ODLUKA

O PRAVIMA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI GRAĐANA GRADA KRUŠEVCA

("Sl. list grada Kruševca", br. 3/2009)

 

I - OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom utvrđuju se prava u oblasti socijalne zaštite iz nadležnosti Grada, kao i uslovi i način ostvarivanja tih prava i usluga.

Član 2

Prava iz ove Odluke obezbeđuju se svim građanima koji imaju prebivalište na teritoriji grada Kruševca, i drugim građanima koji se zateknu na teritoriji grada Kruševca a nađu u stanju socijalne potrebe.

Član 3

Centar za socijalni rad predlaže i preduzima mere u rešavanju stanja socijalnih potreba građana i prati njihovo izvršenje, u skladu sa Zakonom, ovom Odlukom i aktima donetim na osnovu ove Odluke.

Član 4

Ostvarivanje svih prava i usluga utvrđenih ovom Odlukom vrši se na osnovu posebnih pravilnika koje donosi Gradska uprava.

II - PRAVA I USLUGE

Član 5

Prava u socijalnoj zaštiti utvrđena Zakonom i ovom Odlukom, su:

1. Pomoć u kući

2. Dnevni boravak

3. Privremeni smeštaj u prihvatnu stanicu

4. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu

5. Jednokratne pomoći.

Član 6

Druge usluge socijalne zaštite utvrđene ovom Odlukom su:

1. Usluge porodično-edukativnog centra

2. Samostalno stanovanje mladih pri izlasku iz sistema socijalne zaštite

3. Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za učenike pod starateljstvom i decu iz materijalno ugroženih porodica

4. Participacija u troškovima letovanja, zimovanja, ekskurzija i organizovanja škole u prirodi za učenike pod starateljstvom i decu iz materijalno ugroženih porodica

5. Usluge "Mobilnog tima" radi neodložnih intervencija i smeštaja u kriznim situacijama pojedinca i porodice

6. Usluge interventnog smeštaja dece i omladine u kriznim situacijama

7. Rešavanje stambenih potreba socijalne ugroženih lica

8. Besplatni prevoz osoba sa invaliditetom i penzionera starijih od 70 godina sa najnižim iznosima penzija

9. Troškovi sahrane

10. Besplatni obrok (narodna kuhinja).

Član 7

Usluge socijalne zaštite koje su proistekle iz Strategije razvoja socijalne politike grada Kruševca za period 2008-2012. godine:

1. Usluge prevencije i zaštite žrtava nasilja

2. Usluga razvoja porodičnog smeštaja za stare

3. Usluge Savetovališnog centra za decu, mlade i roditelje

4. Usluge za podršku deci bez roditeljskog staranja, hraniteljima i usvojiteljima

5. Usluge Volonterskog centra

6. Usluge Savetovališnog centra za decu predškolskog uzrasta

7. Usluge "Centra za osobe sa invaliditetom"

8. Usluge dnevnog boravka za stara i invalidna lica

9. Usluge Kluba i savetovalište za stare

10. Usluge specijalizovanog servisa za podršku zapošljavanju korisnika socijalne zaštite, marginalizovanih i ugroženih grupa

11. Usluge Servisa za decu sa rizičnim i delikventnim ponašanjem.

III - PRAVA U SOCIJALNOJ ZAŠTITI UTVRĐENA ZAKONOM I OVOM ODLUKOM

1. Pomoć u kući

Član 8

Pravo na "Pomoć u kući" obezbeđuje se starim, iznemoglim, hronično obolelim i drugim licima koja nisu u stanju da se sama o sebi staraju.

Usluga "Pomoć u kući" obezbeđuje se licima kao podrška nezavisnom životu u sopstvenim domovima, radi poboljšanja kvaliteta uslova života. Ova usluga pruža se u skladu sa identifikovanim individualnim potrebama odraslih i starih lica, koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom ili bolešću nisu sposobna da žive u svojim domovima bez svakodnevne ili redovne podrške.

"Pomoć u kući" obezbeđuje se angažovanjem geronto-domaćica radi obavljanja neophodnih kućnih poslova i to:

- pružanje usluga čišćenja kuće i održavanje higijene,

- spremanje lakih obroka ili pomoć u njihovoj pripremi,

- usluga odlaska u kupovinu ili pomoći pri odlasku u kupovinu, po potrebi,

- pružanje podrške prilikom prevoza radi odlaska u zdravstvene ili verske ustanove,

- savetodavni rad sa korisnikom usluge radi prevazilaženja stanja u kome se nalazi.

Član 9

Usluge "Pomoć u kući", u skladu sa ovom Odlukom, pruža Gerontološki centar, a mogu i da pružaju i druga pravna lica i preduzetnici, koja ispunjavaju standarde propisane aktom Ministarstva rada i socijalne politike Republike Srbije.

Član 10

Ugovorom, koji zaključuje grad Kruševac, Centar za socijalni rad i pružalac usluge, regulišu se međusobna prava i obaveze u pogledu kvaliteta, standarda i trošenja sredstava, kao i druga pitanja vezana za realizovanje ove usluge.

2. Dnevni boravak

Član 11

Usluge dnevnog boravka omogućavaju ugroženoj deci i odraslima da ostanu u zajednici, i obezbede struktuirane aktivnosti usmerene na razvoj praktičnih veština za svakodnevni život, koje u najvećoj meri omogućavaju samostalnost i razvoj i održavanje socijalnih, psiholoških i fizičkih funkcija. Dnevni boravak pruža bezbedno okruženje sa nadzorom.

Pravo na dnevni boravak ima dete ometeno u fizičkom ili psihičkom razvoju, obolelo od autizma, sa poremećajima u društvenom ponašanju, i odraslo lice, koje u zavisnosti od stepena i vrste ometenosti, mogućnosti i potreba ovih lica i drugih razloga, ako je ovakav oblik zaštite najcelishodniji.

U dnevnom boravku pružaju se socijalne, edukativne, zdravstvene i usluge podrške deci kojima je potrebna pomoć i nadzor, izuzimajući stalnu intenzivnu pomoć i nadzor.

U dnevnom boravku obezbeđuje se smeštaj, ishrana, vaspitno-obrazovni rad i radni tretman.

Pravo na dnevni boravak za lica iz ovog člana obezbeđuje se upućivanjem u odgovarajuću ustanovu socijalne zaštite koja vrši usluge dnevnog zbrinjavanja ili vaspitno-obrazovnu ustanovu koja pruža takve usluge.

3. Privremeni smeštaj u prihvatnu stanicu

Član 12

U cilju jačanja psihosocijalne podrške i adekvatne zaštite odraslih i ostarelih lica, koja su u stanju akutne socijalne potrebe, a za čije je zbrinjavanje potrebna neophodna, urgentna, neodložna, adekvatna intervencija, obezbeđuju se usluge prihvatne stanice.

Član 13

Pravo na smeštaj u prihvatnu stanicu mogu ostvariti:

- odrasla i ostarela lica, kojima je u datom trenutku ugroženo zadovoljavanje egzistencijalnih i drugih potreba,

- lica sa društveno negativnim ponašanjem skitnice, prosjaci,

- lica sa drugih područja koja se nađu na teritoriji grada Kruševca, a nisu u mogućnosti da se samostalno vrate u mesto prebivališta,

- odrasla i ostarela lica ugrožena porodičnom situacijom - lica bez porodičnog staranja i lica sa poremećenim porodičnim odnosima,

- zdravstveno ugrožena lica bez adekvatnog staranja.

U prihvatnoj stanici se obezbeđuje smeštaj i ishrana korisnika, primena zdravstveno-higijenskih mera, utvrđivanje identiteta i prebivališta korisnika i sačinjava nalaz o njihovom stanju i ponašanju.

Član 14

Zbrinjavanje korisnika u Prihvatnu stanicu je privremenog karaktera, najduže do 15 dana, dok se ne utvrde trajne mere socijalne zaštite.

Član 15

Do početka rada Prihvatne stanice u skladu sa Odlukom o organizovanju prihvatne stanice za odrasla i stara lica u opštini Kruševac ("Sl. list opštine Kruševac" broj 1/07), Centar za socijalni rad će korisnike upućivati u najbližu prihvatnu stanicu.

4. Opremanje korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili u drugu porodicu

Član 16

Licu koje se upućuje na smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu, može se obezbediti najneophodnija oprema u slučaju da lice ne može da je obezbedi, a istu mu ne mogu obezbediti ni srodnici koji su prema Porodičnom zakonu dužni da učestvuju u njegovom izdržavanju, i ukoliko to pravo ne može da ostvari po drugom osnovu.

Član 17

Oprema korisnika za smeštaj u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu obuhvata odeću, obuću, troškove prevoza do ustanove odnosno porodice, plaćanje troškova radi pribavljanja dokumentacije potrebne za smeštaj.

Pravo iz stava 1. ovog člana priznaje se u visini od 40% od iznosa prosečne mesečne zarade ostvarene po zaposlenom u gradu Kruševcu, prema poslednjim objavljenim podacima Republičkog Zavoda za statistiku.

5. Jednokratne pomoći

Član 18

Pravo na jednokratnu pomoć ima pojedinac i porodica, pod uslovom da se iznenada nađe u izuzetno teškoj situaciji, koju ne može samostalno da prevaziđe i to naročito u slučajevima: zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, otklanjanja posledica elementarne nepogode, teške bolesti, izlaska iz ustanove socijalne zaštite, ustanova za izvršenje krivičnih sankcija i u drugim vanrednim i izuzetno teškim prilikama.

Član 19

Jednokratna pomoć pruža se u novčanom iznosu, naturi, obezbeđivanju potrebnih stvari ili u vidu novčane naknade za dobrovoljno radno angažovanje radno sposobnih pojedinaca.

Član 20

U postupku rešavanja o pravu na jednokratnu pomoć, Centar za socijalni rad ceni sve okolnosti slučaja, a naročito da li se pružanjem drugih oblika socijalne zaštite može efikasnije postići zadovoljavanje potreba korisnika.

Član 21

Jednokratna pomoć može iznositi najviše do 20% od iznosa prosečne mesečne zarade ostvarene po zaposlenom u gradu Kruševcu, prema poslednjem objavljenom podatku Republičkog zavoda za statistiku.

Pravo na jednokratnu pomoć pojedinac ili porodica mogu da ostvare najviše dva puta u jednoj kalendarskoj godini, tako da ukupan iznos uplaćenih novčanih pomoći ne pređe dvostruki iznos iz stava 1. ovog člana.

Porodici ili pojedincu može se tokom kalendarske godine odobravati isplate jednokratnih pomoći i više puta u manjim iznosima od minimalnog nivoa socijalne sigurnosti iz stava 1. ovog člana, s tim da ukupno isplaćeni iznos ne pređe iznos iz stava 2. ovog člana.

Član 22

Izuzetno u slučajevima: bolesti, lečenja u specijalizovanim ustanovama, nabavke medicinskih pomagala, teške materijalno-stambene ugroženosti radno nesposobnih lica koja žive sama bez bližih srodnika, a i u drugim situacijama prema proceni Centra za socijalni rad, pojedinac ili porodica mogu ostvariti pravo na uvećanu jednokratnu pomoć.

Uvećana jednokratna pomoć može iznositi najviše do iznosa prosečne mesečne zarade po zaposlenom isplaćene u gradu Kruševcu u prethodnom mesecu.

Član 23

Pravo na jednokratnu novčanu pomoć po osnovu dobrovoljnog radnog angažovanja ostvaruju radno sposobna lica u stanju socijalne potrebe, a u skladu sa Pravilnikom o načinu organizovanja dobrovoljnog rada, koji donosi Gradska uprava.

Član 24

Organizovanje dobrovoljnog rada radno sposobnih lica iz prethodnog člana, radi ostvarivanja prava na jednokratnu pomoć, vrši se u javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač grad Kruševac, kao i u drugim pravnim licima sa kojima je zaključen protokol.

Član 25

Grad Kruševac, Centar za socijalni rad Kruševac, javna preduzeća i ustanove, kao i druga pravna lica iz prethodnog člana potpisuju Protokol o saradnji u pogledu načina ostvarivanja dobrovoljnog rada radno sposobnih lica koja se nalaze u stanju socijalne potrebe.

Član 26

Jednokratna pomoć se odobrava na osnovu dostavljene potrebne dokumentacije.

Izuzetno, licu nakon izdržavanja kazne uz otpusni list nadležnog organa, licu koje se zatekne u skitnji ili prosjačenju, kome treba odmah pružiti interventnu pomoć (trenutna pomoć), može se odobriti isplata jedne jednokratne novčane pomoći.

Član 27

Rok za odlučivanje o pravu na jednokratnu pomoć je 5 dana od dana podnošenja zahteva ili službene beleške, uz potpunu potrebnu dokumentaciju.

Rok za odlučivanje o pravu na uvećanu jednokratnu pomoć je 10 dana od dana podnošenja dokumentacije.

IV - DRUGE USLUGE SOCIJALNE ZAŠTITE

1. Usluge porodično-edukativnog centra

Član 28

Usluge porodično-edukativnog centra odnose se na savetodavno-terapijski rad sa pojedincem i porodicom, kroz primarne i sekundarne preventivne i edukativne aktivnosti, koji se organizuje kroz:

• Savetovalište za mlade

• Savetovalište za brak i porodicu

• Savetovalište za odrasla i ostarela lica.

Savetovalište za mlade pruža informativne, savetodavne, psihosocijalne i terapeutske usluge radi prevazilaženja životnih teškoća i organizovanog korišćenja slobodnog vremena.

Savetovalište za brak i porodicu pruža usluge građanima radi poboljšanja kvaliteta partnerskog i porodičnog života, roditeljima koji žele da razviju kvalitetnije odnose sa decom u cilju rešavanja međusobnih konflikata.

Savetovalište za odrasla i ostarela lica pruža podršku starima za poboljšanje kvaliteta života "trećeg doba".

2. Samostalno stanovanje mladih pri izlasku iz sistema socijalne zaštite

Član 29

Samostalno stanovanje je vid posebnog oblika socijalne zaštite kojim su obuhvaćena deca i omladina bez roditeljskog staranja, sa prebivalištem na teritoriji grada Kruševca, kojima je na osnovu Zakona prestao smeštaj u ustanovama socijalne zaštite, odnosno u hraniteljskim porodicama.

Član 30

Organizovanje samostalnog stanovanja mladih uz podršku, vrši se kupovinom ili iznajmljivanjem jedne ili više stambenih jedinica, i smeštajem do dva korisnika u stambenu jedinicu.

U slučaju kupovine ili pribavljanja (donacija, zaveštanje, poklon) stambene jedinice, nosilac prava korišćenja je grad Kruševac.

Član 31

Podrška samostalnom stanovanju mladih bez roditeljskog staranja iz člana 30. podrazumeva plaćanje troškova zakupa stana, električne energije, vode, grejanja, telefona i opremanje stana.

Član 32

Priprema mladih za samostalno stanovanje vrši se kroz realizovanje edukativnog i praktičnog programa, u skladu sa standardima koje je propisalo Ministarstvo.

Član 33

Podršku samostalnom stanovanju može da ostvari lice:

• ukoliko nema mogućnost povratka u sopstvenu ili srodničku porodicu,

• da na drugi način ne može da osigura stambeni prostor,

• da je završilo školovanje ili se osposobljava za samostalan život.

Samostalno stanovanje može se ostvariti u trajanju do 1 godine.

Izuzetno, ovo pravo može se produžiti još godinu dana, a po prethodno donetom rešenju Centra za socijalni rad.

Međusobna prava i obaveze između korisnika i Centra za socijalni rad regulišu se Ugovorom.

3. Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za učenike pod starateljstvom i decu iz materijalno ugroženih porodica

Član 34

Nabavka udžbenika, školskog pribora i opreme za školu, može se priznati porodici koja ima decu koja redovno pohađaju osnovnu ili srednju školu u tekućoj godini.

Nabavka se vrši početkom školske godine:

- za decu pod starateljstvom koja nisu institucionalno zbrinuta i

- za decu iz porodica koje se nalaze u izuzetno teškom materijalnom položaju.

4. Participacija u troškovima letovanja, zimovanja, ekskurzija i organizovanja škole u prirodi za decu pod starateljstvom i decu iz materijalno ugroženih porodica

Član 35

Deci iz porodica koja su korisnici materijalnog obezbeđenja, deci pod starateljstvom koja nisu institucionalno zbrinuta i deci iz porodica koje se nalaze u teškoj materijalnoj situaciji mogu se, u celini ili delimično, odobriti troškovi organizovanih ekskurzija, letovanja, zimovanja i škole u prirodi, prema cenovniku koji dostavlja škola.

Zahtev za odobravanje troškova iz stava 1. ovog člana mogu podneti roditelji, staratelji ili škole.

5. Usluge mobilnog tima radi neodložnih intervencija i smeštaja u kriznim situacijama pojedinca i porodice

Član 36

Radi pružanja usluga neodložnih intervencija i smeštaja u kriznim situacijama pojedinca i porodice, organizuje se 24-časovna dostupnost Centra za socijalni rad u Kruševcu.

Mobilni timovi Centra za socijalni rad, angažuju se:

- u zbrinjavanju žrtava nasilja u porodici,

- u drugim slučajevima kada se lice nađe u stanju potrebe za interventnom zaštitom.

Pružanje ove usluge vrši se zajedničkom akcijom Mobilnog tima Centra za socijalni rad, Ministarstva unutrašnjih poslova, Javnog tužilaštva, Organa za prekršaje, Zdravstvenog centra, Doma Jefimija, Gerontološkog centra i drugih.

Način koordinacije aktivnosti na sprovođenju ove usluge utvrđuje se Protokolom o saradnji.

Član 37

Pravo na interventni smeštaj imaju žrtve nasilja, zlostavljanja, zanemarivanja i sva ostala lica koja se nađu u kriznoj situaciji.

Lica iz stava 1. ovog člana se smeštaju u ustanove socijalne zaštite i hraniteljske porodice pripremljene za urgentni smeštaj.

6. Usluge interventnog smeštaja dece i omladine u kriznim situacijama

Član 38

Usluga interventnog smeštaja dece i omladine u kriznim situacijama podrazumeva prihvat i kratkotrajni smeštaj dece i omladine koja se fizički ili emocionalno zlostavljaju i zanemaruju, seksualno zloupotrebljavaju, eksploatišu i drugo, što dovodi do stvarnog ili potencijalnog narušavanja njihovog zdravlja.

Pružanje ove usluge vrši se zajedničkom akcijom Mobilnog tima Centra za socijalni rad, Ministarstva unutrašnjih poslova, Javnog tužilaštva, Organa za prekršaje, Zdravstvenog centra, Doma "Jefimija" i drugih.

Član 39

Usluga interventnog smeštaja dece i omladine u kriznim situacijama organizuje se u Domu za decu Jefimija, na osnovu Rešenja Centra za socijalni rad Kruševac.

Kapacitet smeštaja za korisnike usluge iz prethodnog stava organizuje se do 10 mesta, najduže do 30 dana.

Član 40

Protokolom o saradnji regulišu se međusobna prava i obaveze svih učesnika u organizovanju ove usluge.

Posebnim Rešenjem Gradske uprave grada Kruševca utvrdiće se cena ove usluge po korisniku.

7. Rešavanje stambenih potreba socijalno-ugroženih lica

Član 41

Socijalno ugroženim licima, pod uslovima i po postupku utvrđenom posebnim Pravilnikom, mogu se davati stanovi u zakup.

Vlasnik stanova iz stava 1. ovog člana je grad Kruševac, a isti se u skladu sa Odlukom o stanovanju i drugim aktima nadležnih organa lokalne samouprave, dodeljuju Centru za socijalni rad za rešavanje stambenih potreba socijalno ugroženim licima.

Član 42

Pravilnik o načinu i postupku rešavanja stambenih potreba socijalno ugroženih lica donosi Upravni odbor Centra za socijalni rad Kruševac.

Saglasnost na Pravilnik iz stava 1. ovog člana daje Gradsko veće grada Kruševca.

8. Besplatni prevoz osoba sa invaliditetom i penzionera starijih od 70 godina sa najnižim iznosima penzija

Član 43

Pravo na besplatni prevoz mogu da ostvare lica sa invaliditetom - članovi socijalno humanitarnih organizacija sa sedištem na teritoriji grada.

Član 44

Lica iz člana 43. ove Odluke, podnose zahtev za ostvarivanje ovog prava nadležnom udruženju - organizaciji.

Nadležno udruženje - organizacija utvrđuje ispunjenost uslova za ostvarivanje ovog prava, sačinjava i overava spisak korisnika i isti dostavlja nadležnom odseku Gradske uprave na overu, u skladu sa Sporazumom o načinu podnošenja dokumentacije potrebne za ostvarivanje prava na povlašćenu vožnju.

Član 45

Penzioneri stariji od 70 godina mogu da ostvare pravo na besplatan prevoz pod uslovom da primaju penziju ispod 17.382,00 dinara.

Član 46

Radi ostvarivanja prava na besplatan prevoz, penzioner iz člana 45. ove Odluke dužan je da Udruženju penzionera Kruševac dostavi sledeću dokumentaciju:

- zahtev na propisanom obrascu,

- ličnu kartu na uvid i fotokopiju lične karte,

- poslednji ček od penzije bez obzira na osnov penzijskog osiguranja na uvid i fotokopiju istog,

- jednu fotografiju.

Član 47

Udruženje penzionera Kruševac je u obavezi da u roku od 3 (tri) dana od dana prijema dokumentacije, izda podnosiocu zahteva odgovarajuću ispravu, voznu legitimaciju za besplatan prevoz.

Prevoznik je u obavezi da propiše obrazac vozne legitimacije, koji se izdaje korisniku prevoza.

Udruženje penzionera Kruševac je u obavezi da do 5-og u mesecu, spisak sa licima kojima je odobren besplatan gradski prevoz, dostavi Centru za socijalni rad Kruševac i prevozniku.

Član 48

Centar za socijalni rad Kruševac je u obavezi da zaključi Ugovor o besplatnom gradskom prevozu na teritoriji grada Kruševca penzionera starijih od 70 godina sa najnižim iznosima penzija sa prevoznikom AD "Jugoprevoz" Kruševac.

Ugovor se zaključuje na određeno vreme, do kraja tekuće kalendarske godine.

Ugovor za narednu kalendarsku godinu, zaključuje se najkasnije do 25. decembra tekuće godine.

9. Troškovi sahrane

Član 49

Besplatno se sahranjuju lica.

- bez prihoda smeštena u ustanovu socijalne zaštite ili drugu porodicu za čiji smeštaj troškove snosi budžet Republike,

- korisnici prava na materijalno obezbeđenje u skladu sa Zakonom,

- i druga lica bez prihoda u domaćinstvu, a koja nemaju srodnike ili imaju srodnike za koje Centar za socijalni rad utvrdi da nisu u mogućnosti da snose troškove i izvrše sahranu,

- lica bez prebivališta koja se u trenutku smrti nađu na području grada Kruševca, osim onih za koja troškove sahrane snosi grad Kruševac, u skladu sa posebnom Odlukom.

Član 50

Ukoliko pojedinci, koji nisu srodnici obavezni na izdržavanje, izvrše sahranu lica iz člana 45. imaju pravo na naknadu troškova sahrane u visini troškova učinjenih za nabavku najneophodnije pogrebne opreme, prevoz posmrtnih ostataka i izvršenu sahranu.

10. Besplatni obrok ("Narodna kuhinja")

Član 51

Pravo na besplatni obrok ima pojedinac ili porodica, koji su korisnici prava na materijalno obezbeđenje po Zakonu, kao i pojedinac i porodica koji iz drugih socijalnih razloga nisu u mogućnosti da zadovolje svoje osnovne životne potrebe.

Procenu socijalne ugroženosti radi ostvarivanja prava iz stava 1. ovog člana vrši stručni tim Centra za socijalni rad.

Pravo na besplatan obrok obezbeđuje se preko Narodne kuhinje Crvenog krsta grada Kruševca, jednom dnevno i obuhvata izdavanje toplog obroka radnim danom.

Spisak korisnika besplatnog obroka, Centar za socijalni rad dostavlja organizaciji Crvenog krsta grada Kruševca, sa kojom se uređuje način evidentiranja korišćenja toplog obroka.

Bliže uslove u pogledu načina organizovanja besplatnog obroka i određivanje punktova Narodne kuhinje utvrđuje Osnovna organizacija Crvenog krsta na osnovu broja korisnika obroka.

Član 52

Sredstva za rad Narodne kuhinje posebno se planiraju u budžetu grada Kruševca, na poziciji Crvenog krsta grada Kruševca.

Posebnim ugovorom između grada Kruševca i Osnovne organizacije Crvenog krsta Kruševca regulišu se međusobni odnosi u finansiranju troškova Narodne kuhinje.

V - USLUGE KOJE PROISTIČU IZ STRATEGIJE RAZVOJA SOCIJALNE POLITIKE

1. Usluge prevencije i zaštite žrtava nasilja

Član 53

Usluge prevencije i zaštite žrtava nasilja predstavljaju povezivanje više servisa i aktivnosti radi razvijanja sistema usluga psihološke i pravne pomoći i podrške osobama u situaciji partnerskog i nasilja u porodici.

2. Usluge razvoja porodičnog smeštaja za stare

Član 54

Usluge razvoja porodičnog smeštaja za stare, predstavljaju skup mera i aktivnosti na unapređenju i razvoju smeštaja starih lica u odabrane hraniteljske porodice, radi obezbeđenja humanih uslova života prilagođenih životnim potrebama korisnika.

3. Usluge Savetovališnog centra za decu, mlade i roditelje

Član 55

Usluge Savetovališnog centra za decu, mlade i roditelje predstavljaju servis za unapređenje i očuvanje mentalnog zdravlja dece i mladih, pomoć deci i mladima sa specifičnim teškoćama u učenju, sa emocionalnim i problemima u ponašanju, sa psihosomatskim, psihološkim i psihosocijalnim problemima.

Razvojem ove usluge doprinosi se održivim inkluzivnim zdravstvenim i obrazovnim programima preventivnog i terapijskog karaktera, objedinjavanjem i povezivanjem usluge Savetovališnog centra, Savetovališnog centra za reproduktivno zdravlje i unapređenjem rada Porodično-edukativnog centra.

4. Usluge za podršku deci bez roditeljskog staranja, hraniteljima i usvojiteljima

Član 56

Usluge za podršku deci bez roditeljskog staranja, hraniteljima i usvojiteljima podrazumevaju formiranje servisa Savetovališta za hraniteljske porodice, Samostalno stanovanje uz podršku za decu bez roditeljskog staranja, Programe klubova dece, hranitelja i usvojitelja.

Ova usluga doprinosi razvoju i umrežavanju usluga u podršci deci bez roditeljskog staranja, formiranjem Savetovališta za hraniteljske porodice, Kluba hranitelja, i programima osposobljavanja mladih za samostalan život.

5. Usluge Volonterskog centra

Član 57

Usluge Volonterskog centra podrazumevaju organizovano okupljanje volontera, formiranje saradničke mreže, realizovanje volonterskih programa, radno angažovanje volontera i sprovođenje volonterskih akcija u cilju građenja partnerstva sa svim akterima u sektoru socijalne zaštite, aktivnog promovisanja društveno odgovornog ponašanja i promovisanja socijalnog preduzetništva i socijalnog kapitala.

6. Usluge Savetovališnog centra za decu predškolskog uzrasta

Član 58

Usluge Savetovališnog centra za decu predškolskog uzrasta obuhvataju rad na prevenciji problema razvojnog rizika kod predškolske dece, vaspitni pristup kod problema deficita pažnje i hiperaktivnosti dece i rad sa decom i roditeljima.

7. Usluge Centra za osobe sa invaliditetom

Član 59

Usluge Centra za osobe sa invaliditetom predstavljaju teritorijalno i funkcionalno razvijene i dostupne usluge za osobe sa smetnjama u razvoju, osoba sa invaliditetom i ratne vojne invalide.

Usluge Centra odvijaće se kroz rad dnevnog boravka za osobe sa smetnjama u razvoju, pokretanje radno-okupacionih programa, pomoć u kući i mobilno-kapilarni servis za osobe sa smetnjama u razvoju i rad Kluba za psihosocijalnu podršku porodicama osoba sa smetnjama u razvoju i ratnim vojnim invalidima.

8. Usluge dnevnog boravka za stara i invalidna lica

Član 60

Usluge dnevnog boravka znače dnevno zbrinjavanje starih osoba i osoba sa težim oblicima invaliditeta.

Uslugom se obezbeđuju struktuirane aktivnosti usmerene na razvoj praktičnih veština svakodnevnog življenja i odgovornost za razvoj i održavanje samostalnosti i kvaliteta života, boravak izvan porodice odnose na zadovoljavanje socijalnih i zdravstvenih potreba korisnika.

9. Usluge Kluba i savetovališta za stare

Član 61

Usluge Kluba i savetovališta za stare je podsticanje socijalne uključenosti i razvijanje kapaciteta članova za život u zajednici, kako bi se sprečila i odložila zavisnost od institucionalne nege.

Usluge se odnose na razvoj i održavanje praktičnih veština i komunikacija potrebnih za svakodnevni život, razvoj radnih i učestvovanje u zajedničkim aktivnostima kluba i savetovališta.

10. Usluge specijalizovanog servisa za podršku zapošljavanju korisnika socijalne zaštite

Član 62

Usluge specijalizovanog servisa obezbeđuju pružanje podrške korisnicima socijalne zaštite - radno sposobnim korisnicima MOP-a, osobama sa invaliditetom, omladini koja napušta ustanove socijalne zaštite i romskoj populaciji.

Usluge servisa iz stava 1. usmerene su na razvijanje socijalnog preduzetništva i formiranja zaštitnih radionica za zapošljavanje lica - korisnika socijalne zaštite u skladu sa njihovom preostalom radnom sposobnošću.

11. Usluge servisa za decu sa rizičnim i delikventnim ponašanjem

Član 63

Usluge ovog servisa realizovaće se kroz osnivanje Savetovališta za bolesti zavisnosti i Dnevnog centra.

Usluge Savetovališta za bolesti zavisnosti odnose se na razvijanje održivih i integrisanih zdravstvenih i obrazovnih programa preventivnog i terapijskog karaktera, a pre svega promociji zdravlja i zdravih stilova življenja među decom i mladima. Sistem usluga odnosi se na sistematski i kontinuiran pristup pružanja usluga u rešavanju problema bolesti zavisnosti.

Usluge Dnevnog centra namenjene su deci i omladini koja ispoljavaju asocijalne oblike ponašanja i koja su u riziku, kao i roditeljima, u cilju prevazilaženja neprihvatljivih oblika ponašanja.

VI - POSTUPAK ZA OSTVARIVANJE PRAVA

Član 64

O zahtevima za ostvarivanje prava iz ove Odluke rešava u prvom stepenu Centar za socijalni rad u Kruševcu.

Radi potpunijeg sagledavanja socijalnih potreba korisnika, Centar za socijalni rad može tražiti mišljenje nadležnih ustanova, mesnih zajednica, udruženja građana i drugih lica.

Član 65

O žalbi protiv rešenja Centra za socijalni rad odlučuje Gradsko veće grada Kruševca.

Član 66

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke pokreće se na zahtev lica, odnosno njegovog zakonskog zastupnika ili staratelja i po službenoj dužnosti.

Kada se kao nosilac prava pojavljuje porodica, za nosioca prava određuje se jedan punoletan član porodice.

Član 67

Postupak za ostvarivanje prava iz ove Odluke vodi se po odredbama Zakona o opštem upravnom postupku.

Član 68

Centar za socijalni rad je dužan da vodi posebnu evidenciju o priznatim pravima.

Centar je dužan da o pravima iz stava 1. dostavlja mesečni izveštaj, do 5-og u mesecu za prethodni mesec, nadležnom Odseku Gradske uprave.

VII - PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 69

Sredstva za ostvarivanje prava iz ove Odluke obezbeđuju se u budžetu grada Kruševca i namenski se prenose Centru za socijalni rad ili ustanovi u kojima će se ta prava neposredno ostvariti.

Budžetom Grada opredeljuju se i potrebna sredstva za finansiranje radnika na obavljanju poslova socijalnog rada iz nadležnosti lokalne samouprave.

Sredstva se mogu obezbediti i od donatora, donatorskih organizacija, nadležnih ministarstava, fondova namenjenih smanjenju socijalnog siromaštva.

Član 70

Prava utvrđena ovom Odlukom, za čije ostvarivanje nisu obezbeđeni uslovi, realizovaće se upućivanjem korisnika u odgovarajuće institucije na teret sredstava budžeta grada namenjenih za finansiranje socijalne zaštite.

Za ostvarivanje prava iz ove Odluke, koja se odnose na sve navedene vidove institucionalnog i vaninstitucionalnog zbrinjavanja, a za čije ostvarivanje u gradu ne postoje uslovi, do stvaranja uslova za njihovu realizaciju, lica će se za ostvarivanje tih prava upućivati u druge gradove gde takve institucije postoje, na teret sredstava namenjenih za finansiranje socijalne zaštite u gradu Kruševcu.

Član 71

Proširenje postojećih usluga socijalne zaštite predviđenih Strategijom razvoja socijalne politike, realizovaće se u zavisnosti od zainteresovanosti potencijalnih korisnika usluga i obezbeđenih sredstava u budžetu grada.

Uspostavljanje novih usluga i servisa definisanih članovima 53. do 63. ove Odluke vršiće se u skladu sa Akcionim planom za sprovođenje Strategije i obezbeđenim materijalnim i ljudskim resursima koje propisuju standardi Ministarstva rada i socijalne politike.

Skupština grada Kruševca će posebnim odlukama organizovati nove servise i usluge.

Član 72

Stupanjem na snagu ove Odluke, prestaje da važi Odluka o pravima u socijalnoj zaštiti građana opštine Kruševac ("Službeni list opštine Kruševac", broj 1/05 i 9/06).

Član 73

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kruševca".