PRAVILNIK
O OSTVARIVANJU PRAVA U OBLASTI SOCIJALNE ZAŠTITE NA PODRUČJU GRADA ČAČKA

("Sl. list grada Čačka", br. 1/2009)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim Pravilnikom, u skladu sa Odlukom o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka (u daljem tekstu: Odluka) bliže se reguliše postupak i uslovi za ostvarivanje osnovnih i proširenih prava utvrđenih Odlukom.

Građani grada Čačka ostvaruju prava utvrđena Odlukom na osnovu Socijalne karte stanovništva, kao i na osnovu pojedinačnih zahteva.

Sva prava utvrđena Odlukom građani grada Čačka ostvaruju u Centru za socijalni rad Čačak (u daljem tekstu: Centar).

Član 2

Ako je određivanjem socijalnog statusa utvrđeno da građanin može da ostvari neko pravo iz socijalne zaštite, dalji postupak za ostvarivanje tog prava vodiće se po službenoj dužnosti.

Po službenoj dužnosti sprovešće se i postupak ostvarivanja prava po predlogu stručnog tima Centra.

Član 3

Za utvrđivanje svog socijalnog statusa korisnik mora podneti sledeću dokumentaciju:

• dokaz o svom identitetu (fotokopija lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta) i za sve punoletne članove domaćinstva,

• izjavu o broju članova domaćinstva,

• uverenje o imovnom stanju u gradu Čačku i u mestu rođenja, i overenu izjavu da nema druge nepokretne imovine,

• potvrda škole ili fakulteta o redovnom školovanju za punoletne članove domaćinstva,

• izvode iz matične knjige rođenih za sve maloletne članove porodičnog domaćinstva, sa upisanim JMBG,

• uverenje od Nacionalne službe zapošljavanja za sebe i punoletne članove domaćinstva ako su nezaposleni ili dokaz o nezaposlenosti,

• dokaz o primanjima svakog člana domaćinstva u prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se zahtev podnosi i to:

- potvrda o primanjima za sve zaposlene članove domaćinstva

- potvrda o visini osnovice koja služi za obračunavanje poreza i doprinosa za članove domaćinstva koji privatno obavljaju delatnost

- uverenje o isplaćenim penzijama za članove domaćinstva koji su penzioneri.

Za ostvarivanje pojedinačnih prava iz Odluke korisnik mora priložiti i drugu potrebnu dokumentaciju u skladu sa Odlukom i ovim Pravilnikom.

Član 4

Za ostvarivanje svih osnovnih i proširenih prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti Grada, uzimaju se u obzir redovni mesečni prihodi osim: dečijeg dodatka, dodatka za pomoć i negu drugog lica i uvećanog dodatka za pomoć i negu, naknade za telesno oštećenje, primanja po osnovu nagrada i otpremnina za odlazak u penziju i primanja po osnovu učeničkog i studentskog standarda.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, dodatak za pomoć i negu drugog lica i uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica smatra se prihodom korisnika kod utvrđivanja učešća u troškovima usluga "Pomoć u kući".

OSNOVNA PRAVA

1. Pomoć u kući

Član 5

"Pomoć u kući" ima za cilj da pomogne staroj i invalidnoj osobi i njenoj porodici kroz pružanje socijalnih i zdravstvenih usluga u kući, čime se poboljšava kvalitet života starih i invalidnih osoba i povećava mogućnost zdravstvenih i socijalnih ustanova kao i lokalne zajednice da daju svoj doprinos kvalitetu života starih i invalidnih lica.

Član 6

Usluga "Pomoć u kući" može koristiti odraslo invalidno i staro lice u sopstvenom domu ukoliko postoje zdravstvene i socijalne indikacije za to ukoliko u domaćinstvu nema radno sposobnih članova.

Ukoliko potencijalni korisnik usluge "Pomoć u kući" živi sa radno sposobnim članovima usluge se mogu pružiti pod uslovom da porodica iz objektivnih razloga (zaposlenost) nije u mogućnosti da obezbedi takvu uslugu.

Usluge pomoći u kući pružaće se u skladu sa Programom "Pomoć u kući" Centra.

Član 7

Sredstva za "Pomoć u kući" obezbeđuju se iz budžeta grada Čačka, učešćem korisnika, učešćem srodnika, obezbeđenjem iz donacija i dr.

Član 8

Korisnici usluga su lica koja žive na gradskom području grada Čačka, a usluge se mogu pružati i van gradskog područja ukoliko postoje objektivne mogućnosti za pružanje ove vrste usluga.

Član 9

Korisniku se pružaju sledeće usluge:

• održavanje lične higijene

• održavanje higijene prostora u kome korisnik živi

• nabavka namirnica i kupovina lekova po dogovoru sa korisnikom

• priprema hrane

• plaćanje računa (sredstvima korisnika i dr.)

• zdravstveno vaspitni rad sa bolesnim licima

• kontrola vitalnih funkcija

• zakazivanje zdravstvenih pregleda, podizanja rezultata kao i pomoć prilikom odlaska i povratka kod lekara

• kontrola važnosti i ispravnosti medikamenata i praćenje pravilnog korišćenja istih

• pomoć pri korišćenju drugih servisnih usluga u zavisnosti od individualnih potreba korisnika.

Član 10

Lice koje želi "Pomoć u kući" podnosi zahtev Centru za socijalni rad na propisanom obrascu.

Za utvrđivanje prava na pomoć u kući korisnik mora podneti sledeće:

• potrebnu medicinsku dokumentaciju koja ukazuje da je licu neophodna tuđa pomoć

• dokaz o svom identitetu (fotokopiju lične karte sa upisanim JMBG i tačnom adresom prebivališta)

• dokaz o primanjima korisnika (potvrda o visini plate, penzije, dodatka za pomoć i negu drugog lica, osnovice za obračunavanje poreza i doprinosa ukoliko privatno obavlja delatnost) za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome se zahtev podnosi.

Lica koja nemaju mesečna primanja, pored dokumentacije iz prethodnog stava dostavljaju potvrdu nadležnog Fonda PIO i potvrde o primanjima srodnika (ukoliko imaju srodnike koji su po zakonu dužni da ih izdržavaju, a žive u zajedničkom domaćinstvu).

Član 11

O rešavanju zahteva za ostvarivanje prava i izboru korisnika odlučuje Stručni tim Centra, a u skladu sa brojem geronto-domaćica, vodeći računa o potrebama korisnika i očekivanoj efikasnosti intervencije.

Po potrebi tim će koristiti usluge i drugih stručnjaka postojećih institucija.

Ukoliko ima veći broj korisnika od broja geronto-domaćica korisnici koji ispunjavaju uslove ovog oblika zaštite biće na listi čekanja dok se ne steknu uslovi za uključivanje u Program.

Ostvarivanje ovog prava teče sve dok budu obezbeđena sredstva za tu namenu.

Član 12

Na osnovu zaključka Stručnog tima direktor Centra donosi rešenje o utvrđivanju prava na "Pomoć u kući".

Član 13

Rešenje o priznavanju prava na "Pomoć u kući" podleže preispitivanju jednom godišnje, najkasnije do 31.05. tekuće godine za sve korisnike koji su pravo ostvarili u prethodnoj godini.

Za korisnike koji učestvuju u plaćanju troškova visina učešća će se ponovo preispitivati na način i po postupku za ostvarivanje prava.

Član 14

"Pomoć u kući" obezbeđuje se korisnicima u trajanju od dva sata dnevno odnosno 40 sati mesečno sa mogućnošću preraspodele vremena u skladu sa potrebama korisnika.

Član 15

Cenu časa usluge za korisnike određuje Gradsko veće na predlog Centra jednom godišnje.

Član 16

Merila i kriterijumi za učešće korisnika i njihovih srodnika - obveznika izdržavanja u troškovima usluge "Pomoć u kući" utvrđuje se prema sledećoj tabeli:

CENZUSNE GRUPA

PRIMANJA
KORISNIKA U
ODNOSU NA NIVO
SOCIJALNE
SIGURNOSTI (NSS)

% UČEŠĆA
KORISNIKA U
ODNOSU NA
CENU ČASA
USLUGA

CENA ČASA
USLUGE

1

2

3

4

I

DO PRVOG NSS ZA POJEDINCA

 

0%

 

II

OD PRVOG DO DRUGOG NSS ZA POJEDINCA

 

5%

 

III

OD DRUGOG DO TREĆEG NSS ZA POJEDINCA

 

10%

 

IV

OD TREĆEG DO ČETVRTOG NSS ZA POJEDINCA

 

15%

 

V

OD ČETVRTOG DO PETOG NSS ZA POJEDINCA

 

20%

 

VI

OD PETOG DO ŠESTOG NSS ZA POJEDINCA

 

25%

 

VII

PREKO ŠESTOG NSS ZA POJEDINCA

 

50%

 

Član 17

Kao nivo socijalne sigurnosti korisnika uzima se minimalni nivo socijalne sigurnosti korisnika (NSS) koji se određuje svakog meseca rešenjem Ministarstva rada i socijalne politike, a primenjuje se onaj nivo koji je poznat u trenutku ostvarivanja prava.

U prihod korisnika uzimaju se redovna mesečna primanja za prethodna tri meseca u odnosu na mesec u kome ostvaruje pravo uključujući dodatak za negu i pomoć i uvećan dodatak za pomoć i negu drugog lica kao i naknada za telesno oštećenje.

Član 18

Učešće korisnika ili njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima usluge "Pomoć u kući" određuje se prema merilima i kriterijumima iz člana 16. ovog Pravilnika i prethodno se utvrđuje ugovorom zaključenim između korisnika i Centra za socijalni rad.

Obavezu učešća u troškovima iz stava 1. ovog člana korisnici izvršavaju uplatom na žiro račun Centra na osnovu zaključenog ugovora.

Član 19

Ukoliko korisnik prava na "Pomoć u kući" nema prihoda, a ima srodnike koji ne žive sa njim u porodici i koji su prema odredbama Porodičnog zakona dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće korisnika u troškovima usluge "Pomoć u kući" utvrđuje se primenom merila i kriterijuma iz člana 16. ovog Pravilnika, a najviše do cenzusne grupe preko šestog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca.

Član 20

Neposredne usluge definisane su individualnim planom pomoći koje pružaju geronto-domaćice.

Za obavljanje poslova geronto-domaćica predviđeni su sledeći uslovi:

• starost iznad 18 godina

• završena najmanje osnovna škola, a prednost pri angažovanju imaju lica sa srednjom stručnom spremom medicinske struke

• stručna kvalifikacija stečena na određenom kursu organizovanom u okviru Projekta ili kroz druga dokazana stečena iskustva.

Radom geronto-domaćica rukovodi koordinator geronto-domaćica koji za svoj rad odgovara direktoru Centra.

Član 21

Za svakog korisnika usluga otvara se lični dosije koji sadrži:

• zahtev sa svim ličnim podacima (socijalna anamneza)

• podaci o vrsti i visini primanja korisnika i podaci o primanjima srodnika ukoliko korisnik nema primanja

• zaključak tima

• ugovor o pružanju usluga

• evidencija pruženih usluga

• list praćenja korisnika

• rešenje o ostvarivanju prava.

Član 22

Obaveze korisnika usluga:

• prikazivanje zdravstvenog stanja i ostvarenih primanja

• korektno ponašanje prema izvršiocu posla

• obezbeđivanje minimuma uslova za obavljanje posla.

Član 23

Obaveze davaoca usluga:

• korektno odrađivanje radnih obaveza

• korektan odnos prema korisniku i srodnicima

• obaveštavanje korisnika usluga o izostanku usluge

• davanje radnika u zamenu za odsutnog kada je to moguće.

Član 24

Pružanje usluga pomoći u kući može da prestane:

• otkazom korisnika usluga

• otkazom davaoca usluga

• smrću korisnika usluga.

Otkazni rok je 8 dana.

Član 25

Centar može otkazati dalje pružanje usluga:

• ako ne postoji minimalni nivo higijensko - tehničkih uslova za pružanje usluga

• ukoliko je uočljivo da način negovanja bolesnika može da šteti zdravlju korisnika

• ukoliko se konstatuje prikrivanje informacija od strane korisnika ili srodnika koji su od uticaja na formiranje cena

• ukoliko se korisnik ili član domaćinstva nekorektno ponaša prema izvršiocu posla

• ukoliko dođe do promena u zdravstvenom stanju koje mogu ugrožavajuće delovati na izvršioca posla

• ukoliko se računi za izvršene usluge ne plaćaju u predviđenom roku u skladu sa ugovorom.

Član 26

Procenu i utvrđivanje nekih od navedenih razloga iz člana 25. vrši Stručni tim po prijavi izvršioca, a ukoliko ni na koji način nije moguće promeniti okolnosti pokreće se postupak za obustavu usluga.

2. Dnevni boravak

Član 27

Dnevni boravak se obezbeđuje samo licima iz člana 14. Odluke, i to invalidnoj deci počev od sedme godine života kao i odraslim licima u vremenu od 7 do 15,30 časova, svakog radnog dana u Školi za osnovno i srednje obrazovanje "1. Novembar" u Čačku.

Usluga dnevnog boravka u ovoj školi pružaće se do izgradnje namenskog objekta u kome će se vršiti usluge dnevnog zbrinjavanja.

Dnevni boravak iz prethodnog stava organizuje se samo u vreme trajanja školske godine.

U dnevnom boravku korisnicima se obezbeđuje ishrana, vaspitno-obrazovni rad, kulturno-zabavne, radne i rekreativne aktivnosti, prilagođene njihovim sposobnostima i mogućnostima Škole.

Član 28

Škola za osnovno i srednje obrazovanje "1. novembar" vršiće, za sada, izbor korisnika vodeći računa o mogućnostima Škole i potrebama invalidnih lica.

Član 29

Troškovi pružanja usluga dnevnog boravka padaju u celosti na teret budžeta Grada.

Član 30

Postupak za ostvarivanje prava za dnevni boravak sprovodiće Centar za socijalni rad po službenoj dužnosti na osnovu mišljenja stručnog tima o prioritetu i celishodnosti pružanja ovog vida socijalne zaštite kada se obezbedi objekat u kojem će se vršiti usluge dnevnog boravka.

3. Jednokratne pomoći

Član 31

Postupak za dodelu jednokratne pomoći sprovodi se na zahtev korisnika, na inicijativu drugih lica, organa ili organizacija.

Opravdanost zahteva ceni se na osnovu dokumentacije iz člana 3. ovog Pravilnika i neposrednih saznanja stručnog tima, a po potrebi i proverom na terenu.

Na predlog stručnog tima direktor Centra donosi rešenje o iznosu, odnosno obliku jednokratne pomoći.

Član 32

Licima iz člana 27. stav 2. Odluke može se na predlog stručnog tima odobriti jednokratna pomoć na osnovu otpusnog lista nadležnog organa, bez dokumentacije iz člana 3. ovog Pravilnika.

PROŠIRENA PRAVA

1. Delimična naknada troškova komunalnih usluga koje pruža lokalna samouprava

Član 33

Pravo na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga iz člana 29. Odluke imaju:

• domaćinstva korisnika prava na materijalno obezbeđenje porodice,

• hraniteljske porodice u kojima su smeštena deca bez roditeljskog staranja.

• porodice i pojedinci koji su na osnovu podataka iz socijalne karte bez prihoda ili njihovi prosečni prihodi u prethodna tri meseca iznose:

- za jednočlano domaćinstvo

do 10.000 dinara

- za dvočlano domaćinstvo

do 12.000 dinara

- za tročlano domaćinstvo

do 14.000 dinara

- za četvoročlano domaćinstvo

do 16.000 dinara

- za pet i višečlano domaćinstvo

do 18.000 dinara

Domaćinstva iz prethodnog stava mogu ostvariti ovo pravo pod uslovom da ne poseduju drugu nepokretnu imovinu osim stana u kome stanuju.

Član 34

Za utvrđivanje prava na naknadu troškova komunalnih usluga korisnik prilaže dokumentaciju iz člana 3. ovog Pravilnika i fotokopije knjižica komunalnih preduzeća čije usluge koristi.

Član 35

Delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga može ostvariti samo pojedinac ili porodica koji su kod javnih preduzeća koja pružaju komunalne usluge evidentirani kao korisnici usluga. Takođe ovo pravo mogu ostvariti pojedinci i porodice koji stanuju u objektima gde su kao korisnici evidentirani njihovi roditelji.

Član 36

Visinu delimične naknade troškova komunalnih usluga utvrđuje Gradsko veće jednom godišnje.

Član 37

Na osnovu prikupljenih i obrađenih podataka stručni tim Centra sačinjava spisak korisnika koji su ispunili uslove iz čl. 33. i dostavlja ga direktoru Centra radi donošenja rešenja o priznavanju prava na delimičnu naknadu troškova komunalnih usluga.

2. Besplatan obrok

Član 38

Pravo na besplatan obrok imaju pojedinac i porodica:

• korisnici prava na materijalno obezbeđenje,

• pojedinci i porodice koje ne ispunjavaju neki od uslova za ostvarivanje prava na materijalno obezbeđenje, a po oceni stručnog tima nalaze se u stanju socijalne potrebe.

Stanje socijalne potrebe utvrđuje se na osnovu socijalne karte ili drugih saznanja.

Član 39

Za ostvarivanje ostalih osnovnih i proširenih prava primenjivaće se neposredno Odluka o ostvarivanju prava u socijalnoj zaštiti iz nadležnosti grada Čačka.

Član 40

3. "Kuća na pola puta"

Centar za socijalni rad doneće poseban Pravilnik za privremeno stanovanje dece i omladine bez roditeljskog staranja "Kuća na pola puta" kada se obezbedi prostorni kapacitet i oprema za tu namenu.

Član 41

Rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženih lica regulisano je posebnim Pravilnikom.

Član 42

Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ostvarivanju prava u oblasti socijalne zaštite na teritoriji opštine Čačak ("Službeni list opštine Čačak" broj 3/2006 i 5/2007).

Član 43

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".