ODLUKAO POSLOVNOM PROSTORU GRADA NIŠA("Sl. list grada Niša", br. 27/2009) |
Ovom odlukom uređuje se raspolaganje i upravljanje poslovnim prostorom Grada Niša (u daljem tekstu: Grad), u državnoj svojini.
Poslovni prostor Grada u državnoj svojini su zgrade i prostor, odnosno delovi zgrada i prostora, koje su organi Grada, javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad:
- stekli, odnosno koje steknu, u skladu sa zakonom,
- stekli, odnosno koje steknu po osnovu ulaganja u preduzeća i ustanove.
Poslovni prostor Grada iz stava 1. ovog člana je i:
- poslovni prostor izgrađen ili pribavljen sredstvima Grada, sredstvima samodoprinosa i sredstvima javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad,
- poslovni prostor na teritoriji Grada za koji se u skladu sa zakonom utvrdi da je bez vlasnika.
Raspolaganje poslovnim prostorom Grada jeste njegovo otuđenje, pribavljanje, davanje na korišćenje, odnosno u zakup, kao i stavljanje hipoteke, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Upravljanje poslovnim prostorom Grada jeste njegovo održavanje, obnavljanje i unapređivanje, kao i ostvarivanje zakonskih prava i izvršavanje zakonskih obaveza u vezi poslovnog prostora Grada.
Organi i službe Grada u obavezi su da poslovnim prostorom Grada raspolažu i upravljaju u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
II UPRAVLJANJE POSLOVNIM PROSTOROM
Poslovnim prostorom kojim raspolaže Grad upravlja uprava nadležna za poslovni prostor.
U upravljanju poslovnim prostorom, uprava nadležna za poslovni prostor:
1. vodi evidenciju poslovnog prostora,
2. vodi evidenciju o zaključenim ugovorima o zakupu, odnosno korišćenju poslovnog prostora,
3. preduzima mere za ispunjenje ugovornih obaveza,
4. izvršava zakonske i ugovorne obaveze u vezi sa poslovnim prostorom,
5. obezbeđuje održavanje poslovnog prostora koji nije dat u zakup, odnosno korišćenje i
6. obnavlja poslovni prostor Grada.
Organi i službe Grada koji su ovlašćeni, u skladu sa ovom odlukom, da raspolažu poslovnim prostorom Grada, neposredno su odgovorni za namensko korišćenje službenih zgrada i prostora i za sprovođenje mera čuvanja i zaštite, u skladu sa propisima kojima se reguliše ova materija.
Održavanje službenih zgrada i prostora, odnosno poslovnog prostora Grada, vrši se preduzimanjem mera investicionog, tekućeg i higijensko-sanitarnog održavanja, kojima se obezbeđuje njihovo namensko korišćenje.
Održavanje poslovnog prostora Grada vrši se u skladu sa godišnjim planom koji donosi uprava nadležna za poslovni prostor.
Stručni poslovi na održavanju poslovnog prostora grada poveravaju se Javnom preduzeću "Nišstan" Niš.
Održavanje, opremanje i plaćanje naknade za komunalne troškove za službene zgrade i prostore, kao i za objekte na seoskom području kojima raspolaže Grad, a ne koriste se kao poslovni prostor, u nadležnosti je službe Grada za održavanje.
Za određene stručne poslove, za koje služba iz stava 1. ovog člana nije osposobljena, mogu se, od strane ove službe, angažovati i specijalizovani privredni subjekti.
Fizičko-tehničko obezbeđenje službenih zgrada i prostora koje koriste organi i službe Grada organizuje služba nadležna za obezbeđenje.
Služba nadležna za obezbeđenje, obezbeđenje službenih zgrada i prostora vrši preduzimanjem mera čuvanja i obezbeđenja službenih zgrada i prostora i opreme u njima, otkrivanjem i sprečavanjem pojava koje mogu ugroziti bezbednost ljudi i imovine, a posebno pojava prisvajanja, zloupotrebe i oštećenja imovine Grada i ostalih mera kojima se obezbeđuje nesmetan rad i vršenje poslova iz delokruga organa i službi Grada.
Služba nadležna za obezbeđenje organizuje mere protivpožarne zaštite službenih zgrada i prostora koje koriste organi Grada, u skladu sa propisima kojima je regulisana zaštita od požara.
Na odluke gradonačelnika Grada Niša (u daljem tekstu: Gradonačelnik) o davanju na korišćenje, odnosno u zakup, kao i na odluke o otkazu ugovora o davanju na korišćenje odnosno u zakup, saglasnost daje Republička direkcija za imovinu Republike Srbije, u skladu sa Zakonom o sredstvima u svojini Republike Srbije.
III SLUŽBENE ZGRADE I SLUŽBENI PROSTOR
Poslovni prostor Grada koji koriste za rad organi i službe Grada su službene zgrade i službeni prostor.
Službene zgrade i službeni prostor za rad organa i službi Grada utvrđuje i raspoređuje Gradonačelnik.
Poslovni prostor Grada može se rasporediti u skladu sa odlukom o prihvatanju učešća Grada u realizaciji projekata od interesa za Grad.
O raspoređivanju poslovnog prostora iz stava 1. ovog člana rešenjem odlučuje Gradonačelnik, do okončanja realizacije projekta.
IV RASPOLAGANJE POSLOVNIM PROSTOROM GRADA
U poslovnom prostoru kojim raspolaže Grad, ne mogu se obavljati delatnosti priređivanja zabavnih igara i igara na sreću.
Ugovor o raspolaganju poslovnim prostorom Grada zaključen suprotno odredbama ove odluke, ništav je.
Pribavljanje poslovnog prostora Grada u državnoj svojini jeste njegova izgradnja, pribavljanje na osnovu pravnog posla, odluke državnog organa i drugi zakonit način pribavljanja.
Poslovni prostor za potrebe organa i službi Grada pribavlja se prema godišnjem programu koji donosi Skupština Grada, u skladu sa zakonom.
Otuđenje poslovnog prostora kojim raspolaže Grad vrši se na predlog Skupštine Grada, u skladu sa zakonom.
Poslovni prostor Grada pribavlja se i otuđuje javnim nadmetanjem i prikupljanjem pisanih ponuda, shodno postupku propisanom ovom odlukom za zakup poslovnog prostora.
Poslovni prostor Grada može se otuđivati po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom.
2. Povremeno korišćenje poslovnog prostora
Prostor u službenim zgradama, odnosno službeni prostor (sale), na zahtev pravnih lica i drugih organizacija, može se dati na povremeno korišćenje za održavanje sastanaka, promocija i drugih manifestacija.
Službeni prostor se ne može dati na povremeno korišćenje u neradne dane, odnosno u vreme koje nije radno vreme organa Grada.
Štetu nastalu na opremi i u službenom prostoru za vreme povremenog korišćenja istog, snosi lice kome je prostor dat na povremeno korišćenje.
O davanju poslovnog prostora na povremeno korišćenje, rešenjem odlučuje Uprava za građanska stanja i opšte poslove, u skladu sa ovom odlukom.
Rešenje kojim se poslovni prostor Grada daje na povremeno korišćenje sadrži: adresu, površinu poslovnog prostora, namenu, vreme povremenog korišćenja i ime, naziv, adresu, odnosno sedište lica kome se daje na povremeno korišćenje.
3. Korišćenje poslovnog prostora
Poslovni prostor Grada daje se na korišćenje, bez naknade i bez prava upisa u javne knjige o evidenciji nepokretnosti, uz obavezu plaćanja komunalnih troškova za period korišćenja prostora, direktnim i indirektnim korisnicima budžetskih sredstava Republike Srbije i Grada Niša.
O davanju poslovnog prostora kojim raspolaže Grad na korišćenje i o otkazu ugovora o davanju na korišćenje, na predlog Uprave nadležne za poslovni prostor, rešenjem odlučuje Gradonačelnik u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Rešenje kojim se poslovni prostor daje na korišćenje sadrži, naziv, poslovno sedište pravnog lica kome se poslovni prostor daje na korišćenje, adresu, zonu i površinu poslovnog prostora, odredbu da se poslovni prostor daje na korišćenje uz obavezu plaćanja komunalnih troškova, rok za zaključenje ugovora o davanju poslovnog prostora na korišćenje i druge potrebne elemente.
Rešenje Gradonačelnika je konačno.
Na osnovu konačnog rešenja o davanju na korišćenje poslovnog prostora kojim raspolaže Grad, ugovor zaključuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
Poslovni prostor kojim Grad raspolaže može se dati u zakup:
1. javnim nadmetanjem
2. prikupljanjem pisanih ponuda
3. po početnoj ceni.
O davanju u zakup i o otkazu ugovora o zakupu poslovnog prostora kojim raspolaže Grad, na predlog Uprave nadležne za poslovni prostor, rešenjem odlučuje Gradonačelnik, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Rešenje sadrži: ime, naziv, poslovno sedište, odnosno adresu lica kome se poslovni prostor daje u zakup, adresu, zonu i površinu poslovnog prostora, iznos mesečne zakupnine, rok za zaključenje ugovora o zakupu i druge potrebne elemente.
Rešenje Gradonačelnika je konačno.
Na osnovu konačnog rešenja o davanju u zakup poslovnog prostora kojim raspolaže Grad, ugovor zaključuje Gradonačelnik ili lice koje on ovlasti.
4.1 Javno nadmetanje
Javno nadmetanje se može održati ako su prijavljena i prisutna najmanje dva učesnika, koji su uredno podneli prijavu, odnosno njihovi punomoćnici sa overenim ovlašćenjima za zastupanje na javnom nadmetanju.
Prijava za javno nadmetanje fizičkog lica sadrži: adresu poslovnog prostora koji je predmet zakupa, ime i prezime podnosioca prijave, overenu fotokopiju lične karte, naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru, izjavu ponuđača da prihvata sve uslove iz oglasa, dokaz o uplaćenoj kauciji i broj računa za vraćanje kaucije.
Prijava za javno nadmetanje pravnog lica sadrži: adresu poslovnog prostora, naziv i poslovno sedište podnosioca prijave, overenu fotokopiju izvoda iz registra privrednih subjekata, poreski identifikacioni broj (PIB), ime i prezime direktora i njegov potpis, overenu fotokopiju ovlašćenja za zastupanje na nadmetanju, naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru, overenu izjavu ovlašćenog lica o prihvatanju svih uslova iz oglasa, dokaz o uplaćenoj kauciji i broj računa za vraćanje kaucije.
Poslovni prostor se daje u zakup sprovođenjem postupka javnog nadmetanja licu koje ponudi da plati najveći iznos mesečne zakupnine, odnosno drugom najpovoljnijem ponuđaču koji ponudi da plati najveći iznos mesečne zakupnine, ukoliko je prvi najpovoljniji ponuđač odustao od zaključenja ugovora.
Javno nadmetanje se održava u mestu i u vreme koje je određeno oglasom.
Javno nadmetanje sprovodi rukovodilac javnog nadmetanja.
Rukovodioca javnog nadmetanja u svakom konkretnom slučaju određuje načelnik uprave nadležan za poslovni prostor.
Javno nadmetanje počinje objavljivanjem početnog iznosa mesečne zakupnine po m2 za konkretan poslovni prostor.
Rukovodilac javnog nadmetanja zatim poziva učesnike na nadmetanje i objavljuje početni iznos mesečne zakupnine po m2 za konkretan poslovni prostor.
Učesnici javnog nadmetanja pred Komisijom usmeno daju svoje ponude, a utvrđivanje novog iznosa zakupnine se ponavlja dok učesnici ističu ponude za uvećanje zakupnine.
Ukoliko posle drugog poziva rukovodioca nadmetanja nije istaknuta ponuda na poslednji utvrđeni iznos zakupnine, rukovodilac javnog nadmetanja upućuje učesnicima poslednji poziv za isticanje ponude.
Kada ni posle trećeg poziva rukovodioca nadmetanja nije istaknuta ponuda na poslednji utvrđeni iznos zakupnine, rukovodilac nadmetanja udarcem čekića označava nadmetanje završenim i proglašava prvog i drugog učesnika javnog nadmetanja sa najpovoljnijim ponudama.
4.2 Prikupljanje pisanih ponuda
Najpovoljnija pisana ponuda će se utvrditi ako su na oglas u roku podnete najmanje dve ponude, koje su u skladu sa uslovima oglasa.
Pisana ponuda fizičkog lica sadrži: adresu poslovnog prostora koji je predmet zakupa, ime i prezime podnosioca prijave, overenu fotokopiju lične karte, naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru, izjavu ponuđača da prihvata sve uslove iz oglasa, ponuđeni iznos zakupnine i ostale elemente u skladu sa uslovima oglasa, dokaz o uplaćenoj kauciji i broj računa za vraćanje kaucije.
Pisana ponuda pravnog lica sadrži: adresu poslovnog prostora, naziv i poslovno sedište podnosioca prijave, overenu fotokopiju izvoda iz registra privrednih subjekata, poreski identifikacioni broj (PIB), ime i prezime direktora i njegov potpis, overenu fotokopiju ovlašćenja za zastupanje u postupku prikupljanja pisanih ponuda, naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru, overenu izjavu ovlašćenog lica o prihvatanju svih uslova iz oglasa, ponuđeni iznos zakupnine i ostale elemente u skladu sa uslovima oglasa, dokaz o uplaćenoj kauciji i broj računa za vraćanje kaucije.
Kriterijum za izbor najpovoljnijeg učesnika oglasa za prikupljanje pisanih ponuda je ponuđen iznos zakupnine.
Komisija vrši javno otvaranje ponuda, upoznaje sve prisutne učesnike i punomoćnike sa ponudama i njihov sadržaj unosi u zapisnik.
Ponuđeni iznos mesečne zakupnine po m2 za konkretni poslovni prostor mora biti u dinarskom iznosu koji je jednak ili veći od početnog iznosa utvrđenog u raspisanom oglasu.
Posle otvaranja pisanih ponuda, Komisija pojedinačno razmatra svaku ponudu i u skladu sa uslovima iz oglasa utvrđuje prvu i drugu najpovoljniju ponudu učesnika oglasa.
Poslovni prostor se daje u zakup sprovođenjem postupka prikupljanja pisanih ponuda licu koje je dalo najpovoljniju ponudu u skladu sa uslovima iz oglasa, odnosno drugom najpovoljnijem ponuđaču ukoliko je lice koje je dalo najpovoljniju ponudu odustalo od zaključenja ugovora.
4.3 Zajedničke odredbe o javnom nadmetanju i prikupljanju pisanih ponuda
Odluku o raspisivanju oglasa za javno nadmetanje i prikupljanje pisanih ponuda za zakup poslovnog prostora kojim raspolaže Grad, na predlog Uprave nadležne za poslovni prostor, donosi Gradonačelnik.
Stručno-administrativne poslove u postupku raspisivanja oglasa za javno nadmetanje i prikupljanje pisanih ponuda za zakup poslovnog prostora obavlja uprava nadležna za poslovni prostor.
Oglas se objavljuje u sredstvima javnog informisanja i na oglasnoj tabli organa i službi Grada.
Rok za podnošenje prijava za javno nadmetanje odnosno prikupljanje pisanih ponuda, ne može biti kraći od osam dana od dana objavljivanja oglasa.
Oglas sadrži:
1. naziv organa koji raspisuje oglas,
2. mesto, ulicu, broj i površinu poslovnog prostora koji se daje u zakup,
3. period na koji se prostor daje u zakup,
4. početni iznos zakupnine,
5. visinu kaucije,
6. naznaku da će se poslovni prostor dati u zakup prvom, a u slučaju odustanka od zaključenja ugovora, drugom najpovoljnijem ponuđaču u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda,
7. način dostavljanja, rok i organ kome se dostavljaju prijave za javno nadmetanje, odnosno pisane ponude,
8. naznačenje da se poslovni prostor ne može dati u podzakup i da se daje u zakup u viđenom stanju,
9. vreme razgledanja poslovnog prostora,
10. datum, vreme i mesto održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja pisanih ponuda,
11. način saopštavanja rezultata,
12. naznaku da pravo učešća u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, nemaju pravna i fizička lica, koji kao zakupci gradskog poslovnog prostora za više od dva meseca imaju dugovanja zbog neizmirenih obaveza po osnovu zakupnine i dugovanja za komunalne troškove,
13. naznaku da pravo učešća u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, nemaju najpovoljniji ponuđači za poslovni prostor za koji su odustali od zaključenja ugovora o zakupu, u roku od 6 meseci od dana odustanka od zaključenja ugovora o zakupu,
14. naznaku da je najpovoljniji ponuđač u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda dužan da pre zaključenja ugovora o zakupu dostavi dokaz da je izmirio obaveze po osnovu javnih prihoda.
Oglas može da sadrži i naznaku delatnosti koja će se obavljati u poslovnom prostoru.
Visinu početnog iznosa zakupnine utvrđuje uprava nadležna za poslovni prostor, u skladu sa kriterijumima i merilima iz ove odluke.
Iznos kaucije utvrđuje uprava nadležna za poslovni prostor u visini dve početne mesečne zakupnine.
Učesnik oglasa kaucijom jemči da će zaključiti ugovor o zakupu, ukoliko njegova ponuda u postupku po oglasu bude utvrđena kao najpovoljnija.
Kaucija se uplaćuje na depozitni račun Grada, prilikom podnošenja prijave za javno nadmetanje, odnosno pisane ponude.
Postupak po oglasu sprovodi Komisija za sprovođenje postupka javnog nadmetanja odnosno prikupljanja pisanih ponuda (u daljem tekstu: Komisija), koju imenuje Gradonačelnik.
Komisija se sastoji od predsednika, zamenika predsednika, dva člana i njihovih zamenika.
Zadatak Komisije je da sprovede postupak po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno po oglasu za javno nadmetanje i utvrdi najpovoljniju pisanu ponudu, odnosno lice koje ponudi da plati najveći iznos zakupnine.
O postupku prikupljanja pisanih ponuda, odnosno javnom nadmetanju, vodi se zapisnik.
Stručno-administrativne poslove za Komisiju obavlja uprava nadležna za poslovni prostor.
Pisane ponude, odnosno prijave za javno nadmetanje podnose se Komisiji u zatvorenim kovertama, sa naznakom "ne otvarati - ponuda na oglas", odnosno "ne otvarati - prijava za javno nadmetanje za davanje u zakup poslovnog prostora", preko uprave nadležne za poslovni prostor.
Na omotu prispelih ponuda, odnosno prijava, označava se datum predaje, a učesnicima oglasa izdaje dokaz o predaji ponude, odnosno prijave.
Po isteku roka za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za podnošenje prijava za javno nadmetanje, ne mogu se podnositi nove ponude i prijave, niti menjati i dopunjavati ponude poslate u roku.
Ponude, odnosno prijave koje su podnete posle određenog roka, odbacuju se kao neblagovremene.
Komisija koja sprovodi postupak po oglasu za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno javno nadmetanje, sastaje se u vreme i dan određen oglasom za otvaranje pisanih ponuda, odnosno za održavanje javnog nadmetanja.
Komisija utvrđuje koliko je ponuda i prijava podneto, da li su podnete u roku, koji su učesnici oglasa, odnosno njihovi punomoćnici prisutni otvaranju ponuda, odnosno javnom nadmetanju.
Obaveštenje o rezultatu oglasa se ističe na sajtu Grada Niša: www.ni.rs i oglasnoj tabli organa i službi Grada.
Po okončanju postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, ugovor o zakupu poslovnog prostora se zaključuje sa učesnikom oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom pisanom ponudom, odnosno sa učesnikom javnog nadmetanja koji je ponudio da plati najveći iznos zakupnine.
Ukoliko učesnik oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom ponudom odustane od zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, ugovor o zakupu će se zaključiti sa drugim najpovoljnijim ponuđačem.
Ukoliko učesnici oglasa iz stava 1. i stava 2. ovog člana odustanu od zaključenja ugovora o zakupu poslovnog prostora, raspisuje se novi oglas za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje.
Učesnici oglasa za prikupljanje pisanih ponuda, odnosno za javno nadmetanje, imaju pravo na povraćaj položene kaucije u roku od 8 dana od dana sprovođenja postupka javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, bez obračunate kamate, umanjene za 5% na ime troškova sprovođenja postupka po oglasu.
Učesnici oglasa sa utvrđenom prvom i drugom najpovoljnijom ponudom imaju pravo na povraćaj položene kaucije u roku od 3 dana od dana potpisivanja ugovora o zakupu, bez obračunate kamate, umanjene za 5% na ime troškova sprovođenja postupka po oglasu.
Ukoliko učesnici oglasa sa utvrđenom najpovoljnijom prvom i drugom ponudom odustanu od zaključenja ugovora o zakupu, nemaju pravo na povraćaj položene kaucije.
4.4 Pravo zakupa po početnoj ceni
Poslovni prostor kojim Grad raspolaže može se dati u zakup po početnoj ceni:
1. diplomatskim i konzularnim predstavništvima,
2. javnim preduzećima čiji su osnivači Republika i Grad,
3. verskim i humanitarnim organizacijama i udruženjima,
4. organizacijama i udruženjima građana iz oblasti nauke, kulture, prosvete, socijalne i dečije zaštite i sporta,
5. udruženjima osoba sa invaliditetom,
6. umetnicima uz mišljenje njihovih strukovnih udruženja,
7. političkim strankama,
8. u slučaju promene pravne forme privrednog društva, odnosno preduzetnika,
9. zakupcu kome je istekao rok zakupa, a koji je uredno izvršavao ugovorne obaveze, odnosno izmirio sve ugovorne obaveze i podneo zahtev za produženje zakupa,
10. članu porodičnog domaćinstva zakupca, kada je ugovor o zakupu prestao usled smrti zakupca, do isteka roka iz ugovora o zakupu.
Po početnoj ceni može se dati u zakup i poslovni prostor:
1. koji se nalazi na seoskom području,
2. koji ni posle tri javna nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, zbog nedovoljnog broja učesnika oglasa nije dat u zakup.
Poslovni prostor kojim Grad raspolaže može da se da u zakup po početnoj ceni ranijim vlasnicima, naslednicima, odnosno pravnim sledbenicima ranijih vlasnika nacionalizovanih poslovnih zgrada i prostorija, ukoliko je taj poslovni prostor vraćen na upravljanje i raspolaganje Gradu, pod uslovom da se u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove odluke, isti prijave upravi nadležnoj za poslovni prostor, radi zaključenja ugovora o zakupu po početnoj ceni i pod uslovom da su evidentirani kod Direkcije za imovinu Republike Srbije u skladu sa Zakonom o prijavljivanju i evidentiranju oduzete imovine.
U slučaju da se, radi zaključenja ugovora o zakupu po početnoj ceni, u roku i u smislu stava 1. ovog člana, javi više ranijih vlasnika, naslednika, odnosno pravnih sledbenika ranijih vlasnika, ugovor će se zaključiti sa licem koji oni sporazumno odrede.
Ukoliko raniji vlasnici, naslednici ili pravni sledbenici ranijih vlasnika propuste rok iz stava 1. ovog člana, odnosno ne odrede sporazumom lice iz stava 2. istog člana, gube pravo na zaključenje ugovora o zakupu po početnoj ceni.
V ZAKLJUČENJE UGOVORA, PRAVA I OBAVEZE UGOVORNIH STRANA I PRESTANAK UGOVORA
Lice kome se poslovni prostor Grada daje u zakup, odnosno na korišćenje je dužno da zaključi ugovor u roku od 8 (osam) dana od dana prijema konačnog rešenja.
Ugovor o zakupu, odnosno korišćenju poslovnog prostora Grada sadrži:
- ugovorne strane,
1. datum i mesto zaključenja,
2. podatke o poslovnom prostoru,
3. period za koji se ugovor zaključuje,
4. iznos zakupnine, osim ako se poslovni prostor Grada daje na korišćenje bez naknade,
5. rok i način plaćanja zakupnine,
6. prava i obaveze ugovornih strana,
7. delatnost koju će zakupac obavljati u poslovnom prostoru,
8. odredbu da zakupac može menjati delatnost za vreme trajanja zakupa, uz saglasnost uprave nadležne za poslovni prostor,
9. odredbu o sredstvu obezbeđenja plaćanja budućeg zakupa, komunalnih troškova i drugih troškova koji proističu iz korišćenja poslovnog prostora (hipoteka na nepokretnostima, zaloga na pokretnim stvarima, neopoziva bankarska garancija, jemstvo drugog lica koje je vlasnik imovine čija vrednost ne može biti manja od 150% visine potraživanja koje se obezbeđuje, trasirana menica akceptirana od strane dva žiranta iz čijih se zarada, na kojima se ustanovljava administrativna zabrana, dug može naplatiti ili menica avalirana od strane poslovne banke),
10. odredbe o prestanku ugovora i
11. potpise ugovornih strana.
Ugovori o zakupu i o davanju na korišćenje poslovnog prostora se zaključuju na period do pet godina u skladu sa ovom Odlukom.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ugovor o zakupu i o davanju na korišćenje poslovnog prostora, stečenog nacionalizacijom, zaključuje se na period do pet godina, a najduže do vraćanja istog bivšim vlasnicima, naslednicima, odnosno pravnim sledbenicima ranijih vlasnika u skladu sa zakonom.
Ugovor o davanju u zakup poslovnog prostora, sa političkim strankama koje imaju poslanike u Narodnoj Skupštini Republike Srbije, odbornike u Skupštini Grada i odbornike u Skupštinama gradskih Opština, zaključuje se za period do isteka mandata.
Zakupnina se plaća do petnaestog u mesecu za tekući mesec.
Ukoliko je u postupku davanja poslovnog prostora Grada u zakup javnim nadmetanjem, prikupljanjem pisanih ponuda i po početnoj ceni utvrđeno plaćanje zakupnine unapred za određeni period ili drugačiji način plaćanja, zakupnina se plaća u skladu sa tim uslovima.
Zakupnina utvrđena ugovorom o zakupu je u bruto iznosu, sa uračunatim porezom na dodatu vrednost i usklađuju se mesečno za visinu stope rasta cena na malo prema podacima republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Lice kome je poslovni prostor dat u zakup, odnosno na korišćenje, u obavezi je da:
1. koristi poslovni prostor, a ukoliko je ugovorom predviđena namena, poslovni prostor koristi u skladu sa namenom,
2. ne daje poslovni prostor u podzakup, niti na bilo koji drugi način raspolaže poslovnim prostorom,
3. u određenom roku plaća zakupninu,
4. snosi troškove tekućeg održavanja, hitnih intervencija, korišćenja zajedničkih prostorija i komunalnih usluga,
5. čuva i održava uređaje, aparate i drugu opremu sa kojom je poslovni prostor dat u zakup,
6. omogući i ne ometa investiciono održavanje, ukoliko je potrebno da se izvrši,
7. izvrši rekonstrukciju ili sanaciju poslovnog prostora, ukoliko je ona određena kao uslov davanja u zakup,
8. preda poslovni prostor po isteku zakupa, odnosno roka u kome je prostor dat na korišćenje, sa dokazima o plaćenim komunalnim troškovima za period korišćenja prostora,
9. nadoknadi svaku štetu u poslovnom prostoru i opremi koja mu je predata na korišćenje, osim one nastale usled redovne upotrebe.
Ukoliko lice poslovni prostor koji mu je dat u zakup po početnoj ceni, ili na korišćenje, daje u podzakup ili na drugi način istim raspolaže, gubi pravo dodele poslovnog prostora na korišćenje i pravo davanja u zakup po početnoj ceni.
Pod raspolaganjem u smislu ove odluke podrazumeva se zaključivanje ugovora kojima se omogućuje bilo kakvo (posebno ili zajedničko) korišćenje određenog poslovnog prostora od strane lica koja nisu njegovi zakupci odnosno korisnici.
Ugovor o zakupu, odnosno korišćenju poslovnog prostora prestaje:
1. istekom vremena na koje je zaključen,
2. raskidom,
3. otkazom, uz otkazni rok od najmanje osam dana,
4. uništenjem poslovnog prostora usled više sile, odnosno danom izvršenja odluke nadležnog organa o rušenju,
5. smrću, odnosno prestankom zakupca ili korisnika prostora.
Ugovorne strane mogu raskinuti ugovor ako se zbog promenjenih okolnosti, koje se nisu mogle predvideti u trenutku zaključenja ugovora, ne može ostvariti svrha ugovora.
Grad može otkazati ugovor iz sledećih razloga:
1. ako se poslovni prostor ne koristi ili se ne koristi u skladu sa namenom, ukoliko je ona predviđena ugovorom,
2. ako se poslovni prostor daje u podzakup ili se na drugi način ustupi na korišćenje,
3. ako se ne održava u skladu sa ugovorom, odnosno ne omogući investiciono održavanje,
4. ako se ne izvrši ugovorena sanacija, odnosno rekonstrukcija ili ako se ista vrši bez potrebne saglasnosti,
5. ako zakupac ne plati zakupninu ni u roku od 15 dana od dana kada ga je Grad pozvao na plaćanje,
6. ukoliko u rokovima dospelosti ne plaća komunalne troškove, odnosno svaka tri meseca ne dostavi dokaze o plaćenim komunalnim troškovima,
7. ukoliko zakupac dva meseca uzastopno ne izmiri obaveze po osnovu zakupnine, ili ne plati komunalne troškove,
8. ukoliko korisnik prostora dva meseca uzastopno ne plati komunalne troškove,
9. ukoliko je poslovni prostor potreban Gradu za druge namene a isti je dat u zakup po početnoj ceni zakupcima iz člana 48. ove Odluke.
Zakupac, odnosno korisnik prostora i ako to nije ugovoreni uslov, može da izvrši rekonstrukciju ili sanaciju poslovnog prostora.
Saglasnost za izvođenje radova na sanaciji ili rekonstrukciji poslovnog prostora, na predlog Komisije koju obrazuje Gradonačelnik, daje načelnik uprave nadležne za poslovni prostor.
Stručni nadzor u toku izvođenja radova vršiće fizičko ili pravno lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom o planiranju i izgradnji za odgovornog projektanta ili odgovornog izvođača radova.
Komisija iz stava 2. ovog člana, po okončanju radova, vrši konačni obračun i procenu sredstava uloženih u sanaciju ili rekonstrukciju poslovnog prostora.
Način i postupak davanja saglasnosti, obezbeđenje stručnog nadzora, obračun i procena sredstava uloženih u sanaciju ili rekonstrukciju poslovnog prostora, uređuje se posebnim uputstvom koje na predlog načelnika uprave nadležne za poslovni prostor, donosi Gradonačelnik.
Zakupac koji uloži sopstvena sredstva u sanaciju ili rekonstrukciju poslovnog prostora, plaća 50% mesečne zakupnine, do povraćaja uloženih sredstava.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, zakup može da traje duže od roka predviđenog ugovorom.
Zakupac, odnosno korisnik je dužan da sa javnim preduzećem, kome je povereno održavanje poslovnog prostora Grada, zaključi ugovor o održavanju poslovnog prostora, sa komunalnim preduzećima ugovore o pružanju komunalnih usluga, a za poslovni prostor u tržnim centrima i drugim prostorima ugovor o održavanju poslovnog prostora sa privrednim subjektom nadležnim za održavanje tog prostora.
Zakupac, odnosno korisnik poslovnog prostora u stambeno-poslovnim zgradama je dužan da ugovor o održavanju poslovnog prostora zaključi sa preduzećem kome je skupština zgrade poverila održavanje zgrade.
Ugovori iz stava 1. ovog člana su sastavni delovi ugovora o zakupu.
Zakupac, odnosno korisnik je dužan da u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu ili davanju na korišćenje prostora izvrši promenu imena korisnika električnog brojila u poslovnom prostoru.
U iznos zakupnine ne uračunavaju se ostali troškovi korišćenja poslovnog prostora (grejanje, struja, voda, naknada za građevinsko zemljište i dr.).
Zakupac, odnosno korisnik je dužan da uredno, u rokovima dospelosti plaća sve troškove koji terete poslovni prostor za period u kome se koristi nepokretnost i u obavezi je da svaka tri meseca dostavi dokaze o izmirenim komunalnim troškovima za prethodni period.
Obračun i naplata komunalnih troškova korišćenja poslovnog prostora u objektima mesnih kancelarija, domovima kulture i ostalim objektima koji se koriste za rad organa i službi Grada, kao i u slučajevima kada se za više poslovnih prostora potrošnja registruje preko jednog mernog mesta, vršiće se u skladu sa pravilnikom o načinu plaćanja troškova električne energije, toplotne energije, vode, telefona i iznošenja smeća.
Zakupac, odnosno korisnik je dužan da po prestanku ugovora u određenom roku isprazni i preda poslovni prostor Gradu.
Ukoliko zakupac, odnosno korisnik prostora ne postupi u skladu sa stavom 1. ovog člana, uprava nadležna za poslovni prostor pokrenuće postupak za ispražnjenje i predaju poslovnog prostora.
VI KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE ZAKUPNINE
Iznos zakupnine za poslovni prostor Grada utvrđuje se na osnovu sledećih kriterijuma i merila:
1. pogodnost lokacije,
2. komunalna opremljenost poslovnog prostora,
3. vrsta i namena poslovnog prostora,
4. površina poslovnog prostora.
Prema pogodnostima koje pruža lokacija na kojoj se nalazi poslovni prostor, na teritoriji Grada utvrđuju se sledeće zone:
Ulice u Nišu: Trg Kralja Milana, ulica Obrenovićeva osim poslovnog prostora u TPC "Kalča", ul. Cara Dušana do ul. Mije Petrovića, ul. Vožda Karađorđa do Kralja Stevana Prvovenčanog i deo ulice Svetozara Markovića od ulice Obrenovićeve do ulice Nade Tomić i Trg Republike.
Ulice u Nišu: ul. Generala Milojka Lešjanina do ul. Kneginje Ljubice, ul. Kneginje Ljubice, Trg kralja Aleksandra Ujedinitelja, Trg Pavla Stojkovića, Obilićev venac do Jug-Bogdanove, Nikole Pašića, Trg 14. oktobar, ul. Koste Stamenkovića, ul. Cara Dušana od ul. Mije Petrovića do Vojvode Mišića, ul. Nade Tomić, Sinđelićev Trg, ul. Kralja Stevana Prvovenčanog do ul. 7. jula i poslovni prostor u TPC "Kalča", ul. Đuke Dinić od Jadranske do Bulevara 12. februar i Bulevar Nemanjića od broja 46 do ulice Boško Buha, ulicom Boško Buha do ulice Majora Genića.
Područje Niša od mosta Mladosti duž ulice Kralja Stevana Prvovenčanog do ul. 7. juli, ulicom 7. juli do ul. Prvomajske, od ul. Prvomajske do ul. Zelengorske, ulicom Zelengorskom do ul. Vojvode Mišića, ulicama Vojvode Mišića, Ratka Vukićevića i Filipa Višnjića do železničke pruge Niš-Dimitrovgrad, prugom do raskrsnice ulica Hajduk Veljkove i Episkopske, ul. Episkopskom preko Trga 14. oktobar, ul. Obrenovićevom do raskrsnice sa ul. Cara Dušana, preko Trga Pavla Stojkovića do ul. Obilićev venac, ulicom Obilićev venac do pruge Beograd-Dimitrovgrad, prugom do ul. Generala Milojka Lešjanina, ulicom Generala Milojka Lešjanina do ul. Kneginje Milice, ul. Kneginje Milice preko Kamenog mosta, Bulevarom 12. februar do ul. Đuke Dinić.
Područje Niške Banje koje obuhvata ul. Srpskih junaka, ul. Ruzveltovu, Trg Republike i ul. Hajduk Veljkovu.
Područje Niša ograničeno spoljnom granicom I zone i svojom spoljnom granicom koja ide od mosta Mladosti, levom obalom Nišave do ušća Gabrovačke reke, Gabrovačkom rekom do pruge Niš-Dimitrovgrad, prugom do ul. Obilićev venac preko Trga Mije Stanimirović, ul. Vojvode Putnika do ul. Đure Jakšića, ulicama Đure Jakšića, Goce Delčeva do ul. Dimitrija Tucovića, ul. Dimitrija Tucovića preko Trga Mije Stanimirović, ul. Jovana Ristića do pruge Beograd-Dimitrovgrad, prugom do pružnog prelaza između Sarajevske ulice i Bulevara 12. februar i nazad preko Gradskog polja do Bulevara Nikola Tesla, Bulevarom Nikola Tesla do mosta Mladosti i sledećim ulicama: Ratka Pavlovića, Čegarska do Skadarske, Kosovke devojke, Somborska, Knjaževačka, Proleterska, Bulevar Mediana, Vizantijski bulevar i ul. Majakovskog, osim područja Bulevar Nemanjića od broja 46 do ul. Boško Buha, ul. Boško Buha do ul. Majora Genića.
Područje Niške Banje, bez ulica iz I zone i bez naselja "Ženeva".
Područje Niša koje obuhvata sledeća naselja: "Ratko Pavlović", "Moša Pijade", "Branko Mišić-Kamenko", "Delijski Vis", "Crvena zvezda", "Palilula", "Rasadnik", "Gavrilo Princip", "Bubanj", "Ledena stena", "Đuka Dinić", "12. februar", "Ratko Jović", "Branko Bjegović" , "Milka Protić", "Donja Vrežina" i "Čalije".
Područje Niške Banje koje obuhvata naselje "Ženeva".
Područje naseljenih mesta: Brzi Brod, Suvi Do, "Nikola Tesla", Medoševac, Popovac, Pasi Poljana, Donji Komren, Gornji Komren i "9. maj".
Područja ostalih naseljenih mesta na teritoriji Grada Niša.
Mesečna zakupnina za m2 poslovnog prostora, po zonama iznosi:
- Centralna zona |
2.250,00 dinara |
- TPC "Kalča" |
|
Prizemlje |
850,00 dinara |
I sprat |
750,00 dinara |
II sprat |
600,00 dinara |
III sprat |
500,00 dinara |
- Ekstra zona |
1.200,00 dinara |
- I zona |
550,00 dinara |
- II zona |
450,00 dinara |
- III zona |
250,00 dinara |
- IV zona |
200,00 dinara |
- V zona |
120,00 dinara |
Ukoliko više zakupaca koristi isti poslovni prostor, mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora, određena prema zoni u kojoj se prostor nalazi, utvrđuje se srazmerno dinamici korišćenja prostora.
Mesečni iznos zakupnine za korišćenje sale u službenim zgradama kojima raspolaže Grad Niš utvrđuje se prema dinamici korišćenja, i to:
- jedanput u nedelji |
2.500,00 dinara |
- dva puta u nedelji |
5.000,00 dinara |
- tri puta u nedelji |
7.500,00 dinara |
- četiri puta u nedelji |
10.000,00 dinara |
- pet puta u nedelji |
12.500,00 dinara |
- šest puta u nedelji |
15.000,00 dinara |
- sedam puta u nedelji |
17.500,00 dinara |
Mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora u kojima delatnost obavljaju političke stranke koje imaju poslanike u Narodnoj Skupštini Republike Srbije, odbornike u Skupštini Grada Niša i u skupštinama gradskih Opština, po zonama iznosi:
- Centralna zona |
200,00 dinara |
- TPC "Kalča" |
|
Prizemlje |
160,00 dinara |
I sprat |
130,00 dinara |
II sprat |
90,00 dinara |
III sprat |
60,00 dinara |
- Ekstra zona |
90,00 dinara |
- I zona |
70,00 dinara |
- II zona |
55,00 dinara |
- III zona |
40,00 dinara |
- IV zona |
20,00 dinara |
- V zona |
10,00 dinara |
Mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora u kojima delatnost obavljaju umetnici, verske i humanitarne organizacije, udruženja i organizacije građana iz oblasti nauke, kulture, prosvete, socijalne i dečije zaštite i sporta i udruženja osoba sa invaliditetom (pod uslovom da taj prostor ne koriste za ostvarivanje prihoda), po zonama iznosi:
- Centralna zona |
90,00 dinara |
- TPC "Kalča" |
|
prizemlje |
80,00 dinara |
I sprat |
60,00 dinara |
II sprat |
50,00 dinara |
III sprat |
30,00 dinara |
- Ekstra zona |
55,00 dinara |
- I zona |
50,00 dinara |
- II zona |
40,00 dinara |
- III zona |
30,00 dinara |
- IV zona |
10,00 dinara |
- V zona |
5,00 dinara |
Mesečna zakupnina za 1 m2 poslovnog prostora u kojima se isključivo obavlja delatnost starih zanata, određenih posebnim propisom, po zonama iznosi:
- Centralna zona |
500,00 dinara |
- TPC "Kalča" |
|
|
|
prizemlje |
400,00 dinara |
I sprat |
350,00 dinara |
II sprat |
300,00 dinara |
III sprat |
250,00 dinara |
- Ekstra zona |
300,00 dinara |
- I zona |
250,00 dinara |
- II zona |
200,00 dinara |
- III zona |
120,00 dinara |
- IV zona |
90,00 dinara |
- V zona |
70,00 dinara |
2. Komunalna opremljenost poslovnog prostora
Prema komunalnoj opremljenosti utvrđuju se tri kategorije poslovnog prostora Grada:
1. poslovni prostor u poslovnim i tržnim centrima, osim poslovnog prostora u T.P.C. "Kalča";
2. poslovni prostor komunalno opremljen;
3. poslovni prostor delimično komunalno opremljen (bez gradske kanalizacione i vodovodne mreže).
Prema komunalnoj opremljenosti poslovnog prostora mesečna zakupnina po 1 m2 poslovnog prostora, po zonama se:
- za poslovni prostor I kategorije uvećava za 30%, osim poslovnog prostora u TPC "Kalča",
- za poslovni prostor II kategorije utvrđuje u visini određenoj članom 65. Odluke,
- za poslovni prostor III kategorije umanjuje za 25%.
3. Vrsta i namena poslovnog prostora
Prema vrsti i nameni poslovni prostor Grada svrstava se u sledeće grupe:
1. poslovni prostor, magacinski prostor i garaže,
2. stovarišta, dvorane, holovi, pasaži i sl,
3. potkrovlja, hodnici, podrumi i druge zajedničke prostorije u poslovnim zgradama.
Zakupnina za poslovni prostor po grupama iz prethodnog člana se određuje:
I grupa - |
u visini određenoj članom 65. Odluke, |
II grupa - |
75% od visine zakupnine poslovnog prostora, |
III grupa - |
50% od visine zakupnine poslovnog prostora. |
4. Površina poslovnog prostora
Prema površini poslovnog prostora zakupnina po 1 m2 može se umanjiti, i to:
- za poslovni prostor površine veće od 100 m2 - za 20%,
- za magacinski prostor površine veće od 40 m2 - za 30%.
Ukupno umanjenje zakupnine po merilu iz prethodnog stava, ne može iznositi više od 30%.
Iznos zakupnine za poslovni prostor Grada koji se daje u zakup po početnoj ceni utvrđuje se primenom kriterijuma i merila iz ove odluke.
Početni iznos zakupnine u postupku davanja poslovnog prostora Grada u zakup javnim nadmetanjem i prikupljanjem pisanih ponuda utvrđuje se na osnovu kriterijuma i merila iz ove odluke.
U slučaju da poslovni prostor nije dat u zakup ni posle dva javna nadmetanja, odnosno prikupljanja pisanih ponuda, zbog nedovoljnog broja učesnika oglasa, uprava nadležna za poslovni prostor početni iznos zakupnine umanjuje za 25%.
Poslovni prostor koji se nalazi u objektima na raskrsnici ulica, odnosno na granici između dve zone, a ima ulaz iz sporedne ulice, svrstava se u zonu kojoj pripada glavna ulica.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odredbe ove odluke o korišćenju, zakupu i kriterijumima i merilima za utvrđivanje zakupnine i o održavanju poslovnog prostora, shodno se primenjuju i na poslovni prostor kojim raspolažu javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad.
Ugovori o korišćenju, odnosno zakupu poslovnog prostora Grada, zaključeni do dana stupanja na snagu ove Odluke, ostaju na snazi do isteka roka na koji su zaključeni.
Uprava nadležna za poslovni prostor je dužna da u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke, ugovore o zakupu poslovnog prostora zaključene sa direktnim i indirektnim korisnicima Republičkog budžeta usaglasi sa članom 24. ove odluke.
Po stupanju na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o poslovnom prostoru Grada Niša ("Službeni list Grada Niša" broj 3/2008).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".