ZAKLJUČAK
O USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA

("Sl. glasnik RS", br. 28/2009)

1. Usvaja se Akcioni plan za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji za 2009. i 2010. godinu, koji je sastavni deo ovog zaključka.

2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

AKCIONI PLAN
ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA PO OSNOVU SPORAZUMA O READMISIJI ZA 2009. I 2010. GODINU

 

UVOD

Akcionim planom za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: Akcioni plan) utvrđuju se mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije reintegracije povratnika po osnovu Sporazuma o readmisiji (u daljem tekstu: Strategija), koju je Vlada usvojila 13. februara 2009. godine. Akcioni plan se odnosi na period od 2009. do 2010. godine.

Ovim akcionim planom, na osnovu ciljeva utvrđenih Strategijom, definisane su:

1) specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije;

2) nadležne institucije u sprovođenju aktivnosti;

3) rokovi za sprovođenje aktivnosti;

4) ukupni troškovi sprovođenja aktivnosti i izvori finansiranja.

1) Specifične mere i aktivnosti za sprovođenje Strategije definisane su za svaki od specifičnih ciljeva utvrđenih Strategijom, imajući u vidu potrebu da se organizaciono, kadrovski i materijalno sistemski urede aktivnosti za rešavanje višestrukih problema povratnika, kao i prioritete i principe Strategije. Uspešna realizacija planiranih mera i aktivnosti zahteva puno i aktivno učešće i koordinaciju resornih ministarstava i drugih aktera relevantnih za probleme reintegracije povratnika. Za sve definisane mere i aktivnosti nadležne institucije će razviti detaljne aktivnosti neophodne za sprovođenje.

2) Strategijom je definisan institucionalni okvir za njeno sprovođenje, što predstavlja osnov za definisanje nadležnosti za sprovođenje specifičnih aktivnosti u ovom akcionom planu. Za svaku od aktivnosti definisane su nadležne institucije za sprovođenje. Imajući u vidu složenost definisanih mera i aktivnosti, kao i činjenicu da je problem reintegracije povratnika višedimenzionalan, veoma mali broj aktivnosti može se sprovesti kroz delovanje samo jedne nadležne institucije, tako da je za najveći deo predviđenih mera i aktivnosti predviđeno partnersko delovanje više institucija. U ovom akcionom planu se, kod najvećeg broja aktivnosti, nadležne institucije u sprovođenju smatraju odgovornim institucijama za planiranje, koordinaciju i praćenje sprovođenja specifičnih aktivnosti, tako da će ove aktivnosti uključivati i širi spektar zainteresovanih strana.

3) Za svaku od predviđenih aktivnosti definisani su rokovi za sprovođenje. Neke aktivnosti, koje su deo postojećih akcionih planova nekih institucija, započete su ranijih godina, kako i stoji u Strategiji i Akcionom planu. Takođe, neke aktivnosti su definisane kao kontinuirane, jer će njihovo sprovođenje trajati i nakon perioda za koji je Akcioni plan definisan.

4) Akcionim planom su definisani izvori finansiranja sprovođenja mera i aktivnosti. Kad i gde je to bilo moguće, jasno su naznačeni izvori finansiranja iz republičkog budžeta, budžeta lokalnih samouprava i donatora. Za većinu predviđenih aktivnosti u ovom akcionom planu, odnosno gde god je to bilo moguće izraziti, definisani su godišnji ili ukupni troškovi sprovođenja u dinarima.

Koordinaciju sprovođenja Akcionog plana vršiće Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji osnovan pri Vladi, kao i Tim za implementaciju Strategije reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji formiran u okviru Saveta.

Radi realizacije ciljeva utvrđenih Strategijom, data je tabela ciljeva, mera i aktivnosti koja je sastavni deo ovog akcionog plana.

I CILJEVI I MERE U 2009. I 2010. GODINI

Opšti cilj Akcionog plana je održiva integracija povratnika u zajednicu uz puno poštovanje kulturne i socijalne različitosti.

Opšti cilj će se realizovati ostvarivanjem specifičnih ciljeva: uspostavljanjem institucionalnog okvira i koordiniranjem aktivnostima, razvijanjem i primenom programa prihvata povratnika i programa interventne podrške radi stvaranja mehanizma za njihovu održivu integraciju, kao i stvaranjem funkcionalnih mehanizama uz osnaživanje kapaciteta zajednica i povratnika neophodnih za uspešnu reintegraciju. Mere i aktivnosti za dostizanje specifičnih ciljeva su:

1. U cilju uspostavljanja institucionalnog okvira i koordiniranih aktivnosti je neophodno formirati međuresorna tela, osnažiti strateško partnerstvo institucija sa predstavnicima lokalnih zajednica, domaćih i međunarodnih organizacija, aktivnosti zajednički planirati, koordinirati i implementirati Strategiju u skladu sa međunarodnim standardima.

Ovaj specifičan cilj realizovaće se:

- izgradnjom i institucionalizacijom međuresorne saradnje kroz razvoj mehanizma za implementaciju i praćenje politike u oblasti povratka i integracije. Intenziviraće se rad Saveta za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, a u okviru Saveta obrazovati Tim za praćenje implementacije Strategije;

- institucionalnim pozicioniranjem teme kroz uključivanje poslova koji se odnose na predlaganje mera, organizaciju i koordinaciju aktivnosti vezanih za zaključivanje i praćenje ostvarivanja međunarodnih sporazuma u oblasti readmisije, praćenje položaja povratnika, razmenu informacija između institucija u čijoj je nadležnosti pitanje reintegracije povratnika i svih relevantnih aktera, u resorne politike, planiranje potrebnih sredstava za izradu dodatnih programa podrške za integraciju, formiranjem budžetskog fonda za podršku lokalnim samoupravama za stvaranje uslova za integraciju;

- razvojem mreže operativnih tela kroz ministarstva i institucije kao jedinstvene i uvezane organizacione strukture kroz: izgradnju kapaciteta Odeljenja za putne isprave i kao njegovog sastavnog dela, Odseka za sprovođenje sporazuma o readmisiji; formiranjem posebne organizacione jedinice pri Komesarijatu za izbeglice sa zadatkom da koordinira i organizuje primarni prihvat i saradnju sa primajućim zajednicama, stvara uslove za uspešnu reintegraciju ove kategorije stanovništva (prevencija trgovine ljudima, promovisanje principa pozitivne diskriminacije, kao i realizovanje dodatnih aktivnosti od značaja za implementaciju Strategije za smanjenje siromaštva, itd.), kao i da rešava pitanja od značaja za sprečavanje sekundarne migracije;

- podizanjem nivoa informisanosti donosioca odluka, kreatora politike, samih povratnika i javnosti, putem razmene informacija sa zemljama iz koje dolaze povratnici, informisanja povratnika, kao i svih subjekata koji svojim aktivnostima mogu da doprinesu uspešnoj reintegraciji u procesu readmisije, o pravima, mogućnostima i obavezama povratnika, kao i o svim pitanjima vezanim za uspešnu integraciju u širu i užu primajuću sredinu;

- podizanjem kapaciteta institucija i svih drugih aktera uključenih u sistem, kroz redovnu obuku svih aktera u cilju razvijanja i pružanja usluga u skladu sa međunarodnim standardima, daljim razvojem zakonskog okvira radi zaštite i ostvarivanja prava migranata i problema ilegalne migracije, a primenom mehanizama zaštite ljudskih prava, kao i njihovo unapređenje i nadzor.

2. Razvijanje i primena programa prihvata povratnika i programa interventne podrške kao integralnog dela mehanizma održive integracije, kroz podršku lokalnim samoupravama, razvojem mehanizma interventne pomoći, osnivanjem najmanje dva tranzitna centra za primarni prihvat i smeštaj povratnika, obezbeđivanjem sredstava za pružanje urgentne jednokratne novčane pomoći;

3. Stvaranje funkcionalnih mehanizama za reintegraciju povratnika uz osnaživanje kapaciteta zajednice i povratnika za uspešnu reintegraciju, kroz pružanje podrške lokalnim samoupravama i razvojem mehanizama interventne pomoći.

II OČEKIVANI REZULTATI

Ostvarivanje ciljeva, mera i aktivnosti utvrđenih Akcionim planom doprineće potpunoj integraciji povratnika u primajuće sredine, jedinice lokalne samouprave, kroz njihovo aktivno uključenje u sve procese. Kao dominantne očekivane rezultate izdvajamo:

- održiva integracija povratnika uz uvažavanje socijalnog i kulturnog aspekta integracije, kroz stvaranje uslova za prihvat i zbrinjavanje kao i osposobljavanje povratnika za samostalan i ravnopravan život;

- aktivno uključivanje jedinica lokalne samouprave i razvijanje mreže usluga podrške u skladu sa potrebama povratnika, lokalne zajednice i regiona kao doprinos jačanju njihovih resursa za zadovoljavanje socijalno zaštitnih potreba građana i podrška procesu decentralizacije;

- prevencija nastanka novog siromaštva;

- prevencija sekundarnih migracija i kontrola migracija;

- prevencija trgovine ljudima;

- aktivno uključivanje poslovno sposobnih povratnika u svet rada sa ciljem smanjenja stope nezaposlenosti;

- razvoj ruralnih i depopulacionih područja;

- izgradnja poverenja i međuetničke tolerancije.

III SREDSTVA

Ministarstva koja su učestvovala u izradi Akcionog plana u toku samog procesa predlagala su određene elemente, kao što su: rokovi trajanja predviđenih aktivnosti, potreban broj izvršilaca u procesu realizacije pojedinih aktivnosti, vrste troškova koje pojedina aktivnost zahteva, iz kojih izvora bi svaka aktivnost mogla da se finansira (na primer: budžet Republike Srbije, budžeti jedinica lokalne samouprave ili donatorska sredstva).

Izrada budžeta Akcionog plana izvršena je na osnovu upoznavanja sa Memorandumom o budžetu i ekonomskoj fiskalnoj politici za 2009. godinu, projekcija za 2010. i 2011. godinu i sistematizacije specifičnih ciljeva, mera i aktivnosti, a polazeći od elemenata za izradu finansijskog plana koji su dostavili učesnici u izradi. Takođe je bilo neophodno upoznati se sa ciljevima i aktivnostima iz drugih nacionalnih strategija koje obuhvataju iste ili slične strateške ciljeve kako bi se izbegao dvostruki obračun sredstava po aktivnostima.

Kako su budžeti Republike Srbije i jedinica lokalne samouprave ograničeni, izvršena je selekcija najprioritetnijih aktivnosti, s tim što se računa da se u narednoj godini da veći prostor za realizaciju predviđenih mera putem obezbeđivanja većeg iznosa finansijskih sredstava.

U okviru budžeta predviđena su i sredstva koja bi nosioci pojedinih aktivnosti trebalo da obezbede preko međunarodnih donatora.

U slučaju da se donatorska sredstva ne obezbede, planirane aktivnosti mogu biti realizovane samo u okviru sredstava koja su već obezbeđena za redovno finansiranje nosilaca aktivnosti, s obzirom na to da za ove namene nije moguće obezbediti dodatna sredstva iz budžeta Republike Srbije za 2009. godinu.

Takođe, računa se i sa činjenicom da privatni sektor (pogotovo za mere i aktivnosti koje su prioritetne na nivou lokalne zajedice), prihvati principe društveno odgovornog poslovanja i aktivnije se uključi u samu realizaciju Akcionog plana.

Ukupni projektovani troškovi za primenu Akcionog plana iznose 188.105.000,00 dinara. Posmatrano po godinama, za realizaciju mera i aktivnosti u 2009. godini potrebno je izdvojiti 69.100.000,00 dinara, a u 2010. godini 119.005.000,00 dinara.

Precizan iznos sredstava za realizaciju aktivnosti za koje su nosioci jedinice lokalne samouprave sačiniće se nakon izrade lokalnih akcionih planova.

IV NADLEŽNOSTI

Akcioni plan predstavlja skup aktivnosti koje se realizuju na teritoriji Republike Srbije.

Problem integracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji je teško uspešno sagledati bez saradnje različitih aktera u zemlji i van nje. Neophodno je formirati međuresorna tela, osnažiti strateško partnerstvo institucija sa predstavnicima lokalnih zajednica, domaćih i međunarodnih organizacija, u skladu sa međunarodnim standardima.

Postojeći institucionalni okvir obezbeđuje kapacitete na republičkom i lokalnom nivou za koordinaciju procesa realizacije. Zbog međuresornog karaktera Akcionog plana, te složenosti samog procesa sprovođenja predviđenih aktivnosti, neophodno je obezbediti saradnju svih partnera, koordinaciju i protok informacija.

1. Ministarstvo rada i socijalne politike ima centralnu ulogu u koordinaciji i izveštavanju o realizaciji mera i aktivnosti predviđenih Akcionim planom.

2. Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji koga čine predstavnici resornih ministarstava i Komesarijata za izbeglice, kao i Tim za praćenje implementacije Strategije, koji je formiran u okviru Saveta, prikupljaju podatke, analiziraju ih a takođe i razvijaju mehanizme i alate za praćenje, izveštavanje i evaluaciju Akcionog plana. Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji u skladu sa usvojenim poslovnikom o radu izveštava Vladu o realizovanim aktivnostima.

3. Komesarijat za izbeglice i posebna organizaciona jedinica formirana u njegovom sastavu sa zadatkom da koordinira i organizuje primarni prihvat i saradnju sa primajućim zajednicama, imaju odlučujuću ulogu u operativnom sprovođenju planiranih aktivnosti na terenu.

Sistem praćenja i evaluacije obuhvata sve faze i nivoe sprovođenja Akcionog plana. Obezbeđivanjem povratnih informacija, ovaj sistem je osnov za unapređenje i redefinisanje pojedinih segmenata.

Osnov za praćenje i evaluaciju je sam Akcioni plan, u okviru koga su utvrđeni indikatori koji su pokazatelji za merenje i procenu ostvarenosti planiranih mera i aktivnosti. Za prikupljanje i analizu podataka nadležno je svako resorno ministarstvo u domenu svoje nadležnosti kao i Tim za praćenje implementacije Strategije. Periodični izveštaji o napretku u sprovođenju podnose se Vladi. Izveštaji će biti javni i dostupni javnosti putem publikovanja i objavljivanja na veb sajtu Ministarstva rada i socijalne politike i Komesarijata za izbeglice.

 

V TABELA CILJEVA, MERA I AKTIVNOSTI ZA REALIZACIJU AKCIONOG PLANA ZA SPROVOĐENJE STRATEGIJE REINTEGRACIJE POVRATNIKA PO OSNOVU SPORAZUMA O READMISIJI ZA 2009. I

2010. GODINU

 

OPŠTI CILJ: Održiva integracija povratnika u zajednicu uz puno poštovanje socijalne i kulturne različitosti

SPECIFIČNI CILJ 1: Uspostavljen institucionalni okvir i koordinacija aktivnosti

1.

MERA 1: Izgradnja i institucionalizacija međuresorne saradnje kroz razvoj mehanizama za implementaciju i praćenje politike u oblasti povratka i integracije

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI (RSD)

2009. godina

2010. godina

1.1.

AKTIVNOST 1: Intenzivirati rad Saveta za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, Ministarstvo rada i socijalne politike i Komesarijat za izbeglice

Aktivnosti Saveta obezbeđuju sprovođenje politike na nacionalnom nivou, čime se postiže unapređenje položaja povratnika i njihova integracija u društvo.

Broj održanih sastanaka Saveta, broj predloženih mera i aktivnosti.

2009. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

1.1.1.

Usvojiti poslovnik o radu Saveta za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji

Usvojen poslovnik o radu Saveta. Definisane oblasti rada, ciljevi delovanja i način delovanja, prava i dužnosti članova Saveta.

Usvojen predlog poslovnika

Prva polovina 2009. godine

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

1.1.2.

Obrazovati Tim za praćenje implementacije Strategije za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji

Obrazovan Tim za praćenje implementacije Strategije za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji. Uspostavljen novi, dodatni mehanizam za unapređenje položaja povratnika.

Usvojen predlog o formiranju Tima, broj održanih sastanaka Tima.

Prva polovina 2009. godine

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

1.1.3.

Izveštavanje o realizovanim merama i aktivnostima Akcionog plana.

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo prosvete, Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstvo za dijasporu i Kancelarija za evropske integracije

Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji blagovremeno informisan o svim realizovanim merama i aktivnostima Akcionog plana.

Najmanje dva izveštaja u toku godine.

Kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

1.1.4.

Predlaganje hitnih mera za primarni prihvat i reintegraciju povratnika u skladu sa potrebama na terenu.

Komesarijat za izbeglice

Obezbeđena podrška za zadovoljavanje hitnih potreba povratnika

Usvojene predložene mere na Savetu za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.

MERA 2: Institucionalno pozicioniranje teme kroz uključivanje poslova koji se odnose na predlaganje mera, organizaciju i koordinaciju aktivnosti vezanih za zaključivanje i praćenje ostvarivanja međunarodnih sporazuma u oblasti readmisije, praćenje položaja povratnika, razmenu informacija između institucija u čijoj je nadležnosti pitanje reintegracije povratnika i svih relevantnih aktera, u resorne politike

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

2.1.

AKTIVNOST 1: Izrada Akcionih planova resornih ministarstava za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo prosvete, Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Komesarijat za izbeglice

Sačinjen Akcioni plan za reintegraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji. Operacionalizacija politike Vlade i uspostavljanje odgovornosti resornih ministarstva za aktivnosti usmerene na unapređenje položaja povratnika.

Zaključak Vlade o usvajanju Akcionog plana.

Prva polovina 2009. godine

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.2.

AKTIVNOST 2: Uključivanje korisničke grupe povratnika u sve resorne planove i budžetsko pozicioniranje.

Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo zdravlja, Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo prosvete, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava.

Povratnici uključeni u redovne programe resornih ministarstava.

Broj ministarstava koja su uvrstila povratnike u programe za reintegraciju i definisana visina sredstava

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.2.1.

Definisanje dodatnih budžetskih sredstava za realizaciju materijalnih davanja iz oblasti socijalne i dečije zaštite.

Ministarstvo rada i socijalne politike

Priznato pravo na materijalno obezbeđenje porodice, dodatak za pomoć i negu drugog lica, uvećani dodatak za pomoć i negu drugog lica, smeštaj u ustanovu socijalne zaštite i drugu porodicu i prava definisanih Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom.

Broj korisničkih porodica i broj lica korisnika prava. Ostvareno pravo na materijalno obezbeđenje za oko 2000 lica, odnosno za oko u proseku 500 četvoročlanih porodica u 2009. godini, a u 2010. godini za oko u proseku 650 četvoročlanih porodica; smanjeno siromaštvo za ove građane.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.2.2.

Izrada predloga za rebalans budžeta za 2009. godinu i predloga budžeta za 2010. godinu.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo rada i socijalne politike

Obezbeđena sredstva u budžetu za realizaciju Akcionog plana.

Iznos sredstava u budžetu RS

2009. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.2.3.

Izrada predloga projekta za finansiranje iz sredstava IPA 2010 i drugih donatorskih sredstava.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo spoljnih poslova

Obezbeđena sredstva iz donatorskih fondova.

Predlog projekta dostavljen Delegaciji Evropske komisije i drugim donatorima.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva

Donatorska sredstva

2.3.

AKTIVNOST 3: Formiranje Budžetskog fonda za podršku razvoja lokalne samouprave i integracije povratnika.

Ministarstvo rada i socijalne politike

Formiran Budžetski fond za podršku razvoja lokalne samouprave i integracije povratnika. Ojačani kapaciteti lokalnih samouprava i smanjen regionalni disparitet.

Usvojen Zakon o budžetskom fondu za podršku razvoja lokalne samouprave.

2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

 

Sredstva budžeta RS i donatorska sredstva

2.4.

AKTIVNOST 4: Razvoj i uspostavljanje sveobuhvatne baze podataka o povratnicima i njihovim potrebama.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo rada i socijalne politike

Podaci prikupljeni, organizovani i mesečno ažurirani.

Kvalitativno i kvantitativne precizni podaci o strukturi povratnika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 1.500.000,00

Sredstva budžeta 400.000,00

3.

MERA 3: Razvoj mreže operativnih tela kroz ministarstva i institucije kao jedinstvene i uvezane organizacione strukture

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

3.1.

AKTIVNOST 1: Izgradnja kapaciteta Odeljenja za putne isprave, Odseka za sprovođenje sporazuma o readmisiji.

Ministarstvo unutrašnjih poslova

Efikasno sprovođenje Sporazuma o readmisiji i blagovremena obrada informacija i ustupanje istih nadležnim resornim ministarstvima obuhvaćenih Strategijom.

Broj i kvalitet informacija dostavljenih resornim ministarstvima.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

750.000,00

750.000,00

3.2.

AKTIVNOST 2: Formiranje posebne organizacione jedinice pri Komesarijatu za izbeglice sa zadatkom da koordinira i organizuje primarni prihvat i saradnju sa primajućim zajednicama.

Komesarijat za izbeglice

Efikasno sprovođenje Strategije i mera i aktivnosti iz Akcionog plana.

Formirana posebna organizaciona jedinica u Komesarijatu za izbeglice.

2009. godina i dalje kontinuirano

pet izvršilaca

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 2.720.000,00

Sredstva budžeta RS 4.080.000,00

3.2.1.

Izrada predloga izmena i dopuna sistematizacije Komesarijata za izbeglice.

Komesarijat za izbeglice

Izrađen predlog za izmene i dopune sistematizacije Komesarijata za izbeglice.

Usvojena nova sistematizacija.

2009. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

3.2.2.

Angažovanje službenika u novoformiranoj jedinici Komesarijata.

Komesarijat za izbeglice

Organizaciona jedinica operativna.

Rešenja o raspoređivanju na odgovarajuće radno mesto u organizacionoj jedinici.

jun 2009. godine

pet izvršilaca

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 2.720.000,00

Sredstva budžeta RS 4.080.000,00

3.2.3.

Obezbeđivanje dodatne obuke za službenike novoformirane organizacione jedinice.

Komesarijat za izbeglice

Organizaciona jedinica ima kapacitete da odgovori na zahteve povratnika.

Broj službenika koji su završili dodatnu obuku. Broj korisnika kojima je obezbeđena odgovarajuća pomoć.

kraj 2009. godine

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

4.

MERA 4: Podizanje nivoa informisanosti donosioca odluka, kreatora politike, samih povratnika i javnosti

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

4.1.

AKTIVNOST 1: Razmena informacija sa zemljama iz kojih dolaze povratnici.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo unutrašnjih poslova

Razmena informacija stvara osnov za blagovremeno planiranje, prihvat povratnika i rešavanja problema oko dalje reintegracije.

Izvršena analiza dobijenih informacija o broju potencijalnih povratnika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

4.1.1.

Određivanje službenika u Komesarijatu za izbeglice. Ministarstvu unutrašnjih poslova i Ministarstvu spoljnih poslova, koji će biti u neposrednoj komunikaciji.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo unutrašnjih poslova

Uspostavljena neposredna i efikasna komunikacija.

Broj određenih službenika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

4.2.

AKTIVNOST 2: Informisanje povratnika o procesu readmisije, pravima, mogućnostima i obavezama povratnika, kao i o svim pitanjima vezanim za uspešnu integraciju u širu i užu primajuću sredinu.

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava - Kancelarija za povratnike u procesu readmisije na aerodromu "Nikola Tesla", Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo spoljnih poslova, Komesarijat za izbeglice

Povratnici informisani o postupku ostvarivanja prava i mogućnosti integracije. Povratnici u diplomatsko-konzularnim predstavništvima upoznati sa situacijom u Republici Srbiji i okvirnim modelom rešavanja njihovih problema.

Povratnici u postupku readmisije, pre i nakon povratka u zemlju, u većem broju se obraćaju nadležnim organima za konkretne vidove pomoći. Broj podnetih zahteva za priznavanje prava.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 2.000.000,00

Sredstva budžeta RS 2.950.000,00

4.2.1.

Redovno ažuriranje sajta Komesarijata za izbeglice.

Komesarijat za izbeglice

Informacije dostupne zainteresovanim stranama.

Otvorena posebna strana na sajtu Komesarijata za izbeglice koja je ažurna.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 50.000,00

Sredstva budžeta RS 50.000,00

4.2.2.

Priprema, štampanje i distribucija informativnog materijala.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo rada i socijalne politike

Informacije dostupne zainteresovanim stranama na četiri strana jezika. Povratnici informisani o mogućnosti dobijanja podrške iz oblasti porodično-pravne zaštite (starateljstvo, izdržavanje, pomoć porodici, hraniteljstvo). Informisanje o uslovima za ostvarivanje prava iz oblasti socijalne zaštite i prava definisanih Zakonom o finansijskoj podršci porodici sa decom.

Distribuirano 40.000 lifleta sa informacijama za povratnike preka opština i diplomatsko-konzularnih predstavništava. Izrađeno 1000 postera i izrada panoa radi informisanja.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 1.000.000,00 (za aktivnosti Komesarijata za izbeglice; Ministarstva za ljudska i manjinska prava i Ministarstva rada i socijalne politike)

Sredstva budžeta RS 1.000.000,00 (za aktivnosti Komesarijata za izbeglice; Ministarstva za ljudska i manjinska prava i Ministarstva rada i socijalne politike)

4.2.3.

Organizovanje službe na aerodromu "Nikola Tesla".

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava - Kancelarija za povratnike u procesu readmisije na aerodromu "Nikola Tesla"

Povratnici već na ulasku u zemlju imaju potpunu informaciju o pravima i mogućnostima.

Kancelarija na aerodromu "Nikola Tesla" operativna u dve smene.

2009. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 950.000,00

Sredstva budžeta RS 1.900.000,00

4.3.

AKTIVNOST 3: Informisanje i edukacija stručnih radnika u sistemu socijalne zaštite i drugim javnim službama o procesu readmisije.

Ministarstvo rada i socijalne politike, Komesarijat za izbeglice

Podignuti stručni kapaciteti i kompetencija zaposlenih u sistemu socijalne zaštite, čime se podiže i kvalitet zaštite povratnika u procesu integracije. Informisani i obučeni svi stručnjaci zaposleni u organu starateljstva o pravima i postupcima ostvarivanja podrške licima obuhvaćenim readmisijom. Davanjem instrukcija Ministarstvo rada i socijalne politike će doprineti povećanju efikasnosti centara za socijalni rad i gradskih-opštinskih službi dečije zaštite, u postupku ostvarivanja prava povratnika.

Broj akreditovanih programa obuke, broj održanih obuka za zaposlene u socijalnoj zaštiti i drugim sistemima, broj zaposlenih koji je prošao obuku, broj informisanih povratnika o njihovim pravima. Sačinjen edukativni program i održana dva edukativna seminara u 2009. godini, odnosno tri u 2010. godini sa stručnjacima organa starateljstva. Efikasnost stručnih radnika u radu sa porodicama povratnika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 4.000.000,00 (postojeća sredstva budžeta 400.000,00)

Sredstva budžeta RS 600.000,00 i donatorska sredstva 6.000.000,00

4.3.1.

Informacija i edukacija stručnih radnika u sistemu socijalne zaštite. Sačinjavanje instrukcije i pomoć u primeni instrukcija centrima za socijalni rad i gradskim/opštinskim službama dečije zaštite u cilju ostvarivanja prava povratnika iz oblasti socijalne zaštite i finansijske podrške porodici sa decom.

Ministarstvo rada i socijalne politike

Povećana efektivnost u radu centara za socijalni rad i gradskih/opštinskih službi dečije zaštite, u kontekstu ostvarivanja prava povratnika.

Broj akreditovanih programa obuke, broj održanih obuka za zaposlene u socijalnoj zaštiti i drugim sistemima, broj zaposlenih koji je prošao obuku, broj informisanih povratnika o njihovim pravima. Sačinjen edukativni program i održana dva edukativna seminara u 2009. godini, odnosno tri u 2010. godini sa stručnjacima organa starateljstva. Efikasnost stručnih radnika u radu sa porodicama povratnika. Broj podnetih zahteva.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS 400.000,00

Sredstva budžeta RS 600.000,00

4.3.2.

Edukacija poverenika Komesarijata za izbeglice i drugih članova saveta i radnih grupa za migracije u jedinicama lokalne samouprave.

Komesarijat za izbeglice

Zaposleni u jedinicama lokalne samouprave osposobljeni da daju savet i upute stranku na odgovarajuću službu radi rešavanja različitih problema povratnika. Povratnicima uvek dostupna pravovremena i tačna informacija.

Održane najmanje četiri radionice u toku jedne godine.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 4.000.000,00

Donatorska sredstva 6.000.000,00

4.4.

AKTIVNOST 4: Informisanje međunarodnih i domaćih organizacija i informisanje javnosti o readmisiji.

Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo finansija Ministarstvo rada i socijalne politike, Komesarijat za izbeglice

Stvorena socijalna podrška za reintegraciju povratnika, svest o problemima povratnika podignuta na viši nivo, a time i odgovornost zajednice za zadovoljavanje njihovih potreba i zaštitu njihovih prava. Međunarodne i domaće organizacije i javnost informisani o problemima povratnika. Ministarstvo spoljnih poslova preko diplomatsko-konzularnih predstavništava ostvarilo kontakte sa relevantnim međunarodnim organizacijama i informisalo predstavnike diplomatskog kora o potrebama povratnika u cilju dobijanja pomoći za reintegraciju povratnika.

Broj lifleta, propagandnog materijala, broj medijskih promocija, broj okruglih stolova, broj napisa u lokalnim i stranim medijima, broj održanih konferencija, broj učešća i izlaganja predstavnika Republike Srbije na međunarodnim konferencijama o problemima povratnika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS i donatorska sredstva 300.000,00

Postojeća sredstva budžeta RS i donatorska sredstva 300.000,00

4.4.1.

Informisanje javnosti o potrebama i problemima povratnika.

Komesarijat za izbeglice

Javnost upoznata sa aktivnostima nadležnih službi i informisana o potrebama i problemima povratnika.

Održana dva okrugla stola sa udruženjima građana i drugim zainteresovanim stranama u toku godine.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 300.000,00

Donatorska sredstva 300.000,00

4.4.2.

Informisanje svih nadležnih ministarstava o potrebama povratnika.

Komesarijat za izbeglice

Informisana ministarstva.

Istražene potrebe povratnika.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Postojeća sredstva budžeta RS

5.

MERA 5: Podizanje kapaciteta institucija i drugih aktera uključenih u sistem

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

5.1.

AKTIVNOST 1: Organizacija redovnih obuka profesionalaca i svih aktera uključenih u proces.

Komesarijat za izbeglice

Organizovane obuke profesionalaca uključenih u proces.

Broj organizovanih obuka.

2009. godina i dalje kontinuirano

u okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta
585.000,00

Sredstva budžeta RS 485.000,00

5.1.1.

Izrada informatora za službenike koji se bave povratnicima.

Komesarijat za izbeglice

Jasne procedure za ostvarivanje različitih prava povratnika.

Odštampano i distribuirano 800 brošura sa uputstvima za postupanje.

2009. godina i dalje kontinuirano

u okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta RS 585.000.00

Sredstva budžeta RS 485.000,00

5.2.

AKTIVNOST 2: Dalji razvoj zakonskog okvira u cilju razvoja rešenja pitanja zaštite i ostvarivanja prava migranata.

Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo prosvete, Ministarstvo spoljnih poslova, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, Ministarstvo finansija, Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstvo pravde, Ministarstvo za dijasporu

Zakonski okvir sa razvijenim mehanizmima za ostvarivanje prava migranata.

Broj donetih zakonskih i podzakonskih akata.

2009. godina i dalje kontinuirano

u okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

5.2.1.

Zakonski uređena oblast socijalnog stanovanja.

Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja

Usvojen zakon o socijalnom stanovanju i podzakonski akti neophodni za njegovu primenu; usvojena nacionalna strategija socijalnog stanovanja

Tekst zakona o socijalnom stanovanju, tekst nacionalne strategije socijalnog stanovanja.

2009. godina i dalje kontinuirano

u okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

5.2.2.

Dalji razvoj normativnog okvira, u cilju rešavanja pitanja zaštite i ostvarivanja prava povratnika.

Komesarijat za izbeglice

Definisani postupci za rešavanje pitanja zaštite i ostvarivanja prava migranata.

Donet Pravilnik o smeštaju i obezbeđivanju osnovnih životnih uslova u prihvatno tranzitnim centrima, Pravilnik o kućnom redu i Instrukcija o postupku na aerodromu.

2009. godina i dalje kontinuirano

u okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

SPECIFIČNI CILJ 2: razvijen i primenjen program prihvata povratnika i program interventne podrške kao integralnog dela mehanizma održive reintegracije

1.

MERA 1: podrška lokalnim samoupravama

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

1.1.

AKTIVNOST 1: Proširivanje nadležnosti formiranih saveta za izbeglice i interno raseljena lica i na povratnike po osnovu sporazuma o readmisji i formiranje saveta u preostalim jedinicama lokalne samouprave.

Komesarijat za izbeglice u saradnji sa lokalnim samoupravama

Problemi izbeglica, interno raseljenih lica i povratnika rešavani na odgovarajućem nivou i uz punu koordinaciju nadležnih službi u jedinicama lokalne samouprave.

Sve jedinice lokalne samouprave formirale savete za izbeglice, interno raseljena lica i povratnike.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva iz budžeta lokalne samouprave

Sredstva iz budžeta lokalne samouprave

1.2.

AKTIVNOST 2: Sprovođenje obuka članova saveta u jedinicama lokalne samouprave za izradu lokalnih akcionih planova i pomoć u izradi lokalnih akcionih planova.

Komesarijat za izbeglice

Zaposleni u jedinicama lokalne samouprave osposobljeni da planiraju aktivnosti neophodne za prihvat i integraciju povratnika.

Sve jedinice lokalne samouprave usvojile lokalne akcione planove.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 600.000,00

Donatorska sredstva 450.000,00

1.3.

AKTIVNOST 3: Organizovanje radionica i okruglih stolova u cilju razvoja i koordinacije usluga u lokalnoj zajednici.

Komesarijat za izbeglice

Mreža usluga u lokalnoj zajednici dovoljna da pruži odgovarajuću uslugu povratnicima.

Sve jedinice lokalne samouprave uključene u rad okruglih stolova i tematskih radionica (najmanje jedan okrugli sto i dve radionice u godini).

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 2.150.000,00

Donatorska sredstva 3.150.000,00

2.

MERA 2: razvoj mehanizama interventne pomoći

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

2.1.

AKTIVNOST 1: Prenamena i opremanje dela kapaciteta postojećih kolektivnih centara za interventni prihvat.

Komesarijat za izbeglice

Obezbeđeni smeštajni kapaciteti za interventni prihvat povratnika.

U četiri kolektivna centra obezbeđeni kapaciteti za smeštaj do 80 povratnika dnevno.

2009. godina i dalje u skladu sa potrebama

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 2.750.000,00

Sredstva budžeta RS 3.600.000,00

2.2.

AKTIVNOST 2: Ugovaranje i finansiranje usluga smeštaja i ishrane u prihvatnim centrima.

Komesarijat za izbeglice

Povratnicima obezbeđen interventni smeštaj.

Broj smeštenih porodica.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 23.600.000,00

Sredstva budžeta RS 36.000.000,00

2.3.

AKTIVNOST 3: Obezbeđivanje sredstava za pružanje urgentne jednokratne novčane pomoći.

Lokalne samouprave, Ministarstvo rada i socijalne politike

Određeni kriterijumi i obim sredstava za pružanje jednokratnih novčanih pomoći za prioritetne grupe.

Određen obim i obezbeđena sredstva za pružanje urgentne jednokratne pomoći, određene prioritetne grupe za dodelu pomoći, uspostavljeni kriterijumi za dodelu novčane pomoći. Broj ostvarenih prava na jednokratnu novčanu pomoć (broj pojedinaca i broj porodica) koje ostvaruju ovo pravo.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 2.500.000,00

Sredstva budžeta RS 3.000.000,00

2.4.

AKTIVNOST 4: Započinjanje procedura za pribavljanje ličnih dokumenata.

Komesarijat za izbeglice

Povratnici uključeni u procedure za dobijanje potrebnih ličnih dokumenata.

Broj podnetih zahteva za pribavljanje dokumenata.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 400.000,00

Sredstva budžeta RS 600.000,00

2.5.

AKTIVNOST 5: Obezbeđivanje novčanih sredstava za prevoz i pomoć za putovanje do prebivališta/boravišta.

Komesarijat za izbeglice

Obezbeđena pomoć za prevoz povratnika.

Sredstva na računu Komesarijata za izbeglice.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta
3.000.000,00

Sredstva budžeta RS 4.000.000,00

2.6.

AKTIVNOST 6: Obaveštavanje lokalnih samouprava o dolasku povratnika po readmisiji radi preduzimanja odgovarajućih aktivnosti.

Komesarijat za izbeglice

Lokalne zajednice pripremljene za dolazak povratnika.

Uspostavljene linije komunikacije sa svim jedinicama lokalne samouprave.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena rebalansom budžeta 45.000,00

Sredstva budžeta RS 80.000,00

2.7.

AKTIVNOST 7: Identifikovanje posebno ugroženih grupa.

Komesarijat za izbeglice

Obezbeđena adekvatna pomoć najugroženijim licima.

Broj lica kojima je obezbeđena adekvatna pomoć.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

SPECIFIČNI CILJ 3: Razvijen i funkcionalan mehanizam za reintegraciju uz osnažene kapacitete zajednice i povratnika za uspešnu reintegraciju

1.

MERA 1: Podrška osnaživanju zajednica u sprovođenju programa reintegracije povratnika.

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

1.1.

AKTIVNOST 1: Informisanje, edukacija i podsticaj organa lokalne samouprave u procesu prihvata povratnika.

Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Komesarijat za izbeglice i Ministarstvo za ljudska i manjinska prava

Povratnici integrisani u lokalnoj zajednici.

Broj lokalnih samouprava u kojima su održani treninzi na lokalnom nivou.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 750.000,00

Donatorska sredstva 850.000,00

1.1.1.

Izrada i distribucija priručnika za postupanje sa povratnicima u postupku readmisije.

Ministarstvo za ljudska i manjinska prava

Distribuiran aktuelizovan "Priručnik za postupanje u okviru reintegracije povratnika"

Ažuriran i usklađen sa novim zakonskim i podzakonskim aktima "Priručnik za postupanje u okviru reintegracije povratnika".

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena u budžetu RS

Sredstva budžeta RS

1.2.

AKTIVNOST 2: Formiranje mreže saradnika i formiranje resurs centara kao info punktova i centara za podršku u jedinicama lokalne samouprave sa najvećim brojem povratnika.

Komesarijat za izbeglice i jedinice lokalne samouprave

Razvijena mreža saradnika i formiran resurs centar kao info punkt.

Broj povratnika koji su korisnici projekata.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena u budžetu RS i sredstva iz budžeta lokalne samouprave

Sredstva obezbeđena u budžetu RS i sredstva iz budžeta lokalne samouprave

1.3.

AKTIVNOST 3: Usmeravanje postojećih projekata na jedinice lokalne samouprave sa najvećim potrebama.

Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo rada i socijalne politike, Savet za integraciju povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji i Tim za praćenje implementacije Strategije

Najugroženije lokalne zajednice imaju mogućnosti da reintegrišu povratnike.

Broj povratnika koji su korisnici projekata.

2010. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva budžeta RS

Sredstva budžeta RS

2.

MERA 2: Osposobljavanja povratnika za samostalan i ravnopravan život uz puno poštovanje socijalnih i kulturnih različitosti i pruženu podršku baziranu na ispitanim potrebama povratnika.

Redni broj

AKTIVNOSTI

NOSIOCI

OČEKIVANI REZULTATI

INDIKATORI

ROK

PROCENA KADROVSKIH POTREBA

POTREBNI FINANSIJSKI RESURSI

2009. godina

2010. godina

2.1.

AKTIVNOST 1: Razviti programe jačanja kadrovskih i tehničkih kapaciteta nadležnih organa u postupku regulisanja lične dokumentacije.

Nadležni organi jedinica lokalne samouprave, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo rada i socijalne politike

Obezbeđena lična dokumentacija povratnicima i obezbeđen pristup pravima iz oblasti socijalne, dečije, zdravstvene zaštite i obrazovanja.

Broj povratnika koji imaju ličnu dokumentaciju.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva 100.000,00

Sredstva budžeta RS 110.000,00

2.2.

AKTIVNOST 2: Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta lokalne samouprave za stambeno zbrinjavanje povratnika.

Jedinice lokalne samouprave; Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja, Komesarijat za izbeglice

Uključivanje povratnika u programe stambenog zbrinjavanja, socijalnog stanovanja i alternativne oblike stambenog zbrinjavanja kao što je otkup napuštenih domaćinstava.

Broj povratnika uključenih u programe stambenog zbrinjavanja.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Donatorska sredstva 20.000.000,00 (sredstva za podršku lokalnoj samoupravi)

Donatorska sredstva 50.000.000,00

2.2.1.

Osnivanje Republičke agencije za stanovanje kao podrška postojećih lokalnim stambenim agencijama, odnosno osnivanju novih lokalnih stambenih agencija.

Ministarstvo životne sredine i prostornog planiranja

Uspostavljeni osnovni preduslovi za adekvatno stambeno zbrinjavanje povratnika.

Broj rešenih socijalnih stambenih potreba (kroz različite oblike pribavljanja stanova u javnom sektoru za stanovanje u zakup).

2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

/

Sredstva budžeta RS

2.3.

AKTIVNOST 3: Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta jedinica lokalne samouprave za uključivanje povratnika u sistem socijalne i zdravstvene zaštite.

Jedinice lokalne samouprave, Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo zdravlja, Komesarijat za izbeglice

Obezbeđena podrška za jačanje kapaciteta jedinica lokalne samouprave radi uključivanja povratnika u sistem socijalne i zdravstvene zaštite.

Broj jedinica lokalne samouprave uključenih u sistem podrške.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena u budžetu RS, budžet lokalne samouprave

Sredstva obezbeđena u budžetu RS, budžet lokalne samouprave

2.3.1.

Regresiranje troškova boravka u predškolskoj ustanovi dece iz materijalno ugroženih porodica

Jedinice lokalne samouprave

Obezbeđena dostupnost deci za uključivanje u predškolske ustanove.

Broj dece uključene u predškolske ustanove.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Budžet lokalne samouprave

Budžet lokalne samouprave

2.3.2.

Izrada i distribucija Uputstva za zdravstvene ustanove u vezi sa licima koja su u postupku readmisije; Broj i vrsta zdravstveno-vaspitnih programa realizovanih na nivou primarne zdravstvene zaštite prilagođenih povratnicima.

Ministarstvo zdravlja

Uspostavljen mehanizam informisanja ustanova zdravstvene zaštite.

Broj ustanova kojima je distribuirano Uputstvo.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva iz budžeta prema podacima Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje

Sredstva iz budžeta prema podacima Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje

2.3.3.

Organizovati zdravstveno-vaspitne programe prilagođene povratnicima; Prevencija, rano otkrivanje i lečenje patoloških stanja.

Ministarstvo zdravlja

Realizovani zdravstveno-vaspitni programi.

Broj i vrsta zdravstveno-vaspitnih programa realizovanih na nivou primarne zdravstvene zaštite prilagođenih povratnicima.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva iz budžeta prema podacima Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje

Sredstva iz budžeta prema podacima Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje

2.4.

AKTIVNOST 4: Stvaranje uslova i obezbeđivanje podrške za jačanje kapaciteta lokalne samouprave za uključivanje povratnika u obrazovni sistem i sferu rada.

Jedinice lokalne samouprave; Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Nacionalna služba za zapošljavanje, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Komesarijat za izbeglice, Ministarstvo prosvete

Stvoreni uslovi i obezbeđena podrška za jačanje kapaciteta lokalne samouprave za uključivanje povratnika u obrazovni sistem i sferu rada.

Broj povratnika uključenih u obrazovni sistem i sferu rada.

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva u budžetu 900.000,00

Sredstva budžeta 1.550.000,00

2.4.1.

Podrška u redefinisanju postojećih lokalnih strategija i akcionih planova.

Ministarstvo prosvete

Lokalne strategije i akcioni planovi su izrađeni, budžetirani i implementirani.

Broj izrađenih, budžetiranih i implementiranih lokalnih strategija i akcionih planova.

2009-2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva u budžetu 500.000,00

Sredstva budžeta 500.000,00

2.4.2.

Obezbeđivanje pomoći u učenju deci i mladim povratnicima koja imaju slabija postignuća: 1) izrada posebnih programa podrške, u okviru školskih programa i godišnjeg programa rada; 2) saradnja škola sa udruženjima građana koja imaju akreditovane programe.

Ministarstvo prosvete, školske uprave, udruženja građana

Unapređen obrazovni nivo dece i mladih povratnika.

Broj dece koja pohađaju neki od oblika pomoći; stepen poboljšanja školskih postignuća; broj uspostavljenih funkcionalnih veza škola i udruženja građana u ovim programima.

2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

 

Sredstva budžeta 300.000,00

2.4.3.

Razvijanje posebnih programa rada sa decom i mladim povratnicima: 1) izrada inkluzivnog programa podrške za decu koja su uključena u redovne ustanove; 2) izrada programa za prerasle osnovce i srednjoškolce: priprema, organizovanje i sprovođenje razrednih ispita za upis u sledeći razred; 3) priprema i organizovanje kontinuiranog školovanja.

Ministarstvo prosvete

Izrađeni inkluzivni program podrške; razvijeni i publikovani programi, nastali na osnovu analize istraživanja i rezultata već primenjivanih programa u ustanovama ili u okviru rada udruženja građana, razvijeni programi koji bi deci i mladim povratnicima omogućili učenje srpskog jezika pre početka ili nastavka daljeg školovanja.

Broj dece i mladih povratnika obuhvaćenih programom; broj izrađenih i primenjenih programa.

2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

 

Sredstva budžeta 350.000,00

2.4.4.

Obuka postojećeg vaspitačkog i nastavnog kadra: 1) implementacija posebnih/specifičnih obrazovnih programa za pojedine potrebe dece i mladih povratnika; 2) izrada novih obrazovnih programa; 3) usavršavanje postojećih obrazovnih programa; 4) primena interaktivnih metoda podučavanja/učenja; 5) individualizacija obrazovnog procesa; 6) saradnja sa porodicom; 7) horizontalno učenje.

Ministarstvo prosvete, udruženja građana koja imaju akreditovane programe, lokalne samouprave

Obučen postojeći vaspitački i nastavnički kadar koji primenjuje i izrađene posebne programe za rad sa decom i mladim povratnicima.

Broj vaspitača i nastavnika koji su prošli obuku; procena vaspitača i nastavnika o kvalitetu obuke; broj nastavnika koji primenjuju i izrađuju posebne programe.

2009-2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Postojeća sredstva iz budžeta 400.000,00

Sredstva budžeta 400.000,00

2.4.5.

Obezbeđivanje pristupa pravu na rad i zapošljavanje. Obezbeđen pristup merama Akcionog plana za zapošljavanje i stvaranje finansijski održivih modela privređivanja.

Ministarstvo rada i socijalne politike, Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Nacionalna služba za zapošljavanje i lokalne službe za zapošljavanje

Stvoreni uslovi za obezbeđen pristup merama Akcionog plana za zapošljavanje.

Broj radno sposobnih povratnika koji su obuhvaćeni merama iz Akcionog plana za zapošljavanje.

2009-2010. godina

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Sredstva obezbeđena u budžetu RS i sredstva iz budžeta lokalne samouprave

Sredstva obezbeđena u budžetu RS i sredstva iz budžeta lokalne samouprave

2.5.

AKTIVNOST 5: Ustanoviti poseban Fond na nivou jedinica lokalne samouprave (definisati budžetsku liniju za podršku programima integracije svih marginalizovanih grupa a posebno za programe reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji).

Jedinica lokalne samouprave

Definisana budžetska linija za podršku programima integracije svih marginalizovanih grupa a posebno za programe reintegracije povratnika po osnovu sporazuma o readmisiji.

Broj jedinica lokalne samouprave koje su definisale budžetsku liniju

2009. godina i dalje kontinuirano

U okviru postojećih kadrovskih rešenja

Budžet lokalne samouprave precizno će se definisati nakon izrade lokalnih akcionih planova

Budžet lokalne samouprave precizno će se definisati nakon izrade lokalnih akcionih planova

Ukupno potrebna finansijska sredstva u 2009. godini za realizaciju Akcionog plana

69.100.000,00

Rebalansom budžeta obezbediti 30.150.000,00, iz donatorskih sredstava obezbediti 28.550.000,00, iz postojećih sredstava 1.400.000,00

 

Ukupno potrebna finansijska sredstva u 2010. godini za realizaciju Akcionog plana

119.005.000,00

Sredstva budžeta 57.505.000,00 donatorska sredstva 61.500.000,00

 

Ukupno u 2009. i 2010. godini

188.105.000,00