PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA PRVI RAZRED ZA OBRAZOVNI PROFIL VINOGRADAR - VINAR

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 3/2009)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za prvi razred za obrazovni profil vinogradar - vinar, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06, 12/06, 8/08 i 1/09), iz sledećih predmeta:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) stranih jezika - engleskog, francuskog, ruskog i nemačkog;

5) fizičkog vaspitanja;

6) računarstva i informatike;

7) matematike i

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: POLJOPRIVREDA, PROIZVODNJA I PRERADA HRANE

 

Oblast: POLJOPRIVREDA

 

PROIZVODNJA I PRERADA HRANE

 

Obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

Cilj ogleda:

Uvođenje programskih novina:

- razvoj i primena modularnih programa stručnog obrazovanja koji su zasnovani na standardima zanimanja i potrebama tržišta rada za znanjima i veštinama;

- razvoj obrazovnih programa koji zadovoljavaju razvojne potrebe i potrebe za generičkim i životnim veštinama učenika;

- zasnivanja programa obrazovanja, nastave i učenja na precizno definisanim ciljevima i ishodima koji omogućuju individualan pristup učenju i koji uvažavaju razvojne potencijale i mogućnosti učenika;

- uspostavljanje funkcionalne veze između sadržaja obaveznih predmeta i stručnih modula kako bi se podržalo i omogućilo uspešno sticanje stručnih znanja i veština;

- provera stručno teorijskih znanja i radnih kompetencija u okviru stručne mature.

Uvođenje organizacionih novina:

- prilagođavanje organizacije nastave i uslova rada u školi modularnoj programskoj strukturi i uspešnom dosezanju ishoda obrazovanja;

- razvoj modela socijalnog partnerstva putem programskog i organizacionog povezivanja srednjih stručnih škola sa kompanijama, tržištem rada i lokalnom zajednicom;

- realizacija modularnih programa kroz različite organizacione oblike nastave (teorijsku nastavu, vežbe, praktičan rad i nastavu u bloku);

- razvoj kriterijuma i standarda evaluacije i ocenjivanja zasnovanih na projektovanim ishodima obrazovanja;

- unapređenje stručnih i pedagoških kompetencija nastavnika;

- modernizovanje školske infrastrukture i unapređenje uslova za rad i učenje.

Očekivani ishodi ogleda:

Unapređen i kvalitetan obrazovno-vaspitni rad kroz:

- unapređene mogućnosti za zapošljavanje i uspešan nastavak obrazovanja - univerzitetsko obrazovanje i kontinuirano stručno obrazovanje i usavršavanje;

- efikasnije i podsticajnije metode rada sa učenicima primenjene u svakodnevnoj obrazovnoj praksi;

- ocenjivanje učenika u odnosu na očekivane ishode;

- razvijanje sistema praćenja ostvarenosti nastavnog programa na nivou škole i na nivou Republike;

- proveru koncepta stručne mature.

Ovaj program ogleda omogućuje učenicima:

- sticanje kompetencija neophodnih za kvalitetan rad u zanimanju i obavljanje određenih poslova;

- sticanje uslova za nastavak školovanja i osposobljavanje za dalje celoživotno učenje;

- sticanje ključnih (generičkih) kompetencija i životnih veština neophodnih za dalje učenje i profesionalni razvoj.

Trajanje ogleda

Ogled se sprovodi od 1. septembra 2008. godine kroz najmanje tri generacije upisanih učenika. Odluku o prestanku ogleda doneće, nakon procene rezultata, ministar prosvete.

Način ostvarivanja ogleda

Ogled se ostvaruje na osnovu ovog nastavnog plana i programa u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane. U cilju uspešnog sprovođenje ogleda za nastavnike i direktore srednjih stručnih škola u kojima se ostvaruje program ovog ogleda, organizuje se obuka u oblastima koje su bitne za unapređenje kvaliteta obrazovnog rada.

Način polaganja stručne mature biće propisan posebnim podzakonskim aktom.

Uslovi ostvarivanja programa ogleda

Ogled će se ostvarivati u uslovima svakodnevnog obrazovno-vaspitnog rada u školama.

Njegovo ostvarivanje podrazumeva uključenost i saradnju nastavnika i pomoćnih nastavnika u okviru stručnih timova i stručnih organa u školama.

Vrsta stručne spreme nastavnika i pomoćnih nastavnika za ostvarivanje oglednog programa propisana je posebnim pravilnikom.

Ministarstvo prosvete i Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje pružiće konsultantsku podršku direktorima i nastavnicima za realizaciju programa, razvoj materijala za rad, praćenje i vrednovanje ogleda.

Praćenje i vrednovanje ogleda

Praćenje i vrednovanje ogleda obavljaće Zavod za unapređivanje vaspitanja i obrazovanja - Centar za stručno i umetničko obrazovanje i prosvetni savetnik, a na osnovu posebnog uputstva za praćenje realizacije oglednih programa koje će biti naknadno publikovano.

Primena ogleda će biti praćena kontinuirano u toku školske godine.

Na kraju školske godine, na osnovu različitih upitnika i izveštaja, biće ispitani ishodi obrazovno-vaspitnog rada, adekvatnost ocenjivanja, mišljenja učenika i nastavnika.

Rezultati ogleda biće objavljeni na način dostupan široj stručnoj javnosti.

I CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

za ogledni obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil Vinogradar - vinar je osposobljavanje učenika za proizvodnju sadnog materijala vinove loze; proizvodnju grožđa; preradu grožđa u vino i druge proizvode od grožđa (suvo grožđe, sok, konzervisanu širu, vinjak, rakije, vinsko sirće) i kontrolu kvaliteta grožđa, vina i drugih proizvoda od grožđa. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje zapošljivosti, učenici će biti osposobljeni za:
- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
- efikasan samostalni i timski rad
- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
- blagovremeno reagovanje na promene u radnoj sredini
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
- rad u skladu sa principima održanja životne sredine
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:
- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

Radne kompetencije

Znanja

Veštine

Stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

• proizvede sadni materijal vinove loze
• proizvede grožđe
• preradi grožđe u vino i druge proizvode od grožđa (suvo grožđe, sok, konzervisanu širu, vinjak, rakije, vinsko sirće)
• kontroliše kvalitet grožđa, vina i drugih proizvoda od grožđa

• razlikuje karakteristike lokaliteta pogodnog za podizanje loznog rasadnika i vinograda
• objasni postupke pripreme zemljišta za podizanje loznog rasadnika i vinograda
• razlikuje sorte grožđa karakteristične za Srbiju i Balkan
• objasni proces sadnje reznica i kalemova vinove loze pri podizanju matičnjaka i vinograda
• objasni tehnologiju proizvodnje kalemova (vađenje, klasiranje, pakovanje i skladištenje lozno-sadnog materijala)
• objasni načine primene agrotehničkih mera u loznom rasadniku i vinogradu
• objasni rezidbu u loznom rasadniku i vinogradu
• razlikuje mašine, alate i pribor potreban za rad u loznom rasadniku i vinogradu
• objasni principe zaštite vinove loze
• proceni vreme berbe grožđa na osnovu pokazatelja
• objasni postupke berbe, klasiranja, pakovanja, transporta i skladištenja grožđa
• razlikuje vrste vina i proizvode od grožđa
• objasni postupke proizvodnje belih vina
• objasni postupke proizvodnje ružičastih i crnih vina
• objasni postupke proizvodnje likerskih i penušavih vina
• objasni postupke proizvodnje suvog grožđa
• objasni alkoholnu fermentaciju i njene izazivače
• objasni postupak proizvodnje soka od grožđa
• objasni postupak konzervisanja šire
• objasni tehnološki postupak proizvodnje rakija
• objasni postupak proizvodnje vinskog sirćeta
• razlikuje uređaje za proizvodnju vina i drugih proizvoda od grožđa
• objasni mere zaštite životne sredine i zaštite na radu
• primeni zakonske propise i standarde u vinogradarstvu i vinarstvu
• razlikuje evidencije koje se vode u vinogradu i vinskom podrumu
• objasni principe marketinga i prodaje lozno-sadnog materijala, grožđa, drugih proizvoda od grožđa (suvo grožđe, sok, konzervisanu širu, vinjak, rakije, vinsko sirće) i vina

• zasniva lozni rasadnik
• kalemi
• proizvodi kalemove
• vadi, klasira, pakuje, skladišti i čuva lozni kalem
• sadi kalem i reznice
• primenjuje agrotehničke mere
• obrađuje zemljište
• sprovodi mere zaštite od štetnih organizama
• đubri vinograd
• navodnjava vinograd
• reže vinograd
• koristi mašine, alat i pribor u vinogradarstvu
• organizuje berbu
• bere, klasira i pakuje grožđe
• proizvodi belo vino
• proizvodi crveno i crno vino
• proizvodi druge proizvode od grožđa
• kontroliše kvalitet grožđa, vina i drugih proizvoda od grožđa
• sprovodi mere zaštite životne sredine i zaštite na radu
• prikupi informacije o novim sortama i različitim proizvodima od grožđa u zemlji i svetu
• vodi različite evidencije u vinogradu i vinskom podrumu

• savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
• pozitivno se odnosi prema primeni zaštitnih mera na radnom mestu
• ispoljava ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
• ispoljava pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti opreme i sredstava za rad
• efikasno organizuje vreme
• ispoljava pozitivan odnos prema profesionalno-etičkim normama i vrednostima

 

II NASTAVNI PLAN

 

Nedeljni i godišnji fond časova obaveznih i izbornih predmeta
za obrazovni profil: VINOGRADAR - VINAR - ogled

 

 

I RAZRED

nedeljno

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

A: OBAVEZNI PREDMETI

10

2

 

350

70

0

0

1. Srpski jezik i književnost

3

 

 

105

 

 

 

1.1 __________ jezik i književnost

 

 

 

0

 

 

 

2. Srpski jezik kao nematernji jezik

 

 

 

0

 

 

 

3. Strani jezik

2

 

 

70

 

 

 

4. Fizičko vaspitanje

2

 

 

70

 

 

 

5. Matematika

3

 

 

105

 

 

 

6. Računarstvo i informatika

 

2

 

0

70

 

 

B: OPŠTE STRUČNI PREDMETI

10

2

 

350

70

 

12

1. Biologija

2

 

 

70

 

 

 

2. Fizika

2

 

 

70

 

 

 

3. Hemija

3

2

 

105

70

 

 

4. Agrohemija i pedologija

3

 

 

105

 

 

12

V: STRUČNI PREDMETI

4

3

 

140

105

 

48

1. Tehnike rada u laboratoriji

 

3

 

0

105

 

 

2. Zaštita bilja

2

 

 

70

 

 

24

3. Poljoprivredna tehnika

2

 

 

70

 

 

24

G: IZBORNI PREDMETI

1

 

 

35

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

 

 

35

 

 

 

Ukupno A+B+V+G

25

7

 

875

245

 

60

 

Fond časova izbornih predmeta u prvom razredu

 

G: IZBORNI PREDMETI

I

Izborni predmet predviđen Zakonom

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

Izborna nastava u prvom razredu realizuje se sa jednim časom nedeljno iz nastavnog predmeta Građansko vaspitanje ili Verska nastava (obavezni izborni predmet predviđen Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja).

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 20.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

razred

predmet / modul

godišnji fond časova

broj
učenika
u grupi

V

PN

B

I

Računarstvo i informatika

70

 

 

10

Hemija

70

 

 

10

Agrohemija i pedologija

 

 

12

10

 

Tehnike rada u laboratoriji

105

 

 

10

 

Zaštita bilja

 

 

24

10

 

Poljoprivredna tehnika

 

 

24

1*

* Nastava u bloku za predmet Poljoprivredna tehnika realizuje se individualno za svakog učenika i obuhvata obuku učenika za upravljanje traktorom.

Ostali obavezni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine

 

 

I RAZRED
časova

Čas odeljenskog starešine

do 70

Dodatni rad *

do 30

Dopunski rad *

do 30

Pripremni rad *

do 30

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada.

Fakultativni oblici obrazovno-vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

 

I

Ekskurzija

2 - 3 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti *

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - učenički parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

 

razred

razredno-
časovna
nastava

mentorski rad
(nastava u bloku,
praksa)

obavezne
vannastavne
aktivnosti

ostalo
(matura)

ukupno
radnih
nedelja

I

35

2

2

 

39

 

III NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil Vinogradar - vinar - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 7/91 i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama područja rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane - "Službeni glasnik Republike Srbije - Prosvetni glasnik", broj 9/91.

- Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (dijapozitive, grafofolije, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, zbirke dijapozitiva, odgovarajuće video kasete i elektronske publikacije);

- odgovarajuće softverske pakete;

- internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje dostupnih nastavnih sredstava (računara i projektora, dijaprojektora; grafoskopa, televizora i video rekordera i sl).

BIOLOGIJA

 

Naziv predmeta: BIOLOGIJA

Godišnji fond časova: 70

Razred: prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme
učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI
PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Biologija ćelije

• Upoznavanje hemijske prirode žive materije
• Upoznavanje načina proučavanja ćelije, konstantne interakcije sa okolinom i nivoa organizacije žive supstance
• Upoznavanje subcelularne organizacije, kako strukturno tako i funkcionalno

• objasni značaj mikro i makroelemenata
• navede najznačajnija neorganska i organska jedinjenja za živa bića
• objasni značaj neorganskih i organskih jedinjenja za živa bića
• navede ćelijske organele
• opiše izgled ćelijskih organela
• objasni funkciju ćelijskih organela
• navede ključne metaboličke procese
• objasni značaj ključnih metaboličkih procesa
• objasni ćelijsko starenje

• Biološka svojstva ćelije
• Hemijske osnove života
• Struktura i funkcija ćelije
• Ćelijski metabolizam
• Promene u ćeliji izazvane različitim uzrocima, ćelijsko starenje

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (70 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Biologija ćelije (27 časova)
Prokariotski (Monera) i Acelularni organizmi (7 časova)
Ćelijski ciklus i deoba ćelije (5 časova)
Osnove morfologije i anatomije biljnog tela (31 čas)

Prokariotski (Monera) i Acelularni organizmi

• Upoznavanje subcelularne strukture i funkcije prokariotske ćelije kao i acelularne organizacije virusa, priona i viroida

• objasni građu i ulogu prokariotske ćelije
• navede osnovne odlike bakterijske ćelije
• objasni pokretljivost, ishranu, razmnožavanje bakterija
• objasni oblike i značaj simbioze nekih bakterijskih rodova
• objasni građu, razmnožavanje i značaj virusa
• objasni prione i viroide

• Građa i uloga ćelijskih struktura prokariotske ćelije
• Osnovne odlike bakterijske ćelije (oblik, pokretljivost, ishrana, razmnožavanje, simbioza)
• Virusi kao nukleoproteinske čestice i obligatni intracelularni paraziti, ekologija virusa
• Prioni i viroidi

Ćelijski ciklus i deoba ćelije

• Upoznavanje sa fazama i karakterističnim procesima tokom ćelijskog ciklusa, sa naglaskom na promene stanja naslednog materijala
• Upoznavanje sa mehanizmom ćelijskih deoba i njihovim ishodom

• navede faze ćelijskog ciklusa
• objasni specifična događanja po fazama ćelijskog ciklusa
• objasni tok i značaj mitoze
• objasni tok i značaj mejoze

• Ćelijski ciklus
• Amitoza (direktna deoba)
• Mitoza (indirektna deoba)
• Mejoza (redukciona deoba)

Osnove morfologije i anatomije biljnog tela

• Upoznavanje subcelularne strukture biljne ćelije
• Upoznavanje podele i funkcije biljnih tkiva prema položaju i poreklu
• Upoznavanje građe i uloge biljnih organa
• Upoznavanje načina imenovanja biljaka prema botaničkoj nomenklaturi, kao i grube podele biljaka u sistematske kategorije

• objasni građu i funkciju biljne ćelije
• objasni građu i funkciju organela biljne ćelije
• navede vrste biljnih tkiva
• opiše karakteristike ćelija svakog tkiva
• objasni ulogu svakog tkiva
• objasni oblik, građu i ulogu svakog vegetativnog biljnog organa
• objasni oblik, građu i ulogu reproduktivnih biljnih organa
• objasni značaj metamorfoze biljnih organa
• objasni polno razmnožavanje skrivenosemenica
• definiše sistematske kategorije
• navede razlike dikotila i monokotila

• Odlike biljne ćelije
• Podela, građa i uloga biljnih tkiva
• Poreklo, građa, uloga, metamorfoze vegetativnih i reproduktivnih organa biljaka
• Reprodukcija biljaka
• Sistematske kategorije, botanička nomenklatura i podela biljaka kroz sistematske kategorije sa primerima pojedinih familija i njihovih predstavnika

PREPORUČENA LITERATURA

1. Svi odgovarajući udžbenici iz Biologije do sada odobreni od Ministarstva prosvete
2. Druga stručna literatura o citologiji, mikrobiologiji i biljnoj morfologiji i anatomiji
3. internet sajtovi odgovarajućeg sadržaja

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Hemija
2. Fizika
3. Agrohemija i pedologija
4. Mikrobiologija
5. Vinogradarstvo
6. Prerada grožđa

FIZIKA

1. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o prirodnim pojavama i svojstvima tela
- Razvijanje logičkog zaključivanja i kritičkog mišljenja
- Razvijanje radoznalosti, samostalnosti i sposobnosti primene znanja
- Razvijanje svesti o značaju fizičkih zakonitosti i fizičkih fenomena za očuvanje i unapređenje prirodne sredine

2. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Svi odobreni udžbenici fizike za srednju školu
- Stručni časopisi i druga stručna literatura

3. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

- Matematika
- Poljoprivredna tehnika
- Tehnološke operacije
- Fizička hemija
- Agrohemija i pedologija

4. CILJEVI, ISHODI I PREPORUČENI SADRŽAJI PO RAZREDIMA

Razred:

prvi

Godišnji fond časova: 

70

 

CILJEVI

ISHODI
Po završetku prvog razreda učenik će:

PREPORUČENI SADRŽAJI I TEME

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE PROGRAMA

• Sticanje znanja o fizičkim veličinama
• Sticanje znanja o raznim vrstama mehaničkog kretanja
• Sticanje znanja o sili kao meri uzajamnog delovanja među telima
• Spoznaja o različitosti translatornog i rotacionog kretanja
• Sticanje znanja o raznim silama trenja
• Sticanje znanja o uslovima ravnoteže
• Sticanje znanja o raznim vidovima energije i njenom održanju
• Sticanje znanja o gravitacionom polju i veličinama koje ga opisuju
• Sticanje znanja o svojstvima tečnosti i gasova
• Sticanje znanja o pojmovima toplote i toplotnog kapaciteta
• Sticanje znanja o svojstvima čvrstih tela
• Sticanje znanja o promenama agregatnih stanja

• poznavati fizičke veličine i međunarodni sistem jedinica
• znati pretvarati merne jedinice međunarodnog sistema jedinica
• razlikovati skalarne i vektorske veličine
• znati osnovne operacije sa vektorima
• znati da rešava jednostavnije kinematičke probleme
• znati da rešava jednostavnije dinamičke probleme
• razumeti uticaj gravitacionog polja na kretanje tela
• znati primeniti zakone održanja pri rešavanju jednostavnijih problema
• znati da objasni osnovne osobine gasova, tečnosti i čvrstih tela

Fizičke veličine
• Fizičke veličine, međunarodni sistem jedinica
• Skalarne i vektorske veličine
• Osnovi vektorske algebre
Kinematika
• Mehaničko kretanje (podela i osnovni pojmovi)
• Brzina i ubrzanje
• Kinematički parametri rotacionog kretanja
• Ravnomerna kretanja (pravolinijsko i kružno)
• Promenljiva kretanja (pravolinijsko i kružno)
Dinamika
• Masa, impuls, sila
• Njutnovi zakoni mehanike
• Trenje
• Dinamika kružnog kretanja - centripetalna sila
• Dinamika rotacionog kretanja (osnovni pojmovi)
• Uslovi ravnoteže i poluga
• Energija, rad i snaga
• Kinetička i potencijalna energija
• Njutnov zakon gravitacije, gravitaciono polje
• Zakoni održanja u mehanici
Fizika velikog broja molekula
• Molekulske sile
• Model idealnog gasa
• Pritisak gasa - osnovna jednačina molekulsko -kinetičke teorije gasova, temperatura
• Parametri stanja gasa i jednačina gasnog stanja
• Gasni zakoni
• Unutrašnja energija, toplota i toplotni kapacitet
• Principi termodinamike, entropija
• Svojstva tečnosti (gustina, viskozitet, površinski napon)
• Čvrsto stanje i vrste deformacija
• Hukov zakon
• Toplotno širenje čvrstih tela i tečnosti
• Fazni prelazi

• Teorijska nastava
• Nastava metodom demonstracije
• Eksperimentalne vežbe
• Video prezentacija
• Multimedijalna nastava
• Internet
• Interaktivna nastava
• Praćenje postignuća učenika usmenim propitivanjem
• Test znanja na kraju svake nastavne teme

Preporučeni broj časova po temama:

• Fizičke veličine

6

• Kinematika

15

• Dinamika

23

• Fizika velikog broja molekula

26

 

HEMIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

70

 

 

 

175

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o pojmovima: elemenat, jedinjenje, čista supstanca, smeša, mol, molarna masa, molarna zapremina, brojnost jedinki, relativna atomska masa i relativna molekulska masa, Avogadrov broj
- Sticanje znanja o hemijskim vezama
- Ovladavanje znanjima o disperznim sistemima i načinima izražavanja koncentracije
- Usvajanje znanja o oksido-redukcionim procesima
- Usvajanje znanja o osnovnim klasama neorganskih jedinjenja
- Osposobljavanje učenika da razlikuje osnovne klase organskih jedinjenja, kao i njihove karakteristike
- Osposobljavanje učenika da pravilno koristi pribor i opremu u hemijskoj laboratoriji
- Primena stečenih teorijskih znanja u praktičnom radu u laboratoriji
- Sticanje praktičnih znanja i veština pri analizi organskih jedinjenja
- Produbljivanje teoretskih znanja kroz praktično izvedene oglede
- Osposobljavanje za samostalno vršenje ogleda

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Elementi i jedinjenja

49

Disperzni sistemi

18

Klase neorganskih jedinjenja

36

Oksido-redukcioni procesi

7

Karakteristike organskih jedinjenja

12

Ugljovodonici

21

Optička aktivnost

4

Alkoholi, fenoli i etri

14

Aldehidi i ketoni

14

 

Naziv modula:

Elementi i jedinjenja

Trajanje modula: 

49 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje znanja o osnovnim hemijskim pojmovima i stehiometrijskim izračunavanjima

• razlikuje: elemente, jedinjenja, smeše, čiste supstance,
• definiše pojmove: mol, molarna masa, molarna zapremina, brojnost jedinki, Avogadrov broj, Ar i Mr
• koristi simbole i formule pri pisanju hemijskih reakcija i jednačina
• izvrši stehiometrijska izračunavanja

TEORIJA
• osnovni hemijski pojmovi
• određivanje masenog udela supstanci u smešama
• izračunavanje količine supstance, zapremine i mase supstance, brojnosti jedinki u nekoj supstanci
• stehiometrijska izračunavanja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (25 časova)
• kabinetske vežbe (24 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije...
• vežbati stehiometrijska izračunavanja
• vežbati elektronsku konfiguraciju na nepoznatim elementima
• voditi dnevnik rada u laboratoriji
• koristiti svo posuđe i pribor koji će učenik koristiti u daljem radu
• posuđe i pribor nacrtati u dnevniku vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

• sticanje znanja o građi i strukturi atoma

• objasni građu atoma
• definiše izotope
• objasni strukturu elektronskog omotača (nivoi podnivoi, orbitale)
• odredi elektronsku konfiguraciju elementa i na osnovu nje pronađe mesto elementa u PSE (grupa i perioda) i približno odredi osobine tog elementa
• opiše opšte karakteristike elemenat Ia, IIa i VIIa grupe periodnog sistema elemenata

• građa atoma i izotopi
• struktura elektronskog omotača
• elektronska konfiguracija elementa i izgradnja periodni sistem elemenata
• elementi Ia, IIa i VIIa grupe periodnog sistema elemenata

• sticanje znanja o unutarmolekulskim i međumolekulskim vezama

• definiše jonsku vezu i objasni način njenog građenja
• definiše kovalentnu vezu,
• navede vrste kovalentnih veza,
• objasni polarnu i nepolarnu kovalentnu vezu
• navede vrste kovalentnih veza,
• objasni polarnu i nepolarnu kovalentnu vezu
• objasni vodoničnu vezu i njen značaj u prirodnim sistemima

• jonska veza
• kovalentna veza i vrste kovalentnih veza
• polarna i nepolarna kovalentna veza
• vodonična veza

• osposobljavanje učenika da koristi izvore toplote, laboratorijski pribor i posuđe

• sledi uputstva pri radu i razlikuje mere predostrožnosti pri radu u hemijskoj laboratoriji
• prepozna potencijalna mesta nastanka požara u laboratoriji
• objasni mere protivpožarne zaštite
• pruži prvu pomoć pri povređivanju u laboratoriji
• razlikuje izvore toplote u laboratoriji i koristi ih
• razlikuje laboratorijski pribor i posuđe
• koristi laboratorijski pribor i posuđe

VEŽBE
• upoznavanje učenika sa uputstvima pri radu i merama predostrožnosti
• upoznavanje sa mogućim mestima nastanka požara u mestu protivpožarnih aparata, prve pomoći
• izvori toplote u laboratoriji
• laboratorijski pribor i posuđe

• sticanje znanja o različitim načinima razdvajanja i prečišćavanja jedinjenja

• definiše postupke odvajanja i prečišćavanja
• samostalno razdvoji smeše taloženjem, dekantacijom i filtriranjem
• samostalno predestiliše tečne smeše
• izvrši sublimaciju i kristalizaciju

• taloženje
• dekantacija i filtriranje
• destilacija
• sublimacija i kristalizacija

 

 

Naziv modula:

Disperzni sistemi

Trajanje modula: 

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje znanja o disperznim sistemima i načinima izražavanja koncentracije
• osposobljavanje učenika da priprema rastvore različitih koncentracija

• definiše pojam disperznog sistema
• razlikuje vrste i svojstva disperznih sistema
• definiše pojmove rastvorljivost, rastvor, rastvorena supstanca, rastvarač
• definiše pojam koncentracije
• razlikuje načine izražavanja koncentracije rastvora
• izračuna maseni udeo rastvorene supstance u rastvoru
• izračuna količinsku koncentraciju rastvora
• izračuna masenu koncentraciju rastvora
• pripremi različite disperzne sisteme
• pripremi rastvor određenog masenog udela i određene količinske koncentracije

TEORIJA
• vrste i svojstva disperznih sistema
• rastvorljivost
• maseni udeo rastvorene supstance
• količinska koncentracija rastvora

 

VEŽBE
• pripremanje različitih disperznih sistema
• pripremanje rastvora različitog masenog udela
• pripremanje rastvora različitih količinskih koncentracija

1. Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (10 časova)
• kabinetske vežbe (8 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije...
• vežbati zadatke i izračunavati različite koncentracije rastvora
• koristiti različite primere disperznih sistema
• vežbati na rastvorima različitih koncentracija
• proračun i rezultate uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Klase neorganskih jedinjenja

Trajanje modula: 

36 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje znanja o oksidima, bazama, kiselinama i solima

• objasni pojam oksida, podelu, dobijanje i nomenklaturu oksida
• objasni podelu, dobijanje i disocijaciju baza
• objasni podelu, dobijanje i disocijaciju kiselina
• definiše elektrolitičku disocijaciju i stepen disocijacije
• objasni disocijaciju vode i pH vrednost
• definiše indikatore
• definiše pufere i objasni njihovu ulogu
• objasni načine dobijanja soli i njihovu disocijaciju
• razlikuje vrste soli (kisele, bazne i neutralne)
• objasni hidrolizu soli
• odredi osobine kiselih oksida i kiselina
• odredi osobine baznih oksida i baza
• dobije različite soli i pokaže njihovu hidrolizu

TEORIJA
• oksidi
• baze
• kiseline
• elektrolitička disocijacija
• jonski proizvod vode i pH
• indikatori
• puferi
• soli
• hidroliza soli

 

VEŽBE
• određivanje osobina kiselih oksida i kiselina
• određivanje osobina baznih oksida i baza
• dobijanje soli i hidroliza soli

2. Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (22 časa)
• kabinetske vežbe (14 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije ...
• vežbati zadatke
• proračun i rezultate uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Oksido-redukcioni procesi

Trajanje modula: 

7 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje znanja o osnovama oksido-redukcionih procesa

• definiše pojam oksidacionog broja
• objasni procese oksidacije i redukcije
• definiše pojmove oksidacionog i redukcionog sredstva

TEORIJA
• oksidacioni broj
• procesi oksido-redukcije

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (5 časova)
• kabinetske vežbe (2 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije...
• vežbati zadatke
• koristiti supstance sa kojima smo u dodiru pri svakodnevnom radu
• zaključke uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

• izvrši reakcije oksido-redukcije

VEŽBE
• reakcije oksido-redukcije

 

Naziv modula:

Karakteristike organskih jedinjenja

Trajanje modula: 

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje znanja o osobinama ugljenikovog atoma, vrstama i strukturi organskih jedinjenja.
• Osposobljavanje učenika da različitim metodama izdvoji organska jedinjenja iz smeše

• objasni osobine ugljenikovog atoma
• razlikuje vrste organskih jedinjenja
• objasni hibridizaciju ugljenikovog atoma i strukturnu teoriju organskih molekula

TEORIJA
• osobine ugljenikovog atoma
• vrste organskih molekula
• karakter veze u organskim molekulima
• hibridizacija ugljenikovog atoma
• strukturna teorija organskih jedinjenja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (6 časova)
• kabinetske vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije...
• zaključke uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština


• dokaže elemente u organskim jedinjenjima
• različitim metodama izdvoji organska jedinjenja iz smeše

VEŽBE
• dokazivanje ugljenika, vodonika, azota i sumpora u organskim jedinjenjima
• izdvajanje organskih jedinjenja iz smeše različitim metodama

 

Naziv modula:

Ugljovodonici

Trajanje modula: 

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje osnovnih znanja o ugljovodonicima

 

• razlikuje vrste ugljovodonika
• navede homoligi niz, nomenklaturu, izomeriju, svojstva i reakcije alkana
• navede homoligi niz, nomenklaturu, izomeriju, svojstva i reakcije alkena
• navede homoligi niz, nomenklaturu, izomeriju, svojstva i reakcije alkina
• objasni strukturu i hemijske reakcije benzena
• razlikuje arene sa kondenzovanim prstenovima

TEORIJA
• alkani
• alkeni
• alkini
• areni

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (15 časova)
• kabinetske vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti PSE, šeme, slike, kompjuterske animacije...
• za ispitivanje osobina ugljovodonika koristiti i druge primere supstanci koje pokazuju iste osobine (butan, heksan, nezasićena jedinjenja npr. oleinsku kiselinu...) ako ne postoji mogućnost dobijanja traženih jedinjenja
• zabeležiti u dnevniku vežbi rezultate do kojih se došlo

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

• eksperimentalno dobije metan i ispita njegove osobine
• eksperimentalno dobije eten i ispita njegove osobine
• eksperimentalno dobije etin i ispita njegove osobine

VEŽBE
• dobijanje metana i ispitivanje njegovih osobina
• dobijanje etena i ispitivanje njegovih osobina
• dobijanje etina i ispitivanje njegovih osobina

 

Naziv modula:

Optička aktivnost

Trajanje modula: 

4 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje osnovnih znanja o optičkoj aktivnosti

• definiše pojam asimetričnog ugljenikovog atoma i optičku izomeriju
• identifikuje optičke izomere i izračuna broj mogućih stereoizomera

TEORIJA
• asimetričnost ugljenikovog atoma
• optička izomerija i izomeri

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (4 časa)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti modele, šeme, grafofolije...
• vežbati identifikaciju na različitim jedinjenjima

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

 

Naziv modula:

Alkoholi, fenoli i etri

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje osnovnih znanja o alkoholima, fenolima i etrima

 

 

• definiše i objasni vrste alkohola
• imenuje alkohole koristeći nomenklaturu
• objasni načine dobijanja alkohola
• objasni fizička i hemijska svojstva alkohola
• razlikuje važne polihidroksilne alkohole, njihove osobine i ulogu u biološkim sistemima
• objasni svojstva i reakcije fenola
• definiše etre i objasni njihove osobine

TEORIJA
• alkoholi
• polihidroksilni alkoholi
• fenoli
• etri

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (10 časova)
• kabinetske vežbe (4 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• raditi na dobijanju etanola iz glukoze
• raditi dobijanje alkoholata (alkooksida), Oksidaciju alkohola sa KmnO4, K-dihromatom i sagorevanje alkohola
• osobine fenola raditi na njihovom dokazivanju, oksidaciji, rastvorljivosti, dobijanju fenolata (fenoksida) i dokazu da je fenol slaba kiselina
• rezultate uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

• eksperimentalno dobije etanol vrenjem
• različitim ogledima ispita osobine alkohola
• različitim ogledima ispita osobine fenola

 

VEŽBE
• dobijanje etanola vrenjem
• ispitivanje osobina alkohola
• ispitivanje osobina fenola

 

 

Naziv modula:

Aldehidi i ketoni

Trajanje modula: 

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje osnovnih znanja o aldehidima i ketonima

• definiše aldehide i ketone
• imenuje aldehida i ketona koristeći nomenklaturu
• objasni načine dobijanja i hemijske reakcije aldehida i ketona

TEORIJA
• aldehidi
• ketoni

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (8 časova)
• kabinetske vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• sadržaje ovog modula povezati sa sadržajima modula alkoholi i fenoli
• za ispitivanje osobina koristiti i jedinjenja koja pokazuju iste osobine npr. glukoza a kod ketona oglede raditi na propanonu (acetonu)
• rezultate uneti u dnevnik vežbi

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

• eksperimentalnim putem dobije aldehide i ketone
• različitim ogledima ispita osobine aldehida i ketona

VEŽBE
• dobijanje aldehida i ispitivanje njihovih osobina
• dobijanje ketona i ispitivanje njihovih osobina

PREPORUČENA LITERATURA

1. Svi odobreni praktikumi i udžbenici
2. stručni časopisi
3. internet

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Agrohemija i pedologija
2. Tehnike rada u laboratoriji

AGROHEMIJA I PEDOLOGIJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

105

 

 

12

 

117

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Ovladavanje određenim znanjima neophodnim za razumevanje zakonitosti ishrane biljaka.
- Shvatanje hemijskog sastava, fiziologije i načina ishrane biljaka.
- Upoznavanje karakteristika i hemijskih osobina zemljišta.
- Shvatanje važnosti različitih režima zemljišta.
- Sticanje znanja o značaju upotrebe đubriva, u odnosu na tip zemljišta, i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura.

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: 

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Zemljište

40

Đubriva

35

Fiziologija biljaka

30

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

Zemljište

Trajanje modula: 

40 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• sticanje znanja o tipovima zemljišta i njihovoj plodnosti

• objasni nastanak i genezu zemljišta;
• definiše mineralni sastav zemljišta i odnos minerala u zemljištu;
• nabroji i objasni najvažnije osobine gline i njen značaj u biljnoj proizvodnji sa aspekta apsorpcije;
• objasni zemljišni rastvor kao činilac plodnosti zemljišta;
• objasni reakciju zemljišnog rastvora i njegov uticaj na uspevanje biljaka;
• poveže fizičke, vodno-fizičke, fizičko-mehaničke, vazdušne i toplotne osobine zemljišta;
• definiše plodnost zemljišta;
• objasni morfologiju zemljišta, raspozna i definiše horizonte zemljišta;
• definiše plodnost zemljišta i mere za popravljanje plodnosti;
• nabroji i definiše različite tipove zemljišta, a naročito tipove zemljišta u okruženju lokalne sredine;
• otvori pedološki profil;
• uzme uzorak zemljišta i pripremi ga za analizu.

• geneza i procesi obrazovanja zemljišta;
• hemijski sastav i osobine zemljišta;
• plodnost zemljišta;
• sistematika zemljišta;

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (40 časova)
• nastava u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• nastave u bloku

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje na školskoj ekonomiji i hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja

 

Naziv modula:

Đubriva

Trajanje modula:

35 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• sticanje znanja o značaju upotrebe različitih đubriva i njihovog uticaja na visinu prinosa poljoprivrednih kultura

• raspozna organska đubriva po vrsti, poreklu;
• objasni značaj upotrebe organskih đubriva u biljnoj proizvodnji;
• objasni e osobine mineralnih đubriva;
• razlikuje prosta i složena mineralna đubriva;
• objasni dobre i loše strane upotrebe složenih (mešanih) mineralnih đubriva;
• nabroji načine izračunavanja potrebne količine đubriva;
• izračuna potrebnu količinu đubriva u odnosu na biljnu vrstu, pristupačnost važnijih hranljivih elemenata u zemljištu i planiranog prinosa;
• objasni svrhu upotrebe folijarnih i bakterijskih đubriva;
• objasni razloge korišćenja određenih vrsta đubriva u odnosu na tip zemljišta;
• nabroji načine đubrenja zemljišta;
• pripremi rastvor folijarnih đubriva.

• organska đubriva;
• mineralna đubriva;
• utvrđivanje potreba za đubrenjem;
• folijarna i bakterijska đubriva;
• načini đubrenja zemljišta;

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (35 časova)
• nastava u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi
• praktičnog rada
• nastave u bloku

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul realizovati korišćenjem šema i kolekcija organskih, mineralnih i folijalnih đubriva;
• Koristi šeme i slike različitih načina đubrenja zemljišta;

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja

 

Naziv modula:

Fiziologija biljaka

Trajanje modula: 

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Razumevanje biohemijskih procesa koji se odvijaju u biljnom organizmu

• navede hemijska jedinjenja koja ulaze u sastav biljnog organizma;
• objasni značaj i ulogu biogenih elemenata za biljke, njihove oblike u zemljištu i manifestovanje viška i manjka istih;
• objasni značaj, oblike i asimilaciju potrebnih mikroelemenata za biljku;
• objasni značaj vode za biljke;
• navede izvore vode za biljke, usvajanje vode, njeno kretanje kroz biljku;
• definiše odavanje vode iz biljke i faktore koji utiču na njih;
• objasni privremeno i trajno uvenuće i uticaj viška vode koji utiče na razvitak biljke;
• objasni autotrofni i heterotrofni način ishrane;
• objasni ulogu korena i lista u procesu usvajanja mineralnih materija;
• objasni ulogu hlorofila u procesu fotosinteze;
• objasni proces fotosinteze i značaj kruženja elemenata za fotosintezu;
• objasni proces disanja;
• razlikuje faze razvića biljke;
• objasni ulogu biljnih hormona u procesima rasta i razvića biljke;
• objasni otpornost biljaka prema: niskim, visokim temperaturama, suši i reakciji sredine.

• hemijski sastav biljaka;
• makro i mikro elementi:
• voda;
• načini ishrane biljaka;
• snabdevanje biljaka vodom i mineralnim materijama;
• fotosinteza;
• disanje, rast i razviće biljke; biljni hormoni;
• otpornosti biljaka prema različitim uticajima sredine (temperatura, voda, pH)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (30 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul realizovati korišćenjem šema i slika vezanih za ishranu biljaka kao i viškove i nedostatke biogenih elemenata
• Koristi sveže i herbarizovane uzorke

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Pedologija za 1. razred, Nevenka Balog
- Agrohemija sa fiziologijom bilja, Nikola Miljković

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Hemija
- Biologija

TEHNIKE RADA U LABORATORIJI

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

 

105

 

30

 

135

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje veštine merenja i određivanje greške pri merenju
- Osposobljavanje učenika da prati proces merenjem procesnih veličina
- Povezivanje teorijskih znanja sa praktičnom nastavom u okviru laboratorijskih vežbi
- Primena teorijskih znanja u praksi

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: 

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

HTZ i mere zaštite u laboratoriji

6

Međunarodni sistem jedinica i mera

9

Merenje mase

15

Merenje zapremine

24

Određivanje gustine

15

Određivanje koncentracije rastvora

30

Merenje pH rastvora

6

4. CILJEVI, ISHODI, PREPORUČENI SADRŽAJI I NAČINI OCENJIVANJA MODULA

Naziv modula:

HTZ i mere zaštite u laboratoriji

Trajanje modula: 

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika da primenjuje mere HTZ pri svakodnevnom radu

• primenjuje mere higijensko tehničke zaštite u laboratoriji i u pogonu.

• Pravilnik o merama higijensko tehničke zaštite;
• Održavanje radnog mesta.

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• Učenicima dati pravilnik o merama HTZ;
• Odrediti obavezan pribor za održavanje higijene na radnom mestu koji učenik mora da ima uvek na vežbama;
• Demonstrirati održavanje radnog mesta;
• Definisati način vođenja dnevnika rada.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
3. testove znanja

 

Naziv modula:

Međunarodni sistem jedinica i mera

Trajanje modula:

9 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• Osposobljavanje učenika da preračuna izmerene veličine iz jedinica jednog mernog sistema u jedinice drugog sistema

• definiše osnovne i izvedene jedinice 51 sistema;
• definiše nesistemske jedinice koje su u svakodnevnoj upotrebi;
• izrazi izmerenu / zadatu veličinu, u nesistemskim jedinicama, u jedinicama Si sistema.

• Osnovne jedinice SI sistema;
• Izvedene jedinice SI sistema;
• Prefiksi jedinica;
• Nesistemske jedinice koje su u upotrebi u svakodnevnom životu;
• Neke nesistemske jedinice koje se koriste u praksi EU i SAD.

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (9 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• Napraviti tabele osnovnih i izvedenih jedinica SI sistema;
• Napraviti tabelarni prikaz prefiksa jedinica i vrednosti koje oni prikazuju;
• Tabelarno prikazati nesistemske jedinice koje su u svakodnevnoj upotrebi (za temperaturu, pritisak, viskozitet, energiju, snagu...);
• Prikazati neke od jedinica koje se ne koriste kod nas ali se svakodnevno koriste u EU i SAD.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. testove znanja

 

Naziv modula:

Merenje mase

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• osposobljavanje učenika da samostalno izmeri masu

• definiše pojam mase i jedinica u kojima se ona izražava u svakodnevnom životu, laboratoriji i pogonu
• razlikuje vrste vaga koje se koriste u laboratoriji i pogonu
• samostalno meri masu na tehničkoj i automatskoj vagi
• obavi tariranje vage
• definiše pojmove bruto i neto masa
• izračuna apsolutnu i relativnu grešku pri merenju

• pojam i značaj merenja mase
• sistemske i nesistemske jedinice za masu
• tehnička vaga
• automatska vaga
• bruto i neto masa
• apsolutna i relativna greška merenja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (15 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti stručnu literaturu
• od učenika tražiti da vode dnevnik rada
• koristiti tehničku i automatsku vagu
• sve podatke merenja prikazivati tabelarno
• nastavu izvoditi u hemijskoj laboratoriji
• na kraju modula sprovesti test praktičnih veština merenja mase i na tehničkoj i na automatskoj vagi (učenicima dati da izmere pojedine prethodno tačno izmerene predmete i dati im da odrede apsolutnu i relativnu grešku merenja)

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Merenje zapremine

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• osposobljavanje učenika da praktično meri zapreminu tečnosti

• definiše pojam zapremine i jedinice u kojima se ona izražava u laboratorijama, svakodnevnom životu i pogonu
• razlikuje sudove za merenje zapremine tečnosti (čaše, menzure, normalni sudovi, pipete, birete)
• samostalno meri zapreminu tečnosti svim vrstama sudova za merenje
• izračuna apsolutnu i relativnu grešku merenja

• pojam i značaj merenja zapremine
• sistemske i nesistemske jedinice za zapreminu
• sudovi za merenje zapremine
• apsolutna i relativna greška merenja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (24 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti stručnu literaturu
• koristiti različite čaše i menzure, normalne sudove, pipete, birete
• sve podatke merenja prikazivati tabelarno
• nastavu izvoditi u hemijskoj laboratoriji
• na kraju modula sprovesti test praktičnih veština
merenja zapremine različitim sudovima

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Određivanje gustine

Trajanje modula:

15 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• osposobljavanje učenika da samostalno odredi gustinu različitih tečnosti

• definiše pojam gustine i jedinice u kojima se ona izražava
• samostalno odredi gustinu pomoću piknometra
• samostalno izmeri gustinu pomoću areometra
• izračuna apsolutnu i relativnu grešku merenja

• pojam i značaj merenja gustine
• sistemske i nesistemske jedinice za gustinu
• određivanje gustine piknometrom
• merenje gustine areometrom
• apsolutna i relativna greška merenja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (15 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti stručnu literaturu
• koristiti piknometar i areometar
• sve podatke merenja prikazivati tabelarno
• nastavu izvoditi u hemijskoj laboratoriji
• na kraju modula sprovesti test praktične veštine merenja gustine različitim sudovima

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Određivanje koncentracije rastvora

Trajanje modula:

30 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• osposobljavanje učenika da napravi rastvore različitih koncentracija
• osposobljavanje učenika da odredi koncentraciju rastvora

• definiše pojam koncentracije rastvora i načine izražavanja koncentracije (masena, procentna i količinska)
• samostalno pripremi rastvore određenih koncentracija
• odredi tačnu koncentraciju rastvora (standardizacija rastvora)

• pojam rastvora i načini izražavanja koncentracije rastvora
• proračun potrebnih količina za pripremu rastvora određenih koncentracija
• priprema rastvora određenih masenih, procentnih i količinskih koncentracija
• standardizacija rastvora

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (15 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti stručnu literaturu
• uvežbavati sa učenicima sve tipove računskih zadataka vezanih za rastvore
• definisati pojedinačne domaće zadatke
• koristiti automatsku vagu i normalne sudove, biretu i rastvore tačne koncentracije za standardizaciju
• koristiti areometar za merenje gustine rastvora etanol - voda i tabele zavisnosti gustine i procentne koncentracije rastvora
• nastavu izvoditi u hemijskoj laboratoriji
• na kraju modula sprovesti test praktičnih veština pri pripremi rastvora tačno određenih koncentracija

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Merenje pH vrednosti rastvora

Trajanje modula:

6 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

PREPORUČENO UPUTSTVO ZA OSTVARIVANJE MODULA

• osposobljavanje učenika da odredi pH vrednost rastvora

• odredi pH vrednost rastvora pomoću lakmus hartije, kolorimetra i pH-metra

• određivanje pH rastvora lakmus hartijom
• određivanje pH rastvora kolorimetrom
• određivanje pH rastvora pH-metrom

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• kabinetske vežbe (15 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• kabinetskih vežbi

Mesto realizacije nastave
• Kabinetske vežbe se realizuju u hemijskoj laboratoriji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti stručnu literaturu
• uvežbavati sa učenicima sve tipove računskih zadataka vezanih za pH
• definisati pojedinačne domaće zadatke
• koristiti lakmus hartiju, kolorimetar i pH-metar
• nastavu izvoditi u hemijskoj laboratoriji
• na kraju modula sprovesti test praktičnih veština pri merenju pH

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove praktičnih veština

5. PREPORUČENA LITERATURA ZA REALIZACIJU PREDMETA

- Različite zbirke zadataka iz fizike i hemije
- Različiti praktikumi za laboratorijske vežbe iz hemije

6. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

- Hemija
- Agrohemija i pedologija
- Fizika
- Matematika

ZAŠTITA BILJA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

1

70

 

 

24

 

94

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Sticanje znanja o uzročnicima biljnih bolesti, štetočina i korova
- Sticanje znanja o primeni pesticida u biljnoj proizvodnji
- Sticanje znanja o merama zaštite bilja
- Sticanje znanja o zaštiti vinove loze

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred:

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Biljne bolesti

12

Štetočine

14

Korovi

16

Pesticidi

18

Mere zaštite bilja

13

Zaštita vinove loze

21

 

Naziv modula:

Biljne bolesti

Trajanje modula:

12 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Sticanje osnovnih znanja o biljnim bolestima, njihovim izazivačima, tipovima, nastajanju biljnih bolesti i njihovoj štetnosti

• Objasni pojam bolesti biljaka
• Navede i pojasni vrste izazivača bolesti
• Navede i opiše tipove oboljenja
• Opiše načine nastajanja bolesti
• Opiše uslove za nastajanje i širenje oboljenja
• Objasni pojam otpornosti biljaka

• Podela biljnih bolesti
• Podela patogena
• Patogeneza
• Faze patogeneze
• Pojava i razvoj oboljenja (klimatski i zemljišnji faktori)
• Otpornost biljaka prema biljnim bolestima

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (12 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti živi i herbarski materijal

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
4. praćenje ostvarenosti ishoda
5. testove znanja

 

Naziv modula:

Štetočine

Trajanje modula:

14 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Sticanje osnovnih znanja o biljnim štetočinama, dinamici nastajanja oštećenja i njihovom prepoznavanju

• Objasni pojam štetočina biljaka
• Navede i pojasni vrste štetočina
• Navede i opiše tipove oštećenja
• Opiše načine nastajanja oštećenja
• Navede i opiše uslove za nastajanje oštećenja
• Opiše razmnožavanje i rasprostiranje štetočina
• Opiše osnovne pojmove o dinamici populacije
• Objasni podelu štetočina prema ekonomskom značaju

• Podela štetočina
• Vrste promena koje izazivaju štetočine kod biljaka
• Morfologija štetočina
• Razmnožavanje i razvoj štetočina
• Uticaj činilaca sredine na razvoj štetočina (abiotički i biotički faktori)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (14 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti živi i herbarski materijal,
• koristiti zbirke prepariranih štetočina

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

 

Naziv modula:

Korovi

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Sticanje osnovnih znanja o korovima, vrstama i njihovo prepoznavanje

• Objasni pojam korova
• navede podelu korova
• opiše štetnost korova
• opiše načine razmnožavanja korova
• opiše rasprostiranje korova

• podela korova:
• uskolisni i širokolisni
• jednogodišnji i višegodišnji
• okopavinski, livadski, ruderalni i dr.
• štetnost korova
• razmnožavanje korova
• uticaj abiotičkih i biotičkih faktora na širenje korova

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (10 časova)
• nastava u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• nastave u bloku

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje na školskoj ekonomiji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti živi i herbarski materijal; korove

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Pesticidi

Trajanje modula:

18 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Sticanje osnovnih znanja o pesticidima, načinu delovanja i vreme njihove primene

• objasni pojam pesticida
• navede i pojasni podelu pesticida prema nameni, načinu delovanja, mestu i načinu primene
• objasni sastav pesticida (aktivna materija i razni dodaci)
• opiše oblike proizvodnje (formulacije) pesticida
• objasni osnovne osobine pesticida
• objasni načine delovanja pesticida
• objasni pojam otrovnosti (toksičnost) pesticida
• navede mere predostrožnosti pri rukovanju i primeni pesticida

• podela pesticida (fungicidi, zoocidi i herbicidi)
• sastav i osobine pesticida
• formulacija pesticida
• načini delovanja pesticida
• efekti pesticida na štetne organizme, korisne organizme, tretirane biljke, ljude, životinje, susedne biljke, zemljište, vodu i dr.

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (12 časova)
• nastava u bloku (6 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• nastave u bloku

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje na školskoj ekonomiji

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti video prezentacije; registre i uputstva za primenu

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Mere zaštite bilja

Trajanje modula:

13 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Sticanje osnovnih znanja o merama zaštite bilja, njihovoj primeni i značaju

• objasni pojam mere zaštite bilja
• navede i pojasni podelu mera zaštite bilja
• opiše mere zaštite bilja (mehaničke, fizičke, biološke i hemijske)
• objasni načine primene pesticida (prskanje, orošavanje, zamagljivanje, zadimljavanje, zaprašivanje, fumigacija, primena mamaka, rasturanje granula i dr.)
• objasni uticaj meteoroloških faktora na primenu i delovanje pesticida
• objasni značaj poštovanja uputstva za primenu pesticida
• navede i objasni sredstva lične zaštite pri rukovanju sa pesticidima
• objasni načine prikupljanja podataka o štetnim organizmima, vremenskim uslovima, fenofazama biljaka i dr.

• podela mera zaštite biljaka
• načini primene pesticida
• uticaj klimatskih faktora na primenu i delovanje pesticida
• sredstva lične zaštite pri rukovanju sa pesticidima
• uputstvo za primenu pesticida
• zakonska i normativna regulativa u zaštiti bilja

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (13 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• koristiti video prezentacije

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

 

Naziv modula:

Zaštita vinove loze

Trajanje modula:

21 čas

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• Upoznavanje ekonomski značajnijih patogena, štetočina i korova vinove loze
• Sticanje znanja za obavljanje pojedinih poslova u zaštiti vinove loze

• navede najznačajnije bolesti vinove loze
• navede najznačajnije štetočine
• navede korove vinove loze
• opiše simptome značajnijih oboljenja vinove loze
• opiše oštećenja vinove loze
• opiše korove vinove loze
• objasni vreme nastajanja i razvoja oboljenja vinove loze
• objasni vreme nastajanja oštećenja vinove loze
• objasni vreme pojave korova vinove loze
• navede mere zaštite i vreme njihovog izvođenja kod vinove loze

• bolesti vinove loze
• štetočine vinove loze
• korovi vinove loze
• suzbijanje štetnih organizama u vinovoj lozi

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava ( 9 časova)
• nastava u bloku (12 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• nastave u bloku

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje u vinogradu

Preporuke za realizaciju nastave
• Nastavu u bloku realizovati u vinogradu pri tretiranju vinove loze;
• koristiti video materijal; prospekte.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

4. PREPORUČENA LITERATURA

1. Svi odobreni udžbenici iz zaštita bilja

5. KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. Biologija
2. Hemija
3. Agrohemija i pedologija

POLJOPRIVREDNA TEHNIKA

1. OSTVARIVANJA OBRAZOVNO-VASPITNOG RADA - OBLICI I TRAJANJE

RAZRED

NASTAVA

PRAKSA

UKUPNO

Teorijska nastava

Vežbe

Praktična nastava

Nastava u bloku

I

70

 

 

24

 

94

Napomena: u tabeli je prikazan godišnji fond časova za svaki oblik rada

2. CILJEVI PREDMETA:

- Upoznavanje konstrukcija poljoprivrednih mašina
- Sticanje znanja o primeni mašina u vinogradarskoj proizvodnji i njihovo najefikasnije iskorišćavanje
- Sticanje znanja za pravilno podešavanje i održavanje mašina radi postizanja odgovarajućeg kvaliteta rada
- Sticanje znanja o funkcionalnim i tehničkim karakteristikama mašina, aparata i uređaja koji se koriste u vinogradarskoj proizvodnji
- Razvijanje interesovanja za poljoprivrednu tehniku
- Osposobljavanje za primenu agrotehničkih mera u vinogradarskoj proizvodnji
- Osposobljavanje za pravilnu primenu pesticida, đubriva i ostalih sredstava u vinogradarskoj proizvodnji
- Osposobljavanje za samostalno upravljanje traktorom sa prikolicom u javnom saobraćaju
- Osposobljavanje za vođenje evidencije o radu
- Razvijanje radnih navika, sigurnosti, preciznosti i odgovornosti u radu

3. NAZIV I TRAJANJE MODULA PREDMETA

Razred: 

prvi

 

NAZIV MODULA

Trajanje modula
(časovi)

Mašinski materijali i elementi

16

Motori

24

Traktori

54

 

Naziv modula:

Mašinski materijali i elementi

Trajanje modula:

16 časova

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje teorijskih znanja o materijalima koji se primenjuju u poljoprivrednoj tehnici

• razlikuje mašinske materijale
• definiše osobine mašinskih materijala
• nabroji vrste čelika prema nameni
• nabroji načine zaštite čelika od korozije
• nabroji osobine obojenih metala koje su značajne za primenu na poljoprivrednim mašinama
• navede ostale materijale koji se primenjuju u poljoprivrednoj tehnici

• pojam podela i osobine materijala za izradu poljoprivrednih mašina
• čelik (dobijanje, značaj i podela)
• značaj i podela obojenih metala
• bakar, aluminijum, cink, olovo, kalaj (osobine i upotreba)
• legure obojenih metala (osobine i upotreba)
• nemetali (drvo, plastični materijali, keramika)

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (16 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul realizovati slikovitim prikazom mašinskih elemenata i materijala na poljoprivrednim mašinama, pokazati uzorke mašinskih materijala i elemenata i objasniti njihov značaj i ulogu na poljoprivrednim mašinama. Nastavu iz dela koji se odnosi na tehničke crteže realizovati uz pomoć priručnika za rukovanje i održavanje jednostavnijih mašina, a treba pokazati crteže građevinskih objekata i projekte za podizanje vinograda

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
• praćenje ostvarenosti ishoda
• testove znanja

• upoznavanje svojstava goriva i maziva i njihov značaj u poljoprivrednoj tehnici

• definiše osobine goriva i maziva
• razlikuje goriva i maziva po vrstama
• objasni postupak skladištinja i čuvanja goriva i maziva

• značaj i vrste goriva i maziva
• osobine goriva i maziva
• biogoriva (dobijanje i upotreba)

• sticanje osnovnih znanja iz mašinskih elemenata

• definiše mašinske elemente
• razlikuje mašinske elemente

• mašinski elementi za spajanje
• mašinski elementi za prenos snage i kretanja
• mašinski elementi za sprovođenje tečnosti i gasova

• upućivanje u korišćenje tablica, grafikona, šema, crteža i dijagrama

• koristi radioničke i sklopne crteže iz poljoprivredno-mašinske prakse
• koristi crteže iz uputstva za rukovanje i održavanje i kataloga rezervnih delova poljoprivrednih mašina

• vrste crteža, formati i merila
• pojam i nastanak projekcije
• vrste projiciranja
• čitanje tehničkih crteža

 

Naziv modula:

Motori

Trajanje modula:

24 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• sticanje teorijskih znanja o osnovnim veličinama motora i principima na kojima se zasniva rad motora SUS
• upoznavanje delova motora SUS
• upoznavanje konstrukcija i funkcionisanje uređaja OTO i dizel motora

• definiše osnovne veličine motora SUS
• objasni princip rada dvotaktnih i četvorotaktnih motora SUS
• navede delove motora SUS
• razlikuje delove motora SUS
• navede uređaje OTO i dizel motora
• razlikuje uređaje motora
• objasni principe rada uređaja
• objasni postupke održavanja uređaja motora

• osnovne veličine motora SUS
• princip rada dvotaktnog i četvorotaktnih OTO i dizel motora
• nepokretni i pokretni delovi motora SUS
• uređaji OTO i dizel motora (uređaj za hlađenje, uređaj za podmazivanje, uređaj za napajanje motora gorivom, električni uređaji)
• održavanje uređaja motora

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (24 časova)

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul realizovati slikovitim prikazom delova i uređaja motora, a princip rada motora demonstrirati na modelu motora u preseku.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

 

Naziv modula:

Traktori

Trajanje modula:

54 časa

 

CILJEVI MODULA

ISHODI MODULA
Po završetku modula učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI MODULA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

• upoznavanje konstrukcije i funkcionisanja transmisije traktora
• sticanje znanja o funkcionalnim karakteristikama uređaja na traktoru
• usvajanje neophodnih znanja za rukovanje i održavanje traktora
• osposobljavanje za samostalno upravljanje traktorom u saobraćaju na putevima

• navede tipove traktora koji se koriste u vinogradarstvu
• navede delove transmisije traktora
• razlikuje delove transmisije
• navede uređaje traktora
• objasni ulogu uređaja
• razlikuje uređaje traktora
• objasni principe rada uređaja
• objasni konstrukciju i uređaje jednoosovinskih traktora i motokultivatora
• navede priključke jednoosovinskih traktora
• objasni rukovanje traktorom i motokultivatorom
• objasni postupak održavanja traktora
• objasni radnje sa vozilom u saobraćaju
• objasni saobraćaj na raskrsnici
• primenjuje saobraćajne propise
• objasni prevoz lica traktorom i priključnim vozilom koje vuku traktori
• objasni značaj tehničke ispravnosti traktora i prikolice
• pripremi traktor i prikolicu za vožnju
• upravlja traktorom sa prikolicom na poligonu
• parkira traktor sa prikolicom na različite načine
• upravlja traktorom sa prikolicom u javnom saobraćaju

• transmisija traktora (spojnica, menjač, reduktor, diferencijal i prednji pogon traktora)
• uređaji traktora (uređaj za kretanje, uređaj za upravljanje, uređaj za kočenje, hidraulični uređaj, dodatni uređaji)
• kabina traktora i uslovi rada rukovaoca
• jednoosovinski traktori i motokultivatori
• priključci jednoosovinskih traktora
• rukovanje i održavanje traktora i motokultivatora
• propisi o bezbednosti saobraćaja
• uređaji na traktoru značajni za bezbednost saobraćaja
• individualna obuka vožnje traktora sa prikolicom na poligonu i javnom saobraćaju

• Na početku modula učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Modul se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (30 časova)
• nastava u bloku (24 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se deli na 2 grupe prilikom realizacije:
• nastave u bloku - individualna nastava

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici
• Nastava u bloku se realizuje na poligonu za obuku vožnje i javnom saobraćaju

Preporuke za realizaciju nastave
• Modul realizovati slikovitim prikazom traktora i motokultivatora koji se koriste u vinogradarstvu. Delove transmisije pokazati na crtežu traktora u preseku. Uređaje traktora značajne za bezbednost saobraćaja posebno obraditi kroz teorijski i praktični deo nastave.
• Nastavu u bloku koja se odnosi na obuku vožnje traktora u javnom saobraćaju obaviti kroz 24 časa individualne obuke po učeniku.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda se vrši kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja
3. testove praktičnih veština

PREPORUČENA LITERATURA

1. svi odobreni udžbenici iz poljoprivredne tehnike
2. zakon o bezbednosti saobraćaja
3. uputstvo za rukovanje i održavanje traktora

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA / MODULIMA

1. fizika
2. hemija
3. matematika