STATUT

NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLJAVANJE

("Sl. glasnik RS", br. 8/2004, 35/2004 - ispr., 70/2004, 20/2008, 8/2009 i 9/2009 - ispr.)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim statutom uređuju se delatnost, organizacija i način poslovanja, organi, delokrug i način njihovog rada, korišćenje sredstava, zastupanje i predstavljanje i druga pitanja od značaja za rad Nacionalne službe za zapošljavanje (u daljem tekstu: Nacionalna služba), u skladu sa zakonom.

Član 2

Nacionalna služba osnovana je Zakonom o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Službeni glasnik RS", broj 71/2003 - u daljem tekstu: Zakon), u kojoj se obavljaju poslovi kojima se obezbeđuju ostvarivanje prava građana na zaposlenje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti, kao i druga prava u skladu sa Zakonom.

Pokrajinska služba za zapošljavanje (u daljem tekstu: Pokrajinska služba), osnovana je Zakonom, kao organizaciona jedinica Nacionalne službe, u skladu sa Zakonom o utvrđivanju određenih nadležnosti autonomne pokrajine ("Službeni glasnik RS", broj 6/2002).

Član 3

Nacionalna služba je ustanova koja ima status organizacije za socijalno osiguranje, sa pravima i obavezama utvrđenim Zakonom, drugim propisima i ovim statutom.

Nacionalna služba je nosilac svih prava, obaveza i odgovornosti u pravnom prometu u odnosu na sredstva kojima raspolaže.

Član 4

Naziv Nacionalne službe je Nacionalna služba za zapošljavanje.

Nacionalna služba ima znak, koji se upotrebljava samostalno ili uz naziv Nacionalne službe.

Izgled znaka iz stava 2. ovog člana određuje Upravni odbor Nacionalne službe.

Nacionalna služba u poslovanju sa inostranstvom, pored naziva na srpskom jeziku, može da upotrebljava i naziv na engleskom jeziku "National employment service".

Član 5

Nacionalnu službu predstavlja i zastupa direktor Nacionalne službe.

Član 6

Sedište Nacionalne službe je u Beogradu.

Član 7

Rad Nacionalne službe je javan.

Javnost rada obezbeđuje se u skladu sa zakonom i odredbama ovog statuta.

Član 8

Nacionalna služba ima pečat i štambilj.

Član 9

Pečat Nacionalne službe sadrži naziv i grb Republike Srbije i naziv i sedište Nacionalne službe.

Pečat Nacionalne službe ima oblik kruga, prečnika 32 mm.

Tekst pečata Nacionalne službe ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Pečat Nacionalne službe koji se koristi u organizacionim jedinicama Nacionalne službe, pored teksta iz stava 1. ovog člana, sadrži i naziv i sedište organizacione jedinice.

Način upotrebe pečata iz ovog člana utvrđuje direktor Nacionalne službe.

Član 10

Štambilj Nacionalne službe je pravougaonog oblika, dimenzija 60x30 mm i sadrži naziv i sedište Nacionalne službe i rubrike za upis datuma prijema i broj pod kojim se akt zavodi.

Štambilj Nacionalne službe koji se koristi u organizacionim jedinicama Nacionalne službe pored teksta iz stava 1. ovog člana, sadrži i naziv i sedište organizacione jedinice.

Tekst štambilja ispisuje se na srpskom jeziku, ćiriličkim pismom.

Član 11

(Brisan)

II DELATNOST

Član 12

Nacionalna služba obavlja delatnost javne službe u izvršavanju poslova zapošljavanja i osiguranja za slučaj nezaposlenosti, stručno-organizacione, upravne, ekonomsko-finansijske i druge opšte poslove u oblasti zapošljavanja i osiguranja, u skladu sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Nacionalne službe.

Delokrug rada Nacionalne službe je:

1) obaveštavanje o uslovima i mogućnostima za zapošljavanje;

2) posredovanje u zapošljavanju;

3) profesionalna orijentacija i savetovanje o izboru zanimanja;

4) organizovanje dodatnog obrazovanja i obuke, u skladu sa zakonom;

5) sprovođenje programa i mera aktivne politike zapošljavanja;

6) posredovanje za zapošljavanje u inostranstvu;

7) izdavanje dozvole za rad strancu i licu bez državljanstva;

8) vođenje evidencija, u skladu sa zakonom;

9) osiguranje zaposlenog;

10) ostvarivanje prava po osnovu osiguranja;

11) organizovanje i sprovođenje dobrovoljnog osiguranja;

12) kontrola prijava na osiguranje;

13) kontrola od značaja za sticanje statusa nezaposlenog i ostvarivanje prava po osnovu nezaposlenosti;

14) rad biblioteke Nacionalne službe;

15) preduzetničko i poslovno savetovanje;

16) organizovanje klubova za traženje posla i sajmova zapošljavanja;

17) drugi poslovi propisani zakonom, drugim propisima i ovim statutom.

65232 - Ostalo finansijsko posredovanje

72300 - Obrada podataka

75300 - Obavezno socijalno osiguranje

Pored poslova iz stava 1. ovog člana Pokrajinska služba:

1) daje saglasnost na opšta akta preduzeća za radno osposobljavanje i zapošljavanje invalida i obezbeđuje sredstva za njihovo finansiranje, u skladu sa zakonom;

2) samostalno programira zapošljavanje i obezbeđuje pravo na dodatno obrazovanje i obuku i pravo na profesionalnu orijentaciju;

3) obrazuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Nacionalne službe, u skladu sa zakonom.

Član 13

Nacionalna služba uz naknadu obavlja sledeće poslove:

1) pružanje pravnih saveta i drugih usluga iz oblasti zapošljavanja pojedincu, organizaciji, odnosno poslodavcu, koji nisu propisani Zakonom;

2) publikovanje i izdavaštvo;

3) stručna i naučna ispitivanja;

4) obavljanje poslova i pružanje pomoći organizacijama, odnosno poslodavcima na području kompjutersko-informacionog inženjeringa i osposobljavanja;

5) organizovanje dodatnog obrazovanja i obuke na zahtev domaćeg ili stranog poslodavca za obavljanje delatnosti i pružanje usluga u inostranstvu, u skladu sa zakonom i ovim statutom;

6) profesionalni i kadrovski inženjering organizacijama, odnosno poslodavcima, pri izboru kandidata za zapošljavanje, kod vrste i smera (zanimanja) izvođenja obrazovnih procesa, izradi psiho-fizičkih profila, izvođenju celokupnih kadrovskih poslova za poslodavce, i organizovanju preosposobljavanja, dokvalifikacije, odnosno prekvalifikacije viškova zaposlenih;

7) razvoj preduzetništva i pružanje usluga i pomoći poslovnog centra pri samozapošljavanju licima koja se u skladu sa Zakonom ne smatraju nezaposlenim.

III ORGANI

Član 14

Organi Nacionalne službe su: upravni odbor, nadzorni odbor i direktor Nacionalne službe.

1. Upravni odbor

Član 15

Predsednik i članovi Upravnog odbora imenuju se na period od četiri godine i mogu biti ponovo imenovani.

Članu Upravnog odbora prestaje mandat i pre isteka vremena za koje je imenovan gubitkom svojstva osiguranika, poslodavca, nezaposlenog, odnosno zaposlenog u Nacionalnoj službi, ostavkom, odnosno razrešenjem, smrću ili nastupanjem smetnji za obavljanje funkcije.

U slučaju prestanka mandata člana Upravnog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član, čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.

Član 16

Predsednik Upravnog odbora ima zamenika, koga imenuje Upravni odbor.

Zamenik predsednika Upravnog odbora zamenjuje predsednika Upravnog odbora u njegovom odsustvu.

Član 17

Upravni odbor, pored poslova utvrđenim Zakonom, obavlja i sledeće poslove:

 1) imenuje zamenika predsednika Upravnog odbora;

 2) imenuje zamenika direktora Nacionalne službe;

 3) imenuje direktora Pokrajinske službe na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine;

 4) određuje predstavnike Nacionalne službe u savetima i različitim telima u skladu sa zakonom;

 5) odlučuje o odobravanju subvencija u jednokratnom iznosu za otvaranje radnih mesta za zapošljavanje, odnosno stvaranje uslova za zapošljavanje deset i više nezaposlenih lica;

 6) odlučuje o privremenom plasmanu slobodnih sredstava kod poslovnih banaka i drugih finansijskih organizacija;

 7) daje saglasnost na akt o organizaciji i sistematizaciji poslova u Nacionalnoj službi;

 8) donosi plan ulaganja u nefinansijsku imovinu i kapitalno održavanje;

 9) donosi poslovnik o radu Upravnog odbora;

10) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Upravni odbor podnosi Vladi izveštaj o poslovanju i završni račun, u rokovima propisanim zakonom.

Odluka o usvajanju završnog računa finansijskog plana Nacionalne službe, objavljuje se u "Službenom glasniku RS".

Član 18

Upravni odbor radi i odlučuje na sednicama.

Upravni odbor radi na sednici kojoj prisustvuje više od polovine ukupnog broja članova.

Upravni odbor donosi odluke većinom glasova prisutnih članova, a statut, program rada i odluke o investicionim ulaganjima Nacionalne službe, donosi dvotrećinskom većinom ukupnog broja članova.

Glasanje u Upravnom odboru je javno, ako Upravni odbor ne odluči da se o određenom pitanju glasa tajno.

Izuzetno, u hitnim slučajevima, na predlog predsednika Upravnog odbora, Upravni odbor može doneti odluku i putem pismenih izjava svakog člana, telegrafski ili korišćenjem drugih tehničkih sredstava, s tim da će se odluka smatrati donetom ako se za nju izjasnila većina članova Upravnog odbora.

Odluke iz stava 5. ovog člana Upravni odbor verifikuje na prvoj narednoj sednici.

Član 19

Direktor Nacionalne službe i direktor Pokrajinske službe imaju pravo i dužnost da prisustvuju sednicama Upravnog odbora i učestvuju u njihovom radu, bez prava odlučivanja.

Član 20

Radi pripremanja i utvrđivanja predloga po pojedinim pitanjima iz delokruga poslova Upravnog odbora, odnosno Nacionalne službe, Upravni odbor može da obrazuje komisije i druga stalna i povremena radna tela.

U sastavu radnih tela mogu biti, pored članova Upravnog odbora, odnosno zaposlenih u Nacionalnoj službi, i predstavnici drugih organa i organizacija.

Član 21

Predsednik Upravnog odbora:

1) predstavlja Upravni odbor;

2) saziva sednice Upravnog odbora, predlaže dnevni red i predsedava sednicama;

3) pokreće raspravu o pitanjima iz delokruga Upravnog odbora;

4) stara se o primeni Statuta i Poslovnika o radu Upravnog odbora;

5) potpisuje akta koja donosi Upravni odbor;

6) obavlja i druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

2. Nadzorni odbor

Član 22

Predsednik i članovi Nadzornog odbora imenuju se na period od četiri godine.

Član 23

Nadzorni odbor, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1) donosi poslovnik o radu;

2) obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Nadzorni odbor najmanje jedanput godišnje podnosi Vladi Republike Srbije izveštaj o izvršenom nadzoru nad zakonitošću rada Upravnog odbora i direktora Nacionalne službe, finansijskom poslovanju i drugim pitanjima iz svog delokruga.

Član 24

Članu Nadzornog odbora predstaje mandat pre isteka vremena na koje je imenovan ostavkom, razrešenjem, smrću ili nastupanjem smetnji za obavljanje funkcije.

U slučaju prestanka mandata članu Nadzornog odbora pre isteka vremena za koje je imenovan, imenuje se novi član čiji mandat traje do isteka mandata člana na čije mesto se imenuje.

Član 25

Nadzorni odbor radi i odlučuje na sednicama.

Nadzorni odbor odlučuje većinom glasova ukupnog broja članova Nadzornog odbora.

Predsednik nadzornog odbora saziva i predsedava sednicama Nadzornog odbora.

Član 26

Članovi Upravnog i Nadzornog odbora imaju pravo na mesečnu naknadu za radno angažovanje na sednicama Upravnog, odnosno Nadzornog odbora.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Upravni odbor.

3. Direktor nacionalne službe

Član 27

Direktor Nacionalne službe imenuje se na period od četiri godine i po isteku mandata može biti ponovo imenovan.

Član 28

Direktor Nacionalne službe, pored poslova utvrđenih Zakonom, obavlja i sledeće poslove:

1) predlaže opšta akta koja donosi Upravni odbor;

2) vrši naredbodavne funkcije za izvršavanje finansijskog plana Nacionalne službe;

3) donosi opšta akta, u skladu sa zakonom i ovim statutom;

4) izvršava odluke Upravnog odbora o korišćenju sredstava Nacionalne službe;

5) donosi rešenja u drugom stepenu u postupku ostvarivanja prava nezaposlenih na novčanu naknadu;

6) donosi rešenja u drugom stepenu u postupku izdavanja dozvole za rad strancu i licu bez državljanstva;

7) stara se o izvršenju planova i ugovornih obaveza Nacionalne službe, preduzima mere za njihovo izvršenje i odlučuje o angažovanju sredstava prema planu o ulaganju u nefinansijsku imovinu i kapitalno održavanje;

8) odlučuje o nabavci osnovnih sredstava i za druge namene u okviru ovlašćenja koje mu odredi Upravni odbor Nacionalne službe za tekuću godinu;

9) predlaže člana Upravnog odbora iz redova zaposlenih u Nacionalnoj službi, po pribavljenom mišljenju reprezentativnog sindikata Nacionalne službe;

10) odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Nacionalnoj službi;

11) zastupa Nacionalnu službu u imovinskim i drugim pravnim poslovima iz delokruga Nacionalne službe;

12) koordinira rad Nacionalne službe;

13) vrši i druge poslove u skladu sa zakonom, ovim statutom, opštim aktima i zaključcima Upravnog odbora i Nadzornog odbora.

Direktor je odgovoran za poslovanje i zakonitost rada Nacionalne službe.

Član 29

Za direktora Nacionalne službe može biti imenovano lice koje ima najmanje sedmi stepen stručne spreme i pet godina radnog iskustva.

Za direktora Pokrajinske službe može biti imenovano lice koje ima najmanje sedmi stepen stručne spreme i pet godina radnog iskustva.

Član 30

Direktor Nacionalne službe može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako funkciju direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Nacionalne službe, ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom ili ako sam podnese zahtev za razrešenje.

Direktor Pokrajinske službe može biti razrešen dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan ako funkciju direktora ne vrši u skladu sa zakonom, ovim statutom i opštim aktima Nacionalne službe, ako mu prestane radni odnos u skladu sa zakonom ili ako sam podnese zahtev za razrešenje.

Član 31

Direktor Nacionalne službe ima zamenika koji mu pomaže u radu, zamenjuje ga u njegovom odsustvu i vrši druge poslove koje odredi direktor Nacionalne službe.

Direktor Nacionalne službe može određene poslove iz svoje nadležnosti preneti na rukovodeće i druge stručne radnike u Nacionalnoj službi.

IV OSNOVE ORGANIZACIJE NACIONALNE SLUŽBE

Član 32

Nacionalna služba je organizovana jedinstveno za teritoriju Republike Srbije.

Radi obavljanja stručno-organizacionih, upravnih, ekonomsko-finansijskih i drugih opštih poslova u oblasti zapošljavanja i osiguranja utvrđenih zakonom, ovim statutom i drugim aktima Nacionalne službe, u Nacionalnoj službi se po funkcionalnom i teritorijalnom principu obrazuju organizacione jedinice.

Organizacione jedinice iz stava 1. ovog člana, po funkcionalnom principu, organizuju se u direkciji Nacionalne službe kao sektori, odeljenja i centri.

Prema teritorijalnom principu obrazuju se organizacione jedinice, čije se nadležnosti i sedišta određuju opštim aktom o organizaciji Nacionalne službe.

Broj i struktura zaposlenih u Nacionalnoj službi i po organizacionim jedinicama utvrđuje se aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova u Nacionalnoj službi.

V SREDSTVA NACIONALNE SLUŽBE

Član 33

Sredstva Nacionalne službe koriste se za namene predviđene programom rada i finansijskim planom Nacionalne službe, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Uslovi i korišćenje sredstava Nacionalne službe utvrđuju se opštim aktom Nacionalne službe, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Član 34

Finansijsko poslovanje Nacionalne službe obuhvata sastavljanje finansijskog plana Nacionalne službe, praćenje ostvarivanja prihoda i izvršavanje rashoda, vođenje knjigovodstva i evidencija o finansijskom poslovanju i sredstvima Nacionalne službe i sastavljanje završnog računa Nacionalne službe.

Član 35

Nacionalna služba posluje sredstvima iz člana 33. ovog statuta na način kojim se obezbeđuje uredno ostvarivanje prava koja se, u skladu sa zakonom, ostvaruju preko Nacionalne službe, razvoj i unapređenje organizacije i rada Nacionalne službe i unapređuje efikasnost upotrebe kapitala kojim raspolaže.

Član 36

Finansijski plan Nacionalne službe donosi se za kalendarsku godinu, u skladu sa zakonom i ovim statutom.

Finansijskim planom Nacionalne službe utvrđuju se prihodi i rashodi.

Član 37

Nacionalna služba posluje preko podračuna u okviru konsolidovanog računa trezora Republike Srbije, podračuna za posebne namene i podračuna osnovnih organizacionih jedinica Nacionalne službe.

Sredstva za obezbeđenje ostvarivanja nadležnosti Pokrajinske službe, koriste se preko podračuna Pokrajinske službe.

VI OSTVARIVANJE PRAVA NEZAPOSLENIH IZ OSIGURANJA

Član 38

O pravima nezaposlenog iz osiguranja koja se ostvaruju u Nacionalnoj službi i izdavanju radne dozvole strancu i licu bez državljanstva (u daljem tekstu: stranac), odlučuje se u postupku propisanom zakonom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Član 39

O pravima nezaposlenog iz osiguranja u prvom stepenu rešava organizaciona jedinica nadležna prema mestu prebivališta nezaposlenog ili mestu prestanka radnog odnosa, odnosno rada, ako nezaposleni u tom mestu ima boravište.

Rešenje o pravima iz stava 1. ovog člana donosi direktor osnovne organizacione jedinice, koji može za potpisivanje rešenja da ovlasti drugo lice u toj organizacionoj jedinici.

Član 40

O sukobu nadležnosti između osnovnih organizacionih jedinica Nacionalne službe osnovanih na teritorijalnom principu, u postupku za ostvarivanje prava rešava direktor Nacionalne službe.

Član 41

O izdavanju radne dozvole strancu koji ima odobrenje za stalno nastanjenje, u prvom stepenu rešava organizaciona jedinica nadležna prema mestu stalnog nastanjenja stranca.

O izdavanju radne dozvole poslodavcu koji zasniva radni odnos sa strancem kome je odobren privremeni boravak, u prvom stepenu rešava organizaciona jedinica nadležna prema sedištu poslodavca.

Rešenje iz st. 1. i 2. ovog člana donosi direktor organizacione jedinice, koji može za potpisivanje rešenja da ovlasti drugo lice u toj organizacionoj jedinici.

Član 42

Po žalbama na rešenja iz čl. 39. i 41. ovog statuta, u drugom stepenu rešava direktor Nacionalne službe, koji može za potpisivanje rešenja da ovlasti drugo lice u Nacionalnoj službi.

VII JAVNOST RADA

Član 43

Javnost rada Nacionalne službe ostvaruje se javnošću rada Upravnog odbora, Nadzornog odbora, podnošenjem izveštaja o poslovanju i završnog računa Nacionalne službe, u skladu sa zakonom.

Upravni odbor odlučuje o objavljivanju opštih akata Nacionalne službe, u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Nacionalna služba ima svoju internu publikaciju pod nazivom "Poslovi" i registrovan web sajt www.nsz.gov.rs.

Za efikasnije informisanje zaposlenih u Nacionalnoj službi, unapređenje interne komunikacije između organizacionih jedinica i obezbeđivanje raspoloživosti informacija, opštih i pojedinačnih akata i druge relevantne dokumentacije koristi se Internet sajt.

VIII ZAVRŠNE ODREDBE

Član 44

Izmene i dopune ovog statuta vrše se po postupku za njegovo donošenje.

Član 45

Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Republičkog zavoda za tržište rada ("Službeni glasnik RS", br. 28/97 i 58/2002).

Član 46

Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".