UREDBAO NAČINU I POSTUPKU IZVRŠAVANJA OBAVEZE PLANIRANJA PRIPREMA ZA ODBRANU("Sl. glasnik RS", br. 24/2009) |
Ovom uredbom uređuje se način i postupak izvršavanja obaveze planiranja odbrane državnih organa, organa državne uprave, organa autonomnih pokrajina, organa jedinica lokalne samouprave, privrednih društava i drugih pravnih lica (u daljem tekstu: državni organi i pravna lica) u organizovanju priprema za odbranu, odnosno izradi sopstvenih planova odbrane i priloga za Plan odbrane Republike Srbije (u daljem tekstu: Plan odbrane) u slučaju ratnog i vanrednog stanja.
Plan odbrane priprema Ministarstvo odbrane i predlaže Vladi, osim priloga iz oblasti koje pripremaju organi državne uprave u čijem su delokrugu ovi poslovi.
Plan mobilizacije Vojske Srbije i Plan upotrebe Vojske Srbije, koji su sastavni deo Plana odbrane, izrađuje i čuva Generalštab Vojske Srbije, a njegovo usvajanje, predsedniku Republike, predlaže ministar odbrane.
Ministarstvo unutrašnjih poslova ima posebna prava i dužnosti u planiranju priprema za odbranu koja se odnose na organizovanje, pripremanje i planiranje upotrebe policije u ratnom i vanrednom stanju i za podršku Vojsci Srbije u odbrani Republike Srbije.
Organi autonomnih pokrajina i organi jedinica lokalne samouprave odgovorni su za planiranje priprema za odbranu i realizaciju zadataka u okviru svog delokruga nadležnosti koji proizilaze iz Plana odbrane.
Civilna zaštita ima posebna prava i dužnosti u planiranju priprema za odbranu, a u ratnom i vanrednom stanju organizuje se i funkcioniše kao deo sistema odbrane.
Ministarstvo odbrane priprema i koordinira izradu nacrta Plana odbrane Republike Srbije u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane.
U izvršavanju poslova odbrane iz stava 1. ovog člana, ministarstva, organi autonomnih pokrajina i organi jedinica lokalne samouprave sarađuju u poslovima odbrane iz svoje nadležnosti.
Državni organi i pravna lica dužni su da na zahtev Ministarstva odbrane izrađuju i dostavljaju akta i priloge iz delokruga svoje nadležnosti, kao i podatke kojima raspolažu, a koji su od značaja za pripremu predloga Plana odbrane.
Podaci iz stava 1. ovog člana odnose se, naročito na:
1) mere pripravnosti;
2) mere za upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane, osim Plana upotrebe Vojske Srbije;
3) zadatke i mere za mobilizaciju subjekata odbrane (osim mobilizacije Vojske Srbije);
4) organizaciju i rad sistema osmatranja, obaveštenja i uzbunjivanja;
5) funkcionisanje i upotrebu jedinica civilne zaštite i drugih oblika organizovanja za preduzimanje mera zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih dobara i životne sredine;
6) način uključivanja civilne zaštite u sistem odbrane;
7) organizaciju telekomunikaciono-informatičkog obezbeđenja i zaštite (kriptozaštite) informacija za potrebe državnih organa;
8) organizaciju i rad državnih organa i drugih pravnih lica;
9) zadatke i obaveze privrednih društava, drugih pravih lica od značaja za odbranu i preduzetnika za vršenje proizvodnje i usluga za potrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane;
10) mere bezbednosti i zaštite ljudskih i materijalnih resursa, i
11) druge mere i aktivnosti od interesa za odbranu Republike Srbije.
Izradi nacrta Plana odbrane prethodi: procena vojnih i nevojnih izazova, rizika i pretnji po bezbednost zemlje; organizovanje i pripremanje državnih organa i pravnih lica za izvršavanje zadataka u vanrednom i ratnom stanju; preduzimanje mera i radnji za obezbeđenje neophodnih uslova za upotrebu Vojske Srbije i drugih snaga odbrane.
Procenu mogućih vojnih i nevojnih izazova, rizika i pretnji po bezbednost zemlje, na osnovu koje se planiraju zadaci i mere, upotreba snaga i sredstava, proizvodnja i pružanje usluga i drugo, priprema Ministarstvo odbrane, u saradnji sa Generalštabom Vojske Srbije, nadležnim organima državne uprave i službama bezbednosti.
Organi državne uprave dužni su da izrade svoju organizaciju rada i funkcionisanja za vreme ratnog i vanrednog stanja sa potrebnim brojem izvršilaca, izrade sopstveni plan odbrane, donesu metodološka, stručna i tehnička uputstva organizovanja priprema za odbranu pravnih lica iz svoje nadležnosti.
Vlada utvrđuje organizaciju za rad u ratnom i vanrednom stanju organima državne uprave, u skladu sa Planom odbrane i odobrava njihove planove odbrane.
Ostali državni organi i pravna lica dužni su da planiraju mere za rad u uslovima ratnog i vanrednog stanja i organima državne uprave dostavljaju podatke koji su od značaja za izradu Plana odbrane.
Ministarstvo odbrane u saradnji sa Generalštabom Vojske Srbije i nadležnim organima državne uprave realizuje prikupljanje ukupnih potreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane za obezbeđenje proizvoda i vršenje usluga u uslovima ratnog i vanrednog stanja.
Vlada na predlog Ministarstva odbrane određuje pravna lica koja su od značaja za odbranu zemlje.
Ministarstvo odbrane u saradnji sa nadležnim organom državne uprave u postupku planiranja utvrđuje obavezu pravnom licu u vezi sa obezbeđenjem proizvoda i vršenjem usluga za potrebe Vojske Srbije i drugih snaga odbrane.
Pravna lica dužna su da planiraju:
1) mere kojima obezbeđuju vršenje proizvodnje i usluga, snabdevanje sirovinama, repromaterijalom, energijom i drugim potrebama, u skladu sa Planom odbrane, odnosno s posebnim zadacima i obavezama;
2) potreban broj radnika za vršenje proizvodnje;
3) zaštitu radnika i materijalnih i drugih dobara i druge mere.
U postupku pripreme priloga za Plan odbrane, u dokumentima koji se odnose na obaveze privrednih društava i pravnih lica, utvrđuju se bilansne potrebe i mogućnosti za obezbeđenje potreba Vojske Srbije i drugih snaga odbrane.
Planiranje materijalnih, finansijskih i drugih potreba vrši se potpuno za prvih 30 dana rata, a za dalji period u skladu sa procenama i mogućnostima.
Za bilansiranje potreba i mogućnosti koriste se jedinstveni statistički pokazatelji i standardi (definicije, nomenklature, klasifikacije, šifarnici i drugo), kao i obrasci koje utvrdi Vlada na predlog Ministarstva odbrane.
Izradu bilansa potreba i mogućnosti sistema odbrane priprema Ministarstvo odbrane.
Uputstvom o metodologiji za izradu planova odbrane propisuje se jedinstvena metodologija o načinu pripremanja, izrade, usvajanja, usklađivanja i ažuriranja Plana odbrane Republike Srbije.
Stupanjem na snagu ove uredbe prestaje da važi Odluka o organizovanju priprema za odbranu ("Službeni list SRJ", broj 35/97).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".