UPUTSTVO

O NAČELIMA ZA UNUTRAŠNJE UREĐENJE I SISTEMATIZACIJU RADNIH MESTA U GRADSKIM UPRAVAMA, POSEBNIM ORGANIZACIJAMA I SLUŽBAMA I USLOVIMA ZA STICANJE ZVANJA ZAPOSLENIH

("Sl. list Grada Novog Sada", br. 9/2009)

I Osnovna odredba

Član 1

Ovim uputstvom utvrđuju se načela za unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta u gradskim upravama, posebnim organizacijama i službama (u daljem tekstu: organi), postupak izrade i donošenja pravilnika o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u organima (u daljem tekstu: pravilnik), kao i uslovi za sticanje zvanja zaposlenih u organima.

II Načela za unutrašnje uređenje i sistematizaciju radnih mesta

Član 2

Unutrašnje uređenje i sistematizacija radnih mesta moraju biti prilagođeni delokrugu i radnim procesima da obezbeđuju:

- prilagođenost unutrašnjeg uređenja celini poslova organa;

- stručno, efikasno, racionalno i usklađeno vršenje poslova;

- efikasan unutrašnji nadzor nad vršenjem poslova u organu;

- zakonito i blagovremeno odlučivanje u upravnom postupku;

- grupisanje istovrsnih ili srodnih i međusobno povezanih poslova u odgovarajuće unutrašnje jedinice u organu;

- efikasnu saradnju sa resornim ministarstvima Republike Srbije, organima Autonomne Pokrajine Vojvodine, drugim organima Grada Novog Sada, javnim službama, javnim preduzećima i drugim organizacijama kojima su poverena upravna ovlašćenja.

Član 3

Unutrašnje uređenje organa i sistematizacija radnih mesta u organu uređuje se pravilnikom.

Pravilnik donosi načelnik gradske uprave, direktor posebne organizacije, odnosno šef službe (u daljem tekstu: starešina).

Na akt iz stava 2. ovog člana saglasnost daje Gradsko veće Grada Novog Sada.

Član 4

Pravilnik se sastoji od dela kojim se propisuje unutrašnje uređenje organa i dela kojim se propisuje sistematizacija radnih mesta u organu.

Deo pravilnika kojim se propisuje unutrašnje uređenje organa sadrži:

- unutrašnje jedinice u organu, njihove poslove i međusobni odnos;

- rukovođenje unutrašnjim jedinicama;

- ovlašćenje i odgovornosti rukovodilaca unutrašnjih jedinica;

- način saradnje sa drugim organima i organizacijama.

Deo pravilnika o sistematizaciji radnih mesta sadrži:

- ukupan broj radnih mesta u organu sa nazivom, opisom poslova i potrebnim brojem izvršilaca za svako radno mesto;

- uslove za zaposlenje na svakom radnom mestu.

Član 5

Za obavljanje poslova lokalne samouprave obrazuju se, po pravilu, posebne organizacione jedinice, odvojeno od poverenih poslova državne uprave.

Izuzetno, povereni poslovi državne uprave, kada to priroda i obim poslova dopušta, mogu da se organizuju u organizacionim jedinicama u kojima se obavljaju poslovi lokalne samouprave.

Pojedine poslove u organu mogu da obavljaju samostalni izvršioci izvan unutrašnjih jedinica ako to nalažu priroda i obim posla, a za svoj rad odgovorni su neposredno starešini.

Član 6

Za poverene poslove državne uprave, stepen i vrsta školske spreme utvrđuje se pravilnikom, u skladu sa zakonom ili drugim propisima nadležnih ministarstava.

Član 7

Uslovi za obavljanje poslova radnog mesta određuju se zavisno od vrste i stepena složenosti poslova čiji je obim pretežan. Za obavljanje poslova radnog mesta mogu se propisati određena znanja i veštine (poznavanje jezika nacionalnih manjina, poznavanje stranog jezika, poznavanje rada na računaru i dr.).

Vrsta stručne spreme može se alternativno utvrditi u zavisnosti od vrste poslova koji se obavljaju u okviru radnog mesta, osim za radna mesta za čije je obavljanje zakonom ili drugim propisima utvrđena vrsta stručne spreme.

Za obavljanje poslova radnog mesta određuje se najniži stepen stručne spreme sa kojim uspešno može da se obavlja posao bez određivanja alternative u pogledu stepena stručne spreme.

Član 8

Za radna mesta rukovodioca organizacionih jedinica određuje se najviši stepen stručne spreme koji se zahteva za obavljanje poslova u okviru organizacione jedinice i radno iskustvo od najmanje tri godine na istim ili sličnim poslovima.

Član 9

Pored uslova utvrđenih ovim uputstvom pravilnikom se propisuje kao uslov za obavljanje poslova i položen stručni ispit za rad u organima državne uprave, osim za radna mesta za koja se u organu stiču zanimanja.

III Vrste unutrašnjih jedinica i uslovi za njihovo obrazovanje

Član 10

Osnovna unutrašnja jedinica u gradskoj upravi je sektor, odnosno uprava sa položajem sektora.

Osnovne unutrašnje jedinice obrazovane su Odlukom o gradskim upravama Grada Novog Sada ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 52/2008) i ne mogu da se obrazuju pravilnikom.

Član 11

Odeljenje, odsek i grupa mogu da se obrazuju u sektoru ili izvan njega.

Odeljenje, odsek i grupa obrazuju se izvan sektora da bi vršili poslove iz pojedinih oblasti koje nisu u delokrugu sektora ili ako to nalažu posebni propisi. Izuzetno, ako priroda i obim poslova nalažu, u odeljenju može da se obrazuje više odseka i grupa, a u odseku-više grupa.

Član 12

Odeljenje se obrazuje za vršenje međusobno povezanih poslova koji objedinjuju rad najmanje osam zaposlenih.

Odsek se obrazuje za vršenje međusobno povezanih poslova koji objedinjuju rad najmanje pet zaposlenih.

Grupa se obrazuje za vršenje međusobno povezanih poslova koji objedinjuju rad najmanje tri zaposlena.

Član 13

Uže unutrašnje jedinice mogu u pojedinim organima biti drugačije nazvane, ako to više odgovara prirodi poslova u organu, s tim da moraju biti ispunjeni uslovi za obrazovanje odeljenja, odseka ili grupe utvrđeni ovim uputstvom.

Pravilnikom se određuje sa kojim se užim unutrašnjim jedinicama one upodobljavaju.

Organ može biti bez unutrašnjih jedinica ako pretežno ili u većem obimu vrši stručne poslove (priprema propisa i dr.).

Član 14

Rukovodilac uže unutrašnje jedinice obavlja najsloženije poslove organizacione jedinice i stara se o efikasnom i stručnom vršenju poslova i ravnomernoj raspodeli poslova zaposlenih.

Član 15

Ukoliko za obavljanje poslova uže unutrašnje jedinice nije raspoređen izvršilac ili u slučaju njegove odsutnosti, radom uže unutrašnje jedinice rukovodi zaposleni koga odredi starešina.

IV Zvanja i zanimanja

Član 16

Zaposleni u organima stiču zvanja utvrđena Zakonom o radnim odnosima u državnim organima.

Zvanja izražavaju stručnu osposobljenost zaposlenog za vršenje poslova određenog stepena složenosti u organu.

Na određenim radnim mestima u organima rade zaposleni sa odgovarajućom školskom spremom za koja se ne utvrđuju zvanja (u daljem tekstu: zanimanja).

Zanimanja u organima su utvrđena Zakonom o radnim odnosima u državnim organima i zanimanja utvrđena ovim uputstvom.

Član 17

Zaposleni u organima može sticati zvanja pod sledećim uslovima:

- zvanje samostalnog stručnog saradnika može steći zaposleni u organu koji ima visoku školsku spremu, najmanje pet godina radnog staža i koji je osposobljen da samostalno obavlja upravno-nadzorne poslove, poslove vezane za izradu svih vrsta akata i najsloženije poslove od značaja za funkcionisanje organa, a koji zahtevaju samostalnost u radu i poznavanje problematike iz jedne ili više povezanih oblasti;

- zvanje višeg stručnog saradnika može steći zaposleni u organu koji ima visoku školsku spremu, najmanje tri godine radnog staža a osposobljen je da samostalno i u saradnji sa zaposlenima višeg zvanja obavlja upravno-nadzorne poslove i poslove vezane za izradu svih vrsta akata i stručno obrađuje složenije poslove iz delokruga rada organa;

- zvanje stručnog saradnika može steći zaposleni u organu koji ima visoku školsku spremu, najmanje godinu dana radnog staža i položen pripravnički odnosno pravosudni ispit, a osposobljen je da radi na manje složenim upravno-nadzornim poslovima i poslovima izrade akata iz delokruga rada organa, uz detaljna uputstva zaposlenih sa višim zvanjima;

- zvanje višeg saradnika može steći zaposleni u organu koji ima višu školsku spremu, najmanje tri godine radnog staža, a osposobljen je da samostalno obavlja manje složene stručne poslove iz delokruga rada organa;

- zvanje saradnika može steći zaposleni u organu koji ima višu školsku spremu, najmanje jednu godinu radnog staža, položen pripravnički ispit, a osposobljen je da obavlja manje složene stručne poslove uz uputstva zaposlenih sa višim zvanjima;

- zvanje višeg referenta može steći zaposleni u organu koji ima srednju školsku spremu, najmanje jednu godinu radnog staža, a osposobljen je da samostalno obavlja manje složene stručno-operativne, administrativne i njima slične poslove;

- zvanje referenta može steći zaposleni u organu koji ima srednju školsku spremu, najmanje šest meseci radnog staža, položen pripravnički ispit, a osposobljen je da obavlja manje složene stručno-operativne, administrativne i njima slične poslove uz uputstva zaposlenih sa višim zvanjima.

Član 18

Zanimanja u organima su:

- novinar,

- prevodilac,

- lektor,

- bibliotekar,

- daktilograf,

- operater,

- visoko kvalifikovani radnik,

- kvalifikovani radnik,

- nekvalifikovani radnik,

- vozač,

- telefonista,

- kurir i

- spremačica.

Pravilnikom se mogu utvrditi i druga zanimanja zaposlenih.

V Završne odredbe

Član 19

Danom stupanja na snagu ovog uputstva prestaje da važi Uputstvo o načelima za unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta u gradskim upravama i uslovima za sticanje zvanja zaposlenih ("Službeni list Grada Novog Sada", broj 6/2005).

Član 20

Ovo uputstvo stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Novog Sada".