ODLUKA

O OSNIVANJU SAVETA ZA PRAĆENJE PRIMENE ETIČKOG KODEKSA PONAŠANJA FUNKCIONERA LOKALNE SAMOUPRAVE

("Sl. glasnik Pčinjskog okruga", br. 29/2008 i 12/2009 - dr. odluka)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom osniva se Savet za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: Savet), uređuje se sastav i izbor članova Saveta, nadležnost i ovlašćenja Saveta, obaveze organa Grada, javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač Grad i njihovih funkcionera u vezi sa primenom Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave (u daljem tekstu: Etički kodeks).

Član 2

Savet se osniva, u skladu sa Statutom grada Vranja, kao posebno stalno radno telo Skupštine grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština).

Član 3

Savet je nezavisan u svom radu.

Savet za svoj rad odgovara Skupštini.

Savet je dužan da na zahtev Skupštine, a najmanje jednom godišnje, podnese izveštaj o svom radu.

Član 4

Rad Saveta je javan, osim ako Poslovnikom ili drugim aktom Saveta za pojedine slučajeve nije drukčije određeno.

Član 5

Savet može obezbeđivati sredstva za rad iz namenskih donacija.

Savet predlaže visinu i način korišćenja sredstava iz stava 1. ovog člana.

II SASTAV I IZBOR ČLANOVA SAVETA

Član 6

Savet ima devet članova, uključujući i predsednika, koje bira Skupština.

Predsednik Saveta predstavlja Savet, zakazuje i rukovodi sednicama, potpisuje akta Saveta i obavlja druge poslove u skladu sa ovom odlukom i Poslovnikom Saveta.

Predsednik ima zamenika koji ga zamenjuje u slučaju njegove odsutnosti ili sprečenosti da obavlja svoju dužnost.

Zamenik predsednika se određuje aktom o izboru predsednika i članova Saveta.

Član 7

Članovi Saveta se biraju iz reda odbornika i građana, od kojih najmanje jednu trećinu moraju činiti nestranačke ličnosti.

Od ukupno utvrđenog broja članova Saveta, najmanje jednu trećinu moraju činiti pripadnici manje zastupljenog pola.

Član 8

Kandidate za članove Saveta predlažu odborničke grupe.

Za kandidata za člana Saveta može biti predloženo lice koje:

1) ima prebivalište na teritoriji Grada;

2) osim odborničke, ne obavlja ni jednu drugu javnu funkciju utvrđenu Etičkim kodeksom, niti funkciju u organima Republike Srbije, koja je sa tom funkcijom spojiva;

3) nije osuđivano za krivična dela, privredne prestupe i prekršaje, koja ga čine nedostojnim za obavljanje funkcije člana Saveta; i

4) nije u svom dosadašnjem radu bitno odstupalo od načela i pravila Etičkog kodeksa.

Član 9

Predlog liste kandidata za predsednika i članove Saveta utvrđuje Komisija za mandatno-imunitetska i administrativna pitanja i izbor i imenovanje Skupštine.

Uz predlog kandidata za članove Saveta dostavlja se pisana izjava kojom kandidati potvrđuju da ispunjavaju uslove iz člana 8. stav 2. ove odluke i da prihvataju kandidaturu.

Član 10

Skupština odlučuje o predloženoj listi kandidata za predsednika i članove Saveta u celini, javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih odbornika.

Ako Savet ne bude izabran po predloženoj listi u smislu stava 1. ovog člana, ponavlja se postupak izbora.

Član 11

Članovi Saveta se biraju na vreme od četiri godine i po isteku mandata mogu biti ponovo izabrani, i to najviše dva puta.

Član 12

Članovima Saveta prestaje mandat pre isteka vremena na koje su izabrani, podnošenjem ostavke ili razrešenjem.

Skupština može razrešiti pojedine članove Saveta na obrazložen pisani predlog odborničke grupe, na isti način na koji su birani.

Član Saveta se razrešava kada se sazna da je u momentu izbora postojao, ili da je kasnije nastupio neki od razloga zbog koga na tu funkciju ne bi mogao da bude predložen, odnosno ne može dalje vršiti tu funkciju, kada najmanje tri puta neopravdano odsustvuje sa sednica Saveta, kada nesavesnim radom onemogućava rad Saveta, kada svojom neaktivnošću ne doprinosi radu Saveta i kada prestane osnov po kome je izabran u Savetu.

Član 13

U slučaju prestanka mandata člana Saveta pre isteka vremena za koji je izabran, do izbora novog člana, preostali broj članova Saveta čini njegov puni sastav za postojanje kvoruma za odlučivanje, s tim što taj broj mora biti veći od polovine od ukupno utvrđenog broja članova Saveta.

Kada predlog za razrešenje člana Saveta podnosi odbornička grupa na čiji predlog je isti izabran, dužna je da uz predlog za razrešenje podnese i predlog za izbor novog člana. Skupština istovremeno donosi odluku o razrešenje i izboru.

Član 14

Sednice Saveta održavaju se isključivo u toku radnog vremena.

O sazivanju sednice Saveta, u smislu odredaba ove odluke, saglasnost daje predsednik Skupštine Grada.

Članovi Saveta imaju pravo na naknadu za rad u Savetu.

Visina naknade iz stava 3. ovog člana utvrđuje se u zavisnosti od vremena održavanja sednice Saveta u odnosu na visinu neoporezivog iznosa dnevnice za službeno putovanje u zemlji.

Kriterijume za određivanje visine naknade u smislu stava 4. ovog člana utvrdiće posebnim aktom Komisija za mandatno-imunitetska i administrativna pitanja i izbor i imenovanje Skupštine grada Vranja.

Članovi Saveta koji imaju prebivalište van sedišta Skupštine imaju pravo na naknadu putnih troškova.

Naknada iz stava 3, 4. i 6. ovog člana pripada članovima Saveta isključivo za dane održavanja sednice Saveta.

Članovi Saveta iz reda izabranih, imenovanih i postavljenih lica u organima Grada Vranja, kao i iz reda zaposlenih u Gradskoj upravi, nemaju pravo na naknadu za rad u Savetu.

Član 15

Savet ima sekretara.

Sekretar obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Saveta.

Sekretar se određuje iz reda diplomiranih pravnika u Gradskoj upravi.

Sekretar Saveta nema pravo na naknadu za rad u Savetu.

III NADLEŽNOST SAVETA

Član 16

Savet:

1) prati da li se funkcioneri lokalne samouprave (u daljem tekstu: funkcioneri) pridržavaju Etičkog kodeksa;

2) prati da li funkcioneri dostavljaju Republičkom odboru za sprečavanje sukoba interesa godišnje prijave o imovini;

3) prikuplja informacije koje se odnose na ponašanje funkcionera u vezi sa Etičkim kodeksom;

4) prati i analizira događaje i pojave od značaja za uspešnu primenu Etičkog kodeksa;

5) promoviše primenu Etičkog kodeksa u Gradu i šire;

6) predlaže i samostalno sprovodi radnje u vezi sa unapređenjem Etičkog kodeksa;

7) predlaže donošenje novih i izmene postojećih akata;

8) pruža savete i mišljenja funkcionerima, građanima, medijima, organima i organizacijama, u vezi sa primenom Etičkog kodeksa;

9) sprovodi, u saradnji sa lokalnim medijima i organima i organizacijama, edukaciju u vezi sa primenom Etičkog kodeksa;

10) ostvaruje saradnju sa institucijama koje rade u srodnim delatnostima; i

11) obavlja i druge poslove određene Statutom grada Vranja, ovom odlukom, Poslovnikom i drugim aktima Saveta.

Član 17

Organi Grada, Gradsko javno pravobranilaštvo, javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad, drugi organi i radna tela koja obrazuju organi Grada, obavezni su da sarađuju sa Savetom.

IV REGISTAR FUNKCIONERA

Član 18

Savet vodi Registar funkcija i funkcionera koji sadrži podatke o:

1) funkcijama u Gradu koje su obuhvaćene Etičkim kodeksom;

2) imenima i osnovnim ličnim podacima funkcionera, kao i osnovnim podacima o vršenju funkcija;

3) drugim funkcijama koje funkcioner vrši, u skladu sa propisima kojima se reguliše sprečavanje sukoba interesa pri vršenju javnih funkcija;

4) izjavi funkcionera o poštovanju Etičkog kodeksa;

5) mišljenjima koje je funkcioner tražio i odgovorima koje je od Saveta dobio;

6) bitnim podacima koji se odnose na poštovanje primene Etičkog kodeksa od strane pojedinih funkcionera (predstavke na ponašanje nekog funkcionera, odluke Saveta po takvim predstavkama, podaci o saradnji funkcionera sa Savetom, mere i sankcije izrečene prema funkcioneru na osnovu drugih propisa, a u vezi sa odredbama Etičkog kodeksa...).

Savet pojedine delove Registra vodi kao poverljive (podatke u vezi sa predstavkama protiv ponašanja funkcionera koje nisu proverene, podatke o traženim mišljenjima Saveta...).

Detaljniji sadržaj Registra utvrđuje Poslovnikom ili drugim aktom Saveta.

Član 19

Registar se sačinjava na osnovu podataka koje Savet pribavlja od organa u kojima funkcioneri vrše funkciju, odnosno od organa koji su ih na te funkcije izabrali, postavili ili imenovali, kao i od samih funkcionera.

Organi iz stava 1. ovog člana, dužni su da o svakoj promeni podataka koja se upisuje u Registar obaveste Savet u roku od 15 dana od dana nastale promene.

Protiv odgovornih lica u organima iz stava 1. ovog člana, koja ne dostave podatke Savetu, ili ih ne dostave u ostavljenom roku, Savet primenjuje mere koje može primeniti protiv funkcionera za koje utvrdi da su prekršili načela Etičkog kodeksa.

V UPOZNAVANJE SA ETIČKIM KODEKSOM

Upoznavanje funkcionera sa Etičkim kodeksom

Član 20

Savet je obavezan da u roku od tri dana od dana prijema obaveštenja o tome da je izabran, postavljen ili imenovan novi funkcioner, uputi tom funkcioneru tekst Etičkog kodeksa, tekstove tumačenja primene odredaba Etičkog kodeksa, kao i obrazac teksta pisane izjave funkcionera.

Obrazac pisane izjave popunjava i svojeručno potpisuje funkcioner i dostavlja je Savetu u određenom roku.

Savet vodi evidenciju o potpisanim izjavama.

Sadržaj pisane izjave funkcionera propisuje se Poslovnikom Saveta.

Član 21

Savet je obavezan da u postupku predlaganja kandidata za izbor, postavljenje ili imenovanje na određene funkcije, te kandidate i njihove predlagače, odnosno podnosioce listi kandidata, upozna sa sadržajem Etičkog kodeksa, primenom i tumačenjem pojedinih odredaba Etičkog kodeksa, kao i obavezama funkcionera u skladu sa odredbama Etičkog kodeksa.

U postupku iz stava 1. ovog člana, Savet se neposredno obraća organu nadležnom za predlaganje kandidata, odnosno podnosiocima listi kandidata, kao i organu nadležnom za izbor, postavljenje ili imenovanje funkcionera.

Komisija za mandatno-imunitetska i administrativna pitanja i izbor i imenovanje Skupštine je u obavezi da pre utvrđivanja predloga kandidata za izbor, postavljenje ili imenovanje na određene funkcije zatraži mišljenje Saveta o tome da li su kandidati u sukobu interesa pri vršenju tih funkcija.

Upoznavanje građana sa Etičkim kodeksom

Član 22

Savet preko internet prezentacije Grada i na drugi pogodan način objavljuje informacije o radu Saveta, sadržaju, primeni i tumačenju pojedinih odredaba Etičkog kodeksa.

Član 23

Organi Grada i drugi organi na čije funkcionere se odnose odredbe Etičkog kodeksa, dužni su da po nalogu Saveta preduzmu odgovarajuće mere, radi upoznavanja građana sa odredbama Etičkog kodeksa.

VI MIŠLJENJA SAVETA

Član 24

Savet je dužan da na zahtev funkcionera izda mišljenje o tome da li je radnja koju namerava da preduzme u skladu sa odredbama Etičkog kodeksa.

Savet izdaje mišljenje u roku od sedam dana od dana prijema zahteva iz stava 1. ovog člana.

Mišljenje sadrži opis situacije koja je predmet davanja mišljenja, opis činjenica koje su Savetu bile poznate pri davanju mišljenja, preporuku Saveta i napomenu o mogućnosti da se u naknadnom postupku ocenjuje da li su povređene odredbe Etičkog kodeksa.

Funkcioner koji je postupio prema mišljenju Saveta ne oslobađa se odgovornosti u naknadnom postupku odlučivanja o povredi odredaba Etičkog kodeksa, ukoliko se utvrdi da Savetu, u momentu izdavanja mišljenja, nisu bile poznate sve relevantne činjenice za izdavanje mišljenja.

Savet je dužan da u vezi sa primenom odredaba Etičkog kodeksa izda mišljenja i drugim licima, po njihovom zahtevu, ili da ih uputi na nadležne organe ili organizacije.

Savet vodi evidenciju izdatih mišljenja.

VII PRIKUPLJANJE PODATAKA

Član 25

U obavljanju poslova iz svoje nadležnosti, Savet je ovlašćen da prikuplja podatke od funkcionera i od organa i organizacija.

Član 26

Savet može od funkcionera tražiti obaveštenja potrebna za odlučivanje o tome da li je funkcioner poštovao odredbe Etičkog kodeksa, kao i obaveštenja koja su od značaja za ocenu primene Etičkog kodeksa, a ne odnose se na sumnju o povredi Etičkog kodeksa od strane funkcionera.

Savet može tražiti od funkcionera da se neposredno pred članovima Saveta izjasni o pitanjima iz stava 1. ovog člana.

Kada funkcioner, izričito ili prećutno, odbije da pruži tražene podatke, Savet o tome može upoznati javnost i organ nadležan za izbor, postavljenje ili imenovanje funkcionera, pod sledećim uslovima:

1) da sa tekstom saopštenja prethodno upozna funkcionera;

2) da funkcioneru pruži mogućnost da u roku od tri dana sačini pisano reagovanje; i

3) da istovremeno objavi saopštenje Saveta i funkcionerovu pisanu reakciju, ukoliko je dostavi.

Član 27

Savet ima pravo da prikuplja podatke od organa u kojima funkcioner vrši funkciju, kao i od organa koji su nadležni za izbor, postavljenje ili imenovanje funkcionera.

Savet može prikupljati podatke i od drugih organa i organizacija.

Kada organi i organizacije iz stava 1. i 2. ovog člana, izričito ili prećutno odbiju da pruže tražene podatke, Savet o tome obaveštava javnost i Skupštinu.

U slučaju iz stava 3. ovog člana, Skupština, na zahtev Saveta, preduzima mere iz svoje nadležnosti radi obezbeđivanja potrebnih podataka.

Član 28

Pravilnikom Saveta bliže se uređuje način prikupljanja podataka od funkcionera, organa i organizacija, ovlašćenja Saveta u prikupljanju podataka, dužnosti funkcionera, organa i organizacija u dostavljanju podataka i uslovi pod kojima funkcioner može uskratiti pružanje pojedinih podataka.

VIII NAČIN RADA I ODLUČIVANJA

Pokretanje postupka

Član 29

Savet pokreće postupak na sopstvenu inicijativu ili po inicijativama i predstavkama ovlašćenih lica u skladu sa odredbama ove odluke.

Član 30

U okviru svoje nadležnosti, Savet redovno prati i analizira podatke koji su od značaja za ocenu primene Etičkog kodeksa u Gradu.

Zavisno od analize podataka, Savet pokreće postupak na sopstvenu inicijativu, ili drugom nadležnom organu dostavlja sve potrebne podatke sa raspoloživom dokumentacijom za pokretanje postupka pred tim organom.

Član 31

Inicijative i predstavke ovlašćenih lica u smislu odredaba ove Odluke, jesu:

1) javne inicijative,

2) pojedinačne predstavke, i

3) anonimne predstavke.

Javne inicijative su one kojima se Savetu javno obraćaju grupe građana, institucije i druge organizacije, tražeći da Savet preduzme određene radnje iz svoje nadležnosti u vezi sa opštim pitanjima, ili u pojedinačnim slučajevima.

Pojedinačne predstavke su one kojima se Savetu neposredno obraćaju građani i pravna lica u vezi sa pitanjima iz njegove nadležnosti, ali pri tome ne obznanjuju sadržaj predstavke.

Anonimne predstavke su nepotpisane predstavke, ili u obliku u kojem se sa sigurnošću ne može ustanoviti ko je pošiljalac, kao i predstavke za koje se utvrdi da nisu sačinjene od strane lica koje je naznačeno kao podnosilac.

Član 32

Savet prima inicijative i predstavke poštom, putem faksa i elektronskom poštom.

Savet može primati i usmene predstavke, na zapisnik.

Predstavke upućene telefonom smatraju se usmenim anonimnim predstavkama.

Poslovnikom Saveta bliže se uređuje način prijema pošte.

Član 33

Savet radi i odlučuje na sednicama.

Sednice Saveta saziva predsednik Saveta, po potrebi, a najmanje jednom mesečno.

Predsednik Saveta je dužan da sazove sednicu na pisani predlog najmanje jedne trećine članova Saveta, predsednika Skupštine ili najmanje jedne trećine odbornika u Skupštini.

Član 34

Savet može da radi i punovažno odlučuje ako sednici prisustvuje više od polovine od ukupnog broja članova Saveta.

Savet odlučuje javnim glasanjem, većinom glasova prisutnih članova, osim ako Poslovnikom i drugim aktima Saveta za pojedine slučajeve nije drukčije određeno.

Razmatranje inicijativa i predstavki

Član 35

Savet je obavezan da prethodno razmotri sve primljene inicijative i predstavke.

Savet, po pravilu, prvo razmatra javne inicijative.

U okviru prethodnog razmatranja, Savet utvrđuje urednost i razumljivost inicijativa i predstavki, kao i nadležnost Saveta po istim.

Poslovnikom Saveta bliže se uređuje redosled razmatranja inicijativa i predstavki, kao i ovlašćenja i način postupanja Saveta u prethodnom razmatranju inicijativa i predstavki u smislu stava 3. ovog člana.

Ispitna faza postupka

Član 36

Kada u fazi prethodnog razmatranja Savet utvrdi da se inicijativa ili predstavka odnosi na povredu odredaba Etičkog kodeksa od strane funkcionera, Savet ispituje navode inicijative ili predstavke, prikuplja dodatne podatke od podnosioca inicijative ili predstavke, drugih organa i organizacija i funkcionera (ispitna faza postupka).

Savet utvrđuje koje radnje treba preduzeti, kao i rokove za preduzimanje tih radnji u okviru ispitne faze postupka.

Savet nije vezan formalnim zahtevom iz inicijativa i predstavki.

Član 37

Funkcioner za koga se sumnja da je povredio odredbe Etičkog kodeksa obavezno se poziva na deo sednice Saveta na kojoj se utvrđuje činjenično stanje, radi davanja izjave.

Član 38

Nakon sprovođenja svih radnji u vezi sa utvrđivanjem činjenica, zaključuje se ispitna faza postupka.

Odlučivanje

Član 39

U postupku odlučivanja o povredi odredaba Etičkog kodeksa od strane funkcionera, Savet donosi:

1) odluku o činjeničnom stanju,

2) odluku o postojanju povrede odredaba Etičkog kodeksa, i

3) odluku o predlogu mera.

Član 40

Predlog odluke o činjeničnom stanju utvrđuje sekretar Saveta, ili član izvestilac.

Članovi Saveta mogu predložiti izmene i dopune predloga odluke iz stava 1. ovog člana. O svakom predlogu glasa se posebno.

Nakon glasanja o predlozima iz stava 2. ovog člana, glasa se o predlogu odluke o činjeničnom stanju u celini.

Odluka se donosi većinom glasova prisutnih članova Saveta.

Član 41

Nakon donošenja odluke o činjeničnom stanju, sekretar Saveta, ili član izvestilac, utvrđuje predlog odluke o postojanju povrede odredaba Etičkog kodeksa.

Članovi Saveta mogu predložiti drukčiji predlog odluke iz stava 1. ovog člana.

Savet se prvo izjašnjava o predlogu odluke iz stava 1. ovog člana, a zatim o predlozima odluka u smislu stava 2. ovog člana.

Odluka se donosi većinom glasova prisutnih članova Saveta.

Član 42

Kada se donese odluka o povredi odredaba Etičkog kodeksa, članovi Saveta predlažu mere.

Glasanje se vrši prvo za najlakše predloženu meru.

Usvojenom se smatra mera za koju je glasao najveći broj članova Saveta, koji je ujedno veći od polovine prisutnih članova Saveta.

Ukoliko ni za jednu predloženu meru nije glasalo više od polovine prisutnih članova Saveta, glasanje se ponavlja, na način utvrđen Poslovnikom Saveta.

Član 43

U zavisnosti od težine povrede odredaba Etičkog kodeksa, Savet može prema funkcionerima izreći sledeće mere:

1) nejavnu opomenu,

2) javno objavljivanje odluke o utvrđenoj povredi odredaba Etičkog kodeksa, i

3) javno objavljivanje odluke o utvrđenoj povredi odredaba Etičkog kodeksa, sa preporukom za razrešenje ili ostavku funkcionera, odnosno za primenu drugih mera prema funkcioneru.

Član 44

Nejavna opomena se izriče u pisanoj formi i sadrži uputstvo o preduzimanju mera za otklanjanje povrede odredaba Etičkog kodeksa i rok u kome funkcioner treba da postupi po tom uputstvu, sa upozorenjem na posledice ukoliko se ne postupi, ili u ostavljenom roku ne postupi po uputstvu.

Član 45

Javno objavljivanje odluke vrši se u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga" i dostavlja se funkcioneru i medijima u Gradu.

Član 46

Poslovnikom Saveta bliže se uređuje način rada i odlučivanja Saveta, kao i uslovi za izuzeće člana Saveta iz rada i odlučivanje na sednici Saveta.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 47

Akt o izboru predsednika i članova Saveta doneće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 48

Poslovnik Saveta doneće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu akta o imenovanju predsednika i članova Saveta.

Član 49

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o obrazovanju Saveta za praćenje primene Etičkog kodeksa ponašanja funkcionera lokalne samouprave - Opštine Vranje, broj: 02-12/06-12 od 11.05.2006. godine ("Službeni glasnik Pčinjskog okruga", broj 6/06).

Član 50

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga".

 

Samostalni član
Odluke o izmeni akata kojima je određena naknada za rad članova saveta i komisija Skupštine grada Vranja

("Sl. glasnik Pčinjskog okruga", br. 12/2009)

Član 21

Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Pčinjskog okruga", a primenjivaće se od 01. juna do 31. decembra 2009. godine.