ZAKLJUČAKO USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA ODRASLIH("Sl. glasnik RS", br. 21/2009) |
1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji, za period 2009-2010. godina, koji je odštampan uz ovaj zaključak i čini njegov sastavni deo.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
AKCIONI PLAN
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE RAZVOJA OBRAZOVANJA ODRASLIH U REPUBLICI SRBIJI,
ZA PERIOD 2009-2010. GODINA
Vlada je, na sednici od 28. januara 2006. godine, usvojila Strategiju razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Strategija).
Akcionim planom za sprovođenje Strategije razvoja obrazovanja odraslih u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Akcioni plan), utvrđuju se mere i aktivnosti za ostvarivanje prioriteta i ciljeva postavljenih Strategijom i to za period od dve godine: 2009-2010. godina. Takođe, Akcioni plan sadrži i indikatore za praćenje rezultata (faznih i finalnih) i procenu ukupne uspešnosti njegove realizacije.
Kao i prilikom izrade Strategije, tako su i prilikom izrade Akcionog plana, kao jedna od polaznih osnova uvažavana sledeća međunarodna dokumenta u oblasti obrazovanja i učenja odraslih:
- Hamburška deklaracija o učenju odraslih, UNESCO (Fifth International Conference on Adult Education/Confintea V/, "Adult Learning: A Key for the Twenty-First Century", A UNESCO Conference in Cooperation with International Partner, Hamburg, Germany, 14-18 July 1997);
- Memorandum o doživotnom učenju Evropske komisije (A Memorandum on lifelong learning, Commission of the European Communities, Brussels, 2000);
- Dakarski okvir delovanja - Obrazovanje za sve (Dakar Framework for Action, "Education for All: Meeting our Collective Commitments", Dakar, 2000);
- Evropski prostor doživotnog učenja (Communication from the Commission, Making a Education area of Lifelong learning a Reality, 21 November 2001, ED DG for Employment and Social Affairs, Comm (2001), 678 Final);
- Kopenhagenška deklaracija (Declaration of the European Ministers of Vocational Education and Training, and the European Commission, convened in Copenhagen on 29 and 30 November 2002, on enhanced European cooperation in vocational education and training "The Copenhagen Declaration", 2002);
- Dekada obrazovanja za održivi razvoj (UN Decade of Education for Sustainable Development, Resolution of the 65th General Meeting of the German Commission for UNESCO (DUK), Bonn, 7th July 2005.
Sadržajem Akcionog plana uvažavane su mere i aktivnosti koje se odnose na obrazovanje odraslih, a koje su sastavni delovi akcionih planova namenjenih ostvarivanjima drugih strategija koje je, takođe, usvojila Vlada (koje se odnose na zapošljavanje i strategiju privrednog razvoja). Pre svega je reč o sledeća dva akciona plana:
- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za period 2006-2008. godina;
- Akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije privrednog razvoja Republike Srbije, 2006-2012. godina.
Mere i aktivnosti u Akcionom planu utvrđene su i na osnovu određenih statističkih pokazatelja i iskazanih preporuka. Između ostalih, posebna pažnja je posvećena podacima o pismenosti i školskoj spremi stanovništva u Republici Srbiji, na osnovu poslednjeg popisa stanovništva, obavljenog 2002. godine.1 Na taj način je prilikom planiranja uzimano u obzir da i pored tendencije smanjivanja udela broja nepismenih u ukupnom stanovništvu (od 10 godina i starijih), on iznosi 3,5%.2 Ovom valja pridodati i podatak da građani stariji od 15 godina, koji imaju nepotpunu osnovnu školu (od prvog do trećeg razreda osnovne škole, zatim od četvrtog do sedmog), kao i potpuno osnovno obrazovanje, čine 45,8% populacije Republike Srbije.3 Reč je o stanovništvu koje nema zanimanje.
Kada se nivo obrazovanja dovede u vezu sa nezaposlenošću, pored niza drugih podataka nalaze se i oni koji pokazuju da je stopa nezaposlenosti najveća kod osoba sa srednjim nivoom obrazovanja (24,2%), kao i kod onih sa osnovnim obrazovanjem (21,0%).4
Rezultati Ankete o životnom standardu iz 2002. godine pokazuju da je 69% siromašnog stanovništva u Republici Srbiji sa završenom osnovnom ili nedovršenom srednjom školom. Među osobama sa visokim obrazovanjem taj procenat je znatno niži i iznosi 2%.5 Upravo iz ovih podataka autori "Prvog izveštaja o implementaciji Strategije za smanjenje siromaštva u Srbiji" izvode zaključak o značaju obrazovanja za smanjenje siromaštva u našoj zemlji.
Taj zaključak je još više naglašen u "Drugom izveštaju o implementaciji SSS u Srbiji - Prvi nacrt", u kome se kaže: "Ako bi se ostvarila Strategija razvoja obrazovanja odraslih bila bi jedan od najefikasnijih instrumenata za smanjenje siromaštva u Srbiji, jer su delovi populacije čije obrazovanje je predviđeno tim dokumentom izvor i klasičnog i novog siromaštva."6
Značaj obrazovanja odraslih naglašen je i u drugim brojnim dokumentima i materijalima koji su od strateškog značaja za Republiku Srbiju. Ova činjenica se odrazila i na osnovno opredeljenje prilikom izrade Akcionog plana, da se obrazovanje odraslih posmatra kao instrument i društvenog i ličnog razvoja.
Kao što je Strategija razvoja obrazovanja odraslih kompatibilna sa Strategijom razvoja stručnog obrazovanja u Republici Srbiji, tako je i ovaj plan tesno povezan sa Akcionom planom za realizaciju Strategije razvoja stručnog obrazovanja.
Pod obrazovanjem odraslih u Akcionom planu se, kao i u Strategiji, podrazumeva društvena delatnost i proces zadovoljavanja obrazovnih potreba odraslih ljudi bez obzira na institucionalnu organizaciju, sadržaj, nivo i korišćene metode. U operativnom i praktičnom smislu obrazovanje odraslih obuhvata "sve formalne i neformalne oblike obrazovanja namenjene starijim od 18 godina koji nemaju status učenika, odnosno studenta".7
Akcionim planom definišu se četiri osnovna prioriteta, koji predstavljaju "optimalni minimum" za uspostavljanje savremenog i efikasnog sistema obrazovanja odraslih. Ti prioriteti su sledeći:
1. dalji razvoj zakonske, konceptualne, strateške, organizacione i institucionalne osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih;
2. formiranje organizacione i kadrovske osnove za uspostavljanje distribucije nadležnosti i odgovornosti za obrazovanje odraslih među relevantnim ministarstvima;
3. stvaranje osnova za i podsticanje razvoja raznovrsnih programskih opcija, uz unapređivanje dostupnosti obrazovanja odraslih;
4. dalji razvoj finansijske i sistemske osnove za unapređivanje kapaciteta i kvaliteta obrazovanja i obuke odraslih.
Među nosiocima aktivnosti za sprovođenje Akcionog plana naveden je veliki broj aktera, čime je, između ostalog, proklamovano i podržano socijalno partnerstvo u razvoju obrazovanja odraslih u Republici Srbiji.
_______________________________
1 Biljana Stanković, "Obrazovne karakteristike stanovništva", u "Stanovništvo i domaćinstva Srbije prema popisu 2002. godine", Goran Panev (ur), Republički zavod za statistiku, Institut društvenih nauka, Centar za demografska istraživanja, Društvo demografa Srbije, Beograd, 2006, str. 155-178.
2 Ibidem, str. 155.
3 Ibidem, str. 170.
4 Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za period 2006-2008, str. 8.
5 Prvi izveštaj o implementaciji Strategije za smanjenje siromaštva u Srbiji, Vlada Republike Srbije, 2005, str. 68.
6 "Drugi izveštaj o implementaciji SSS u Srbiji - Prvi nacrt", http://www.prsp.sr.gov.yu/vest.jsp?id=265
7Strateški pravci u razvoju obrazovanja odraslih, Ministarstvo prosvete i sporta, Beograd, 2002, str. 314.
2. Mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije, za period 2009-2010. godina
Prioritet |
Ciljevi |
Konkretne mere i aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti i nadležni organi i organizacije |
Učesnici |
Vremenski okvir |
|
Prioritet 1: |
• Izrada zakonodavne, konceptualne i strateške osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih • Izrada organizacione i institucionalne osnove za uspostavljanje efikasnih načina participacije socijalnih partnera u obrazovanju odraslih |
1. Izrada zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada Saveta |
Uspostavljena zakonska osnova za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih Nacionalni savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih funkcioniše |
MP |
MF, MRSP MERR, NSSO, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, NPS, SES |
2009-2010. |
|
|
|
2. Priprema i usvajanje Strategije razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih |
Usvojena Strategija razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih |
MP |
MF, MRSP; MERR, reprezentativna UP, NSSO, PK, NPS, SES |
2009. |
|
|
|
3. Unapređenje zakonske regulative za rad lokalnih saveta za zapošljavanje radi proširivanja delatnosti u području obrazovanja odraslih i razvoja ljudskih resursa |
Unapređena zakonska regulativa za rad lokalnih saveta za zapošljavanje radi proširivanja delatnosti u području obrazovanja odraslih i razvoja ljudskih resursa |
MP, organi jedinica lokalne samouprave |
MF, MRSP MERR, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, SES |
2009-2010. |
|
|
• Unapređivanje zakonske regulative u pogledu doživotnog učenja |
4. Priprema i donošenje Zakona o obrazovanju odraslih i odgovarajućih podzakonskih akata |
Donet Zakon o obrazovanju odraslih, kao i odgovarajuća podzakonska akta |
MP |
MF, MRSP MERR, reprezentativna UP, reprezentativni sindikati, PK, NSSO |
2009. |
|
Prioritet 2: |
• Razvoj kapaciteta za upravljanje i podršku obrazovanju odraslih |
5. Sistematizovani poslovi iz oblasti obrazovanja odraslih u Ministarstvu prosvete, kao i u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja. |
Efekti realizovanih aktivnosti iz oblasti obrazovanja odraslih |
MP, MERR |
|
2009. |
|
|
• Unapređivanje modela i mehanizama finansiranja programa obrazovanja odraslih |
6. Predlog izmena modela finansiranja i finansijskog upravljanja institucijama i programima obrazovanja odraslih (veza IV, 16) |
Efekti aktivnosti i rada institucija finansiranih po unapređenom modelu |
MP, MERR |
|
2009. |
|
Prioritet 3: |
• Stvaranje široke mreže institucija i organizacija za obrazovanje odraslih |
7. Formiranje standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljanje procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih |
Definisani i promovisani standardi za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljena procedura akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih |
MP |
NSSO, Centar za akreditaciju, reprezentativna UP |
Druga polovina 2009 - prva polovina 2010. |
|
|
|
8. Monitoring i konsolidacija standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih |
Sproveden monitoring i konsolidovani standardi za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih Standardi i procedura u funkciji |
Centar za akreditaciju |
|
2010. |
|
|
|
9. Formiranje tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada centara |
Tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih formirana i otpočela sa radom Tri nova centra ostvaruju kontinuiranu delatnost u oblasti obrazovanja odraslih |
MP, Centar za akreditaciju |
lokalni saveti za zapošljavanje |
2009-2010. |
|
|
• Stvaranje preduslova za razvoj i razvoj savremenih programa osnovnog obrazovanja odraslih: programa pripreme za ispunjenje standarda osnovnog opšteg obrazovanja i integrisanih (radno orijentisanih) programa osnovnog obrazovanja i obuke |
10. Razvijanje regionalnih planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih, kao deo funkcionalizacije obrazovanja odraslih |
Razvijeni regionalni planovi opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih |
MP |
MOiS, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, Lokalni saveti za zapošljavanje |
2009. |
|
|
|
11. Sprovođenje regionalnih planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih |
Opismenjavanje i osnovno obrazovanje odraslih se realizuje na osnovu regionalnih planova |
MP |
MOiS, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
2010. i dalje |
|
|
|
12. Razvijanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i testova za proveru njihove ispunjenosti |
Razvijeni i promovisani standardi osnovnog obrazovanja odraslih Napravljeni testovi za proveru ispunjenosti standarda osnovnog obrazovanja odraslih |
Zavod za vrednovanje kvaliteta, MP |
|
2009. i dalje |
|
|
|
13. Razvoj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i ogledna realizacija programa |
Razvijeni i promovisani programi pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih Otpočeta faza ogledne realizacije programa Realizovan veći broj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih |
MP, ZUOV |
|
2009. i dalje |
|
|
|
14. Razvoj metodologije za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (programi funkcionalnog osnovnog obrazovanja) i otpočinjanje njihove realizacije |
Razvijena metodologija za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (2009) Otpočeta faza ogledne realizacije programa Realizovan veći broj integrisanih (radno orijentisanih) programa osnovnog obrazovanja odraslih |
MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
|
2009-2010. |
|
|
• Razvoj programa stručnog obrazovanja i obuke: programa inicijalnog stručnog obrazovanja, programa za tržište rada (sa programima ključnih kompetencija/personalnih kvalifikacija), programa kontinuiranog obrazovanja i programa obrazovanja za zaštitu životne sredine i održivi razvoj |
15. Razvoj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada, uspostavljanje prognoza na tržištu rada, potreba poslodavaca i planova razvoja obrazovnih institucija |
Razvijen i realizovan veći broj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih, projektovanih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada |
Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih, MP |
MERR, reprezentativna UP, NSSO |
2009. i dalje |
|
Prioritet 4: |
• Uspostavljanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih |
16. Razvijanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih i projektovanje procedure uspostavljanja njegovog funkcionisanja |
Razvijen i uspostavljen sistem finansiranja obrazovanja odraslih |
MF, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
MP |
2009. |
|
|
• Utvrđivanje standarda obrazovanja i obuka odraslih |
17. Razvijanje standarda za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastave; ocenjivanja i evaluacije, monitoring i konsolidacija standarda |
Razvijeni i promovisani standardi za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastavu; ocenjivanje i evaluaciju Obavljen monitoring standarda i nakon konsolidacije standardi stavljeni u funkciju |
NSSO, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
Centar za akreditaciju |
2009-2010. |
|
|
• Uspostavljanje sistema akreditacije i sertifikacije |
18. Formiranje Centra :za akreditaciju nosilaca programa i programa |
Formiran Centar za akreditaciju nosilaca programa i programa i otpočeo sa radom |
MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
reprezentativna UP, MERR |
2009. |
|
|
|
19. Razvijanje metodologije za akreditaciju programa obrazovanja odraslih i procedure za akreditaciju, monitoring i konsolidacija metodologije i procedure |
Razvijena metodologija za akreditaciju nosilaca programa i programe Obavljen monitoring metodologije i procedure akreditacije i izvršena konsolidacija |
Centar za akreditaciju |
reprezentativna UP, MERR, NSZ |
2009-2010. |
|
|
|
|
Akreditovan određeni broj programa |
|
|
|
|
|
• Uspostavljanje sistema za kontrolu kvaliteta u oblasti obrazovanja i obuka odraslih |
20. Izrada metodologije za evaluaciju, odnosno formalnu procenu realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke |
Napravljena metodologija za evaluaciju realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke |
MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
MERR |
2010. |
|
|
|
21. Sistematsko sprovođenje evaluacije, odnosno formalne procene realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke |
Evaluacija se sistematski ostvaruje |
Zavod za vrednovanje kvaliteta, MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
|
2010. |
|
|
• Formiranje organizaciono-institucionalne i kadrovske osnove sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih |
22. Razvijanje sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih i osnivanje centara za savetovanje i vođenje u 5 + 3 centra za kontinuirano obrazovanje odraslih |
Razvijen sistem savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih, obavljen monitoring i konsolidacija Osnovani centri za savetovanje i vođenje u oblasti obrazovanja i učenja odraslih u pet plus tri centara za kontinuirano obrazovanje odraslih, koji su u funkciji |
MP, Agencija za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih |
MERR |
2009-2010. |
3. Procena potrebnih finansijskih sredstava za realizaciju aktivnosti predviđenih Strategijom
Elementi iz Akcionog plana |
Procena potrebnih finansijskih sredstava izražena u evrima |
|
Priprema i ogledna realizacija 2009. |
Funkcionisanje 2010. |
|
1. Izrada zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada Nacionalnog saveta za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada tog saveta |
9.585 |
12.7808 |
2. Priprema i usvajanje Strategije razvoja socijalnog partnerstva u oblasti stručnog obrazovanja i obrazovanja odraslih |
4.1009 |
|
3. Izrada zakonske regulative za osnivanje lokalnih saveta za razvoj ljudskih resursa i uspostavljanje lokalnih saveta za razvoj ljudskih resursa (pet plus pet) |
7.100 |
7.500 |
4. Priprema i donošenje zakona o obrazovanju odraslih i odgovarajućih podzakonskih akata |
2.0009 |
|
5. Formiranje grupe za obrazovanje odraslih u Ministarstvu prosvete, kao i u Ministarstvu ekonomije i regionalnog razvoja |
Moguća preraspodela postojećih kadrova |
|
6. Izrada modela i strategije finansijskog upravljanja institucijama i programima obrazovanja odraslih (veza IV, 16) |
6.637 |
|
7. Formiranje standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i uspostavljanje procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih |
5.850 |
|
8. Monitoring i konsolidacija standarda za rad institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih i procedure akreditacije institucija i organizacija u oblasti obrazovanja odraslih |
|
4.600 |
9. Formiranje tri nova centra za kontinuirano obrazovanje odraslih i otpočinjanje rada centara |
108.49310 |
15.200 |
10. Razvijanje planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih |
12.600 |
|
11. Sprovođenje planova opismenjavanja i osnovnog obrazovanja odraslih |
|
53.800 |
12. Razvijanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i testova za proveru njihove ispunjenosti |
30.381 |
|
13. Razvoj programa pripreme odraslih za dosezanje standarda osnovnog obrazovanja odraslih i ogledna realizacija programa |
75.911 |
43.400 |
14. Razvoj metodologije za integrisanje programa stručnog obrazovanja u programe osnovnog obrazovanja odraslih (programi funkcionalnog osnovnog obrazovanja) i otpočinjanje njihove realizacije |
38.250 |
103.000 |
15. Razvoj modularnih programa stručnog obrazovanja odraslih na osnovu istraživanja potreba tržišta rada i njihova kontinuirana realizacija |
48.750 |
61.023 |
16. Razvijanje sistema finansiranja obrazovanja odraslih i projektovanje procedure uspostavljanja njegovog funkcionisanja |
3.600 |
|
17. Razvijanje standarda za: programe; nastavnike, instruktore i organizatore obrazovanja i obuka; nastavu; ocenjivanje i evaluaciju, monitoring i konsolidaciju standarda |
19.125 |
13.500 |
18. Formiranje centra za akreditaciju nosilaca programa i programa |
30.80010 |
50.100 |
19. Razvijanje metodologije za akreditaciju programa obrazovanja odraslih i procedure za akreditaciju, monitoring i konsolidacija metodologije i procedure |
7.650 |
5.400 |
20. Izrada metodologije za evaluaciju, odnosno formalnu procenu realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke |
|
20.400 |
21. Sistematsko sprovođenje evaluacije, odnosno formalne procene realizacije programskih, institucionalnih, socijalnih i individualnih ciljeva i ishoda programa obrazovanja i obuke |
|
18.300 |
22. Razvijanje sistema savetovanja i vođenja u oblasti obrazovanja i učenja odraslih i osnivanje centara za savetovanje i vođenje u 5 + 3 centra za kontinuirano obrazovanje odraslih |
78.750 |
93.000 |
Ukupna procena potrebnih finansijskih sredstava |
489.582 |
502.003 |
_____________
8 Procena potrebnih finansijskih sredstava za izradu zakonske regulative za osnivanje i uspostavljanje rada NSSO-a, u istom iznosu, navedena je i u Akcionom planu za sprovođenje Strategije razvoja stručnog obrazovanja u Republici Srbiji, s obzirom da je reč o telu čija delatnost pokriva i oblast stručnog obrazovanja i oblast obrazovanja odraslih. Reč je dakle o istim, a ne o dodatnim sredstvima.
9 Sredstva se obezbeđuju iz IPA 2007.
10 Sredstva potrebna za dalji rad predviđena su iz sopstvenih izvora.
Skraćenice
MP - Ministarstvo prosvete
MRSP - Ministarstvo rada i socijalne politike
MERR - Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja
MNTR - Ministarstvo za nauku i tehnološki razvoj
NPS - Nacionalni prosvetni savet
NSSO - Nacionalni savet za stručno obrazovanje i obrazovanje odraslih (predlog da se osnuje)
MF - Ministarstvo finansija
UP - Unija poslodavaca
PK - Privredna komora
NSZ - Nacionalna služba za zapošljavanje
ZUOV - Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja
MOS - Ministarstvo omladine i sporta
SES - Socijalno-ekonomski savet Republike Srbije