ODLUKA
O ZAŠTITNIKU GRAĐANA

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 47/2008)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom ustanovljava se Zaštitnik građana za teritoriju Grada Novog Sada, kao nezavisan i samostalan organ, koji štiti prava građana i kontroliše rad gradskih uprava, posebnih organizacija i službi Grada Novog Sada, organa nadležnog za pravnu zaštitu imovinskih prava i interesa Grada Novog Sada, kao i drugih organa i organizacija, preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad Novi Sad, a kojima su poverena javna ovlašćenja (u daljem tekstu: organi uprave).

Član 2

Zaštitnik građana se stara o zaštiti i unapređenju ljudskih i manjinskih prava i sloboda.

Član 3

Pod pojmom građanin, u smislu ove odluke, podrazumevaju se fizička lica, domaći i strani državljani, kao i domaća i strana pravna lica o čijim pravima i obavezama odlučuju organi uprave.

Član 4

Zaštitinik građana je nezavisan i samostalan u obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom i niko nema pravo da utiče na njegov rad i postupanje.

U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti Zaštitnik građana postupa u okviru Ustava, zakona i drugih propisa i opštih akata Republike Srbije i Autonomne Pokrajine Vojvodine, ratifikovanih međunarodnih ugovora i opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, kao i odluka i drugih opštih akata organa Grada Novog Sada.

Osnovni principi delovanja Zaštitnika građana su zakonitost, nepristrasnost, nezavisnost i pravičnost.

Član 5

Zaštitnik građana za svoj rad odgovara Skupštini Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Skupština Grada).

Član 6

Sedište Zaštitnika građana je u Novom Sadu.

II IZBOR I PRESTANAK FUNKCIJE

Član 7

Zaštitnika građana bira Skupština Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog Saveta za statutarna pitanja i lokalnu samoupravu (u daljem tekstu: Savet).

Kandidata za Zaštitnika građana Savetu ima pravo da predloži najmanje jedna trećina odbornika u Skupštini Grada.

Predlog za izbor Zaštitnika građana utvrđuje se većinom glasova od ukupnog broja članova Saveta.

Pre utvrđivanja predloga za izbor Zaštitnika građana, Savet može da odluči da održi sednicu na kojoj će svim kandidatima biti omogućeno da iznesu svoje stavove o ulozi i načinu ostvarivanja funkcije Zaštitnika građana.

Zaštitnik građana se bira na vreme od pet godina i isto lice može biti najviše dva puta uzastopno birano na ovu funkciju.

Postupak za izbor Zaštitnika građana započinje najkasnije šest meseci pre isteka mandata Zaštitnika građana.

Član 8

Za Zaštitnika građana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:

1. da je diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom,

2. da ima najmanje pet godina iskustva na pravnim poslovima koji su od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Zaštitnika građana,

3. da poseduje visoke moralne i stručne kvalitete, i

4. da ima zapaženo iskustvo u zaštiti prava građana.

Član 9

Zaštitnik građana ima zamenika koji mu pomaže u obavljanju poslova utvrđenih ovom odlukom, u okviru datih ovlašćenja koja mu Zaštitnik građana prenese.

Član 10

Zaštitnika građana u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja poslove zamenjuje zamenik Zaštitnika građana.

Član 11

Zamenika Zaštitnika građana bira Skupština Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog Zaštitnika građana.

Zamenik Zaštitnika građana bira se na vreme od pet godina i isto lice može biti najviše dva puta uzastopno birano na ovu funkciju.

Član 12

Za zamenika Zaštitnika građana može biti izabran državljanin Republike Srbije koji ispunjava sledeće uslove:

1. da je diplomirani pravnik sa položenim pravosudnim ispitom,

2. da ima najmanje pet godina iskustva u oblasti koja je od značaja za obavljanje poslova iz nadležnosti Zaštitnika građana,

3. da poseduje visoke moralne i stručne kvalitete, i

4. da ima zapaženo iskustvo u zaštiti prava građana.

Član 13

Zaštitnik građana i njegov zamenik pre stupanja na dužnost polažu zakletvu koja glasi: "Zaklinjem se da ću svoju dužnost obavljati odgovorno, nepristrasno i nezavisno, u skladu sa Ustavom i zakonom i da ću savesno raditi na zaštiti i unapređenju ljudskih prava i sloboda".

Zaštitnik građana polaže zakletvu pred Skupštinom Grada, a njegov zamenik pred predsednikom Skupštine Grada.

Član 14

Smatra se da je Zaštitnik građana, odnosno zamenik Zaštitnika građana, stupio na dužnost momentom polaganja zakletve iz člana 13. ove odluke.

Ako Zaštitnik građana, odnosno njegov zamenik, bez opravdanog razloga ne počne da obavlja poslove iz svoje nadležnosti u roku od 30 dana od dana polaganja zakletve iz člana 13. ove odluke, smatra se da nije izabran, što Skupština Grada konstatuje na osnovu obaveštenja Saveta.

U slučaju iz stava 2. ovog člana, odmah se pokreće postupak za izbor novog Zaštitnika građana, odnosno njegovog zamenika.

Član 15

Sa funkcijom Zaštitnika građana, odnosno zamenika Zaštitnika građana, nespojivo je obavljanje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, kao i obavljanje druge dužnosti ili posla koji bi mogao uticati na njihovu samostalnost i nezavisnost.

Zaštitnik građana i zamenik Zaštitnika građana ne mogu biti članovi političkih stranaka i drugih političkih organizacija.

Zaštitnik građana i njegov zamenik imaju položaj funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa u vršenju javnih funkcija, i na njih se u celini primenjuju odredbe tog zakona.

Danom stupanja na dužnost Zaštitniku građana, odnosno zameniku Zaštitnika građana, prestaju sve javne funkcije ili profesionalne delatnosti, odnosno dužnosti ili poslovi koje je do tada obavljao, ako su suprotni odredbama zakona i ove odluke, kao i članstvo u političkim strankama i drugim političkim organizacijama.

Član 16

Zaštitnik građana, odnosno zamenik Zaštitnika građana, ne može biti pozvan na odgovornost ili kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju poslova iz nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Član 17

Zaštitnik građana i zamenik Zaštitnika građana ne mogu davati izjave političke prirode.

Član 18

Funkcija Zaštitnika građana prestaje u sledećim slučajevima:

1. istekom vremena na koje je biran, ako ne bude ponovo izabran,

2. smrću,

3. ostavkom,

4. gubitkom državljanstva, što se utvrđuje na osnovu akta nadležnog državnog organa,

5. ispunjenjem uslova za penziju, u skladu sa zakonom,

6. nastupanjem trajne fizičke ili mentalne nesposobnosti za obavljanje funkcije, što se utvrđuje na osnovu dokumentacije relevantne zdravstvene ustanove, i

7. razrešenjem.

Član 19

Zaštitnika građana razrešava Skupština Grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, na predlog Saveta ili najmanje jedne trećine odbornika u Skupštini Grada.

Ako predlog za razrešenje Zaštitnika građana podnosi Savet, potrebno je da se za njegovo podnošenje izjasni većina od ukupnog broja članova Saveta.

Član 20

Zaštitnik građana može biti razrešen jedino u sledećim slučajevima:

1. ako nestručno i nesavesno obavlja svoju funkciju,

2. ako obavlja drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost, odnosno drugu dužnost ili posao koji bi mogao da utiče na njegovu samostalnost i nezavisnost, ili ako postupa suprotno zakonu kojim se uređuje sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija, i

3. ako bude osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije, a presuda je postala pravosnažna.

Zaštitnik građana ima pravo da se na sednici Skupštine Grada na kojoj se odlučuje o njegovom razrešenju, obrati odbornicima.

Član 21

Skupština Grada na predlog Saveta može doneti odluku o suspenziji Zaštitnika građana u slučaju:

1. ako je protiv njega određen pritvor, i

2. ako je osuđen za krivično delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje funkcije, a presuda nije postala pravosnažna.

Skupština Grada donosi odluku o suspenziji većinom glasova prisutnih odbornika.

Skupština Grada će ukinuti odluku o suspenziji čim prestanu razlozi za suspenziju.

Član 22

Odredbe ove odluke o prestanku funkcije i suspenziji Zaštitnika građana primenjuju se i na zamenika Zaštitnika građana, s tim što predlog za njegovo razrešenje ili suspenziju, pored ovlašćenih predlagača iz čl. 19. i 21. ove odluke, može podneti i Zaštitnik građana.

Član 23

U slučaju prestanka funkcije Zaštitnika građana, odnosno zamenika Zaštitnika građana, iz razloga utvrđenih u članu 18. tač. 1-6. ove odluke, Skupština Grada bez rasprave donosi odluku kojom konstatuje da su se stekli uslovi za prestanak funkcije.

Pravne posledice prestanka funkcije nastupaju od dana donošenja odluke iz stava 1. ovog člana.

Član 24

U slučaju prestanka funkcije Zaštitnika građana, do izbora novog Zaštitnika građana ovu funkciju obavlja zamenik Zaštitnika građana.

Izbor novog Zaštitnika građana izvršiće se najkasnije u roku od šest meseci od dana prestanka funkcije ranijeg Zaštitnika građana.

III NADLEŽNOST

Član 25

Zaštitnik građana je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave ako se radi o povredi odluka i drugih opštih akata organa Grada Novog Sada.

Zaštitnik građana je ovlašćen da kontroliše zakonitost, pravilnost i efikasnost rada organa uprave.

Zaštitnik građana nije ovlašćen da kontroliše rad Skupštine Grada, Gradonačelnika Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik) i Gradskog veća Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradsko veće).

Zaštitnik građana nije ovlašćen da kontroliše rad sudova i javnih tužilaštva osnovanih za teritoriju Grada Novog Sada.

Član 26

Zaštitnik građana obavlja sledeće poslove:

- prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji Grada Novog Sada;

- prikuplja informacije iz različitih izvora o primeni zakona i drugih propisa, kao i odluka i drugih opštih akata organa Grada iz oblasti ljudskih prava od strane organa uprave;

- priprema godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i primeni načela nediskriminacije od strane organa uprave i dostavlja ga Skupštini Grada;

- prima i ispituje predstavke koje se odnose na povredu ljudskih prava od strane organa uprave;

- postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja o postojanju kršenja ljudskih prava od strane organa uprave;

- posreduje u mirnom rešavanju sporova u vezi sa kršenjem ljudskih prava na teritoriji Grada Novog Sada;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremama kampanja za informisanje javnosti o pitanjima značajnim za ostvarivanje i poštovanje ljudskih prava i zabrani diskriminacije;

- inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života;

- sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim zaštitnicima građana i drugim organima i organizacijama koje se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu, i

- obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim opštim aktima organa Grada Novog Sada.

Član 27

Zaštitnik građana je ovlašćen da Skupštini Grada, Gradonačelniku, odnosno Gradskom veću, podnese inicijativu za izmenu odluka i drugih opštih akata, ako smatra da do povrede prava građana dolazi zbog nedostataka u propisima iz nadležnosti ovih organa, kao i da inicira donošenje novih odluka i drugih opštih akata, kada smatra da je to od značaja za ostvarivanje i zaštitu prava građana.

Nadležno radno telo Skupštine Grada, Gradonačelnik, odnosno Gradsko veće, obavezni su da razmatraju inicijative koje podnese Zaštitnik građana.

Član 28

Zaštitnik građana je ovlašćen da pokrene postupak pred Ustavnim sudom za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluka i drugih opštih akata organa Grada Novog Sada kojima se uređuju prava i slobode građana.

Član 29

Zaštitnik građana je ovlašćen da javno preporuči razrešenje starešine koji rukovodi organom uprave koji je odgovoran za povredu prava građana, odnosno da inicira pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog u organu uprave koji je neposredno odgovoran za učinjenu povredu, i to ako iz ponovljenog postupka starešine koji rukovodi organom uprave ili zaposlenog proizilazi namera da odbijaju saradnju sa Zaštitnikom građana, ili ako se utvrdi da je učinjenom povredom građaninu pričinjena materijalna ili druga šteta većih razmera.

Ako nađe da u radnjama starešine koji rukovodi organom uprave ili zaposlenog u organu uprave ima elemenata krivičnog ili drugog kažnjivog dela, Zaštitnik građana je ovlašćen da nadležnom organu podnese zahtev, odnosno prijavu za pokretanje krivičnog, prekršajnog ili drugog odgovarajućeg postupka.

Član 30

Organi uprave imaju obavezu da sarađuju sa Zaštitnikom građana i da mu omoguće pristup prostorijama i stave na raspolaganje sve podatke kojima raspolažu, a koji su od značaja za postupak koji vodi, odnosno za ostvarenje cilja njegovog preventivnog delovanja, bez obzira na stepen njihove tajnosti, osim kada je to u suprotnosti sa zakonom.

Zaštitnik građana ima pravo da uputi pisani poziv i da obavi razgovor sa svakim zaposlenim u organu uprave kada je to od značaja za postupak koji vodi.

Neodazivanje lica iz stava 2. ovog člana, pozivu Zaštitnika građana predstavlja težu povredu radnih obaveza i dužnosti u smislu zakona kojim se uređuju radni odnosi u državnim organima.

Zaštitnik građana, odnosno zamenik Zaštitnika građana, je dužan da i nakon prestanka funkcije čuva kao tajnu podatke do kojih dođe u vršenju svoje funkcije.

Obaveza čuvanja tajne odnosi se i na zaposlene u stručnoj službi Zaštitnika građana.

Član 31

Zaštitnik građana, uz posebno odobrenje nadležnog organa, ima pravo pristupa zavodu za izvršenje sankcija i drugim mestima na kojima se nalaze lica koja su lišena slobode, kao i pravo da sa njima razgovara nasamo, kada su ta lica podnela pritužbu da su im aktom, radnjom, odnosno nečinjenjem organa uprave, povređena ljudska prava i slobode.

Član 32

Predsednik Skupštine Grada, Gradonačelnik, članovi Gradskog veća i starešine koji rukovode organima uprave, dužni su da prime Zaštitnika građana na njegov zahtev najkasnije u roku od 15 dana od dana prijema ovog zahteva.

IV POSTUPAK

Član 33

Zaštitnik građana pokreće postupak po pritužbi građana ili po sopstvenoj inicijativi.

Pored prava na pokretanje i vođenje postupka, Zaštitnik građana ima pravo da pružanjem dobrih usluga, posredovanjem i davanjem saveta i mišljenja o pitanjima iz svoje nadležnosti deluje preventivno, u cilju unapređenja rada organa uprave i unapređenja zaštite ljudskih prava i sloboda.

Član 34

Svako fizičko ili pravno, domaće ili strano lice koje smatra da su mu aktom, radnjom ili nečinjenjem organa uprave povređena prava, može da podnese pritužbu Zaštitniku građana.

Ako se radi o povredi prava deteta, pritužbu iz stava 1. ovog člana u ime maloletnog lica može podneti roditelj, odnosno zakonski zastupnik, a ako se radi o povredi prava pravnog lica, pritužbu može podneti lice ovlašćeno za zastupanje tog pravnog lica.

Zaštitniku građana se može u ime lica iz stava 1. ovog člana obratiti i njegov naslednik, staratelj ili punomoćnik.

Treće lice, nevladina organizacija ili druga organizacija može se obratiti Zaštitniku građana uz pisano ovlašćenje lica iz stava 1. ovog člana, koje smatra da su mu prava povređena.

Član 35

Pre podnošenja pritužbe, lica iz člana 34. ove odluke dužna su da pokušaju da zaštite svoja prava u odgovarajućem postupku pred nadležnim organom.

Zaštitnik građana će uputiti lica iz člana 34. ove odluke, na pokretanje odgovarajućeg postupka pred nadležnim organom, ako je takav postupak propisan, a neće pokretati postupak dok ne budu iscrpljena sva pravna sredstva.

Izuzetno, Zaštitnik građana može pokrenuti postupak i pre nego što su iscrpljena sva pravna sredstva, ako bi podnosiocu pritužbe bila naneta nenadoknadiva šteta ili ako se pritužba odnosi na povredu principa dobre uprave, posebno na nekorektan odnos organa uprave prema podnosiocu pritužbe, neblagovremen rad ili druga kršenja pravila etičkog ponašanja zaposlenih u organima uprave.

Član 36

Zaštitnik građana neće postupati po anonimnim pritužbama, osim ako smatra da u anonimnoj pritužbi ima osnova za njegovo postupanje, kada će postupak pokrenuti po sopstvenoj inicijativi.

Član 37

Pritužba se podnosi u pisanoj formi, uključujući sve načine elektronske komunikacije, ili usmeno na zapisnik.

Na podnošenje pritužbe iz stava 1. ovog člana ne plaća se taksa niti druga naknada.

U sastavljanju pritužbe licu iz člana 34. ove odluke stručna služba Zaštitnika građana dužna je da pruži pomoć.

Član 38

Lica lišena slobode imaju pravo da pritužbu podnesu u zapečaćenoj koverti.

Član 39

Pritužba se može podneti najkasnije u roku od jedne godine od izvršene povrede prava građana, odnosno poslednjeg postupanja, odnosno nepostupanja organa uprave u vezi sa učinjenom povredom prava građana.

Član 40

Pritužba mora da sadrži lične podatke podnosioca pritužbe (ime, prezime, adresa prebivališta) i mora je potpisati podnosilac pritužbe.

Pored podataka iz stava 1. ovog člana pritužba mora da sadrži i naziv organa uprave na čiji se rad ona odnosi, okolnosti konkretnog slučaja, činjenice i dokaze koji potkrepljuju navode iz pritužbe, kao i podatke o tome koja pravna sredstva je podnosilac pritužbe već koristio.

Član 41

Pritužba se može podneti na srpskom jeziku ili na jezicima nacionalnih manjina koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada Novog Sada.

Član 42

Postupak pred Zaštitnikom građana nije javan.

Član 43

U postupku prethodnog ispitivanja pritužbe, Zaštitnik građana može odlučiti da pritužbu odbaci ako utvrdi:

- da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac pritužbe može sa sigurnošću identifikovati (anonimni zahtev);

- da pritužba ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac pritužbe ne otkloni te nedostatke ni u naknadno ostavljenom roku;

- da se odnosi na rad Skupštine Grada, Gradonačelnika i Gradskog veća;

- da se odnosi na rad republičkih i pokrajinskih organa;

- da je podneta posle proteka roka od jedne godine od dana dostavljanja drugostepene odluke u slučaju na koji se pritužba odnosi;

- da je podneta nakon isteka roka od jedne godine od dana kada je povreda učinjena, ukoliko protiv akta ili radnje organa uprave nije moguće pokretanje upravnog postupka;

- da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koji je potkrepljuju;

- da se radi o zloupotrebi prava na podnošenje pritužbe, a podnosilac pritužbe nije postupio po traženju Zaštitnika građana i svoj zahtev dopunio navodima i činjenicama koji pritužbu potkrepljuju;

- da po odluci u predmetu na koji se pritužba odnosi nije doneo odluku drugostepeni organ, osim ako Zaštitnik građana utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje redovnog pravnog sredstva ili ako oceni da bi za podnosioca pritužbe mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo na okončanje drugostepenog postupka, i

- da se radi o predmetu u kome je u toku upravni spor ili drugi sudski postupak, osim u slučaju kada Zaštitnik građana oceni da se radi o preteranom odugovlačenju postupka ili zloupotrebi procesnih ovlašćenja.

Zaštitnik građana može izuzetno da odluči da pokrene postupak i u slučajevima iz stava 1. alineje pet i šest, ukoliko oceni da okolnosti slučaja na koji se pritužba odnosi, odnosno težina posledice ili druge okolnosti opravdavaju pokretanje postupka.

U slučaju odbacivanja pritužbe, osim kada je pritužba anonimna, Zaštitnik građana će u pisanoj formi obrazložiti razloge za odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o eventualnim drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite njegovih prava.

Protiv odluke Zaštitnika građana iz stava 3. ovog člana, ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 44

Kada Zaštitnik građana odluči da pokrene postupak po pritužbi, obavestiće o tome podnosioca pritužbe i organ uprave na čije se postupanje pritužba odnosi.

Zaštitnik građana je u obavezi da u svakom predmetu za koji je odlučio da pokrene postupak, pribavi stav organa uprave na čije se postupke pritužba odnosi.

Organ uprave je dužan da obavesti Zaštitnika građana o svom stavu u roku koji mu Zaštitnik građana odredi, a koji ne može biti kraći od osam, niti duži od 30 dana od dana prijema obaveštenja Zaštitnika građana o pokretanju postupka.

Član 45

Ako organ uprave ne postupi u skladu sa obavezama utvrđenim ovom odlukom, Zaštitnik građana će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, odnosno Skupštinu Grada, Gradonačelnika i Gradsko veće.

Član 46

Ako organ uprave na čije se postupanje pritužba odnosi sam otkloni nedostatke, dužan je da o tome obavesti Zaštitnika građana.

Zaštitnik građana će o postupanju organa uprave iz stava 1. ovog člana, obavestiti podnosioca pritužbe i ostaviti mu rok od 15 dana da se izjasni da li je takvim postupanjem organa uprave zadovoljan.

Ako podnosilac pritužbe odgovori da je zadovoljan načinom na koji je nedostatak otklonjen, kao i ako podnosilac pritužbe ne odgovori u ostavljenom roku, Zaštitnik građana će obustaviti postupak.

Član 47

Kada Zaštitnik građana utvrdi da nema osnova za pokretanje i vođenje postupka po pritužbi obavestiće o svojoj odluci podnosioca pritužbe i organ uprave na čije postupanje se pritužba odnosi.

Protiv odluke Zaštitnika građana iz stava 1. ovog člana, ne mogu se koristiti pravna sredstva.

Član 48

Ako Zaštitnik građana nađe da su postojali nedostaci u radu organa uprave, uputiće preporuku organu uprave o tome kako bi uočeni nedostatak trebalo otkloniti.

Organ uprave kome je Zaštitnik građana uputio preporuku dužan je da obavesti Zaštitnika građana o merama koje je preduzeo, odnosno o razlozima zbog kojih nije postupio po preporuci, najkasnije u roku od 30 dana od dana dobijanja preporuke.

Izuzetno, ako postoji opasnost da će zbog neotklanjanja nedostataka prava podnosioca pritužbe biti trajno i u značajnom obimu oštećena, Zaštitnik građana u svojoj preporuci organu uprave može utvrditi i kraći rok za otklanjanje nedostataka, s tim što taj rok ne može biti kraći od 15 dana.

Ako organ uprave ne postupi po preporuci, odnosno ne obavesti Zaštitnika građana o tome šta je preduzeo ili ako Zaštitnik građana smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, obavestiće o tome organ koji vrši nadzor nad radom organa uprave, Skupštinu Grada, Gradonačelnika i Gradsko veće, a može i da preporuči utvrđivanje odgovornosti starešine koji rukovodi organom uprave.

Član 49

Zaštitnik građana može da postupi i po sopstvenoj inicijativi kada na osnovu sopstvenih saznanja ili na osnovu saznanja dobijenih iz drugih izvora, uključujući izuzetno i anonimne pritužbe, oceni da je aktom, radnjom ili nečinjenjem organa uprave došlo do povrede ljudskih prava i sloboda.

Odredbe ove odluke kojima je uređen postupak pred Zaštitnikom građana po podnetoj pritužbi shodno se primenjuju i na postupak koji Zaštitnik građana pokrene po sopstvenoj inicijativi.

V IZVEŠTAJ SKUPŠTINI GRADA

Član 50

Zaštitnik građana jednom godišnje, a najkasnije do 15. marta naredne godine, podnosi Skupštini Grada izveštaj za prethodnu godinu o svojim aktivnostima, stanju ljudskih prava i o pravnoj sigurnosti na teritoriji Grada Novog Sada.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa uprave sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedinim organima uprave i starešinama koji rukovode organima uprave.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa iz nadležnosti Grada Novog Sada radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa uprave.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, objavljuje se u "Službenom listu Grada Novog Sada", a dostavlja se i sredstvima javnog informisanja.

Član 51

U toku godine Zaštitnik građana može da podnosi i posebne izveštaje ako oceni da za to postoje naročito opravdani razlozi ili ako Skupština Grada zahteva takav izveštaj od Zaštitnika građana.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana, objavljuje se u "Službenom listu Grada Novog Sada", a dostavlja se i sredstvima javnog informisanja.

VI STRUČNA SLUŽBA ZAŠTITNIKA GRAĐANA I SREDSTVA ZA RAD

Član 52

Zaštitnik građana obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Stručnom službom rukovodi šef službe.

Zaštitnik građana postavlja i razrešava šefa stručne službe i odlučuje o zasnivanju i prestanku radnog odnosa zaposlenih u službi.

Zaštitnik građana može odlučiti da pojedinim stručnim saradnicima poveri određena ovlašćenja koja će vršiti u njegovo ime.

Član 53

Zaštitnik građana donosi akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji stručne službe, uz saglasnost Saveta.

Član 54

Sredstva za rad Zaštitnika građana i stručne službe obezbeđuju se u budžetu Grada Novog Sada.

Obim i strukturu sredstava iz stava 1. ovog člana predlaže Zaštitnik građana.

Godišnji iznos sredstava za rad Zaštitnika građana treba da omogući njegovo delotvorno i efikasno ostvarivanje funkcije.

Član 55

Zaštitnik građana i njegov zamenik imaju pravo na platu.

Za obračun i isplatu plate Zaštitnika građana primenjuje se koeficijent utvrđen za Gradskog javnog pravobranioca, a za obračun i isplatu plate zamenika Zaštitnika građana koeficijent utvrđen za zamenika Gradskog javnog pravobranioca.

Na šefa stručne službe i zaposlene primenjuju se koeficijenti za obračun i isplatu plata utvrđeni za postavljena, odnosno zaposlena lica u gradskim upravama, posebnim organizacijama i službama.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 56

Skupština Grada će izabrati Zaštitnika građana u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.

Zaštitnik građana će podneti predlog za izbor zamenika u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost, a Skupština Grada će izabrati zamenika Zaštitnika građana na prvoj narednoj sednici posle podnošenja predloga za njegov izbor.

Član 57

Opšti akt o obrazovanju stručne službe Zaštitnik građana će doneti u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost.

Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji stručne službe Zaštitnik građana će doneti u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu opšteg akta iz stava 1. ovog člana.

Član 58

Gradsko veće će, na predlog Zaštitnika građana, obezbediti prostor, sredstva i druge neophodne uslove za početak rada stručne službe Zaštitnika građana.

Član 59

Zaštitnik građana neće postupati po pritužbama koje se odnose na slučajeve nastale pre stupanja na snagu ove odluke.

Član 60

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".