POSLOVNIKSKUPŠTINE GRADA VALJEVA("Sl. glasnik grada Valjeva", br. 4/2009) |
Poslovnikom Skupštine grada Valjeva uređuje se konstituisanje, organizacija, način pripreme sednica i rad Skupštine grada Valjeva (u daljem tekstu: Skupština), izbor izvršnih organa grada Valjeva, način ostvarivanja prava i dužnosti odbornika, javnost rada, kao i druga pitanja vezana za rad Skupštine.
Pitanja u vezi sa organizacijom i radom Skupštine koja nisu uređena Poslovnikom Skupštine grada Valjeva (u daljem tekstu: poslovnik), uređuju se posebnom odlukom Skupštine.
Skupština je najviši organ grada Valjeva koji vrši osnovne funkcije Grada, utvrđene Ustavom, zakonom i Statutom grada Valjeva.
Skupštinu čine odbornici, koje biraju građani na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, u skladu sa zakonom i Statutom grada Valjeva.
Skupštinu predstavlja predsednik Skupštine.
U Skupštini je u službenoj upotrebi srpski jezik i ćirilično pismo.
Skupština ima pečat okruglog oblika koji sadrži grb Republike Srbije u sredini oko kojeg je, ćiriličnim pismom, ispisan tekst: "Republika Srbija - Grad Valjevo - Skupština grada".
Konstitutivnu sednicu Skupštine, posle završenih izbora za odbornike Skupštine, zakazuje i saziva predsednik Skupštine iz prethodnog saziva u roku od 15 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.
Ako predsednik Skupštine prethodnog saziva ne sazove konstitutivnu sednicu u roku iz prethodnog stava ovog člana, sednicu može sazvati najstariji odbornik novog saziva.
Do izbora predsednika Skupštine, prvu sednicu Skupštine otvara i njome rukovodi najstariji odbornik koji je prisutan na sednici i koji se prihvata te dužnosti (u daljem tekstu: predsedavajući), kome u radu pomažu dva najmlađa odbornika sa dve izborne liste koje su dobile najveći broj mandata u Skupštini, koja su prisutna na sednici i koji se prihvataju te dužnosti, kao i sekretar Skupštine prethodnog saziva.
Odredbe ovog poslovnika koje se odnose na ovlašćenja predsednika Skupštine shodno se primenjuju na ovlašćenja predsedavajućeg konstitutivne sednice.
Na konstitutivnoj sednici Skupštine vrši se potvrđivanje mandata odbornika, izbor predsednika Skupštine i postavljenje sekretara Skupštine.
Skupština se smatra konstituisanom izborom predsednika Skupštine i postavljenjem sekretara Skupštine.
Kad se završi konstitutivna sednica, Skupština može odlučiti, na predlog predsednika Skupštine, da se istog dana održi prva radna sednica Skupštine.
2.2. Potvrđivanje mandata odbornika
Odbornici stiču prava i dužnosti odbornika danom potvrđivanja mandata.
O potvrđivanju mandata odbornika odlučuje Skupština na konstitutivnoj sednici.
Skupština donosi odluku o potvrđivanju mandata odbornika javnim glasanjem, većinom od prisutnih odbornika, na osnovu izveštaja verifikacionog odbora. U glasanju mogu učestvovati kandidati za odbornike kojima su mandati dodeljeni u skladu sa zakonom i koji imaju uverenje Gradske izborne komisije da su izabrani za odbornike Skupštine.
Skupština, na predlog predsedavajućeg, većinom glasova prisutnih kandidata za odbornike, obrazuje verifikacioni odbor od tri člana, u čiji sastav ulaze po jedan predstavnik sa tri izborne liste koje su dobile najveći broj odborničkih mandata u Skupštini.
Verifikacionim odborom predsedava najstariji član.
Po izboru članova verifikacionog odbora, kandidati za odbornike predaju svoja uverenja o izboru a odsutni kandidati za odbornike svoja uverenja dostavljaju poštom ili na drugi pogodan način.
Gradska izborna komisija dostavlja verifikacionom odboru izveštaj o sprovedenim izborima za odbornike u Skupštini.
Po prijemu materijala iz prethodnih stavova ovog člana, Skupština na predlog predsedavajućeg, prekida sednicu i određuje rok za podnošenje izveštaja verifikacionog odbora.
Potvrđivanje mandata odbornika vrši se na osnovu uverenja o izboru za odbornika i izveštaja Gradske izborne komisije o sprovedenim izborima.
Verifikacioni odbor, na osnovu izveštaja Gradske izborne komisije utvrđuje da li su podaci iz uverenja o izboru svakog odbornika istovetni sa podacima iz izveštaja Gradske izborne komisije i o tome podnosi izveštaj Skupštini.
Izveštaj verifikacionog odbora sadrži sledeće predloge:
- da se potvrde mandati odbornika,
- da se ne potvrde mandati pojedinih odbornika sa obrazloženjem,
- da se odloži potvrđivanje mandata pojedinih odbornika sa obrazloženjem.
Po prijemu pisanog izveštaja verifikacionog odbora, sednica Skupštine se nastavlja.
Na osnovu izveštaja iz prethodnog člana, Skupština može odložiti verifikaciju mandata pojedinog odbornika i obavestiti Gradsku izbornu komisiju da izvrši proveru valjanosti uverenja o izboru za odbornika i o tome izvesti Skupštinu najkasnije u roku od 10 dana.
Kandidat za odbornika čije je potvrđivanje mandata odloženo ima pravo da prisustvuje sednici i učestvuje u radu Skupštine, bez prava odlučivanja.
Po izvršenoj proveri iz stava 1. ovog člana, kandidatu za odbornika kome je potvrđivanje mandata odloženo, mandat se potvrđuje ili se mandat dodeljuje drugom kandidatu za odbornika sa izborne liste, u skladu sa zakonom.
Nakon potvrđivanja mandata, odbornici potpisuju svečanu izjavu koja glasi:
"Zaklinjem se da ću se u radu Skupštine u svemu pridržavati Ustava, zakona i Statuta grada i da ću časno i nepristrasno vršiti dužnost odbornika rukovodeći se interesima građana."
Odbornik, pored svečane izjave, potpisuje i Etički kodeks ponašanja funkcionera lokalne samouprave u Srbiji.
Danom potvrđivanja mandata većine odbornika prestaje mandat odbornika prethodnog saziva Skupštine.
2.3. Potvrđivanje mandata odbornika radi popunjavanja upražnjenog odborničkog mesta
Potvrđivanje mandata novih odbornika koji popunjavaju upražnjena odbornička mesta zbog prestanka mandata odbornika kojima je, u skladu sa zakonom, prestao mandat pre isteka vremena na koji su izabrani, vrši se po postupku koji važi za potvrđivanje mandata odbornika posle sprovedenih izbora za odbornike.
U glasanju za potvrđivanje mandata novih odbornika, pored odbornika kojima je mandat potvrđen mogu učestvovati i kandidati za odbornike kojima su mandati dodeljeni u skladu sa zakonom i koji imaju uverenje Gradske izborne komisije da su izabrani.
2.4. Izbor predsednika i zamenika predsednika Skupštine i postavljenje sekretara Skupštine
a. Izbor predsednika i zamenika predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine bira se iz reda odbornika, na predlog najmanje trećine odbornika, na mandatni period od četiri godine, tajnim glasanjem, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Predlog kandidata za predsednika Skupštine podnosi se predsedavajućem u pisanom obliku.
Odbornik može učestvovati u predlaganju samo jednog kandidata.
Predlog sadrži: ime i prezime kandidata, biografiju, naziv izborne liste sa koje je izabran, ime i prezime predstavnika predlagača, obrazloženje predloga sa referencama kandidata koje ga kvalifikuju za funkciju za koju se predlaže, kao i saglasnost kandidata u pisanom obliku.
Predsedavajući obaveštava odbornike o svim primljenim predlozima kandidata za predsednika Skupštine.
U ime predlagača, predstavnik predlagača ima pravo da obrazloži predlog.
O predlogu kandidata za predsednika Skupštine otvara se rasprava.
Nakon rasprave, predsedavajući utvrđuje listu kandidata za predsednika Skupštine po azbučnom redu prezimena.
Ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj.
Postupak glasanja za izbor predsednika Skupštine sprovodi se prema odredbama ovog poslovnika kojim je uređeno odlučivanje Skupštine tajnim glasanjem.
Tajnim glasanjem za izbor predsednika Skupštine rukovodi komisija za sprovođenje glasanja koju čine predsedavajući sednice Skupštine i po jedan najmlađi odbornik sa dve izborne liste koje su osvojile najveći broj mandata.
Podnosilac predloga kandidata za predsednika Skupštine može odrediti jednog predstavnika za člana komisije za glasanje.
Kandidat za predsednika Skupštine ne može da rukovodi, niti da pomaže u rukovođenju glasanjem. U slučaju da je predsedavajući kandidat za predsednika Skupštine, glasanjem rukovodi sledeći najstariji prisutni odbornik.
Odbornik može da glasa samo za jednog kandidata za predsednika Skupštine.
Za predsednika Skupštine izabran je odbornik za koga je glasala većina od ukupnog broja odbornika.
Ako je predložen jedan kandidat i isti nije dobio potrebnu većinu, postupak glasanja o istom kandidatu se ponavlja.
Ako su predložena dva kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, postupak glasanja se ponavlja.
Ako je predloženo više od dva kandidata, a ni jedan nije dobio potrebnu većinu, ponoviće se glasanje o dva kandidata koji su dobili najveći broj glasova, odnosno o više kandidata koji su dobili najveći jednaki broj glasova.
Ako ni u ponovljenom glasanju na način propisan stavovima 3-5 ovog člana predsednik Skupštine nije izabran, celokupan postupak predlaganja i izbora se ponavlja.
Predsednik Skupštine stupa na dužnost po objavljivanju rezultata glasanja i preuzima vođenje sednice.
Ako izabrani predsednik Skupštine nije prisutan na sednici, predsedavajući odbornik nastavlja sa predsedavanjem sednicom do izbora zamenika predsednika Skupštine.
Predlaganje i izbor zamenika predsednika Skupštine sprovode se po istom postupku kojim je ovim poslovnikom uređen izbor predsednika Skupštine.
b. Postavljenje sekretara i zamenika sekretara Skupštine
Skupština postavlja sekretara Skupštine iz reda diplomiranih pravnika sa položenim stručnim ispitom za rad u organima državne uprave i radnim iskustvom od najmanje tri godine u struci.
Sekretar Skupštine se postavlja na predlog predsednika Skupštine na mandatni period od četiri godine i može biti ponovo postavljen.
Predlog kandidata za sekretara Skupštine sadrži ime i prezime kandidata, biografiju i saglasnost kandidata u pisanom obliku.
Sekretar Skupštine je postavljen ako je dobio većinu glasova prisutnih odbornika.
Ako kandidat za sekretara Skupštine ne dobije potreban broj glasova za postavljenje, postupak za postavljenje se ponavlja.
Sekretar Skupštine može imati zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
Zamenik sekretara Skupštine postavlja se na isti način i pod istim uslovima kao i sekretar Skupštine.
III IZBOR I RAZREŠENJE IZVRŠNIH ORGANA GRADA VALJEVA
Izvršni organi Grada su: Gradonačelnik i Gradsko veće.
Gradonačelnik predstavlja i zastupa grad.
Gradonačelnik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsustnosti i sprečenosti da obavlja svoju dužnost.
Gradsko veće ima devet članova, od kojih Skupština bira sedam, dok su Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika članovi Gradskog veća po funkciji.
Gradonačelnik je predsednik Gradskog veća.
Gradonačelnik i zamenik Gradonačelnika biraju se iz reda odbornika.
Članovi Gradskog veća mogu se birati iz reda odbornika. Izborom za člana Gradskog veća, odborniku prestaje odbornički mandat.
Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća bira Skupština na mandatni period od četiri godine, tajnim glasanjem većinom glasova od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Kandidata za Gradonačelnika predlaže predsednik Skupštine.
Kandidat za Gradonačelnika predlaže kandidata za zamenika Gradonačelnika i kandidate za članove Gradskog veća koje bira Skupština.
Predlog iz stava 1. i 2. ovog člana sadrži: ime i prezime kandidata, biografiju, obrazloženje predloga sa referencama kandidata koje ga kvalifikuju za funkciju za koju se predlaže i saglasnost kandidata u pisanom obliku.
Posle završenog predlaganja, predsednik Skupštine utvrđuje jedinstvenu listu predloga kandidata za Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članove Gradskog veća.
Glasanje se vrši na glasačkom listiću zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata ili zaokruživanjem imena kandidata za koga odbornik glasa.
Glasanje za izbor Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća vrši se prema odredbama ovog poslovnika o odlučivanju Skupštine tajnim glasanjem.
Kada odlučuje o izboru Gradonačelnika, Skupština istovremeno odlučuje o izboru zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća.
Za Gradonačelnika i zamenika Gradonačelnika izabran je kandidat koji je dobio većinu od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Za članove Gradskog veća izabrani su kandidati koji su dobili većinu od ukupnog broja odbornika Skupštine.
Izabrani Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i članovi Gradskog veća stupaju na dužnost po objavljivanju rezultata izbora.
Ako u postupku glasanja za izbor, Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili članovi Gradskog veća ne dobiju potrebnu većinu, glasanje se ponavlja.
Ako ni u drugom krugu glasanja za izbor Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća predloženi kandidati ne dobiju potrebnu većinu, celokupan postupak izbora se ponavlja.
Ukoliko i posle ponovljenog postupka izbora, Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika i članovi Gradskog veća nisu izabrani, zakazuje se nova sednica Skupštine u roku koji ne može biti kraći od tri, ni duži od osam dana, na kojoj se vrši izbor izvršnih organa Grada po odredbama članova 28-31. ovog poslovnika.
Gradonačelniku prestaje mandat razrešenjem, prestankom mandata Skupštine i podnošenjem ostavke.
Gradonačelnik može biti razrešen pre isteka vremena na koje je biran, na obrazložen predlog najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji je izabran.
O predlogu za razrešenje Gradonačelnika mora se raspravljati i odlučivati u roku od 15 dana od dana dostavljanja predloga predsedniku Skupštine.
Ako Skupština ne razreši Gradonačelnika, odbornici koji su podneli predlog za razrešenje ne mogu ponovo predložiti razrešenje Gradonačelnika, pre isteka roka od šest meseci od odbijanja prethodnog predloga.
Prestankom mandata Skupštine prestaje mandat Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća, s tim što oni vrše tekuće poslove iz svoje nadležnosti do stupanja na dužnost novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća, odnosno predsednika i članova privremenog organa ako je Skupštini mandat prestao zbog raspuštanja.
Razrešenjem Gradonačelnika prestaje mandat zamenika Gradonačelnika i Gradskog veća.
Zamenik Gradonačelnika, odnosno član Gradskog veća, mogu biti razrešeni pre isteka mandata, na predlog Gradonačelnika ili najmanje jedne trećine odbornika, na isti način na koji su izabrani.
Istovremeno sa predlogom za razrešenje zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća, Gradonačelnik je dužan da Skupštini podnese predlog kandidata za izbor novog zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća. Skupština istovremeno donosi odluku o razrešenju i o izboru zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Predlog se podnosi u pisanoj formi i mora biti obrazložen.
Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika ili član Gradskog veća koji su razrešeni ili su podneli ostavku, ostaju na dužnosti i vrše tekuće poslove, do izbora novog Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika ili člana Gradskog veća.
Predsednik Skupštine vrši poslove utvrđene zakonom, Statutom grada i ovim poslovnikom.
Predsednik Skupštine:
- predstavlja Skupštinu;
- saziva sednice, predlaže dnevni red sednice i predsedava sednicama Skupštine;
- ostvaruje saradnju sa Gradonačelnikom i Gradskim većem;
- stara se o primeni poslovnika Skupštine i održavanju reda na sednicama Skupštine;
- stara se o ostvarivanju javnosti rada Skupštine;
- potpisuje akta koje donosi Skupština;
- stara se o blagovremenom i usklađenom radu radnih tela Skupštine;
- vrši i druge poslove utvrđene zakonom, Statutom grada, poslovnikom i odlukama Skupštine.
Predsedniku Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je izabran ostavkom, razrešenjem ili prestankom mandata odbornika.
Ako je ostavka podneta usmeno ili u pisanoj formi na sednici Skupštine, Skupština na istoj sednici utvrđuje da je predsedniku Skupštine prestala funkcija.
Između dve sednice, predsednik Skupštine podnosi ostavku u pisanoj formi. O ostavci predsednika Skupštine odmah se obaveštavaju odbornici a Skupština, na prvoj narednoj sednici utvrđuje da mu je danom podnošenja ostavke prestala funkcija.
O podnetoj ostavci ne otvara se rasprava, niti se odlučuje, već se prestanak funkcije predsednika po ovom osnovu samo konstatuje.
Predsednik Skupštine može biti razrešen pre isteka vremena na koje je izabran, na isti način na koji je biran, shodnom primenom odredbi ovog poslovnika kojim je uređen postupak njegovog izbora.
Skupština je obavezna da se o predlogu za razrešenje predsednika Skupštine izjasni na prvoj narednoj sednici, a najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja predloga.
U slučaju prestanka mandata odbornika nastupanjem slučaja iz člana 131. stav 1. tačke 3. do 8. ovog poslovnika, predsedniku Skupštine prestaje funkcija predsednika danom održavanja sednice na kojoj je utvrđeno da mu je mandat prestao.
U slučaju prestanka funkcije predsednika Skupštine pre isteka vremena na koje je izabran, dužnost predsednika Skupštine do izbora novog predsednika, vrši zamenik predsednika Skupštine.
U slučaju prestanka funkcije predsednika Skupštine, Skupština će na istoj, a najkasnije na narednoj sednici započeti postupak izbora predsednika Skupštine u skladu sa odredbama ovog poslovnika.
Glasanjem za izbor predsednika Skupštine rukovodi komisija za sprovođenje glasanja, koju čine zamenik predsednika i po jedan najmlađi odbornik sa dve izborne liste koje su osvojile najveći broj mandata.
4.2. Zamenik predsednika Skupštine
Predsednik Skupštine ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti, sprečenosti da obavlja dužnost ili na osnovu posebnog ovlašćenja predsednika Skupštine.
Zamenik predsednika Skupštine pomaže predsedniku Skupštine u vršenju poslova iz njegove nadležnosti.
Zameniku predsednika Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je izabran ostavkom, razrešenjem ili prestankom mandata odbornika, po postupku i na način predviđenim za prestanak funkcije predsednika Skupštine.
4.3. Sekretar i zamenik sekretara Skupštine
Sekretar Skupštine stara se obavljanju stručnih i drugih poslova u vezi sa sazivanjem i održavanjem sednica Skupštine i njenih radnih tela, rukovodi stručnim i administrativno-tehničkim poslovima vezanim za njihov rad i obavlja druge poslove utvrđene zakonom, odlukama Skupštine grada i ovim poslovnikom.
Sekretar Skupštine se stara o ostvarivanju prava odbornika Skupštine, javnosti rada Skupštine i vrši druge poslove koje mu poveri Skupština i predsednik Skupštine.
Sekretaru Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je postavljen, razrešenjem ili ostavkom.
Skupština može razrešiti dužnosti sekretara Skupštine pre isteka vremena na koje je postavljen, po predlogu, na način i po postupku predviđenom za njegovo postavljenje.
U slučaju podnošenja ostavke, sekretaru Skupštine prestaje funkcija danom održavanja sednice na kojoj je podneo ostavku, odnosno na prvoj narednoj sednici Skupštine, ako je ostavku podneo u vremenu između dve sednice.
Zameniku sekretara Skupštine prestaje funkcija pre isteka vremena na koje je postavljen ostavkom ili razrešenjem, u skladu sa odredbama ovog poslovnika koji se odnosi na prestanak funkcije sekretara Skupštine pre isteka vremena na koje je postavljen.
U Skupštini se obrazuju odborničke grupe, po pravilu najkasnije deset dana od dana konstituisanja Skupštine.
Odborničku grupu čine odbornici jedne političke stranke, druge političke organizacije ili grupe građana koja ima najmanje tri odbornika.
Odborničku grupu od najmanje tri člana mogu udruživanjem da obrazuju i odbornici političkih stranaka, drugih političkih organizacija ili grupa građana koje imaju manje od tri odbornika.
Odbornička grupa se obrazuje tako što se predsedniku Skupštine podnosi spisak članova koji je potpisao svaki član odborničke grupe. Na spisku se posebno navodi predsednik i zamenik predsednika odborničke grupe.
Odbornik može da bude član samo jedne odborničke grupe.
Odbornička grupa učestvuje u radu Skupštine na način utvrđen Statutom grada i ovim poslovnikom.
Odbornička grupa zauzima zajedničke stavove o pitanjima koja razmatra Skupština, pokreće inicijative za razmatranje pojedinih pitanja i predlaže donošenje opštih akata Skupštine.
Odborničku grupu predstavlja predsednik odborničke grupe.
Odbornička grupa ima zamenika predsednika odborničke grupe koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti.
U toku sednice Skupštine, odbornička grupa može ovlastiti jednog člana da predstavlja odborničku grupu po određenoj tački dnevnog reda, o čemu predsednik odborničke grupe u pisanom obliku obaveštava predsednika Skupštine, najkasnije do otvaranja pretresa po toj tački dnevnog reda.
Ako odborničku grupu predstavlja zamenik predsednika, odnosno ovlašćeni predstavnik, on preuzima ovlašćenja predsednika odborničke grupe.
Predsednik odborničke grupe, u pisanom obliku, obaveštava predsednika Skupštine o promeni sastava odborničke grupe.
Prilikom pristupanja novih članova odborničkoj grupi, predsednik odborničke grupe dostavlja predsedniku Skupštine njihove potpisane izjave o pristupanju.
U slučaju da odbornik istupa iz sastava odborničke grupe, o tome pisanim putem obaveštava predsednika Skupštine.
O obrazovanju nove odborničke grupe i o promenama u postojećim, predsednik Skupštine obaveštava odbornike na prvoj narednoj sednici.
Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe odborničkih grupa obavlja nadležna gradska uprava.
5.1. Pripremanje i sazivanje sednice
Skupština radi i odlučuje u sednicama.
Sednice Skupštine saziva predsednik Skupštine po potrebi, a najmanje jednom u tri meseca.
Svečana sednica Skupštine može se održati u vreme praznika Grada ili drugim povodom.
Sednice Skupštine se po pravilu održavaju radnim danom.
O pripremanju sednice stara se predsednik Skupštine uz pomoć sekretara Skupštine.
Predloge primljene od ovlašćenog predlagača predsednik Skupštine uvrstiće u predlog dnevnog reda najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema predloga, a sednicu Skupštine sazvati najkasnije u roku od 40 dana od dana prijema predloga.
Predsednik Skupštine se stara da sva pitanja koja su uneta u predlog dnevnog reda budu prethodno raspravljena u nadležnom radnom telu.
U postupku pripreme sednice Skupštine, predsednik Skupštine sarađuje sa predsednicima odborničkih grupa i sa odbornicima koji ne pripadaju ni jednoj odborničkoj grupi i upoznaje ih sa predlogom dnevnog reda i drugim pitanjima od značaja za održavanje sednice.
Sednicu Skupštine saziva predsednik Skupštine po sopstvenoj inicijativi, na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili najmanje jedne trećine odbornika Skupštine.
Kada sednicu Skupštine saziva na zahtev Gradonačelnika, Gradskog veća ili najmanje jedne trećine odbornika, predsednik Skupštine je dužan da sednicu zakaže u roku od sedam dana od dana podnošenja zahteva, tako da dan održavanja sednice bude najkasnije u roku od 15 dana od dana podnošenja zahteva.
Ako predsednik Skupštine ne zakaže sednicu u roku iz stava 2. ovog člana, sednicu može zakazati podnosilac zahteva, koji predlaže dnevni red sednice a sednicom predsedava odbornik koga odredi podnosilac zahteva. Podnosilac zahteva može povodom istog zahteva samo jednom zakazati sednicu, a na sednici se razmatraju samo pitanja koja su bila povod za sazivanje ove sednice.
Predsednik Skupštine može odložiti sednicu koju je sazvao samo u slučaju kada ne postoji kvorum potreban za odlučivanje, a u drugim slučajevima o odlaganju sednice odlučuje Skupština.
Sednica Skupštine saziva se pisanim putem.
Poziv za sednicu sadrži mesto i vreme održavanja sednice sa predlogom dnevnog reda.
Poziv za sednicu dostavlja se odbornicima, najkasnije deset dana pre dana određenog za održavanje sednice.
Izuzetno, kada postoje opravdani razlozi, rok za dostavljanje poziva iz prethodnog stava može biti i kraći.
U predlog dnevnog reda sednice Skupštine mogu se uvrstiti predlozi akata koji su pripremljeni u skladu sa zakonom, Statutom grada i ovim poslovnikom i koji su predsedniku Skupštine dostavljeni najkasnije 10 dana pre dana određenog za održavanje sednice. Predlagač dostavlja predlog akta u štampanom i elektronskom obliku.
U predlog dnevnog reda sednice Skupštine mogu se uvrstiti materijali koje podnose Gradsko veće, odbornik Skupštine, odbornička grupa, građani putem građanske inicijative, odnosno drugi ovlašćeni predlagač u skladu sa opštim aktima Skupštine.
Predsednik Skupštine može odbiti da u predlog dnevnog reda unese one predloge i pitanja koja nisu iz nadležnosti Skupštine ili za koja smatra da nisu dovoljno pripremljena da bi se o njima moglo raspravljati i odlučivati na sednici ili nisu dostavljeni u obliku propisanom u stavu 1. ovog člana, o čemu obaveštava podnosioca predloga u roku od 20 dana od dana prijema predloga.
Uz poziv za sednicu odbornicima se dostavlja materijal koji se odnosi na predloženi dnevni red, kao i zapisnik sa prethodne sednice.
Materijal za sednicu kao i zapisnik sa prethodne sednice može se dostaviti odbornicima u elektronskom obliku ili putem elektronske pošte, po prethodnom dogovoru sa predsednicima odborničkih grupa ili pojedinim odbornicima.
Izuzetno, materijal za sednicu može se uručiti odbornicima najkasnije do početka sednice, kad postoje opravdani razlozi (izveštaji i predlozi radnih tela koja zasedaju posle dostavljanja poziva i materijala za sednicu, materijali čije se kašnjenje nije moglo predvideti i drugo).
Materijal, koji je sastavni deo akta koji se razmatra a koji se iz tehničkih razloga ne može na ekonomičan i celishodan način umnožiti i dostaviti odbornicima uz poziv za sednicu (urbanistički planovi sa grafičkim prilozima, skice u većoj razmeri, obimnije studije i izveštaji, i slično) stavlja se na raspolaganje odbornicima kod sekretara Skupštine najkasnije sedam dana pre dana određenog za održavanje sednice. Kada je to tehnički moguće, ovaj materijal se može dostaviti u elektronskom obliku.
Poziv za sednicu dostavlja se odbornicima, Gradonačelniku, zameniku Gradonačelnika, članovima Gradskog veća, pomoćnicima Gradonačelnika, zaštitniku građana i načelnicima gradskih uprava.
Poziv i materijal za sednicu dostavlja se rukovodiocima organizacionih jedinica gradskih uprava i predstavnicima javnog informisanja.
Predstavnici preduzeća, organizacija i ustanova čiji je osnivač Grad pozivaju se na sednicu kad se razmatraju pitanja iz njihovog delokruga.
Na sednicu Skupštine mogu se pozvati narodni poslanici, načelnik upravnog okruga, predstavnici drugih državnih organa i organizacija i druga lica za koja predsednik Skupštine proceni da je potrebno njihovo prisustvo ili učešće u radu Skupštine.
Licima iz stavova 2. do 4. ovog člana, materijal za sednicu može se dostaviti u štampanom ili elektronskom obliku ili putem elektronske pošte. O načinu dostave materijala za sednicu ovim licima odlučuje predsednik Skupštine, rukovodeći se načelima celishodnosti i ekonomičnosti u radu Skupštine.
Predlog dnevnog reda utvrđuje predsednik Skupštine.
U predlogu dnevnog reda posebno se grupišu predlozi o kojima se odlučuje po hitnom postupku i predlozi o kojima se odlučuje u skraćenom postupku.
Predsednik Skupštine otvara sednicu i na osnovu izveštaja sekretara utvrđuje da li sednici prisustvuje dovoljan broj odbornika za punovažno odlučivanje.
Skupština može punovažno odlučivati ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja odbornika. Ako se utvrdi da većina odbornika nije prisutna, predsednik Skupštine odlaže sednicu za odgovarajući dan i sat. O odlaganju sednice obaveštavaju se pisanim putem samo odsutni odbornici.
Ako predsednik Skupštine u toku sednice, pre glasanja posumnja da sednici ne prisustvuje većina odbornika, naložiće prozivanje ili prebrojavanje. Prozivka ili prebrojavanje pre glasanja izvršiće se i kad to zatraži neki od odbornika, s tim što će predsednik Skupštine odrediti način utvrđivanja kvoruma.
Prozivanje na sednici vrši sekretar Skupštine.
Pre utvrđivanja dnevnog reda usvaja se zapisnik sa prethodne sednice Skupštine.
O primedbama na zapisnik odlučuje se bez rasprave.
Odbornik može tražiti da se pročita stenogram sa sednice u delu koji je osporio.
Na predlog najmanje jedne trećine odbornika, Skupština može odlučiti da traži od Gradonačelnika i Gradskog veća podnošenje izveštaja o njihovom radu i o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštine.
Gradonačelnik i Gradsko veće mogu podneti izveštaj iz prethodnog stava i po sopstvenoj inicijativi.
Izveštaj iz prethodnih stavova stavlja se na dnevni red skupštine.
Kada predsednik Skupštine utvrdi da sednici prisustvuje potreban broj odbornika, pristupa se utvrđivanju dnevnog reda.
Predsednik Skupštine može predložiti izmene i dopune predloženog dnevnog reda.
Izmene i dopune predloženog dnevnog reda mogu predlagati svaki odbornik, grupa odbornika i Gradsko veće. Predlozi se dostavljaju predsedniku Skupštine u pisanoj formi, najkasnije do početka sednice.
Ako je predlagač izmena i dopuna dnevnog reda grupa odbornika, u predlogu se mora naznačiti jedan predstavnik predlagača. Ako to nije učinjeno, smatra se da je predstavnik predlagača prvi potpisani odbornik.
O predlozima za izmene i dopune dnevnog reda ne vodi se rasprava.
Na istoj sednici se ne može iznositi niti obrazlagati predlog za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ako je predlog iste sadržine već podneo drugi odbornik, odnosno drugi ovlašćeni predlagač.
Dnevni red se utvrđuje većinom glasova prisutnih odbornika.
Odbornici se prvo izjašnjavaju o svakom predlogu za izmenu i dopunu dnevnog reda, po redosledu predloga a zatim o predloženom dnevnom redu u celini.
Jednom utvrđeni dnevni red, može se na sednici izmeniti posebnim zaključkom.
Nakon usvajanja dnevnog reda prelazi se na raspravu i odlučivanje po pojedinim tačkama utvrđenog dnevnog reda.
Na početku razmatranja predloga, predstavnik predlagača može obrazložiti predlog.
Na sednici Skupštine ima pravo da govori svaki odbornik, Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, član Gradskog veća, načelnik i zamenik načelnika gradske uprave, kao i predstavnik predlagača.
Pravo da govore imaju i članovi radnog tela koji nisu odbornici, kada se razmatraju pitanja iz delokruga tog radnog tela.
Skupština može odlučiti da po određenim pitanjima sasluša predstavnike pojedinih preduzeća, ustanova i drugih organizacija kao i pojedine građane.
Na sednici Skupštine može se govoriti tek po dobijanju reči od predsednika Skupštine, po redosledu prijavljivanja.
Govornik može da dobije reč po drugi put tek pošto se iscrpi lista govornika i kada predsednik oceni da pitanje koje je na dnevnom redu nije dovoljno raspravljeno.
Predstavnik predlagača i izvestilac radnog tela mogu odmah dobiti reč kada to zatraže, da bi pružili potrebna objašnjenja, dopunili ili izmenili obrazloženje predloga akta.
Gradonačelniku, predstavniku predlagača i sekretaru Skupštine daje se reč kada je zatraže da bi objasnili ili dopunili obrazloženje predloga ili pružili objašnjenja u vezi sa primenom poslovnika.
Predsednik odborničke grupe koji želi da iznese stav te grupe o pitanju o kome se vodi rasprava, ima pravo da dobije reč preko reda, s tim da ne može da govori duže od vremena predviđenog za izlaganje drugih govornika i samo jedanput po toj tački dnevnog reda.
Vreme izlaganja govornika osim Gradonačelnika, predstavnika predlagača i izvestioca radnog tela ne može biti duže od pet minuta.
U slučaju prekoračenja vremena određenog u prethodnom stavu, predsednik Skupštine će opomenuti govornika da je vreme za izlaganje proteklo, a ako govornik za naredni minut ne završi govor, predsednik će mu oduzeti reč.
Govornik može govoriti samo o pitanju koje je na dnevnom redu i o kome je otvorena rasprava.
Ako se govornik udalji od dnevnog reda, predsednik će ga opomenuti da se drži dnevnog reda. Ukoliko govornik ne postupi po opomeni, predsednik će mu oduzeti reč.
Govornika može prekinuti i opomenuti na red samo predsednik Skupštine.
Nije dozvoljeno ometanje govornika i komentarisanje njegovog izlaganja.
Predsednik Skupštine se stara da govornik ne bude ometan u svom izlaganju.
Povodom svake tačke dnevnog reda se raspravlja dok ima prijavljenih govornika.
Kad se zaključi rasprava o određenom pitanju, rasprava po tom pitanju se ne može ponovo otvarati na istoj sednici.
Po zaključenju rasprave o pojedinoj tački, predstavnik predlagača ima pravo na završnu reč.
Odbornici su dužni da poštuju dostojanstvo Skupštine.
Odbornici su dužni da se obraćaju jedni drugima sa uvažavanjem.
Nije dozvoljeno korišćenje uvredljivih izraza niti iznošenja činjenica i ocena koje se odnose na privatni život odbornika i drugih lica.
Ukoliko se odbornik u svom izlaganju na sednici Skupštine uvredljivo izrazi o drugom odborniku, navodeći njegovo ime i prezime ili funkciju, odbornik ima pravo na repliku, samo jedanput, u trajanju od dva minuta.
Ukoliko se uvredljivi izrazi odnose na odborničku grupu odnosno političku stranku ili grupu građana kojoj odbornici pripadaju, u ime odborničke grupe odnosno političke stranke ili grupe građana pravo na repliku ima predsednik odborničke grupe odnosno predstavnik političke stranke ili grupe građana.
Predsednik Skupštine odlučuje da li će dati pravo na repliku iz stava 1. i 2. ovog člana. Ukoliko predsednik Skupštine ne dozvoli repliku, odbornik koji je tražio repliku može zahtevati da se o tome izjasni Skupština.
Replika na repliku nije dozvoljena.
Ako odbornik zatraži reč da bi ispravio navod koji je po njegovom mišljenju netačan i koji je prouzrokovao nesporazum ili smatra da treba da pruži lično objašnjenje navoda prethodnog govornika, predsednik Skupštine će mu dati reč čim završi govor lice koje je ispravku izazvalo.
Odbornik se u svom govoru mora ograničiti na ispravku, odnosno lično objašnjenje i njegov govor ne može da traje duže od dva minuta.
Predsednik Skupštine je dužan da postupa u skladu sa ovim poslovnikom i da se stara o njegovoj primeni.
Svaki odbornik ima pravo da ukaže na povredu ovog poslovnika koja je učinjena pre početka ili u toku sednice Skupštine.
Odbornik ne može da ukaže na povredu poslovnika na koju je već prethodno ukazano.
Ukoliko je postupak za koji odbornik smatra da predstavlja povredu poslovnika učinjen pre početka sednice Skupštine, odbornik na to ukazuje predsedniku Skupštine u pisanom obliku, najkasnije do početka sednice Skupštine, o čemu predsednik obaveštava odbornike i daje objašnjenje. Ako odbornik ostane pri tvrdnji da je povreda učinjena, Skupština bez pretresa odlučuje o tom pitanju.
Ukoliko je postupak za koji odbornik smatra da predstavlja povredu poslovnika učinjen na sednici, odbornik ima pravo da na tu povredu usmeno ukaže i to neposredno po učinjenoj povredi. Predsednik Skupštine daje reč odborniku odmah po završenom izlaganju prethodnog govornika.
Izlaganje odbornika ne može trajati duže od dva minuta.
Odbornik je dužan da navede koji član poslovnika je povređen i da obrazloži u čemu se sastoji povreda.
Predsednik Skupštine je dužan da da objašnjenje povodom izrečene primedbe na povredu poslovnika. Ako odbornik ostane pri tvrdnji da je povreda učinjena, o tom pitanju rešava Skupština bez pretresa.
Predsednik Skupštine može oduzeti reč odborniku čije se izlaganje ne odnosi na povredu poslovnika.
5.3. Održavanje reda na sednici
O redu na sednici Skupštine stara se predsednik Skupštine.
Za povredu reda na sednici Skupštine mogu se izreći sledeće mere:
- opomena,
- oduzimanje reči,
- udaljavanje sa sednice.
Opomenu i oduzimanje reči izriče predsednik Skupštine.
Udaljavanje sa sednice izriče Skupština bez pretresa na predlog predsednika ili najmanje pet odbornika Skupštine.
Mera koju izrekne predsednik Skupštine primenjuje se dok traje rasprava o tački dnevnog reda u toku koje je mera izrečena, a mera koju izrekne Skupština primenjuje se za sednicu na kojoj je mera izrečena.
Opomena će se izreći odborniku koji svojim ponašanjem i govorom na sednici narušava red ili odredbe ovog poslovnika, odnosno ne poštuje pravila pristojnosti, koji govori pre nego što je dobio reč, koji iznosi činjenice koje se odnose na privatni život drugih lica, koji i pored upozorenja predsednika Skupštine govori o pitanju koje nije na dnevnom redu, koji prekida govornika u izlaganju, dobacuje ili na drugi način ometa slobodu govora kao i odborniku koji je prišao govornici bez odobrenja predsednika Skupštine.
Odborniku će se oduzeti reč ako i posle dve izrečene opomene povredi red na sednici, povredi odredbe poslovnika ili ne poštuje pravila pristojnosti.
Odborniku koji i posle izrečene mere opomene odnosno mere oduzimanja reči nastavi da u svom govoru teško vređa druge odbornike ili druga lica ili na drugi način ruši ugled odbornika ili izaziva nered, ometa i sprečava rad na sednici, Skupština izriče meru udaljavanja sa sednice.
Odbornik kome je izrečeno udaljenje sa sednice dužan je da se odmah udalji iz sale i ne može prisustvovati sednici sa koje je udaljen.
Ako se odbornik protivi da napusti sednicu, predsedavajući će narediti službenim licima ovlašćenim za održavanje reda u zgradi da se odbornik udalji iz sale.
Ako predsednik Skupštine primenom mera utvrđenih u članu 74. ovog poslovnika ne može da održi red na sednici, odrediće kratak prekid sednice u trajanju potrebnom da se uspostavi red, ali ne duže od 30 minuta.
U prostorijama u kojim se održavaju sednice Skupštine i radnih tela zabranjeno je unošenje oružja i drugih predmeta, kojima se može ometati rad na sednici kao i korišćenje mobilnih telefona u toku sednice.
Odredbe o redu na sednici i mere izricanja opomene i udaljavanja sa sednice primenjuju se i prema svim drugim licima koja prisustvuju sednici a shodno se primenjuju i na sednicama radnih tela.
Skupština o svakom predlogu koji je stavljen na dnevni red sednice odlučuje posle rasprave, osim u slučajevima u kojima je ovim poslovnikom određeno da odlučuje bez rasprave.
Pre ili posle rasprave, Skupština može odlučiti da se pojedina tačka skine sa dnevnog reda ili da se odlučivanje po tom pitanju odloži i predlog akta vrati predlagaču na dopunu odnosno izmenu.
Predsednik Skupštine ili svaki odbornik može predložiti da Skupština zaključi pretres i pre završetka diskusije svih prijavljenih govornika, ako smatra da je pitanje dovoljno pretreseno. O ovom predlogu se glasa bez pretresa.
Po okončanju pretresa o predlogu opšteg akta u načelu, prelazi se na pretres i odlučivanje o podnetim amandmanima, ako ih je bilo i zatim na odlučivanje o predlogu opšteg akta u celini.
Skupština odlučuje većinom glasova prisutnih odbornika ako zakonom ili Statutom grada nije drugačije utvrđeno.
Skupština odlučuje većinom glasova od ukupnog broja odbornika:
- o donošenju i promeni Statuta, budžeta i urbanističkih planova;
- o raspisivanju savetodavnog i drugog referenduma za teritoriju Grada;
- o saradnji i udruživanju sa drugim jedinicama lokalne samouprave i odluci o saradnji sa jedinicama lokalne samouprave u drugim državama;
- o utvrđivanju naziva ulica, trgova, gradskih četvrti, zaselaka i drugih delova naseljenih mesta;
- o programu razvoja Grada i pojedinih delatnosti;
- o javnom zaduživanju Grada;
- o obrazovanju gradskih opština;
- o izboru i razrešenju predsednika Skupštine i zamenika predsednika Skupštine;
- o izboru i razrešenju Gradonačelnika, zamenika Gradonačelnika i članova Gradskog veća;
- u drugim slučajevima predviđenim zakonom ili Statutom grada.
Odluka se smatra donetom kada predsednik Skupštine konstatuje da je za nju glasala većina propisana zakonom, Statutom grada Valjeva i ovim poslovnikom.
Odbornici glasaju izjašnjavanjem za predlog ili protiv predloga ili se uzdržavaju od glasanja.
Skupština odlučuje javnim glasanjem dizanjem ruke ili poimenično-prozivkom.
Kad se glasa dizanjem ruke, predsednik prvo poziva da se izjasne odbornici koji glasaju "za", utvrdi broj glasova, zatim poziva da se izjasne oni koji glasaju "protiv", utvrdi broj glasova a zatim poziva da dignu ruke oni koji se uzdržavaju od glasanja, pa utvrdi i broj tih glasova. Kad je većina očigledna i kad se radi o pitanjima za koja nije propisana kvalifikovana većina, prebrojaće se samo glasovi protiv i konstatovati za koje je rešenje većina glasala.
U slučaju sumnje u rezultat glasanja, predsednik Skupštine može odlučiti da se glasanje ponovi.
Poimenično se glasa tako što odbornici po prozivci izjavljuju da glasaju "za" ili "protiv" ili da su uzdržani, odnosno izgovaraju puno ime i prezime kandidata za koga glasaju, ukoliko se glasa za izbor, imenovanje ili postavljenje.
Poimenično glasanje se vrši kad to odredi predsednik Skupštine ili ako tako odluči Skupština na predlog odbornika bez rasprave, radi tačnog utvrđivanja rezultata glasanja.
Predsednik Skupštine uz pomoć sekretara Skupštine utvrđuje rezultate glasanja.
Skupština odlučuje tajnim glasanjem, kad je to predviđeno zakonom, ovim poslovnikom ili posebnom odlukom Skupštine.
Tajnim glasanjem rukovodi komisija za sprovođenje glasanja koju čine predsednik Skupštine i dva odbornika koje bira Skupština, ukoliko ovim poslovnikom ili posebnom odlukom Skupštine nije drugačije propisano.
Tajno glasanje se vrši na glasačkim listićima.
Glasački listići su iste veličine, oblika i boje i overeni su pečatom Skupštine.
Broj glasačkih listića jednak je broju odbornika.
Za svako ponovljeno glasanje, štampaju se novi glasački listići, u drugoj boji.
Štampanje i overu glasačkih listića obavlja nadležna gradska uprava, koja glasačke listiće predaje predsedniku Skupštine, o čemu se sačinjava zapisnik.
Glasački listić sadrži predlog o kome se odlučuje i opredeljenje "za" i "protiv".
Na dnu glasačkog listića, reč "za" se ispisuje na levoj a reč "protiv" na desnoj strani.
Odbornik glasa tako što zaokružuje reč "za" ili reč "protiv".
Prilikom izbora, imenovanja ili postavljenja, na glasačkim listićima kandidati se navode redosledom utvrđenim na listi kandidata. Ispred imena svakog kandidata stavlja se redni broj.
Glasanje se vrši zaokruživanjem rednog broja ispred imena kandidata ili zaokruživanjem imena kandidata za koga odbornik glasa.
Glasati se može za najviše onoliko kandidata koliko se bira, i to između kandidata čija su imena navedena na glasačkom listiću.
Odborniku se uručuje glasački listić tako što predsednik poziva odbornike prema spisku da prime listić, što se evidentira.
Predsednik Skupštine, pre početka glasanja, određuje vreme trajanja glasanja.
Glasačka kutija mora biti prazna i od providnog materijala.
Kad odbornik popuni glasački listić, prilazi mestu gde se nalazi glasačka kutija i ubacuje u nju glasački listić.
Na mestu određenom za glasanje obezbeđuje se tajnost glasanja.
Po isteku utvrđenog vremena glasanja, predsednik Skupštine zaključuje glasanje.
Nakon zaključenja glasanja, komisija za glasanje utvrđuje rezultate glasanja i Skupštini podnosi izveštaj o rezultatima glasanja.
Izveštaj o rezultatima glasanja sadrži: broj odštampanih glasačkih listića, broj upotrebljenih glasačkih listića, broj glasačkih listića koji su ubačeni u glasačku kutiju i broj nevažećih glasačkih listića, broj važećih glasačkih listića i broj glasova "za" i broj glasova "protiv " predloga, odnosno broj glasova koje je dobio svaki kandidat. Izveštaj potpisuju svi članovi komisije.
Nevažećim se smatra glasački listić koji nije popunjen, koji je popunjen tako da se ne može sa sigurnošću utvrditi za koga, odnosno za koji predlog je odbornik glasao, kao i onaj na kome je zaokružen veći broj kandidata od broja kandidata koji se bira. Komisija za glasanje utvrđuje važnost odnosno nevažnost glasačkog listića shodnom primenom propisa koji važe za izbor odbornika.
Predsednik Skupštine konstatuje rezultate glasanja i objavljuje da je predlog prihvaćen ili odbijen, odnosno koji kandidat je izabran i koliko glasova su dobili pojedini kandidati.
6.1. Akta koja donosi Skupština
Skupština u vršenju poslova iz svoje nadležnosti donosi: statut Grada, odluke, poslovnik, programe, strategije, planove i druge opšte akte, rešenja, zaključke, preporuke i druge akte u skladu sa zakonom, Statutom grada i ovim poslovnikom i daje autentično tumačenje opštih akata koje donosi.
Odlukom se na opšti način uređuju pitanja iz nadležnosti Skupštine grada.
Poslovnikom se uređuju pitanja od značaja za organizaciju i rad Skupštine grada.
Rešenjem se odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i pravnim interesima lica u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama Skupštine grada.
Zaključkom se odlučuje o proceduralnim pitanjima, o prihvatanju određenih predloga, utvrđuju stavovi o budućem postupanju u pojedinačnim pitanjima, odnosno stvarima, inicira donošenje odluka, odnosno drugog opšteg ili pojedinačnog akta.
6.2. Predlaganje akta i pretres predloga akata
Predlog akta iz nadležnosti Skupštine može da podnese Gradsko veće, odbornik Skupštine, odbornička grupa ili građani putem građanske inicijative, odnosno drugi ovlašćeni predlagač u skladu sa opštim aktima Skupštine.
Predlagač akta iz člana 90. ovog poslovnika, podnosi predlog akta u obliku u kome se akt donosi, sa obrazloženjem.
Obrazloženje mora da sadrži:
- pravni osnov,
- razloge za donošenje akta i ciljeve koji se donošenjem akta postižu,
- obrazloženje predloženih rešenja,
- procenu iznosa finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje akta,
- pregled odredaba odluke koje se menjaju, odnosno dopunjuju, ako se predlaže odluka o izmenama, odnosno dopunama.
Ako predlaže donošenje opšteg akta po hitnom postupku, predlagač akta je dužan da u obrazloženju navede razloge za donošenje tog akta po hitnom postupku.
Ako predlaže donošenje pojedinačnog akta po skraćenom postupku, predlagač akta je dužan da u obrazloženju navede razlog za donošenje akata bez pretresa, u skladu sa ovim poslovnikom.
Ako je predlagač akta grupa odbornika, uz predlog mora biti naznačen jedan odbornik kao predstavnik predlagača. Ako to nije učinjeno, smatra se da je predstavnik predlagača prvi potpisani odbornik.
Predlog odluke ili drugog akta pre razmatranja u Skupštini razmatra radno telo u čijem je delokrugu pitanje koje se predlogom akta uređuje i Gradsko veće ako Gradsko veće nije predlagač odluke i drugog akta.
Nadležna radna tela i Gradsko veće u svojim izveštajima i mišljenjima mogu predložiti Skupštini da prihvati predlog akta u celini ili predložiti da Skupština donese odluku ili drugi opšti akt sa izmenama ili dopunama koje predlažu u formi amandmana, u odnosu na tekst koji je podneo predlagač, ili da se predlog ne prihvati.
Ukoliko nadležna radna tela i Gradsko veće ne dostave izveštaje ili mišljenje iz prethodnog stava ovog člana, odnosno ukoliko Gradsko veće nije izabrano ili radna tela nisu obrazovana, Skupština razmatra predlog akta i odlučuje i bez tih izveštaja i mišljenja.
Ako predlog akta nije pripremljen u skladu sa ovim poslovnikom, predsednik Skupštine zatražiće od predlagača da predlog akta uskladi sa odredbama ovog poslovnika u roku koji ne može biti duži od 15 dana, pri čemu će precizno navesti u čemu se sastoji ta neusklađenost.
Ukoliko predlagač akta u roku iz prethodnog stava ovog člana predsedniku Skupštine ne podnese predlog akta usklađen sa odredbama ovog poslovnika, smatraće se da je predlog akta povučen.
Predstavnik predlagača, može, na početku rasprave, da izloži obrazloženje predloga. On ima pravo da učestvuje u raspravi sve do njenog zaključenja, da daje objašnjenja i iznosi svoje mišljenje.
Po zaključenju rasprave, predstavnik predlagača ima pravo na završnu reč. Posle završne reči predstavnika predlagača ne može se dati reč odborniku ili drugom licu.
Rasprava o predlogu akta u Skupštini počinje izveštajem predstavnika predlagača, zatim se raspravlja o predlogu akta u celini a na kraju se raspravlja o predloženim amandmanima, ako ih je bilo.
U raspravi pored odbornika učestvuje i član radnog tela koga je odredilo radno telo kao izvestioca na sednici Skupštine, koji na poziv predsedavajućeg može davati potrebna objašnjenja.
Posle zaključenja rasprave, prelazi se na glasanje o predlogu akta u celini.
Ako su na predlog opšteg akta podneti amandmani, prvo se odlučuje o amandmanima a zatim o predlogu opšteg akta u celini.
Na predlog predlagača akta koji je predmet rasprave, Skupština može posebnim zaključkom vršiti intervencije u tekstu predloga akta pre zaključenja rasprave po toj tački dnevnog reda, koja ima karakter ispravke tehničke greške.
Predlagač akta može povući ili izmeniti predlog akta sve do početka glasanja o predlogu akta.
Predlog za izmenu i dopunu predloga opšteg akta podnosi se u obliku amandmana.
Amandman mogu podneti odbornik Skupštine, Gradsko veće, Gradonačelnik i stalno radno telo Skupštine.
Amandman se podnosi predsedniku Skupštine najkasnije četiri dana pre dana određenog za održavanje sednice.
Gradsko veće može podneti amandman i posle ovog roka, a najkasnije do zaključenja rasprave o predlogu akta.
Amandman se podnosi u pisanom ili elektronskom obliku, sa obrazloženjem.
Amandman sadrži naziv predloga opšteg akta na koji se amandman odnosi, tekst izmena, odnosno dopuna u celosti, obrazloženje sa naznačenim razlozima za podnošenje amandmana i naziv, odnosno ime podnosioca amandmana.
Neblagovremeni, nepotpuni amandmani ili amandmani koji nisu podneti u skladu sa odredbama ovog poslovnika, ne upućuju se na razmatranje o čemu predsednik Skupštine obaveštava Skupštinu na sednici.
O amandmanu se obavezno izjašnjava predlagač opšteg akta i Gradsko veće kada ono nije predlagač, kao i nadležno stalno radno telo.
Amandman sa kojim se saglasi predlagač opšteg akta postaje sastavni deo predloga opšteg akta i o njemu se Skupština ne izjašnjava.
Ako se predlagač opšteg akta u načelu slaže sa amandmanom ali se ne složi sa formulacijom amandmana, predložiće novu formulaciju. O novoj formulaciji amandmana podnosilac amandmana izjašnjava se na sednici. Ako podnosilac amandmana prihvati novu formulaciju amandmana, amandman postaje sastavni deo predloga opšteg akta. Ako podnosilac amandmana ne prihvati novu formulaciju amandmana, Skupština prvo glasa o amandmanu u tekstu kako ga je formulisao podnosilac amandmana.
O amandmanima se glasa prema redosledu članova opšteg akta na koji se odnose.
Ako je na istu odredbu opšteg akta podneto više amandmana prvo se odlučuje o amandmanu kojim se predlaže brisanje te odredbe a zatim o amandmanima kojim se predlaže izmena odredbe po redosledu podnošenja amandmana.
Amandmani koje Skupština prihvati postaju sastavni deo predloga opšteg akta.
6.4. Donošenje akata po hitnom postupku
Skupština može po hitnom postupku doneti opšti akt iz svoje nadležnosti ako za donošenje akta postoji neodložna potreba ili ako bi nedonošenje takvog akta imalo ili moglo imati štetne posledice po interese građana ili pravnih lica ili za obavljanje poslova iz nadležnosti grada.
Predlog opšteg akta za čije se donošenje predlaže hitan postupak može se uvrstiti u dnevni red sednice Skupštine ako je podnet najkasnije 24 časa pre zakazanog početka sednice.
Opšti akt se donosi po hitnom postupku bez prethodnog razmatranja u radnim telima Skupštine a predlog opšteg akta koji se donosi mora se dostaviti odbornicima najkasnije do početka sednice.
Predlog da se akt donese po hitnom postupku podnosi ovlašćeni predlagač sa obrazloženjem o neodložnoj potrebi za donošenje akta ili o štetnim posledicama koje bi nastale zbog nedonošenja akta po hitnom postupku.
Izuzetno se po hitnom postupku može u toku sednice Skupštine na dnevni red sednice staviti i predlog za izbor, imenovanje i postavljenje, kao i razrešenje i prestanak funkcije, na obrazloženi predlog ovlašćenog predlagača.
O predlogu za unošenje akta u dnevni red sednice po hitnom postupku, odlučuje se bez rasprave. Pre glasanja o tom pitanju Skupština će saslušati obrazloženje predlagača.
Ako Skupština usvoji predlog da se akt donese po hitnom postupku, predlog akta se unosi u dnevni red sednice. Skupština može u toku sednice zatražiti hitno mišljenje nadležnog stalnog radnog tela Skupštine i Gradskog veća kada ono nije predlagač.
6.5. Donošenje akata po skraćenom postupku
U skraćenom postupku odlučuje se bez prethodne rasprave tako što se o više predloga glasa u celini i istovremeno.
U skraćenom postupku skupština može odlučivati o pojedinačnim aktima.
Odlučivanje u skraćenom postupku može se sprovesti samo ako su predlozi iz prethodnog stava u predlogu dnevnog reda grupisani u posebnom odeljku i označeni kao "predlozi o kojima se odlučuje po skraćenom postupku".
Akta o kojima se odlučuje u skraćenom postupku pripremaju se u skladu sa odredbama ovog poslovnika i dostavljaju odbornicima uz poziv za sednicu a izuzetno do početka sednice.
Prilikom utvrđivanja dnevnog reda predsednik Skupštine je dužan da upozna odbornike sa zahtevima za otvaranje rasprave o predlozima iz grupe predloga o kojima se odlučuje u skraćenom postupku ukoliko su takvi predlozi podneti do početka sednice.
Pre utvrđivanja dnevnog reda svaki odbornik može zatražiti da se određeni predlog izdvoji iz skraćenog i stavi u redovan postupak o čemu se Skupština izjašnjava glasanjem.
Ukoliko Skupština usvoji predlog da se određeno pitanje razmatra u redovnom postupku, predlozi za koje je zahtevano otvaranje rasprave izdvajaju se iz grupe predloga o kojima se odlučuje u skraćenom postupku i uvršćuju se u dnevni red kao pitanja o kojima se raspravlja i odlučuje u redovnom postupku.
Predsednik Skupštine potom utvrđuje koja pitanja su u predlogu dnevnog reda ostala u grupi predloga o kojima se odlučuje u skraćenom postupku, tako da se o njima glasa u celini i istovremeno.
6.6. Prekidanje i zaključivanje sednice
Kad usled obimnosti dnevnog reda ili iz drugih razloga ne može da se završi pretres po svim tačkama dnevnog reda u zakazani dan, u slučajevima koji onemogućavaju regularan rad Skupštine kao i iz drugih opravdanih razloga, Skupština može odlučiti, na predlog predsednika Skupštine, da se sednica prekine i da se zakaže nastavak u određeni dan i čas, o čemu se pismeno obaveštavaju samo odsutni odbornici.
Predsednik Skupštine prekida sednicu kada utvrdi nedostatak kvoruma na sednici, dok se kvorum ne obezbedi.
Predsednik Skupštine može da odredi pauzu u radu sednice da bi se izvršile potrebne konsultacije ili pribavila mišljenja potrebna za sprovođenje rasprave i donošenje odluke.
Predsednik Skupštine može prekinuti sednicu i u drugim opravdanim slučajevima.
Sednicu Skupštine zaključuje predsednik Skupštine posle sprovedenog odlučivanja po svim tačkama utvrđenog dnevnog reda i sprovedene procedure po odborničkim pitanjima.
6.7. Potpisivanje i objavljivanje akata
Akte donete na sednici Skupštine potpisuje predsednik Skupštine a prepise akata sekretar Skupštine.
Izvornik akta u tekstu koji je usvojen na sednici Skupštine, potpisan od strane predsednika Skupštine i overen pečatom Skupštine, čuva se u dokumentacionoj osnovi sednice Skupštine.
Na osnovu izvornika akta sačinjavaju se otpravci akta u odgovarajućem broju primeraka, koji su istovetne sadržine kao izvornik akta.
O izradi izvornika akata i njihovih otpravaka, o čuvanju izvornika akata i njihovoj evidenciji, objavljivanju akata i njihovom dostavljanju zainteresovanim organima i organizacijama stara se nadležna gradska uprava.
Opšta akta objavljuju se u "Službenom glasniku grada Valjeva" a druga akta kada je to određeno zakonom, Statutom grada ili tim aktom.
O objavljivanju i čuvanju akata Skupštine stara se sekretar Skupštine.
Sekretar Skupštine, na osnovu govornog izvornog teksta opšteg ili drugog akta, daje ispravku grešaka u objavljenom tekstu akta.
Sednice Skupštine grada zapisuju se na audio-snimku, sa kojeg se izrađuje stenogram sa sednice, koji se čuva u dokumentacionoj osnovi sednice.
Stenogram sa sednice koristi se, po pravilu, za rad stručnih službi Skupštine, gradskih uprava i drugih organa Grada.
Stenogram sa sednice dostavlja se u štampanom obliku predsednicima odborničkih grupa i odbornicima koji su predstavnici izborne liste koja ima odbornike u Skupštini a koji ne pripadaju ni jednoj odborničkoj grupi, na njihov zahtev.
Na osnovu stenograma sa sednice izrađuje se zapisnik koji se dostavlja odbornicima uz poziv za narednu sednicu.
Zapisnik sa sednice sadrži:
- vreme i mesto održavanja sednice;
- ime predsedavajućeg;
- imena odsutnih lica sa sednice;
- broj odbornika Skupštine koji su prisustvovali sednici;
- dnevni red sednice;
- kratak tok sednice sa sadržajem pitanja o kojima se raspravljalo i imena govornika koji su učestvovali u raspravi po pojedinim pitanjima;
- rezultat glasanja o pojedinim pitanjima, broj glasova za, protiv i uzdržanih, odnosno broj glasačkih listića za protiv i nevažećih u slučaju tajnog glasanja;
- donete odluke i zaključci Skupštine po svakoj tački dnevnog reda;
- izrečene mere u slučaju povrede reda na sednici;
- imena odbornika koji su postavili odbornička pitanja.
Predsednik Skupštine formuliše pojedine zaključke koji se unose u zapisnik.
Svaki odbornik može zahtevati da sam formuliše svoje predloge ili svoje mišljenje radi unošenja u zapisnik. Ako se predsednik Skupštine sa tim zahtevom ne složi, o zahtevu odbornika odlučuje Skupština bez pretresa.
Govornik ima pravo da pregleda tekst svog govora u stenogramu sa sednice.
Svakom odborniku će se na zahtev staviti na uvod stenogram sa sednice kao i audio-snimak sednice.
Usvojeni zapisnik sa sednice potpisuju predsednik Skupštine i sekretar Skupštine.
O obezbeđenju tehničkih uslova za snimanje sednica Skupštine i snimanju sednica kao i o ozvučenju prostorija u kojima se održavaju sednice stara se nadležna gradska uprava.
VII RAD SKUPŠTINE U SLUČAJU RATNOG STANJA, NEPOSREDNE RATNE OPASNOSTI ILI VANREDNOG STANJA
Odredbe ovog poslovnika primenjuju se na rad Skupštine i radnih tela u slučaju ratnog stanja, neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja ukoliko ovim poslovnikom ili drugim opštim aktom Skupštine nije drugačije određeno.
Predsednik Skupštine u slučaju ratnog stanja, neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja:
- određuje vreme i mesto održavanja sednice Skupštine i radnih tela;
- odlučuje o načinu pozivanja odbornika i o načinu i rokovima dostavljanja materijala za sednicu;
- može po potrebi odrediti poseban način vođenja, izdavanja i čuvanja stenografskih beležaka i zapisnika sa sednice Skupštine i njenih radnih tela;
- može odrediti da se predlozi odluka i drugih opštih akata, kao i drugi materijali ne stavljaju na raspolaganje sredstvima javnog informisanja dok Skupština drugačije ne odluči.
U slučaju ratnog stanja neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja, predlozi odluka drugih propisa i opštih akata koje razmatra Skupština mogu se staviti na razmatranje i odlučivanje bez prethodnog razmatranja u nadležnim radnim telima, ukoliko tako Skupština odluči.
Ukoliko ne postoji mogućnost da se održi sednica Skupštine za vreme trajanja ratnog stanja, neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja, Gradsko veće donosi akte iz nadležnosti Skupštine s tim što je dužno da iste podnese na potvrdu Skupštini kada ona bude u mogućnosti da se sastane a najkasnije u roku od 30 dana od dana prestanka ratnog stanja, neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja.
Odbornici su dužni da u slučaju ratnog stanja neposredne ratne opasnosti ili vanrednog stanja obaveste sekretara Skupštine o svakoj promeni adrese prebivališta ili boravišta.
Sednice Skupštine i njenih radnih tela su javne.
Skupština može odlučiti, na predlog predsednika Skupštine, Gradonačelnika ili najmanje 10 odbornika, u opravdanim slučajevima, da se sednica održi bez prisustva javnosti ili da se samo o pojednim pitanjima raspravlja i odlučuje bez prisustva javnosti.
Odluka o predlogu iz prethodnog stava donosi se bez pretresa, pri utvrđivanju dnevnog reda, većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Rad na nejavnoj sednici smatra se službenom tajnom i ne sme se objaviti ni na koji način.
Skupština može odlučiti da objavi kratak izveštaj o radu sa nejavne sednice kao i akte donete na takvoj sednici.
Javnim sednicama mogu prisustvovati građani u broju koji neće ometati rad sednice i koji je moguć obzirom na raspoloživi prostor, o čemu odlučuje predsednik Skupštine.
Predstavnici sredstava javnog informisanja mogu prisustvovati svim javnim sednicama Skupštine i njenih radnih tela.
Predstavnicima sredstava javnog informisanja stavljaju se na raspolaganje predlozi odluka, drugih propisa i opštih akata, kao i dokumantacioni materijal o pitanjima iz rada Skupštine i njenih radnih tela.
Radi stvaranja uslova za informisanje javnosti, predstavnicima sredstava javnog informisanja obezbeđuju se potrebni uslovi za praćenje rada na sednicama Skupštine i njenih radnih tela.
Skupština može da izda službeno saopštenje o radu sednice Skupštine i donetim odlukama za sredstva javnog informisanja. Tekst službenog saopštenja sastavlja nadležna gradska uprava a odobrava predsednik Skupštine ili lice koje on ovlasti.
Konferenciju za štampu može da održi predsednik ili zamenik predsednika Skupštine u vezi pitanja koje razmatra Skupština a predsednik radnog tela Skupštine o pitanjima iz nadležnosti tog radnog tela.
Pravo je i dužnost odbornika da učestvuje u radu Skupštine i radnih tela čiji je član i izvršava poverene zadatke.
Predsednik Skupštine može da odobri odborniku odsustvo sa sednice, o čemu obaveštava Skupštinu na početku sednice.
Odbornik ima pravo da predlaže Skupštini raspravu o određenim pitanjima.
Odbornik ima pravo da bude obavešten o svim pitanjima i činjenicama čije mu je poznavanje potrebno radi vršenja funkcije odbornika. Ovo pravo odbornik ostvaruje postavljanjem pisanih pitanja i postavljanjem odborničkog pitanja.
Pravo postavljanja pisanog pitanja odbornik ostvaruje tako što pisanim putem, van sednice, traži obaveštenja i objašnjenja od predsednika Skupštine, predsednika radnih tela Skupštine, Gradonačelnika, Gradskog veća i načelnika gradske uprave o pitanjima koja se odnose na poslove iz okvira njihovih prava i dužnosti, odnosno poslove iz nadležnosti organa na čijem se čelu nalaze, a koja su mu potrebna za vršenje funkcije odbornika.
Odbornička pitanja postavljaju se usmeno ili pisanim putem i mogu se odnositi na poslove iz okvira nadležnosti lokalne samouprave, odnosno organa Grada.
Odbornička pitanja postavljaju se usmeno pošto Skupština okonča rad po svim tačkama dnevnog reda.
Odborničko pitanje može se postaviti pisanim putem između dve sednice preko predsednika Skupštine, najkasnije u roku od osam dana od dana održavanja sednice.
Odborničko pitanje sekretar Skupštine dostavlja nadležnom organu ili pravnom licu u čijoj nadležnosti je oblast na koju se to pitanje odnosi.
Odborničko pitanje mora biti jasno formulisano a odgovor na odborničko pitanje treba da bude jasan i direktan.
Na odborničko pitanje postavljeno na sednici odbornik dobija odgovor, ako je moguće na istoj ili narednoj sednici.
Ako to nije moguće, zbog potrebe prikupljanja podataka i informacija ili iz drugih razloga, ovaj rok može biti i duži.
Na postavljeno pitanje na koje se odgovor dobija na narednoj sednici Skupštine, po pravilu se odgovara u pisanoj formi odborniku koji je pitanje postavio. Na zahtev odbornika koji je pitanje postavio, odgovor se dostavlja svim odbornicima.
Ako odbornik nije zadovoljan odgovorom, može tražiti da se o predmetu postavljenog pitanja otvori rasprava.
O otvaranju rasprave odlučuje Skupština.
Po završetku rasprave donosi se zaključak o stavu Skupštine u odnosu na predmet postavljenog odborničkog pitanja.
Gradska uprava obezbeđuje, u okviru svojih nadležnosti, uslove za vršenje funkcije odbornika i na njihov zahtev, po nalogu načelnika uprave:
- pruža stručnu pomoć odbornicima u izradi predloga akata koje oni podnose Skupštini i radnim telima,
- obezbeđuje korišćenje "Službenog glasnika grada Valjeva" kao i dokumentacije za pojedina pitanja koja su na dnevnom redu Skupštine ili njenih radnih tela,
- stara se o obezbeđenju uslova za rad odborničkih grupa, shodno mogućnostima.
Odbornik ima pravo na naknadu za učešće u radu na sednicama Skupštine i njenih radnih tela i pravo na naknadu putnih troškova nastalih obavljanjem odborničke dužnosti u skladu sa odlukom Skupštine.
Odbornik ne može biti pozvan na krivičnu odgovornost, pritvoren ili kažnjen za izraženo mišljenje ili davanje glasa na sednici Skupštine ili njenih radnih tela, čiji je član.
Odborniku prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran:
1) podnošenjem ostavke;
2) donošenjem odluke o raspuštanju Skupštine;
3) ako je pravnosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci;
4) ako je pravnosnažnom odlukom lišen poslovne sposobnosti;
5) preuzimanjem posla, odnosno funkcije koje su, u skladu sa zakonom, nespojive s funkcijom odbornika;
6) ako mu prestane prebivalište na teritoriji grada Valjeva;
7) gubljenjem državljanstva;
8) ako nastupi smrt odbornika.
Ako odborniku prestaje mandat nastupanjem slučaja iz stava 1. ovog člana tač. 3) do 8), Skupština na prvoj narednoj sednici, posle obaveštenja o nastupanju takvog slučaja, utvrđuje da je odborniku prestao mandat.
Odbornik može podneti ostavku usmeno na sednici Skupštine a između dve sednice podnosi je u formi overene pisane izjave.
Posle podnošenja usmene ostavke odbornika, Skupština bez odlaganja, na istoj sednici utvrđuje da je odborniku prestao mandat.
O ostavci koju je odbornik podneo između dve sednice, Skupština je dužna da odluči na prvoj narednoj sednici.
O podnetoj ostavci ne otvara se pretres, već se prestanak mandata odbornika podnošenjem ostavke i vreme prestanka mandata samo konstatuju.
Odbornik može opozvati podnetu ostavku sve dok Skupština ne utvrdi prestanak njegovog mandata.
Skupština daje autentično tumačenje opštih akata koje donosi.
Predlog za davanje autentičnog tumačenja opšteg akta mogu podneti ovlašćeni predlagač, Gradonačelnik, odbornik, odbornička grupa, radno telo Skupštine i građani po postupku određenom za sprovođenje građanske inicijative.
Predlog se podnosi u pisanoj formi.
Nadležno radno telo Skupštine ceni opravdanost predloga za davanje autentičnog tumačenja.
Ako nadležno radno telo Skupštine oceni da je predlog za davanje autentičnog tumačenja opravdan, sačinjava predlog autentičnog tumačenja i dostavlja ga Skupštini, o čemu obaveštava podnosioca predloga.
Ako nadležno radno telo Skupštine oceni da predlog za davanje autentičnog tumačenja nije opravdan, o tome izveštava Skupštinu i podnosioca predloga.
Skupština odlučuje o predlozima nadležnog radnog tela iz prethodnog člana ovog poslovnika.
Ako Skupština ne prihvati ocenu nadležnog radnog tela Skupštine da predlog za davanje autentičnog tumačenja nije opravdan, zadužuje ga da sačini predlog autentičnog tumačenja.
Predlog za donošenje odluke o pristupanju donošenju novog poslovnika ili izmenama i dopunama postojećeg poslovnika može podneti najmanje 10 odbornika ili odbornička grupa.
O predlogu iz prethodnog stava ovog člana otvara se rasprava.
Aktom o pristupanju donošenju novog poslovnika odnosno izmena i dopuna postojećeg poslovnika uređuje se postupak i način donošenja i imenuje radno telo za izradu predloga.
Gradska uprava u oblasti za koju je osnovana, vrši stručne i administrativne poslove za Skupštinu.
Danom stupanja na snagu ovog poslovnika prestaje da važi Privremeni poslovnik Skupštine grada Valjeva ("Službeni glasnik grada Valjeva" broj 14/08).
Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Valjeva".