ZAKLJUČAKO USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV DROGA U REPUBLICI SRBIJI("Sl. glasnik RS", br. 24/2009) |
1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije za borbu protiv droga u Republici Srbiji za period od 2009. do 2013. godine, koji je odštampan uz ovaj zaključak i čini njegov sastavni deo.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE ZA BORBU PROTIV DROGA U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD OD 2009. DO 2013. GODINE
Strategijom za borbu protiv droga u Republici Srbiji za period od 2009. do 2013. godine ("Službeni glasnik RS", broj 16/09, u daljem tekstu: Strategija), predviđeno je da se Akcionim planom za sprovođenje Strategije (u daljem tekstu: Akcioni plan) detaljnije propišu i urede pojedini ciljevi i načini ostvarivanja postavljenih ciljeva, kao i konkretni zadaci pojedinih izvršilaca za odabrano budžetsko razdoblje.
Akcioni plan predstavlja poseban oblik plana kojim se za nadležne organe državne uprave, jedinice lokalne samouprave i udruženja konkretizuju ciljevi i mere iz Strategije, kao najvažnijeg dokumenta na području borbe protiv droga. Predviđene mere i aktivnosti u Akcionom planu određene su na temelju smernica iz Strategije i u saglasnosti su sa Strategijom Evropske unije za područje droga za period od 2008. do 2012. godine.
Ciljevi koji se žele postići Akcionim planom jesu:
- efikasna i koordinisana borba protiv droga u Republici Srbiji;
- efikasnija primena mera kojima se postiže smanjenje zdravstvenih i socijalnih posledica zloupotrebe droga u društvu i smanjenje konzumiranja droga u društvu, naročito među decom i mladima;
- unapređivanje mera zaštite porodice;
- uključivanje svih segmenata društva u aktivnosti vezane za borbu protiv droga.
Pravo na zdrav život predstavlja pravo pojedinca, a naročito dece, omladine i porodice, na zaštitu pred društvenim i drugim okolnostima koje, po pravilu, predstavljaju uzrok zloupotrebe droga. Pravo na zdrav život podrazumeva sveobuhvatno angažovanje svih subjekata u društvu na unapređenju i sprovođenju programa prevencije zavisnosti, lečenja i rehabilitacije zavisnika, programa pomoći i zaštiti porodice, kao i smanjenja dostupnosti droga, od suzbijanja organizovanog kriminala do ulične redukcije.
Akcioni plan predstavlja skup konkretnih mera i aktivnosti kojima je osnovni cilj unapređenje celokupnog programa borbe protiv droga u Republici Srbiji.
U ostvarenju toga cilja nužno je delovati međuresorno i sa podeljenom odgovornošću, zbog toga što multidisciplinarnost ove problematike nužno zahteva i multidisciplinarno delovanje različitih sektora, a naročito u lokalnoj samoupravi, koja bi trebalo da bude kreator programa prevencije. U Republici Srbiji potrebno je i dalje kontinuirano osiguravati različite uslove za sprovođenje svih programa iz Strategije i Akcionog plana, kao što su finansijski, zakonodavni i institucionalni. Pri tome, ne sme se zanemariti i veoma važna uloga šire društvene zajednice, gde je potrebno posebno istaći značaj saradnje državnih organa i udruženja na sprovođenju mera smanjenja potražnje droga, a sve s ciljem unapređenja sprovođenja tih mera.
2. METODOLOGIJA IZRADE AKCIONOG PLANA
Akcioni plan donosi se za period od 2009. do 2013. godine. Ovim planom preciznije su određeni prioriteti, definisani pojedini ciljevi, i aktivnosti u ostvarivanju tih ciljeva, kao i indikatori, nosioci aktivnosti, izvori finansiranja i vremenski okvir za njihovo sprovođenje iz delokruga nadležnih organa državne uprave, lokalne samouprave, udruženja, kao i svih ostalih struktura.
Nosioci pojedinih aktivnosti iz Akcionog plana definisani su tako što se za svaku aktivnost, kao glavni nosilac određuje nadležno ministarstvo ili organ državne uprave, lokalne samouprave, kao i ostali nosioci i to oni koji predlažu te aktivnosti. Glavni nosilac aktivnosti određuje saradnike u sprovođenju aktivnosti, odnosno druge zadužene organe za njihovo sprovođenje. Ovim se namerava postići precizno definisana odgovornost glavnog nosioca za sprovođenje predviđenih aktivnosti u utvrđenom roku.
Godišnje programe za sprovođenje aktivnosti iz Akcionog plana donosi Vlada. Ministarstvo nadležno za poslove proizvodnje i prometa droga i prekursora prati sprovođenje ovih mera i aktivnosti, putem saradnje i koordinacije sa organima državne uprave, jedinicama lokalne samouprave i udruženjima.
Akcioni plan usklađen je sa sadržajem i ciljevima Strategije koju je usvojila Vlada 26. februara 2009. godine i predstavlja osnovni dokument za njeno sprovođenje za period od 2009. do 2013. godine.
Osnovni ciljevi mera i aktivnosti iz Akcionog plana odnose se prvenstveno na dva glavna cilja Strategije, i to:
- smanjenje potražnje droga;
- smanjenje ponude droga.
Posebni ciljevi Akcionog plana definisani su u skladu sa područjima delovanja iz Akcionog plana i predviđenim aktivnostima.
4. PODRUČJA DELOVANJA OBUHVAĆENA AKCIONIM PLANOM
Akcionim planom postiže se definisana odgovornost nosilaca aktivnosti u pojedinim područjima delovanja koja se odnose na borbu protiv droga, koje su opisane u Strategiji. U tom smislu, Akcioni plan obuhvata sledeća područja delovanja:
1) koordinaciju;
2) smanjenje ponude;
3) smanjenje potražnje;
4) informisanje, istraživanje i evaluaciju;
5) međunarodnu saradnju.
Za svako navedeno područje delovanja u Akcionom planu definisani su ciljevi, aktivnosti, indikatori, nosioci aktivnosti, izvori finansiranja i vremenski okvir za njihovo sprovođenje.
Ciljevi koordinacije jesu:
1) kontrola sprovođenja Strategije;
2) osiguravanje uravnoteženog i multiresornog pristupa;
3) uspostavljanje efikasne saradnje organa državne uprave i organa lokalne samouprave;
4) intenziviranje uključenosti građana;
5) efikasna koordinacija zaduženih tela i nadležnih organa uprave.
4.1.1. Kontrola sprovođenja Strategije
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje Komisije za suzbijanje zloupotrebe opojnih droga, za kontrolu sprovođenja Strategije |
Obrazovana Komisija za suzbijanje zloupotrebe opojnih droga |
Vlada |
Budžet Republike Srbije |
mart 2009. |
Održavanje redovnih periodičnih koordinativnih sastanaka zaduženih tela i nadležnih organa uprave |
Izveštaji Komisije |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Sprovođenje kontrole implementacije Strategije |
Ispunjeni ciljevi i ostvarene aktivnosti iz Strategije |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.1.2. Osiguravanje uravnoteženog i multiresornog pristupa
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Ministarstva koja u okviru svojih nadležnosti sprovode aktivnosti koje su utvrđene propisima koji uređuju oblast opojnih droga i prekursora, u okviru svog budžeta, donose svoje akcione planove u skladu sa usvojenim Akcionim planom, na godišnjem nivou |
Usvojeni akcioni planovi ministarstava |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
decembar 2009. |
Ministarstva koja u okviru svojih nadležnosti sprovode aktivnosti koje su utvrđene propisima koji uređuju oblast opojnih droga i prekursora, učestvuju u izradi zakona i donose podzakonske akte iz svoje nadležnosti prema smernicama iz usvojene Strategije |
Dopunjen zakonski okvir |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
2011. |
Sprovesti istraživanje o postojećim resursima za ostvarivanje ciljeva Strategije u okviru različitih ministarstava |
Izveštaji o rezultatima istraživanja |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
2009. |
4.1.3. Uspostavljanje efikasne saradnje organa uprave i organa lokalne samouprave
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
U Ministarstvu nadležnom za poslove kontrole proizvodnje i prometa opojnih droga i prekursora sprovode se poslovi koordinacije, nadzora i praćenja poboljšanja aktivnosti i efikasnosti u oblasti opojnih droga i prekursora u Republici Srbiji |
Izveštaji o koordinaciji, nadzoru i praćenju poboljšanja aktivnosti i efikasnosti u oblasti opojnih droga i prekursora |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
2009. |
Organi jedinica lokalne samouprave sprovode aktivnosti u oblasti kontrole opojnih droga i prekursora shodno svojim osnivačkim aktima prema propisima koji uređuju ovu oblast |
Organizovane aktivnosti |
Organi lokalne samouprave |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
4.1.4. Intenziviranje uključenosti građana
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Napraviti analizu informisanosti građana o oblasti opojnih droga |
Urađen izveštaj analize informisanosti |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
Omogućiti građanima Republike Srbije da se uključe u aktivnosti za borbu protiv droga |
Uključivanje udruženja, povećanje stepena znanja među stanovništvom |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.1.5. Efikasna koordinacija zaduženih tela i nadležnih organa uprave
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Omogućiti organima nadležnim za koordinaciju sprovođenje smernica Strategije |
Realizacija ciljeva iz Strategije |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Obezbediti adekvatna sredstva za sprovođenje Strategije |
Obezbeđena sredstva u budžetu |
Vlada, Komisija za suzbijanje zloupotrebe opojnih droga |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano od 2010. |
Ciljevi smanjenja ponude jesu:
1) jačanje kapaciteta podizanjem nivoa stručnog znanja profesionalaca u oblasti droga;
2) izrada pravne regulative u ovom domenu i njeno usklađivanje sa međunarodnim pravom i konvencijama;
3) unapređenje saradnje u sprovođenju zakona i istraga u vezi sa drogama;
4) jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalne proizvodnje droga i prekursora;
5) jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalnog uvoza i izvoza droga i prekursora;
6) jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalne trgovine drogama i prekursorima;
7) jačanje kontrole i kažnjavanje organizovanog kriminala i "pranja novca" stečenog ilegalnom trgovinom drogama;
8) povećanje bezbednosti u saobraćaju;
9) obezbeđenje odgovarajućeg smeštaja za zaplenjene količine opojnih droga i prekursora;
10) obrazovanje Komisije za uništavanje zaplenjenih količina opojnih droga i prekursora;
11) organizovanje naučne edukacije u oblasti opojnih droga i prekursora;
12) formiranje laboratorije za karakterizaciju opojnih droga, lekova koji sadrže opojne droge i prekursora.
4.2.1. Jačanje kapaciteta podizanjem nivoa stručnog znanja profesionalaca u oblasti droga
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Izrada dugoročnih smernica za odabir, obuku i usavršavanje kadra u oblasti borbe protiv zloupotreba droga, intenziviranje razmene iskustva i znanja sa organima drugih zemalja i edukacija kadrova iz MUP-a, Carine i Ministarstva pravde |
Određene smernice za odabir, obuku i usavršavanje kadra, potpisani protokoli o saradnji sa drugim zemljama, edukovani kadrovi, studijske posete, seminari |
MUP, UKP, SBPOK - Odeljenje za suzbijanje krijumčarenja narkotika, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.2. Izrada pravne regulative u ovom domenu i njeno usklađivanje sa međunarodnim pravom i konvencijama
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka u borbi protiv droga sa zadatkom da izrade predloge potrebnih pravnih propisa iz oblasti borbe protiv droga |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.3. Unapređenje saradnje u sprovođenju zakona i istraga u vezi sa drogama
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka koji će kontinuirano imati zadatak analize slučajeva primene zakona i kriminalnih istraga u vezi sa drogama, kao i krivičnopravnog i krivičnoprocesnog materijala radi otklanjanja slabosti u sprovođenju zakona |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.4. Jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalne proizvodnje droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka koji će se na nacionalnom i međunarodnom nivou baviti praćenjem, analizom i otkrivanjem načina ilegalne proizvodnje droga i prekursora |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, UKP, SBPOK - Odeljenje za suzbijanje krijumčarenja narkotika, MF, MO, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.5. Jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalnog uvoza i izvoza droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka koji će se na nacionalnom i međunarodnom nivou baviti praćenjem, analizom i otkrivanjem ilegalnog uvoza i izvoza droga i prekursora |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, UKP, SBPOK - Odeljenje za suzbijanje krijumčarenja narkotika, MF, MO, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.6. Jačanje kontrole i kažnjavanje ilegalne trgovine drogama i prekursorima
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka koji će se na nacionalnom i međunarodnom nivou baviti praćenjem, analizom i otkrivanjem ilegalne trgovine drogama i prekursorima |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, UKP, SBPOK - Odeljenje za suzbijanje krijumčarenja narkotika, MF, MO, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.7. Jačanje kontrole i kažnjavanje organizovanog kriminala i "pranja novca" stečenog ilegalnom trgovinom drogama
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje tima stručnjaka koji će se na nacionalnom i međunarodnom nivou baviti praćenjem, analizom i otkrivanjem pojavnih oblika organizovanog kriminala kao i "pranja novca" stečenog ilegalnom trgovinom drogama i prekursorima |
Obrazovan tim stručnjaka, izveštaji |
MUP, UKP, SBPOK - Odeljenje za suzbijanje krijumčarenja narkotika, MF, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.2.8. Povećanje bezbednosti u saobraćaju
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Uspostavljanje kontrole učesnika u saobraćaju i adekvatno opremanje saobraćajne policije |
Smanjen broj saobraćajnih nesreća, broj kontrolisanih učesnika u saobraćaju |
MUP, MZ |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
4.2.9. Obezbeđenje odgovarajućeg smeštaja za zaplenjene količine opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Određivanje skladišnog prostora za odlaganje zaplenjenih količina opojnih droga i prekursora |
Obezbeđeni uslovi za skladištenje |
MUP, MZ |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
4.2.10. Obrazovanje Komisije za uništavanje zaplenjenih količina opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obrazovanje Komisije za uništavanje zaplenjenih količina opojnih droga i prekursora |
Obrazovana Komisija za uništavanje |
MZ - Odeljenje za opojne droge i prekursore, MUP, MF - Uprava carina, M. Pravde |
Budžet Republike Srbije |
decembar 2009. |
4.2.11. Organizovanje naučne edukacije u oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Organizovanje naučne edukacije u oblasti opojnih droga i prekursora |
Organizovanje edukacije |
MZ - Odeljenje za opojne droge i prekursore, MUP |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
4.2.12. Formiranje laboratorije za karakterizaciju opojnih droga, lekova koji sadrže opojne droge i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Formiranje laboratorije |
Formirana laboratorija |
MZ - Odeljenje za opojne droge i prekursore, MUP |
Budžet Republike Srbije |
2010. |
4.3. Smanjenje potražnje droga
Ciljevi smanjenja potražnje jesu:
1) primarna prevencija;
2) rano otkrivanje i intervencije;
3) lečenje;
4) rehabilitacija i socijalna reintegracija;
5) smanjenje štete izazvane drogama.
4.3.1. Primarna prevencija obuhvata:
- smanjenje broja novih korisnika droga;
- sprečavanje ili odlaganje prvog kontakta sa drogom;
- podizanje svesti (pojedinaca i društva) o rizicima droga;
- mobilisanje zajednice u borbi protiv droga;
- promociju života bez droga.
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
- Izrada i sprovođenje programa o ponašanju u vezi sa zdravljem za decu predškolskog i školskog uzrasta |
- broj stručnih skupova / broj učesnika |
MZ, M. Prosvete, MOS, MRSP, MK, Institut i Zavodi za javno zdravlje, Lokalna samouprava, udruženja, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.3.2. Rano otkrivanje i intervencije obuhvataju:
- sprečavanje da povremeno uzimanje droga preraste u redovno uzimanje;
- zaustavljanje procesa narušavanja zdravlja osoba koje redovno uzimaju drogu.
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
- Formiranje savetovališta za rano otkrivanje i informisanje u zdravstvenim ustanovama, školama, centrima za socijalni rad, zavodima za izvršenje kazni, lokalnoj samoupravi |
- Broj formiranih savetovališta za rano otkrivanje / broj i vrsta informacija / broj pacijenata |
MZ, M. Prosvete, MOS, MO, MRSP, MK, Lokalna samouprava, Zdravstvene ustanove svih nivoa, Obrazovne i naučne ustanove |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
- povećanje broja korisnika droga obuhvaćenih programima lečenja;
- povećanje broja modela lečenja, raznovrsnost programa;
- povećanje dostupnosti programa lečenja uključujući i supstitucionu terapiju;
- smanjenje morbiditeta i mortaliteta kao posledice korišćenja (povećanje efikasnosti lečenja).
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
- Uspostavljanje doktrine u lečenju - sprovođenje i nadziranje primene |
- Broj protokola i smernica za tretman |
MZ, MO, M. Prosvete, RZZO, ALIMS, Zdravstvene ustanove, M. Pravde, MRSP, Lokalna samouprava, udruženja, javna glasila i druga sredstva javnog informisanja |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.3.4. Rehabilitacija i socijalna reintegracija obuhvata:
- uključivanje korisnika PAS u programe rehabilitacije i socijalne reintegracije;
- jačanje rehabilitacionih potencijala korisnika PAS za bolje funkcionisanje u porodici i zajednici;
- podsticaj za školovanje, prekvalifikacije, zapošljavanje i efikasno radno funkcionisanje lečenih zavisnika;
- smanjenje broja osoba koje se vraćaju korišćenju droga nakon lečenja.
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
- Edukacija kadrova u ustanovama socijalne zaštite |
- Broj edukovanih profesionalaca |
MZ, MO, M. Prosvete, MRSP, M. Pravde, Lokalna samouprava, udruženja, Crkve i verske zajednice, MOS |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.3.5. Smanjenje štete izazvane drogama obuhvata:
- smanjenje prenošenja infektivnih bolesti;
- smanjenje smrtnosti korisnika droga;
- smanjenje kriminala povezanog sa korišćenjem droga;
- smanjenje izolacije i diskriminacije;
- smanjenje ekonomskih troškova povezanih sa posledicama korišćenja droga.
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
- Primena supstitucione terapije i programa nižeg praga |
- Broj ustanova koje primenjuju supstitucionu terapiju |
MZ, M. Prosvete, MRSP, M. Pravde, MOS, MK, Lokalna samouprava, udruženja, Crkve i verske zajednice, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4. Informisanje, istraživanje i evaluacija
Ciljevi informisanja, istraživanja i evaluacije jesu:
1) obezbeđivanje pouzdanih i uporedivih epidemioloških podataka;
2) obezbeđivanje pouzdanih podataka o stanju u oblasti opojnih droga i prekursora;
3) obezbeđivanje jasnih informacija o trendovima na ilegalnom tržištu droga;
4) prikupljanje procena o troškovima u oblasti droga;
5) promovisanje istraživanja na području opojnih droga;
6) povezivanje eksperata u oblasti istraživanja opojnih droga i prekursora;
7) podizanje nivoa javne svesti o rizicima droge kontinuiranim informisanjem;
8) stalna i sveobuhvatna evaluacija.
4.4.1. Obezbeđivanje pouzdanih i uporedivih epidemioloških podataka
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Implementacija ključnih epidemioloških indikatora i njihovo usaglašavanje |
Usvojeni indikatori |
IJZ S, MZ |
Budžet Republike Srbije |
2013. |
4.4.2. Obezbeđivanje pouzdanih podataka o stanju u oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Sprovođenje saradnje između odgovornog lica za poslove na koordinaciji u oblasti opojnih droga i prekursora i odgovarajućih institucija EU |
Izveštaj |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Ostvarivanje saradnje sa EMCDDA i Europolom |
Izveštaj |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Sprovođenje istraživanja o raširenosti zloupotrebe droga u civilnom društvu |
Sprovedena istraživanja, evidencije |
MZ, MUP, MF, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Sprovođenje istraživanja o raširenosti zloupotrebe droga u Vojsci Srbije |
Sprovedena istraživanja |
MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.3. Obezbeđivanje jasnih informacija o trendovima na ilegalnom tržištu droga
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Obezbeđivanje vodiča i tehnika za detekciju, monitoring i odgovor na najnovije trendove |
Vodiči i uputstva |
MZ, MUP |
Budžet Republike Srbije |
2013. |
Upoređivanje rezultata istraživanja o stavovima omladine o opojnim drogama sa indikatorima EMCDDA |
Izveštaji |
IJZ S, MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.4. Prikupljanje procena o troškovima u oblasti droga
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Usaglašavanje metoda direktne i indirektne procene troškova uz podršku EMCDDA |
Izveštaji |
MZ, IJZ S |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.5. Promovisanje istraživanja na području opojnih droga
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Razvijanje istraživanja u kontekstu programa društvene zajednice |
Izveštaji |
IJZ S, MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.6. Povezivanje eksperata u oblasti istraživanja opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Saradnja sa odgovarajućim institucijama Saveta Evrope (Pompidu grupa) |
Usvojeni protokoli |
IJZ S, MZ |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Omogućavanje saradnje eksperata u oblasti opojnih droga i prekursora i stvaranje mogućnosti za stalnu razmenu iskustava i informacija |
Izveštaji, objavljeni zajednički rezultati, razmenjene informacije. |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO, naučne i stručne institucije |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.7. Kontinuiranim informisanjem podizanje nivoa javne svesti o rizicima droge
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Konkursno sufinansiranje produkcije programskih sadržaja javnih glasila i drugih sredstava javnog informisanja na temu rizika zloupotrebe droga |
Broj novinskih tekstova i radio i TV emisija |
MK |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Informisanje pripadnika Vojske Srbije o rizicima zloupotrebe droga |
Seminari |
MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.4.8. Stalna i sveobuhvatna evaluacija
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Određivanje indikatora i tehnika procene za evaluaciju Strategije i Akcionog plana |
Usvojeni indikatori, određene tehnike procene |
MZ |
Budžet Republike Srbije |
2013. |
Ciljevi međunarodne saradnje jesu:
1) usvajanje stavova EU u oblasti opojnih droga i prekursora;
2) sprovođenje UN konvencija o opojnim drogama i prekursorima;
3) učestvovanje na međunarodnim skupovima iz oblasti opojnih droga i prekursora;
4) razvijanje saradnje sa susednim zemljama, zemljama u regionu, zemljama EU i drugim zemljama sveta u oblasti opojnih droga i prekursora;
5) razvijanje saradnje sa međunarodnim institucijama i agencijama iz oblasti opojnih droga i prekursora.
4.5.1. Usvajanje stavova EU u oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Postupanje u skladu sa stavovima EU prilikom sprovođenja aktivnosti |
Aktivnosti usklađene sa stavovima EU |
Vlada |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.5.2. Sprovođenje UN konvencija o opojnim drogama i prekursorima
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Sprovođenje kontrole proizvodnje i prometa opojnih droga i prekursora, izdavanje saglasnosti za proizvodnju i međunarodni promet opojnih droga i prekursora, razmena informacija sa odgovarajućim međunarodnim institucijama i organima drugih zemalja |
Saglasnosti, izveštaji |
MZ, MUP, MF - Uprava carina |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.5.3. Učestvovanje na međunarodnim skupovima iz oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Učestvovanje na skupovima |
Prisustvo na skupovima i učešće u radu |
MZ, MUP, MF - Uprava carina |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.5.4. Razvijanje saradnje sa susednim zemljama, zemljama u regionu, zemljama EU i drugim zemljama sveta u oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Saradnja službi u oblasti opojnih droga i prekursora |
Zaključeni sporazumi, ostvareni zajednički zadaci |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
Edukacija i trening službi u oblasti opojnih droga i prekursora |
Seminari, treninzi |
MZ, MUP, MF - Uprava carina |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
4.5.5. Razvijanje saradnje sa međunarodnim institucijama i agencijama iz oblasti opojnih droga i prekursora
Aktivnosti |
Indikatori |
Nosioci aktivnosti |
Izvori finansiranja |
Vremenski okvir |
Saradnja službi u oblasti opojnih droga i prekursora |
Zaključeni sporazumi, ostvareni zajednički zadaci |
MZ, MUP, MF, MK, MOS, MRSP, M. Prosvete, M. Pravde, MO |
Budžet Republike Srbije |
kontinuirano |
5. FINANSIJSKA SREDSTVA POTREBNA ZA SPROVOĐENJE AKCIONOG PLANA
Finansijska sredstva za realizaciju ciljeva Akcionog plana za sprovođenje strategije za borbu protiv droga u 2009. godini su već opredeljena Zakonom o budžetu za 2009. godinu u okviru resornih ministarstava, a u skladu sa njihovim planiranim aktivnostima.
Za realizaciju ciljeva u 2009. godini sredstva opredeljena u okviru Ministarstva zdravlja su na glavnom programu 1802 - Preventivna zdravstvena zaštita, Program 1802-09 Unapređenje zdravlja stanovništva za bolesti od posebnog socijalno-medicinskog značaja na projektu 03 - Sprovođenje Nacionalnog programa za prevenciju zloupotrebe droga i alkoholizma.
U redovnom postupku donošenja zakona o budžetu Republike Srbije za svaku narednu godinu, razmatraće se zahtevi za obezbeđenje sredstava potrebnih za sprovođenje ciljeva Akcionog plana i Strategija će se sprovoditi u skladu sa bilansnim mogućnostima Republike Srbije.
Skraćenice koje se koriste u tekstu Akcionog plana imaju sledeće značenje:
MZ - Ministarstvo zdravlja
MO - Ministarstvo odbrane
MUP - Ministarstvo unutrašnjih poslova
MF - Ministarstvo finansija
MK - Ministarstvo kulture
MOS - Ministarstvo omladine i sporta
MRSP - Ministarstvo rada i socijalne politike
M. Prosvete - Ministarstvo prosvete
M. Pravde - Ministarstvo pravde
UKP - Uprava kriminalističke policije
SBPOK - Služba za borbu protiv organizovanog kriminala
RZZO - Republički zavod za zdravstveno osiguranje
ALIMS - Agencija za lekove i medicinska sredstva Srbije
IJZ S - Institut za javno zdravlje Srbije
EMCDDA - Evropski centar za praćenje droga i zavisnosti od droga
EU - Evropska unija
UN - Organizacija ujedinjenih nacija
PAS - Psihoaktivne supstance