LOKALNI AKCIONI PLANZA UNAPREĐIVANJE OBRAZOVANJA ROMA GRADA ČAČKA("Sl. list grada Čačka", br. 9/2008) |
Ovim akcionim planom, kao strateškim dokumentom, unapređuju se uslovi za obrazovanje Roma grada Čačka, u periodu trajanja programa "Dekada uključenja Roma 2005-2015. godine".
Lokalni akcioni plan za unapređivanje obrazovanja Roma grada Čačka sadrži:
Problemi |
Ciljevi |
Mere |
Nosioci |
Indikator |
Monitoring |
Vremenski rok/Budžet |
Mali broj romske dece koja pohađaju obavezno predškolsko obrazovanje. |
1. Povećanje broja romske dece koja pohađaju redovnu nastavu u predškolskim ustanovama u Čačku kroz stvaranje boljih uslova za pripremnu nastavu. |
1.1 Nastavak besplatnog školovanja romske dece u predškolskim ustanovama na području grada Čačka. |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.1 |
1.2 Nabavka odeće, obuće i pribora za pripremnu nastavu za 10 dece iz socijalno ugroženih porodica. |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
1.2 |
||
1.3 Vođenje evidencije romske dece predškolskog uzrasta i redovno ažuriranje. |
1.3 |
1.3 |
1.3 |
1.3 |
||
1.4 Edukacija romskih porodica koje imaju decu predškolskog uzrasta o socijalizaciji i pripremi dece za redovno osnovno obrazovanje |
1.4 |
1.4 |
1.4 |
1.4 |
||
Veliki broj mentalno sposobne romske dece upisuje i pohađa nastavu u specijalnim školama ili pohađa vanredno osnovno obrazovanje. |
2. Stvaranje sistemskih uslova za adekvatnu kategorizaciju romske dece pri upisu u osnovnu školu i sprečavanje izbegavanja redovnog obrazovanja mentalno sposobne romske dece. |
2.1 Pisanje izveštaja praćenja intelektualnih sposobnosti romske dece tokom predškolskog obrazovanja. |
2.1 |
2.1 |
2.1 |
2.1 |
2.2 Prisustvo predstavnika iz saveta roditelja u komisijama prilikom testiranja dece koja se upisuju u osnovnu školu |
2.2 |
2.2 |
2.2 |
2.2 |
||
2.3 Dodatni časovi pripremne nastave za upis dece u osnovnu školu (učenje srpskog jezika i sticanje znanja iz oblasti opšte kulture primerene uzrastu). |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
2.3 |
||
Veliki broj romske dece napušta osnovnu školu pre završetka. |
3. Povećanje broja romske dece koja završavaju osnovnu školu kroz poboljšanje uslova za učenje |
3.1 Organizovanje dopunske nastave učenicima koji imaju slabije rezultate u školi. |
3.1 |
3.1 |
3.1 |
3.1 |
3.2. Obezbeđivanje prevoza za 20 romske dece koja stanuju udaljeno od obrazovnog centra, kako bi prisustvovali dopunskoj nastavi subotom i nedeljom tokom školske godine. |
3.2 |
3.2 |
3.2 |
3.2 |
||
3.3 Angažovanje stručnog asistenta za obrazovanje za svu romsku decu u osnovnim školama u Čačku. |
3.3 |
3.3 |
3.3 |
3.3 |
||
3.4 Nagrađivanje romske dece koja imaju odličan uspeh u školi |
3.4 |
3.4 |
3.4 |
3.4 |
||
3.5 Obezbeđivanje besplatnih udžbenika, školskog pribora, opreme za fizičko vaspitanje, kao i užine za decu koja su korisnici socijalne pomoći |
3.5 |
3.5 |
3.5 |
3.5 |
||
Mali broj romske dece se upisuje i završava srednju školu |
4. Povećati broj romske dece koja redovno pohađaju srednju školu kroz promovisanje značaja srednjoškolskog obrazovanja. |
4.1 Organizovanje pripremne nastave za polaganje prijemnog ispita za šestoro dece godišnje. |
4.1 |
4.1 |
4.1 |
4.1 |
4.2 Pomoć učenicima pri upisu i odabiru profesionalne orijentacije kroz skupove, sastanke i štampane brošure. |
4.2 |
4.2 |
4.2 |
4.2 |
||
4.3 Korišćenje afirmativne mere "Pozitivne diskriminacije" kod upisa dece u srednje škole i na fakultete. |
4.3 |
4.3 |
4.3 |
4.3 |
||
4.4 Angažovanje mentora za svu romsku decu u srednjim školama u Čačku. |
4.4 |
4.4 |
4.4 |
4.4 |
||
Problem polne neravnopravnosti i prisustvo stereotipa da žene treba da rade samo kućne poslove i da im obrazovanje nije potrebno. Često ženska deca ne idu u školu i oko 70% napušta osnovno obrazovanje pre završetka. |
5. Podsticanje ravnopravnosti polova u romskim zajednicama kroz povećanje broja ženske dece za 50% u obrazovnim sistemima, kao i obezbeđivanje kontinuiteta u obrazovanju. |
5.1 Organizovanje savetovanja kroz radionice i razne vrste edukacija za roditelje i žensku romsku decu. |
5.1 |
5.1 |
5.1 |
5.1 |
Nizak nivo zainteresovanosti informisanosti roditelja o značaju obrazovanja romske dece |
6. Promena navika romskih porodica o značaju obrazovanja dece kroz upoznavanje dobrih primera iz prakse. |
6.1 Formiranje foruma za romska pitanja koji će funkcionisati kao servis za podršku romskim porodicama. |
6.1 |
6.1 |
6.1 |
6.1 |
6.2 Informisanje šire društvene zajednice za obrazovne potrebe Roma u Čačku |
6.2 |
6.2 |
6.2 |
6.2 |
||
6.3 Primena različitih programa edukacija roditelja dece školskog uzrasta i predstavljanje dobrih primera iz prakse |
6.3 |
6.3 |
6.3. |
6.3 |
Grad Čačak će sprovoditi Lokalni akcioni plan za unapređivanje obrazovanja Roma grada Čačka, u skladu sa svojim realnim materijalno - tehničkim, finansijskim i kadrovskim mogućnostima.
Ovaj akcioni plan objaviće se u "Službenom listu grada Čačka".