ODLUKAO KOMUNALNOM UREĐENJU GRADA NOVOG PAZARA("Sl. list grada Novog Pazara", br. 2/2009) |
Ovom Odlukom propisuju se uslovi, mere i način uređenja naselja, održavanja, korišćenja i zaštite komunalnih objekata, uslovi i način organizovanja poslova u vršenju komunalnih delatnosti i pružanju usluga, kao i uslov i način korišćenja komunalnih proizvoda i usluga.
Uslovi i mere iz stava 1. ovog člana propisuju se za teritoriju obuhvaćenu Generalnim urbanističkim planom grada Novog Pazara, kao i za seoska naselja na teritoriji grada Novog Pazara.
Pod komunalnim objektima u smislu ove odluke smatraju se: ulice i putevi u naseljenim mestima, trgovi, skverovi, trotoari, rigole, parkovi, drvoredi, travnjaci, parking prostori, zelene površine, objekti za sport i rekreaciju, obale reka, rečna korita i korita u potoku u naseljima, kanali, šetalište Gradski jaz, brana u potoku Đurđevi stupovi, brana hotela "Vrbak" saobraćajni i električni stubovi, javna rasveta, trafostanice, oglasne i reklamne table, kulturno istorijski spomenici, groblja, pijace, mostovi i propusti na ulicama i putevima u naseljima, stubovi vertikalne signalizacije, autobuska stanica, javni satovi, fontane, javne česme, javne telefonske govornice, poštanski sandučići, trafoi, hidranti, kišna i fekalna kanalizacija, toplovodne cevi i drugi objekti koji služe opštim potrebama građana, fizičkih i pravnih lica.
Pod komunalnim uslugama u smislu ove Odluke smatraju se: čišćenje javnih površina, uređenje i održavanje zelenih i javnih površina, pijačnog i grobljanskog prostora, iznošenje, deponovanje i prerada smeća, održavanje deponije, vršenje usluga javne rasvete, zaštita i omogućavanje nesmetanog korišćenja komunalnih objekata na propisani način i druge usluge u cilju uređenja naselja i javnih površina, pranje javnih prometnih površina, zimsko održavanje komunalnih objekata, održavanje rečnih korita, kišne kanalizacije, uređenje i održavanje zelenih površina i humano hvatanje i zbrinjavanje pasa i mačaka lutalica.
Pod javnim površinama u pogledu održavanja čistoće podrazumevaju se:
- ulice, trotoari, trgovi, skverovi, šetališta, mostovi, putevi, staze i parking prostori - površine javnog saobraćaja;
- parkovi i travnjaci;
- zelene površine, između stambenih zgrada kolektivnog stanovanja, autobuska stanica, benzinske stanice, banjska lečilišta, pijace, groblja;
- sportski i zabavni tereni;
- obale pored vodotoka;
- otvoreni prostor između zgrada kao i neizgrađeno i izgrađeno građevinsko zemljište;
- dvorišta ustanova i organizacija sa javnim ovlašćenjima (školska dvorišta, dvorišta zdravstvenih centara i sl), ako drugim propisom nije drukčije regulisano;
- druge površine u opštoj upotrebi.
Pod održavanjem čistoće u smislu ove Odluke podrazumeva se:
- održavanje zelenih površina,
- iznošenje kućnog smeća, kabastog smeća i smeća iz dvorišta stambenih i poslovnih prostorija koje se koriste ili su u izgradnji,
- čišćenje i pranje prometnih javnih površina, ulica, trotoara, trgova, šetališta i drugih površina,
- uklanjanje blatnjavih nanosa,
- zimsko održavanje javnih površina: pluženje snega, uklanjanje leda i snega sa javnih prometnih površina, uklanjanje ledenih naslaga na slivničkim rešetkama i drugim komunalnim objektima,
- održavanje kišne kanalizacije, čišćenje šahti i slivničkih rešetki kišne kanalizacije,
- čišćenje i održavanje uređenih i neuređenih rečnih korita, potoka, obala i šetališta rečnih korita,
- održavanje parkova i drugih zelenih površina,
- uništavanje glodara i ostalih štetočina,
- humano hvatanje i zbrinjavanje mačaka i pasa lutalica,
- iznošenje industrijskih i specijalnih otpadaka iz procesa proizvodnje, održavanje i čišćenje izgrađenog i neizgrađenog građevinskog zemljišta, postavljanje i održavanje korpi, kanti i sudova za smeće i korišćenje deponije, iznošenje fekalija i čišćenje pijačnog prostora, kao i
- preduzimanje drugih mera predviđenih ovom Odlukom kojima se obezbeđuje čistoća u gradu i drugim naseljima.
Subjekti za sprovođenje komunalne delatnosti, održavanje komunalnih objekata infrastrukture su:
- organi grada Novog Pazara,
- javna komunalna preduzeća,
- javna preduzeća,
- pravna i fizička lica,
- preduzetnici,
- mesna zajednica.
II - ODRŽAVANJE JAVNIH POVRŠINA I IZNOŠENJE SMEĆA
Čišćenje i pranje javnih površina
Čišćenje i pranje javnih površina vrši Preduzeće kome su povereni ti poslovi kao i Mesna zajednica i građani.
Javno komunalno preduzeće "Čistoća" ili drugo preduzeće odnosno preduzetnik kome je povereno obavljanje komunalne delatnosti iz ove Odluke (u daljem tekstu: Preduzeće) je dužno da obavlja čišćenje i pranje javnih površina na području grada Novog Pazara.
Održavanje javnih površina se vrši na osnovu programa koji donosi JP "Zavod za urbanizam, uređenje i izgradnju opštine Novi Pazar" iz Novog Pazara a na koji daje saglasnost organ gradske uprave nadležan za komunalne poslove.
Uslovi i način održavanja, rokovi i cene usluga i dr. propisani su ugovorom koji se sklapa između JP "Zavod za urbanizam, uređenje i izgradnju opštine Novi Pazar" iz Novog Pazara, i preduzeća kome su povereni poslovi čišćenja i pranja javnih površina.
Program realizacije komunalne delatnosti donosi se jednom godišnje do kraja kalendarske godine za narednu godinu.
Primerak programa se dostavlja komunalnoj inspekciji.
Održavanje čistoće na ulicama (kolovoz i trotoar), stazama, uličnim prilazima i kanalima, trgovima i skverovima, šetalištima, parkovima, travnjacima i drugim zelenim površinama, mostovima i kejovima, vodotocima (korita i obale), i deponijama vrši Javno komunalno preduzeće "Čistoća" Novi Pazar (u daljem tekstu: Preduzeće), odnosno preduzeće kome Skupština grada Novog Pazara poveri obavljanje ovih poslova.
Na autobuskoj stanici i čekaonici, benzinskim pumpama, stovarištima i gradilištima, sportskim terenima, objektima za sport i rekreaciju, parking prostorima, poslovnim prostorijama, zgradama, otvorenim praznim prostorima i prirodnim kupalištima, bazenima i banjskim lečilištima, dvorištima, baštama i drugim ograđenim i neograđenim površinama održavanje i čišćenje vrši korisnik odnosno vlasnik.
Poslove iz stava 2. ovog člana pravna i fizička lica mogu poveriti preduzeću putem posebnog ugovora.
Na površinama i objektima koje se koriste za pijace, parking prostore, groblja, taksi stajališta, sportske terene, objekte za sport i rekreaciju i na površinama i objektima koji su u opštoj upotrebi građana na području grada Novog Pazara održavanje i čišćenje vrši preduzeće koje upravlja tim površinama i objektima.
Javne površine moraju se čistiti, polivati i prati tako da se na njima uvek održava čistoća prema usvojenom programu.
Ulice i trgovi čiste se, polivaju i peru od 01.04. do 31.10. od 22 do 05 časova, a u periodu od 01.11. do 31.03. ulice se čiste u vremenu od 6,30 do 14,30 časova.
Kada je spoljna temperatura iznad +4 stepena i kada to dozvole vremenski uslovi ulice se mogu polivati i prati i po drugačijem rasporedu.
U hitnim, opravdanim i nepredvidivim slučajevima, nadležni organ komunalne inspekcije ili organ nadležan za komunalne poslove može odobriti ili narediti čišćenje, pranje i polivanje javnih površina i mimo odredaba ove Odluke (epidemiološki razlozi, praznici, elementarne nepogode i dr.).
Ulice na kojima se vrši održavanje čistoće u noćnim uslovima moraju biti osvetljene.
Prilikom pranja ulica, trotoara, trgova i skverova, rigole i rešetke na slivnicima ne smeju biti zapušene. O održavanju rigola i rešetki na slivnicima stara se JP "Zavod za urbanizam Novi Pazar".
JKP "Čistoća" dužno je da na početku godine dostavi operativni plan pranja ulica komunalnoj inspekciji Gradske uprave grada Novog Pazara.
Sa ulica, trotoara i drugih javnih površina smeće se odnosi posle svakog čišćenja.
Iznošenje i deponovanje smeća sa javnih površina navedenih u stavu 1. člana 8. ove Odluke vrši isključivo JKP "Čistoća".
Svi ulični prilazi, dvorišta, smeštajni prostor, kružni, utovarni i istovarni prostori na kojima se rad obavlja motornim ili drugim vozilima moraju se nasuti šljunkom ili drugim pogodnim materijalom kojim će sprečiti stvaranje i raznošenje blatnjavih nanosa, s tim da prilaz na 10 m do ulice mora biti betoniran.
Obezbeđenje površina iz prethodnog stava vrše korisnici prostora, odnosno njihovi vlasnici.
Točkovi na vozilima koja prolaze gradskim ulicama kao i delovi vozila na kojima ima blatnjavih nanosa moraju biti očišćeni od blata.
Motorna i zaprežna vozila kojima se prevozi pesak, ugalj, zemlja i drugi rastresiti materijal moraju biti obezbeđeni od prosipanja prilikom prevoženja kroz grad.
Ukoliko dođe do prosipanja materijala iz prethodnog stava ovog člana, a čišćenje ne izvrši preduzeće ili pojedinac, koji vrši prevoz, čišćenje i pranje će vršiti JKP "Čistoća" Novi Pazar na teret preduzeća, odnosno lica koja su prouzrokovala pranje javnih površina, a na osnovu rešenja komunalne inspekcije.
Tereni za sport i rekreaciju, kupališta i sl. sa svim pratećim sanitarnim i drugim uređajima i opremom, kao i prostori u funkciji ovih objekata održavaju se uredno i čisto, o čemu se staraju preduzeća, preduzetnici i druga pravna i fizička lica, koja te objekte i terene koriste.
Iznošenje i deponovanje smeća i fekalija sa javnih i drugih površina
Iznošenje i deponovanje kućnog i uličnog smeća i fekalija sa javnih i drugih površina vrši isključivo preduzeće JKP "Čistoća" Novi Pazar, ili drugo preduzeće kome Skupština grada Novog Pazara poveri obavljanje ovih poslova.
Kućnim smećem u smislu ove odluke smatraju se otpaci koji su stvoreni u stambenim i poslovnim prostorijama i dvorištima zgrada, otpaci od jela, prašine, smeća nastalog čišćenjem stambenih i poslovnih prostorija, pepeo iz peći na čvrsto gorivo, garež, hartija, lišće, kartonska ambalaža i drugi sitni korov nastao čišćenjem dvorišta bašti i slično, ukoliko su uneti u kantu za smeće.
U vrtne otpatke spadaju: krupni otpaci od biljaka i drveća (granje, korenje i drugi nadzemni delovi) i drugi korov nastao čišćenjem dvorišta, bašti i slično.
U kabasto smeće spadaju: delovi neupotrebljivog kućnog inventara, nameštaja, mašine i sl. veći delovi od tkanina i drugi predmeti koji se ne mogu smestiti u sudove za smeće.
Krupnim smećem u smislu ove odluke smatraju se otpaci koji po svojoj veličini i sastavu, mestu i uslovima nastajanja ne mogu biti izjednačeni sa uličnim i kućnim smećem i industrijskim otpacima (stajsko đubrivo, kamenje, komadi cigle, neupotrebljivi delovi automobila, malter i drugi otpad građevinskog i drugog materijala, nadzemni i podzemni delovi biljaka i drugo).
Uličnim smećem u smislu ove odluke smatraju se: otpaci po ulicama, parkovima, trgovima i drugim javnim površinama koji nastaju usled redovnog saobraćaja i pod uticajem atmosferskih i drugih prilika.
Sa ulica, trotoara i drugih javnih površina smeće odnosi isključivo preduzeće JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Industrijskim otpacima u smislu ove Odluke smatraju se delovi materijala koji nastaju posle obrade a nisu za upotrebu (špon, otpaci organskih materijala, polomljeni neupotrebljivi delovi raznih materijala, otpaci od industrijske i zanatske proizvodnje, šljaka i pepeo iz toplana i sl.).
Medicinski otpad nakon tretmana može se odlagati na Gradskoj deponiji (nakon sterilizacije medicinski otpad dobija svojstvo komunalnog otpada).
Konfiskati iz klanica i mesara moraju se uklanjati i deponovati na osnovu posebnog ugovora sklopljenog između vlasnika odnosno korisnika prostorija u kojima se stvara klanični otpad i ovlašćene organizacije za sakupljanje takve vrste otpada ili se isto odlaže u propisno napravljenim grobnicama na gradskoj deponiji.
Opasan otpad su opasne materije sa opasnim svojstvima i predstavljaju opasnost po ljudsko zdravlje, opasnost po vazduh, vodu i zemljište.
Upravljanje otpadom iz prethodnog stava sprovodi se po propisanim uslovima i merama postupanja sa otpadom u okviru sistema sakupljanja, transporta, tretmana i odlaganja otpada uključujući i nadzor nad tim aktivnostima i brigu o postrojenjima za upravljanje otpadom posle njihovog zatvaranja.
Vrtne otpatke i krupno smeće iz člana 19. ove Odluke iznose i deponuju na za to određeno mesto korisnici.
Lica iz prethodnog stava ovog člana mogu iznošenje krupnog smeća poveriti JKP "Čistoća" uz posebnu naknadu.
Kabasto smeće iz člana 19. ove Odluke odnosi preduzeće JKP "Čistoća" prema rasporedu iznošenja koji bude objavljen preko sredstava javnog informisanja i obaveštenja nalepljenih na ulaznim vratima stambenih zgrada, i oglasnim tablama.
Industrijsko smeće iz člana 21. ove Odluke iznosi isključivo preduzeće JKP "Čistoća" Novi Pazar, odnosno preduzeće kome Skupština grada Novog Pazara poveri obavljanje ovih poslova, i deponuje na za to određeno mesto na osnovu posebnog ugovora zaključenog sa korisnikom usluga.
Otpadne materije, sekundarne sirovine i industrijski otpad mogu se iznositi, deponovati i prerađivati u prostorijama i objektima koji su za to određeni ili su namenski izgrađeni za preradu i reciklažu.
Kućno smeće, kabasto, krupno, ulično smeće, industrijski otpad i vrtni otpaci odvoze se i deponuju na gradsku deponiju.
Kabasto smeće može se iznositi, deponovati i prerađivati u prostorijama i objektima koji su za to određeni ili su namenski izgrađeni za preradu i reciklažu.
O održavanju i uređenju deponije stara se JKP "Čistoća" Novi Pazar, u skladu sa Pravilnikom o kriterijumima za određivanje lokacije i uređenje deponija otpadnih materija.
Korišćenje Gradske deponije od strane korisnika sa teritorije van grada Novog Pazara može se vršiti samo po odobrenju Gradskog veća grada Novog Pazara.
Smeće na gradskoj deponiji ne sme se paliti.
Smeće se po pravilu skuplja u tipskim posudama za smeće.
Sudovi za smeće-kontejneri moraju biti podešeni za specijalna vozila za iznošenje smeća.
Posude za smeće na javnim površinama postavljaju se na mestima određenim od strane nadležnog organa za poslove urbanizma.
Posude za smeće kod objekata u svojini građana postavljaju se u dvorištu do ulice kojom se kreću vozila za iznošenje smeća a prostor za vreće u kojima se nalazi smeće mora biti obeležen i opremljen posebnim žičanim korpama.
Posude za smeće - kontejneri kod stambenih zgrada kolektivnog stanovanja i preduzeća i ustanova, postavljaju se u skladu sa projektom o izgradnji stambene zgrade - objekta, a mogu se smestiti i u posebnoj prostoriji namenske prirode za to ili na drugom mestu ukoliko postoje uslovi koje utvrdi organ nadležan za poslove urbanizma uz saglasnost stanara zgrade kolektivnog stanovanja odnosno vlasnika preduzeća ili ustanove.
Prostor za smeštaj posuda iz prethodnog stava mora biti betoniran i zaštićen od raznošenja otpadnih materija i pristupačan komunalnom vozilu.
Mesta za smeštaj posuda za smeće moraju se povremeno prati i dezinfikovati i to:
- U vremenu od 1. novembra do 31. marta najmanje jedanput.
- U ostalim mesecima najmanje jedanput u tri meseca.
Troškove pranja i dezinfekcije kontejnera snosi JKP "Čistoća," a posuda za smeće vlasnici odnosno korisnici usluga.
Nabavku tipiziranih sudova za prikupljanje smeća dužni su da o svom trošku izvrše:
- za iznošenje smeća iz domaćinstava vlasnici porodičnih stambenih zgrada,
- za iznošenje smeća iz poslovnih prostorija i proizvodnog pogona vlasnici ili korisnici istih,
- za iznošenje smeća iz stambenih zgrada za kolektivno stanovanje vlasnici stanova odnosno korisnici stanova,
- za iznošenje smeća sa javnih površina JP "Zavod za urbanizam i uređenje opštine Novi Pazar".
Smeće se prikuplja:
- U individualnim domaćinstvima u higijenskim tipskim posudama kapaciteta 80 litara koje moraju biti takve da onemogućavaju širenje neprijatnih mirisa te da se mogu lako oprati i dezinfikovati, ili u kontejnerima kapaciteta 1,1 metar kubnih, ukoliko se o tome dogovore korisnici usluga i preduzeće koje vrši uslugu iznošenja smeća,
- Kod poslovnih prostorija broj i kapacitet posuda za smeće određuje se prema veličini poslovnog prostora, vrste delatnosti i količine otpada koja nastaje u poslovnoj prostoriji ili proizvodnom pogonu,
- Broj i kapacitet posuda preciznije je utvrđen Pravilnikom o postavljanju posuda za smeće.
Kod stambenih zgrada kolektivnog stanovanja na svakih 15 stanova postavlja se 1 kontejner.
Izuzetno u pojedinim ulicama gde je nemoguće postaviti dovoljan broj kontejnera smeće se može sakupljati u kesama za smeće koje moraju biti uvezane i ostavljene ispred posebnog prostora u dane kako je to predviđeno rasporedom za iznošenje smeća.
U naseljima i ulicama gde ne postoje uslovi za prilaz komunalnim vozilima smeće se sakuplja na punktovima. Punktove za sakupljanje smeća određuje preduzeće JKP "Čistoća" prema uslovima koje utvrdi gradski organ nadležan za poslove urbanizma.
Obavezuju se građani da svoje sudove za smeće iznesu na obeležene punktove po utvrđenom rasporedu za iznošenje smeća.
Komunalna inspekcija je ovlašćena da naloži JKP "Čistoća" postavljanje dodatnih kontejnera u slučaju potrebe (povećanje količine smeća).
Na ulicama, trgovima, šetalištima i u parkovima moraju biti postavljene korpe za otpatke koje se svakodnevno prazne.
Sredstva za nabavku korpi za otpatke na javnim površinama obezbeđuje JP "Zavod za urbanizam", a na osnovu odobrenih budžetskih sredstava Grada po programu uređenja, a postavlja ih JKP "Čistoća".
Na ostalim površinama korpe za otpatke dužni su da obezbede korisnici koji upravljaju tim površinama.
U posude za smeće zabranjeno je bacati žar, životinjske leševe, kabaste predmete, otpadni građevinski materijal, klanični otpad, kosti, i druge čvrste predmete.
Posude za smeće po pražnjenju moraju se vratiti na mesto na kome su i bile postavljene.
Zabranjeno je parkirati vozila ispred i oko posuda za smeće ili prostora u kome se nalaze posude za smeće.
Ukoliko su posude za smeće dotrajale ili neispravne te je u njima nemoguće vršiti deponovanje smeća, komunalna inspekcija naložiće JKP "Čistoća", a kod individualnih domaćinstava vlasniku, da izvrši opravku ili nabavi novu posudu.
Komunalna inspekcija je ovlašćena da naloži nabavku posuda za smeće, ukoliko vlasnik odnosno korisnik poslovnog prostora nema posude ili ne poseduje odgovarajuće posude propisane članom 29. ove Odluke.
Javno komunalno preduzeće "Čistoća" je obavezno da kućno smeće iz domaćinstava, poslovnih prostorija i proizvodnog pogona pravnih lica i preduzetnika sa područja grada iznosi najmanje jedanput nedeljno, a po potrebi i više puta, u slučaju veće količine smeća ili nedostatka sudova za smeće.
Ukoliko postoje veće količine smeća, komunalno preduzeće zaključuje ugovor sa fizičkim licem, pravnim licem ili preduzetnikom o iznošenju i lagerovanju smeća na gradsku deponiju po posebnom cenovniku.
Izuzetno od odredaba iz prethodnog stava u slučaju neprohodnosti ulice zbog raskopavanja ili izvođenja drugih radova koji ometaju prolaz vozila, iznošenje smeća može se pomeriti u narednih nedelju dana.
JKP "Čistoća" obavezno je da u ulici 28. Novembar, 1. Maj, 7. Juli, Rifata Burdžovića do Parica, Stevana Nemanje do Dečijeg dispanzera, Avnoj-a, Salih-bega Rasovca, Zanatskog centra, Gradska svakodnevno vrši iznošenje smeća iz poslovnih prostorija kao i pražnjenje kontejnera u navedenim ulicama.
U ulicama iz st. 1. ovog člana smeće se odnosi samo japanjerom svakodnevno.
JKP "Čistoća" obavezno je da jedanput mesečno obezbedi da se iz stambenih objekata vrši uklanjanje kabastog smeća u periodu od 01.04. do 30.11. uz minimalnu naknadu korisnika usluga.
JKP "Čistoća" je dužno da vrši vanredno iznošenje smeća po posebnim zahtevima i uz posebnu naknadu.
Kućno smeće se po pravilu iznosi danju.
Izuzetno u centru grada kućno smeće se može iznositi noću u periodu od 20 do 05 časova.
Pri iznošenju smeća i otpadaka JKP "Čistoća" je dužno da ne prosipa smeće iz kontejnera, ne prosipa smeće iz vozila i kištri, da sakupi rasuto smeće oko kontejnera.
Kištre u kojima se odvozi otpad moraju biti pokrivene mrežom da bi se sprečilo prosipanje smeća.
JKP "Čistoća" dužno je da na početku svake godine sačini raspored iznošenja smeća, i isti dostavi komunalnoj inspekciji te upozna građane preko sredstava javnih informisanja ili na drugi pogodan način.
Dvorišta i slični prostori u svojini građana moraju se držati uredno i čisto.
Korisnici dvorišta i slobodnih prostora dužni su da održavaju čistoću redovnim čišćenjem i smeštanjem sakupljenog smeća u sudove za smeće.
U naseljima izvan Generalnog urbanističkog plana smeće se prikuplja u tipske posude za tu namenu - kontejnere ili kištre, koje se postavljaju na mestima koja su dostupna najvećem broju građana.
Odnošenje i pražnjenje posuda iz st. 1. ovog člana vrši JKP "Čistoća" Novi Pazar na osnovu posebnog ugovora sklopljenog sa Mesnom zajednicom.
Zabranjeno je stvaranje divljih deponija na javnim površinama i drugim dobrima u opštoj upotrebi na teritoriji grada Novog Pazara.
Uklanjanje smeća sa divljih deponija iz prethodnog stava vrši JKP "Čistoća" na teret lica koja su deponovale smeće u koliko su poznata, a ukoliko se ne može utvrditi ko je izvršio deponovanje smeća uklanjanje smeća izvršiće se na teret JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar.
Korisnicima usluga iznošenja smeća smatraju se svi vlasnici odnosno korisnici sa prostora koji su Programom predviđeni za iznošenje smeća.
Korisnici plaćaju Preduzeću utvrđenu cenu za iznošenje smeća prema obimu, vrsti i kvalitetu pružene usluge.
Pod izvršnom uslugom smatraju se i situacije kada korisnici usluge ne raspolažu odgovarajućim posudama za smeće, kada je onemogućen prilaz komunalnom vozilu, a za to nije odgovorna J.K.P. "Čistoća", a o tome obavesti komunalnu inspekciju radi utvrđivanja pravog stanja.
Korisnici usluga su dužni da obaveste J.K.P. "Čistoća" o svakoj promeni koja utiče na odnose između njih i preduzeća u roku od 8 dana od dana nastale promene.
J.K.P. "Čistoća" nema pravo da naplati naknadu za izvršenu uslugu ako je objekat bio nenaseljen ili nije bio korišćen više od tri meseca, pod uslovom da je J.K.P. "Čistoća" o tome bila obaveštena.
Plaćanje usluge iznošenja i trajnog deponovanja smeća vrši se za površine:
- stambeni prostor,
- poslovni prostor,
- prostor na kome se obavlja proizvodni proces.
Cena usluga se utvrđuje u zavisnosti od:
- vrste korisnika (fizička lica, pravna lica ili preduzetnici),
- zone u kojoj se nalazi korisnik,
- vrste delatnosti kojom se korisnik bavi, a prema kvadratnom metru prostora i
- količini i vrsti otpada.
Bliže kriterijume za određivanje visine cene usluga propisaće nadležni organ JKP "Čistoća" posebnim aktom, uz saglasnost nadležnog organa Gradske uprave.
Za održavanje čistoće javnih površina u letnjem periodu kao i uklanjanja snega i leda u zimskom periodu Preduzeću pripada naknada iz sredstava lokalnih javnih prihoda, a u skladu sa Programom održavanja javnih površina.
Preduzeću pripada i naknada za ostale vanredne poslove koji se obavljaju po nalogu Komunalne inspekcije i drugih nadležnih organa.
Obračun cene za iznošenje smeća kod korisnika u kolektivnom stanovanju vrši se po metru kvadratnom stambenog prostora i broju članova domaćinstva.
Plaćanju usluga iznošenja i deponovanja smeća u paušalnom iznosu a na osnovu odluke Upravnog odbora preduzeća podležu:
- kiosci u kojima se vrši prodaja duvana i štampe, mobilnih telefona, životnih namirnica, benzinske stanice i drugi montažni objekti;
- privremena prodajna mesta (uređaji za sladoled) osvežavajuće napitke, bižuterija i slično;
- cirkusi, ringišpili, luna-parkovi, zabavno muzičke prestave - dnevno po osnovu zaključenog ugovora sa JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Na ime naknade za sanitarno deponovanje smeća sva fizička i pravna lica kao i preduzetnici plaćaju poseban iznos u visini od 15% od iznosa cene za iznošenje smeća po osnovu zaključenog ugovora sa JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Od plaćanja naknade za izvršene usluge iznošenja smeća mogu biti oslobođeni korisnici koji primaju socijalnu pomoć, o čemu odlučuje Upravni odbor JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Ukoliko se ne pruži usluga shodno utvrđenom obimu koji je propisan ovom Odlukom naknada će se umanjiti po posebnom zahtevu korisnika usluge o čemu odluku donosi Upravni odbor JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Na odluke Upravnog odbora može se izjaviti prigovor Odeljenju za stambeno komunalne poslove i zaštitu životne sredine gradske uprave Novi Pazar.
Izvlačenje fekalnih i drugih otpadnih voda vrši isključivo JKP "Čistoća" specijalnim vozilom opremljenim za ove namene, o trošku korisnika.
Ispuštanje fekalne i druge vode vrši se u mrežu gradske kanalizacije na mestima koje odredi JKP "Vodovod i kanalizacija" u skladu sa pozitivnim propisima.
Preostale čvrste materije nakon izvršenog predtretmana deponuju se na gradsku deponuju, na mesto koje odredi JKP "Čistoća".
Septičke jame moraju se čistiti čim se napune 2/3 njihove zapremine a čišćenje pada na teret korisnika.
Na području obuhvaćenim Generalnim urbanističkim planom Grada Novog Pazara, zabranjena je izgradnja poljskih klozeta i septičkih jama.
Izuzetno izgradnja poljskih klozeta i sličnih jama dozvoliće se ukoliko nije izgrađena kanalizaciona mreža, u skladu sa sanitarno higijenskim uslovima.
Javni klozeti i klozeti u javnim objektima moraju se održavati u higijenskom stanju, a o čistoći se staraju vlasnici u čijem se objektu isti nalaze.
Komunalna inspekcija je ovlašćena da naloži neophodne mere radi održavanja higijene u objektima iz prethodnog stava.
U cilju zaštite čistoće na javnim i drugim površinama zabranjeno je:
1. deponovanje na ulici, trotoaru i drugim javnim površinama kućnog smeća, zemlje, peska, otpadnog građevinskog materijala i sl. postavljati na trotoarima, kolovozima kamenje i sl.,
2. bacati hartiju i druge otpatke van korpe za otpatke i sudova za smeće ili na drugi način stvarati nečistoću,
3. rasturanje i uzimanje otpadnih predmeta iz kanti i kontejnera,
4. paljenje smeća u posudama za smeće,
5. bacanje zemlje, šljunka, krupnije ambalaže, baštenskih otpadaka i drugih krupnih otpadaka u posude za smeće,
6. neovlašćeno pomeranje posuda za smeće sa određenih mesta,
7. odvođenje otpadnih voda i drugih tekućina iz septičkih jama, kanala za pranje vozila kao i otpadnih voda nastalih na bilo koji način, na ulice, trotoare, dvorišta i druge javne površine,
8. bacanje uginulih životinja i klaničnog konfiskata u sudove za smeće na ulice, parkove, rečna korita i dr. javne površine, kao i zakopavanje u jame - grobnice,
9. prosipanje otpadnih voda, bacanje smeća, i drugog materijala u napuštene bunare i pretvaranje istih u septičke jame,
10. uništavati posude za smeće i korpe za otpatke,
11. vršiti prevoz otpadnih materija,
12. pranje motornih vozila na ulicama i dvorištima, a da voda otiče na trotoare i druge javne površine,
13. popravljati vozila na ulicama, trotoarima i drugim javnim površinama,
14. paliti smeće i drugi otpadni materijal u dvorištima i na javnim površinama,
15. vršiti prodaju poljoprivrednih i drugih proizvoda izuzev na pijačnim mestima bez odobrenja nadležnog organa,
17. na ulicama, trotoarima i drugim javnim površinama ostavljati slupane automobile, školjke automobila, havarisana i neispravna vozila, uređaje, robu, ambalažu i sl.,
18. lepiti plakate i ispisivati grafite po zidovima zgrada i izlozima lokala, ogradama, uličnim drvoredima i stubovima električne mreže, i kulturno istorijskim spomenicima i sl,
19. stvarati otvorena smetlišta po dvorištima i smeštati smeće i drugi otpadni materijal u blizini susednih zgrada,
20. bacanje nepregorele šljake, pepela ili drugih zapaljivih materija u posude za smeće,
21. držanje smeća i drugih otpadaka u posudama koje ne ispunjavaju propisane uslove,
22. vršiti i druge radnje koje utiču na čistoću javne površine i okoline,
23. obavljanje delatnosti u kamp prikolicama parkiranim na javnim površinama i površinama javnog saobraćaja,
24. direktno ispuštanje upotrebljene vode iz kanala za pranje vozila u fekalnu i kišnu kanalizaciju kao i u otvorene vodotoke bez prethodnog tretmana upotrebljenih voda što podrazumeva ugradnju separatora za ulje, gorivo i pesak.
Vlasnici kamenjara su dužni i obavezni da rad svojih kamenjara regulišu u skladu sa Republičkim zakonskim propisima.
Vlasnici klanica su dužni i obavezni da otpadne vode regulišu u skladu sa Republičkim zakonskim propisima.
III - UREĐENJE, ODRŽAVANJE I ZAŠTITA ZELENIH POVRŠINA
Pod zelenim površinama u smislu ove odluke podrazumevaju se:
1. javne zelene površine masovnog korišćenja (parkovi, skverovi, drvoredi, zelenilo uz saobraćajnice, šume i slično);
2. javne zelene površine ograničenog korišćenja (zelene površine oko stambenih zgrada kolektivnog stanovanja);
3. zelenilo posebnih namena, školska dvorišta, bolnički krug, memorijalni spomenici i groblja;
4. zelene površine za sport i rekreaciju (sportski tereni, plaže i slično);
5. zelene površine preduzeća;
6. zaštitni pojasevi industrijskih zona i naselja, zelenilo duž obala reka, izuzev zasada koji služi kao zaštita od poplava;
7. neuređene površine u državnoj svojini predviđene urbanističkim planom za zelenilo i
8. ostale neuređene površine.
Održavanje javnih zelenih površina iz tačke 1, 6, 7. i 8. iz člana 56. vrši JKP "Čistoća", a prema godišnjem programu održavanja zelenih površina, koji donosi JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar, uz prethodno pribavljeno mišljenje nadležnog organa za komunalne poslove Gradske uprave grada Novog Pazara.
Program sadrži vrstu, obim i dinamiku radova kao i visinu sredstava potrebnih za njegovu realizaciju.
Podizanje novih zelenih površina vrši se na osnovu programa za uređenje građevinskog zemljišta u skladu sa urbanističkim planovima.
Održavanje javnih zelenih površina:
- ograničenog korišćenja (zelene površine oko stambenih zgrada kolektivnog stanovanja) vrše stanari stambene zgrade,
- posebnih namena, školska dvorišta, bolnički krug, memorijalni spomenici i groblja vrše ustanove ili preduzeća kome su te površine date na održavanje,
- površine za sport i rekreaciju (sportski tereni plaže i slično) preduzeće kome su ti prostori dati na održavanje,
- preduzeća, održavaju preduzeća u čijem sastavu se nalaze te površine.
Kod izgradnje novih objekata investitor je dužan da uredi prostor predviđen za zelenilo na osnovu tehničke dokumentacije, projekta uređenja zelenih površina.
Obnavljanje zelenih površina podrazumeva dovođenje ranije već uređenih zelenih površina (travnjaci, drveće, šiblje, i slično) koje su u većem procentu oštećene ili sasvim oštećene.
O uređenju - obnavljanju ovih površina stara se JKP "Čistoća" Novi Pazar a prema programu iz člana 57. ove odluke.
Podizanje novih zelenih površina vrši se na osnovu Programa za uređenje građevinskog zemljišta i u skladu sa urbanističkim planovima.
Preduzeće kojem su povereni poslovi održavanja zelenih površina je dužno da zapisnički preuzme održavanje uređenih zelenih površina u roku od 15 dana od dana završetka radova na formiranju novih zelenih površina.
JKP "Čistoća" Novi Pazar je dužno da održava preuzete javne zelene površine u skladu sa njihovom funkcijom i usvojenim Programom održavanja.
Sve zelene površine moraju se čistiti, kositi, zalivati, i moraju se obavljati ostale radnje neophodne za njihovo održavanje.
Drveće i šiblje u dvorištima kolektivnog stanovanja koje svojim granama ugrožava prolaznike, bezbednost saobraćaja, bezbednost vozila, ili ometa normalan razvoj drvorednih i drugih sadnica mora se formirati na odgovarajući način i ukloniti.
Drveće i šiblje u dvorištima individualnih domaćinstava koje se nalazi pored ulice trotoara, i drugih javnih površina, a koje svojim granama ugrožava prolaznike, bezbednost saobraćaja i bezbednost vozila mora se od strane vlasnika na odgovarajući način formirati i ukloniti.
JKP "Čistoća" Novi Pazar dužno je da sa zelene površine koju održava, uklanja stabla ili delove stabla koji su ogoleli, dotrajali, oštećeni od elementarnih nepogoda ili usled saobraćajnog udesa, ako ugrožavaju život ljudi, normalan saobraćaj ili okolna stabla.
Zdrava stabla u parkovskim površinama i drvoredi koji svojim korenom ugrožavaju vodovodne i kanalizacione instalacije, vrše izdignuća trotoara i ugrožavaju stabilnost građevinskih objekata mogu se uklanjati ukoliko se prethodno pribavi saglasnost od JP "Zavoda za urbanizam" Novi Pazar i nadležnog organa za komunalne poslove i zaštitu životne sredine Gradske uprave grada Novog Pazara.
Na osnovu saglasnosti JP "Zavoda za urbanizam" Novi Pazar i nadležnog organa za komunalne poslove i zaštitu životne sredine Gradske uprave, komunalna inspekcija naložiće uklanjanje stabla.
U slučaju da se zdrava stabla moraju ukloniti radi izgradnje građevinskih objekata ili izvođenja drugih građevinskih radova JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar i nadležni organ za komunalne poslove i zaštitu životne sredine Gradske uprave grada Novog Pazara utvrdiće naknadu za posečena stabla s tim što naknada mora biti uvećana za 5 novih stabala.
U cilju zaštite zelenih površina zabranjeno je:
1. Kidanje cveća, vađenje drveća, lomljenje grana, oštećivanje trave i ostalog rastinja, sadnica, šiblja i sl.;
2. Prolaziti vozilom preko javnih zelenih površina ili parkirati se na istim, kao i vožnja bicikla, motocikla, motora i slično po parkovskim stazama i drugim zelenim površinama;
3. Istovar i deponovanje bilo kakvog materijala;
4. Uklanjanje, paljenje, brisanje i oštećivanje oznaka i natpisa postavljenih u cilju održavanja reda na naznačenim površinama;
5. Oštećivanje klupa, korpi, rekvizita pešačkih staza, hidranata i drugih instalacija;
6. Korišćenje zelenih površina mimo njihove osnovne namene i obavljanje bilo kakvih delatnosti bez posebnog odobrenja;
7. Ostavljanje havarisanih vozila, odlaganje i istovar predmeta i nasipanje svih materijala;
8. Obaranje i premeštanje klupa, stolica, sportskih rekvizita ograda i sl.;
9. Gaženje trave i kretanje van označenih pešačkih staza;
10. Ispuštanje otpadnih voda;
11. Neovlašćeno košenje i uklanjanje trave;
12. Neovlašćeno postavljanje ringišpila, cirkuske šatre, autodroma, rashladnih uređaja i sl.;
13. Napasanje i čuvanje stoke i živine;
14. Bacanje leševa uginulih životinja i živine raznog otpada;
15. Raskopavanje javnih zelenih površina za bilo koje svrhe bez prethodno pribavljenog odobrenja od nadležnog organa Odeljenja za stambeno komunalne poslove i zaštitu životne sredine;
16. Igrati loptom i upražnjavati druge igre u parkovima i na drugim zelenim površinama koje nisu za to određene;
17. Vršenje i drugih radnji koje dovode do oštećenja zelenih površina.
Postavljanje podzemnih instalacija (objekata) vodovoda i kanalizacije, električne i PTT mreže i slično, koje prolaze preko zelenih površina vrši se nakon pribavljenog odobrenja za raskopavanje od nadležnog organa za komunalne poslove i zaštitu životne sredine Gradske uprave uz prethodno pribavljenu saglasnost JKP "Čistoća" Novi Pazar.
Izvođači građevinskih i drugih radova koji izvode radove na zelenoj površini ili u neposrednoj blizini dužni su da čuvaju zelenu površinu i sadnice od oštećenja.
Izvođači radova moraju stabla kojim preti oštećenje zaštiti odgovarajućom ogradom.
Investitor radova je dužan da nakon izvedenih radova oštećene površine dovede u prvobitno stanje.
IV - UREĐENJE NASELJA, KORIŠĆENJE I ZAŠTITA JAVNIH POVRŠINA
Fizička i pravna lica kao i preduzetnici dužni su da komunalne objekte iz čl. 2. ove Odluke čuvaju i štite od oštećenja i uništenja.
Pravna, fizička lica i preduzetnici koji objekte iz čl. 2. ove Odluke postave ili kojima su povereni poslovi održavanja dužni su da ih održavaju u urednom i ispravnom stanju.
Ulice i trgovi moraju biti uređeni tako da se uklapaju u ambijent prostora i time doprinose lepom izgledu grada.
O čistoći i izgledu spoljnih površina i delova zgrada (fasade, terase, izlozi, vrata, prozori, oluci i dr.) staraju se vlasnici odnosno korisnici.
O ispravnosti spoljnih delova stambenih zgrada staraju se korisnici prostorija odnosno preduzeća koja upravljaju zgradom a o ispravnosti ostalih zgrada staraju se korisnici u tim zgradama, Preduzeće koje upravlja zgradom ili sopstvenik zgrade.
O opravkama, obnovi i krečenju fasada i ostalih spoljnih delova zgrada staraju se preduzeća koja upravljaju zgradom odnosno sopstvenici zgrada i stanova u svojini građana.
Aktivnosti iz prethodnog stava ovog člana obavljaju se nakon pribavljanja saglasnosti nadležnog organa za stambeno komunalne poslove i mišljenja pomoćnika gradonačelnika zaduženog za poslove prostornog planiranja i urbanizma.
Organ nadležan za poslove komunalne inspekcije ovlašćen je da licima odgovornim za održavanje ispravnosti spoljnih delova zgrada rešenjem naloži da nedostatke u tom pogledu otklone u predviđenom roku. Ukoliko se ne postupi po rešenju ovlastiće se nadležno preduzeće da izvrši uklanjanje utvrđenih nedostataka na teret preduzeća koje upravlja zgradom odnosno sopstvenika zgrade.
Na zgradama sa ulične strane ističu se zastave koje moraju biti čiste i neoštećene.
Zastave se postavljaju u skladu sa propisima o njihovoj upotrebi uoči i na dan državnog praznika a uklanjaju se prvog narednog dana po isteku praznika.
Na delu ulice koji se ne koristi za saobraćaj motornih vozila, na delu trotoara ili trga, pod uslovom da se ne ometa kretanje pešaka, mogu se postavljati posude sa biljnim dekoracijama i klupe za sedenje, na osnovu Pravilnika o uslovima za postavljanje objekata i uređenja na javnim površinama.
Posude sa biljnim dekoracijama i klupe na delu trotoara postavlja i održava organizacija kojoj su povereni poslovi održavanja javnih zelenih površina.
Posude sa biljnim dekoracijama ispred svojih poslovnih prostorija mogu postavljati pravna, fizička lica ili preduzetnici, koji su dužni da ove posude održavaju u ispravnom stanju. Održavanje posuda sa biljnim dekoracijama može se poveriti i organizaciji iz stava 1. ovog člana.
O održavanju posuda sa biljnim dekoracijama koje čine sastavni deo zgrade ili izgrađenih prostora za biljne zasade koji pripadaju određenoj zgradi, staraju se korisnici te zgrade.
Posude sa biljnim dekoracijama i klupe iz st. 1. i 2. čl. 73. ove odluke postavljaju se na osnovu odobrenja gradskog organa uprave nadležnog za komunalne poslove.
Uz zahtev za izdavanje odobrenja iz stava 1. ovog člana podnosi se saglasnost JP "Zavod za urbanizam" koja sadrži skicu prostora predviđenog za postavljanje posuda sa biljnim dekoracijama, odnosno klupe.
Dvorišta stambenih i poslovnih zgrada kao i neizgrađeno gradsko građevinsko zemljište moraju se održavati uredno.
O održavanju i uređenju dvorišta i građevinskog neizgrađenog zemljišta staraju se vlasnici i korisnici stambenih i poslovnih zgrada.
U dvorištima se ne smeju saditi biljke koje na bilo koji način mogu prouzrokovati oštećenja na zgradama, instalacijama i drugo.
U cilju boljeg održavanja i boljeg izgleda mogu se ograđivati dvorišta stambenih i poslovnih zgrada.
Ograda prema ulicama, javnim objektima i zelenim površinama moraju se podizati po odobrenju organa gradske uprave nadležnog za poslove urbanizma, koji će u svakom konkretnom slučaju odrediti vrstu ograde, oblik, konstrukciju, visinu i materijal.
Parteri ispred ili između zgrada u naseljima, trgovi i druge javne i javne zelene površine uređuju se tako da se uklapaju u ambijent prostora i time doprinose estetskom izgledu grada.
Parterno uređenje u smislu ove Odluke predstavlja postavljanje parterne opreme (skulpture, žardinjere, klupe za sedenje, klackalice, ljuljačke, korpe za otpatke i slično) na javni i javnim zelenim površinama.
Za parterno uređenje javnih površina i javnih zelenih površina potrebno je rešenje organa gradske uprave nadležnog za komunalne poslove kojim se utvrđuje: namena, veličina i površina zauzetog zemljišta, položaj opreme unutar zahvata u prostoru, tip opreme, način i uslovi priključenja na komunalnu infrastrukturu, ukoliko je to potrebno i drugi elementi važni za zahvat u prostoru, kao i prethodno mišljenje i saglasnost JP "Zavod za urbanizam" i organa nadležnog za poslove saobraćaja o ispunjenosti uslova za bezbedno odvijanje saobraćaja.
Rešenje iz stava 1. ovog člana važi za period na koji je zaključen ugovor koji je osnov prava korišćenja zemljišta.
Zainteresovano pravno ili fizičko lice (u daljem tekstu: zainteresovano lice) može podneti zahtev za uređenje javne ili javne zelene površine nadležnom organu za komunalne poslove sa namerom o vrsti, načinu i uslovima obavljanja delatnosti.
Zahtev razmatra pomoćnik gradonačelnika zadužen za poslove prostornog planiranja i urbanizma - Gradski arhitekta i daje svoje mišljenje, o čijoj sadržini se podnosilac zahteva obaveštava preko nadležnog organa za komunalne poslove.
Ukoliko je mišljenje Gradskog arhitekte pozitivno zainteresovano lice je dužno da dostavi: Ugovor o donaciji, tehnički opis, idejno rešenje o nameravanom zahvatu u prostoru i saglasnosti na lokaciji JKP i JP "Zavod za urbanizam".
Idejno rešenje sadrži: grafički prikaz prostornih, funkcionalnih, oblikovanih i prema potrebi tehničko tehnoloških zahvata u prostoru.
Zabranjeno je na fasadama stambenih zgrada, poslovnih objekata, ograda, spomenika kulture i na drugim objektima, ispisivati natpise raznim sprejovima, bojama i dr.
Ukoliko nije moguće utvrditi identitet lica koje je izvršilo ispisivanje ili neku od pobrojanih radnji iz prethodnog stava ovog člana, vlasnici odnosno korisnici stambenih i poslovnih objekata su dužni da uklone natpise sa fasada.
Političke stranke su u obavezi da nakon sprovedenog izbornog postupka izvrše uklanjanje svih svojih plakata, natpisa i obeležja bilo koje vrste sa zidova zgrada, bandera i drugih javnih površina na kojima su isti postavljeni.
Na spoljnim zidovima stambenih i poslovnih zgrada i zgrada kolektivnog stanovanja se mogu izrađivati - oslikavati murali uz odobrenje organa za komunalne poslove.
Odobrenje se izdaje uz prethodno pribavljeno mišljenje pomoćnika gradonačelnika zaduženog za poslove prostornog planiranja i urbanizma i saglasnosti vlasnika odnosno korisnika stambene ili poslovne zgrade, a za zgrade kolektivnog stanovanja saglasnost skupštine stanara zgrade.
Murali mogu biti slike-umetnička dela sa potpisom autora.
Murali mogu imati i svojstvo reklame bilo koje vrste.
Ulice i trgovi moraju biti obeleženi odgovarajućim tablama na kojima je napisan naziv ulice odnosno trga, a zgrade kućnim brojevima.
Obeležavanje naziva ulica, trgova i naselja vrši Služba za katastar nepokretnosti.
Naziv ulica i trgova određuje se Odlukom Skupštine grada u postupku i načinu kako je regulisano zakonom.
Troškove nabavke i postavljanje tabli sa nazivima ulica, trgova i naselja snosi grad.
Troškove nabavke i postavljanja tabli sa kućnim brojevima snosi vlasnik stana, zgrade, pravno lice i preduzetnik.
U slučaju promene naziva ulice odnosno trga ili oštećenja tabli sa nazivom ulica, trga ili naselja troškove zamene snosi grad.
Tabele sa nazivima ulica, trgova i naselja postavljaju se na ulazu u ulicu, sa desne strane u pravcu kretanja kao i na ulazu i izlazu iz naselja.
Table sa nazivima ulica i trgova postavljaju se na prvoj zgradi, a ukoliko se ne mogu postaviti na zgradu postavljaju se na poseban stub.
Postavljanje saobraćajne, vertikalne, horizontalne i svetlosne signalizacije vrši JP "Zavod za urbanizam" kome su povereni ovi poslovi.
JP "Zavod za urbanizam" je dužno da kontroliše ispravnost signalizacije, da vrši zamenu, popravku, dopunu saobraćajnih znakova, tabli i natpisa kako bi ista bila u funkciji.
Radi bezbednosti pešaka i bezbednosti saobraćaja, svi otvori na kolovozima, trotoarima i drugim javnim površinama moraju imati poklopce.
Otvorima u smislu stava 1. ovog člana smatraju se naročito: otvori za vodovod, kanalizaciju, toplovod, električne telefonske i druge instalacije, otvori za ubacivanje ogrevnog i drugog materijala, podrumski prozori, otvori za osvetljavanje prostorija i sl.
Zabranjeno je oštećivanje i uklanjanje poklopaca sa otvora iz člana 85. ove Odluke.
Dotrajali ili uništeni poklopci moraju se zameniti.
O održavanju otvora staraju se preduzeća kojima je povereno upravljanje određenim objektima, odnosno vlasnici ili korisnici nepokretnosti.
Reklamna oznaka je bilbord, svetleća reklama, elektronski displej i drugi objekat i uređaj koji se postavlja na javnu površinu i površinu vidljivu sa javne površine, radi reklamiranja.
Reklamna oznaka, u smislu stava 1. ovog člana, može biti postavljena na fasadi zgrade, na stubovima ili na jarbolima.
Za oglašavanje manifestacija može da se postavi transparent između zgrada i stubova za vreme održavanja manifestacije.
Reklamna oznaka se postavlja uz Odobrenje nadležnog organa za komunalne poslove Gradske uprave Novi Pazar.
Bilbord je slobodno stojeći reklamni pano odgovarajućih dimenzija namenjen za postavljanje reklamnih poruka.
Bilbord može da bude pravougaonog ili kvadratnog oblika.
Raspored broja simbola na bilbordu ne sme da podseća na saobraćajni znak.
Bilbord se postavlja na javnim površinama tako da ne ugrožava saobraćaj i ne ometa učesnike u javnom saobraćaju.
Bilbordi se mogu postavljati na javnim površinama određenim programom koji izrađuje JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar.
Programom iz stava 1. ovog člana određuje se lokacija, katastarska parcela, površina zemljišta, dimenzija bilborda i ostali uslovi za postavljanje bilborda.
Mišljenje na program iz st. 1. ovog člana daje pomoćnik gradonačelnika zadužen za poslove prostornog planiranja i urbanizma.
Bilbord postavlja grad Novi Pazar ili JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar.
Način korišćenja - davanja na korišćenje privrednim subjektima, fizičkim licima ili pravnim licima radi reklamiranja svojih proizvoda i usluga definiše se ugovorom.
Ukoliko neko postavi bilbord suprotno odredbama stava 1. i 2. ovog člana gradska Komunalna inspekcija naložiće rešenjem uklanjanje istog o trošku izvršenika.
Stupanjem ove Odluke na snagu svi postojeći bilbordi postavljeni sa ili bez pravnog osnova biće uklonjeni o trošku njihovih vlasnika.
Ukoliko se istakne reklama na bilbordu bez sklopljenog ugovora sa JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar, gradska Komunalna inspekcija naložiće rešenjem uklanjanje iste o trošku lica koje je reklamu istaklo na bilbordu.
Vlasnici ili korisnici poslovnih prostorija koji su po zakonu u obavezi da istaknu firmu na poslovnim prostorijama, dužni su da naziv firme postave na glavnoj fasadi poslovnog objekta odnosno na spoljnoj strani glavnog ulaza.
Naziv firme mora biti u urednom i ispravnom stanju, čitljiv, tehnički i estetski oblikovan i jezički ispravan.
Preduzetnici, građani i druga pravna lica mogu postavljati reklame, oglase, obaveštenja, plakate, panoe na javnim površinama, na zidovima stambenih zgrada, pored saobraćajnica, na sportskim terenima u halama i sl.
Uz zahtev kojim se traži odobrenje za postavljanje reklame i sličnih natpisa mora se podneti mišljenje pomoćnika gradonačelnika zaduženog za poslove prostornog planiranja i urbanizma i saglasnost JP "Zavoda za urbanizam" Novi Pazar koja sadrži i nacrt reklame.
Isticanje firmi, reklama i dr. u halama, na sportskim terenima i u preduzećima obavlja se po odobrenju nadležnih organa tih preduzeća.
Objave, plakati, oglasi i slična obaveštenja postavljaju se na oglasnim tablama i panoima koji su za tu svrhu određeni.
Oglasne table i panoi moraju biti uređeni, stari natpisi i obaveštenja se moraju uklanjati.
Održavanje oglasnih tabli i panoa vrši organizacija komunalne delatnosti ili drugo preduzeće kome se ovi poslovi povere.
Izlozi poslovnih prostorija moraju biti uredni, čisti i osvetljeni.
Predmeti, zavese i sl. u izlozima moraju se uredno čistiti.
O ispravnosti izloga poslovnih prostorija stara se lice koje je vlasnik odnosno korisnik poslovne prostorije.
Izlozi na objektima "Stare čaršije" postavljaju se uz saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture i mišljenja pomoćnika gradonačelnika zaduženog za poslove prostornog planiranja i urbanizma.
Na stubovima javne rasvete mogu se postaviti svetleći displeji.
Nakon pribavljenog Odobrenja od organa nadležnog za komunalne poslove svetleći displej se postavlja po sklapanju Ugovora sa JP "Zavoda za urbanizam" Novi Pazar.
Ugovorom su definisani uslovi postavljanja svetlećeg displeja.
Ulice u gradu i naseljima moraju biti osvetljene javnom rasvetom.
Sijalična mesta za javnu rasvetu moraju biti tako raspoređena da omogućavaju potpuno i dobro osvetljene ulice.
O uređenju i održavanju javne rasvete na teritoriji grada i seoskim naseljima stara se JP "Zavod za urbanizam" ili neko drugo preduzeće kome su povereni poslovi javne rasvete.
Izgradnja nove mreže javne rasvete vrši se po Planu i Programu JP "Zavoda za urbanizam" Novi Pazar za tekuću godinu.
Davanje saglasnosti na priključenje javne rasvete u elektroenergetskim objektima izdaje JP "Zavod za urbanizam" Novi Pazar.
JP "Zavod za urbanizam" ili neko drugo preduzeće kome su povereni poslovi održavanja javne rasvete zaključuje godišnji ugovor sa preduzećem za distribuciju električne energije radi održavanja elektroenergetskih objekata - trafostanica u kojoj je instaliran aparat za javnu rasvetu.
Organizacija koja održava elektro mrežu dužna je da bez odlaganja popravi ili zameni dotrajalu ili pokidanu instalaciju ili vod, dotrajali stub i drugo i da redovno kontroliše ispravnost stubova, vodova i instalacije.
Prostor oko elektroenergetskih objekata održava organizacija koja isporučuje električnu energiju.
Ista može ugovoriti održavanje površina iz stava 2. ovog člana i sa drugim preduzećem.
U slučaju kvara na elektro mreži organizacije je dužna da obavesti građane o prekidu do kojeg je došlo ili o kvaru na uređajima ove mreže ako prekid traje duže od 2 časa.
Organizacija koja se stara o PTT saobraćaju dužna je da instalacije PTT saobraćaja uredno i redovno održava.
U slučaju kvara na PTT instalacijama ili uređajima organizacija je dužna da obavesti građane o prekidu saobraćaja do kojeg je došlo ili o kvaru na uređajima ove mreže ako prekid traje duže od 2 časa.
Pravna lica, preduzetnici i fizička lica sa pribavljenim odobrenjem od organa gradske uprave nadležnog za komunalne poslove na javnim površinama mogu:
1) privremeno skladištiti građevinski i drugi materijal na ulicama, putevima, trotoarima, trgovima i drugim javnim površinama u naseljima;
2) privremeno zauzimati površine trotoara ili dela kolovoza i druge javne površine za potrebe gradilišta objekta u izgradnji za koji investitor ili izvođač radova ima odobrenje za gradnju (postavljanje skela, ograđivati gradilište, smeštaj građevinskih mašina i dr.);
3) postavljati letnje bašte;
4) postavljati tende, nadstrešnice, suncobrane;
5) postavljati pokretne tezge za povremenu prodaju ukrasa, čestitki, cveća, jelki, bižuterije i drugih prigodnih poklona povodom praznika;
6) postavljati pokretne aparate za prodaju kokica, semenki, kestenja, kikirikija, industrijski pakovanog sladoleda i dr.;
7) prodaju knjiga novina, časopisa, i drugih publikacija;
8) postavljati šatore, kamp kućice, cirkuske šatre i sl;
9) izgrađivati javne česme, bunare i odvodne jarkove, fontane i šadrvane;
10) izgrađivati propuste i prelaze za dvorišta;
11) postavljati prepreke i ograde za vozila;
12) priređivanje sportskih i drugih manifestacija i promocija;
13) priređivati dečije zabave putem zabavnih automobilčića;
14) izlaganje i stvaranje umetničkih dela iz oblasti umetnosti;
15) raskopavati ulice, puteve, trotoare, skverove i druge javne površine u cilju izgradnje i popravke vodovodne i kanalizacione mreže, i priključenja na iste, polaganja telefonskih i električnih kablova i postavljanje stubova i priključenja na izvore zagrevanja i popravka;
16) uslužno čišćenje obuće;
17) javne površine se mogu koristiti i za druge namene koje odredi nadležni organ za komunalne poslove Gradske uprave grada Novog Pazara.
Izuzetno od odredbe iz st. 1. ovog člana odobrenje za postavljanje nadstrešnice, izgradnju fontana, šadrvana, javnih česma, bunara, odvodnih jarkova, propusta i prelaza za dvorišta izdaje nadležni organ za poslove urbanizma.
Nadležni organ za izdavanje odobrenja za korišćenje javnih površina uz prethodno dostavljenu saglasnost JP "Zavod za urbanizam i uređenje opštine Novi Pazar" korisnicima iz stava 1. ovog člana dužan je da u odobrenju odredi uslove pod kojima će korisnik javne površine koristiti istu kao i obaveze korisnika.
Odobrenje se izdaje najduže na period od godinu dana.
Pod uslovima korišćenja javne površine iz člana 102. ove Odluke podrazumeva se:
- vreme trajanja korišćenja javne površine, a koje može biti u mesecima, danima i satima,
- upozorenja na mogućnost oštećenja postojećih nadzemnih i podzemnih instalacija-objekata,
- pravo i obaveze prema susedima i drugim korisnicima javne površine,
- obezbeđenje normalnog korišćenja javne površine i upozorenje na opasnost,
- način naknade na ime korišćenja javne površine,
- način naknade štete pričinjene korišćenjem javne površine,
- vraćanje javne površine u prvobitno stanje.
Skladištenje građevinskog materijala i korišćenje javnih površina za potrebe gradilišta
Za istovar, smeštaj i utovar građevinskog materijala, podizanje građevinskih skela, smeštaj građevinskih mašina, ograđivanje gradilišta i sl. radi izgradnje, rekonstrukcije, adaptacije ili održavanja objekta, može se privremeno koristiti javna površina uz prethodno odobrenje organa Gradske uprave nadležnog za komunalne poslove.
Za vreme trajanja zauzeća, javna površina se mora održavati i uredno čistiti, polivati rastresiti materijal kako bi se sprečilo stvaranje blata i prašine, slivnike na javnoj površini čistiti od nakupljenog materijala i omogućiti slobodno oticanje vode do najbližeg slivnika.
Izvođač radova je dužan da obezbedi prolaz za pešake i motorna vozila, bezbednost lica i sigurnost susednih objekata.
Nakon isteka roka zauzeća javna površina se mora ostaviti u stanju u kome je bila pre zauzeća, očišćena i po potrebi oprana.
Odobrenje za korišćenje javne površine u svrhe iz stava 1. ovog člana izdaje se na zahtev investitora ili izvođača radova.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja u skladu sa čl. 104. ove Odluke je dužan da uz zahtev priloži:
- građevinsku dozvolu ako se radi o izgradnji ili rekonstrukciji objekta, odnosno potvrdu o prijavi početka radova, ako se radi o izgradnji ili rekonstrukciji objekta,
- odobrenje za izmenu režima saobraćaja, koje donosi nadležni organ Gradske uprave za poslove saobraćaja,
- saglasnost JKP "Čistoća" ukoliko se zauzima javna zelena površina.
Ogrevni materijal se može ostavljati na javnu površinu samo 24 sata.
Tenda je slobodnostojeća (konzolna) konstrukcija sa odgovarajućim zastorom koja se postavlja na fasadu zgrade iznad izloga i ulaznih vrata u poslovni prostor, sa namenom za zaštitu od sunca.
Letnje bašte, suncobrani i tende postavljaju se u skladu sa Pravilnikom o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje tende dužan je da dostavi:
1. dokaz da je vlasnik objekta, odnosno da ima pravo korišćenja poslovnog objekta ili njegovog dela na koji se postavlja tenda;
2. saglasnost vlasnika objekta, odnosno skupštine zgrade na koju se postavlja tenda.
Letnja bašta je objekat koji se postavlja na javnoj površini, po pravilu, ispred ugostiteljskih objekata ili u neposrednom okruženju objekta sa ostavljanjem određenog prostora za kretanje pešaka u skladu sa Pravilnikom o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama.
Letnja bašta sadrži stolove i stolice.
Za zaštitu od sunca u letnjoj bašti se mogu postaviti suncobrani ili tenda.
Odobrenje za postavljanje tende i suncobrana može se izdati samo uz odobrenje za postavljanje letnje bašte, i isti se uklanjaju sa uklanjanjem letnje bašte.
Po isteku roka za koji je odobreno postavljanje letnje bašte, vlasnik je dužan da istu ukloni.
U letnjoj bašti ne mogu da se postave baštenski roštilji i mangalo.
Letnje bašte mogu se postavljati tokom cele godine, ako to dozvoljavaju vremenski uslovi.
Letnja bašta može da se postavi na javnoj površini namenjenoj za kretanje pešaka (trotoar i dr.) ako se obezbedi minimalna širina prolaza za pešake 2,5 metara.
Pokretne tezge za povremenu prodaju ukrasnih predmeta, čestitki, cveća, jelki, bižuterije i drugih prigodnih poklona povodom praznika može da se postavi na javnoj površini u sajamske dane povodom obeležavanja državnih, verskih i drugih praznika i to: Nova godina, Božić, 8. mart, Uskrs, Ramazanski bajram, Kurban bajram.
Javna površina koja se može dati na korišćenje za postavljanje pokretnih tezgi iz stava 1. ovog člana je površina Gradskog trga, pešačka staza od mosta u centru grada do hotela "Vrbak", plato u neposrednoj blizini mosta u centru grada, potes Pečurka, pasaž nove Lučne zgrade i druga mesta koja odredi nadležni organ.
Nakon isteka odobrenja za postavljanje tezgi iz prvog stava ovog člana korisnik je dužan da ukloni tezgu a okolni prostor očisti od predmeta i stvari.
Pokretne tezge iz čl. 113. mogu se postavljati 5 dana pre nastupanja praznika i za vreme praznika.
U slučaju da je podneto više zahteva prednost za dobijanje odobrenja ima podnosilac zahteva koji je prvi podneo zahtev.
Pokretni aparati za prodaju kokica, semenki, kestenja, i industrijski pakovanog sladoleda i sl. postavljaju se u skladu sa Pravilnikom o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama.
Nije dozvoljeno zatvarati aparate iz prvog stava ovog člana tako da dobiju izgled kioska.
Vreme korišćenja javne površine za postavljanje aparata iz 1. stava ovog člana u toku 24 časa, biće definisano rešenjem Gradskog organa nadležnog za komunalne poslove.
Pokretne tezge i pultovi za izlaganje i prodaju knjiga, časopisa i drugih publikacija, postavljaju se na prostoru koji odredi gradski organ nadležan za komunalne poslove u skladu sa Pravilnikom o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama.
Šatori, kamp kućice, cirkuske šatre i sl. se mogu postavljati na prostoru-javne površine na kojem postoje uslovi za postavljanje istih.
Uz zahtev za izdavanje odobrenja za korišćenje javne površine iz prethodnog stava ovog člana prilaže se saglasnost preduzeća koje upravlja tim površinama i Ugovor o iznošenju smeća sklopljen sa JKP "Čistoća".
Javne česme, bunari, odvodni jarkovi i propusti i prelazi za dvorišta
Javne česme, bunari i odvodni jarkovi se mogu izgrađivati na osnovu odobrenja koje izdaje organ gradske uprave nadležan za poslove urbanizma.
Propusti i prelazi za dvorišta se izgrađuju na osnovu odobrenja organa gradske uprave nadležnog za poslove urbanizma.
Na javnim površinama se mogu postavljati ograde i prepreke za vozila. Tip, veličina i boja prepreke za vozila određuju se odobrenjem gradskog organa za poslove saobraćaja.
Sportske i druge manifestacije
Priređivanje dečije zabave, sportskih i drugih manifestacija, izlaganje i stvaranje umetničkih dela može se vršiti na prostoru koji odredi organ nadležan za komunalne poslove.
Pod raskopavanjem javnih površina (u daljem tekstu: raskopavanje), podrazumevaju se radovi na izgradnji i rekonstrukciji komunalne infrastrukture na javnim površinama, kao i radovi koji su neophodni da se otklone posledice nastale dejstvom više sile ili u slučaju kvara na objektima komunalne infrastrukture.
Radovi na raskopavanju i dovođenju javnih površina u prvobitno stanje izvode se po tehničkim normativima i standardima, koji važe u građevinarstvu i moraju se izvesti za najkraće potrebno vreme radi nesmetanog odvijanja saobraćaja.
Izvođač radova je dužan da prilikom raskopavanja obezbedi gradilište, prolaz pešacima i obeleži odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
Zabranjeno je raskopavanje javne površine u periodu od 1. decembra do 28. februara.
Izuzetno Gradska uprava nadležna za komunalne poslove može da odobri raskopavanje i u periodu u kome nije dozvoljeno raskopavanje, ako postoje opravdani razlozi za to i ako vremenski uslovi omogućavaju raskopavanje.
Izuzetno radovi mogu da otpočnu i bez odobrenja samo u slučaju više sile ili u slučaju kvara na objektima komunalne infrastrukture.
U slučajevima iz stava 3. ovog člana, investitor radova je dužan da o započetom raskopavanju odmah obavesti komunalnog, odnosno saobraćajnog inspektora, a najkasnije u roku od 24 sata, podnese zahtev za izdavanje odobrenja za raskopavanje sa obrazloženjem o opravdanosti započetog raskopavanja, kao i o roku do kog će završiti radove.
Kolovoz ne može biti raskopan po celoj širini, osim ako nije moguće da se radovi izvedu na drugi način, i to u noćnim satima, od 22 sata do 04 sata, narednog dana.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za raskopavanje, dužan je da uz zahtev priloži:
1) saglasnost od JP "Zavod za urbanizam" za prekopavanje javne površine,
2) odobrenje za izmenu režima saobraćaja,
3) Odobrenje za izgradnju i prijava početka izvođenja radova,
4) ugovor o dovođenju raskopanih površina u tehnički ispravno stanje odnosno dokaz o izvršenoj uplati predmerom utvrđenog iznosa za dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje,
5) izjavu o prihvatanju troškova vraćanja raskopane površine u prvobitno stanje po osnovu većeg obima izvedenih radova u odnosu na odobrene ili nastale naknadnim oštećenjima.
Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za raskopavanje, u slučajevima više sile ili kvara nastalog na objektima komunalne infrastrukture, dužan je da uz zahtev priloži:
1) saglasnost od JP "Zavod za urbanizam" za prekopavanje javne površine,
2) odobrenje za izmenu režima saobraćaja,
3) ugovor o dovođenju raskopanih javnih površina u tehnički ispravno stanje,
4) zapisnik komunalnog inspektora o izvršenom pregledu posledica koje su nastale radi otklanjanja kvara.
Ukoliko se radovi na raskopavanju ne mogu završiti u odobrenom roku, podnosilac zahteva je dužan da od Gradske uprave nadležne za komunalne poslove zatraži produženje roka.
JP "Zavod za urbanizam" vrši naplatu očekivanih troškova na ime vraćanja u prvobitno stanje raskopane javne površine prilikom davanja saglasnosti za istu i preuzima obavezu da raskopane podloge - zastor dovode u prvobitno stanje odmah po završenim radovima, a najkasnije u roku od 30 dana, od dana završetka radova.
Za dovođenje raskopane javne površine u funkcionalno stanje, tj. raskopanu površinu održava odgovarajućim materijalom i za kvalitet izvedenih radova odgovoran je izvođač radova do postavljanja završnog sloja (asfalt, beton, zelena površina i dr.).
Ugovor o dovođenju raskopanih površina u tehnički ispravno stanje zaključuju preduzeća koja postavljaju ili rekonstruišu objekte komunalne infrastrukture sa JP "Zavod za urbanizam" iz Novog Pazara na godišnjem nivou, kojim se utvrđuju međusobna prava i obaveze, uključujući i način plaćanja, po osnovu raskopavanja javne površine i troškova dovođenja u prvobitno stanje.
Ako u roku od 1 godine od dana saniranja javne površine dođe do sleganja ili drugih promena na mestu gde je vršeno raskopavanje, troškovi popravke padaju na teret investitora, odnosno izvođača radova koji je javnu površinu dovodio u funkcionalno stanje.
Ako izvođač ne izvrši ponovno dovođenje raskopane površine u prvobitno stanje u roku od 15 dana od dana prijema rešenja od komunalnog inspektora, radovi će se po nalogu inspektora izvršiti na teret investitora, odnosno izvođača iz stava 1. ovog člana.
Kod izgradnje nove ulice ili rekonstrukcije postojeće, preduzeće u čijoj je nadležnosti održavanje ili upravljanje komunalnim objektima, kao i građani i preduzeća koja u toj ulici imaju objekte, moraju biti obavešteni najmanje 2 meseca pre početka izgradnje, odnosno raskopavanja ulica o nameravanoj izgradnji, odnosno rekonstrukciji, da bi se pripremili za postavljanje komunalnih uređaja ili na priključenje svojih objekata na nove uređaje.
Preduzeća i građani na koje se odnosi odredba prethodnog stava dužni su da o potrebi izvođenja radova na komunalnim uređajima i priključcima na iste obaveste investitora koji gradi ili rekonstruiše ulice, kako bi se postavljanje tih uređaja i priključaka izvršilo pre izgradnje ili rekonstrukcije te ulice.
Ukoliko pravno ili fizičko lice kome je naloženo uklanjanje građevinskog i drugog materijala, havarisanih, neregistrovanih i sličnih vozila i prikolica, stvari i predmeta i ostalog sa javne ili druge površine, ne postupi u smislu donetog rešenja nadležne inspekcije, uklanjanje će se izvršiti prinudnim putem, preko trećeg lica, a o trošku vlasnika.
Vlasnik, kome je u smislu stava 1. ovog člana, izvršeno uklanjanje prinudnim putem, dužan je da u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja o sprovedenom izvršenju preuzme uklonjeni materijal ili stvari iz prethodnog stava, uz prethodnu naknadu svih troškova prinudnog izvršenja.
Ukoliko vlasnik ne postupi u smislu stava 2. ovog člana, troškovi prinudnog izvršenja će se naplatiti prodajom navedenih stvari putem javne licitacije uz naknadu troškova sprovođenja javne licitacije i prodaje.
U cilju zaštite komunalnih objekata zabranjeno je:
1. po kolovozu i putevima vući grede, plugove, drljače, betonsko gvožđe i druge predmete koji mogu oštetiti kolovoz i druge javne površine;
2. ispuštati otpadnu vodu na ulicu, put ili drugu javnu površinu;
3. na obale rečnih korita i na drugim mestima koja za to nisu određena bacanje smeća i drugih otpadnih materija i stvaranje divljih deponija i bacanje leševa uginulih životinja;
4. zatrpavati odvodne kanale, jarkove i otvore propusta, slivnike i šahte;
5. bacati u vodene objekte (bunare, šahte, kaptaže, rezervoare i sl.) zemlju, kamenje i druge predmete koji mogu oštetiti objekat ili zagaditi vodu;
6. prati automobile u koritima reka;
7. oštećivati biste, spomenike, spomen ploče;
8. oštećivati mostove i propuste;
9. vršiti iskopavanje zemlje, šljunka, peska i drugog materijala na zemljištu koje je rezervisano za ulice, kejove, društvene objekte i druge javne površine;
10. peći opeku u naselju, na otvorenom prostoru u naseljima paliti gumu i druge predmete ili na drugi način ugroziti susedne objekte od požara i prljanja spoljnih delova zgrada, stvarati dimnu zavesu i zagađivati okolinu;
11. oštećivati ili uništavati oglasne ili reklamne table;
12. oštećivati ili uništavati ograde, klupe i druge uređaje u parkovima, pijacama, objektima za sport i rekreaciju i na drugim javnim površinama;
13. uklanjati ili razbijati sijalice ili druge svetiljke javne rasvete;
14. vezati stoku za telefonske i električne stubove, saobraćajne znakove, drveće u parkovima i drvoredima ili za ograde i druge predmete na ulicama;
15. seći ili cepati drva na ulici, kolovozu i trotoaru;
16. sankati se ili klizati na ulicama ili putevima, osim ako drugim propisom nije drugačije regulisano;
17. istovarati i utovarati vozila na mestima na kojima se nalaze ulični hidranti, otvori za vodovod, kanalizaciju i sl.;
18. na ulicama deponovati ogrevni materijal duže od 24 sata i
19. parkirati motorna vozila na javnim površinama, koje nisu određene za tu namenu.
V - OSTALE ODREDBE ZA UREĐENJE GRADA
Držanje krupne i sitne stoke i živine
Zabranjuje se držanje krupne i sitne stoke i živine na području obuhvaćenom generalnim urbanističkim planom.
Zabranjuje se držanje životinja u stambenim zgradama.
Izuzetno od odredaba iz prethodnih stavova dozvoljava se držanje životinja koje spadaju u kategoriju kućnih ljubimaca (psi i mačke), egzotičnih vrsta ptica i gmizavaca, ali uz prethodno pribavljene dokaze o izvršenim preventivnim merama zaštite od zoonoza i parazitoza kao i dokaze o redovno vršenim preventivnim veterinarskim merama.
Poljoprivredna domaćinstva čiji se dohodak ostvaruje isključivo od rada u poljoprivredi, mogu držati i čuvati u cilju obavljanja poljoprivredne delatnosti papkare, kopitare i živinu u objektima koji su namenski sagrađeni za držanje i čuvanje životinja.
Objekti iz prethodnog stava moraju ispunjavati zoohigijenske uslove tako da se mogu redovno prati, čistiti, posedovati prostoriju za lagerovanje hrane i smeća, iznošenje smeća, i dr. na propisan način.
Nadležni organ uprave za poljoprivredu, u saradnji sa nadležnim organom za poslove urbanizma utvrđuje da li su ispunjeni uslovi da se u objektu drže i čuvaju životinje.
Postojeći objekti poljoprivrednih domaćinstava u kojima se drže i čuvaju životinje moraju se održavati u stanju da ne ugrožavaju komunalnu higijenu okoline i grada i isti se moraju tehnički usaglašavati.
Domaćinstvo može držati i čuvati rasne golubove i patke, čiji su vlasnici članovi kluba, a objekat se nalazi na udaljenosti najmanje 15 m od susednih stambenih i poslovnih zgrada pod strogim higijenskim uslovima.
Domaćinstvo može držati rasne i domaće pse na vezi u dvorištu i to najviše 2 psa.
Objekat za smeštaj pasa mora biti propisno izgrađen na udaljenosti najmanje 6 m od susednih stambenih i poslovnih zgrada, pod strogim higijenskim uslovima.
Zabranjeno je:
1. izvođenje i puštanje pasa iz dvorišta bez povodca i zaštitne korpe na ustima,
2. puštanje i proterivanje pasa iz dvorišta,
3. uvođenje i unošenje životinja u javne prostorije i prevozna sredstva za javni saobraćaj,
4. izvođenje i puštanje pasa i dr. životinja u parku,
5. držanje divljih životinja, laboratorijskih životinja u stanovima, stambenim zgradama i dvorištima,
6. držanje pčela u gradu obuhvaćenom Generalnim urbanističkim planom,
7. izbacivanje uginulih životinja, konfiskata i životinjskih otpadaka na javnoj površini, sudovima za sakupljanje smeća, rečnim vodotocima i drugim mestima koji nisu namenjeni za takvu namenu.
Istorijski spomenici i spomenici kulture
Istorijski spomenici, spomenici kulture, spomen biste i ploče moraju se brižljivo čuvati od svakog oštećenja i nedostojnog ponašanja kojim se na bilo koji način skrnavi njihova istorijska i ambijentalna vrednost.
Za vreme posete istorijskim i kulturnim spomenicima zabranjeno je:
1. vršenje radnji kojim se narušava dostojanstvo spomenika,
2. bacanje otpadaka i drugog materijala po površinama kojim je istorijski spomenik ili spomenik kulture okružen i koji se nalaze u njegovom sastavu.
Komunalno uređenje u seoskim naseljima
Mesna zajednica stara se o održavanju čistoće, uređenju zelenih površina i o komunalnoj higijeni i slično.
U cilju održavanja higijene u selima zabranjeno je:
1. deponovati smeće i drugi otpadni materijal i praviti divlje deponije na mestima gde to nije određeno,
2. deponovati smeće i drugi otpadni materijal u korito reke i potoka, kanalima pored puteva i na drugim javnim površinama,
3. ispuštanje otpadnih voda u kanale, reke i potoke, na putevima i na ostalim javnim površinama,
4. pražnjenje septičkih jama i klozeta na javne površine,
5. oštećenje komunalnih objekata i slično,
6. zauzeće javne površine bez odobrenja opštinskog organa nadležnog za komunalne poslove i
7. vršenje drugih radnji kojima se narušava komunalni red.
Mesna zajednica stara se o održavanju javnih vodovoda i kanalizacija izgradnje sopstvenim sredstvima građana preko mesne zajednice.
Građani naseljenih mesta su dužni da održavaju čistoću u svojim dvorištima u cilju zaštite i unapređenja životne sredine.
Komunalna inspekcija Gradske uprave grada Novog Pazara, ovlašćena je da preduzima mere na otklanjanju odnosno sprovođenju mera koje se tiču komunalnog reda u mesnim zajednicama na području koje nije obuhvaćeno GUP-om.
Odredbe iz ove Odluke koje se odnose na komunalno uređenje grada Novog Pazara mogu se primenjivati i na komunalno uređenje mesnih zajednica u zavisnosti od prirode poslova.
Uklanjanje manjih montažnih objekata i drugih predmeta i stvari sa javnih površina
Ovom odlukom poslovi na uklanjanju manjih montažnih objekata i drugih predmeta i stvari kao što su: kiosci, letnje i zimske bašte, pokretni aparati, tezge za izlaganje ili prodaju robe, reklamni panoi, aparati za prodaju sladoleda, vitrine za izlaganje robe, žardinjere, reklame i drugi predmeti ostavljeni ili postavljeni na javnim površinama bez odobrenja organa gradske uprave nadležnog za komunalne poslove smeštaju se u posebnoj prostoriji određenoj za te namene.
Uklonjeni predmeti i stvari mogu se preuzeti od strane vlasnika nakon izmirenja troškova uklanjanja, odvoženja i čuvanja.
Nakon isteka roka od šest meseci od dana smeštaja predmeta i stvari iz člana 146. ove Odluke, ako ne budu preuzete od strane vlasnika i pored posebnog poziva, sa istima se postupa u skladu sa važećim propisima.
Ovlašćuje se Gradsko veće da u slučaju poremećaja ili prekida u isporuci komunalnih proizvoda i pružanja komunalnih usluga usled više sile ili drugih razloga koji se nisu mogli predvideti odnosno sprečiti naredi preduzimanje hitnih mera na otklanjanju uzroka poremećaja odnosno prekida pružanja usluga u skladu sa Zakonom.
Radi sprovođenja ove Odluke Gradsko veće može donositi naredbe, uputstva, i druge akte i preduzimati i druge mere u skladu sa zakonom.
Po žalbi izjavljenoj na rešenje komunalnog inspektora rešava Gradsko veće grada Novog Pazara.
Organi, preduzeća i odgovorna lica u preduzeću kao i građani dužni su da komunalnim inspektorima i ovlašćenim licima od strane Gradskog veća grada Novog Pazara omoguće nesmetano vršenje inspekcijskog pregleda, dozvole pregled prostorija, objekata i uređaja i da daju sva potrebna obaveštenja.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor ima sva prava i dužnosti predviđene Zakonom o komunalnoj delatnosti.
U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor je ovlašćen da rešenjem naredi izvršenje obaveze i preduzimanje mera za otklanjanje nedostataka.
Nadzor nad izvršenjem odredaba ove Odluke vrši Komunalna inspekcija Gradske uprave grada Novog Pazara
Komunalni inspektori mogu na licu mesta naplaćivati novčane kazne za učinjene prekršaje.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000,00 do 100.000,00 kazniće se za prekršaj pravno lice ako postupi suprotno odredbama: člana 8. stav 1. i 2, člana 7., člana 9., člana 10., člana 11., člana 13., člana 14. stava 2., člana 15., člana 16. stava 1., člana 17., člana 18., člana 20. st. 2., člana 23., člana 25. st. 1., 26. stava 1., člana 27. st. 1., 3. i 5., člana 28. stava 1, 2, 3, 5, 6, člana 29., člana 31., člana 32., člana 33., člana 35. st. 1., člana 36., člana 37., člana 38., člana 39., člana 42. st. 1., člana 52. st. 1., člana 54. st. 1., člana 58., člana 59., člana 63., člana 64., člana 70. st. 2. i 3., člana 71., člana 73. st. 1., 2. i 3., člana 74. st. 1., člana 75., člana 76., člana 78., člana 79., člana 80. st. 1., člana 83., člana 84. st. 2., člana 85. st. 1., člana 86., člana 87. st. 4., člana 88. st. 3. i 4., člana 92. st. 2., člana 96. st. 1., člana 98. st. 3., člana 100. st. 1. i 2., člana 101., člana 102., člana 104. st. 1., 2., 3. i 4., člana 106., člana 110. st. 4. i 5., člana 111., člana 123. st. 1., člana 124., člana 132., člana 133. st. 1. i 2., člana 135., člana 139., i člana 142. i ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 10.000 dinara kazniće se odgovorno lice u pravnom licu za prekršaj iz ovog člana.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000 do 70.000 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnika ako postupi suprotno odredbama: člana 8. st. 2., člana 15., člana 16. st. 2., člana 17., člana 25. st. 1., člana 26. st. 1., člana 27. st. 1., člana 28. st. 1., 2., 3., 5. i 6., člana 29., člana 30. st. 6., člana 32., člana 33., člana 40., člana 42. st. 1., člana 52. st. 1. i 2., člana 54. st. 1., člana 55., člana 58., člana 64., člana 66. st. 1., člana 67., člana 68., člana 69., člana 70. st. 2. i 3., člana 73. st. 2., člana 74. st. 1., člana 75., člana 76., člana 78., člana 80. st. 1., člana 85. st. 1., člana 86. st. 1., člana 87. st. 4., člana 88. st. 3. i 4., člana 92. st. 2., člana 96. st. 1., člana 102., člana 104. st. 1., 2., 3., 4., člana 106., člana 110. st. 4. i 5., člana 111., člana 123. st. 1., člana 124., člana 132., člana 135., člana 139., člana 142. i ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.
Novčanom kaznom na licu mesta u iznosu od 10.000,00 dinara kazniće se preduzetnik koji postupi suprotno odredbama: člana 8. st. 2., člana 15., člana 16. st. 2., člana 17., člana 25. st. 1., člana 26. st. 1., člana 27. st. 1., člana 28. st. 1., 2., 3., 5. i 6., člana 29., člana 30. st. 6., člana 32., člana 33., člana 40., člana 42. st. 1., člana 52. st. 1. i 2., člana 54. st. 1., člana 55., člana 58., člana 64., člana 66. st. 1., člana 67., člana 68., člana 69., člana 70. st. 2. i 3., člana 73. st. 2., člana 74. st. 1., člana 75., člana 76., člana 78., člana 80. st. 1., člana 85. st. 1., člana 86. st. 1., člana 87. st. 4., člana 88. st. 3. i 4., člana 92. st. 2., člana 96. st. 1., člana 102., člana 104. st. 1., 2., 3., 4., člana 106., člana 110. st. 4. i 5., člana 111., člana 123. st. 1., člana 124., člana 132., člana 135., člana 139., člana 142.
Novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 dinara do 10.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice ako postupi suprotno odredbama člana 8. st. 2., člana 15., člana 16. st. 1., člana 17., člana 25. st. 1., člana 27. st. 1., člana 28. st. 1., 2., 3., 6, člana 29., člana 32., člana 33., člana 42. st. 1., člana 52. st. 1., 2., 4., člana 53., člana 59, člana 64., člana 65. st. 2., člana 66. st. 1., člana 67., člana 68., člana 69., člana 70. st. 2. i 3., člana 73. st. 1. i 3., člana 74. st. 1., člana 75., člana 76., člana 78., člana 79. st. 1., člana 80. st. 1., člana 86. st. 1., člana 87. st. 4., člana 88. st. 3. i 4., člana 96. st. 1., člana 102., člana 104. st. 1., 2., 3., 4., člana 106., člana 110. st. 4. i 5., člana 123. st. 1., člana 124., člana 132., člana 135., člana 136., člana 137., člana 138., člana 139., člana 140., člana 142. i člana 144. i ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora.
Novčanom kaznom na licu mesta u iznosu od 2.500,00 dinara kazniće se fizičko lice ako postupi suprotno odredbama člana 8. st. 2., člana 15., člana 16. st. 1., člana 17., člana 25. st. 1., člana 27. st. 1., člana 28. st. 1., 2., 3., 6, člana 29., člana 32., člana 33., člana 42. st. 1., člana 52. st. 1., 2., 4., člana 53., člana 59, člana 64., člana 65. st. 2., člana 66. st. 1., člana 67., člana 68., člana 69., člana 70. st. 2. i 3., člana 73. st. 1. i 3., člana 74. st. 1., člana 75., člana 76., člana 78., člana 79. st. 1., člana 80. st. 1., člana 86. st. 1., člana 87. st. 4., člana 88. st. 3. i 4., člana 96. st. 1., člana 102., člana 104. st. 1., 2., 3., 4., člana 106., člana 110. st. 4. i 5., člana 123. st. 1., člana 124., člana 132., člana 135., člana 136., člana 137., člana 138., člana 139., člana 140., člana 142. i člana 144.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi prečišćen tekst Odluka o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar, broj 352-2/08 od 11.01.2008. god. koji obuhvata:
1. Odluku o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar broj 352-106 od 02.07.2003. godine ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 10/03);
2. Ispravku Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar br. 352-106 od 02.07.2003. godine objavljenu u ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 11/03);
3. Odluku o izmeni Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar broj 352-149 od 30.09.2003. godine ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 12/03);.
4. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar broj 352-31 od 21.06.2004. godine.
5. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar br. 352-187 od 26.09.2005. godine ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 9/05);
6. Odluku o izmeni i dopuni Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar broj 352-205/05 od 06.12.2005. godine ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 10/05)
7. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar br. 352-13 od 02.03.2006. godine
8. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar broj 352-180/07 od 28.12.2007. godine ("Službeni list opštine Novi Pazar", br. 13/07).
Rešenja doneta na osnovu prečišćenog teksta Odluke o komunalnom uređenju opštine Novi Pazar br. 352-2/08 od 11.01.2008. godine važe do datuma naznačenog u istim.
Sastavni deo ove Odluke je:
- Pravilnik o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama i
- Odluka o čišćenju i uklanjanju snega na teritoriji grada Novog Pazara.
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Novog Pazara".
Pravilnik o uslovima za postavljanje objekata i uređaja na javnim površinama, koji je sastavni deo ove odluke, objavljen je u "Sl. listu grada Novog Pazara", br. 6/2009.