PRAVILNIKO NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA PRVI RAZRED ZA OBRAZOVNI PROFIL VINOGRADAR - VINAR("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2009) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za prvi razred za obrazovni profil vinogradar - vinar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:
1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06, 12/06, 8/08 i 1/09), iz sledećih predmeta:
1) srpskog jezika i književnosti;
2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;
3) jezika nacionalnih manjina;
4) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog;
5) fizičkog vaspitanja;
6) računarstva i informatike;
7) matematike i
2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA
Područje rada: POLJOPRIVREDA, PROIZVODNJA I PRERADA HRANE
Obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR - ogled
Trajanje obrazovanja: četiri godine
Cilj ogleda:
Uvođenje programskih novina:
- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;
- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;
- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;
- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;
- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.
Uvođenje organizacionih novina:
- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;
- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;
- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);
- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;
- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;
- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.
Očekivani ishodi ogleda:
Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:
- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;
- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;
- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;
- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;
- proveru koncepta stručne mature.
Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:
- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;
- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;
- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.
Trajanje ogleda
Ogled se sprovodi od 1. septembra 2008. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.
Način ostvarivanja ogleda
Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane. U cilju uspešnog sprovođenje ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.
Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.
Uslovi ostvarivanja programa ogleda
Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.
Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.
Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.
Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.
Praćenje i vrednovanje ogleda
Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.
Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.
Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.
Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.
I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA
za ogledni obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR
CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil Vinogradar - vinar je osposobljavanje učenika za proizvodnju sadnog materijala vinove loze; proizvodnju grožđa; preradu grožđa u vino i druge proizvode od grožđa (suvo grožđe, sok, konzervisanu širu, vinjak, rakije, vinsko sirće) i kontrolu kvaliteta grožđa, vina i drugih proizvoda od grožđa. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljeni za: Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat: |
OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:
Radne kompetencije |
Znanja |
Veštine |
Stavovi |
Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da: |
|||
• proizvede sadni materijal vinove loze |
• razlikuje karakteristike lokaliteta pogodnog za podizanje loznog rasadnika i vinograda |
• zasniva lozni rasadnik |
• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove |
Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR - ogled
|
I RAZRED |
||||||
nedeljno |
godišnje |
||||||
T |
V |
PN |
T |
V |
PN |
B |
|
A: OBAVEZNI PREDMETI |
10 |
2 |
|
350 |
70 |
0 |
0 |
1. Srpski jezik i književnost |
3 |
|
|
105 |
|
|
|
1.1 __________ jezik i književnost |
|
|
|
0 |
|
|
|
2. Srpski jezik kao nematernji jezik |
|
|
|
0 |
|
|
|
3. Strani jezik |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
4. Fizičko vaspitanje |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
5. Matematika |
3 |
|
|
105 |
|
|
|
6. Računarstvo i informatika |
|
2 |
|
0 |
70 |
|
|
B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI |
10 |
2 |
|
350 |
70 |
|
12 |
1. Biologija |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
2. Fizika |
2 |
|
|
70 |
|
|
|
3. Hemija |
3 |
2 |
|
105 |
70 |
|
|
4. Agrohemija i pedologija |
3 |
|
|
105 |
|
|
12 |
V: STRUČNI PREDMETI |
4 |
3 |
|
140 |
105 |
|
48 |
1. Tehnike rada u laboratoriji |
|
3 |
|
0 |
105 |
|
|
2. Zaštita bilja |
2 |
|
|
70 |
|
|
24 |
3. Poljoprivredna tehnika |
2 |
|
|
70 |
|
|
24 |
G: IZBORNI PREDMETI |
1 |
|
|
35 |
|
|
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
1 |
|
|
35 |
|
|
|
Ukupno A+B+V+G |
25 |
7 |
|
875 |
245 |
|
60 |
Fond časova izbornih predmeta u prvom razredu
G: IZBORNI PREDMETI |
I |
Izborni predmet predviđen Zakonom |
|
1. Građansko vaspitanje / Verska nastava |
* |
Izborna nastava u prvom razredu realizuje se sa jednim časom nedeljno iz nastavnog predmeta Građansko vaspitanje ili Verska nastava (obavezni izborni predmet predviđen Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja).
Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.
Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):
razred |
predmet / modul |
godišnji fond časova |
broj |
||
V |
PN |
B |
|||
I |
Računarstvo i informatika |
70 |
|
|
10 |
Hemija |
70 |
|
|
10 |
|
Agrohemija i pedologija |
|
|
12 |
10 |
|
|
Tehnike rada u laboratoriji |
105 |
|
|
10 |
|
Zaštita bilja |
|
|
24 |
10 |
|
Poljoprivredna tehnika |
|
|
24 |
1* |
* Nastava u bloku za predmet Poljoprivredna tehnika realizuje se individualno za svakog učenika i obuhvata obuku učenika za upravljanje traktorom.
Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine
|
I RAZRED |
Čas odeljenskog starešine |
do 70 |
Dodatni rad * |
do 30 |
Dopunski rad * |
do 30 |
Pripremni rad * |
do 30 |
*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.
Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima
|
I |
Ekskurzija |
2 - 3 dana |
Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture |
2 časa nedeljno |
Drugi strani jezik |
2 časa nedeljno |
Drugi predmeti * |
1 - 2 časa nedeljno |
Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo) |
30 - 60 časova godišnje |
Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge |
15 - 30 časova godišnje |
Kulturna i javna delatnost škole |
2 radna dana |
* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.
Ostvarivanje školskog programa po nedeljama
razred |
razredno- |
mentorski rad |
obavezne |
ostalo |
ukupno |
I |
35 |
2 |
2 |
|
39 |
III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)
Nastavni plan i program za obrazovni profil Vinogradar - vinar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i
- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 9/91.
- Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:
- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);
- odgovarajuće softverske pakete;
- internet.
Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora; grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).
Naziv predmeta: BIOLOGIJA |
Godišnji fond časova: 70 |
Razred: prvi |
TEMA |
CILJ |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
Biologija ćelije |
• Upoznavanje hemijske prirode žive materije |
• objasni značaj mikro i makroelemenata |
• Biološka svojstva ćelije |
• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje Okvirni broj časova po temama |
Prokariotski (Monera) i Acelularni organizmi |
• Upoznavanje subcelularne strukture i funkcije prokariotske ćelije kao i acelularne organizacije virusa, priona i viroida |
• objasni građu i ulogu prokariotske ćelije |
• Građa i uloga ćelijskih struktura prokariotske ćelije |
|
Ćelijski ciklus i deoba ćelije |
• Upoznavanje sa fazama i karakterističnim procesima tokom ćelijskog ciklusa, sa naglaskom na promene stanja naslednog materijala |
• navede faze ćelijskog ciklusa |
• Ćelijski ciklus |
|
Osnove morfologije i anatomije biljnog tela |
• Upoznavanje subcelularne strukture biljne ćelije |
• objasni građu i funkciju biljne ćelije |
• Odlike biljne ćelije |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Svi odgovarajući udžbenici iz Biologije do sada odobreni od Ministarstva prosvete
2. Druga stručna literatura o citologiji, mikrobiologiji i biljnoj morfologiji i anatomiji
3. internet sajtovi odgovarajućeg sadržaja
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Hemija
2. Fizika
3. Agrohemija i pedologija
4. Mikrobiologija
5. Vinogradarstvo
6. Prerada grožđa
1. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o prirodnim pojavama i svojstvima tela
- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja
- Razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja
- Razvijanje svesti o značaju fizičkih zakonitosti i fizičkih fenomena za očuvanje i unapređenje prirodne sredine
2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Svi odobreni udžbenici fizike za srednju školu
- Stručni časopisi i druga stručna literatura
3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA
- Matematika
- Poljoprivredna tehnika
- Tehnološke operacije
- Fizička hemija
- Agrohemija i pedologija
4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA
Razred: |
prvi |
Godišnji fond časova: |
70 |
CILJEVI |
ISHODI |
PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA |
||||||||||
• Sticanje znanja o fizičkim veličinama |
• poznavati fizičke veličine i međunarodni sistem jedinica |
Fizičke veličine |
• Teorijska nastava
|
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
105 |
70 |
|
|
|
175 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o pojmovima: elemenat, jedinjenje, čista supstanca, smeša, mol, molarna masa, molarna zapremina, brojnost jedinki, relativna atomska masa i relativna molekulska masa, Avogadrov broj
- Sticanje znanja o hemijskim vezama
- Ovladavanje znanjima o disperznim sistemima i načinima izražavanja koncentracije
- Usvajanje znanja o oksido-redukcionim procesima
- Usvajanje znanja o osnovnim klasama neorganskih jedinjenja
- Osposobljavanje učenika da razlikuje osnovne klase organskih jedinjenja, kao i njihove karakteristike
- Osposobljavanje učenika da pravilno koristi pribor i opremu u hemijskoj laboratoriji
- Primena stečenih teorijskih znanja u praktičnom radu u laboratoriji
- Sticanje praktičnih znanja i veština pri analizi organskih jedinjenja
- Produbljivanje teoretskih znanja kroz praktično izvedene oglede
- Osposobljavanje za samostalno vršenje ogleda
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Elementi i jedinjenja |
49 |
Disperzni sistemi |
18 |
Klase neorganskih jedinjenja |
36 |
Oksido-redukcioni procesi |
7 |
Karakteristike organskih jedinjenja |
12 |
Ugljovodonici |
21 |
Optička aktivnost |
4 |
Alkoholi, fenoli i etri |
14 |
Aldehidi i ketoni |
14 |
Naziv modula: |
Elementi i jedinjenja |
Trajanje modula: |
49 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje znanja o osnovnim hemijskim pojmovima i stehiometrijskim izračunavanjima |
• razlikuje: elemente, jedinjenja, smeše, čiste supstance, |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• sticanje znanja o građi i strukturi atoma |
• objasni građu atoma |
• građa atoma i izotopi |
|
• sticanje znanja o unutarmolekulskim i međumolekulskim vezama |
• definiše jonsku vezu i objasni način njenog građenja |
• jonska veza |
|
• osposobljavanje učenika da koristi izvore toplote, laboratorijski pribor i posuđe |
• sledi uputstva pri radu i razlikuje mere predostrožnosti pri radu u hemijskoj laboratoriji |
VEŽBE |
|
• sticanje znanja o različitim načinima razdvajanja i prečišćavanja jedinjenja |
• definiše postupke odvajanja i prečišćavanja |
• taloženje |
|
Naziv modula: |
Disperzni sistemi |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje znanja o disperznim sistemima i načinima izražavanja koncentracije |
• definiše pojam disperznog sistema |
TEORIJA
VEŽBE |
1. Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Klase neorganskih jedinjenja |
Trajanje modula: |
36 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje znanja o oksidima, bazama, kiselinama i solima |
• objasni pojam oksida, podelu, dobijanje i nomenklaturu oksida |
TEORIJA
VEŽBE |
2. Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Oksido-redukcioni procesi |
Trajanje modula: |
7 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje znanja o osnovama oksido-redukcionih procesa |
• definiše pojam oksidacionog broja |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• izvrši reakcije oksido-redukcije |
VEŽBE |
Naziv modula: |
Karakteristike organskih jedinjenja |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje znanja o osobinama ugljenikovog atoma, vrstama i strukturi organskih jedinjenja. |
• objasni osobine ugljenikovog atoma |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
|
VEŽBE |
Naziv modula: |
Ugljovodonici |
Trajanje modula: |
21 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje osnovnih znanja o ugljovodonicima
|
• razlikuje vrste ugljovodonika |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• eksperimentalno dobije metan i ispita njegove osobine |
VEŽBE |
Naziv modula: |
Optička aktivnost |
Trajanje modula: |
4 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje osnovnih znanja o optičkoj aktivnosti |
• definiše pojam asimetričnog ugljenikovog atoma i optičku izomeriju |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Alkoholi, fenoli i etri |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje osnovnih znanja o alkoholima, fenolima i etrima
|
• definiše i objasni vrste alkohola |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• eksperimentalno dobije etanol vrenjem
|
VEŽBE
|
Naziv modula: |
Aldehidi i ketoni |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje osnovnih znanja o aldehidima i ketonima |
• definiše aldehide i ketone |
TEORIJA |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• eksperimentalnim putem dobije aldehide i ketone |
VEŽBE |
PREPORUČENA LITERATURA
1. Svi odobreni praktikumi i udžbenici
2. stručni časopisi
3. internet
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Agrohemija i pedologija
2. Tehnike rada u laboratoriji
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
105 |
|
|
12 |
|
117 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Ovladavanje određenim znanjima neophodnim za razumevanje zakonitosti ishrane biljaka.
- Shvatanje hemijskog sastava, fiziologije i načina ishrane biljaka.
- Upoznavanje karakteristika i hemijskih osobina zemljišta.
- Shvatanje važnosti različitih režima zemljišta.
- Sticanje znanja o značaju upotrebe đubriva, u odnosu na tip zemljišta, i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura.
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Zemljište |
40 |
Đubriva |
35 |
Fiziologija biljaka |
30 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
Zemljište |
Trajanje modula: |
40 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• sticanje znanja o tipovima zemljišta i njihovoj plodnosti |
• objasni nastanak i genezu zemljišta; |
• geneza i procesi obrazovanja zemljišta; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Đubriva |
Trajanje modula: |
35 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• sticanje znanja o značaju upotrebe različitih đubriva i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura |
• raspozna organska đubriva po vrsti, poreklu; |
• organska đubriva; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Fiziologija biljaka |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Razumevanje biohemijskih procesa koji se odvijaju u biljnom organizmu |
• navede hemijska jedinjenja koja ulaze u sastav biljnog organizma; |
• hemijski sastav biljaka; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Pedologija za 1. razred, Nevenka Balog
- Agrohemija sa fiziologijom bilja, Nikola Miljković
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Hemija
- Biologija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
|
105 |
|
30 |
|
135 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje veštine merenja i određivanje greške pri merenju
- Osposobljavanje učenika da prati proces merenjem procesnih veličina
- Povezivanje teorijskih znanja sa praktičnom nastavom u okviru laboratorijskih vežbi
- Primena teorijskih znanja u praksi
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
HTZ i mere zaštite u laboratoriji |
6 |
Međunarodni sistem jedinica i mera |
9 |
Merenje mase |
15 |
Merenje zapremine |
24 |
Određivanje gustine |
15 |
Određivanje koncentracije rastvora |
30 |
Merenje pH rastvora |
6 |
4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA
Naziv modula: |
HTZ i mere zaštite u laboratoriji |
Trajanje modula: |
6 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika da primenjuje mere HTZ pri svakodnevnom radu |
• primenjuje mere higijensko tehničke zaštite u laboratoriji i u pogonu. |
• Pravilnik o merama higijensko tehničke zaštite; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Međunarodni sistem jedinica i mera |
Trajanje modula: |
9 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• Osposobljavanje učenika da preračuna izmerene veličine iz jedinica jednog mernog sistema u jedinice drugog sistema |
• definiše osnovne i izvedene jedinice 51 sistema; |
• Osnovne jedinice SI sistema; |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Merenje mase |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• osposobljavanje učenika da samostalno izmeri masu |
• definiše pojam mase i jedinica u kojima se ona izražava u svakodnevnom životu, laboratoriji i pogonu |
• pojam i značaj merenja mase |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Merenje zapremine |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• osposobljavanje učenika da praktično meri zapreminu tečnosti |
• definiše pojam zapremine i jedinice u kojima se ona izražava u laboratorijama, svakodnevnom životu i pogonu |
• pojam i značaj merenja zapremine |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Određivanje gustine |
Trajanje modula: |
15 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• osposobljavanje učenika da samostalno odredi gustinu različitih tečnosti |
• definiše pojam gustine i jedinice u kojima se ona izražava |
• pojam i značaj merenja gustine |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Određivanje koncentracije rastvora |
Trajanje modula: |
30 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• osposobljavanje učenika da napravi rastvore različitih koncentracija |
• definiše pojam koncentracije rastvora i načine izražavanja koncentracije (masena, procentna i količinska) |
• pojam rastvora i načini izražavanja koncentracije rastvora |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Merenje pH vrednosti rastvora |
Trajanje modula: |
6 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA |
• osposobljavanje učenika da odredi pH vrednost rastvora |
• odredi pH vrednost rastvora pomoću lakmus hartije, kolorimetra i pH-metra |
• određivanje pH rastvora lakmus hartijom |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA
- Različite zbirke zadataka iz fizike i hemije
- Različiti praktikumi za laboratorijske vežbe iz hemije
6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
- Hemija
- Agrohemija i pedologija
- Fizika
- Matematika
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
1 |
70 |
|
|
24 |
|
94 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Sticanje znanja o uzročnicima biljnih bolesti, štetočina i korova
- Sticanje znanja o primeni pesticida u biljnoj proizvodnji
- Sticanje znanja o merama zaštite bilja
- Sticanje znanja o zaštiti vinove loze
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Biljne bolesti |
12 |
Štetočine |
14 |
Korovi |
16 |
Pesticidi |
18 |
Mere zaštite bilja |
13 |
Zaštita vinove loze |
21 |
Naziv modula: |
Biljne bolesti |
Trajanje modula: |
12 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o biljnim bolestima, njihovim izazivačima, tipovima, nastajanju biljnih bolesti i njihovoj štetnosti |
• Objasni pojam bolesti biljaka |
• Podela biljnih bolesti |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Štetočine |
Trajanje modula: |
14 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o biljnim štetočinama, dinamici nastajanja oštećenja i njihovom prepoznavanju |
• Objasni pojam štetočina biljaka |
• Podela štetočina |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Korovi |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o korovima, vrstama i njihovo prepoznavanje |
• Objasni pojam korova |
• podela korova: |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Pesticidi |
Trajanje modula: |
18 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o pesticidima, načinu delovanja i vreme njihove primene |
• objasni pojam pesticida |
• podela pesticida (fungicidi, zoocidi i herbicidi) |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Mere zaštite bilja |
Trajanje modula: |
13 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Sticanje osnovnih znanja o merama zaštite bilja, njihovoj primeni i značaju |
• objasni pojam mere zaštite bilja |
• podela mera zaštite biljaka |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Zaštita vinove loze |
Trajanje modula: |
21 čas |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• Upoznavanje ekonomski značajnijih patogena, štetočina i korova vinove loze |
• navede najznačajnije bolesti vinove loze |
• bolesti vinove loze |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
4. PREPORUČENA LITERATURA
1. Svi odobreni udžbenici iz zaštita bilja
5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. Biologija
2. Hemija
3. Agrohemija i pedologija
1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE
RAZRED |
NASTAVA |
PRAKSA |
UKUPNO |
|||
Teorijska nastava |
Vežbe |
Praktična nastava |
Nastava u bloku |
|||
I |
70 |
|
|
24 |
|
94 |
Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada
2. CILJEVI PREDMETA:
- Upoznavanje konstrukcija poljoprivrednih mašina
- Sticanje znanja o primeni mašina u vinogradarskoj proizvodnji i njihovo najefikasnije iskorišćavanje
- Sticanje znanja za pravilno podešavanje i održavanje mašina radi postizanja odgovarajućeg kvaliteta rada
- Sticanje znanja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina, aparata i uređaja koji se koriste u vinogradarskoj proizvodnji
- Razvijanje interesovanja za poljoprivrednu tehniku
- Osposobljavanje za primenu agrotehničkih mera u vinogradarskoj proizvodnji
- Osposobljavanje za pravilnu primenu pesticida, đubriva i ostalih sredstava u vinogradarskoj proizvodnji
- Osposobljavanje za samostalno upravljanje traktorom sa prikolicom u javnom saobraćaju
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu
3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA
Razred: |
prvi |
NAZIV MODULA |
Trajanje modula |
Mašinski materijali i elementi |
16 |
Motori |
24 |
Traktori |
54 |
Naziv modula: |
Mašinski materijali i elementi |
Trajanje modula: |
16 časova |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje teorijskih znanja o materijalima koji se primenjuju u poljoprivrednoj tehnici |
• razlikuje mašinske materijale |
• pojam podela i osobine materijala za izradu poljoprivrednih mašina |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
• upoznavanje svojstava goriva i maziva i njihov značaj u poljoprivrednoj tehnici |
• definiše osobine goriva i maziva |
• značaj i vrste goriva i maziva |
|
• sticanje osnovnih znanja iz mašinskih elemenata |
• definiše mašinske elemente |
• mašinski elementi za spajanje |
|
• upućivanje u korišćenje tablica, grafikona, šema, crteža i dijagrama |
• koristi radioničke i sklopne crteže iz poljoprivredno-mašinske prakse |
• vrste crteža, formati i merila |
Naziv modula: |
Motori |
Trajanje modula: |
24 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• sticanje teorijskih znanja o osnovnim veličinama motora i principima na kojima se zasniva rad motora SUS |
• definiše osnovne veličine motora SUS |
• osnovne veličine motora SUS |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
Naziv modula: |
Traktori |
Trajanje modula: |
54 časa |
CILJEVI MODULA |
ISHODI MODULA |
PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA |
NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA |
• upoznavanje konstrukcije i funkcionisanja transmisije traktora |
• navede tipove traktora koji se koriste u vinogradarstvu |
• transmisija traktora (spojnica, menjač, reduktor, diferencijal i prednji pogon traktora) |
• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja. Oblici nastave Podela odeljenja na grupe Mesto realizacije nastave Preporuke za realizaciju nastave Ocenjivanje |
PREPORUČENA LITERATURA
1. svi odobreni udžbenici iz poljoprivredne tehnike
2. zakon o bezbednosti saobraćaja
3. uputstvo za rukovanje i održavanje traktora
KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA
1. fizika
2. hemija
3. matematika