ODLUKA
O ZAŠTITNIKU GRAĐANA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 35/2008)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Odlukom o zaštitniku građana (u daljem tekstu: Odluka) ustanovljava se zaštitnik građana za teritoriju grada Kragujevca, kao nezavisan i samostalan organ, koji se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda svakog lica zajamčenih ustavom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima, opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava, zakonom i propisima grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grada).

Zaštitnik građana posebno štiti ljudska prava i slobode iz stava 1. ovog člana (u daljem tekstu: ljudska prava) od povreda učinjenih od strane organa, preduzeća, organizacija i javnih službi, koje vrše upravna i javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad (u daljem tekstu: organi uprave), izuzev zahteva koji se odnose na rad Skupštine grada.

Radi zaštite i unapređenja ljudskih prava, zaštitnik građana nadzire primenu propisa iz stava 1. ovog člana, kontroliše zakonitost, celishodnost i efikasnost postupanja organa uprave i može istražiti rad organa uprave kako bi štitio ljudska prava.

Član 2

Zaštitnik građana postupa u skladu sa ustavom i zakonom, potvrđenim i objavljenim međunarodnim ugovorima o ljudskim pravima i opšteprihvaćenim pravilima međunarodnog prava.

Osnovni principi delovanja zaštitnika građana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 3

Niko nema pravo da utiče na rad i postupanje zaštitnika građana.

Zaštitnik građana ne može biti pozvan na odgovornost ili kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 4

Dve ili više jedinica lokalne samouprave mogu doneti odluku o ustanovljavanju zajedničkog zaštitnika građana. O ustanovljavanju   zajedničkog zaštitnika građana, jedinice lokalne samouprave utvrđuju prethodnim sporazumom, koji treba da uredi način ustanovljenja zaštitnika građana i obezbedi sredstva za njegov rad.

Član 5

Sedište zaštitnika građana je u Kragujevcu.

II POSTAVLJENJE I PRESTANAK MANDATA ZAŠTITNIKA GRAĐANA

Član 6

Zaštitnika građana postavlja i razrešava Skupština grada Kragujevca, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Kandidata za zaštitnika građana predlaže jedna trećina odbornika Skupštine grada Kragujevca.

Mandat zaštitnika građana traje pet godina i može biti postavljen najviše dva puta uzastopno.

Član 7

Zaštitnik građana ima dva zamenika.

Zamenik zaštitnika građana se postavlja i razreševa, na način i po postupku postavljenja i razrešenja zaštitnika građana.

Mandat zamenika zaštitnika građana traje pet godina i može biti postavljen najviše dva puta uzastopno.

Član 8

Za zaštitnika građana i njegovog zamenika može biti postavljeno lice:

- koje je državljanin Srbije;

- koje je diplomirani pravnik;

- koje ima najmanje šest godina radnog iskustva na pravnim poslovima od čega najmanje tri godine na poslovima iz oblasti zaštite i unapređenja ljudskih prava i sloboda;

- koje nije osuđivano i protiv koga se ne vodi (niti se vodio) krivični postupak za dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije;

- koje je istaknutih stručnih sposobnosti i visokog moralnog integriteta;

- koje je politički nepristrasno.

Član 9

Funkcija zaštitnika građana nije spojiva sa obavljanjem druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, članstvom u političkim partijama i organizacijama, sindikatima, upravnim i nadzornim odborima preduzeća i ustanova, kao i bavljenje drugom delatnošću i poslom koji bi mogao uticati na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Danom stupanja na dužnost zaštitnika građana, prestaju sve njegove druge javne funkcije i delatnosti, kao i članstvo u političkoj partiji ili političkoj organizaciji.

Član 10

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi:

"Zaklinjem se da ću svoju dužnost izvršavati saglasno ustavu i zakonu. Štitiću ljudska prava i slobode savesno, nepristrasno i odgovorno i u svom radu ću se pridržavati načela zakonitosti, pravičnosti i morala."

Zakletvu iz stava 1. ovog člana, zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana polažu pred Skupštinom grada.

Smatra se da je zaštitnik građana, odnosno zamenik zaštitnika građana stupio na dužnost momentom polaganja zakletve.

Ako zaštitnik građana, odnosno zamenik zaštitnika građana bez opravdanog razloga ne stupi na dužnost u roku od 30 dana od polaganja zakletve, smatra se da nije izabran, što Skupština konstatuje. U tom slučaju odmah se pokreće postupak za izbor novog zaštitnika građana, odnosno njegovog zamenika.

Član 11

Mandat zaštitnika građana, odnosno zamenika zaštitnika građana prestaje na lični zahtev, razrešenjem, u slučaju smrti, istekom mandata, trajnim gubitkom radne sposobnosti ili ispunjenjem uslova za penziju.

Član 12

Zaštitnik građana, odnosno zamenik zaštitnika građana se razrešava dužnosti pre isteka mandata ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora, ako ne obavlja funkciju na stručan, nepristrastan, nazavisan i savestan način ili obavlja neke funkcije, poslove i delatnosti iz člana 9. ove odluke, a koje su nespojive sa funkcijom zaštitnika građana.

Postupak za razrešenje zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana, pokreće se na obrazložen zahtev jedne trećine odbornika.

Zahtev iz stava 2. ovog člana obavezno sadrži razloge za razrešenje.

Skupština grada razrešava zaštitnika građana ili zamenika zaštitnika građana većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Zaštitnik građana i zamenik zaštitnika građana imaju pravo da se na sednici Skupštine na kojoj se odlučuje o razrešenju, obrate odbornicima.

Član 13

U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, zaštitnika građana zamenjuje zamenik koga on odredi.

U slučaju prestanka ili razrešenja sa funkcije zaštitnika građana, Skupština grada će na predlog jedne trećine odbornika odrediti koji će od zamenika obavljati funkciju zaštitnika građana do izbora novog zaštitnika građana.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA ZAŠTITNIKA GRAĐANA

Član 14

Zaštitnik građana je ovlašćen da obavlja sledeće poslove:

- prati primenu međunarodnih standarda iz oblasti ljudskih prava na teritoriji Grada,

- prikuplja informacije o primeni zakona i drugih propisa iz oblasti ljudskih prava od strane organa uprave,

- preduzima radnje u pogledu zaštite i unapređenju ljudskih prava po ovlašćenju Zaštitnika građana Republike Srbije,

- sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i primeni načela nediskriminacije organa uprave,

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih prava od strane organa uprave,

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja ljudskih prava od strane organa uprave,

- vrši periodične preglede i inspekcije rada organa uprave,

- posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava na teritoriji Grada,

- ostvaruje neposrednu saradnju sa republičkim organima i deluje kao posrednik između područnih organa državne uprave i nosilaca javnih ovlašćenja iz delokruga Republike i građana, na teritoriji Grada,

- inicira pokretanje krivičnih, disciplinskih i drugih postupaka kod nadležnih organa u slučaju kršenja ljudskih prava,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije,

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije,

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim zaštitnicima građana i drugim organima i organizacijama koje se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu,

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima organa Grada.

Član 15

Radi unapređenja i usklađivanja zakonodavstva sa međunarodnim standardima u oblasti ljudskih prava, zaštitnik građana je ovlašćen da inicira postupke pred Ustavnim sudom i da predloži Skupštini i drugim nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti.

Član 16

Zaštitnik građana je ovlašćen da pokreće inicijative za izmene i dopune propisa i učestvuje u pripremi propisa i opštih akata iz svoje nadležnosti.

O predlozima propisa i opštih akata Skupštine grada koji imaju uticaja na ostvarivanje i zaštitu ljudskih prava, kao i na odnose organa Grada i građana, Skupština grada je dužna da pribavi mišljenje zaštitnika građana, koji će razmotriti u postupku usvajanja propisa, odnosno akata.

Zaštitnik građana ima pravo da prisustvuje svim sednicama Skupštine i skupštinskih odbora kao i pravo da učestvuje u skupštinskoj raspravi kada se raspravlja o pitanjima njegove nadležnosti.

Član 17

Predsednik, zamenik predsednika i sekretar Skupštine, predstavnik, odnosno predstavnici izvršnog organa Grada, starešine u organu Gradske uprave, kao i predstavnici organa upravljanja i poslovođenja preduzeća, organizacija i javnih službi, koje vrše upravna i javna ovlašćenja, a čiji je osnivač Grad, dužni su da prime zaštitnika građana na njegov zahtev odmah, a najkasnije u roku od 3 dana od dana upućivanja zahteva.

Član 18

Zaštitnik građana jednom godišnje, najkasnije do kraja marta, podnosi Skupštini izveštaj o svom radu u kome iznosi ocenu o radu organa uprave sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu predstavki, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i funkcionerima.

Izveštaj obavezno sadrži delove o stanju u oblasti prava deteta, ravnopravnosti polova.

Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.

Na zahtev zaštitnika građana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1. ovog člana i raspravljati o njemu.

Izveštaj se objavljuje u "Službenom listu grada Kragujevca".

Član 19

Zaštitnik građana može da podnese poseban izveštaj Skupštini kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistemska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu organa uprave.

Na zahtev zaštitnika građana, Skupština će staviti na dnevni red izveštaj iz stava 1. ovog člana i raspravljati o njemu.

Poseban izveštaj objavljuje se u "Službenom listu grada Kragujevca".

Član 20

Sredstva javnog informisanja čiji je osnivač Grad obavezna su da na prikladan način obaveste javnost o sadržini godišnjeg ili posebnog izveštaja zaštitnika građana.

Elektronski mediji (radio i televizija) čiji je osnivač Grad dužni su da zaštitniku građana omoguće obraćanje javnosti u roku od 24 časa od trenutka prijema njegovog zahteva.

Štampani mediji, čiji je osnivač Grad, dužni su da zaštitniku građana na njegov zahtev omoguće obraćanje javnosti u prvom redovnom izdanju.

IV POSTUPAK I NAČIN RADA ZAŠTITNIKA GRAĐANA

Član 21

Zaštitniku građana se može obratiti svako ko smatra da mu/joj je aktom ili radnjom organa uprave povređeno neko ljudsko pravo.

Zaštitniku građana se može u ime lica iz stava 1. ovog člana obratiti i njegov naslednik, staratelj ili punomoćnik.

Treće lice, nevladina organizacija, udruženje ili druga organizacija može se obratiti zaštitniku građana uz pismeno ovlašćenje lica koje smatra da su mu/joj ljudska prava ugrožena.

Stručna služba zaštitnika građana, dužna je da na zahtev lica iz stava 1. ovog člana pruži pomoć u sastavljanju zahteva zaštitnika građana.

Član 22

Zaštitnik građana postupa po sopstvenoj inicijativi ili po zahtevu lica koje smatra da su mu aktom ili radnjom organa uprave povređena ljudska prava.

Član 23

Zahtev iz člana 22. ove Odluke se može podneti u roku od jedne godine od izvršene povrede prava građana, odnosno od poslednjeg postupanja, odnosno nepostupanja organa uprave u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Zaštitnik građana je dužan da postupi po zahtevu odmah, a najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja zahteva.

Član 24

Sve troškove postupka pred zaštitnikom građana snosi budžet Grada.

Postupak koji zaštitnik građana vodi je besplatan za podnosioca zahteva.

Član 25

Zahtev iz člana 22. ove Odluke se podnosi u pisanom obliku, uključujući sve načine elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik, bez posebno utvrđene forme i ne podleže plaćanju takse.

U zahtevu se navode lični podaci podnosioca zahteva (ime, prezime, adresa), naziv organa na čiji se rad odnosi, okolnosti konkretnog slučaja, činjenice i dokaze na kojima se zahtev temelji, kao i podatke o tome koja su pravna sredstva uložena ili iskorišćena. Zahtev mora da bude potpisan od strane podnosioca.

Zahtev se podnosi na srpskom jeziku.

Lica lišena slobode imaju pravo da zahtev podnesu u zapečaćenoj koverti.

Lica zaposlena u ustanovama u kojima se nalaze lica lišena slobode imaju obavezu da bez otvaranja zahteva lica lišenog slobode dostave bez odlaganja zaštitniku građana.

Član 26

Postupak pred zaštitnikom građana nije javan.

Ukoliko podnosilac zahteva to traži, zaštitnik građana je dužan da sačuva tajnost njegovih ličnih podataka.

Zaštitnik građana je dužan da i posle prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Član 27

Zaštitnik građana pokreće postupak kada je iskorišćeno redovno pravno sredstvo za otklanjanje povreda na koje podnosilac ukazuje, odnosno ako ne postoji pravno sredstvo za otklanjanje povreda na koju podnosilac ukazuje.

U cilju brze i efikasne zaštite ljudskih prava, zaštitnik građana ima ovlašćenje da se angažuje na posredovanju i mirenju u bilo kom trenutku i da pokrene postupak i kada nije iskorišćeno pravno sredstvo iz stava 1. ovog člana, ako bi okončanje postupka po pravnim sredstvima iz stava 1. ovog člana predstavljalo opasnost za zaštitu ljudskih prava.

Član 28

Posle upoznavanja sa sadržinom zahteva, Zaštitnik građana će zahtev odbaciti ako utvrdi:

- da ne sadrži lične podatke podnosioca (anonimni zahtev);

- da je podneta nakon isteka roka iz člana 23. ove Odluke;

- da ne sadrži sve propisane podatke, a podnosilac je ne dopuni u roku koji Zaštitnik građana odredi;

- da se zahtev ne odnosi na rad organa uprave;

- da se odnosi na rad republičkih organa;

- da se odnosi na rad Skupštine grada;

- da se okolnosti slučaja i dokazi koji su podneti ne dovode do njegovog uverenja da postoji povreda ljudskih prava, odnosno druga nepravilnost u radu organa uprave;

- ako je već podnet zahtev u istom slučaju, a nisu podneti novi dokazi;

- ako nisu iscrpljeni svi redovni pravni lekovi za otklanjanje povreda, a nema mesta primeni pravila iz člana 27. stav 2. ove Odluke;

- da se radi o predmetu u kome je u toku upravni spor ili drugi sudski postupak osim u slučaju kada Zaštitnik građana oceni da se radi o preteranom odugovlačenju postupka ili zloupotrebi procesnih ovlašćenja;

- ukoliko je povodom iste stvari Zaštitnik građana ranije odlučivao.

Odluka Zaštitnika građana o odbacivanju zahteva je konačna.

Zaštitnik građana obavezno obaveštava podnosioca zahteva o razlozima za njeno odbacivanje, osim kada se radi o anonimnoj predstavci.

Zaštitnik građana može podnosiocu zahteva dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite prava.

Protiv Odluke Zaštitnika građana o odbacivanju zahteva ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 29

Ako zahtev ispunjava uslove za postupanje, o odluci o pokretanju postupka po zahtevu zaštitnika građana obaveštava podnosioca i organ uprave na čiji rad se zahtev odnosi.

Zaštitnik građana je u obavezi da u svakom predmetu za koji je odlučio da pokrene postupak, pribavi stav organa na čije postupanje se zahtev odnosi.

Organ uprave iz stava 2. ovog člana dužan je da se izjasni o zahtevu u roku koji mu odredi zaštitnik građana, a koji ne može biti kraći od osam, niti duži od 15 dana od dana prijema obaveštenja zaštitnika građana o pokretanju postupka.

Član 30

U vezi postupka koji vodi, zaštitnik građana ima pravo da traži od organa uprave sve podatke i obaveštenja, kao i neposredan uvid u spise, dokumentaciju i zbirke podataka kojima ovi organi raspolažu.

Zaštitnik građana može tražiti kopije odgovarajućih dokumenata koji su od važnosti za postupak.

Organi uprave od kojih je zaštitnik građana tražio da mu omoguće uvid u određene spise, dokumentacije, zbirke podataka ili kopije, dužni su da mu omoguće uvid tokom svog radnog vremena i dostave kopije traženih dokumenata.

Zaštitnik građana ima obavezu da tokom i po prestanku mandata čuva tajnost podataka koje je dobio saglasno propisima.

Zaštitnik građana ima slobodan pristup svim prostorijama u kojima se obavljaju poslovi organa uprave.

Organi uprave dužni su da na zahtev zaštitnika građana omoguće neposredan uvid u svoj rad i slobodan pristup svim prostorijama.

Član 31

Ako organi uprave ne postupe u skladu sa obavezama iz člana 30. zaštitnik građana će o tome obavestiti neposredno viši organ, odnosno organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Član 32

U cilju potpunijeg utvrđivanja činjeničnog stanja, zaštitnik građana može pozvati na razgovor i uzimati usmene ili pismene izjave i dodatna objašnjenja od izabranih, imenovanih i postavljenih lica, kao i od svih lica zaposlenih u organima uprave, podnosioca zahteva, svedoka, veštaka i drugih građana koji raspolažu informacijama o okolnostima slučaja kada je to potrebno za razjašnjenje slučaja i utvrđivanje činjeničnog stanja.

Lica iz stava 1. ovog člana koje je zaštitnik građana pozvao na razgovor ili da bi dao pismenu izjavu, dužno je da se odazove pozivu.

Član 33

Zaštitnik građana može doneti odluku kojom će obustaviti postupak, ako utvrdi da je organ uprave, na čije se postupanje predstavka odnosila, već tokom istrage otklonio povredu ljudskih prava.

Član 34

Ako zaštitnik građana po završetku postupka utvrdi da nema povrede ljudskih prava, niti nepravilnog postupanja organa, obaveštava o tome podnosioca zahteva i organ uprave na čije se postupanje zahtev odnosio.

Protiv odluke Zaštitnika građana o odbijanju zahteva ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 35

Ako Zaštitnik građana nakon završetka postupka utvrdi da je povređeno neko ljudsko pravo ili učinjena nepravilnost u radu, obavestiće o tome podnosioca zahteva i organ uprave na čije se postupanje zahtev odnosio i neposredno viši organ, koji su dužni da u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja zaštitnika građana dostave svoje primedbe.

Član 36

Po isteku roka od 15 dana utvrđenog članom 35. ove odluke, zaštitnik građana može:

- obustaviti dalje postupanje, ako je organ uprave otklonio povredu ljudskih prava

- sačiniti konačno mišljenje, predlog ili preporuku i obavestiti o tome podnosioca predstavke i organ uprave na čiji se rad odnosi mišljenje, predlog ili preporuka, kao i neposredno viši organ.

Član 37

Organi uprave kojima je zaštitnik građana uputio svoje mišljenje, predlog ili preporuku, dužni su da u roku od 15 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke obaveste zaštitnika građana o merama koje su preduzeli.

Ako organ uprave iz stava 1. ovog člana ne obavesti zaštitnika građana o preduzetim merama na otklanjanju povrede ili ako zaštitnik građana smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, zaštitnik građana o tome obaveštava organe koji vrše nadzor nad njegovim radom.

Ako ni nakon obaveštenja iz stava 3. ovog člana nadležni organi ne preduzmu mere, zaštitnik građana obaveštava o tome Skupštinu, izvršni organ Grada, odnosno organ koji vrši nadzor nad radom organa uprave, a može o tome obavestiti i javnost putem sredstava javnog informisanja.

Član 38

Ukoliko utvrdi postojanje povrede ljudskih prava, zaštitnik građana može:

- predložiti organima uprave ponovno sprovođenje postupka u skladu sa zakonom;

- predložiti pravila ponašanja za unapređenje rada i postupanja sa građanima;

- podneti predlog nadležnom organu uprave da nadoknadi štetu licu koju je ono pretrpelo zbog nezakonitog rada organa uprave;

- podneti zahtev za privremeno obustavljanje izvršenja konačnog akta;

- inicirati pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica za koje je istragom utvrdio da je odgovorno za povredu u konkretnom slučaju ili protiv lica koje je ometalo istragu;

- predložiti nadležnom organu pokretanje postupka za razrešenje funkcionera organa uprave ako je u njegovom radu ustanovio nepravilnost koja je dovela do teških i sistematskih kršenja ljudskih prava i sloboda;

- inicirati kod nadležnog organa pokretanje prekršajnog postupka ili krivičnog postupka.

V STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD ZAŠTITNIKA GRAĐANA

Član 39

Zaštitnik građana obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Zaštitnik građana može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 40

Zaštitnik građana donosi opšta akta o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta, uz saglasnost Gradskog veća.

Zaštitnik građana donosi akta koja se odnose na način rada i postupanja zaštitnika građana i stručne službe, kao i druga akta neophodna za rad i funkcionisanje zaštitnika građana.

Član 41

Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Obim i strukturu sredstava iz stava 1. ovog člana predlaže zaštitnik građana.

Član 42

Zaštitnik građana, zamenici zaštitnika građana i zaposleni u stručnoj službi za svoj rad imaju pravo na platu.

Za obračun i isplatu plate zaštitnika građana, zamenika zaštitnika građana i zaposlenih u stručnoj službi primenjuje se propisi koji se odnose na plate izabranih, postavljenih i zaposlenih lica u organima lokalne samouprave.

Zaštitnik građana, zamenici zaštitnika građana i zaposleni u stručnoj službi ostvaruju i druga prava po osnovu rada, u skladu sa propisima o radnim odnosima koji se odnose na postavljena i zaposlena lica u organima lokalne samouprave.

Član 43

Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu grada Kragujevca.

Zaštitnik građana sačinjava predlog sredstava za narednu godinu i dostavlja ga Gradskom veću radi uključivanja kao sastavni deo predloga budžeta Grada, s tim što predlog mora biti sačinjen po metodologiji i kriterijumima koji važe za ostale budžetske korisnike.

Godišnja sredstva za rad zaštitnika građana treba da budu dovoljna da omoguće njegovo delotvorno i efikasno ostvarivanje funkcije, kao i da budu u skladu sa makroekonomskom politikom grada Kragujevca.

VI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Danom stupanja na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o gradskom građanskom braniocu - Ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", br. 6/03).

Skupština grada Kragujevca će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke postaviti zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana, u skladu sa odredbama ove Odluke.

Poslove zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana do njihovog postavljenja obavljaće gradski građanski branilac - ombudsman i zamenik gradskog građanskog branioca - ombudsmana koji su postavljeni na osnovu Odluke o Gradskom građanskom braniocu - ombudsmanu ("Službeni list grada Kragujevca", br. 6/03).

Član 45

Zaštitnik građana je obavezan da akt o unutrašnjoj uređenju i sistematizaciji radnih mesta donese u roku od trideset dana od dana postavljenja u skladu sa odredbama ove Odluke.

Član 46

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".