UREDBAO SAVEZNOJ JAVNOJ USTANOVI JUGOSLOVENSKI REGISTAR BRODOVA UNUTRAŠNJE PLOVIDBE("Sl. list SRJ", br. 14/97) |
Osniva se Jugoslovenski registar brodova unutrašnje plovidbe (u daljem tekstu: Jugoregistar) kao savezna javna ustanova za obavljanje stručnih i tehničkih poslova u oblasti utvrđivanja sposobnosti brodova za plovidbu od značaja za ostvarivanje nadležnosti Savezne Republike Jugoslavije.
Naziv Jugoregistra je: Savezna javna ustanova Jugoslovenski registar brodova unutrašnje plovidbe.
Sedište Jugoregistra je u Beogradu.
Delatnosti od opšteg interesa koje obavlja Jugoregistar su:
1) utvrđivanje sposobnosti za plovidbu brodova trgovačke mornarice Savezne Republike Jugoslavije vršenjem tehničkog nadzora nad građenjem ili prepravljanjem, odnosno pregledom tih brodova u toku plovidbe;
2) utvrđivanje sigurnosti uređaja za ukrcavanje tereta na brod i iskrcavanje sa broda;
3) baždarenje brodova;
4) izdavanje brodovima isprave za čije je izdavanje saveznim zakonom ovlašćen;
5) utvrđivanje tehničkih uslova za tipove uređaja, mašina, opreme i materijala koji se ugrađuju na brodovima, odnosno koji služe za održavanje sposobnosti brodova za plovidbu;
6) praćenje i proučavanje uzroka udesa brodova prouzrokovanih neispravnostima ili nedostacima konstrukcije trupa mašina, uređaja i opreme koji služe za održavanje bezbednosti plovidbe.
Jugoregistar može, u skladu sa svojom delatnošću, pružati usluge i za potrebe drugih domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, ako time ne dovodi u pitanje potpuno i blagovremeno obavljanje delatnosti iz člana 3. ove uredbe.
Prava, obaveze i odgovornosti između osnivača i Jugoregistra
Za vršenje delatnosti od opšteg interesa iz člana 3. ove uredbe, Jugoregistar utvrđuje godišnji program vršenja usluga za narednu godinu, u skladu sa rokovima utvrđenim za donošenje saveznog budžeta za tu godinu.
Na program iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Savezna vlada.
Na osnovu programa iz stava 1. ovog člana, Jugoregistar zaključuje ugovor sa Saveznim ministarstvom za saobraćaj kojim se utvrđuje obim poslova koje će Jugoregistar izvršiti, rokovi za njihovo izvršavanje i visina naknade.
Zaključenim ugovorom naknada za obavljanje poslova može se utvrditi samo do visine obezbeđenih sredstava u saveznom budžetu za tu godinu.
Za poslove koji se obavljaju dugoročno, zaključuje se okvirni ugovor na osnovu programa koji se za takve poslove posebno utvrđuje i na koji saglasnost daje Savezna vlada.
Savezna vlada daje saglasnost na: statut, godišnji program i okvirne programe rada; statusne promene i povezivanje; promenu obavljanja delatnosti; investicione odluke u skladu sa statutom; godišnji finansijski plan i prestanak Jugoregistra, kao i u drugim slučajevima predviđenim Zakonom o saveznim javnim ustanovama.
Organi Jugoregistra i njihov delokrug
Organi Jugoregistra su: savet, direktor, nadzorni odbor i stručni savet.
Savet ima predsednika i pet članova.
Savezna vlada imenuje i razrešava predsednika i tri člana saveta, na predlog Saveznog ministarstva za saobraćaj.
Dva člana saveta biraju se iz reda zaposlenih u Jugoregistru, na način utvrđen statutom Jugoregistra.
U slučaju jednake podele glasova, glas predsednika je odlučujući, ako statutom nije drukčije određeno.
Mandat članova saveta traje pet godina, uz mogućnost ponovnog izbora.
Savet Jugoregistra:
1) donosi statut;
2) utvrđuje poslovnu i razvojnu politiku;
3) usvaja godišnji obračun i periodične obračune;
4) donosi godišnji program i okvirne programe rada;
5) usvaja godišnji izveštaj o poslovanju;
6) donosi godišnji finansijski plan;
7) donosi investicione odluke;
8) odlučuje o raspoređivanju viška prihoda nad rashodima i pokriću gubitaka;
9) odlučuje o promeni obavljanja delatnosti, kao i promeni sedišta Jugoregistra;
10) odlučuje o statusnim promenama i prestanku Jugoregistra;
11) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta i druge opšte akte utvrđene statutom;
12) odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim statutom.
Savet Jugoregistra, uz saglasnost Savezne vlade, odlučuje o:
1) pribavljanju i otuđenju nepokretnosti;
2) davanju u zakup nepokretnosti koje koristi Jugoregistar;
3) visini tarife za pružanje usluga korisnicima Jugoregistra.
Savezna vlada imenuje i razrešava direktora Jugoregistra, na predlog Saveznog ministarstva za saobraćaj.
Za direktora Jugoregistra može biti imenovano lice koje ima visoku školsku spremu i iskustvo u obavljanju rukovodećih poslova i zadataka u oblasti saobraćaja.
Direktor Jugoregistra:
1) zastupa Jugoregistar;
2) organizuje rad u Jugoregistru i rukovodi tim radom;
3) izvršava odluke saveta i preduzima mere za njihovo sprovođenje;
4) stara se o zakonitosti rada i odgovara za zakonitost rada Jugoregistra i korišćenje i raspolaganje imovinom Jugoregistra;
5) vrši i druge poslove utvrđene statutom.
Mandat direktora traje pet godina, uz mogućnost ponovnog izbora.
Nadzorni odbor ima predsednika i dva člana.
Savezna vlada imenuje i razrešava predsednika i jednog člana nadzornog odbora, na predlog Saveznog ministarstva za saobraćaj.
Jedan član nadzornog odbora bira se iz reda zaposlenih u Jugoregistru, na način utvrđen statutom Jugoregistra.
Mandat članova nadzornog odbora traje pet godina, uz mogućnost ponovnog izbora.
Nadzorni odbor vrši nadzor nad zakonitošću rada saveta i direktora; pregleda izveštaje o poslovanju, bilansima i poslovnoj politici Jugoregistra; kontroliše ostvarivanje opšteg interesa i obavlja druge poslove utvrđene statutom.
Nadzorni odbor, najmanje jedanput godišnje, obaveštava savet Jugoregistra i Saveznu vladu o rezultatima izvršenog nadzora.
Stručni savet je stručni organ Jugoregistra.
Stručni savet Jugoregistra:
1) daje organima Jugoregistra predloge i mišljenja o stručnim pitanjima iz njihovog delokruga;
2) obavlja i druge poslove utvrđene statutom Jugoregistra.
Broj članova stručnog saveta utvrđuje se statutom.
Pored direktora Jugoregistar mogu zastupati i druga lica utvrđena statutom Jugoregistra.
Statutom Jugoregistra može se ograničiti ovlašćenje zastupnika na zaključivanje određenih ugovora ili na vršenje drugih pravnih radnji, a može se odrediti da zastupnik zaključuje ugovore i vrši druge pravne radnje samo uz saglasnost direktora Jugoregistra.
Zastupnik Jugoregistra, u odnosu na Jugoregistar koji zastupa dužan je da se pridržava ovlašćenja određenih statutom.
Imovina i način finansiranja obavljanja delatnosti Jugoregistra
Imovinu Jugoregistra čine pravo svojine na nepokretnim i pokretnim stvarima, novčana sredstva, hartije od vrednosti i druga imovinska prava (u daljem tekstu: sredstva), koja Jugoregistar koristi, njima upravlja i raspolaže.
Sredstva iz stava 1. ovog člana su u državnoj svojini.
O pribavljanju, korišćenju i raspolaganju sredstvima iz stava 1. ovog člana odlučuje organ Jugoregistra određen statutom.
Jugoregistar, u obavljanju delatnosti, koristi, upravlja i raspolaže sredstvima, pod uslovima i na način utvrđen saveznim zakonom.
Sredstva za finansiranje obavljanja delatnosti Jugoregistra obezbeđuju se:
1) iz prihoda koje ostvari obavljanjem delatnosti od opšteg interesa na osnovu ugovora zaključenog sa Saveznim ministarstvom za saobraćaj;
2) iz prihoda koje ostvari pružanjem usluga drugim korisnicima, u skladu sa tarifom za pružanje usluga korisnicima;
3) iz poklona i drugih prihoda koje ostvari, u skladu sa zakonom.
Cena usluga koje Jugoregistar pruža drugim korisnicima utvrđuje se ugovorom između Jugoregistra i tih korisnika, u skladu sa tarifom za pružanje usluga korisnicima.
Cena usluga koje nisu predviđene tarifom iz stava 1. ovog člana utvrđuje se ugovorom između Jugoregistra i korisnika.
Izuzetno, pored imovine u državnoj svojini, Jugoregistar u obavljanju svoje delatnosti može koristiti pokretne stvari, odnosno druga sredstva koja mu daju na korišćenje međunarodni organi, organizacije i institucije.
Način ostvarivanja stručnog i upravnog nadzora nad obavljanjem delatnosti Jugoregistra
Nadzor nad obavljanjem delatnosti Jugoregistra, u skladu s pravilima odgovarajuće struke (stručni nadzor), sprovodi stručni savet Jugoregistra.
Vršenje nadzora iz stava 1. ovog člana utvrđuje se statutom, odnosno drugim opštim aktom.
Savezno ministarstvo za saobraćaj vrši nadzor u pogledu obavljanja delatnosti Jugoregistra koje su od opšteg interesa i u vršenju tog nadzora preduzima mere za koje je ovlašćen saveznim zakonom.
Oblik odgovornosti Jugoregistra za obaveze u pravnom prometu
Jugoregistar odgovara za svoje obaveze celokupnom imovinom kojom raspolaže.
Dosadašnji Jugoslovenski registar brodova unutrašnje plovidbe nastavlja sa radom kao savezna javna ustanova sa svim pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim ovom uredbom.
Danom početka rada Jugoregistar preuzima sredstva, prava i obaveze i zaposlene dosadašnjeg Jugoslovenskog registra brodova unutrašnje plovidbe.
Do imenovanja predsednika i članova saveta i predsednika i članova nadzornog odbora Jugoregistra, poslove iz njihovog delokruga obavljaće dosadašnji savet Jugoslovenskog registra brodova unutrašnje plovidbe.
Do imenovanja direktora Jugoregistra poslove direktora obavljaće dosadašnji direktor Jugoslovenskog registra brodova unutrašnje plovidbe.
Predsednika i članove saveta, direktora i predsednika i članove nadzornog odbora Jugoregistra imenovaće Savezna vlada u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe, osim članova saveta i nadzornog odbora koji se biraju iz reda zaposlenih.
Dosadašnji savet Jugoslovenskog registra brodova unutrašnje plovidbe izabraće članove saveta i nadzornog odbora iz reda zaposlenih u roku iz stava 1. ovog člana.
Savet Jugoregistra je dužan da u roku od 30 dana od dana imenovanja donese statut i akt o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Jugoregistra.
Stručni savet Jugoregistra obrazovaće se u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu statuta.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Odluka o vršenju poslova Jugoslovenskog registra brodova na teritoriji Savezne Republike Jugoslavije ("Službeni list SRJ", br. 7/92).
Ova uredba stupa na snagu 1. aprila 1997. godine.