Beechcraft) Beech 200 Series(PWC PT6) | Vulcanair AP.68TP Series (RR Corp 250) |
(Hawker Beechcraft) Beech 99/100 Series(PWC PT6) |
|
3. Avioni sa više turbomotora (AMTE) od 5700 kg i ispod, omogućavaju ispite za tip i proizvođačka grupna ovlašćenja. | |
ASTA (GAF) (Nomad) N24A (RR Corp 250) | M7 Aerospace (Fairchild) SA26-AT (Honeywell TPE331) |
B-N Group (Britten-Norman) BN-2T (Islander) (RR Corp 250) | Piper PA-31T (PWC PT6) |
Dornier DO 28D-6/128-6 (PWC PT6) | Shorts SC7 Skyvan 3 Variant 100 (Honeywell TPE331) |
4. Avioni sa jednim turbomotorom (ASTE) od 5700 kg i ispod, omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Aermacchi SF260TP (RR Corp 250) | Maule MX-7 (RR Corp 250) |
Thrush (Ayres ) S2R-T Series (PWC PT6) | Moravan Zlin Z-37T/137T (Walter M601) |
Cessna (Soloy) 206/207 (RR Corp 250) | PAC 750XL (PWC PT6) |
Cessna 208 Series (PWC PT6) | Pilatus PC-6 (PWC PT6) |
Cessna 210 (RR Corp 250) | Pilatus PC-6 (Turbomeca Astazou) |
EADS PZL PZL-106 BT (Walter M601) | Pilatus PC-6 (Honeywell TPE331) |
EADS PZL PZL-106 BTU (PWC PT6) | Viking Air DHC-2 (PWC PT6) |
Grob G 520 (Honeywell TPE331) | Viking Air DHC-3 (PWC PT6) |
5. Avioni sa više klipnih motora - metalne strukture (AMPE-MS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Aero Ae-45/145 (LOM) | (Hawker Beechcraft) Beech 58P (Continental) |
Aircraft Industries (Let) L 200 Series (LOM) | (Hawker Beechcraft) Beech 60 (Lycoming) |
Aerostar (Piper) PA-60 Series (Lycoming) | (Hawker Beechcraft) Beech 65-80 (Lycoming) |
B-N Group (Britten-Norman) BN2 Islander (Lycoming) | (Hawker Beechcraft) Beech 76 (Lycoming) |
B-N Group (Britten-Norman) BN2A Trislander (Lycoming) | (HawkerBeechcraft) Beech 95 Series (Lycoming) |
Cessna 310/320 Series (Continental) | Piper PA-23 Aztec (Lycoming) |
Cessna 335 (Continental) | Piper PA-30 (Lycoming) |
Cessna 337 (Continental) (not pressurised) | Piper PA-31 (Lycoming) |
Cessna 340 (Continental) | Piper PA-31P (Lycoming) |
Cessna 401/402 (Continental) | Piper PA-34 (Lycoming) |
Cessna 404 (Continental) | Piper PA-34 (Continental) |
Cessna 414 (Continental) | Piper PA-39 (Lycoming) |
Cessna 421 (Continental) | Piper PA-44 Series (Lycoming) |
Cessna T303 (Continental) | STOL (Republic) UC-1 (Lycoming) |
EADS Socata (Grumman) GA-7 (Lycoming) | Twin Commander (Gulfstream/Rockwell/Aerocommander) 685 (Continental) |
General Avia F.20 (Lycoming) | Twin Commander (Gulfstream/Rockwell/Aerocommander) 500 Series/680 Series (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 55 (Continental) | Vulcanair 68 P. Series (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 58 (Continental) |
|
6. Avioni sa jednim klipnim motorom - metalne strukture (ASPE-MS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Aermacchi AL60 (Continental) | Meteor FL55 (Lycoming) |
Aermacchi AL60 (Lycoming) | Mooney M20B to M20S (Lycoming) |
Aermacchi SF260 Series (Lycoming) | Mooney M20 (Continental) |
Aero AT-3 (Rotax) | Moravan (Zlin) Z-42/142 (LOM) |
Aircraft Industries (Let) Z-37 (LOM) | Moravan (Zlin) Z-43 (LOM) |
Antonov AN2 (Shvetsov) | Moravan (Zlin) Z-50 (LOM) |
APEX (Robin) HR 100 series (Lycoming) | Moravan (Zlin) Z-50L (Lycoming) |
APEX (Robin) HR 100 series (Continental) | Moravan (Zlin) Z-126/226 (LOM) |
APEX (Robin) R 1180 Series (Lycoming) Alpha | Moravan (Zlin) Z-143 L (Lycoming) |
(APEX/Robin) HR 200/ R 2000 series (Lycoming) | Moravan (Zlin) Z-326/526/726 (LOM) |
APEX (Robin) R 3000 series (Lycoming) | Moravan (Zlin) Z-242 L (Lycoming) |
ARV 1 Super 2 (Hewland) | Moravan (Zlin) Z-526L (Lycoming) |
De Havilland Support Beagle B.121 series 1 (Continental) | Nardi FN333 (Continental) |
De Havilland Support Beagle B.121 series 2/3 (Lycoming) | Partenavia P.64 (Lycoming) |
Bölkow BO 208 (Continental) | Partenavia P.66 (Lycoming) |
Bölkow BO 209 (Lycoming) | Piaggio P 149 D (Lycoming) |
Cessna 140 Series (Continental) | Pilatus PC-6 (Lycoming) |
Cessna 150 Series (Rotax) | Piper PA-22 Series (Lycoming) |
Cessna 150 Series (Continental) | Piper PA-24 Series (Lycoming) |
Cessna 152 (Lycoming) | Piper PA-28 Series (Lycoming) |
Cessna 170 Series (Continental) | Piper PA-28 Series (Continental) |
Cessna 172 Series (Lycoming) | Piper PA-28 Series (Thielert) |
Cessna 172 Series (Continental) | Piper PA-32 Series (Lycoming) |
Cessna 172 Series (Thielert) | Piper PA-38 Series (Lycoming) |
Cessna 175 Series (Lycoming) | Piper PA-46 (Continental) |
Cessna 175 Series (Continental) | Piper PA-46 (Lycoming) |
Cessna 177 Series (Lycoming) | PZL-101A Gawron (Ivchenko) |
Cessna 180 Series (Continental) | PZL-104A Wilga (Ivchenko) |
Cessna 182 Series (Lycoming) | PZL-104 Wilga Series (PZL) |
Cessna 182 Series (Continental) | PZL M 18 (PZL) |
Cessna 182 Series (SMA) | PZL M 26 (Lycoming) |
Cessna 185 Series (Continental) | PZL-104 Wilga (Lycoming) |
Cessna 188 (Continental) | Sky Enterprises (Republic) RC-3 (Franklin) |
Cessna 195 (Jacobs) | CPAC, Inc (Rockwell/Commander) 112 (Lycoming) |
Cessna 206 Series (Continental) | CPAC, Inc (Rockwell/Commander) 114 (Lycoming) |
Cessna 206 Series (Lycoming) | Symphony OMF-100-160 (Lycoming) |
Cessna 207 Series (Continental) | SIAI-Marchetti S.205/S.208 (Lycoming) |
Cessna 210/P210 Series (Continental) | SIAI-Marchetti S205 (Franklin) |
Regal Air (Cessna) 305 Series (Continental) | SOCATA (Morane Saulnier) MS 892/893 / PZL Koliber (Lycoming) |
Cessna 336 (Continental) | SOCATA (Morane Saulnier) MS 894 / PZL Koliber (Franklin) |
Sky International (Christen/Aviat) A-1 Husky (Lycoming) | SOCATA (Morane Saulnier) Rallye 100 (Continental) |
Evektor EV-97 (Rotax) | SOCATA (Morane Saulnier) Rallye 110ST (Lycoming) |
Fuji FA-200 Series (Lycoming) | SOCATA (Morane Saulnier) Rallye 150 (Lycoming) |
General Avia F.22 (Lycoming) | SOCATA (Morane Saulnier) Rallye 180T (Lycoming) |
Gippsland GA8 (Lycoming) | SOCATA (Morane Saulnier) Rallye 235E (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 23 Series (Lycoming) | SOCATA TB 9 (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech A23 (Continental) | SOCATA TB 10 (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 24 Series (Lycoming) | SOCATA TB 20 (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 33 Series (Continental) | SOCATA TB 21 (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 35 Series (Continental) | SOCATA TB 200 (Lycoming) |
(Hawker Beechcraft) Beech 36 (Continental) | Tecnam P92 (Rotax) |
IAROM IAR-46 (Rotax) | Tecnam P96/P2002 (Rotax) |
Lavia (Piper) PA-25 Series (Lycoming) | Tiger (Grumman/American) AA-1/-1A (Lycoming) |
Maule M4 (Continental) | Tiger (Grumman/American) AA-5/AG-5B (Lycoming) |
Maule M4 (Franklin) | Thrush (Ayres) S2R (PW R-985) |
Maule M5 (Lycoming) | Yakovlev YAK-18T (Vedeneev) |
Maule M5 (Franklin) | Yakovlev YAK-50 (Vedeneev) |
M5 (Continental) | Yakovlev YAK-52 (Vedeneev) |
Maule M6 (Lycoming) | Yakovlev YAK-55 (Vedeneev) |
Maule M7 Series (Lycoming) | Yakovlev YAK-12A/M (Ivchenko) |
Maule MX-7 (Lycoming) | Viking Air (Bombardier) DHC-2 (PW R985) |
Meteor FL53 (Continental) | Viking Air (Bombardier) DHC-3 (PW R1340) |
Meteor FL54 (Continental) |
|
7. Avioni sa više klipnih motora - drvene strukture (AMPE-WS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
8. Avioni sa jednim klipnim motorom - drvene strukture (ASPE-WS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Alexandria Aircraft (Bellanca) 17-30A (Continental) K1.107/F.207 (Continental) | B lkow (Klemm) |
APEX CAP 10 (Lycoming) | B lkow F.207(Lycoming) |
APEX (Robin) DR 300 series (Lycoming) | Nipper T-66 (STARK) |
APEX (Robin) DR 400 series (Lycoming) | Mooney M20/M20A (Lycoming) |
APEX (Robin) DR 400RP (Porsche) | Partenavia P57 (Lycoming) |
APEX (Robin) DR 400RP (Thielert) (Lycoming) | Sky International (Pitts) S-1 Series |
Aviamilano P.19 (Continental) (Lycoming) | Sky International (Pitts) S-2 Series |
Bellanca (Champion) 7 Series (Continental) | Slingsby T67A (Lycoming) |
Bellanca (Champion) 7 Series (Lycoming) | Waco YMF (Jacobs) |
Bellanca (Champion) 8 Series (Lycoming) |
|
9. Avioni sa više klipnih motora - kompozitne strukture (AMPE-CS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Diamond DA42 (Thielert) |
|
10. Avioni sa jednim klipnim motorom - kompozitne strukture (ASPE-CS), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Aquila AT01 (Rotax) | Grob G115/120 Series (Lycoming) |
Cirrus SR20 (Continental) | III Sky Arrow 650/710 (Rotax) |
Cirrus SR22 (Continental) | Issoire APM 20/30 (Rotax) |
Diamond DA20/DV20 (Rotax) | Liberty XL-2 (Continental) |
Diamond DA20 (Continental) | Ruschmeyer R90-230RG (Lycoming) |
Diamond DV22 (Rotax) | Sukhoi SU-29 (Vedeneev) |
Diamond DA40 (Lycoming) | Sukhoi SU-31 (Vedeneev) |
Diamond DA40 D (Thielert) | Sukhoi SU-26 (Vedeneev) |
Aircraft Design (WD) D4 Fascination (Rotax) | Sukhoi Su-29/31 (MGA) |
Extra EA-300 (Lycoming) | Slingsby T67B/T67C/T67M series (Lycoming) |
Extra EA-400 (Continental) |
|
11. Helikopteri sa više motora (MEH), zahtevaju obuku za tip i pojedinačni upis tipa. | |
Agusta A109 Series (PWC PW206/207) | Eurocopter EC 155 (Turbomeca Arriel 2) |
Agusta A109 Series (RR Corp 250) | Eurocopter EC 225 (Turbomeca Makila) |
Agusta A109 (Turbomeca Arriel 1) | Eurocopter MBB-BK 117 A/B (Honeywell LTS 101) |
Agusta A109 Series (Turbomeca Arrius 2) | Eurocopter MBB-BK 117 C1 (Turbomeca Arriel 1) |
Agusta AB139 / AW139 (PWC PT6) | Eurocopter MBB-BK 117 C2 (Turbomeca Arriel 1) |
Agusta/Westland EH-101 (GE CT700) | Eurocopter SA 365 C Series (Turbomeca Arriel 1) |
Agusta AS-61N (GE CT58) | Kamov KA-25 (Glushenkov GTD-3BM) |
Bell 206LT (RR Corp 250) | Kamov KA-27 (Isotov TV3) |
Bell 212 / Agusta AB212 (PWC PT6) Bell 214 (GE CT7) | Kamov Ka 32 (Klimov) |
Bell 222 (RR Corp 250) | Kamov Ka-26D (Vedeneyev) |
Bell 222 (Honeywell LTS 101) | MD Helicopters MD900 (PWC PW206/207) |
Bell 230 (RR Corp 250) | Mil Mi-6 (Soloviev D-25V) |
Bell 412 / Agusta AB412 (PWC PT6) | Mil Mi-8 (Isotov TV2) |
Bell 427 (PWC PW207D) | Mil Mi-10 (Soloviev D-25V) |
Bell 430 (RR Corp 250) | Mil Mi-17 (Isotov TV3) |
Boeing 107-II (GE CT58) | Mil Mi-26 (Lotarev D-136) |
Boeing 234 (Honeywell 5512) | PZL-Swidnik W-3A/W-3AS (Rzeszow PZL-10W) |
Eurocopter SA 330 (Turbomeca Turmo) | PZL Kania (RR Corp 250) |
Eurocopter AS 332 L2 (Turbomeca Makila 1A2) | Sikorsky S-61N (GE CT58) |
Eurocopter AS 332C/C1/L/L1 (Turbomeca Makila 1A) | Erickson (Sikorsky) S-64 (PW JFTD 12) |
Eurocopter AS 355 (RR Corp 250) | Sikorsky S-70 (GE T700) |
Eurocopter AS 355 (Turbomeca Arrius 1) | Sikorsky S-76A (RR Corp 250) |
Eurocopter SA 365 N (Turbomeca Arriel 1) | Sikorsky S-76A (Turbomeca Arriel 1) |
Eurocopter SA 365 N1, AS 365 N2 (Turbomeca Arriel 1) | Sikorsky S-76B (PWC PT6) |
Eurocopter AS 365 N3 (Turbomeca Arriel 2C) | Sikorsky S-76C (Turbomeca Arriel 1) |
Eurocopter BO 105 Series (RR Corp 250) | Sikorsky S-76C (Turbomeca Arriel 2) |
Eurocopter EC 135 (Turbomeca Arrius 2B) | Sikorsky S-92A (GE CT7-8) |
Eurocopter EC 135 (PWC PW206) |
|
12. Helikopteri - jedan turbo motor (HSTE), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Agusta A119/ Agusta AW119MkII (PWC PT6) | Eurocopter SA 319 (Turbomeca Astazou XIV) |
Bell (Soloy) 47 (RR Corp 250) | Eurocopter SA 341 (Turbomeca Astazou) |
Bell 407 (RR Corp 250) | Eurocopter SA 342 J (Turbomeca Astazou XIV) |
Agusta AB204, AB205 / Bell 204, 205, 210 (Honeywell T53) | Eurocopter SA 360 (Turbomeca Astazou XVIIIA) |
Agusta AB206 / Bell 206 (RR Corp 250) | Eurocopter SE 313 B (Turbomeca Artouste) |
Enstrom 480 (RR Corp 250) | Eurocopter SA 316 B/SA 316 C (Turbomeca Artouste) |
Eurocopter AS 350 (Turbomeca Arriel 1) | Bell 214 (Honeywell T5508D) |
Eurocopter AS 350 (Turbomeca Arriel 2B) | Kaman K-1200 (Honeywell T5317) |
Eurocopter AS 350 (Honeywell LTS 101) | MD Helicopters (Hughes) 369 series (RR Corp 250) |
Eurocopter EC 120 (Turbomeca Arrius 2F) | MD Helicopters 600N (RR Corp 250) |
Eurocopter EC 130 (Turbomeca Arriel 2B) | MD Helicopters 500N / NH500D / AMD500N (RR Corp 250) |
Eurocopter SA 315B (Turbomeca Artouste) | Schweizer 269D (RR Corp 250) |
Eurocopter SE 313/SA 318 (Turbomeca Astazou) |
|
13. Helikopteri - jedan klipni motor (HSPE), omogućavaju ispite za tip i grupna ovlašćenja. | |
Bell/Agusta/Westland 47 (Lycoming) | Enstrom F-28/280 (Lycoming) |
Bell 47 (Franklin) | Schweizer (Hughes) 269 (Lycoming) |
Agusta AB-102 (PW S1H4) | Robinson R22/R44 Series (Lycoming) |
Brantly 305 (Lycoming) | SEI (Breda-Nardi) NH-300 Series (Lycoming) |
Brantly B2 (Lycoming) |
|