PRAVILNIKO MERILIMA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA U OSNOVNOJ ŠKOLI("Sl. glasnik RS", br. 42/93 i 37/2009 - odluka US) |
Ovim pravilnikom propisuju se merila za utvrđivanje cene usluga u osnovnoj školi (u daljem tekstu: škola).
Školi se za ostvarivanje nastavnog plana i programa i godišnjeg programa rada škole obezbeđuju sredstva na osnovu utvrđene cene usluga, pod uslovima i u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Cena usluga, u skladu sa zakonom, obuhvata sredstva za zarade i druga primanja zaposlenih u školi, materijalne troškove, amortizaciju sredstava za tekuće i investiciono održavanje i sredstva za isplatu zakonom utvrđenih obaveza.
Cena usluga škole utvrđuje se i obračunava na početku školske godine.
Obrazovanje i utvrđivanje cene usluge škole vrši se na osnovu broja radnih sati, odnosno broja izvršilaca za ostvarivanje godišnjeg programa rada škole, vrste nastavnog plana i programa, veličine škole, opremljenosti škole, broja odeljenja i učenika, broja i stepena stručnosti radnika zaposlenih u školi i materijalnih troškova.
Škola dostavlja odgovarajuće podatke potrebne za utvrđivanje i praćenje cene usluge Ministarstvu prosvete i drugim učesnicima u finansiranju, na njihov zahtev.
Cena po elementima iskazuje se po odeljenju, grupi, klasi ili učeniku u godišnjem i mesečnom iznosu.
Odeljenje se deli na grupe za predmete koji su predviđeni nastavnim planom i programom.
Izmena cene usluge škole vrši se tokom godine, kada nastupe promene nekog od elemenata na osnovu kojih je cena utvrđena.
II MERILA U POGLEDU UTVRĐIVANJA BROJA IZVRŠILACA
Broj izvršilaca za ostvarivanje godišnjeg programa rada škole utvrđuje se na osnovu:
1) ukupnog fonda časova nastave predviđenog nastavnim planom i programom i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u okviru 40 časovne radne nedelje.
2) broja odeljenja, grupa ili klasa utvrđenih godišnjim programom rada.
3) časova neposrednog rada sa učenicima.
Broj izvršilaca u nastavi utvrđuje se tako što se ukupan godišnji fond časova nastave za sva odeljenja, grupe ili klase u školi podeli sa nedeljnom normom rada nastavnika, imajući u vidu druge oblike obrazovno-vaspitnog rada i druge obaveze u okviru 40 časovne radne nedelje.
Broj izvršilaca u školi na poslovima stručno-pedagoškog rukovođenja i poslovima stručnih saradnika utvrđuje se na osnovu broja odeljenja, grupa ili klasa.
Redovna škola sa 24 i više odeljenja ima direktora, a sa više od 24, odnosno 32 odeljenja i pomoćnika direktora škole srazmerno većem broju odeljenja, a najviše jednog pomoćnika.
Škola za učenike ometene u razvoju sa najmanje osam odeljenja ima direktora, a pomoćnika direktora sa više od 16 odeljenja, srazmerno većem broju odeljenja, a najviše jednog pomoćnika.
Muzička i baletska škola sa najmanje 20 klasa ima direktora, a pomoćnika direktora sa više od 20 klasa, srazmerno većem broju odeljenja, a najviše jednog pomoćnika.
Škola za osnovno obrazovanje odraslih sa najmanje 24 odeljenja ima direktora, a pomoćnika direktora sa više od 24 odeljenja srazmerno većem broju odeljenja, a najviše jednog pomoćnika.
Izuzetno, redovna škola osnovana za šire područje ili sa više od 1/3 odeljenja izvan sedišta škole na udaljenosti preko dva kilometra, broj pomoćnika direktora uvećava po načelu srazmernosti.
Škola sa manjim brojem odeljenja u odnosu na normativ iz st. 1, 3. i 4. ovog člana ima 0,5 direktora.
Škola za učenike ometene u razvoju sa osam odeljenja ima 0,5 direktora, odnosno 0,0625 više za svako odeljenje do 16 odeljenja.
Škola sa 32, odnosno 24 odeljenja ima dva stručna saradnika, školskog pedagoga i školskog psihologa odnosno defektologa ili socijalnog radnika, što zavisi od vrste i potrebe škole.
Škola do 24, odnosno 32 odeljenja, ima jednog stručnog saradnika, školskog pedagoga ili školskog psihologa.
Škola za učenike ometene u razvoju ima dva stručna saradnika, školskog psihologa i socijalnog radnika, odnosno školskog pedagoga.
Broj stručnih saradnika u školi za učenike ometene u razvoju može se povećati ili smanjiti u zavisnosti od broja povećanja ili smanjenja odeljenja, s tim što škola ne može imati manje od jednog stručnog saradnika, ni više od tri.
Škola od 24 odnosno 32 odeljenja i najmanje 5.000 jedinica knjižne i neknjižne građe ima jednog bibliotekara - medijatekara.
Škola sa preko 32 odeljenja i preko 10.000 jedinica knjižne i neknjižne građe ima bibliotekara i medijatekara.
Škola sa preko 32 odeljenja, ima i administrativnog radnika, srazmerno većem broju odeljenja, a najviše jednog administrativnog radnika.
Škola sa 24, odnosno 32 odeljenja ima jednog radnika za obavljanje finansijsko-računovodstvenih poslova.
Škola sa više od 32 odeljenja broj radnika na finansijsko-računovodstvenim poslovima povećava srazmerno većem broju odeljenja a najviše na dva finansijska radnika.
Škola se internatom za pripremanje tri topla obroka dnevno (doručak, ručak i večera) ima jednog radnika na 50 učenika.
Škola sa celodnevnim boravkom, za pripremanje tri obroka dnevno (doručak, ručak, užina) ima jednog radnika na 75 učenika.
Škola sa poludnevnom nastavom za pripremanje, odnosno servisiranje jednog obroka dnevno (užina) ima jednog radnika na 400 učenika.
Za naknade zarade radnika sa pripadajućim doprinosima školi se utvrđuje i doznačuje 2% mesečno na bruto iznos zarade zaposlenih i to za bolovanje do 60 dana; porodiljsko odsustvo; invalide rada II kategorije; jubilarne nagrade; solidarnu pomoć; tehnološki višak do pet časova nastave nedeljno i do 50% radnog vremena za vannastavno osoblje.
III MERILA U POGLEDU VELIČINE I USLOVA RADA ŠKOLE
Redovna osnovna škola se organizuje sa najmanje 24, odnosno 32 odeljenja učenika od I do VIII razreda.
Redovna škola se organizuje za 24 odeljenja kad u svom sastavu ima više od 1/3 fizički izdvojenih odeljenja, na udaljenosti većoj od 2 kilometra.
Redovna škola organizuje se sa najmanje 32 odeljenja:
1) kad u svom sastavu nema izdvojenih odeljenja;
2) kad ima izdvojenih odeljenja, a taj broj nije veći od 1/3 i nije udaljen više od 2 kilometra od sedišta škole;
3) kad ima više od 1/3 izdvojenih odeljenja, ali je njihova udaljenost od sedišta škole manja od 2 kilometra.
Škola za učenike ometene u razvoju organizuje se sa najmanje osam odeljenja.
Škola za muzičko i baletsko obrazovanje i vaspitanje organizuje se sa najmanje 20 klasa.
Osnovna škola "Vuk Karadžić" u Tršiću ima najmanje 8 odeljenja.
Izuzetno, škola se može organizovati sa manje od 24 odeljenja, i to: na prigraničnom i planinskom području kada zbog malog broja učenika, nepostojanja putne mreže (kojom se mogu kretati putnička vozila na motorni pogon) i velike udaljenosti između naselja nije moguće na racionalan i ekonomičan način organizovati školu sa najmanje 24 odeljenja.
Škola veličine od 2.000 - 5.000 m2 ima jednog radnika a preko 5.000 m2 površine školskog prostora, ima dva radnika za održavanje školskog objekta i opreme škole.
Škola sa internatom i škola sa površinom manjom od 2.000 m2 prostora ima jednog radnika za održavanje školskog objekta i opreme škole.
Škola koja ima sopstveni sistem grejanja za zagrevanje školskog prostora ima sledeći broj radnika:
1) za školu sa sopstvenim sistemom centralnog grejanja na tečna (nafta) i gasovita (plin) goriva jednog radnika za najmanje 2.000 m2 grejnog prostora;
2) za školu sa sopstvenim sistemom centralnog grejanja na čvrsta goriva (ugalj, drvo), jednog radnika za 1.500 m2 grejnog prostora;
3) za školu koja grejanje vrši pećima na naftu, jednog radnika za 16 odeljenja;
4) za školu sa grejanjem pećima na čvrsta goriva jednog radnika za osam odeljenja.
Škola koja radi u dve ili više smena broj radnika uvećava za 30%.
Broj radnika za poslove održavanja higijene u školi zavisi od veličine i vrste školskog prostora, broja smena, broja učenika i načina grejanja.
Škola ima jednog radnika za održavanje higijene školskog objekta i nastavnih sredstva i nastavne opreme i to:
1) na svakih 450 m2 za grejanje sa centralnim sistemom ili četiri odeljenja u školi bez fiskulturne sale i sa radom u jednoj smeni;
2) na svakih 400 m2 za grejanje pećima na loženje ili na tri odeljenja u školi sa fiskulturnom salom i sa radom u jednoj smeni.
Za održavanje higijene u izdvojenim odeljenjima sa manjom površinom od 400 m2 odnosno 450 m2 ili sa manjim brojem odeljenja broj radnika se utvrđuje po načelu srazmernosti.
Broj radnika u školi može se uvećati u sledećim slučajevima:
1) Škola sa celodnevnom nastavom ima dva vaspitača po odeljenju učenika;
2) Škola sa produženim boravkom ima jednog vaspitača po svakoj vaspitnoj grupi;
3) Škola sa internatom ima 1,1 vaspitača po svakoj vaspitnoj grupi;
4) Škola za učenike oštećenog sluha ima jednog audio tehničara za školu;
5) Škola za učenike oštećenog vida ima jednog tiflo-tehničara za školu;
6) Muzička škola ima jednog radnika za održavanje pijanina-klavira, na 24-30 pijanina-klavira; ili 48-60 harmonika, duvačkih i trzačkih instrumenata, ili na 71-90 gudačkih instrumenata;
7) Baletska škola ima jednog radnika za održavanje klavira i jednog garderobera - krojača za školu;
8) Škola za učenike ometene u razvoju sa internatom ima jednog medicinskog tehničara na 50 učenika, a u školi za učenike sa cerebralnom paralizom ima jednog medicinskog tehničara na 25 učenika.
IV MERILA U POGLEDU MATERIJALNIH TROŠKOVA U ŠKOLI
Materijalni i drugi troškovi rada u školi utvrđuju se u zavisnosti od vrste, namene i cene materijala i usluga.
Materijalni i drugi troškovi utvrđuju se za školu kao celinu ili po odeljenju, vaspitnoj grupi, klasi, po pravilu, u fizičkim jedinicama (kg, t, m, m2, komad i sl.).
Materijalni troškovi nastave određuju se u visini od 2,5% bruto zarada radnika, ukoliko zakonom ili drugim propisom nije drukčije utvrđeno.
Troškovi električne energije utvrđuju se po odeljenju, vaspitnoj grupi, klasi ili učeniku na osnovu količine i cene električne energije, i to:
1) za osvetljenje 500 kvč godišnje, ukoliko škola radi u jednoj smeni;
2) za pripremu hrane 1200 kvč;
3) za pokretanje instalacija za grejanje 360 kvč godišnje za grejni sistem;
4) za druge namene 200 kvč.
Školi koja za osvetljenje koristi fluoroscentne umesto običnih sijalica troškovi električne energije umanjuju se za tri puta.
Školi koja radi u dve ili više smena troškovi električne energije uvećavaju se za 50%.
Troškovi vode utvrđuju se u zavisnosti od namene, količine i cene vode u određenom periodu.
Školi čiji su objekti priključeni na mesnu (gradsku) vodovodnu mrežu, za održavanje higijene objekta i opreme, higijene učenika i radnika i za piće utvrđuje se 0,5 m3 vode po odeljenju, vaspitnoj grupi ili klasi dnevno, odnosno 183 m3 godišnje.
Ukoliko škola ima sistem grejanja na paru količina vode uvećava se za 50% u odnosu na stav 2. ovog člana.
Školi sa fiskulturnom salom uvećava se količina vode za 10% u odnosu na st. 2. i 3. ovog člana.
Školi sa sopstvenim bazenom uvećava se pojedinačno količina vode zavisno od veličine bazena i učestalosti promene vode u bazenu.
Troškovi grejanja u školi utvrđuju se na osnovu količine goriva, površine prostora koji se greje, dužine grejne sezone i cene goriva franko isporuka školi.
Školi čiji su objekti priključeni na mesnu toplifikacionu mrežu, troškovi grejanja utvrđuju se na osnovu veličine prostora i tekuće cene isporučioca toplotne energije.
Školi čiji objekti imaju sopstveni sistem centralnog grejanja, troškovi grejanja utvrđuju se u zavisnosti od površine prostora koji se greje, vrste i cene upotrebljenog goriva, i to:
1) Škola sa sopstvenim grejanjem na naftu:
- 12 litara u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se zagreva, ako radi u jednoj smeni;
- 18 litara u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se zagreva, ako radi u dve, odnosno tri smene.
2) Škola sa sopstvenim centralnim grejanjem na ugalj:
- 40 kg u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se greje, ako radi u jednoj smeni;
- 50 kg u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se greje, ako radi u dve ili više smena.
3) Škola sa grejanjem pećima na ugalj:
- 50 kg u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se zagreva, ako radi u jednoj smeni;
- 60 kg u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se zagreva, ako radi u dve, odnosno tri smene.
4) Škola sa grejanjem pećima na ogrevno drvo:
- 0,07 m3 u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se zagreva, ako radi u jednoj smeni;
- 0 - 10 m3 u toku grejne sezone po 1 m2 prostora koji se greje, ako radi u dve, odnosno tri smene.
Grejna sezona se utvrđuje u trajanju od 180 dana godišnje.
Školi na planinskom području (Pešter, Kopaonik) i u oštrijim klimatskim uslovima i baletskoj školi, zbog neophodnosti povećanja temperature u sali za igranje, troškovi grejanja uvećavaju se po osnovu dužeg trajanja grejne sezone, odnosno potrebne povećane temperature za 15%.
Troškovi za održavanje higijene u školi
Troškovi za održavanje higijene u školi utvrđuju se na osnovu potrebne količine materijala, zavisno od delatnosti škole i tekućih cena. Količina materijala se utvrđuje, i to:
1) Za održavanje higijene školskog prostora i opreme
- 50 grama deterdženta godišnje po 1 m2 zatvorenog prostora;
- 20 grama sone kiseline godišnje po 1 m2 zatvorenog prostora;
- 30 grama sredstava za čišćenje parketa i drugih drvenih površina godišnje po 1 m2 zatvorenog prostora;
- 0,02 litra dezinfekcionih sredstava po 1 m3 zatvorenog prostora godišnje;
- 0,03 komada metli godišnje po 1 m2 koji se čisti.
2) Za održavanje higijene sudova, pribora za jelo, pranje ruku i dr. u školskoj kuhinji:
- 0,25 litra tečnog deterdženta godišnje po učeniku koji je na ishrani;
- 50 grama deterdženta u prahu godišnje po učeniku na ishrani;
- 0,05 litra dezinfekcionih sredstava godišnje po učeniku na ishrani;
- 200 grama sapuna godišnje po učeniku na ishrani;
- 500 grama sapuna godišnje po radniku koji radi na održavanju higijene prostora, osnovnih sredstava, grejanja i pripreme i distribucije hrane;
- 300 grama sapuna godišnje po radniku koji u školi radi na drugim poslovima i zadacima.
Troškovi iznošenja smeća određuju se zavisno od veličine škole, učestalosti pražnjenja kontejnera za smeće i cene usluga komunalne organizacije koja vrši iznošenje smeća.
V MERILA U POGLEDU OSTALIH TROŠKOVA I AMORTIZACIJE
Troškovi tekućeg i investicionog održavanja
Troškovi za tekuće i investiciono održavanje osnovnih i drugih sredstava rada opredeljuju se zavisno od starosti sredstava, iznosa godišnje amortizacije i potrebe održavanja, i to:
1) Troškovi održavanja građevinskih objekata iznose:
- 30% od predračuna amortizacije na građevine stare do 10 godina;
- 50% od predračuna amortizacije na građevinske objekte stare od 11 do 30 godina;
- 70% od predračuna amortizacije na građevinske objekte stare od 31-50 godina;
- 80% od predračuna amortizacije na građevinske objekte stare preko 50 godina.
2) Troškovi održavanja opreme i drugih sredstava rada iznose:
- 20 od predračuna amortizacije za opremu i druga sredstva do 3 godine;
- 40% od predračuna amortizacije za opremu i sredstva stara od 4 do 8 godina;
- 70% od predračuna amortizacije za opremu i druga sredstva stara preko 8 godina.
Potrebe za tekuće i investiciono održavanje osnovnih i drugih sredstava rada planira svaka škola godišnjim programom rada. Potrebe koje iskaže škola usaglašavaju se godišnjim planom i programom budžeta preko koga škole stiču prihod.
Troškovi stručnog usavršavanja radnika škole
Troškovi za stručno usavršavanje radnika, polaganje stručnog ispita za pripravnike, nastavnike, stručne saradnike i vaspitače i za stručne seminare, stručnu literaturu i dr., utvrđuju se u visini iznosa do 1,0% od bruto zarada zaposlenih radnika u školi.
Troškovi korišćenja gradskog zemljišta
Troškovi korišćenja gradskog zemljišta opredeljuju se u visini iznosa određenog zakonom, odnosno na zakonu zasnovanih propisa.
Materijalni troškovi i troškovi rada (troškovi osiguranja, kancelarijski materijal, radio i TV pretplata, provizija banke, oglasi, konkursi, PTT troškovi, nagrade učenicima itd.) utvrđuju se za svaku školu posebno u visini iznosa od 3% od bruto zarade zaposlenih radnika u školi.
Troškovi amortizacije obračunavaju se prema zakonu i važećim propisima po godišnjoj stopi propisanoj za osnovnu školu.
Ugovorom utvrđena cena usluge za svaku školu umanjuje se u toku jedne školske godine u slučaju:
1) kad škola ne ostvari godišnje program rada, srazmerno nerealizovanim sadržajima i aktivnostima, i
2) za vreme štrajka, srazmerno vremenu obustave rada i broju radnika učesnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Odredba člana 11. stav 1. Pravilnika o merilima za utvrđivanje cene usluga u osnovnoj školi ("Sl. glasnik RS", br. 42/93) prestala je da važi 22. maja 2009. godine na osnovu Odluke US IU broj 8/2007 od 2. aprila 2009. godine, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 37/2009 od 22. maja 2009. godine.