ODLUKAO ODRŽAVANJU ČISTOĆE("Sl. list grada Sremska Mitrovica", br. 3/2009) |
Ovom odlukom utvrđuju se uslovi i način održavanja čistoće u gradu Sremska Mitrovica, gradskom naselju Mačvanska Mitrovica i prigradskom naselju Laćarak i naseljenim mestima na teritoriji grada Sremska Mitrovica, način obrazovanja cene, održavanje deponija i druga pitanja u vezi održavanja čistoće.
Pod održavanjem čistoće u smislu odredaba ove odluke, podrazumeva se sakupljanje smeća i drugih prirodnih i veštačkih otpadaka iz stambenih, poslovnih i drugih objekata, osim industrijskih otpadaka i opasnih materija, njihovo odvoženje i odlaganje na deponiju i održavanje čistoće na javnim površinama.
Pod javnim površinama, u smislu ove odluke, podrazumevaju se: ulice, trgovi, parkirališta, šetališta, pasaži, izgrađena rečna obala i zelene površine duž reke Save, parkovi i ulični travnjaci, površine uz prilazne puteve gradu Sremska Mitrovica i gradskom naselju Mačvanska Mitrovica, zelene površine pored stambenih zgrada u naseljima kolektivnog stanovanja, dečija igrališta i drugi prostori koji su u sklopu navedenih površina.
Korisnici usluga, u smislu ove odluke, svi građani, pravna lica i preduzetnici, kao vlasnici odnosno zakupci stambenih, poslovno - stambenih ili poslovnih objekata ili prostorija (u daljem tekstu: korisnici).
II SAKUPLJANJE I ODVOŽENJE SMEĆA
Kućnim smećem smatraju se svi čvrsti otpaci koji nastaju u stambenim objektima, stanovima i zajedničkim prostorijama stambenih zgrada kao i poslovnim i drugim objektima, osim industrijskog otpada i opasnih materija, a koji se po svojoj veličini mogu odlagati u posude za sakupljanje smeća (u daljem tekstu: smeće).
Sakupljanje i odvoženje smeća u gradu Sremska Mitrovica, gradskom naselju Mačvanska Mitrovica i prigradskom naselju Laćarak poverava se Javnom komunalnom preduzeću "Komunalije" (u daljem tekstu: JKP).
Smeće se odvozi iz svih ulica i stambenih naselja gde postoji tvrdi put.
Do odvoženja, smeće iz stambenih zgrada kolektivnog stanovanja i poslovnog prostora se sakuplja i drži u posebnim sudovima za tu namenu.
Smeće iz porodičnih stambenih zgrada, do odvoženja, sakuplja se i drži u posebnim sudovima ili odgovarajućim plastičnim neprovidnim kesama.
Sudove za smeće nabavlja investitor zgrade za novoizgrađene zgrade kolektivnog stanovanja, a za porodične stambene zgrade i poslovni prostor vlasnik, odnosno korisnik stambene zgrade ili poslovnog prostora.
Zamenu sudova za smeće u stambenim zgradama kolektivnog stanovanja vrši JKP, a kod individualnih stambenih zgrada i poslovnog prostora vlasnik, odnosno korisnik.
Rok trajanja sudova za smeće iznosi pet godina.
Smeće se odvozi posebnim vozilom predviđenim za tu namenu.
Smeće se odvozi najmanje jedanput nedeljno iz porodičnih stambenih zgrada i poslovnog prostora, a iz stambenih zgrada kolektivnog stanovanja najmanje dva puta nedeljno.
Smeće koje se ne može odlagati u predviđene sudove za smeće (šut, stari nameštaj, aparati za domaćinstvo i drugi predmeti koji nemaju karakter smeća iz otpadaka u smislu člana 5. odluke), odvozi se po pozivu korisnika.
JKP je dužno po pozivu korisnika, odvesti smeće u roku od pet dana od dana prijema poziva.
Zabranjeno je:
- u sudove za smeće bacati žar i ostale materije, koje se u smislu člana 5. ove odluke ne smatraju smećem, a mogu oštetiti sudove za smeće,
- vaditi i rasipati smeće iz sudova za smeće.
JKP je dužno da:
1. iznosi smeće u skladu sa odredbama ove odluke,
2. pri iznošenju smeća ne rasipa smeće, ne podiže prašinu i ne stvara buku, ne oštećuje sudove za smeće, prostorije i površine na kojima se one nalaze ili kroz koje se smeće iznosi, rasuto smeće oko sudova za smeće odmah pokupi i ukloni,
3. sudove za smeće korisnika iz kolektivnog stanovanja obnavlja, održava i zamenjuje,
4. ukloni krupne otpatke u skladu sa članom 12. ove odluke.
Korisnik je dužan da:
1. sakuplja i odlaže smeće u sudove za sakupljanje smeća, odnosno odgovarajuće neprovidne kese,
2. obezbedi da prostor na kome se nalaze sudovi za sakupljanje smeća bude pristupačan, tako da je omogućeno iznošenje smeća,
3. JKP plaća cenu za izvršenu uslugu.
III ODRŽAVANJE ČISTOĆE NA JAVNIM POVRŠINAMA
Pod održavanjem čistoće na javnim površinama podrazumeva se čišćenje i pranje ulica, trgova, parkirališta i drugih javnih površina iz člana 3. ove odluke i uklanjanje otpadaka iz posuda za otpatke na javnim mestima.
Održavanje čistoće na javnim površinama u gradu Sremska Mitrovica i u centru gradskog naselja Mačvanska Mitrovica poverava se JKP.
O održavanju čistoće na javnim površinama u prigradskom naselju Laćarak i naseljenim mestima na teritoriji grada Sremska Mitrovica, staraju se mesne zajednice.
Održavanje čistoće na javnim površinama vrši se na osnovu programa održavanja čistoće na javnim površinama (u daljem tekstu: program) i odredaba ove odluke.
Program izrađuje JKP uz pribavljeno mišljenje Gradske uprave za urbanizam i stambeno-komunalne poslove (u daljem tekstu: nadležni organ).
Program donosi Skupština grada do kraja tekuće godine za narednu godinu.
Program sadrži:
1. javne površine predviđene za održavanje čistoće;
2. vreme i način održavanja čistoće;
3. dinamiku pražnjenja posuda za sakupljanje smeća;
4. druga pitanja.
Posude za sakupljanje smeća postavlja JKP.
Broj i vrstu sudova, mesto i tehničke uslove za njihovo postavljanje na javnim površinama, određuje JKP uz saglasnost preduzeća koje se bavi urbanističkim planiranjem i uređenjem prostora.
Radi održavanja čistoće na javnim površinama, zabranjeno je:
1. bacanje hartije i drugih otpadaka van korpi za otpatke i posuda za sakupljanje smeća i stvaranja nečistoće na drugi način;
2. izlivanje otpadnih voda i drugih nečistoća, držanje otpadnih materijala, zemlje i slično;
3. pranje vozila, cepanje drva, uglja i slično;
4. spaljivanje smeća;
5. bacanje u posudu za sakupljanje smeća, žara, sipanje tečnosti, štetnih i zapaljivih materijala ili otpada, koji mogu da oštete posudu;
6. vađenje i rasipanje smeća iz posuda za smeće.
Radi održavanja i zaštite čistoće na javnim površinama, izvođači građevinskih radova dužni su da:
1. čiste javne površine ispred gradilišta dokle dopire rasturanje prašine i građevinskog materijala;
2. kvase rastresiti materijal za vreme rušenja i transporta, kao i pristupne puteve, da bi se sprečilo zagađivanje prostora van gradilišta;
3. održavaju funkcionalnost slivnika, otvorenih i odvodnih kanala za atmosferske vode u blizini i na samom gradilištu, čiji deo se nalazi na javnoj površini;
4. očiste točkove vozila od blata pre izlaza iz gradilišta, odnosno očiste zaprljani kolovoz i druge površine od blata i druge nečistoće;
5. deponovani građevinski materijal obezbede od rasturanja ili raznošenja po javnim površinama;
6. obezbede da se zemlja i drugi rastresiti materijal (pesak, šljunak, kreč i slično) ne rasipa i da se drži u sanducima ili ogradama;
7. očiste površinu gradilišta od smeća i šuta, pre uklanjanja ograde gradilišta.
Prevoz lakog i rastresitog materijala (strugotine, hartije i drugo), mora da se obavlja tako da se onemogući njegovo rasipanje.
Prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala ili tečnih materija mora da se obavlja vozilima koja su obezbeđena, tako da je sprečeno rasipanje ovih materijala.
Kada se utovar ili istovar materijala iz stava 1. i 2. ovog člana obavlja na javnoj površini, ona mora da bude očišćena i po potrebi oprana, odmah nakon završetka utovara ili istovara.
Smeće se odvozi i odlaže na mesto koje je za tu svrhu posebno određeno i uređeno (deponija).
O održavanju deponije u gradu Sremska Mitrovica stara se JKP, a u naseljenim mestima na teritoriji grada Sremska Mitrovica staraju se mesna zajednice.
Korišćenje, održavanje, uređenje i čišćenje deponije JKP može poveriti drugom preduzeću ili preduzetniku uz prethodnu saglasnost Gradskog veća.
Zabranjeno je vađenje, raskopavanje i odnošenje smeća sa deponije.
V NAČIN OBRAZOVANJA CENA ZA IZNOŠENJE SMEĆA I ODRŽAVANJE ČISTOĆE NA JAVNIM POVRŠINAMA
Cena iznošenja smeća utvrđuje se po 1 m2, stambenog odnosno poslovnog prostora.
Visinu cene utvrđuje JKP uz saglasnost Gradskog veća.
Elementi za obrazovanje cene su:
1. izneto smeće po 1 m2 stambenog odnosno poslovnog prostora;
2. izneto smeće po 1 m3 za smeće utvrđeno članom 12. ove odluke;
3. vrednost sredstava angažovanih za iznošenje smeća prema standardima i normativima utrošenog goriva, maziva i drugo;
4. dodatna naknada za obnavljanje sudova za smeće kod kolektivnog stanovanja i
5. drugi elementi koji utiču na cenu iznošenja smeća.
JKP nema pravo da naplati cenu za iznošenje smeća kada korisnik privremeno otkaže korišćenje usluge, pod uslovom da stambeni ili poslovni prostor neće koristiti duže od mesec dana.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, korisnik je dužan da obavesti JKP, najkasnije 15 dana pre privremenog prestanka korišćenja usluga, kao i da navede period u kom neće koristiti usluge JKP.
JKP ima pravo da naplati cenu iznošenja smeća i kada uslugu ne izvrši, ako korisnik usluge onemogući njeno iznošenje.
Za održavanje čistoće na javnim površinama JKP pripada naknada, zavisno od realizacije Programa iz člana 19. ove odluke.
Sredstva za naknadu obezbeđuju se u budžetu grada.
Visina naknade utvrđuje se ugovorom koji zaključuju Gradonačelnik i JKP.
VI NAČIN POSTUPANJA I OVLAŠĆENJA ORGANA GRADA U SLUČAJU PREKIDA U ODRŽAVANJU ČISTOĆE
JKP je dužno da u slučaju prekida u obavljanju održavanja čistoće nastalog usled više sile ili drugih razloga koje nije moglo da predvidi, odmah o tome obavesti nadležni organ.
Kad nadležni organ primi obaveštenje o poremećaju u obavljanju održavanja čistoće, dužan je da bez odlaganja:
1. odredi red prvenstva i način pružanja usluge onim korisnicima kod kojih bi, usled prekida, nastala opasnost po zdravlje i rad građana ili rad drugih subjekata ili bi nastala velika odnosno nenadoknadiva šteta;
2. naredi mere za zaštitu komunalnih objekata koji su ugroženi, kao i druge imovine;
3. preduzme mere za otklanjanje nastalih posledica i druge potrebne mere za obavljanje komunalne delatnosti;
4. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid u obavljanju delatnosti, kao i odgovornost za naknadu učinjene štete.
U slučaju prekida u obavljanju poslova održavanja čistoće usled štrajka, JKP je dužno da obezbedi sledeći minimum procesa rada:
1. iznošenje smeća najmanje jedanput u dve nedelje kod korisnika iz pojedinačnih stambenih zgrada i pravnih lica i najmanje jedanput nedeljno iz stambenih zgrada kolektivnog stanovanja;
2. održavanje čistoće na javnim površinama angažovanjem 50% zaposlenih za redovno obavljanje tih poslova;
3. popravku i održavanje vozila angažovanjem 50% radnika odgovarajuće kvalifikacije od ukupnog broja zaposlenih za redovno obavljanje tih poslova;
4. organizacione i administrativne poslove angažovanjem 50% radnika odgovarajuće kvalifikacije od ukupnog broja zaposlenih za redovno obavljanje tih poslova.
U slučajevima iz stava 1. tačka 1. i 2. ovog člana JKP je dužno da obezbedi zaštitu zdravlja građana, posebno u delovima grada Sremska Mitrovica, koji su od vitalnog značaja za funkcionisanje života i rada, kao što su zdravstvene i obrazovne ustanove, pijace i sl.
U cilju podizanja kulture življenja u gradu uvodi se akcija "Mesec higijene grada".
Akcija "Mesec higijene grada" sprovodi se svake godine od 01. do 30. aprila.
U akciji iz prethodnog stava učestvuju javna komunalna preduzeća, ostala preduzeća i preduzetnici, obrazovno-vaspitne ustanove i građani.
Blaži uslovi organizacije i sprovođenja akcije iz člana 35. ove odluke utvrđuju se programom akcije.
Program akcije donosi Gradsko veće na predlog nadležnog organa.
U delu grada Sremska Mitrovica i gradskom naselju Mačvanska Mitrovica, gde je dozvoljeno držanje domaćih životinja, stajsko đubre iznose sami vlasnici.
Stajsko đubre mora se odvoziti najmanje jedanput nedeljno u periodu od 01. maja do 30. septembra, odnosno najmanje dva puta mesečno u periodu od 01. oktobra do 30. aprila.
U ostalim naseljenim mestima stajsko đubre mora se iznositi najmanje dva puta godišnje.
Do odvoženja, stajsko đubre se sakuplja u posebnim bazenima izgrađenim od nepropusnog materijala.
Zabranjeno je korišćenje fekalija za đubrenje bašti i zemljišta i to na udaljenosti od najmanje 500 metara od granice građevinskog rejona grada Sremska Mitrovica.
Nadzor nad sprovođenjem ove odluke vrši Gradska uprava za urbanizam i stambeno komunalne poslove.
Inspekcijski nadzor nad primenom ove odluke vrši komunalni inspektor.
Protiv rešenja komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba ne odlaže izvršenje rešenja.
Novčanom kaznom od 5.000 dinara do 200.000 dinara, kazniće se za prekršaj JKP ako:
- ne odvozi smeće iz svih ulica i naselja gde postoji tvrdi put (član 7.),
- ne izvrši zamenu sudova za smeće u stambenim zgradama kolektivnog stanovanja po isteku roka trajanja od pet godina (član 10.),
- ne odvozi smeće najmanje jednom nedeljno iz porodičnih stambenih zgrada i poslovnih prostora, a iz stambenih zgrada kolektivnog stanovanja, najmanje dva puta nedeljno (član 11. stav 2.),
- ne ukloni krupne otpatke u roku od pet dana od dana prijema poziva (član 12.),
- pri iznošenju smeća rasipa smeće, podiže prašinu i stvara buku, oštećuje sudove za smeće, prostorije i površine na kojima se oni nalaze ili kroz koje se smeće iznosi, ne pokupi i ukloni smeće rasuto oko sudova za smeće (član 14. tačka 2.),
- ne održava čistoću na javnim površinama, u skladu sa odredbama ove odluke, programom i ugovorom (član 18.),
- ne postavi posude za sakupljanje smeća na javnoj površini (član 21.).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u JKP novčanom kaznom od 250 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom od 5.000 do 150.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
- ne sakuplja i drži smeće u posebnim sudovima za tu namenu (član 8. stav 1),
- u sudove za smeće baca žar i ostale materijale koji se u smislu člana 5. ove odluke ne smatraju smećem (član 13. stav 1),
- ne obezbedi da sudovi za smeće stoje na pristupačnom mestu, kako bi iznošenje smeća bilo omogućeno (član 15. tačka 2),
- vrši izlivanje otpadnih voda i drugih nečistoća, drži otpadni materijal, zemlju i sl. na javnim površinama (član 22. tačka 2),
- ne čisti javne površine ispred gradilišta dokle dopire rasturanje prašine i građevinskog materijala (član 23. tačka 1),
- ne kvasi rastresiti materijal za vreme rušenja i transporta u smislu člana 23. tačka 2,
- ne održava funkcionalnost slivnika, otvorenih i odvodnih kanala za atmosferske vode, u neposrednoj blizini i na samom gradilištu, čiji se deo nalazi na javnoj površini (član 23. tačka 3),
- ne očisti točkove vozila od blata pre izlaska sa gradilišta, odnosno ne očisti zaprljani kolovoz od blata i druge nečistoće (član 23. tačka 4),
- ne obezbedi deponovani građevinski materijal od rasturanja ili raznošenja po javnim površinama (član 23. tačka 5),
- ne obezbedi površinu da se zemlja i drugi rastresiti materijal ne rasipa po javnoj površini (član 23. tačka 6),
- ne očisti površinu gradilišta od smeća i šuta, pre uklanjanja ograde gradilišta (član 23. tačka 7),
- prevoz lakog i rastresitog materijala, prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala ili tečnih materija, ne obavlja tako da se onemogući njihovo rasipanje (član 24. stav 1. i 2),
- ne očisti i po potrebi opere javnu površinu ukoliko se utovar ili istovar materijala i materija iz člana 24. stav 1. i 2. obavlja na javnoj površini (član 24. stav 3).
Za prekršaje iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, novčanom kaznom od 250 do 10.000 dinara.
Novčanom kaznom od 2.500 do 100.000 dinara kazniće se za prekršaj i preduzetnik ako postupi suprotno odredbama iz prethodnog stava.
Novčanom kaznom od 250 do 10.000 dinara kazniće se fizičko lice ako:
- ne sakuplja i ne drži smeće do odvoženja u posebnim sudovima ili u odgovarajućim neprovidnim kesama (član 8. stav. 2),
- u sudove za smeće baca žar i ostale materijale koji se u smislu člana 5. ove odluke ne smatraju smećem, a mogu da oštete sudove za smeće (član 13. stav 1),
- vade i rasipaju smeće iz sudova za smeće ili posuda za smeće na javnim površinama (član 13. alineja 2. i član 22. tačka 6),
- ne obezbedi da sudovi za smeće stoje na pristupačnom mestu, kako bi bilo omogućeno iznošenje smeća (član 15. tačka 2),
- baca hartije i druge otpatke van posuda za smeće na javnim površinama i stvara nečistoću na drugi način (član 22. tačka 1),
- izliva otpadne vode i druge nečistoće, drži otpadne materijale, zemlju i slično na javnim površinama (član 22. tačka 2),
- pere vozila, cepa drva, ugalj i slično na javnim površinama (član 22. tačka 3),
- spaljuje smeće na javnim površinama (član 22. tačka 4),
- baca u posudu za sakupljanje smeća na javnoj površini žar, sipa tečnost i zapaljive materije ili otpad, u smislu člana 22. tačka 5.
- ne čisti javne površine ispred gradilišta dokle dopire rasturanje prašine i građevinskog materijala (član 23. tačka 1),
- ne kvasi rastresiti materijal za vreme rušenja i transporta u smislu člana 23. tačka 2,
- ne očisti točkove vozila od blata pre izlaska sa gradilišta, odnosno ne očisti zaprljani kolovoz i drugu javnu površinu od blata i druge nečistoće (član 23. tačka 4),
- deponovani građevinski materijal ne obezbedi od rasturanja ili raznošenja po javnoj površini (član 23. tačka 5),
- ne obezbedi da se zemlja i drugi rastresiti materijal ne rasipa po javnoj površini u smislu člana 23. tačka 6,
- prevoz lakog i rastresitog materijala, prevoz ogreva, građevinskog i drugog materijala ili tečnih materija, ne obavlja vozilima koja su obezbeđena, tako da je sprečeno rasipanje ovog materijala ili materija (član 24. stav 1. i 2),
- ne očisti i po potrebi opere javnu površinu ukoliko se utovar ili istovar materijala i materija iz člana 24. stav 1. i 2. obavlja na javnoj površini (član 24. stav 3),
- vadi, rasipa ili odnosi smeće sa deponija (član 27),
- ukoliko postupa suprotno članu 37. ove odluke,
- ukoliko postupa suprotno zabrani iz člana 39. ove odluke.
Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o održavanju čistoće ("Službeni list opština Srema", br. 2/2002).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sremska Mitrovica ".