ODLUKA

O NAČINU UPRAVLJANJA DUGOM GRADA PANČEVA

("Sl. list grada Pančeva", br. 8/2009)

Član 1

U upravljanju dugom organi grada Pančeva postupaće u skladu sa pravilima koja su regulisana ovom odlukom.

Član 2

Tekući rashodi budžeta biće finansirani prvenstveno iz tekućih prihoda budžeta, pri čemu će suficit tekućih prihoda nad tekućim rashodima, biti primarno korišćen za otplatu kredita i finansiranje kapitalnih rashoda budžeta.

Član 3

Grad Pančevo će pokušati da izbegne kratkoročno zaduživanje, tako što će utvrditi adekvatnu rezervu tekuće likvidnosti, koju će održavati na konsolidovanom računu trezora.

U slučaju deficita tekuće likvidnosti na konsolidovanom računu trezora, Grad se može kratkoročno zadužiti u skladu sa članom 35. Zakona o javnom dugu:

- iznos zaduženja mora se vratiti pre kraja fiskalne godine, u kojoj je ugovoreno, bez mogućnosti refinansiranja i prenosa u narednu budžetsku godinu,

- ukupno kratkoročno zaduženje u toku budžetske godine ne sme preći 5% ukupno ostvarenih prihoda budžeta Grada u prethodnoj budžetskoj godini.

Član 4

Budžetski prihodi će se koristiti za finansiranje svih kapitalnih investicionih projekata, koji se mogu realizovati bez dugoročnog zaduživanja.

Član 5

Grad Pančevo će se dugoročno zaduživati za finansiranje samo onih kapitalnih investicionih projekata, koji se ne mogu finansirati iz budžetskih prihoda, sredstava dobijenih iz donacija ili subvencionisanih kredita.

Prioritetne investicije, koje će se finansirati zaduživanjem, biće definisane Planom kapitalnih investicija, koji će usvojiti Skupština grada, a koji će se ažurirati jednom godišnje u skladu sa kapitalnim rashodima planiranim Odlukom o budžetu. Priprema Plana kapitalnih investicija će se nastaviti na osnovu procedure koje će posebno usvojiti Skupština grada.

Član 7

Odluku o dugoročnom zaduživanju donosi Skupština grada, po pribavljenom mišljenju Ministarstva finansija, saglasno Zakonu o javnom dugu i Statutu Grada.

Član 8

U cilju transparentnog zaduživanja po najpovoljnijim tržišnim uslovima - kreditno dugoročno zaduživanje za kapitalne investicije vršiće se u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.

Član 9

Prilikom dugoročnog zaduživanja Grada za finansiranje kapitalnih investicionih projekata javnih preduzeća, potrebno je regulisati odnos između Grada i javnog preduzeća na sledeći način:

da se javno preduzeće uključi u otplatu kredita izdvajanjem sredstava iz ostvarene dobiti. Ova sredstva bi se uplaćivala na račun propisan za uplatu javnih prihoda (840-745123843-98 - Deo dobiti javnih preduzeća, prema odluci upravnog odbora) i bila bi prihod budžetskog fonda Grada, osnovanog za otplatu zajma saglasno članu 44. Zakona o budžetskom sistemu, da se procena dobiti javnog preduzeća vrši na osnovu plana unapređenja finansijskog upravljanja i politike tarife usluga preduzeća, koju usvaja Skupština Grada, a koja treba da omogući stabilne prihode preduzeća i uključivanje u otplatu zajma,

u ugovoru o dugoročnom kreditu, ako je to moguće, treba predvideti prenošenje duga sa Grada na javno preduzeće, ukoliko ono postane finansijski dovoljno jako i kreditno sposobno da preuzme otplatu kredita.

Član 10

Dugoročno zaduživanje Grada za kapitalne investicione rashode neće premašiti ograničenja definisana članom 36. Zakona o javnom dugu:

- iznos neizmirenog dugoročnog zaduženja neće premašiti 50% ukupno ostvarenih tekućih prihoda budžeta u prethodnoj godini,

- iznos glavnice i kamate, koji dospeva u svakoj godini na sva neizmirena dugoročna zaduživanja, ne može biti veći od 15% ukupno ostvarenih tekućih prihoda budžeta u prethodnoj godini.

Član 11

Dospeće dugoročnog kredita neće biti duže od veka trajanja projekta, koji se finansira iz sredstava kredita.

Skupština Grada, prepoznajući princip pravednosti finansiranja dugoročnih kapitalnih investicija iz dugoročnog zaduživanja, obavezuje građane i privrednike da plaćaju troškove finansiranja projekta u toku njegovog korišćenja.

Član 12

Period odlaganja otplate glavnice duga (period početka, grejs period) treba da bude što kraći tako da:

za prihodne kapitalne investicije ne bude duži od početka naplate prihoda investicionog projekta,

za kapitalne investicije bez budućih prihoda, ne bude kraći od očekivanog perioda završetka izgradnje investicionog projekta.

Član 13

Dinamika otplate dugoročnog kredita može biti ugovorena: u jednakim anuitetima tokom perioda otplate duga (anuitet je zbir otplate glavnice duga i kamate), ili

u jednakim otplatama glavnice duga, sa obračunom pripadajuće kamate na neotplaćeni dug.

Ugovorom se može regulisati prevremena otplata dela ili celokupnog kredita, kao i refinansiranje ukoliko je to za Grad povoljnije i postoje mogućnosti.

Član 14

Prilikom ugovaranja zajma sa promenljivom kamatnom stopom, mora da bude jasno i jednoznačno definisan način utvrđivanja kamatne stope. Tom prilikom mogu biti korišćene sledeće kamatne stope: prinos na obveznice Vlade Republike Srbije, Belibor, Euribor, Libor ili neka druga referentna tržišna kamatna stopa.

Član 15

U cilju izbegavanja rizika deviznog kursa, Grad će se zaduživati u dinarima, kada god to bude moguće, saglasno dobijenim ponudama. U slučaju zaduživanja u stranoj valuti, Grad će nastojati da koristi raspoložive finansijske instrumente na deviznom tržištu za zaštitu od rizika deviznog kursa, kao što su: terminska i svop kupovina i prodaja valute (saglasno Odluci NBS o uslovima i načinu rada deviznog tržišta ("Sl. glasnik RS", br. 67/2006).

Član 16

Grad će ponuditi raspoložive instrumente obezbeđenja, koji su od značaja za dobijanje dugoročnog kredita po najpovoljnijim uslovima. Tom prilikom za stavljanje pod hipoteku se može ponuditi sva imovina koja nije u funkciji obavljanja izvornih i poverenih poslova Grada i za koju je dobijena saglasnost Republičke direkcije za imovinu.

Član 17

Grad će nastojati da vrši refinansiranje dugoročnih kredita, u uslovima kada promene na tržištu kapitala omoguće da se postignu uštede u ukupnim troškovima finansiranja kapitalne investicije od najmanje 5%.

Član 18

Sredstva iz odobrenog dugoročnog kredita se mogu povući, tek kada je obezbeđena celokupna tehnička dokumentacija projekta, kada su dobijene sve neophodne dozvole i uz dostavljenu odgovarajuću knjigovodstvenu dokumentaciju za plaćanje obaveza za namene koje su predmet kredita.

Član 19

Svi finansijski izveštaji i izveštaji o zaduživanju biće u potpunosti dostupni i otvoreni za javnost.

Član 20

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Pančeva".