ZAKLJUČAK
O USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA ODRASLIH

("Sl. glasnik RS", br. 21/2009)

1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji, za period 2009-2010. godina, koji je odštampan uz ovaj zaključak i čini njegov sastavni deo.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

AKCIONI PLAN
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI,
ZA PERIOD 2009-2010. GODINA

 

1. Uvod

Vlada je, na sednici od 28. januara 2006. godine, usvojila Strategiju razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Strategija).

Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Akcioni plan), utvrđuju se mere i aktivnosti za ostvarivanje prioriteta i ciljeva postavljenih Strategijom i to za period od dve godine: 2009-2010. godina. Takođe, Akcioni plan sadrži i indikatore za praćenje rezultata (faznih i finalnih) i procenu ukupne uspešnosti njegove realizacije.

Kao i prilikom izrade Strategije, tako su i prilikom izrade Akcionog plana, kao jedna od polaznih osnova uvažavana sledeća međunarodna dokumenta u oblasti obrazovanja i učenja odraslih:

- Hamburška deklaracija o učenju odraslih, UNESCO (Fifth International Conference on Adult Education/Confintea V/, "Adult Learning: A Key for the Twenty-First Century", A UNESCO Conference in Cooperation with International Partner, Hamburg, Germany, 14-18 July 1997);

- Memorandum o doživotnom učenju Evropske komisije (A Memorandum on lifelong learning, Commission of the European Communities, Brussels, 2000);

- Dakarski okvir delovanja - Obrazovanje za sve (Dakar Framework for Action, "Education for All: Meeting our Collective Commitments", Dakar, 2000);

- Evropski prostor doživotnog učenja (Communication from the Commission, Making a Education area of Lifelong learning a Reality, 21 November 2001, ED DG for Employment and Social Affairs, Comm (2001), 678 Final);

- Kopenhagenška deklaracija (Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training "The Copenhagen Declaration", 2002);

- Dekada obrazovanja za održivi razvoj (UN Decade of Education for Sustainable Development, Resolution of the 65th General Meeting of the German Commission for UNESCO (DUK), Bonn, 7th July 2005.

Sadržajem Akcionog plana uvažavane su mere i aktivnosti koje se odnose na obrazovanje odraslih, a koje su sastavni delovi akcionih planova namenjenih ostvarivanjima drugih strategija koje je, takođe, usvojila Vlada (koje se odnose na zapošljavanje i strategiju privrednog razvoja). Pre svega je reč o sledeća dva akciona plana:

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za period 2006-2008. godina;

- Akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije privrednog razvoja Republike Srbije, 2006-2012. godina.

Mere i aktivnosti u Akcionom planu utvrđene su i na osnovu određenih statističkih pokazatelja i iskazanih preporuka. Između ostalih, posebna pažnja je posvećena podacima o pismenosti i školskoj spremi stanovništva u Republici Srbiji, na osnovu poslednjeg popisa stanovništva, obavljenog 2002. godine.1 Na taj način je prilikom planiranja uzimano u obzir da i pored tendencije smanjivanja udela broja nepismenih u ukupnom stanovništvu (od 10 godina i starijih), on iznosi 3,5%.2 Ovom valja pridodati i podatak da građani stariji od 15 godina, koji imaju nepotpunu osnovnu školu (od prvog do trećeg razreda osnovne škole, zatim od četvrtog do sedmog), kao i potpuno osnovno obrazovanje, čine 45,8% populacije Republike Srbije.3 Reč je o stanovništvu koje nema zanimanje.

Kada se nivo obrazovanja dovede u vezu sa nezaposlenošću, pored niza drugih podataka nalaze se i oni koji pokazuju da je stopa nezaposlenosti najveća kod osoba sa srednjim nivoom obrazovanja (24,2%), kao i kod onih sa osnovnim obrazovanjem (21,0%).4

Rezultati Ankete o životnom standardu iz 2002. godine pokazuju da je 69% siromašnog stanovništva u Republici Srbiji sa završenom osnovnom ili nedovršenom srednjom školom. Među osobama sa visokim obrazovanjem taj procenat je znatno niži i iznosi 2%.5 Upravo iz ovih podataka autori "Prvog izveštaja o implementaciji Strategije za smanjenje siromaštva u Srbiji" izvode zaključak o značaju obrazovanja za smanjenje siromaštva u našoj zemlji.

Taj zaključak je još više naglašen u "Drugom izveštaju o implementaciji SSS u Srbiji - Prvi nacrt", u kome se kaže: "Ako bi se ostvarila Strategija razvoja obrazovanja odraslih bila bi jedan od najefikasnijih instrumenata za smanjenje siromaštva u Srbiji, jer su delovi populacije čije obrazovanje je predviđeno tim dokumentom izvor i klasičnog i novog siromaštva."6

Značaj obrazovanja odraslih naglašen je i u drugim brojnim dokumentima i materijalima koji su od strateškog značaja za Republiku Srbiju. Ova činjenica se odrazila i na osnovno opredeljenje prilikom izrade Akcionog plana, da se obrazovanje odraslih posmatra kao instrument i društvenog i ličnog razvoja.

Kao što je Strategija razvoja obrazovanja odraslih kompatibilna sa Strategijom razvoja stručnog obrazovanja u Republici Srbiji, tako je i ovaj plan tesno povezan sa Akcionom planom za realizaciju Strategije razvoja stručnog obrazovanja.

Pod obrazovanjem odraslih u Akcionom planu se, kao i u Strategiji, podrazumeva društvena delatnost i proces zadovoljavanja obrazovnih potreba odraslih ljudi bez obzira na institucionalnu organizaciju, sadržaj, nivo i korišćene metode. U operativnom i praktičnom smislu obrazovanje odraslih obuhvata "sve formalne i neformalne oblike obrazovanja namenjene starijim od 18 godina koji nemaju status učenika, odnosno studenta".7

Akcionim planom definišu se četiri osnovna prioriteta, koji predstavljaju "optimalni minimum" za uspostavljanje savremenog i efikasnog sistema obrazovanja odraslih. Ti prioriteti su sledeći:

1. dalji razvoj zakonske, konceptualne, strateške, organizacione i institucionalne osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih;

2. formiranje organizacione i kadrovske osnove za uspostavljanje distribucije nadležnosti i odgovornosti za obrazovanje odraslih među relevantnim ministarstvima;

3. stvaranje osnova za i podsticanje razvoja raznovrsnih programskih opcija, uz unapređivanje dostupnosti obrazovanja odraslih;

4. dalji razvoj finansijske i sistemske osnove za unapređivanje kapaciteta i kvaliteta obrazovanja i obuke odraslih.

Među nosiocima aktivnosti za sprovođenje Akcionog plana naveden je veliki broj aktera, čime je, između ostalog, proklamovano i podržano socijalno partnerstvo u razvoju obrazovanja odraslih u Republici Srbiji.

_______________________________
1 Biljana Stanković, "Obrazovne karakteristike stanovništva", u "Stanovništvo i domaćinstva Srbije prema popisu 2002. godine", Goran Panev (ur), Republički zavod za statistiku, Institut društvenih nauka, Centar za demografska istraživanja, Društvo demografa Srbije, Beograd, 2006, str. 155-178.
2 Ibidem, str. 155.
3 Ibidem, str. 170.
4 Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za period 2006-2008, str. 8.
5 Prvi izveštaj o implementaciji Strategije za smanjenje siromaštva u Srbiji, Vlada Republike Srbije, 2005, str. 68.
6 "Drugi izveštaj o implementaciji SSS u Srbiji - Prvi nacrt", http://www.prsp.sr.gov.yu/vest.jsp?id=265
7Strateški pravci u razvoju obrazovanja odraslih, Ministarstvo prosvete i sporta, Beograd, 2002, str. 314.

2. Mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije, za period 2009-2010. godina

 

Prioritet

Ciljevi

Konkretne mere i aktivnosti

Indikatori

Nosioci aktivnosti i nadležni organi i organizacije

Učesnici

Vremenski okvir

Prioritet 1:
Dalji razvoj zakonske, konceptualne, strateške, organizacione i institucionalne osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih

• Izrada zakonodavne, konceptualne i strateške osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih

• Izrada organizacione i institucionalne osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih

1. Izrada zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada Saveta

Uspostavljena zakonska osnova za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

Nacionalni savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih funkcioniše

MP

MF, MRSP MERR, NSSO, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, NPS, SES

2009-2010.

 

 

2. Priprema i usvajanje Strategije razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih

Usvojena Strategija razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih

MP

MF, MRSP; MERR, reprezentativna UP, NSSO, PK, NPS, SES

2009.

 

 

3. Unapređenje zakonske regulative za rad lokalnih saveta za zapošljavanje radi proširivanja delatnosti u području obrazovanja odraslih i razvoja ljudskih resursa

Unapređena zakonska regulativa za rad lokalnih saveta za zapošljavanje radi proširivanja delatnosti u području obrazovanja odraslih i razvoja ljudskih resursa

MP, organi jedinica lokalne samouprave

MF, MRSP MERR, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, SES

2009-2010.

 

• Unapređivanje zakonske regulative u pogledu doživotnog učenja

4. Priprema i donošenje Zakona o obrazovanju odraslih i odgovarajućih podzakonskih akata

Donet Zakon o obrazovanju odraslih, kao i odgovarajuća podzakonska akta

MP

MF, MRSP MERR, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, NSSO

2009.

Prioritet 2:
Formiranje organizacione i kadrovske osnove za uspostavljanje distribucije nadležnosti i odgovornosti za obrazovanje odraslih među odgovarajućim ministarstvima

• Razvoj kapaciteta za upravljanje i podršku obrazovanju odraslih

5. Sistematizovani poslovi iz oblasti obrazovanja odraslih u Ministarstvu prosvete, kao i u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja.

Efekti realizovanih aktivnosti iz oblasti obrazovanja odraslih

MP, MERR

 

2009.

 

• Unapređivanje modela i mehanizama finansiranja programa obrazovanja odraslih

6. Predlog izmena modela finansiranja i finansijskog upravljanja institucijama i programima obrazovanja odraslih (veza IV, 16)

Efekti aktivnosti i rada institucija finansiranih po unapređenom modelu

MP, MERR

 

2009.

Prioritet 3:
Unapređivanje dostupnosti obrazovanja odraslih, kroz razvoj standarda za institucije i programe, predviđa uvažavanje standarda koji se odnose na uključivanje u obrazovanje marginalizovanih grupa

• Stvaranje široke mreže institucija i organizacija za obrazovanje odraslih

7. Formiranje standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljanje procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

Definisani i promovisani standardi za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljena procedura akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

MP

NSSO, Centar za akreditaciju, reprezentativna UP

Druga polovina 2009 - prva polovina 2010.

 

 

8. Monitoring i konsolidacija standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

Sproveden monitoring i konsolidovani standardi za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

Standardi i procedura u funkciji

Centar za akreditaciju

 

2010.

 

 

9. Formiranje tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada centara

Tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih formirana i otpočela sa radom

Tri nova centra ostvaruju kontinuiranu delatnost u oblasti obrazovanja odraslih

MP, Centar za akreditaciju

lokalni saveti za zapošljavanje

2009-2010.

 

• Stvaranje preduslova za razvoj i razvoj savremenih programa osnovnog obrazovanja odraslih: programa pripreme za ispunjenje standarda osnovnog opšteg obrazovanja i integrisanih (radno orijentisanih) programa osnovnog obrazovanja i obuke

10. Razvijanje regionalnih planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih, kao deo funkcionalizacije obrazovanja odraslih

Razvijeni regionalni planovi opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih

MP

MOiS, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Lokalni saveti za zapošljavanje

2009.

 

 

11. Sprovođenje regionalnih planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih

Opismenjavanje i osnovno obrazovanje odraslih se realizuje na osnovu regionalnih planova

MP

MOiS, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

2010. i dalje

 

 

12. Razvijanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i testova za proveru njihove ispunjenosti

Razvijeni i promovisani standardi osnovnog obrazovanja odraslih

Napravljeni testovi za proveru ispunjenosti standarda osnovnog obrazovanja odraslih

Zavod za vrednovanje kvaliteta, MP

 

2009. i dalje

 

 

13. Razvoj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i ogledna realizacija programa

Razvijeni i promovisani programi pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih

Otpočeta faza ogledne realizacije programa

Realizovan veći broj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih

MP, ZUOV

 

2009. i dalje

 

 

14. Razvoj metodologije za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (programi funkcionalnog osnovnog obrazovanja) i otpočinjanje njihove realizacije

Razvijena metodologija za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (2009)

Otpočeta faza ogledne realizacije programa Realizovan veći broj integrisanih (radno orijentisanih) programa osnovnog obrazovanja odraslih

MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

 

2009-2010.

 

• Razvoj programa stručnog obrazovanja i obuke: programa inicijalnog stručnog obrazovanja, programa za tržište rada (sa programima ključnih kompetencija/personalnih kvalifikacija), programa kontinuiranog obrazovanja i programa obrazovanja za zaštitu životne sredine i održivi razvoj

15. Razvoj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada, uspostavljanje prognoza na tržištu rada, potreba poslodavaca i planova razvoja obrazovnih institucija

Razvijen i realizovan veći broj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih, projektovanih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada

Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, MP

MERR, reprezentativna UP, NSSO

2009. i dalje

Prioritet 4:
Dalji razvoj finansijske i sistemske osnove za unapređivanje kapaciteta i kvaliteta obrazovanja i obuke odraslih

• Uspostavljanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih

16. Razvijanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih i projektovanje procedure uspostavljanja njegovog funkcionisanja

Razvijen i uspostavljen sistem finansiranja obrazovanja odraslih

MF, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

MP

2009.

 

• Utvrđivanje standarda obrazovanja i obuka odraslih

17. Razvijanje standarda za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastave; ocenjivanja i evaluacije, monitoring i konsolidacija standarda

Razvijeni i promovisani standardi za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastavu; ocenjivanje i evaluaciju

Obavljen monitoring standarda i nakon konsolidacije standardi stavljeni u funkciju

NSSO, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

Centar za akreditaciju

2009-2010.

 

• Uspostavljanje sistema akreditacije i sertifikacije

18. Formiranje Centra :za akreditaciju nosilaca programa i programa

Formiran Centar za akreditaciju nosilaca programa i programa i otpočeo sa radom

MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

reprezentativna UP, MERR

2009.

 

 

19. Razvijanje metodologije za akreditaciju programa obrazovanja odraslih i procedure za akreditaciju, monitoring i konsolidacija metodologije i procedure

Razvijena metodologija za akreditaciju nosilaca programa i programe

Obavljen monitoring metodologije i procedure akreditacije i izvršena konsolidacija

Centar za akreditaciju

reprezentativna UP, MERR, NSZ

2009-2010.

 

 

 

Akreditovan određeni broj programa

 

 

 

 

• Uspostavljanje sistema za kontrolu kvaliteta u oblasti obrazovanja i obuka odraslih

20. Izrada metodologije za evaluaciju, odnosno formalnu procenu realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke

Napravljena metodologija za evaluaciju realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke

MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

MERR

2010.

 

 

21. Sistematsko sprovođenje evaluacije, odnosno formalne procene realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke

Evaluacija se sistematski ostvaruje

Zavod za vrednovanje kvaliteta, MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

 

2010.

 

• Formiranje organizaciono-institucionalne i kadrovske osnove sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih

22. Razvijanje sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih i osnivanje centara za savetovanje i vođenje u 5 + 3 centra za kontinuirano obrazovanje odraslih

Razvijen sistem savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih, obavljen monitoring i konsolidacija

Osnovani centri za savetovanje i vođenje u oblasti obrazovanja i učenja odraslih u pet plus tri centara za kontinuirano obrazovanje odraslih, koji su u funkciji

MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih

MERR

2009-2010.

 

3. Procena potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju aktivnosti predviđenih Strategijom

 

Elementi iz Akcionog plana

Procena potrebnih finansijskih sredstava izražena u evrima

Priprema i ogledna realizacija 2009.

Funkcionisanje 2010.

1. Izrada zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada tog saveta

9.585

12.7808

2. Priprema i usvajanje Strategije razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih

4.1009

 

3. Izrada zakonske regulative za osnivanje lokalnih saveta za razvoj ljudskih resursa i uspostavljanje lokalnih saveta za razvoj ljudskih resursa (pet plus pet)

7.100

7.500

4. Priprema i donošenje zakona o obrazovanju odraslih i odgovarajućih podzakonskih akata

2.0009

 

5. Formiranje grupe za obrazovanje odraslih u Ministarstvu prosvete, kao i u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja

Moguća preraspodela postojećih kadrova
(2 grupe x 3 osobe)

6. Izrada modela i strategije finansijskog upravljanja institucijama i programima obrazovanja odraslih (veza IV, 16)

6.637

 

7. Formiranje standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljanje procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

5.850

 

8. Monitoring i konsolidacija standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih

 

4.600

9. Formiranje tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada centara

108.49310

15.200

10. Razvijanje planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih

12.600

 

11. Sprovođenje planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih

 

53.800

12. Razvijanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i testova za proveru njihove ispunjenosti

30.381

 

13. Razvoj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i ogledna realizacija programa

75.911

43.400

14. Razvoj metodologije za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (programi funkcionalnog osnovnog obrazovanja) i otpočinjanje njihove realizacije

38.250

103.000

15. Razvoj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada i njihova kontinuirana realizacija

48.750

61.023

16. Razvijanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih i projektovanje procedure uspostavljanja njegovog funkcionisanja

3.600

 

17. Razvijanje standarda za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastavu; ocenjivanje i evaluaciju, monitoring i konsolidaciju standarda

19.125

13.500

18. Formiranje centra za akreditaciju nosilaca programa i programa

30.80010

50.100

19. Razvijanje metodologije za akreditaciju programa obrazovanja odraslih i procedure za akreditaciju, monitoring i konsolidacija metodologije i procedure

7.650

5.400

20. Izrada metodologije za evaluaciju, odnosno formalnu procenu realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke

 

20.400

21. Sistematsko sprovođenje evaluacije, odnosno formalne procene realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke

 

18.300

22. Razvijanje sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih i osnivanje centara za savetovanje i vođenje u 5 + 3 centra za kontinuirano obrazovanje odraslih

78.750

93.000

Ukupna procena potrebnih finansijskih sredstava

489.582

502.003

_____________
8 Procena potrebnih finansijskih sredstava za izradu zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada NSSO-a, u istom iznosu, navedena je i u Akcionom planu za sprovođenje Strategije razvoja stručnog obrazovanja u Republici Srbiji, s obzirom da je reč o telu čija delatnost pokriva i oblast stručnog obrazovanja i oblast obrazovanja odraslih. Reč je dakle o istim, a ne o dodatnim sredstvima.
9 Sredstva se obezbeđuju iz IPA 2007.
10 Sredstva potrebna za dalji rad predviđena su iz sopstvenih izvora.

Skraćenice

MP - Ministarstvo prosvete
MRSP - Ministarstvo rada i socijalne politike
MERR - Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja
MNTR - Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj
NPS - Nacionalni prosvetni savet
NSSO - Nacionalni savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (predlog da se osnuje)
MF - Ministarstvo finansija
UP - Unija poslodavaca
PK - Privredna komora
NSZ - Nacionalna služba za zapošljavanje
ZUOV - Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja
MOS - Ministarstvo omladine i sporta
SES - Socijalno-ekonomski savet Republike Srbije