UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA MERA ZA KREDITIRANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE U 2009. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 18/2009)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program mera za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje u 2009. godini (u daljem tekstu: Program), koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Mere za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje odnose se na poljoprivredna gazdinstva koja su upisana u Registar poljoprivrednih gazdinstava (u daljem tekstu: Registar), u skladu sa Uredbom o Registru poljoprivrednih gazdinstava ("Službeni glasnik RS", broj 119/08 - u daljem tekstu: Uredba) i sprovode se prema Programu.

Član 3

Program sprovode Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) preko Podračuna Ministarstva - Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici, poslovnih banaka i Ministarstva finansija - Uprava za trezor (u daljem tekstu: Uprava).

Sredstva za namene iz člana 1. ove uredbe odobravaju se pod uslovima iz Uredbe i Programa, a koriste se na način koji se bliže uređuje ugovorom koji zaključuje ministar nadležan za poslove poljoprivrede sa Upravom i poslovnim bankama.

Sa bankama i Upravom ministar nadležan za poslove poljoprivrede zaključiće ugovor o međusobnim pravima i obavezama.

Član 4

Sredstva za sprovođenje ove uredbe obezbeđena su u budžetu Republike Srbije za 2009. godinu i sa Podračuna Ministarstva - Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici ("Službeni glasnik RS", broj 115/05), po osnovu vraćanja prethodno odobrenih kredita.

Član 5

Zahtevi za dugoročne kredite koji su podneti u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2008. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 31/08 i 44/08) i zahtevi za kratkoročne kredite koji su podneti u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Programa mera za subvencionisanje kamate za kratkoročno kreditiranje poljoprivredno prehrambene proizvodnje za 2008. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 23/08 i 84/08), a koji nisu rešeni, rešavaće se do 31. marta 2009. godine.

Član 6

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
MERA ZA KREDITIRANJE POLJOPRIVREDNE PROIZVODNJE U 2009. GODINI

 

I OSNOVNI CILJEVI MERA

Mere za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje u 2009. godini sprovodiće se tako što će se sredstva koristiti za kratkoročno i dugoročno kreditiranje registrovanih poljoprivrednih gazdinstava - fizičkih i pravnih lica.

Privremeni nosilac poljoprivrednog gazdinstva nema pravo podnošenja zahteva za kredit.

Kreditiranje registrovanih poljoprivrednih gazdinstava po ovom programu sprovodiće se preko poslovnih banaka kao administratora u delu sredstava koje obezbeđuje Republika Srbija - Ministarstvo.

Sredstva za ostvarivanje mera za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje po ovom programu obezbeđena su u budžetu Republike Srbije za 2009. godinu i na Podračunu Ministarstva - Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici (u daljem tekstu: Fond) obrazovanog za ovu namenu i koristiće se u skladu sa Programom i Odlukom o obrazovanju Fonda za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici ("Službeni glasnik RS", broj 115/05).

Sredstva doznačena Fondu za razvoj Republike Srbije i poslovnim bankama po osnovu otplate kredita odobrenih u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 45/04, 70/04 i 83/04), Uredbom o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2005. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 139/04, 10/05, 51/05 i 60/05), Uredbom o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2006. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 3/06) i Uredbom o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2007. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 73/07), osim sredstava utvrđenih članom 1. Uredbe o dopuni Uredbe o utvrđivanju Programa mera za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje za 2004. godinu ("Službeni glasnik RS", broj 70/04), Fond za razvoj Republike Srbije i poslovne banke uplaćivaće u korist računa Fonda i to narednog dana od dana uplate.

Ministarstvo u saradnji sa Upravom pratiće ostvarivanje Programa, administrirati i kontrolisati plasmane sa računa Fonda.

Utvrđuju se dva modela korišćenja sredstava za kreditiranje poljoprivrednih gazdinstava, a u cilju podsticanja razvoja poljoprivredne proizvodnje:

1) subvencionisanje kamate kod kratkoročnog kreditiranja poljoprivrednih gazdinstava - fizičkih lica;

2) dugoročno kreditiranje poljoprivredne i prehrambene proizvodnje i to poljoprivrednih gazdinstava - pravnih i fizičkih lica.

II PLANIRANI RASPORED SREDSTAVA

 

Namena

Iznos u dinarima

Kratkoročni krediti - budžet Republike Srbije

300.000.000

Dugoročni krediti - Podračun Ministarstva

3.000.000.000

 

III KORIŠĆENJE SREDSTAVA

1. Kratkoročno kreditiranje

Mere za subvencionisanje kamate za kratkoročno kreditiranje poljoprivredno-prehrambene proizvodnje za 2009. godinu sprovodi se radi unapređenja uslova na tržištu kredita koje odobravaju poslovne banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivrede, odnosno realizaciji tekućih i sezonskih poslova u poljoprivredno-prehrambenoj proizvodnji.

Sredstva za subvenciju kamate u skladu sa Programom odobravaju se korisnicima kredita po odobrenim kratkoročnim dinarskim kreditima poslovnih banaka, ukoliko su krediti namenjeni poljoprivrednoj, odnosno prehrambenoj proizvodnji, i to:

1) sa rokom vraćanja od tri, šest, devet i 12 meseci;

2) sa maksimalnom efektivnom kamatnom stopom: referentna kamatna stopa Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: NBS) + 1 (jedan) % na godišnjem nivou, bez valutne klauzule;

3) sa uslovom plaćanja kamate zajedno sa pripadajućom glavnicom po dospeću kredita;

4) kredit se odobrava u dinarima;

5) dokumentarno pravdanje korišćenja kredita.

Odobreni iznos kredita iznosi od 50.000 dinara do 700.000 dinara, a u zavisnosti od procene kreditne sposobnosti podnosioca zahteva za kredit.

Broj ostvarenih podsticaja iz ovog programa nije ograničen, a korisnik kredita može da ima samo jedan kredit u tečaju.

Sredstva za ostvarivanje mera subvencionisanja kamate za kratkoročno kreditiranje poljoprivredno-prehrambene proizvodnje po ovom programu obezbeđena su u budžetu Republike Srbije za 2009. godinu, Razdeo 14 - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, funkcija 420 - Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov, Ekonomska klasifikacija 451 Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama u iznosu od 17.314.000.000 dinara, od čega za Tržišne mere 13.350.000.000 dinara, a za subvencionisanje kamate za kratkoročno kreditiranje 300.000.000 dinara.

Ministarstvo u saradnji sa Upravom odobrava ostvarivanje podsticaja iz ovog programa, administrira i kontroliše plasmane sa računa Fonda.

Zahtev za odobrenje subvencija kratkoročnog kredita podnosi korisnik kredita, preko poslovne banke koja odobrava kredit.

Uprava utvrđuje ispunjenost uslova utvrđenih Programom i Uredbom i ako su ovi uslovi ispunjeni prebacuju se sredstva za subvencionisanje kamatnih stopa po odobrenim zahtevima sa namenskog računa Fonda na račune poslovnih banaka u roku od 30 dana od dana odobrenja.

Subvencija kamatne stope odobrene po Programu iznosi visina referentne kamate NBS minus 4%. Obračunata referentna kamatna stopa će biti jednaka referentnoj kamatnoj stopi koju je banka primenila u ugovoru o kreditu sa klijentom.

Poslovne banke će odmah pošto utvrde da korisnik kredita ispunjava uslove za traženi kredit u utvrđenom iznosu bez odlaganja proslediti zahtev za odobrenje subvencije u elektronskom obliku Upravi. Poslovne banke će puštati u tečaj kredit iz Programa najkasnije u roku od sedam dana po prijemu odobrenja.

Kontrolu namenskog korišćenja sredstava odobrenog kredita vrši Ministarstvo, u okviru svog delokruga, odnosno poslovna banka, u okviru svojih delatnosti.

Ukoliko se utvrdi da kredit nije namenski iskorišćen ili je delimično namenski iskorišćen, kredit se proglašava dospelim tako što se celokupna glavnica i pripadajuća redovna i zakonska zatezna kamata za ceo period korišćenja kredita naplaćuje od korisnika kredita, uključujući i ceo iznos subvencionisan od strane Ministarstva sa obračunatom zakonskom zateznom kamatom. Posle naplate ukupnog duga od korisnika poslovna banka prenosi Ministarstvu na namenski račun Fonda ukupan iznos kamate koji je subvencionisan zajedno sa zakonskom zateznom kamatom.

Uslovi i način odobravanja kratkoročnih kredita, prava i obaveze Ministarstva i poslovnih banaka, uslovi i način saradnje između Ministarstva, poslovnih banaka i Uprave definisaće se ugovorom.

Ukoliko korisnik kredita pre vremena otplati ostatak glavnice kredita poslovna banka će Ministarstvu izvršiti povraćaj dela unapred plaćene godišnje kamate za obračunski period koji nije pokriven korišćenjem kredita.

Sredstva iz ovog programa odobravaće se po redosledu podnošenja zahteva, a najviše do iznosa raspoloživih sredstava.

2. Dugoročno kreditiranje

Mere za dugoročno kreditiranje poljoprivredno-prehrambene proizvodnje u 2009. godini sprovode se radi unapređenja uslova na tržištu kredita koje odobravaju poslovne banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivredno-prehrambene proizvodnje.

Dugoročni krediti iz sredstava koja obezbeđuje Ministarstvo odobravaju se poljoprivrednim gazdinstvima - fizičkim i pravnim licima (privredna društva, preduzetnici, zemljoradničke zadruge i naučnoistraživačke organizacije) upisanim u Registar, preko poslovnih banaka kod kojih imaju otvorene namenske tekuće račune.

Privremeni nosilac poljoprivrednog gazdinstva nema pravo podnošenja zahteva za kredit.

Sredstva za učešće u skladu sa Programom odobravaju se korisnicima kredita, po odobrenim dugoročnim kreditima poslovnih banaka ukoliko su krediti namenjeni poljoprivrednoj, odnosno prehrambenoj proizvodnji (za investicije u osnovna sredstva u primarnoj i prehrambenoj proizvodnji osim kupovine zemljišta).

Ministarstvo za ove namene obezbeđuje 40% sredstava, a poslovne banke obezbeđuju 60% sredstava iz potencijala banke, u ukupnim izvorima finansiranja po svakom odobrenom zahtevu.

Ministarstvo u saradnji sa Upravom odobrava ostvarivanje sredstava iz Programa administrira i kontroliše plasmane iz stava 3. ovog poglavlja.

Zahtev za odobrenje sredstava u dugoročnom kreditiranju poljoprivredne i prehrambene proizvodnje podnosi korisnik kredita preko poslovne banke koja odobrava kredit. Uz zahtev se podnosi original ugovora o odobrenom dugoročnom kreditu parafiran od ugovornih strana.

Ministarstvo i Uprava utvrđuju ispunjenost uslova propisanih Programom i o tome elektronskim putem obaveštava banku i prebacuje sredstva po odobrenim zahtevima sa Podračuna Ministarstva - Fond za podsticanje razvoja poljoprivredne proizvodnje u Republici na račun poslovnih banaka.

Dugoročni krediti odobravaće se pod sledećim uslovima:

1) rok otplate glavnice kredita je pet godina posle isteka grejs perioda, osim za podizanje zasada vinove loze i zasada jezgrastih voćnih vrsta gde je rok otplate osam godina:

- korisnik kredita otplaćuje u prve tri godine deo kredita dobijen od banke, osim za podizanje višegodišnjih zasada gde je rok otplate prvih pet godina,

- korisnik kredita sredstva dobijena od Ministarstva otplaćuje nakon isteka perioda otplate kredita iz prethodnog stava, a najkasnije pet godina, osim za podizanje višegodišnjih zasada gde je rok otplate osam godina.

Rokovi otplate kredita detaljnije će biti regulisani pojedinačnim ugovorom o kreditu.

Ukupan rok otplate glavnice kredita ne može biti duži od pet, odnosno osam godina posle isteka grejs perioda;

2) efektivna kamatna stopa za deo kredita koji finansira banka, banka određuje u skladu sa aktima poslovne politike, a maksimalno šestomesečni EURIBOR + 8 % na godišnjem nivou.

Kamatna stopa se ne obračunava na deo kredita koji se finansira iz sredstava Ministarstva na ime učešća i ne naplaćuje se interkalarna kamata.

Visina i obračun kamatne stope na deo kredita koji odobrava banka preciznije će biti regulisani pojedinačnim ugovorom o kreditu, a u okvirima uspostavljenim Programom;

3) naplata kredita - banka vrši naplatu celokupnog kredita u skladu sa planovima otplate koji čini sastavni deo ugovora o kreditu, s tim što se povraćaj dela sredstava datih iz sredstava Ministarstva na ime dugoročnog kredita uplaćuje na poseban račun Fonda (840-1305721-19);

4) primena valutne klauzule utvrđivanje iznosa kredita i otplatnih anuiteta u evrima, sa obavezom korisnika da dospele anuitete plaća u dinarskoj protivvrednosti, po srednjem zvaničnom kursu Narodne banke Srbije koji važi na dan plaćanja;

5) odloženi rok vraćanja glavnice iznosi do 12 meseci osim kada se krediti odobravaju za podizanje višegodišnjih zasada gde odloženi rok plaćanja iznosi do tri godine:

- za vreme odloženog roka vraćanja glavnice kredita, obračunava se i naplaćuje kamata i provizija na bančina sredstva;

6) otplata kredita vrši se u jednakim mesečnim, tromesečnim, šestomesečnim, devetomesečnim ili godišnjim anuitetima, izraženim u evrima, prema planu otplate koji se prilaže uz ugovor o kreditu i čini njegov sastavni deo, uplatom dinarske protivvrednosti svake rate obračunate po srednjem zvaničnom kursu NBS koji važi na dan plaćanja, u roku od pet dana od isteka dospeća rate;

- prevremena otplata kredita nije dozvoljena godinu dana od puštanja kredita u tečaj.

Dozvoljena je delimična prevremena otplata kredita, ali samo u srazmernom iznosu otplate duga i prema banci i prema Ministarstvu;

7) najmanji iznos sredstava po ugovoru o kreditu je 5.000 evra, a najveći 300.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po srednjem zvaničnom kursu NBS;

8) sredstva obezbeđenja kredita - za obezbeđenje naplate dospelih potraživanja po ugovorima o kreditu, korisnik kredita je dužan da u korist banke i ministarstva zasnuje i preda sve realne instrumente obezbeđenja u srazmeri najmanje 1:1,2 (odnos ukupnog iznosa kredita sa redovnom kamatom, prema tržišnoj vrednosti stvari, koju procenjuje nadležna poreska uprava ili sudski veštak odgovarajuće struke). Ukoliko realni instrumenti obezbeđenja prevazilaze po vrednosti navedenu srazmeru, isti će se prihvatiti ukoliko je ponuđen od strane korisnika kredita.

Dugoročni kredit ne može ostvariti:

1) poljoprivredno gazdinstvo - fizičko i pravno lice koje ima dugoročni kredit u tečaju po uredbi iz 2004, 2005, 2006, 2007. i 2008. godine, o čemu će dati pisanu izjavu pri podnošenju zahteva za kredit ili koje nije izmirilo sve obaveze po kratkoročnom kreditu odobrenom u 2004, 2005, 2006. i 2007. godini;

2) povezano lice u smislu člana 34. Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", broj 125/04), ukoliko je neko od njih koristilo dugoročni kredit u 2004, 2005, 2006. i 2007. godini;

3) poljoprivredno gazdinstvo koje nije osiguralo predmet kreditiranja kod osiguravajućih društava i polisu osiguranja vinkulirao u korist banke i Ministarstva i dostavilo dokaz o uplati premije osiguranja, u skladu sa polisom.

Korisnik kredita se obavezuje da obezbedi da se premija osiguranja plaća redovno za sve vreme važenja ovog kredita i o tome banci uredno dostavlja dokaz.

Ako se utvrdi da ova tri uslova nisu ispunjena Ministarstvo će tražiti povraćaj celokupnog iznosa kredita sa obračunatom redovnom i zateznom kamatom na ceo iznos kredita (sredstva banke i Ministarstva).

Korisnik kredita koji ne bude redovno izmirivao obaveze po ovom kreditu njegovo poljoprivredno gazdinstvo će biti stavljeno u pasivan status od strane Ministarstva.

Korisnik kredita može da ostvari učešće u kreditu iz Programa samo po jednom kreditu.

Uslovi i način odobravanja dugoročnih kredita, kao i prava i obaveze Ministarstva, poslovnih banaka i Uprave regulisaće se posebnim ugovorom.

IV DINAMIKA TROŠENJA SREDSTAVA

Dinamika trošenja sredstava predviđenih Programom vršiće se u skladu sa dinamikom priliva sredstava po osnovu vraćanja prethodno odobrenih kredita.

V IZVEŠTAJ O ODOBRAVANJU I KORIŠĆENJU SREDSTAVA

Ministarstvo će Vladi podneti godišnji izveštaj o odobravanju i korišćenju sredstava po Programu.