PRAVILNIKO NAJMANJEM BROJU ČLANOVA POSADE ZA BEZBEDNU PLOVIDBU KOJI MORAJU IMATI POMORSKI BRODOVI TRGOVAČKE MORNARICE SAVEZNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE("Sl. list SRJ", br. 29/98) |
Ovim pravilnikom propisuje se najmanji broj članova posade za bezbednu plovidbu koji moraju imati pomorski brodovi trgovačke mornarice Savezne Republike Jugoslavije.
Najmanji broj članova posade pomorskog broda trgovačke mornarice Savezne Republike Jugoslavije (u daljem tekstu: brod) predstavlja posadu koja brodu osigurava bezbednu plovidbu u odnosu na kategoriju plovidbe, veličinu i namenu broda , snagu pogonskog postrojenja, stepen automatizacije kao i vreme trajanja plovidbe.
Brod mora imati zapovednika.
Brod koji plovi u dugoj plovidbi čija plovidba traje preko 24 časa, a brodska straža se vrši u tri smene, mora imati najmanje sledeći broj članova posade, i to:
1) na palubi: brod do 20.000 BRT - dva oficira palube, tri kormilara i dva pomorca palube, a brod preko 20.000 BRT - dva oficira palube, četiri kormilara i dva pomorca palube;
2) u mašini: tri oficira mašine, dva brodska mazača ili dva brodska motorista i jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda, a brod sa brodskim mašinskim kompleksom preko 5.000 kW - tri oficira mašine, tri brodska mazača, odnosno tri brodska motorista i dva pomorca mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
3) u kuhinji: jednog brodskog kuvara.
Putnički brod koji plovi u dugoj plovidbi, pored članova posade iz stava 1. ovog člana, mora imati i jednog oficira palube.
Brod namenjen za prevoz tereta u tečnom stanju koji plovi u dugoj plovidbi mora, pored članova posade iz stava 1. ovog člana, imati i jednog brodskog mazača, odnosno jednog brodskog motoristu osposobljenog za poslužitelja sisaljki.
Brod koji plovi u dugoj plovidbi koji nema stalnu službu u mašinernici i na središnjem mestu za upravljanje (brod sa oznakom automatizacije A1), odnosno koji nema stalnu službu u mašinernici ali ima stalnu službu na središnjem mestu za upravljanje (brod sa oznakom automatizacije A2), mora, pored članova posade iz člana 4. stav 1. tač. 1. i 3. ovog pravilnika, imati i najmanje sledeći broj članova posade u mašini, i to:
1) brod sa oznakom automatizacije A1: tri oficira mašine od kojih jedan nadzire rad elektrouređaja i jednog kvalifikovanog radnika metalske ili elektrostruke koji ima najmanje dve godine plovidbenog staža;
2) brod sa oznakom automatizacije A2: tri oficira mašine od kojih jedan nadzire rad elektrouređaja, jednog kvalifikovanog radnika metalske ili elektrostruke koji ima najmanje dve godine plovidbenog staža i dva brodska mazača, odnosno dva brodska motorista.
Brod ispod 1.500 BRT koji plovi u bilo kojoj kategoriji plovidbe i koji nema stalnu službu u mašinernici i na središnjem mestu za upravljanje (brod sa oznakom automatizacije A1) i koji s obzirom na svoju konstrukciju i namenu za prevoz specijalnih tereta ispunjava uslove bezbednosti, mora imati najmanje sledeći broj članova posade, i to:
1) na palubi: dva oficira palube i tri kormilara;
2) u mašini: dva oficira mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
3) u kuhinji: jednog brodskog kuvara.
Brod koji plovi u velikoj obalnoj plovidbi i čija plovidba traje preko 24 časa, a brodska straža se vrši u tri smene, mora imati najmanje sledeći broj članova posade, i to:
1) na palubi: brod do 500 BRT - jednog oficira palube, dva kormilara i jednog pomorca palube, a brod preko 500 BRT - jednog oficira palube, tri kormilara i dva pomorca palube.
2) u mašini: dva oficira mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda i jednog čistača mašine, a brod sa brodskim mašinskim kompleksom preko 400 kW - dva oficira mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda i dva brodska mazača, odnosno dva brodska motorista;
3) u kuhinji: jednog brodskog kuvara.
Putnički brod koji plovi u velikoj obalnoj plovidbi mora, pored članova posade iz stava 1. ovog člana, imati i jednog oficira palube.
Izuzetno od odredbi člana 4. stav 1, čl. 5. i 6. i člana 7. stav 1. ovog pravilnika, brod koji plovi u dugoj plovidbi ili u velikoj obalnoj plovidbi, dok plovi između dve jugoslovenske luke i čija plovidba ne traje duže od 16 časova, može imati samo jednog oficira palube, dva kormilara i dva pomorca palube, a u mašini jednog oficira mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda i dva brodska mazača, odnosno dva brodska motorista.
Brod koji plovi u maloj obalnoj plovidbi mora imati najmanje sledeći broj članova posade, i to:
1) brod do 50 BRT: jednog mornara motoristu ili jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda ili jednog pomorca palube ako zapovednik broda ima odgovarajuće ovlašćenje za vršenje poslova u mašini;
2) brod preko 50 do 100 BRT: jednog kormilara i jednog mornara motoristu, odnosno jednog brodskog motoristu ili jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
3) brod preko 100 do 200 BRT: jednog kormilara, jednog pomorca palube i jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
4) brod preko 200 BRT: dva kormilara, jednog pomorca palube i dva pomorca mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda.
Putnički brod preko 100 BRT koji plovi u maloj obalnoj plovidbi mora, pored članova posade iz stava 1. ovog člana, imati i:
1) na palubi: jednog oficira palube ako plovidba traje od 8 do 16 časova, odnosno dva oficira palube ako plovidba traje preko 16 časova;
2) u mašini: jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda ako plovidba traje preko 8 časova.
Brod do 1.000 BRT koji vrši trajektni prevoz kad plovi obalnim morem Savezne Republike Jugoslavije, mora imati najmanje sledeći broj članova posade, i to:
1) brod sa daljinskim upravljanjem, koji vrši trajektni prevoz:
- bez klasičnog kormilarskog uređaja; jednog kormilara i jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
- sa klasičnim kormilarskim uređajem: jednog kormilara, jednog pomorca palube i jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
2) brod sa ručnim prekretačem mašine, koji vrši trajektni prevoz:
- sa jednom mašinom: jednog kormilara, jednog pomorca palube i jednog pomorca mašine ovlašćenog za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda;
- sa dve fizički odvojene mašine: jednog kormilara, jednog pomorca palube i dva pomorca mašine ovlašćena za rad u mašini zavisno od snage pogonskog postrojenja broda.
Brod koji vrši međunarodna putovanja mora, pored članova posade, predviđenih ovim pravilnikom, imati, i to:
1) teretni brod od 300 do 500 BRT: jednog radio-telefonistu, sa opštom ovlašćenjem, a brod od 500 do 1.600 BRT, dva radio-telefonista sa opštim ovlašćenjem, odnosno ako brod upotrebljava radio-telegrafski uređaj jednog GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem;
2) teretni brod preko 1.600 BRT i putnički brod bez obzira na veličinu: jednog GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem;
3) putnički brod koji prevozi ili je ovlašćen da prevozi više od 250 putnika, ako putovanje između dve luke traje više od 16 časova: dva GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem.
Brod koji plovi u obalnom moru Savezne Republike Jugoslavije mora, pored članova posade predviđenih ovim pravilnikom, imati, i to:
1) teretni brod preko 300 BRT: jednog radio-telefonistu, odnosno jednog GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem, ako brod upotrebljava radio-telefonski, odnosno radio-telegrafski uređaj;
2) putnički brod: jednog radio-telefonistu, odnosno jednog GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem, ako brod ima radio- telefonski, odnosno radio-telegrafski uređaj.
Radio-telefonistu može osim zapovednika broda, zameniti svaki član posade broda koji ima odgovarajuće ovlašćenje.
Brod koji ima elektranu sa ukupno ugrađenom snagom generatora višom od 700 kVA naizmenične struje ili 400 kW istosmerne struje mora imati jednog kvalifikovanog električara.
Kao vreme plovidbe u smislu odredbi člana 8. i člana 9. stav 2. ovog pravilnika, smatra se i vreme potrebno za pripremanje broda za plovidbu, odnosno putovanje, kao i vreme zadržavanja broda u luci koje ne traje duže od četiri časa.
Ako član posade broda koji vrši međunarodno putovanje, osim GMDSS operatora sa opštim ovlašćenjem i radio-telefoniste, koji se moraju nalaziti na brodu, napusti brod u stranoj luci, brod može isploviti iz luke i bez tog člana posade do naredne luke ili na putovanje koje ne traje duže od 30 dana, pod uslovom da dužnosti člana posade koji je napustio brod preuzme lice ovlašćeno za vršenje poslova neposredno niže funkcije.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o najmanjem broju članova posade za bezbednu plovidbu koji moraju imati pomorski brodovi trgovačke mornarice Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije ("Službeni list SFRJ", br. 29/81 i 32/81).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SRJ".