STATUTJP "TOPLIFIKACIJA" POŽAREVAC("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 3/2009) |
Javno preduzeće "Toplifikacija" je Preduzeće koje obavlja privrednu delatnost od opšteg interesa (u daljem tekstu: Preduzeće).
Osnivač Preduzeća je grad Požarevac svojom Odlukom br. 01-06-7/09 od 24.02.2009. godine. Firma osnivača glasi: Grad Požarevac.
Sedište osnivača je u Požarevcu, ulica Drinska br. 2.
Prava i obaveze osnivača utvrđena su Odlukom osnivača iz prednjeg stava.
Zaposleni ostvaruju svoja prava u Preduzeću kao celini i njegovim delovima, u skladu sa Zakonom, Pojedinačnim kolektivnim ugovorom i odredbama ovog Statuta.
Preduzeće kao privredni subjekt ima sva prava, obaveze i odgovornosti na tržištu.
Preduzeće je dužno da posluje u skladu sa Zakonom, dobrim poslovnim običajima i poslovnim moralom.
Statutom JP "Toplifikacija" (u daljem tekstu: statut) uređuju se organizacija i poslovanja Preduzeća i osnovna pitanja unutrašnjih odnosa u Preduzeću i to:
1. Firma i sedište Preduzeća;
2. Delatnost Preduzeća;
3. Zastupanje Preduzeća;
4. Odgovornost Preduzeća za obaveze;
5. Kapital (sredstva Preduzeća);
6. Organizacija Preduzeća;
7. Unapređenje rada i razvoja;
8. Ovlašćenja osnivača i obezbeđenje opšteg interesa;
9. Raspodela dobiti i pokriće gubitaka;
10. Sredstva rezervi Preduzeća;
11. Organi Preduzeća;
12. Zaštita životne sredine;
13. Poslovna tajna i obaveštenje;
14. Statusne promene;
15. Saradnja sa Sindikatom;
16. Opšti akti Preduzeća.
Firma pod kojom preduzeće posluje glasi: Javno preduzeće "Toplifikacija" Požarevac.
Skraćeni naziv firme je: JP "Toplifikacija" Požarevac. Sedište Preduzeća je u Požarevcu ul. Trg Radomira Vujovića br. 2
Odluku o promeni firme i promeni sedišta Preduzeća donosi Upravni odbor, na predlog direktora Preduzeća, uz saglasnost osnivača.
2. Pečat, štambilj i zaštitni znak
Preduzeće ima svoj pečat. Pečat preduzeća služi za overu pismenih dokumenata koje izdaje preduzeće, koji je okruglog oblika, prečnika 3,5 cm na kome je ispisan tekst Javno preduzeće "Toplifikacija" Požarevac.
Štambilj preduzeća služi za upis podataka (broj, datum) koji se vode o pismenim dokumentima, a koje izdaje ili prima Preduzeće. Štambilj je pravougaonog oblika, dimenzija 5,0 cm x 2,5 cm, na kome je ispisan tekst:
"TOPLIFIKACIJA"
JAVNO PREDUZEĆE
Br. ______/_______
_______________god.
POŽAREVAC
Veličinu, način korišćenja i čuvanja pečata i štambilja utvrđuje uputstvom direktor Preduzeća.
Preduzeće ima zaštitni znak i logotip.
Zaštitni znak i logotip utvrđuje direktor Preduzeća.
Za overu pojedinih dokumenata koje izdaju određene službe u preduzeću, a u cilju efikasnijeg izdavanja i kretanja dokumenata (personalna dokumenta, fakture, priznanice, potvrde i slično) koriste se pored glavnog pečata i posebni (mali) pečati, čiju sadržinu određuje direktor preduzeća, a posebno se evidentiraju u preduzeću i kod nadležnog organa unutrašnjih poslova.
Preduzeće ima matični broj kojim se vodi kod nadležnog organa za statistiku. Matični broj preduzeća je 07351682.
Predmet poslovanja Preduzeća čine sledeće delatnosti:
- 40200 - proizvodnja gasa i distribucija gasovitih goriva preko sistema cevi;
- 40202 - proizvodnja gasa za komunalne svrhe;
- 40203 - distribucija gasa;
- 40300 - proizvodnja i snabdevanje parom i toplom vodom;
- 45110 - zemljani radovi;
- 42210 - grubi građevinski radovi i specifični radovi niskogradnje;
- 45310 - postavljanje električnih instalacija i opreme;
- 45320 - izolacioni radovi;
- 45330 - postavljanje cevnih instalacija;
- 51540 - trgovina na veliko metalnom robom, cevima, uređajima i opremom za centralno grejanje;
- 74140 - konsalting i menadžment poslova;
- 74202 - projektovanje građevinskih i drugih objekata;
- 74203 - inženjering;
- 74204 - ostale arhitektonske i inženjerske aktivnosti i tehnički saveti;
- 74300 - tehničko ispitivanje i analiza.
Preduzeće može bez upisa u sudski registar da obavlja i druge delatnosti koje služe delatnosti upisanoj u registar, koje se uobičajeno obavljaju uz te delatnosti, u manjem obimu, uz saglasnost osnivača.
Odluku o promeni delatnosti Preduzeća donosi Upravni odbor Preduzeća na predlog direktora Preduzeća, uz saglasnost osnivača.
Preduzeće zastupa direktor preduzeća, bez ograničenja.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti direktora, Preduzeće zastupa lice koje odredi direktor.
Direktor Preduzeća može, u okviru svojih ovlašćenja, dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Preduzeća.
Zastupnik Preduzeća je dužan da se pridržava utvrđenih ovlašćenja i pravne sposobnosti Preduzeća, određene njegovom delatnošću.
U slučaju postupanja suprotno odredbi stava 2. ovog člana, direktor i drugi zastupnici Preduzeća snose materijalnu odgovornost.
Ovlašćenje zastupnika Preduzeća, odnosno ograničenja njegovih ovlašćenja i prestanak prava zastupanja upisuje se u Registar.
Direktor Preduzeća može dati određenom licu prokuru.
Prokura se daje uz saglasnost Upravnog odbora Preduzeća.
Prokura sadrži ovlašćenje za zaključivanje Ugovora i vršenje pravnih poslova i radnji u vezi sa delatnošću Preduzeća.
Prokura se može dati jednom licu ili većem broju lica.
Data prokura može se opozvati u svako doba, bez navođenja razloga za opozivanje.
Davanje prokure upisuje se u Registar.
Preduzeće potpisuju njegovi zastupnici.
Zastupnik Preduzeća potpisuje Preduzeće tako što uz firmu Preduzeća stavlja svoj potpis, uz naznaku funkcije koju vrši.
Prokurista pri potpisivanju Preduzeća unosi podatak da je u pitanju prokurista.
Zastupnik i prokurista su obavezni da svoje potpise dostave Sudu koji vodi Registar.
Lica ovlašćena za raspolaganje novčanim sredstvima obavezna su da svoje overene potpise dostave organizaciji ovlašćenoj za platni promet.
U pravnom prometu sa trećim licima Preduzeće istupa u svoje ime i za svoj račun.
Preduzeće odgovara za svoje obaveze celokupnom svojom imovinom.
Osnivač odgovara za obaveze Preduzeća do visine unetih sredstava.
VI KAPITAL (SREDSTVA) PREDUZEĆA
Sredstva koja čine imovinu Preduzeća su objekti, uređaji, postrojenja i druga sredstva koja su uslov rada Preduzeća i u funkciji su obavljanja njegove delatnosti.
Sredstva Javnog preduzeća čine svi objekti, instalacije i oprema koja služi za obavljanje delatnosti kao i objekti, instalacije i oprema, koju će predati drugi investitor a koji su trenutno u eksploataciji u skladu sa posebnim zakonima.
Imovinu Javnog preduzeća čini pravo svojine na nepokretnim i pokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, a u koju je uračunat i osnivački ulog.
Nepokretna imovina se ne može otuđiti, odnosno za njeno raspolaganje (otuđenje i pribavljanje) je potrebna saglasnost osnivača.
Preduzeće može za potrebe svog poslovanja pribavljati sredstva i po drugim osnovama.
Preduzeće je organizovano kao jedinstvena ekonomsko-poslovna celina.
Organizacija Preduzeća utvrđuje se prema potrebama poslovanja i obavljanja delatnosti Preduzeća, a u skladu sa zahtevima naučne organizacije rada.
Preduzeće može određene poslove i delatnosti obavljati u delovima Preduzeća.
Organizacija Preduzeća bliže se uređuje posebnim opštim aktom koji donosi Upravni odbor Preduzeća na predlog direktora.
VIII UNAPREĐENJE RADA I RAZVOJA
Unapređenje rada i razvoja javnog preduzeća zasniva se na dugoročnom i srednjoročnom planu rada i razvoja.
Za svaku kalendarsku godinu preduzeće donosi godišnji program poslovanja.
Godišnji program poslovanja posebno prikazuje planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje zarade i zaposlenosti u preduzeću, predsednika Upravnog odbora i određivanje naknade za rad predsednika Nadzornog odbora i članova Upravnog i Nadzornog odbora.
Upravni odbor i direktor Preduzeća u okviru svojih prava i dužnosti, dužni su da redovno prate i ocenjuju ostvarivanje plana rada i razvoja Preduzeća i da preduzimaju mere i akcije za njihovo ostvarivanje.
Planove rada i razvoja na predlog direktora donosi Upravni odbor Preduzeća uz saglasnost Osnivača. Direktor sa svojim stručnim timom priprema predlog planova Preduzeća.
U slučaju poremećaja u poslovanju Preduzeća - preduzeća sa većinskim učešćem državnog kapitala, osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje Preduzeća i obavljanje delatnosti za koje je preduzeće osnovano, a naročito:
1. promenu unutrašnje organizacije Preduzeća,
2. razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa Preduzeća,
3. ograničenja prava pojedinih delova Preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima,
4. ograničenja u pogledu prava raspolaganjem pojedinim sredstvima u državnoj svojini,
5. druge mere određene Zakonom.
2) Obezbeđenje zaštite opšteg interesa
Radi obezbeđenja zaštite opšteg interesa u Preduzeću izvršni organ jedinice lokalne samouprave, Osnivač, daje saglasnost na:
1. Statut Preduzeća,
2. tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) osim na odluku o cenama proizvoda i usluga koje su na saveznom nivou,
3. raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) imovinom preduzeća veće vrednosti koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenu osnivačkim aktom,
4. ulaganje kapitala,
5. statusne promene preduzeća,
6. akt o proceni vrednosti državnog kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji,
7. druge odluke u skladu sa Zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa i osnivačkim aktom.
IX RASPODELA DOBITI I POKRIĆE GUBITAKA
Grad Požarevac kao osnivač, odnosno vlasnici kapitala i ulagači učestvuju u raspodeli dobiti, odnosno u snošenju rizika i gubitaka, srazmerno udelu uloženog kapitala u ukupnom kapitalu Preduzeća.
Raspodela dobiti Preduzeća vrši se na osnovu Odluke Upravnog odbora, uz saglasnost Osnivača u skladu sa godišnjim obračunom Preduzeća. Ostvarena dobit Preduzeća raspodeljuje se:
1. zaposlenim u Preduzeću na ime zarade, u skladu sa pravilnikom o radu;
2. za rezerve Preduzeća, a u skladu sa ovim Statutom;
3. usmerava sredstva Osnivaču i uplaćuje na račun javnih prihoda;
4. za druge namene, u skladu sa Odlukom Upravnog odbora.
Preduzeće formira obaveznu rezervu tako što iz dobiti Preduzeća izdvaja najmanje 5% dok sredstva rezervi ne dostignu najmanje 10% osnovnog kapitala.
Ako se obavezna rezerva iz stava 1. ovog člana smanji, mora se dopuniti do utvrđenog iznosa.
Preduzeće može imati posebne rezerve u skladu sa Zakonom.
Sredstva posebnih rezervi mogu se koristiti i za druge namene, o čemu Odluku donosi Upravni odbor uz saglasnost osnivača.
Organi preduzeća su upravni odbor, nadzorni odbor i direktor preduzeća. Upravni odbor i direktor preduzeća čine Upravu preduzeća.
Upravni odbor je organ upravljanja preduzeća.
Upravni odbor Preduzeća ima predsednika, zamenika predsednika i sedam članova koje imenuje i razrešava Skupština grada Požarevca i to:
- 6 članova iz reda stručnjaka afirmisanih u oblasti iz delatnosti Preduzeća koje bira osnivač i
- 3 člana iz reda zaposlenih u Preduzeću.
Članove Upravnog odbora bira Skupština grada Požarevca. Mandat članova Upravnog odbora traje 4 godine.
Po isteku mandata isto lice može ponovo biti birano za člana Upravnog odbora Preduzeća.
Za člana Upravnog odbora Preduzeća ne može biti izabrano lice koje je:
1. Član Upravnog odbora u najviše tri Preduzeća, a predsednik u jednom od tih preduzeća.
2. Vlasnik, direktor, član Upravnog odbora ili zaposleni u Preduzeću koje obavlja istu ili srodnu delatnost.
Predsednika i zamenika predsednika Upravnog odbora preduzeća određuje osnivač aktom o imenovanju Upravnog odbora.
Predsednik Upravnog odbora može u preduzeću da ostvaruje prava i obaveze iz radnog odnosa ako je to određeno aktom o imenovanju.
Delokrug i rad Upravnog odbora
Upravni odbor:
1. utvrđuje poslovnu politiku;
2. odlučuje o statusnim promenama uz saglasnost osnivača;
3. odlučuje o povećanju i smanjenju glavnice;
4. odlučuje o osnivanju novih preduzeća, uz saglasnost osnivača;
5. usvaja izveštaje o poslovanju preduzeća i godišnji obračun;
6. Donosi Statut i Odluku o usvajanju Plana razvoja i Programu rada;
7. odlučuje o raspodeli dobiti, uz saglasnost Osnivača;
8. donosi dugoročni i srednjoročni Plan rada i razvoja i godišnji Program poslovanja preduzeća, uz saglasnost osnivača;
9. donosi investicione Odluke;
10. odlučuje o kupovini deonica, odnosno udela drugih preduzeća;
11. donosi opšte akte preduzeća koje ne donosi direktor;
12. odlučuje o promeni firme i promeni sedišta preduzeća, uz saglasnost osnivača;
13. odlučuje o trajnoj poslovnoj saradnji i povezivanju sa drugim preduzećima;
14. daje smernice direktoru za ostvarivanje poslovne politike;
15. donosi Poslovnik o svom radu;
16. obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom, osnivačkim aktom i ovim Statutom.
Upravni odbor radi i odlučuje u sednicama.
Upravni odbor može pravovaljano raditi i odlučivati ako sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova upravnog odbora.
O donošenju opštih akata iz svoje nadležnosti, izboru i razrešenju direktora Preduzeća i o trajnoj poslovnoj saradnji i povezivanju sa drugim preduzećima Upravni odbor odlučuje većinom glasova svih članova.
U slučaju jednake podele glasova članova pri odlučivanju o pojedinom pitanju, glas predsednika Upravnog odbora je odlučujući.
U hitnim slučajevima kada odlaganje donošenja određene Odluke ne bi bilo u interesu Preduzeća, Upravni odbor može doneti Odluku i bez sazivanja i održavanja sednice (pismeno, telefonski, telegrafski ili na drugi sličan način), ako se tome ne protivi ni jedan član Upravnog odbora.
Kada nastupi slučaj iz stava 1. ovog člana, predsednik Upravnog odbora obaveštava članove o neophodnosti potrebe donošenja Odluke bez sazivanja i održavanja sednice i upoznaje ih sa Odlukom koju treba doneti.
Ako se ni jedan član Upravnog odbora ne protivi donošenju Odluke na način iz stava 1. ovog člana, Odluka se smatra donetom kada se za nju izjasni (pismeno, telefonski, telegrafski ili na drugi način), većina ukupnog broja članova Upravnog odbora.
Na prvoj sednici po donošenju Odluke pismeno, telefonski, telegrafski ili na drugi sličan način, predsednik Upravnog odbora podnosi Informaciju o donetoj odluci i razlozima za njeno donošenje, na način i po postupku predviđenim ovim članom.
Član Upravnog odbora Preduzeća ne može glasati kad Upravni odbor odlučuje o:
1. oslobađanju od obaveza i odgovornosti tog člana;
2. priznavanju pogodnosti člana na račun Preduzeća;
3. utvrđivanju zahteva koje Preduzeće ima u odnosu na tog člana;
4. pokretanju ili odustajanju od spora protiv tog člana;
5. drugim slučajevima, kada taj član ima interes protivan interesu Preduzeća.
Članovi Upravnog odbora Preduzeća imaju pravo na stimulativnu naknadu za svoj rad.
Visina stimulativne naknade zavisi od uspešnosti poslovanja Preduzeća i mora biti srazmerna zadacima i obavljenim poslovima članova Upravnog odbora.
Stimulativna naknada članovima Upravnog odbora određuje se na osnovu kriterijuma određenih u godišnjem programu poslovanja Preduzeća.
Ako se posle određivanja primanja članova Upravnog odbora pogoršava finansijsko stanje Preduzeća, Upravni odbor ima pravo da smanji utvrđena primanja.
Odgovornost članova Upravnog odbora
Članovi Upravnog odbora odgovorni su za svoj rad osnivaču i zaposlenima u Preduzeću.
Članovi Upravnog odbora odgovaraju solidarno za štetu koju svojom Odlukom prouzrokuju Preduzeću i poveriocima ako je ta Odluka donesena grubom nepažnjom ili sa namerom da se šteta prouzrokuje.
Član Upravnog odbora ne snosi odgovornost ako je pri glasanju o donošenju Odluke iz stava 1. ovog člana izdvojio svoje mišljenje u Zapisnik.
Osnivač Preduzeća može pokrenuti postupak pred sudom opšte nadležnosti protiv članova Upravnog odbora koji su doneli Odluku kojom se nanosi šteta Preduzeću i zahtevati poništaj te Odluke i naknadu prouzrokovane štete.
Opoziv članova Upravnog odbora
Upravni odbor Preduzeća može biti opozvan ako je preduzeće poslovalo sa gubitkom, a Osnivač utvrdi da je za nastali gubitak odgovoran Upravni odbor.
Pojedini član Upravnog odbora može biti opozvan:
1. ako ne učestvuje ili ne učestvuje redovno u radu Upravnog odbora;
2. ukoliko svojom krivicom nanese veću materijalnu štetu Preduzeću;
3. ako nesavesno obavlja dužnosti člana Upravnog odbora preduzeća.
O opozivu članova Upravnog odbora odlučuje Osnivač preduzeća po svojoj inicijativi ili na zahtev Upravnog odbora i Nadzornog odbora Preduzeća.
Član Upravnog odbora Preduzeća koji je opozvan bez osnovanog razloga ima pravo na naknadu štete u skladu sa Zakonom.
Način rada i odlučivanja na sednicama Upravnog odbora bliže se reguliše Poslovnikom o radu.
Direktor preduzeća je poslovodni organ preduzeća i sa Upravnim odborom čini upravu preduzeća.
Direktora Preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada Požarevca (Osnivač).
Za direktora Preduzeća može biti imenovano lice koje pored uslova iz Zakona ispunjava i sledeće uslove:
1. da ima visoku stručnu spremu odnosno VII stepen stručne spreme;
2. da ima najmanje 3 godine radnog iskustva;
3. da poseduje organizatorske sposobnosti smisao za rukovođenje i preduzetništvo;
4. da je na ranijem radnom mestu pokazao pozitivne rezultate u radu;
5. da ne postoje zakonske smetnje.
Mandat direktora traje 4 godine sa mogućnošću ponovnog izbora, odnosno onoliko koliko je utvrđeno osnivačkom aktom.
Odlukom o imenovanju direktora utvrđuje se dan stupanja na dužnost direktora Preduzeća.
Sa imenovanim direktorom Upravni odbor zaključuje se ugovor kojim se bliže utvrđuju njegova prava i obaveze.
Ako direktor Preduzeća nije mogao biti imenovan, osnivač postavlja vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, dužnosti i odgovornosti direktora preduzeća.
Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže godinu dana od dana postavljanja.
Direktor preduzeća u okviru svoje nadležnosti:
1. prestavlja i zastupa preduzeće;
2. organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje Javnog preduzeća;
3. predlaže osnove poslovne politike, godišnji program rada, plan rada i razvoja i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
4. stara se o zakonitosti rada Preduzeća i odgovara za zakonitost rada Preduzeća;
5. imenuje i razrešava lica sa posebnim ovlašćenjima i odgovornostima;
6. vrši prijem radnika, u skladu sa Zakonom i opštim aktom o radnim odnosima;
7. izvršava Odluke Upravnog odbora;
8. odlučuje o disciplinskoj i materijalnoj odgovornosti sa Zakonom i opštim aktom;
9. podnosi Izveštaj o rezultatima poslovanja Preduzeća po periodičnom i godišnjem obračunu i druge izveštaje propisane Zakonom;
10. odlučuje o sredstvima za ličnu i zajedničku potrošnju radnika;
11. odlučuje o pojedinačnim pravima, obavezama i odgovornostima radnika Preduzeća u skladu sa Zakonom i opštim aktima;
12. formira komisije u Preduzeću;
13. donosi pravilnike o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u preduzeću;
14. vrši druge poslove određene aktom o osnivanju, Statutom i Zakonom.
Ako direktor Preduzeća smatra da je opšti akt Preduzeća suprotan Zakonu ili drugom propisu, dužan je da takav akt obustavi od izvršenja i da o tome bez odlaganja obavesti organ koji je doneo takav akt.
Ukoliko organ Preduzeća koji je doneo opšti akt iz stava 1. ovog člana ne uskladi taj akt sa Zakonom u roku od 30 dana od dana kad je primio obaveštenje direktora da je taj akt obustavio od izvršenja, direktor će po isteku tog roka u daljem roku od 8 dana, pokrenuti postupak za ocenu njegove zakonitosti. Do donošenja Odluke organa Preduzeća povodom obaveštenja direktora iz stava 1. ovog člana, odnosno do donošenja Odluke Ustavnog suda, obustavljeni opšti akt ne može se primenjivati.
Direktor Preduzeća vrši svoje funkcije u interesu Preduzeća.
Direktor Preduzeća odgovara za svoj rad Upravnom odboru i Osnivaču.
Direktor za svoj rad odgovara disciplinski i materijalno u skladu sa Zakonom.
Direktor Preduzeća odgovara solidarno sa članovima Upravnog odbora za štetu prouzrokovanu Preduzeću i poveriocima, ako je odluka kojom je šteta prouzrokovana donesena grubom nepažnjom ili sa namerom da se prouzrokuje.
Direktor Preduzeća odgovoran je i državnim organima za zakonitost rada Preduzeća i za ispunjavanje zakonom propisanih obaveza Preduzeća.
Direktor Preduzeća može biti razreše dužnosti i pre isteka vremena na koje je imenovan, u skladu sa Zakonom.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava i dužnosti direktora preduzeća.
Postupak za razrešenje direktora Preduzeća pokreće Upravni odbor po svojoj inicijativi ili na zahtev Osnivača Preduzeća.
O razrešenju direktora Preduzeća odlučuje Osnivač Preduzeća.
Odluka Osnivača o razrešenju direktora Preduzeća je konačna.
Položaj, sastav i izbor Nadzornog odbora
Nadzorni odbor Preduzeća je organ nadzora u Preduzeću.
U vršenju svoje funkcije Nadzorni odbor preduzeća je nezavisan u svom radu.
Nadzorni odbor preduzeća imenuje i razrešava Skupština grada Požarevca (Osnivač).
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana, koje imenuje i razrešava Skupština grada Požarevca i to:
- dva člana iz reda afirmisanih stručnjaka u oblasti iz delatnosti javnog preduzeća
- jedan član iz reda zaposlenih u javnom preduzeću.
Mandat članova nadzornog odbora traje četiri godine, sa pravom ponovnog izbora.
Za člana Nadzornog odbora preduzeća ne mogu biti birani:
1. članovi Upravnog odbora Preduzeća;
2. direktor Preduzeća;
3. zastupnici i prokuristi Preduzeća;
4. lice koje je član Nadzornog odbora u tri druga preduzeća koja ne obavljaju istu ili srodnu delatnost.
Predsednik Nadzornog odbora ne može istovremeno obavljati funkciju Nadzornog odbora u drugom preduzeću.
Nadzorni odbor u okviru svoje nadležnosti:
1. vrši nadzor nad zakonitošću rada upravnog odbora i direktora preduzeća;
2. pregleda - periodične i godišnje obračune preduzeća i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima, programe poslovanja i obračune sredstava kao i odluke o raspodeli dobiti i ulaganju kapitala;
3. utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta preduzeća vode uredno i u skladu sa propisima i zakonom, i iste može dati na veštačenje ako oceni da je to potrebno;
4. izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju preduzeća, koji se podnose Upravnom odboru i Osnivaču;
5. daje mišljenje o predlozima za raspodelu dobiti Preduzeća;
6. razmatra izveštaje revizora;
7. razmatra zahteve, predstavke, prijave i druge akte, koji se odnose na njegov delokrug nadležnosti i preduzima mere propisane zakonom;
8. donosi poslovnik o svom radu;
9. podnosi izveštaje o rezultatima nadzora Skupštini grada Požarevca i Upravnom odboru preduzeća najmanje jedanput godišnje;
10. vrši i druge poslove koji mu budu zakonom i ovim Statutom stavljeni u nadležnosti.
Članovi Nadzornog odbora preduzeća mogu prisustvovati sednicama Upravnog odbora i učestvovati u raspravi bez prava glasa.
Nadzorni odbor preduzeća ima pravo pregleda poslovnih knjiga Preduzeća i celokupne dokumentacije koja se vodi u Preduzeću.
Zaposleni u preduzeću i organi preduzeća, a posebno direktor preduzeća, dužni su da pomažu u radu Nadzornom odboru i da mu daju potrebne podatke, izveštaje i obaveštenja kada ovaj organ to zatraži od njih.
O rezultatima nadzora po pitanjima iz svog delokruga, Nadzorni odbor podnosi Izveštaj upravnom odboru preduzeća i Osnivaču.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana podnosi se u pismenom obliku najmanje jednom godišnje.
Sednice Nadzornog odbora preduzeća saziva i njima rukovodi predsednik Nadzornog odbora, a u njegovoj odsutnosti zamenik predsednika.
Sednice Nadzornog odbora sazivaju se prema potrebi.
Nadzorni odbor preduzeća može punovažno da radi i odlučuje ako na sednici prisustvuje najmanje dve trećine članova.
Nadzorni odbor donosi Odluke većinom glasova prisutnih članova.
Članovima Nadzornog odbora preduzeća može se obezbediti naknada za njihov rad, u skladu sa Odlukom Upravnog odbora preduzeća, na osnovu kriterijuma utvrđenih u godišnjem programu poslovanja preduzeća.
Pri određivanju naknade članovima Nadzornog odbora vodi se računa o tome da ona bude u srazmeri sa njihovim zadacima i finansijskim stanjem Preduzeća.
Odgovornost i opoziv članova Nadzornog odbora
Članovi Nadzornog odbora preduzeća odgovaraju za svoj rad Skupštini grada Požarevca (Osnivaču).
Članovi Nadzornog odbora odgovorni su solidarno Preduzeću i poveriocima preduzeća za štetu koju, u vršenju svojih ovlašćenja prouzrokuju namerno ili grubom nepažnjom.
Odgovornost iz stava 2. ovog člana ne snosi član Nadzornog odbora koji je svoje mišljenje izdvojio u Zapisnik.
Članovi nadzornog odbora preduzeća odgovorni su i za štetu prouzrokovanu Odlukom Upravnog odbora ili direktora preduzeća ako su za tu Odluku znali ili morali znati, a o tome nisu obavestili Upravni odbor i Osnivača preduzeća.
Član Nadzornog odbora preduzeća može biti opozvan i pre isteka vremena na koje je izabran ako bude utvrđena njegova odgovornost za radnje ili propuštanja u vezi sa obavljanjem funkcije Nadzornog odbora.
O opozivu člana Nadzornog odbora odlučuje Osnivač po svojoj inicijativi ili na zahtev Nadzornog odbora, javnim glasanjem.
Način rada i odlučivanja na sednicama Nadzornog odbora bliže se reguliše Poslovnikom o radu.
U Preduzeću postoji Izvršni odbor direktora.
Izvršni odbor direktora je pomoćni i izvršni organ direktora preduzeća.
Izvršni odbor direktora sastoji se od direktora svih sektora preduzeća.
Članove Izvršnog odbora direktora postavlja i razrešava direktor Preduzeća.
Članovi izvršnog odbora direktora imaju prava na stimulativnu naknadu za svoj rad, koju određuje direktor preduzeća.
Stimulativna naknada se određuje na osnovu kriterijuma određenih u godišnjem programu poslovanja Preduzeća.
Članovi Izvršnog odbora direktora postavljaju se na vreme od četiri godine.
Po isteku mandata isto lice može biti ponovo postavljeno za člana Izvršnog odbora direktora.
U svom radu članovi Izvršnog odbora direktora postupaju po nalozima direktora Preduzeća.
Radom Izvršnog odbora direktora rukovodi direktor Preduzeća.
Organi i zaposleni u Javnom preduzeću dužni su da organizuju obavljanje delatnosti kojom se osigurava bezbednost na radu kao i da sprovode potrebne mere zaštite na radu i zaštitu životne sredine, u skladu sa Zakonom.
Planovi i programi rada utvrđuju se mere i aktivnosti za zaštitu životne sredine, sredstva i nosioci posla.
Mere zaštite životne sredine obuhvataju:
- Primenu savremenih tehničko-tehnoloških rešenja koja obezbeđuju sprečavanje, odnosno otklanjanje zagađenosti životne i radne sredine;
- Unapređivanje organizacije rada i poboljšanje uslova rada;
- Može se obezbediti plaćeni odmor radnika u trajanju od 7 dana u odmaralištima Srbije najmanje jednom godišnje u cilju oporavka zaposlenih; po obezbeđivanju sredstava u finansijskom planu;
- Obučavanje radnika radi upoznavanja sa merama i načinom primene mere zaštite životne i radne sredine;
Upravni odbor preduzeća i direktor utvrđuju i predlažu mere zaštite životne i radne sredine i odgovorni su za njihovu promenu.
XIII POSLOVNA TAJNA I OBAVEŠTAVANJE ZAPOSLENIH
Članovi uprave (Upravni odbor i direktor) i Nadzornog odbora, kao i zaposleni u Preduzeću obavezni su da informacije o poslovanju Preduzeća čuvaju kao poslovnu tajnu za vreme trajanja njihove funkcije, odnosno radnog odnosa.
Poslovnu tajnu prestavljaju isprave i podaci koji su utvrđeni Odlukom Uprave preduzeća.
Isprave i podatke koji predstavljaju poslovnu tajnu može drugim licima saopštavati direktor Preduzeća, odnosno lice koje on odredi.
Zaposleni u Preduzeću obaveštavaju se redovno, blagovremeno i potpuno o poslovanju Preduzeća i o radu njegovih organa.
Obaveštavanje zaposlenih vrši se naročito o:
1. izveštajima o poslovanju Preduzeća i njegovim računovodstvenim iskazima;
2. izveštajima o radu organa Preduzeća;
3. razvojnim planovima Preduzeća i njihovom uticaju na ekonomski i socijalni položaj zaposlenih;
4. raspodeli dobiti;
5. zaštiti i bezbednosti na radu i merama za poboljšanje uslova rada Preduzeća;
6. statusnim promenama Preduzeća;
7. drugim pitanjima od značaja za zaposlene.
Obaveštavanje zaposlenih u Preduzeću vrši se putem biltena, preko oglasnih tabli ili na drugi pogodan način.
XIV STATUSNE PROMENE I PROMENE OBLIKA PREDUZEĆA
Odluke o statusnoj promeni Preduzeća donosi Skupština grada Požarevca.
Preduzeće može promeniti oblik u drugi ako ispunjava uslove tog oblika utvrđenog Zakonom o preduzećima.
Odluku o promeni oblika Preduzeća donosi Osnivač.
Upravni odbor, direktor i drugi organi u Preduzeću, u skladu sa Zakonom, ovim Statutom i drugim opštim aktima, dužni su da Sindikat obaveštavaju o svim pitanjima rada i poslovanja Preduzeća i ostvarivanja društveno-ekonomskih i drugih prava i dužnosti radnika i da zahtevaju saradnju i pomoć Sindikata.
Preduzeće, odnosno njegovi organi su dužni da Sindikatu omoguće delovanje u skladu sa njegovom ulogom i zadacima.
Upravni odbor je dužan da:
1. razmotri i zauzme stavove o pokrenutim inicijativama, zahtevima i predlozima Sindikata, a posebno po Odlukama od značaja za materijalni, ekonomski i socijalni položaj zaposlenih u Preduzeću;
2. obaveštava Sindikat o pitanjima koja su od bitnog značaja za materijalni i socijalni položaj zaposlenih i da dostavlja pozive sa materijalima radi prisustvovanja sednicama na kojima se razmatraju njegova mišljenja, predlozi, inicijative, odnosno na kojima se odlučuje o pojedinačnim pravima zaposlenih.
Preduzeće obezbeđuje organizaciji Sindikata uslove za njegov rad i delovanje u skladu sa odredbama Pojedinačnog kolektivnog ugovora.
Opšti akti Preduzeća su: Statut, Pravilnik, Odluka kojom se na opšti način uređuju određena pitanja i Poslovnik.
Statut je osnovni opšti akt Preduzeća kojim se utvrđuju najvažniji odnosi i pitanja u Preduzeću.
Statut Preduzeća donosi Upravni odbor Preduzeća, uz saglasnost Skupštine grada Požarevca (Osnivača).
Doneti Statut Preduzeća može se menjati.
Predlog za izmenu Statuta mogu podneti: Upravni odbor, Nadzorni odbor, direktor, zaposleni Preduzeća i osnivač.
Drugi opšti akti Preduzeća su: pravilnici, odluke kojima se na opšti način uređuju određena pitanja i poslovnici.
Pravilnik je opšti akt kojim se, na osnovu Statuta ili neposredno na osnovu Zakona, celovito određuje određena vrsta unutrašnjeg odnosa u Preduzeću ili više vrsta ovakvih odnosa.
Odluka kao opšti akt je Odluka kojom se na opšti način uređuje određeno pitanje.
Poslovnik je opšti akt kojim se bliže uređuje rad određenog kolegijalnog organa Preduzeća.
Pravilnike i Odluke kojima se na opšti način uređuju određena pitanja donosi Upravni odbor Preduzeća, ako za donošenje pojedinih opštih akata nije nadležan direktor Preduzeća.
Poslovnik donosi organ Preduzeća čiji se rad uređuje ovim opštim aktom.
Opšti akti Preduzeća (pravilnici), odluke kojima se na opšti način uređuju određena pitanja i poslovnici moraju biti u saglasnosti sa Statutom Preduzeća.
Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci u Preduzeću moraju biti u skladu sa opštim aktima Preduzeća.
Opšti akti Preduzeća menjaju se na način i po postupku koji važe na njihovo donošenje.
Opšti akti Preduzeća stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Preduzeća, ako opštim aktom nije drugačije određeno.
Pored Statuta u Preduzeću se donose i sledeći opšti akti:
1. Pravilnik o radu a po usvajanju posebnog kolektivnog ugovora za javna preduzeća na nivou grada Požarevca i pojedinačni kolektivni ugovor;
2. Pravilnik o organizaciji;
3. Pravilnik o sistematizaciji radnih mesta;
4. Pravilnik o zaštiti na radu;
5. Pravilnik o rešavanju stambenih potreba radnika;
6. Pravilnik o računovodstvu;
7. Poslovnik za rad Upravnog i nadzornog odbora;
8. Drugi opšti akti čija obaveza donošenja proizilazi iz Zakona i ovog Statuta.
Za sve što nije regulisano ovim Statutom primenjivaće se odredbe, Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa i Zakona o Privrednim društvima.
Drugi opšti akti Preduzeća doneće se odnosno uskladiće se sa ovim Statutom, u roku od šest meseci po donošenju Statuta.
Do donošenja opštih akata iz stava 1. ovog člana primenjivaće se odredbe postojećih opštih akata Preduzeća ukoliko nisu u suprotnosti sa, Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa, Zakona o Privrednim društvima i ovim Statutom.
Stupanjem na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Javnog preduzeća "Toplifikacija" br. 3408-2 donet 22.08.2002. godine.
Statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja, a primenjuje se narednog dana od dana davanja saglasnosti od strane osnivača.