PROGRAM

RAZVOJA GRADA NIŠA ZA 2009. GODINU

("Sl. list grada Niša", br. 125/2008)

 

UVOD

Strategija razvoja Grada Niša je razvojni dokument koji na konzistentan i celovit način definiše osnovne razvojne prioritete Grada u skladu sa pravilima Evropske Unije.

Donošenjem Strategije razvoja Grada Niša učinjen je samo prvi korak u obavljanju složenog i odgovornog posla, ali istovremeno predstavlja opredeljenje i spremnost svih raspoloživih faktora da se uhvate u koštac sa izazovom koji se zove planiranje, predviđanje i usmeravanje tokova razvoja za budući period. Odgovornost za tokove razvoja, nije samo pred generacijama koje jesu, već i pred generacijama koje dolaze.

Program razvoja Grada Niša za 2009. godinu predstavlja korak u nizu u razradi strateških opredeljenja utvrđenih Strategijom razvoja Grada Niša.

Ovakav razvojni dokument je neophodan, kako bi se jasno sagledali putevi ostvarivanja osnovnog cilja, a to je povećanje standarda svih građana i dinamičan i održivi privredni razvoj.

Donošenje i sprovođenje Programa razvoja Grada Niša za 2009. godinu je neophodno zbog čvrste demokratske i proevropske orijentacije Grada, kako bi se, jasnim i argumentovanim pristupom, pokazalo da raspolažemo sopstvenim planom, koji uvažava evropske standarde i istovremeno maksimalno afirmiše i aktivira razvojne potencijale Grada.

I USLOVI, MOGUĆNOSTI, PRETPOSTAVKE I PRAVCI RAZVOJA

Globalne pretpostavke razvoja

Osnovni ciljevi i smernice ekonomske politike Srbije definisani su vladinim Memorandumom o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2009. godinu, sa projekcijama za 2010. i 2011. godinu.

Ciljevi ekonomske politike koja će se sprovoditi u periodu od 2009. do 2011. godine biće:

• dinamičan privredni rast;

• rast zaposlenosti;

• povećanje standarda stanovništva;

• ravnomerniji regionalni razvoj.

Neophodni uslovi za realizaciju navedenih makroekonomskih ciljeva jesu: učvršćivanje makroekonomske stabilnosti, investiranje u fiksni kapital, izgradnja moderne energetske, saobraćajne i informacione infrastrukture.

Osnovne pretpostavke za realizaciju navedenih ciljeva su ubrzanje evropskih integracija i ubrzanje sprovođenja strukturnih reformi.

Makroekonomska politika biće usmerena na stvaranje povoljnog ambijenta za investicione aktivnosti, što će doprineti ostvarenju dugoročno održivih visokih stopa privrednog rasta. Visok rast privrede omogućio bi nastavak pozitivnih tendencija na tržištu rada i smanjenje stope nezaposlenosti, kao i rast životnog standarda.

Za dugoročno održiv privredni rast podjednako važno kao i privatizacija jeste stvaranje konkurentskog ambijenta i uslova za slobodnu tržišnu utakmicu u kojoj su svi učesnici ravnopravni, transakcioni troškovi minimalni i monopoli adekvatno regulisani. Takav ambijent podstiče preduzetništvo, poslovnu i tehnološku inovativnost i konkurentnost privrednih subjekata.

Prema makroekonomskim projekcijama za period od 2009. do 2011. godine realni sektor ostvariće značajan rast BDP (bruto domaći proizvod), uz blagi rast zaposlenosti i smanjenje inflacije.

Lokalne pretpostavke razvoja

Strategijom razvoja Grada Niša, koju je usvojila Skupština Grada Niša 3. decembra 2007. godine, sagledana je vizija budućeg Niša i definisani su osnovni strateški pravci i ciljevi razvoja.

Vizija "budućeg Niša"

Raskrsnica puteva i mesto susreta ljudi, ideja, kulture i tradicije; regionalni ekonomski, univerzitetski, zdravstveni, sportski i turistički lider; centar održivog razvoja u kome je dostignut visok kvalitet života za sve građane.

Osnovni ciljevi razvoja

1. Transformisati Grad Niš u urbani regionalni centar sa visokim kvalitetom životne sredine, komunalne opremljenosti i saobraćajne povezanosti, u skladu sa naprednim razvojnim politikama i dobrim primerima prakse razvijenih evropskih gradova.

2. Stvoriti uslove za ponudu adekvatne radne snage, otvaranje finansijskih mogućnosti, logistike, privlačenje investicija, industrijsku realokaciju i stvaranje novih preduzeća u visokoprofitabilnim oblastima.

3. Stvoriti podsticajnu i bezbednu društvenu sredinu u kojoj će svi građani moći da iskažu i da zadovolje svoje potrebe za pripadanjem i identitetom, druženjem i ličnim razvojem.

4. Uvesti institucionalne reforme u cilju poboljšanja sposobnosti i efikasnosti u procesima donošenja odluka, prateći principe subsidijarnosti na teritoriji Grada.

Prioriteti iz NIP-a za 2009. godinu.

Uočavajući mogućnost da se sredstva NIP-a (Nacionalni investicioni plan) iskoriste za realizaciju projekata od izuzetnog značaja za razvoj Grada, u skladu sa strateškim opredelenjima, Grad Niš je, Zaključkom Skupštine Grada Niša od 22.04.2008. godine, predložio Vladi Republike Srbije da se projekti:

- vodosnabdevanje Ljuberađa - Niš;

- vodovodni sistem Selova;

- nastavak izgradnje zgrade Narodnog muzeja u Nišu;

- sanacija deponije "Bubanj" u Nišu;

- gradska infrastruktura

uvrste u listu prioriteta za finansiranje iz NIP-a za 2009. godinu.

Realizacija ovih projekata doprineće ostvarivanju strateških prioriteta i održivom razvoju Grada Niša, kao značajnog regionalnog centra Srbije.

Grad Niš je konkurisao sa 43 projekta za finansiranje iz NIP-a za 2009. godinu. Realizacija ovih projekata zavisiće od Odluke Ministarstva za NIP i priliva sredstava.

Izvori finansiranja

1. Budžet grada;

2. Fond za razvoj i samofinansiranje zajedničkih potreba građana;

3. Sopstvena sredstva nosilaca aktivnosti;

4. Sredstva zainteresovanih investitora na bazi partnerstva javnog i privatnog sektora;

5. Sredstva iz republičkih izvora - iz nadležnosti republičkih ministarstava kao i sredstva namenjena projektima iz Nacionalnog investicionog plana;

6. Sredstva donacija, fondovi, krediti i drugi izvori saglasni planiranim aktivnostima i projektima.

II TERITORIJA, INFRASTRUKTURA I OKRUŽENJE

Infrastrukturni i održivi razvoj teritorije usklađen sa kapacitetima životne sredine: iskorišćenje geostrateškog i saobraćajnog položaja Niša na evropskom, nacionalnom i regionalnom nivou i poboljšanje pristupa urbanim sadržajima na čitavoj teritoriji grada.

2.1. Studijska, urbanistička i planska dokumentacija - uređenje prostora

U skladu sa propisima iz oblasti planiranja i izgradnje i potrebama grada osnovni zadatak prostorno-urbanističkih planova i dokumenata, uređenja građevinskog zemljišta i katastra je da budu osnov za racionalno i funkcionalno korišćenje prostora i gradske infrastrukture, da budu u funkciji aktuelnih inicijativa za razvoj Grada Niša, da odgovaraju interesima investicionih zahteva i zadovolje potrebe građana, privrede i drugih korisnika.

Akcije

Rok

Nosilac aktivnosti

2.1.1.

Prostorni plan administrativnog područja Grada Niša 2007 - 2021. (predlog)

Tokom godine

Uprava za planiranje i izgradnju, JP Zavod za urbanizam Niš

2.1.2.

Generalni plan 2008 - 2023. (predlog)

Tokom godine

Uprava za planiranje i izgradnju, JP Zavod za urbanizam Niš

2.1.3.

PDR (plan detaljne regulacije) za prostore od primarnog značaja za Grad

Tokom godine

Uprava za planiranje i izgradnju, JP Zavod za urbanizam Niš

2.1.4.

Po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2009. godinu nastaviće se izrada započetih urbanističkih planova za koje postoji odluka, kao i za nove planove za koje će se doneti odluka o pripremanju.

Tokom godine

Uprava za planiranje i izgradnju, JP Direkcija za izgradnju grada Niša, JP Zavod za urbanizam Niš

2.1.5.

Izrada katastra grada Niša.
Kako bi se do kraja 2010. godine ustrojio potpun i celovit katastar na celokupnoj teritoriji grada, Grad Niš će u saradnji sa GTZ-om realizovati projekat "Izrada katastra grada Niša".
Služba za katastar nepokretnosti Niš nastaviće redovno održavanje katastra zemljišta i vodova i katastra nepokretnosti.

Tokom godine

Grad Niš, GTZ, RGZ-Služba za katastar nepokretnosti Niš

2.2. Vodosnabdevanje i kanalisanje

Osnovni zadatak u oblasti vodosnabdevanja i kanalisanja je proizvodnja zdrave pijaće vode u količini neophodnoj za zadovoljavanje optimalnih potreba stanovništva uz podizanje kapaciteta, proširenje vodovodnog i kanalizacionog sistema u urbanom kao i u ruralnom području grada i održavanje tehničke ispravnosti sistema sa ciljem obezbeđenja kvalitetnih usluga za potrošače i korisnike vodovodnog i kanalizacionog sistema.

2.2.1

Sanacija objekata vodosnabdevanja sistema Ljuberađa

6 meseci

Grad Niš, Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Naisus"

2.2.2.

Vodovodni sistem Selova (prethodne pripremne aktivnosti)

Tokom godine

Grad Niš - NIP, Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Naisus"

2.2.3.

Realizacija investicionih aktivnosti i tekućeg održavanje po Programu JKP "Naisus" za 2009. g.

Tokom godine

JKP "Naisus"

2.2.4.

Realizacija aktivnosti na mreži kolektorskog sistema grada, vodovodnoj i kanalizacionoj mreži, po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2009. godinu. Počeće izgradnja: Humskog kolektora; Popovačkog kolektora; kolektora od ul. D. Tucovića; kolektora od puta za Donje Međurovo; kolektora od Novog Sela.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JP Direkcija za izgradnju grada Niša, Grad Niš-NIP

2.2.5.

Vodosnabdevanje seoskih naselja i rubnih delova grada.
Za rešavanje problema vodosnabdevanja u sedam naselja na teritoriji grada, grad Niš je na predlog JP Direkcija za izgradnju grada Niša konkurisao za sredstva NIP-a za 2009. godinu.

Tokom godine

Grad Niš-NIP, Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JP Direkcija za izgradnju grada Niša

2.2.6.

Izrada Studije izvodljivosti tretmana otpadnih voda. Studija će biti urađena uz finansijsku podršku Švedske vlade i stručnu pomoć švedske konsultantske kompanije SEK.

Tokom godine

Grad Niš, JKP "Naisus"

2.3. Energetika

Razvoj energetskog sistema i povećanje energetske efikasnosti su jedan od bitnih preduslova infrastrukturnog razvoja i bržeg društveno-ekonomskog razvoja grada. Energetski kapaciteti se moraju rekonstruisati, modernizovati i graditi novi uz što veće korišćenje obnovljivih izvora energije.

2.3.

Izrada energetskog bilansa na nivou Grada, kojim se utvrđuju potrebe za energijom (električna energija, toplotna energija), odnosno energentima (prirodni gas, nafta, derivati nafte, obnovljivi i drugi izvori energije) koje je neophodno obezbediti radi urednog i kontinuiranog snabdevanja potrošača, kao i uslovi i način obezbeđenja neophodnih energetskih kapaciteta.
Pristupiće se izradi energetske mape Grada.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, energetski subjekti, Uprava za planiranje i izgradnju

2.3.1. Gasifikacija

Izgradnja sekundarne distributivne mreže odvijaće se po dinamici prioriteta usaglašenog na nivou grada u pravcu intenziviranja razvoja gasifikacije sektora široke potrošnje što će zavisiti od distributera i načina obezbeđenja sredstva.

2.3.1.1.

Stavljanje u funkciju izgrađenih kapaciteta distributivnog gasovodnog sistema preko "Jugorosgas" A.D. Beograd (AD "Nais-gas"), kao energetskog subjekta, koji bi omogućio zainteresovanim korisnicima da se priključe na sistem. Delatnost A.D. je distribucija prirodnog gasa i projektovanje, izgradnja i održavanje distributivne mreže na teritoriji Grada Niša.

Prvi kvartal 2009. g.

"Jugorosgas" A.D. Beograd (AD "Nais-gas")

2.3.1.2.

Donošenje pravilnika o tehničkim normativima i Uputstvo o načinu priključivanja na gradsku gasovodnu mrežu, jedinstveno na nivou grada.

Prvi kvartal 2009. g.

"Jugorosgas" A.D. Beograd (AD "Nais-gas")

2.3.1.3.

Projektovanje i nastavak izgradnje gasovodne mreže za industrijske zone i industrijske potrošače, po prioritetima.

Tokom godine

Uprava za kom. del., ener. i saobraćaj, AD "Jugorosgas" (AD "Nais gas"), Uprava za planiranje i izgradnju, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

2.3.1.4.

Priprema dokumentacije i nastavak izgradnje distributivne mreže gasa za potrošače u širokoj potrošnji prema zonama gasifikacije i prioritetima izgradnje, u skladu sa Odlukom o planu razvoja gasovodne mreže široke potrošnje.

Tokom godine

Uprava za kom. del., energetiku i saobraćaj; AD "Jugorosgas", (AD "Nais-gas"); Uprava za planiranje i izgradnju; JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

2.3.2. Toplifikacija

Obezbeđenje stabilnog daljinskog grejanja postići će se maksimalnim iskorišćenjem postojećih i proširenjem kapaciteta za proizvodnju toplotne energije za nove konzumente i racionalizacijom kako u potrošnji tako i u distribuciji toplotne energije.

2.3.2.1.

Fazna primena novog tarifnog sistema naplate i cene po utrošenom Kwh, tj. prema količini isporučene toplotne energije u skladu sa Odlukom o uslovima i načinu snabdevanja toplotnom energijom.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Gradska toplana"

2.3.2.2.

Proširenje kapaciteta sistema daljinskog grejanja:
- izgradnja gasne toplane "Majakovski"
Izgradnja toplane na gas za potrebe Niškog kliničkog centra.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, Ministarstvo zdravlja, Klinički centar

2.3.2.3.

Nastavak realizacije projekta rehabilitacije daljinskog sistema grejanja u Srbiji - faza III iz sredstava donacije i kredita Nemačke banke za obnovu i razvoj KFW: konverzija kotlarnica "Čair" i "Somborska" na gas, rekonstrukcija toplovoda - 20 deonica, automatizacija podstanica, nabavka kalorimetara i ventila za podstanice.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Gradska toplana"

2.3.2.4.

Izgradnja toplovodne mreže po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2009. godinu.

Tokom godine

JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, JKP "Gradska toplana"

2.3.3. Razvoj elektroenergetskih kapaciteta

Preduzeće se mere i aktivnosti za povećanje kvaliteta i pouzdanosti snabdevanja eklektričnom energijom, naročito na srednjem i niskom naponskom nivou. Utvrđivanje prioriteta izgradnje, učešće gradskih struktura u pružanju pomoći oko bržeg i efikasnijeg rešavanja imovinsko-pravnih odnosa, dobijanja potrebnih saglasnosti, odobrenja, dozvola i ostale neophodne prateće dokumentacije, su od izuzetne važnosti za izgradnju elektroenergetskih objekata.

2.3.3.1.

Izgradnja, rekonstrukcija i modernizacija elektrodistributivne mreže na srednjem naponskom nivou po prioritetima:
- izgradnja TS 110/10 kv "Niš 8" na Ledenoj Steni (II faza),
- izgradnja TS 35/10 kv "Medijana" (povećanje kapaciteta),
- izgradnja HE "Banjica".
Izgradnja novih TS 10/0,4 kv sa 10 kv priključnim vodom i raspletom mreže 0,4 kv, kako na gradskom tako i na seoskom području.

Tokom godine

PD "Jugoistok", Uprava za kom. delatnosti, energetiku i saobraćaj, Uprava za imovinu grada; Uprava za planiranje i razvoj; JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

2.3.3.2.

Prenos električne energije
Nadzemni dvostruki vod 110 kv TS 400/220/110 "Niš 2" - TS 110/35 kv "Niš 1"

Tokom godine

JP "Elektromreža Srbija"

2.4. Saobraćajna infrastruktura

Nastavak modernizacije, rekonstrukcije i izgradnje saobraćajne mreže doprineće ostvarivanju osnovnog cilja u ovoj oblasti, a to je funkcionalna i bezbedna saobraćajna infrastruktura.

2.4.1.

Izmeštanje pruge Niš - Niška Banja, doprineće rasterećenju saobraćaja u gradskom jezgru i povećanju saobraćajne bezbednosti:
- generalni projekat istočnog železničkog pravca (pruge Pantelej-Prosek, triangle Popovac-Pantelej i postojeće pruge Crveni krst-Pantelej),
- idejni projekat rekonstrukcije i modernizacije postojeće pruge,
- izrada idejnog i glavnog projekta nove pruge,
- imovinska priprema zemljišta (eksproprijacija) od Panteleja do Proseka i kraka triangle na Crvenom Krstu (nova pruga),
- početak izvođenja radova.

Tokom godine

Grad Niš-NIP. Uprava za planiranje i izgradnju, JP Zavod za urbanizam, JP "Železnice Srbije", Ministarstvo za infrastukturu, CIP

2.4.2.

Izrada "Saobraćajne - transportne studije Grada Niša za potrebe Generalnog plana".

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj

2.4.3.

Izgradnja i rekonstrukcija državnih puteva prvog reda (priprema dokumentacije za izgradnju deonice autoputa E-80 od Proseka do Crvene Reke) i državnih puteva drugog reda (R-274 Niš - Knez Selo od Jagodin-male do Kamenice sa proširenjem postojećeg mosta i R-214 Niš - Knežica od KPD do uključenja za Leskovac).

Tokom godine

JP "Putevi Srbije", JP Zavod za urbanizam, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

2.4.4.

Rekonstrukcija gradske saobraćajne mreže:
- Bulevar Medijana - I deonica od Ul. Đerdapske do Bul. Svetog cara Konstantina,
- Somborski bulevar od budućeg Čegarskog bulevara do budućeg Bul. Medijana,
- Bulevar Petra Aranđelovića od Ul. Vojvode Putnika do Bul. Dimitrija Tucovića,
- Ul. Ivana Milutinovića,
- izgradnja nadvožnjaka na pruzi Niš - Skoplje kod Novog Sela.
Izgradnja i rekonstrukcija ostalih primarnih gradskih saobraćajnica, mostova i podvožnjaka odvijaće se po Programu uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje za 2009. godinu.

Tokom godine

Grad Niš-NIP, Uprava za planiranje i izgradnju, Uprava za imovinu grada, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, JP "Putevi Srbije" Kredit EB

2.4.5.

Povećanje bezbednosti u odvijanju saobraćaja vodeći računa o potrebama osoba sa invaliditetom:
- opremanje i rekonstrukcija raskrsnica (uvođenje kružnih tokova);
- obezbeđenje pružnih prelaza.

Tokom godine

Uprava za kom. delat., energetiku i saobraćaj; JP Direkcija za izgradnju Grada Niša; organizacije invalida; JP "Železnica Srbije"

2.4.6.

Povećanje bezbednosti pešaka, naročito dece, formiranjem tima za bezbedno ponašanje predškolske i školske dece.
Formiranje Saveta za bezbednost saobraćaja u cilju ostvarivanja optimalnog nivoa bezbednosti.

Tokom godine

Uprava za kom. delat., energetiku i saobraćaj, Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Uprava saobraćajne policije; JKP "Parking servis"; JP Direkcija za izgradnju Grada; AMSS; Grad. org. Crveni Krst...

2.4.7.

Uspešno funkcionisanje i upravljanje sistemom parkiranja uz sagledavanje mogućnosti za izgradnju parking garaža na lokacijama koje se mogu privesti nameni, što podrazumeva utvrđivanje dinamike izgradnje i politike finansiranja, uključujući mogućnost uvođenja privatnog sektora u finansiranje izgradnje.
Vodiće se računa o neophodnom broju parking mesta predviđenih za osobe sa invaliditetom, kao i o pristupnosti i dostupnosti istih za nesmetani prilaz invalida, majki sa malom decom i ostalih građana.

Tokom 2009. g.

Uprava za kom. delat. energetiku i saobraćaj, JKP "Parking servis", JP Direkcija za izgradnju grada Niša, organizacije invalida

2.5. Infrastrukturni razvoj na seoskom području

Jedan od neophodnih preduslova za svestrani razvoj sela je i infrastrukturno opremanje i saobraćajno povezivanje, čime će se uslovi života i rada na selu približno ujednačavati kao i u gradu i zaustavljati odlazak mladih sa sela.

2.5.1.

Ostvarivanje programa udruživanja sredstava fizičkih lica za izgradnju objekata od zajedničkog interesa, komunalnu opremljenost i uređenje seoskih naselja zavisi od prikupljenih sredstava i razvojnih opredeljenja, o kojima odlučuju meštani naselja. Nastaviće se ili otpočeti radovi na izgradnji objekata od kapitalnog značaja:
- vodovodna mreža IV visinska zona "Gorica",
- vodovodna mreža Vinik,
- kanalizaciona mreža Donje i Gornje Međurovo,
- vodovodna mreža Donji Matejevac,
- rekonstrukcija vodovoda u Sićevu (naselje Šutevac),
- kanalizaciona mreža Popovac, Krušce i Mramor,
- rekonstrukcija vodovodne i kanalizacione mreže u Novom Selu,
- sekundarna kanalizaciona mreže selo Bubanj,
- nastavak vodovodne mreže III visinske zone za prilaz Kovanlučkoj ulici.

Tokom godine

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela, Fond za razvoj i samofinansiranje zajedničkih potreba građana; JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

2.5.2.

Prioritetne programske mere i aktivnosti razvoja infrastrukture seoskih naselja biće usmerene na izgradnju i rekonstrukciju kanalizacione i vodovodne mreže, što je i sadržano u predlozima projekata za Nacionalni investicioni plan za 2009. godinu i u Programu uređivanja građevinskog zemljišta za 2009. godinu:
- Selo Donje Vlase - primarni cevovod,
- s. Jelašnica - završetak vod.mreže i formiranje II visinske zone sa rezervoarom,
- Pasjača - izgradnja vodovodne mreže,
- Suvi Do - završetak vodovodne mreže,
- S. Gabrovac - završetak vodovodne mreže i formiranje III i IV visinske zone,
- Selo Hum - rekonstrukcija vodovodne mreže,
- Selo Malča - izgradnja vodovodne mreže,
- završetak vodovodnog sistema Vrelo (Velepolje, Paligrace, D. Trnava),
- uređenje Banje Topilo i turističkog kompleksa Ajca.

Tokom godine

Grad Niš - NIP, Uprava za poljoprivredu i razvoj sela, Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj; JP Direkcija za izgradnju Grada Niša; javna komunalna preduzeća; gradske opštine GO Crveni Krst

2.5.3.

Preuzimanje i održavanje postojećih i novoizgrađenih seoskih vodovoda od strane JKP "Naisus".

Tokom godine

JKP "Naisus" Gradske opštine

2.5.4.

Izgradnja i pojačano održavanje lokalne putne mreže:
- geodetski radovi za potrebe trasiranja i projektovanja puta Bojanine vode-Ploče i puta Donje Vlase-Gabrovac;
- izgradnja infrastrukture u selima Hum, Rujnik i Paljina (NIP).

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, GO Crveni Krst-NIP

2.5.5.

Izrada projekta o opravdanosti sanacije klizišta u Mramoru i Krušcu i donošenje odluke o opravdanosti sanacije objekata na ovom području ili će se pristupiti raseljenju lica sa ugroženog područja.

Prvi kvartal 2009. godine

JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, Rudarsko-geološki fakultet u Beogradu, Građevinski fakultet u Nišu, GO Palilula

2.5.6.

Izgradnja nove telekomunikacione mreže na lokacijama: Vrtište, Lalinac, G. Toponica, Čamurlija, D. Matejevac, G. Matejevac.
ADSL priključci: Vrtište, Lalinac, G. Toponica, Čamurlija, D. Matejevac, G. Matejevac, Jelašnica.
Izgradnja CDMA bazne stanice Miljkovac, koja bi pokrila područja sela Miljkovac, Vele Polje, Paligrace, G. Trnava, Topilo i Cerje, kako bi se ovim korisnicima omogućilo bežično priključenje na fiksnu telefonsku mrežu.

Tokom godine

"Telekom Srbija" a.d.; Mobilna telefonija Srbije

2.6. Vodoprivreda - regulacija vodotokova

Osnovni zadatak u ovoj oblasti biće regulacija korita reka i potoka na teritoriji grada u cilju zaštite od poplava, ostvarivanja zaštitne funkcije, a takođe i estetskog uređenja korita i obala vodotokova.

2.6.1.

Regulacija vodotokova i uređenje reke Nišave
Počeće izgradnja na Gabrovačkoj reci, Humskom i Rujničkom potoku i priprema za početak regulacionih radova na Suvodolskom, Matejevačkom i Breničkom potoku, Kutinskoj reci, Kovanlučkom potoku, Suvobanjskom potoku i Rautovskom potoku u N. Banji.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, Uprava za poljoprivredu i razvoj sela, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, JVP "Srbija vode"

2.7. Zaštita životne sredine

Zaštita i unapređenje životne sredine i racionalno korišćenje prirodnih resursa, očuvanje i unapređivanje sistema zaštite životne sredine, smanjenje zagađenja i pritisaka na životnu sredinu, korišćenje prirodnih resursa tako da ostanu raspoloživi i za buduće generacije biće polazna tačka za koncipiranje i realizovanje aktivnosti u ovom sektoru na svim nivoima vlasti i upravljanja.

2.7.1.

Stvaranje uslova za održivi razvoj, integraciju zaštite i unapređenja životne sredine, Grad će obezbeđivati sprovođenjem međusobno usaglašenih planova i programa i primenom propisa kroz sistem dozvola, tehničkih i drugih standarda i normativa, obezbeđenjem finansiranja, podsticajnim i drugim merama.

Tokom godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.2.

Izrada Lokalnog ekološkog akcionog plana (LEAP-a)

Tokom godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2 7.3.

Plan upravljanja otpadom na teritoriji Grada Niša (regionalni i /ili lokalni)

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj

2.7.4.

Prva faza sanacije, zatvaranja i rekultivacije gradske deponije "Bubanj" (uređenje terena, obodni kanali, ograda i vodovod i kanalizacija za sanitarne mreže).
Proširenje postojeće deponije na polje S4 i početak formiranja sanitarne deponije

2009. g.

Republički Fond zaštite životne sredine, Grad Niš - NIP, Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.5.

Realizacija Programa sistematskog praćenja kvaliteta vazduha na teritoriji Grada Niša

2009. g.

Uprava za privredu,

2.7.6.

Program monitoringa stanja nivoa buke na teritoriji Grada Niša

2009.g.

Uprava za privredu, i održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.7.

Praćenje stanja aeropolena u gradu Nišu

2009. g.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.8.

Realizacija programa suzbijanja štetnih organizama i preventivne zdravstvene zaštite:
- deratizacija i dezinsekcija
- uništavanje korovske biljke ambrozije

2009. g.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.9.

Unapređenje zoohigijene u gradu realizovaće se na osnovu programa unapređenja uslova za smeštaj životinja i unapređenja organizacije Službe komunalne zoohigijene u Nišu i Strategije rešavanja problema pasa lutalica u Nišu

2009. g.

Nadležne uprave, JKP "Medijana "

2.7.10.

Formiranje katastra značajnih prirodnih vrednosti i promocija zaštićenih prirodnih vrednosti (Sićevačka i Jelašnička klisura, Cerjanska pećina),
Formiranje prvog geoparka na Balkanu na teritoriji Sićevačke i Jelašničke klisure i uključivanje u Program zaštite geodiverziteta koji finansira UNESKO

2009. g.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.11.

- Proširenje i razvoj javnih zelenih površina (zaštitno zelenilo, program uređenja blokovskog zelenila)...;
- Projekti uređenja prostora i zelenila u priobalju Nišave i Gabrovačke reke;
- Projekti uređenja izletišta Bubanj, Čegar, Kamenički vis i Bojanine vode;
- Projekat izrade katastra javnih zelenih površina,
- Izrada zalivnih sistema u parkovima.

2009. g.

Nadležne uprave, JKP "Medijana"

2.7.12.

Realizacija Projekta izgradnje puta i sanacije Cerjanske pećine

2009. g.

Grad Niš - NIP

2.7.13.

Realizacija razvojnih programa:
- ispitivanja masene aktivnosti radionukleida u zemljištu i namirnicama
- praćenja kvaliteta površinskih voda reke Nišave
- praćenja kvaliteta zemljišta

2009. g.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.14.

Realizacija projekata:
- Izrada Mape hazarda (I faza)
- "Procena rizika od stacionarnih izvora i identifikacija i procena rizika od mobilnih izvora kao dokumentacione osnove za izradu plana zaštite od udesa" i
- izrada Plana zaštite od hemijskih udesa

2009. g.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.7.15.

Realizacija projekta "Milion stabala za Srbiju"

2009. g.

Grad Niš - NIP

2.7.16.

Jačanje ekoloških kapaciteta gradskih opština

2009. g.

Gradske opštine

2.7.17.

Izdavanje mesečnog informativnog lista "Ekološki bilten"

Tokom godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

2.8. Održavanje komunalnih objekata

Funkcionalno i racionalno korišćenje i održavanje postojećih i izgradnja i uređenje novih komunalnih objekata obezbediće kvalitetniji i bezbedniji život i unapređenje i zaštitu životne sredine. Ovako postavljen cilj je osnov za planiranje sledećih aktivnosti:

2.8.1.

Održavanje komunalnih objekata prema Programu JKP "Medijana" i to:
- održavanje javne higijene (čišćenje i pranje ulica i trgova),
- zimsko održavanje ulica,
- odvoženje i deponovanje smeća,
- uređenje i održavanje gradskih parkova, drvoreda, travnjaka i međublokovskog zelenila,
- uređenje i održavanje grobalja,
- održavanje saobraćajne signalizacije i
- kontrola, pregled i čišćenje dimovodnih i ložišnih objekata i uređaja.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Medijana"

2.8.2.

Restrukturiranje Javnog komunalnog preduzeća "Medijana", odnosno promena organizacione strukture

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Medijana"

2.8.3.

Poboljšanje tehničke i tehnološke opremljenosti i opšte komunalne higijene u gradu

Tokom godine

JKP "Medijana"

2.8.4.

Implementacija novih zakonskih rešenja koja će uvesti evropsku praksu i standarde

Tokom godine

JKP "Medijana"

2.8.5.

Investiciona ulaganja za dugoročnije rešavanje gorućih problema deponovanja čvrstog komunalnog otpada, sahranjivanja, i dr.

2009. g.

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Medijana"

2.8.6.

Prikupljanje, zbrinjavanje i tretman čvrstog otpada po vrstama (nastavljanje započetog procesa).

Tokom godine

JKP "Medijana"

2.8.7.

Proširenje, uređenje i održavanje grobalja (Novo groblje, Romsko groblje u Nišu, Novo groblje u Niškoj Banji, groblje u D. Vrežini, u MZ Brzi Brod):
- Uređenje memorijalnih grobalja.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Medijana"

2.8.8.

Rekonstrukcija sistema javne rasvete u gradu korišćenjem kreditne linije SOFT LOAN.

2009. g.

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj

2.8.9.

Izvođenje javnih radova po usvojenim projektima

2009. g.

Nadležne uprave NSZ, gradske opštine i JP

2.8.10.

Povećanje stepena naplativosti komunalnih usluga kroz različite vidove stimulacija za korisnike koji redovno izmiruju dospele obaveze, kao i adekvatna zaštita socijalno najugroženijeg dela populacije.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj

2.8.11.

Naplata svih usluga gradskih komunalnih preduzeća putem jedinstvenog računa potrošača/korisnika preko JP "Objedinjena naplata" (ON)

2009. g.

Uprava za kom. del. energetiku i saobraćaj, sva JKP i JP "ON-a"

2.8.12.

Narušavanje komunalne higijene i komunalnog reda biće sankcionisano i prema korisnicima i prema davaocima usluga.

2009. g.

Nadležne uprave

2.8.13.

Jačanje partnerstva javnog, privatnog i nevladinog sektora na finansijskom i operativnom planu u funkciji poboljšanja stanja u ovoj oblasti.

2009. g.

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj

 

III RAZVOJ EKONOMIJE I POSLOVANJA

Stvaranje povoljnog poslovnog ambijenta za investiranje, razvoj preduzetništva, povećanje zaposlenosti i jačanje konkurentnosti niške privrede; jačanje inicijativa teritorijalnog marketinga radi poboljšanja imidža grada kao privrednog centra

3.1. Preduzetništvo

Stvaranje povoljnog poslovnog ambijenta za investiranje, podsticanje inovativnog i preduzetničkog ponašanja, razvoj preduzetništva kroz povećanje broja MSPP (mala i srednja preduzeća i preduzetnici) pojednostavljivanje procedure i brže dolaženje do dozvola za rad, određivanje novih lokacija radnih zona i njihovo infrastrukturno opremanje, jačanje konkurentnosti niške privrede, jačanje inicijativa teritorijalnog marketinga radi poboljšanja imidža grada kao privrednog centra, povećanje ukupne zaposlenosti, veće ulaganje u razvoj ljudskog kapitala, su neki od osnovnih ciljeva u ovoj oblasti.

3.1.1.

Izgradnja i opremanje radne zone "Niš-Zapad"

2009.

Grad Niš, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

3.1.2.

Izgradnja proizvodno-zanatsko-skladišnih kapaciteta u Radnoj zoni Donje Međurovo.

2009.

JP Direkcija za izgradnju Grada Niša,

3.1.3.

Razvoj biznis inkubator centra (BIC), industrijskog i tehnološkog parka.

2009.

BIC, Grad Niš - NIP, Univerzitet u Nišu, domaći i strani investitori

3.1.4.

Realizacija projekta "Podrška održivom lokalnom razvoju u južnoj Srbiji" u cilju podsticaja razvoja preduzetništva i zapošljavanja. Projekat je namenjen prvenstveno za mlade ispod 30 godina, i obuhvata:
- donaciju opreme i materijala za početak posla,
- poslovnu i stručnu obuku,
- organizovanje stručne prakse,
- obezbeđenje grant-kredit šeme i
- organizovanje sajma zapošljavanja

2009.

Grad Niš i NVO "Help"

3.1.5.

Implementacija projekta "Lokalni ekonomski razvoj na Balkanu" (LEDIB) kao podrške lokalnom ekonomskom razvoju sa fokusom na razvoj malih i srednjih preduzeća (MSP).

Prva komponenta projekta je stvaranje povoljnog poslovnog okruženja, a realizovaće se kroz:
- poboljšanje usluga lokalne javne administracije (jačanje kapaciteta lokalne javne uprave da efektivno umanji prepreke javne administracije) i
- bolje zalaganje poslovnih organizacija (ojačana sposobnost poslovnih organizacija za zastupanje interesa MSP kod državne administracije).
Druga komponenta projekta je razvoj malih i srednjih preduzeća, a realizovaće se kroz:
- razvoj klastera (uspostavljanje i unapređenje horizontalnih i vertikalnih veza između preduzeća u odabranim sektorima - tekstil i građevinarstvo),
- ojačane lokalne servise za razvoj poslovanja (razvijanje svesti kod preduzetnika o prednostima korišćenja usluga službi za poslovni razvoj) i
- bolji pristup povoljnim kreditima (stvaranje uslova za otvaranje povoljne kreditne linije za razvoj sektora MSP).

2009.

Međunarodna razvojna agencija Ministarstva inostranih poslova Danske (DANIDA), Nišavski okrug, preduzetnici

3.1.6.

Stimulisanje otvaranja novih i razvoj postojećih MSP povoljnom politikom kreditiranja.

2009.

Fond za razvoj RS, Fond za mikro razvoj, "ALDA" (Vlada Kraljevine Norveške) Regionalni centar za razvoj MSP i preduzetništvo, Uprava za privredu, održ. razvoj i zaš. životne sredine

3.1.7.

Izgradnja više funkcionalnog, kvalitetnog sajamskog prostora (tri hale sa 6.000 kvadratnih metara sajamskog prostora) kao podsticaja konkurentnosti privrede Nišavskog regiona kroz konstantno sajamsko predstavljanje i upoređivanje sa privredama zemalja Evrope i sveta. Projekat će se realizovati po fazama u zavisnosti od priliva sredstava.

2009.

Grad Niš - NIP

3.1.8.

Realizacija projekata poljoprivrednih udruženja, zemljoradničkih zadruga sa donatorskim organizacijama (USAID i dr.) na razvoju preduzetništva na selu (razvoj prerađivačkog sektora) u kojima će Grad Niš biti partner.

Tokom godine

Grad Niš Uprava za poljoprivredu i razvoj sela

3.1.9.

Uspostavljanje agrobiznis centara na seoskom području u cilju unapređenja i razvoja usluga koje se pružaju poljoprivrednicima i seoskom stanovništvu.

Tokom godine

Grad Niš Uprava za poljoprivredu i razvoj sela

3.1.10.

Organizovanje Niškog investicionog foruma 2009. godine (NIF09.) u cilju teritorijalnog marketinga i afirmacije grada kao privrednog centra pogodnog za investiranje.

2009.

Grad Niš, RPK Niš, NVO "Protekta", Kompanija "Filip Moris Internešenel", zainteresovani strani i domaći investitori

3.2. Poljoprivreda

Ostvarivanje ekonomski isplative i ekološki prihvatljive poljoprivredne proizvodnje, odnosno unapređenje primarne poljoprivredne proizvodnje (biljne i stočarske) kroz jačanje: tržišno orijentisane poljoprivredne proizvodnje, individualnog poljoprivrednog proizvođača, svih oblika udruživanja, institucija i stručnjaka, kao i različitih vidova podrške su osnovni strateški pravci razvoja ovog sektora.

3.2. 1.

Finansijski i stručni podsticaji za očuvanje, unapređenje i razvoj primarne poljoprivredne proizvodnje.

2009. g.

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela, gradske opštine

3.2.2.

Donošenje Programa Fonda za razvoj poljoprivrede kojim će se utvrditi namena i način korišćenja sredstava za programe, projekte i aktivnosti od opšteg značaja za unapređenje poljoprivrede i razvoj sela.

Tokom godine

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela i Fond za razvoj poljoprivrede

3.2.3.

Unapređivanje primarne poljoprivredne proizvodnje realizovaće se putem:
- finansiranja rada i održavanja prognozno-izveštajne službe (PIS) i sistematskog snimanja rasprostranjenosti i uništavanja ambrozije,
- sufinansiranja rada protivgradne zaštite,
- realizacije Programa očuvanja i unapređenja vinogradarsko-vinarske i voćarske proizvodnje i nastavljanja aktivnosti na suzbijanju fitoplazme,
- razvoja stočarstva kroz unapređenje rasnog sastava u govedarstvu

2009. g.

Fond za razvoj poljoprivrede, DP "Agrorazvoj " i Centar za vinogradarstvo i vinarstvo, veterinarska stanica i ambulante

3.2.4.

Podrška interesnom udruživanju poljoprivrednika, unapređenje stručnog znanja i organizovanosti poljoprivrednika i poljoprivrednih stručnjaka i promocija razvojnih potencijala i potreba sela putem:
Unapređenja rada Gradskog tržišnog informacionog sistema (TIS);
Razvoja savetodavne službe (uspostavljanje agrocentara na seoskom području);
Realizacije Projekata "Lična karta sela";
Organizacije Sajma poljoprivrede Niš-2009. kao i poseta i učešće na poljoprivrednim manifestacijama;

tokom 2009. g.

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela i Fond za razvoj poljoprivrede

3.2.5.

Sufinansiranje i realizacija razvojnih mikroprojekata udruženja, zadruga i poljoprivrednika za unapređenje proizvodnje, prerade i plasmana poljoprivrednih proizvoda i razvoja agroturizma.

2009. g.

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela, gradske opštine i Fond za razvoj poljoprivrede

3.2.6.

Program zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta

2009. g.

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela

3.2.7.

Realizacija druge faze Projekta "Uspostavljanje karantina za smeštaj životinja u unutrašnjem prometu" (završni radovi na objektu).

2009. g.

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela

3.3. Trgovina i snabdevanje

Stabilno i redovno snabdevanje robama i uslugama, ravnomerna pokrivenost teritorije grada prodajnim objektima različite površine i namene, stalno unapređenje bezbednosti i kvaliteta hrane i zaštita osnovnih prava i interesa potrošača su osnovni ciljevi u ovoj oblasti.

3.3.1.

Nastavak izgradnje druge faze pijace "Krive livade".

2009.

Grad Niš JKP "Tržnica", i zainteresovani investitori

3.3.2.

Priprema i početak izgradnje pijace u naselju "9. maj" (izrada urbanističko-planske dokumentacije)

2009.

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj, JKP "Tržnica", Direkcija za izgradnju Grada Niša

3.3.3.

Završetak izgradnje tržno-poslovnog centra "Srbija" (druga faza)

2009.

"M.G.F. PROMO" d.o.o

3.3.4.

Realizacija Programa gradskih robnih rezervi ostvarivaće se u skladu sa srednjoročnim i godišnjim programom robnih rezervi

2009.

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

3.4. Saobraćaj i veze

Optimalni nivo funkcionisanja saobraćajnog i transportnog sistema grada ostvarivaće se kroz kvalitetnije pružanje saobraćajnih, telekomunikacionih i poštanskih usluga.

Unapređenje kvaliteta i nivoa usluga javnog prevoza, omogućilo bi da javni prevoz postane prioritetni izbor korisnika saobraćajnih usluga, čime bi se smanjilo saobraćajno zagušenje i rasteretio mirujući saobraćaj.

3.4.1.

Unapređenje sistema javnog gradskog i prigradskog prevoza putnika:
- formiranje Direkcije za javni prevoz, predviđene Studijom javnog masovnog transporta putnika u Nišu,
- primena novog sistema naplate (po pređenom kilometru) i sistema kontrole,
- usavršavanje novog sistema daljinskog praćenja (GPS) i kontrole rada vozila javnog prevoza,
- obezbeđenje uslova za izgradnju i održavanje autobuskih stajališta i okretnica, izgradnja 30 niša za autobuska stajališta,
- subvencioniranje javnog gradskog i prigradskog prevoza putnika iz budžeta Grada,
- poboljšanje organizacije prevoza osoba sa posebnim potrebama.

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj;
JP "Aerodrom Niš"; prevoznici; organizacije invalida

3.4.2.

Optimalna organizacija i funkcionisanje taksi prevoza na osnovu Studije taksi transporta na teritoriji Grada Niša.

Tokom godine

Uprava za kom. delat., energetiku i saobraćaj; udruženja taksi vozača,

3.4.3.

Dalji razvoj vazdušnog saobraćaja:
- Konverzija, rekonstrukcija i razvoj niškog aerodroma,
- fazna izgradnja Logističkog i kargo centra na kompleksu aerodroma na osnovu ugovora o zajedničkom finansiranju realizacije komercijalnih sadržaja,
- uvođenje novih linija (ulaganje u marketing kroz direktne kontakte sa kompanijama i podrška nadležnih u procesu izdavanja dozvola za letenje: intenzivno zalaganje lokalne zajednice kod Ministarstva i Direktorata civilnog vazduhoplovstva za javno proglašenje da svi zainteresovani za letove do Niša mogu dobiti dozvolu i pre stupanja na snagu ugovora o jedinstvenom evropskom vazdušnom prostoru (ECAA),
- Izrada Studije izvodljivosti za potrebe razvoja aerodroma u cilju privlačenja investitora (finansijska pomoć Švedske vlade).

Tokom godine

Uprava za komunalne delatnosti, energetiku i saobraćaj Grad Niš-NIP, JP "Aerodrom Niš" i investitori.

3.4.4.

Izgradnja telekomunikacionih kapaciteta za priključenje novoizgrađenih stambenih i poslovnih objekata: područje aerodroma i okolne industrijske zone, TPC Srbija, Čair, Katićeva, Zelengorska, put za Donje Vlase.

Tokom godine

"Telekom Srbija" a.d.

3.4.5.

Realizacija plana investicija i investicionog održavanja poštanskih objekata, dovršenje procesa automatizacije, otvaranje novih ugovornih šaltera i novih pošti (naselje Jagodin mala, Brzi Brod i Duvanište).

Tokom godine

Uprava za imovinu grada; Uprava za planiranje i izgradnju, JP PTT saobraćaja "Srbija", RJ pošt. saobraćaja Niš; GO

3.5. Turizam i ugostiteljstvo

Razvoj turističke i ugostiteljske delatnosti, kao jedan od uslova ukupnog i dinamičnog razvoja grada, podrazumeva integralni pristup u stvaranju uslova za turističku valorizaciju postojećih prirodnih vrednosti i stvorenih kapaciteta.

Osnovni zadatak u turizmu i ugostiteljstvu u 2009. godini biće:

- povećanje turističkog prometa uz bolje iskorišćavanje postojećih kapaciteta i poboljšanje kvaliteta i sadržaja turističkih ponuda i usluga i organizovani nastup na prezentaciji Niša kao atraktivne turističke destinacije;

- investiranje u oblasti turizma usmereno na turističke objekte i sadržaje kao i investiranje u putnu i komunalnu infrastrukturu kojim bi se stvorili uslovi da atraktivni prirodni resursi i kulturno-istorijska baština budu stavljeni u turističku funkciju.

3.5.1.

Promocija i prezentacija turističke ponude i potencijala grada; organizacija turističko-kulturnih manifestacija koje su u funkciji obogaćivanja turističke ponude grada; izrada projekata i učešće u projektima u oblasti turizma na lokalnom nivou i šire, u saradnji Turističke organizacije Niša (TON) i drugih institucija i organizacija

Tokom godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, TON, gradske opštine, NKC, i druge institucije i organizacije

3.5.2.

Turističko rekreativni kompleks Bojanine vode (izrada, kompletiranje planske i projektne dokumentacije i rešavanje imovinsko pravnih odnosa).

Tokom godine

Grad Niš - NIP, nadležne uprave

3.5.3.

Projekat "Ada Ženeva" u Niškoj Banji (izrada tehničke dokumentacije, prenos prava vlasništva sa privatnih vlasnika na Grad Niš, raspisivanje tendera za izvođenje radova i izbor izvođača, izvođenje radova na infrastrukturnom opremanju).

Tokom godine

Grad Niš-NIP, GO Niška Banja, nadležne uprave

3.5.4.

Realizacija projekata kojima se poboljšava turistička ponuda Niške Banje:
- etno selo "Koritnik" (projektom za izradu tehničke dokumentacije, GO Niška Banja je konkurisala kod EAR);
- nastavak aktivnosti na uređenju izvorišta i Suvobanjskog potoka i
- pripremne aktivnosti na uređenju kupališta "Jaz" u Proseku.

Tokom godine

GO Niška Banja

3.5.5

Uključivanje u mrežu evropskih geoparkova otvaranjem prvog geoparka u Srbiji na području Grada Niša (postavljanje video nadzora nad objektima Tvrđava i Medijana, izgradnju suvenirnice na Medijani, izradu replika, opremanje izložbenog prostora na Medijani i izradu urbanističke i projektne dokumentacije za etno selo u Sićevu).

Tokom godine

Grad Niš-NIP, TON, Zavod za zaštitu spomenika kulture, Narodni muzej, JP Zavod za urbanizam

3.5.6.

Promocija i dalja ulaganja u atraktivne turističke sadržaje, "Čegar", "Cerjanska pećina", "Kamenički vis", "Gradac", "Vinik", "Medijana" i "Ćele Kula".

Tokom godine

GO, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša, Zavod za zaštitu spomenika kulture Niš, Zavod za zaštitu prirode

3.5.7.

Marketinška promocija novih turističkih sadržaja (spa centar, ekstremni sportovi, verski turizam).

Tokom godine

TON, Institut Niška Banja, NVO

3.5.8.

Kategorizacija smeštajnih kapaciteta.

Tokom godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaš. živ sredine, TON

3.5.9.

Promocija turističkih potencijala gradova (gradovi Srbije uključujući i Niš) uz podršku Ministarstva inostranih poslova Grčke.

Tokom godine

Grad Niš

3.5.10.

Izrada Studije izvodljivosti razvoja ruralnog i izletničkog turizma na teritoriji GO Pantelej.

Tokom godine

GO Pantelej

3.5.11.

Realizacija projekata razvoja seoskog turizma u skladu sa Strategijom ekonomskog razvoja seoskog područja Grada Niša i izrada programa edukacije za bavljenje seoskim turizmom i programa promocije.

Tokom godine

Uprava za poljoprivredu i razvoj sela

3.6. Stambena izgradnja i poslovni prostor

Zadovoljavanje novonastalih stambenih potreba građana, posebno socijalno ranjivih kategorija stanovništva, uz unapređenje kvaliteta i nivoa stanovanja po standardima humanog stanovanja. Obezbeđivanje adekvatnog poslovnog prostora koji prati potrebe stanovništva u snabdevanju i uslugama.

3.6.1.

Obezbeđivanje i opremanje novih lokacija za individualnu i kolektivnu stambenu izgradnju
- priprema i opremanje lokacije na Ledenoj Steni - zapad, u ul. Petra Aranđelovića, "Barutane" u Kovanlučkoj ulici i u ul. Marka Oreškovića, 9. maj.

u toku godine

JP Direkcija za izgradnju grada, JP "Nišstan"

3.6.2.

Izgradnja novih stanova iz programa socijalnog stanovanja
- izrada projekta "Izgradnja stanova u skladu sa Stambenom strategijom Grada Niša i Zakonom o socijalnom stanovanju"
- izgradnja stanova iz programa socijalnog stanovanja u ul. Majakovskog
- raseljavanje Roma sa jevrejskog groblja - pilot projekat

u toku godine

JP "Gradska stambena agencija" (GSA)

3.6.3.

Izgradnja stanova po programu Fondacije za rešavanje stambenih potreba mladih naučnih radnika i umetnika Niša
- izgradnja 98 stanova, u ul. Branka Krsmanovića

u toku godine

Fondacija za rešavanje stambenih potreba mladih naučnih radnika i umetnika Univerziteta u Nišu

3.6.4.

Izgradnja novog poslovnog prostora u cilju stvaranja uslova za ravnomerno snabdevanje građana osnovnim životnim namirnicama i za afirmaciju starih i umetničkih zanata.

u toku godine

Uprava za imovinu i inspekcijske poslove

3.6.5.

Održavanje, revitalizacija, adaptacija postojećeg stambenog i poslovnog prostora
- Kapitalno održavanje stambenih zgrada

u toku godine

JP "Nišstan", NIP

3.6.6.

Raspolaganje i upravljanje poslovnim prostorom kojim grad raspolaže, na način koji će obezbediti zadovoljenje naraslih potreba građana uz racionalno korišćenje, održavanje i zaštitu postojećeg poslovnog prostora i izgradnju novog. Rešavanje statusa domova kulture, zadružnih domova i sl. objekata.

u toku godine

Uprava za imovinu i inspekcijske poslove

3.6.7.

Rešavanje egzistencijalnih problema žitelja grada Niša pogođenih elementarnom nepogodom klizište u selu Mramor (42 objekta).

2009.

Ministarstvo za infrastrukturu, GSA, GO Palilula

3.6.8.

Uspostavljanje i regulisanje tržišta rentiranog stanovanja

u toku godine

JP GSA

3.7. Zapošljavanje

Unapređenje klime za otpočinjanje poslova, otvaranje novih i razvoj postojećih malih i srednjih preduzeća i stimulativne mere za zapošljavanje pojedinih kategorija nezaposlenih lica (žena, mladih, invalida, starijih lica, ugroženih i marginalnih grupa), širenje prakse fleksibilnih oblika zapošljavanja su osnovni ciljevi razvoja u ovoj oblasti.

3.7.1.

Aktivne mere zapošljavanja: karijerno vođenje i savetovanje, razvoj preduzetništva (samozapošljavanje i novo zapošljavanje), obrazovanje i obuka.

2009.

Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Niš, nezaposleni sa evidencije

3.7.2.

Korišćenje mikro start - up kredita za samozapošljavanje, odnosno za započinjanje sopstvenog biznisa bez hipoteke.

2009.

Nezaposleni, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Fond za razvoj Republike Srbije, Regionalni centar za razvoj MSP i preduzetništva

3.7.3.

Pokretanje inicijative za otvaranje Odeljenja Fonda za razvoj Republike Srbije u Nišu u cilju pojednostavljivanja postupka za konkurisanje i odobravanje start-up i ostalih vrsta kredita korisnicima.

2009.

Skupština Grada Niša

3.7.4.

Stručno osposobljavanje i prekvalifikacija nezaposlenih i tehnološkog viška radnika za ponovno zaposlenje u skladu sa potrebama preduzetnika.

2009.

Nacionalna služba za zapošljavanje, Regionalna zanatska komora Niš, nezaposleni i poslodavci

3.7.5.

Primena podsticajnih mera za zapošljavanje lica sa invaliditetom, mladih, žena i starijih nezaposlenih lica

Tokom godine

NSZ, poslodavci

3.7.6.

Subvencionisanje samozapošljavanja i novog zapošljavanja nezaposlenih lica, lica sa invaliditetom i samohranih roditelja.

2009.

Grad Niš, Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, NSZ

3.7.7.

Realizacija Programa zapošljavanja visokoobrazovanih pripravnika na teritoriji Grada Niša.

2009.

Poslodavci, Grad Niš, NSZ, Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

3.7.8.

Realizacija projekata javnih radova i zapošljavanje radnika na određeno vreme

2009.

Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, NSZ, Grad Niš, JP, GO

 

IV DRUŠTVENI RAZVOJ

Stvoriti podsticajnu i bezbednu društvenu sredinu u kojoj će svi građani moći da iskažu i da zadovolje svoje potrebe za pripadanjem i identitetom, druženjem i ličnim razvojem

4.1. Zdravstvo

Cilj zdravstvene zaštite je očuvanje i unapređenje zdravlja građana, a posebno ranjivih populacionih grupa (siromašni, izbegli i raseljeni, deca i majke, stare osobe, manjinske grupe) uz poštovanje principa pravičnosti i jednakosti u korišćenju zdravstvene zaštite na osnovu paketa osnovnih zdravstvenih usluga u okviru obaveznog zdravstvenog osiguranja. Za to će biti potreban timski odnos svih učesnika ovog procesa (korisnika, zdravstvenih radnika, zdravstvenog osiguranja, Ministarstva zdravlja, lokalne uprave).

4.1.1.

Kontinuirano unapređenje zdravstvenog sistema, njegove delotvornosti i očuvanje održivosti obezbeđivaće se kroz pravedan i solidaran način prikupljanja i raspodele finansijskih sredstava.

Tokom godine

Ministarstvo zdravlja i Fond za zdravstveno osiguranje

4.1.2.

Istraživanje zadovoljstva zaposlenih u državnim zdravstvenim ustanovama i korisnika usluga kao pokazatelja kvaliteta pružene zdravstvene zaštite.

Tokom godine

Ministar. zdravlja, Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu

4.1.3.

Dobro upravljanje i solidno finansiranje primarne zdravstvene zaštite

Tokom godine

Min. zdravlja, Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu

4.1.4.

Izgradnja, revitalizacija i sanacija zdravstvenih objekata i nabavka opreme u primarnoj zdravstvenoj zaštiti:
- tekuće i investiciono održavanje Doma zdravlja i punktova u gradu i selima,
- nadogradnja objekta Zavoda za zdravstvenu zaštitu zdravlja studenata u Nišu;
- sanacija ambulante Jastrebac, krovne konstrukcije ambulante Niteksa i Dispanzera EI i rešavanje imovinsko-pravnih odnosa vezanih za vlasništvo nad dispanzerom i ambulantama Zavoda za zdravstvenu zaštitu radnika "Niš".

2009. g.

Ministarstvo zdravlja, Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu i ustanove

4.1.5.

Realizacija projekta "Medikoterapija Čair"

2009. g.

Grad Niš KfW, nadležna uprava i Dom zdravlja

4.1.6.

Izgradnja zdravstvene stanice "Branko Bjegović"

2009. g.

Grad Niš KfW, nadležna uprava, Dom zdravlja

4.1.7.

Adaptacija, sanacija, rekonstrukcija i dogradnja objekata Kliničkog centra Niš; Nabavka nove i popravka postojeće opreme;
Unapređenje kadrovske baze kliničkog zdravstva

2009. g.

Ministarstvo zdravlja, Zavod za zdrav. osiguranje, EBRD

4.1.8.

Institut "Niška Banja" će, u skladu sa obezbeđenim sredstvima, izvršiti:
- rekonstrukciju objekta "Staro kupatilo" (ambulantno-poliklinički deo),
- adaptaciju odeljenja specijalizovane rehabilitacije kardiovaskularnih bolesnika na VI spratu stacionara "Radon",
- adaptaciju stacionara "Terme".

2009. g.

Institut "Niška Banja"

4.1.9.

Realizacija programa očuvanja i unapređenje zdravlja i sprečavanja nastanka bolesti i povreda u kojima je lokalna zajednica partner zdravstvenim ustanovama

2009. g.

Ministarstvo zdravlja, nadležna uprava, ustanove

4.1.10.

Preventivne i promotivne aktivnosti na afirmaciji zdravog načina života

2009. g.

Institut za javno zdravlje, zdravstvene ustanove, nadležne uprave, Gradska organizacija Crvenog krsta

4.1.11.

Prevencija bolesti zavisnosti, pre svega kod mladih.

2009. g.

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport-Odsek za prevenciju bolesti zavisnosti

Društvena briga o deci

Društvena briga o deci će se zasnivati na pravu i dužnosti roditelja da se staraju o podizanju i vaspitanju svoje dece; pravu deteta na uslove života koji omogućavaju njegov pravilan psihofizički razvoj i obavezi države da im u tome pruža pomoć.

Razvoj različitih oblika dečje zaštite i povećanje socijalne sigurnosti korisnika sistema dečje zaštite, tj. Porodica sa decom, osnovni su ciljevi razvoja u ovoj oblasti.

4.2.1.

Različiti oblici zaštite porodice i dece u funkciji pravilnog psihofizičkog razvoja dece; odgovarajući oblici rada i zaštite dece bez roditeljskog staranja, dece sa smetnjama u razvoju, dece na dužem bolničkom lečenju i dece iz socijalno ugroženih porodica i posebna zaštita trećeg deteta iz porodica sa troje dece.

2009.

Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu

4.2.2.

Redovna isplata svih oblika finansijske pomoći porodici sa decom po propisima države i grada

2009. g

Uprava za dečju, soc. i primarnu zdrav. zaštitu

4.2.3.

Poboljšanje uslova smeštaja dece u dečijim ustanovama, povećanje kapaciteta postojećih objekata i izgradnja novih
- nastavak izgradnje i opremanje vrtića u Niškoj Banji i Duvaništu,
- rekonstrukcija i nadgradnja vrtića "Lane",
- nastavak rekonstrukcije objekata Dečjeg odmarališta u Divljani.

2009. g

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, JP Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.2.4.

Nabavka nove opreme za postojeće i novoizgrađene prostore, didaktičkih sredstava, uređenje unutrašnjeg i spoljašnjeg prostora vrtića, stvaranje kvalitetnijih uslova za boravak dece i rad predškolskih institucija.

tokom 2009. g

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, JP "Pčelica"

4.2.5.

Lokalni plan akcije za decu grada Niša (LPA) za period od 2009-2015. godine definisaće mere i akcije u oblasti smanjenja siromaštva, zdravlja, obrazovanja, zaštite dece ometene u razvoju, dece bez roditeljskog staranja, dece izložene zlostavljanju, iskorišćavanju, zanemarivanju i nasilju.

2009.

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu i Centar za socijalni rad

4.3. Socijalna zaštita

Ciljevi socijalne zaštite su efikasni materijalni transferi i razvijena mreža institucija i socijalnih usluga koje mogu da otklone ili ublaže osnovne rizike kojima su građani izloženi u aktuelnim uslovima.

Unapređenje zaštite najsiromašnijih građana ostvarivaće se putem adekvatnijeg određivanja i obezbeđivanja egzistencijalnog minimuma, putem stvaranja mreže raznovrsnih, dostupnih usluga u zajednici u skladu sa potrebama i najboljim interesom korisnika.

Poboljšanje socijalnog statusa građana na ličnom, porodičnom i širem socijalnom planu doprinosiće jačanju društvene kohezije i podsticanju nezavisnosti, odnosno sposobnosti ljudi da pomognu sami sebi.

4.3.1.

Aktivne mere socijalne zaštite radi poboljšanja socijalnog statusa građana (ličnog, porodičnog i opšte društvenog)

2009. g.

Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu i Centar za soc. rad

4.3.2.

U funkciji nastavljanja procesa decentralizacije socijalne zaštite i aktivnijeg uključivanja lokalne zajednice u sprovođenju Strategije razvoja socijalne zaštite u Srbiji, stvaraće se:
- mreža raznovrsnih i dostupnih usluga u lokalnoj zajednici u skladu sa identifikovanim potrebama i najboljim interesom korisnika uz kontinuirano poboljšanje kvaliteta pruženih usluga i poštovanje minimalnih standarda;
- uslovi za uvođenje novih i razvoj postojećih programa socijalne zaštite i to pre svega u segmentima u kojima je reforma zaživela (Hraniteljstvo po meri dece i specijalizovano hraniteljstvo; Privremeno stanovanje dece bez roditeljskog staranja; Sigurna kuća; Kuća na pola puta; Centar za medijaciju; Dnevni boravak za mlade, "Planiranje lokalnih usluga socijalne zaštite - plus"),
- uslovi za uključivanje različitih aktera u pružanju usluga.

2009. g.

Nadležno ministarstvo, Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu Javni i privatni i sektor i donatori

4.3.3.

Realizacija proširenih oblika socijalne zaštite predviđenih gradskom odlukom u skladu sa materijalnim mogućnostima grada i potrebama građana:
- jednokratna novčana pomoć licima u stanju socijalne potrebe,
- jednokratna novčana pomoć u vidu naknade za dobrovoljno radno angažovanje radno sposobnih pojedinaca,
- subvencionirano plaćanje komunalnih usluga,
- socijalno stanovanje u zaštićenim uslovima,
- vantelesna oplodnja za supružnike bez dece,
- besplatan obrok.
Besplatna i povlašćena vožnja u skladu sa Odlukom o cenama prevoza i finansiranju funkcija prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju.

2009. g.

Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu, Uprava za finansije, izvorne prihode lokalne samouprave i javne nabavke, Centar za socijalni rad, Gradska organizacija Crvenog krsta

4.3.4.

Transformacija Doma za decu i omladinu "Duško Radović" izvršiće se u skladu sa nacionalnom strategijom reforme sistema socijalne zaštite. Adaptacija prostora Doma omogući će formiranje:
Prihvatilišta za decu do 15 godina
Svratišta za decu.
Dnevnog boravka za najugroženiju i marginalizovanu grupu dece

2009. g.

Nadležna uprava, Dom "Duško Radović", UNICEF, partneri iz regiona i donatori

4.3.5.

Gerontološki centar Niš nastaviće aktivnosti za stvaranje uslova za otvaranje:
- Prihvatilišta za stara i odrasla lica,
- Dnevnog boravka za dementna lica,
- pružanje neophodnih usluga u kućnim uslovima (zdravstvena nega, pomoć u kući i van nje) i sl.

2009. g.

Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu, Gerontološki centar

4.3.6.

Realizacija Projekta "Dnevni boravak za stare i pokretne dementne stare osobe"

2009. g.

Grad Niš - NIP, Gerontološki centar Niš

4.3.7.

Rešavanje prostornih kapaciteta Ustanove za smeštaj lica ometenih u razvoju "Mara"

2009. g.

Uprava za dečju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu, Ustanova "Mara"

4.4. Obrazovanje i vaspitanje i naučno-istraživački rad

Održivi razvoj društva podrazumeva, pored ostalog, unapređenje sistema obrazovanja i vaspitanja, odnosno moderno obrazovanje i neprekidno usavršavanje koje će moći da bude oslonac buduće efikasne i konkurentne privrede zasnovane na znanju.

Osnovni ciljevi u ovoj oblasti su: promena planova i programa rada u školama i na fakultetima, uvođenje novih obrazovnih profila u skladu sa potrebama ekonomskog razvoja, dalje usklađivanje visokog obrazovanja sa zahtevima Bolonjske deklaracije, organizovano istraživanje, uspostavljanje veza između nauke, privrede i preduzetnika koje će biti sistemske i zasnovane na tržištu, stvaranje mnogo većeg broja istraživačko razvojnih funkcionalnih jedinica u privredi, osnivanje naučno-tehnološkog parka i razvojno-inovativnih centara.

4.4.1.

Izgradnja škole u naselju "Branko Bjegović" i dogradnja četiri učionica u Osnovnoj školi "Dušan Radović".

Tokom godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.4.2.

Završetak školske zgrade u Popovcu.

Tokom godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.4.3.

Završetak objekta osnovne škole "Vojislav Ilić Mlađi" Hum izdvojenog odeljenja u Gornjem Komrenu

Tokom godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.4.4.

Dogradnja objekta Gimnazije "Svetozar Marković" i Doma učenika.

Tokom godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.4.5.

Rešavanje imovinsko-pravnih odnosa za početak izgradnje Srednjoškolskog centra na teritoriji gradske opštine Pantelej.

2009.

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša,

4.4.6.

Investiciono-tehničko održavanje i sanacija objekata prema Programu kapitalnog investiranja u nefinansijsku imovinu za oblast osnovnog i srednjeg obrazovanja.

2009.

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport; Direkcija za izgradnju Grada Niša

4.4.7.

Završetak procesa akreditacije visokoškolskih ustanova.

Jun 2009.

Fakulteti Univerziteta u Nišu

4.4.8.

Proširenje mreže visokoškolskih ustanova osnivanjem Poljoprivrednog fakulteta u Prokuplju i Bogoslovskog fakulteta u Nišu u sastavu Univerziteta u Nišu.

2009.

Vlada Republike Srbije, Ministarstvo prosvete, Univerzitet u Nišu

4.4.9.

Izgradnja 98 stanova za mlade naučne radnike i umetnike.

Tokom godine

Fondacija za rešavanje stambenih potreba mladih naučnih radnika i umetnika Univerziteta u Nišu, Univerzitet u Nišu, naučni radnici i umetnici

4.4.10.

Osnivanje naučno-tehnološkog parka.

Tokom godine

NIP, Univerzitet u Nišu, strani i domaći investitori

4.4.11.

Izrada projekta i obezbeđenje prostora za Univerzitetski kampus i Univerzitetski sportski centar.

u toku 2009. g.

Grad, Univerzitet u Nišu, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja

4.5. Kultura i spomenici kulture

Potpunije i raznovrsnije zadovoljavanje kulturnih potreba građana postići će se obogaćenjem kulturne ponude i podizanjem kapaciteta institucija kulture, zaštitom kulturnog nasleđa i verskih objekata, održavanjem tradicionalnih gradskih i opštinskih manifestacija. Stvoriće se uslovi za razvoj svih vidova profesionalnog i amaterskog kulturnog stvaralaštva.

4.5.1.

Zaštita kulturnog nasleđa i verskih objekata

u toku godine

Zavod za zaštitu spomenika kulture

4.5.2.

Izgradnja opremanje i održavanje verskih objekata
6.
nastavak opremanja Sabornog hrama,
7. nastavak gradnje Hrama svetog cara Konstantina i carice Jelene,

u toku godine

JP Direkcija za izgradnju Grada

4.5.3.

Rekonstrukcija, uređenje, održavanje memorijalnih centara i arheoloških nalazišta
- uređenje spomen kompleksa "Čegar" (I faza),
- nastavak konzervatorsko-restauratorskih radova na zaštiti kapele i kosturnice na objektu "Ćele Kula",
- realizacija projekta Niš i Pernik u antičkom periodu na vojnom putu "Via militaris", sredstvima NIP-a za 2009. godinu,
- Prezentacija, konzervacija i nastavak arheoloških iskopavanja na "Medijani", Bubnju, Balanici i Humskoj čuki.
- rekonstrukcija i revitalizacija Logora na Crvenom Krstu

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, GO, Zavod za zaštitu spomenika kulture

4.5.4.

Izgradnja novih, dogradnja i rekonstrukcija objekata institucija kulture
- nastavak izgradnje zgrade Narodnog muzeja,
- početak radova na rekonstrukciji zgrade muzeja na Medijani,
- izrada projektne dokumentacije za adaptaciju potkrovlja i pretvaranje u kancelarijski prostor u upravnoj zgradi Muzeja,
- nabavka opreme za uređenje enterijera Sinagoge,
- stavljanje u funkciju spomen soba B. Miljkovića i S. Sremca, u skladu sa urađenim projektima,
- završetak rekonstrukcije bioskopa "Vilin grad",
- adaptacija pozorišne dvorane, scene i foajea Pozorišta lutaka,
- adaptacija potkrovlja i sanacija vodovodne instalacije u Narodnom pozorištu,
- gradnja suvenirnice na Medijani, postavljanje video nadzora nad Tvrđavom i Medijanom, izrada mobilijara za eksponate, izrada najznačajnijih replika i nabavka opreme za prezentaciju, sredstvima NIP-a.

u toku godine

Grad Niš-NIP, Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, Narodni muzej, Pozorište lutaka Niš, J.P."Niš-film" Narodno pozorište

4.5.5.

Brendiranje, organizovanje, promovisanje i unapređenje stalnih kulturnih manifestacija koje svojim značajem i sadržajem afirmišu grad (Filmski susreti, Horske svečanosti, Likovna kolonija Sićevo, Književna kolonija Sićevo, NIMUS, Majska pesma, Nisomnija, Nišville, Novogodišnji koncert).

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, NKC

4.5.6.

Finansiranje programa, umetnika i grupa iz oblasti kulture po izboru Saveta za kulturno stvaralaštvo.

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.5.7.

Negovanje i podsticanje svih vidova amaterskog stvaralaštva (obezbeđivanje prostora, opreme za rad KUD, finansiranje putovanja na takmičenja i smotre)

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, GO

4.5.8.

Osavremenjavanje rada institucija kulture
- uvođenje menadžerskih odnosa u finansiranje kulturnih institucija
- pokretanje inicijative za stvaranje bibliotečkih punktova u gradskim opštinama

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.5.9.

Nabavka savremene opreme za rad institucija kulture

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.5.10.

Formiranje baze podataka kulturne baštine Niša

u toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, Zavod za zaštitu spomenika kulture

4.5.11.

Prezentacija, zaštita i održavanje spomeničkog nasleđa Niša
- obeležavanje 200 godina Bitke na Čegru
- organizacija izložbe "Prvi srpski ustanak i Čegarski boj"
- početak priprema za proslavu godišnjice proglašenja "Milanskog edikta"

trajno

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, Narodni muzej

4.5.12.

Obogaćenje kulturne ponude, promocija Niša kao kulturnog centra

trajno

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.5.13.

Organizacija manifestacija koje obogaćuju kulturnu ponudu gradskih opština i grada (Jelašničko leto, Leto u banji, Susreti sela, Medijana fest...)

 

GO

4.6. Informisanje

4.6.1.

Depolitizovano, pravovremeno i tačno informisanje građana, o događajima od interesa za život i rad lokalne zajednice; medijsko pokrivanje političkih, kulturnih i sportskih događanja.
- nastavak aktivnosti, u skladu sa građanskom inicijativom i opredeljenjem Skupštine Grada, na transformaciji NTV u javni servis.

u toku godine

Skupština Grada, Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, NTV

4.7. Sport

Potpunije i kvalitetnije zadovoljavanje sportsko-rekreativnih potreba građana postići će se proširenjem kapaciteta sportskih objekata i obogaćenjem ponude sportskih sadržaja. Promovisaće se rekreativno bavljenje sportom kao način zdravog života. Podsticaće se masovni školski i univerzitetski sport kao baza iz koje se regrutuju budući profesionali sportisti. Podržavaće se razvoj sporta na seoskom području.

4.7.1.

Izgradnja novih sportskih objekata
- izgradnja II faze kompleksa otvorenih bazena, Sportskog centra "Čair" (izgradnja rekreativnog bazena sa mini akva parkom, završetak garderoba za otvorene bazene i uređenje okolnog prostora bazena sa sportskim terenima), sredstvima NIP-a za 2009. godinu,
- nastavak realizacije projekta "Ada Ženeva",
- sportsko rekreativni centar "Lozni kalem",
- izgradnja, rekonstrukcija i sanacija otvorenih sportskih terena u skladu sa Izveštajem komisije o pregledu i proceni stanja sportskih objekata grada Niša,
- izgradnja fiskulturnih i balon sala u osnovnim i srednjim školama u skladu sa budžetskim mogućnostima u 2009. godini,
- pretvaranje prostora vrežinskog bazena u sportsko-rekreativni kompleks.

U toku godine

Sportski centar "Čair", Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.7.2.

Održavanje i opremanje postojećih sportskih objekata
- rekonstrukcija gradskog stadiona "Čair", kroz privatno i javno partnerstvo,
- rekonstrukcija Sportskog kompleksa "Vrtop",
- grejanje sanitarne vode, dogrevanje i klimatizacija sportske hale "Čair", sredstvima NIP-a za 2009. godinu (kompletna rekonstrukcija),
- održavanje i opremanje postojećih fiskulturnih sala i otvorenih terena osnovnih i srednjih škola,
- osvetljavanje i opremanje otvorenih sportskih terena u okviru stambenih blokova i MK.

U toku godine

Sportski centar "Čair", Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, GO

4.7.3.

Promovisanje i razvijanje školskog i univerzitetskog sporta

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.7.4.

Promocija i popularizacija sporta na seoskom području kroz organizaciju takmičenja u okviru Seoskih olimpijskih igara.

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, GO

4.7.5.

Podrška klubovima i pojedincima koji svojim rezultatima doprinose promociji grada

trajno

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.7.6.

Uređenje prostora za rekreaciju (biciklističke, trim, roler, skejt... staze pored Nišave)

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.7.7.

Stvaranje uslova za razvoj ekstremnih sportova (moto-kros, šuting reli, paraglajding, slobodno penjanje...)

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport, Uprava za imovinu i inspekcijske poslove, Uprava za planiranje i izgradnju

4.7.8.

Izrada strategije razvoja sporta u gradu

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.7.9.

Kreiranje sportskog brenda grada

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

4.8. Demografski razvoj

Aktivno uključivanje lokalne samouprave u sprovođenje populacione politike kroz sagledavanje individualnih potreba u ostvarivanju roditeljstva (specifične potrebe roditelja i dece) i korišćenje resursa za njihovo zadovoljenje, afirmacija i ostvarivanje celovitog pristupa starenju stanovništva i stvaranje pozitivne populacione klime, osnovni su pravci razvoja u ovoj oblasti.

4.8.1.

Formiranje Saveta za populacionu politiku Skupštine Grada Niša

2009.

Skupština Grada Niša, Gradsko veće, Gradonačelnik

4.8.2.

Godišnje utvrđivanje i sprovođenje sistema mera nematerijalne, materijalne i organizacione prirode u cilju podsticanja rađanja dece (naknada troškova za vantelesnu oplodnju, postojeći oblici novčane i materijalne pomoći porodici sa decom, novi oblici pomoći itd).

Krajem godine

Skupština Grada Niša, Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu

4.8.3

Osnivanje Fonda za populacionu politiku u cilju aktiviranja vanbudžetskih izvora sredstava za sprovođenje lokalnih mera populacione politike.

2009.

Javni, privatni i nevladin sektor

4.8.4.

Reafirmacija uloge lokalne zajednice u brizi o starijim licima; razvoj preventivne funkcije socijalne zaštite; veće učešće neprofitnog i privatnog sektora u izboru usluga; razvoj novih usluga i povećanje obima i kvaliteta postojećih usluga.

2009.

Javni, privatni i nevladin sektor

 

V UPRAVLJANJE

Jačanje vertikalne/horizontalne uprave i učešća građana i stejkholdera, implementacija efikasnog sistema za planiranje, politika, monitoringa i evaluaciju.

Podizanjem kapaciteta i nivoa usluga uprave, jačanjem partnerstva javnog, nevladinog i privatnog sektora težiće se ka modernoj, efikasnoj, profesionalnoj i depolitizovanoj upravi u koju građani imaju poverenje i u čijem radu aktivno učestvuju i doprinose razvoju lokalne zajednice.

5.1.

Optimalizacija rada lokalne samouprave
Unapređenje procedura za:

- dobijanje priključaka za infrastrukturu;
- dobijanje dozvola za izgradnju novih objekata;
- legalizaciju postojećih objekata.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave i JP (javna preduzeća)

5.2.

Povećanje efikasnosti rada
- realizacija projekta "Giljotina propisa" (snimanje i standardizacija procedura rada);
- efikasniji rad administracije koja izdaje neophodne saglasnosti;
- efikasniji rad inspekcijskih službi.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave i JP

5.3.

Modernizacija rada uprave u skladu sa praksom rada u EU
- uvođenje e-uprave;
- nabavka savremene opreme i sistema komunikacija;
- priprema i edukacija zaposlenih za prihvatanje prakse i standarda rada u EU;
- digitalizacija podataka matičnih knjiga.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.4

Realizacija projekta iz MEGA programa u saradnji sa američkom vladom i organizacijom USAID
- formiranje kancelarije za lokalni ekonomski razvoj;
- izrada strateškog plana lokalnog ekonomskog razvoja;
- edukacija zaposlenih;
- izrada baze podataka gradskog građevinskog zemljišta pogodnog za investicije;
- tehnička podrška procesu pripreme i promocije investicionih lokacija (pilot projekat "Skopljanska" i "Donje Međurovo");
- razrada prihodovne strane budžeta grada;
- konverzija vojne imovine.

U toku godine

Kancelarija za LER

5.5.

Učešće u projektu "Exchange 2 - Zajednička podrška lokalnim samoupravama u Srbiji" čiji su ciljevi:
- analiza pravnih okvira rada lokalnih samouprava i priprema razvojnih preporuka;
- priprema studije izvodljivosti za uspostavljanje mehanizama pomoću kojih se omogućava lakši pristup donatorskim fondovima;
- priprema okvira za realizaciju sledeće faze podrške lokalnoj samoupravi u okviru IPA fondova;
- pružanje podrške jedinicama lokalne samouprave u postupku razvijanja, ažuriranja i implementacije strategija održivog razvoja lokalne zajednice, u izradi i pripremi sistema praćenja njene realizacije.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.6.

Nastavak saradnje sa UN Habitat-om i Vladom Republike Italije kroz:
- formiranje gradskog tima za implementaciju Strategije razvoja Grada Niša;
- reviziju Strategije sa aspekta projekata pripremljenih za realizaciju i iznalaženja izvora finansiranja;
- trogodišnji operativni plan za period od 2009. do 2011. godine;
- izradu komunikacione strategije Grada Niša.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.7.

Konkurisanje za sredstva iz fondova IPA 2007. koja su namenjena za oblasti:
- restrukturiranje javnih preduzeća;
- izrada projektne dokumentacije;
- projekti zaštite životne sredine, turizma i saobraćaja.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.8.

Formiranje Regionalne agencije za razvoj opština Nišavskog, Topličkog i Pirotskog okruga, čime se omogućuje lakši pristup predpristupnim fondovima koje je EU stavila na raspolaganje za brži i efikasniji razvoj regionima koji se teže uključuju u EU.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.9.

Formiranje mesnih zajednica kao organa lokalne samouprave

U toku godine

Gradske opštine

5.10.

Unapređenje partnerskih odnosa
- javnog, privatnog i nevladinog sektora;
- sa partnerima koji učestvuju u lokalnom razvoju;
- sa drugim lokalnim zajednicama u Republici;
- sa građanima.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave, MZ

5.11.

Unapređenje međunarodne saradnje po modelima EU i stvaranje uslova za primenu standarda za priključenje EU
Unapređenje bilateralne i prekogranične saradnje

Nastavak susedskog programa koji promoviše i podržava prekograničnu saradnju lokalnih zajednica u oblasti održivog ekonomskog i društvenog razvoja, zaštiti životne sredine, borbi protiv organizovanog kriminala i poboljšanju granične kontrole.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave

5.12.

Unapređenje sistema bezbednosti u gradu
- izrada Strategije bezbednosti,
- institucionalno i organizaciono rešavanje pitanja bezbednosti stanovništva u masovnim nesrećama izazvanim prirodnim, tehnološkim i drugim uzrocima,
- izrada studije sa procenom bezbednosti u stambenim zgradama i javnim objektima,
- podizanje nivoa bezbednosti građana na području grada u stambenim zgradama i javnim objektima; provera ispravnosti i bezbednosti pri upotrebi elektro, vodovodno-kanalizacionih instalacija, liftova, fasada, krovova, šahti, hidranata i dr.,
- podizanje nivoa bezbednosti u saobraćaju, bolja signalizacija, edukacija stanovništva o propisima u saobraćaju i uključivanje hendikepiranih u saobraćaj,
- podizanje nivoa bezbednosti u školama, preventivnim i edukativnim programima, sprečavanje vršnjačkog nasilja u školama.

U toku godine

Skupština Grada, nadležne uprave MUP, Upravni okrug, NVO

5.13.

Održavanje, adaptacija i rekonstrukcija zgrada uprava i gradskih opština
1. adaptacija i rekonstrukcija fasade zgrade Skupštine Grada Niša,

U toku godine

NIP, Skupština Grada, nadležne službe

5.14.

Restrukturiranje i reorganizacija javnih preduzeća

U toku godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaš. životne sredine, Uprava za komunalnu delatnost, energetiku i saobraćaj, JP

5.15.

Realizacija projekata:
- Izrada lokalne strategije za mlade
- "Jedno mesto za sve mlade"
- "Mladi, ispravan smer"
- "Putevi Jadrana"
- "Umetnost davanja"

U toku godine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, NVO

5.16.

Stvaranje uslova (materijalnih, prostornih, organizacionih i kadrovskih) za afirmaciju i unapređenje rada društvenih organizacija i udruženja građana kao partnera lokalne samouprave.

U toku godine

Uprava za obrazovanje, kulturu, omladinu i sport

5.17.

Izrada i usvajanje akcionih planova za probleme koji uključuju saradnju lokalnih i centralnih vlasti i građana (vanpijačna prodaja, nasilje u školama, prevencija bolesti zavisnosti...); aktiviranje različitih formi građanskih inicijativa i samoorganizovanja.

U toku godine

Nadležne uprave, NVO

5.18.

Uspostavljanje i razvoj jedinstvenog informacionog sistema grada za potrebe upravljanja teritorijom (zemljište, saobraćaj, turistička ponuda...)
- tehničko opremanje organa i organizacija i povezivanje u jedinstveni informacioni sistem grada Niša,
- formiranje baza podataka,
- edukacija kadrova za rad u GIS-u (Geografski informacioni sistem), TIS-u (Teritorijalni informacioni sistem) - obuka za implementaciju IKT (informatičko komunikacione tehnologije) u svim sektorima.

U toku godine

Nadležne uprave i službe