UREDBA

O USLOVIMA ZA SUBVENCIONISANJE KAMATNIH STOPA ZA KREDITE ZA ODRŽAVANJE LIKVIDNOSTI I FINANSIRANJE TRAJNIH OBRTNIH SREDSTAVA U 2009. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 9/2009 i 34/2009)

Član 1

Ovom uredbom uređuju se uslovi za subvencionisanje kamatnih stopa za kredite za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava u 2009. godini (u daljem tekstu: krediti) preduzetnika i privrednih društava registrovanih u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata (u daljem tekstu: korisnici kredita).

Član 2

Za namene iz člana 1. ove uredbe Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja (u daljem tekstu: Ministarstvo) u 2009. godini obezbedilo je preko Fonda za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond) sredstva u iznosu od četiri milijarde dinara za likvidnost, finansiranje trajnih obrtnih sredstava i izvozne poslove, od čega se do 300.000.000,00 dinara može koristiti za reprogram postojećih kredita kod iste banke.

Član 3

Subvencionisanje kamatne stope, u skladu sa ovom uredbom, vrši se na kredite odobrene sa rokom vraćanja do 12 meseci.

Krediti se odobravaju uz primenu valutne klauzule, a do najvišeg iznosa iskazanog u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja (ukupno kod svih banaka preko kojih se realizuju ovi krediti), koji može biti:

1) za preduzetnika do 20.000,00 evra;

2) za malo preduzeće do 50.000,00 evra;

3) za srednje preduzeće do 500.000,00 evra (za kredite za izvozne poslove do 1.000.000,00 evra);

4) za veliko preduzeće do 2.000.000,00 evra (za kredite za izvozne poslove do 4.000.000,00 evra).

Krediti se odobravaju i u dinarima, a do najvišeg iznosa iskazanog u dinarima (ukupno kod svih banaka preko kojih se realizuju ovi krediti), koji može biti:

1) za preduzetnika do 2.000.000,00 dinara;

2) za malo preduzeće do 5.000.000,00 dinara;

3) za srednje preduzeće do 50.000.000,00 dinara (za kredite za izvozne poslove do 100.000.000,00 dinara);

4) za veliko preduzeće do 200.000.000,00 dinara (za kredite za izvozne poslove do 400.000.000,00 dinara).

Najviši iznosi kredita kojim se finansira konkretan izvozni posao (ukupno kod svih banaka, kod kojih se realizuju ovi krediti), ne može biti veći od visine kredita utvrđenog za privredne subjekte u st. 2. i 3. ovog člana.

Razvrstavanje preduzeća iz st. 2. i 3. ovog člana izvršeno je u skladu sa članom 7. Zakona o računovodstvu i reviziji ("Službeni glasnik RS", broj 46/06).

Preduzeće ili preduzetnik kome je odobren najviši iznos kredita iz st. 2. ili 3. ovog člana ne može dobiti novi kredit u skladu sa ovom uredbom.

Fond prati i kontroliše da li je preduzeće ili preduzetnik ostvario pravo na kredit do iznosa iz st. 2. ili 3. ovog člana.

Član 4

Subvencionisanje kamatne stope se može koristiti za reprogram postojećih kredita kod iste banke, pod uslovom da korisnik kredita nije imao docnju dužu od 30 dana za kredit koji se reprogramira i to do visine u zavisnosti kojoj grupi privrednih subjekata iz člana 3. ove uredbe pripada korisnik kredita.

Ukoliko korisnik kredita vrati kredit pre isteka ugovorenog roka, banka će Fondu izvršiti povraćaj dela unapred plaćene subvencionisane kamate za obračunski period u kome kredit nije korišćen.

Član 5

Subvencionisanje kamatne stope neće se vršiti za kredite koji se koriste za:

1) organizovanje igara na sreću i lutrija i sličnih delatnosti i namena;

2) proizvodnju i promet roba i usluga koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjenim;

3) za refinansiranje kredita kod druge banke.

Član 6

Korisnici kredita ne mogu smanjiti broj zaposlenih tokom perioda korišćenja kredita u odnosu na prosečni broj zaposlenih koji su imali u poslednjem kvartalu 2008. godine.

Kontrolu broja zaposlenih iz stava 1. ovog člana kod korisnika kredita vršiće Nacionalna služba za zapošljavanje i Fond, a kontrolu namenskog korišćenja kredita Poreska uprava.

Ukoliko Nacionalna služba za zapošljavanje ili Fond utvrde da je došlo do smanjenja broja zaposlenih kod korisnika kredita u skladu sa stavom 1. ovog člana ili ako Poreska uprava utvrdi da je kredit nenamenski korišćen, Fond će dati nalog banci da obračuna i naplati iznos subvencionisane kamate od korisnika kredita za ceo period korišćenja kredita.

U slučaju iz stava 3. ovog člana korisnik kredita gubi pravo na dalje korišćenje subvencionisanog kredita, a banka može nastaviti da obračunava kamatu za tu vrstu kredita u skladu sa njenom poslovnom politikom.

Banka je dužna da u roku od tri dana od dana naplate iz stava 4. ovog člana uplati ceo iznos subvencije na račun Fonda.

Korisnik kredita je dužan da po isteku prve polovine perioda korišćenja kredita, kao i mesec dana pre isteka roka korišćenja kredita, dostavi mesečne OD obrasce overene od strane Poreske uprave za period korišćenja kredita, kao i za poslednji kvartal 2008. godine.

Član 7

Subvencionisani iznos kamate za kredite iz člana 3. stav 2. ove uredbe iznosi 5% na godišnjem nivou na iznos kredita iskazan u dinarskoj protivvrednosti, po srednjem kursu Narodne banke Srbije na dan puštanja kredita i Fond ga prenosi banci unapred kao konačni iznos subvencionisane kamate.

Subvencionisani iznos kamate za kredite iz člana 3. stav 3. ove uredbe iznosi 5% na godišnjem nivou na iznos dinarskog kredita i Fond ga prenosi banci unapred.

Uslov za subvencionisanje kamatne stope za kredite iz člana 3. stav 2. ove uredbe je da kamata koja se privremeno obračunava od strane banke korisniku iznosi do 3% godišnje, ako je korisnik kredita ispunio uslove iz ove uredbe, a u protivnom kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Najviša kamatna stopa za kredite namenjene za reprogram iznosi do 4,9% godišnje, ako je korisnik kredita ispunio uslove iz ove uredbe, a u protivnom kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Uslov za subvencionisanje kamatne stope za kredite iz člana 3. stav 3. ove uredbe je da kamata koja se privremeno obračunava od strane banke korisniku iznosi najviše do visine referentne kamatne stope Narodne banke Srbije - 3,5% godišnje, ako je korisnik kredita ispunio uslove iz ove uredbe, a u protivnom kamata koja se konačno obračunava korisniku uvećava se za 5% godišnje.

Dinarski krediti ne mogu se koristiti za reprogram.

Jednokratna naknada za obradu kredita, koju banka zaračunava za kredite, ne može biti viša od 0,5% od iznosa kredita.

Član 8

Međusobna prava i obaveze između Fonda i banke, a naročito način i uslovi puštanja subvencionisane kamate, povraćaj, kao i ostali uslovi u skladu sa ovom uredbom, uređuju se ugovorom.

Član 9

Nadzor nad sprovođenjem ove uredbe vrši Ministarstvo.

Fond će podnositi Ministarstvu izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Ministarstvo će podnositi Vladi izveštaj o realizaciji korišćenja sredstava.

Član 10

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni članovi Uredbe o izmenama i dopunama
Uredbe o uslovima za subvencionisanje kamatnih stopa za kredite za održavanje likvidnosti i finansiranje trajnih obrtnih sredstava u 2009. godini

("Sl. glasnik RS", br. 34/2009)

Član 5

Iznos novoodobrenih dinarskih kredita i kredita sa valutnom klauzulom datih za likvidnost i finansiranje trajnih obrtnih sredstava, odnosno iznos kredita za te namene odobrenih posle 30. aprila 2009. godine, isključujući reprogramirane kredite, biće odbitna stavka prilikom obračuna obavezne rezerve banaka, najviše do iznosa prirasta ukupnih kredita odobrenih privredi, pri čemu se prilikom obračuna tih prirasta isključuju efekti promene kursa dinara za kredite indeksirane valutnom klauzulom.

Član 6

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 18. maja 2009. godine.