PRAVILNIKO KORIŠĆENJU LETILIŠTA("Sl. list SFRJ", br. 11/79) |
Ovim pravilnikom se propisuju uslovi za korišćenje letilišta i za održavanje letilišta radi bezbednog poletanja i sletanja vazduhoplova.
Letilište se ne sme nalaziti na udaljenosti manjoj od 700 metara od naseljenog mesta.
Letilište mora da ispunjava sledeće uslove za bezbedno poletanje i sletanje vazduhoplova:
1) teren mora biti stabilizovan (suva livada, pašnjak, kolovozni zastor i sl.);
2) širina osnovne staze letilišta ne sme biti manja od 60 metara i na njoj se ne smeju nalaziti prepreke koje mogu ugroziti bezbednost letenja;
3) osnovna staza letilišta mora biti na oba kraja duža najmanje 30 metara od dužine poletno-sletne staze;
4) dužina poletno-sletne staze mora biti jednaka dužini zaleta za poletanje koja je potrebna za određeni tip vazduhoplova pod njegovim najvećim opterećenjem, uvećanoj za svakih 300 metara nadmorske visine za 7% i za svaki 1°C referentne temperature iznad 15°C - za 1%. Dužina poletno-sletne staze ne sme biti manja od 600 metara;
5) širina poletno-sletne staze mora biti najmanje 30 metara;
6) ravnost površine travnate poletno-sletne staze ne sme odstupati za više od ± 5 santimetara, mereno ravnjačom dužine 3 metra, po čitavoj dužini i širini poletno-sletne staze;
7) ravnost površine poletno-sletne staze sa kolovoznim zastorom ne sme odstupati za više od ± 3 santimetra, mereno ravnjačom dužine 3 metra, po čitavoj dužini i širini poletno-sletne staze;
8) nagib prilazne i odletne površine koja počinje 30 metara od praga poletno-sletne staze ne sme biti veći od 5%, na dužini od 700 metara; divergencija bočnih ivica prilazne i odletne površine je 10%;
9) nagib bočne površine koja počinje 30 metara od ose poletno-sletne staze ne sme biti veći od 50% (1 : 2), na širini od 70 metara po celoj dužini poletno-sletne staze;
10) najveći uzdužni i poprečni nagib poletno-sletne staze ne sme biti veći od 3%;
11) kroz bočne i prilazno-odletne površine ne sme prodirati nikakva prepreka koja bi mogla ugroziti bezbednost letenja.
Dimenzije letilišta sa prilaznim-odletnim i bočnim površinama i njihovim nagibima (sl. 1, 2 i 3).
Slika 1
Slika 2
Slika 3
Poletno-sletna staza može se prekriti betonom ili asfaltom.
Uslovi iz člana 3. ovog pravilnika odnose se i na letilište sa asfaltnim ili betonskim poletno-sletnim stazama, s tim što širina poletno-sletne staze ne sme biti manja od 18 metara.
Poletno-sletna staza obeležava se oznakama koje mogu biti nepokretne ili pokretne. Nepokretne oznake su ugaonici i trake, a pokretne - zastavice.
Kada se obeležavanje poletno-sletne staze vrši nepokretnim oznakama, pragovi poletno-sletne staze obeležavaju se ugaonicima čija dužina krakova iznosi 6 metara, a širina 1 metar. Ivice poletno-sletne staze obeležavaju se trakama dužine 4 metra a širine 1 metar, koje se postavljaju na svakih 50 metara. Ugaonici i trake izrađuju se od šljunka, tucanika i drugog pogodnog materijala i boje se belom bojom. Ugaonici i trake moraju biti u nivou sa okolnim terenom.
Kada se obeležavanje poletno-sletne staze vrši pokretnim oznakama, na uglove praga poletno-sletne staze postavlja se po jedna crvena zastavica. Bočne ivice poletno-sletne staze obeležavaju se crveno-belim zastavicama koje se postavljaju na razmaku od 50 metara, u dužini do polovine poletno-sletne staze. Dimenzije zastavica iznose 50 cm x 40 cm.
Prepreke i druga opasna mesta izvan poletno-sletne staze koja mogu ugroziti bezbednost letenja obeležavaju se crvenim zastavicama.
Prostor za parkiranje vazduhoplova obeležava se žutim zastavicama.
Na letilištu se za vreme korišćenja mora nalaziti pokazivač pravca i jačine vetra (kobasica).
Pokazivač pravca i jačine vetra od platna, cilindričnog oblika, dužine od 1,5 do 2 metra postavlja se na visini od 2 do 3 metra, na vidnom mestu, bočno od poletno-sletne staze, na rastojanju od 40 metara u nivou prizemljenja vazduhoplova.
Letilište za vreme korišćenja mora biti snabdeveno sanitetskom, protivpožarnom i meteorološkom opremom.
Sanitetska oprema sastoji se od: apoteke za prvu pomoć (makaze, kraće i duže, Kramerove šine, zavojni materijal i potrošni materijal - alkohol, benzin, vata, gaza, flaster, gumene rukavice i dr.), nosila i putničkog vozila za prevoz povređenih.
Vatrogasna oprema sastoji se od jedne boce CO2, težine 14 kilograma.
Meteorološka oprema sastoji se, pored pokazivača vetra iz člana 6. ovog pravilnika, i od ručnog anemometra i raketnog pištolja koji se koristi u slučaju naglog pogoršanja vremenske situacije.
Nosilac prava raspolaganja, odnosno korisnik letilišta, uz zahtev za korišćenje i upis letilišta, podnosi, pored dokumentacije iz člana 57. stav 2. tač. 1. i 2. Zakona o vazdušnoj plovidbi, sledeću tehničku dokumentaciju:
1) situacioni plan letilišta u razmeri 1 : 50.000, sa ucrtanim najbližim manjim i najbližim većim naseljenim mestom;
2) plan-skicu poletno-sletne staze u razmeri 1 : 10.000, u vertikalnoj i horizontalnoj projekciji, sa ucrtanim visinama prepreka i drugih opasnih mesta koja bi mogla da ugroze bezbednost letenja, a koji se nalaze ispod prilaznih i bočnih ravni, i sa ucrtanim međusobnim rastojanjima i odstupanjima.
Pre izdavanja rešenja o dozvoli za korišćenje letilišta, pregledom letilišta ustanovljava se podobnost letilišta za bezbedno korišćenje.
Na osnovu podnete dokumentacije i pregleda letilišta iz člana 10. ovog pravilnika izdaje se dozvola za korišćenje letilišta u kojoj se određuje, zavisno od tehničkih karakteristika poletno-sletne staze, koje vrste i kategorije vazduhoplova mogu da koriste letilište, kao i način i uslove pod kojima se letilište može koristiti u određenom vremenskom periodu.
Pregled letilišta vrši se jedanput godišnje radi produženja odobrenja za korišćenje.
Letilište se može koristiti dok ne nastupe okolnosti koje menjaju uslove za bezbedno poletanje i sletanje vazduhoplova, propisane ovim pravilnikom.
Ako nastupi promena na poletno-sletnoj stazi ili u bližoj okolini koja je od uticaja na bezbednost letenja, nosilac prava korišćenja letilišta dužan je da prestane sa korišćenjem takvog letilišta i o tome odmah obavesti Savezni komitet za saobraćaj i veze.
Ako su u pitanju veće promene na letilištu (određivanje nove poletno-sletne staze na istom letilištu ili promena pravca poletanja poletno-sletne staze, nove prepreke koje bi mogle ugroziti bezbednost letenja u neposrednoj blizini letilišta i sl.) nosilac prava korišćenja podnosi novi zahtev za izdavanje odobrenja za korišćenje letilišta.
Na površinama poletno-sletne staze poprečni i uzdužni nagibi moraju se održavati u skladu sa uslovima iz člana 3. tač. 6. i 7. ovog pravilnika, a nastale neravnine moraju se poravnati.
Za vreme korišćenja letilišta nosilac prava raspolaganja, odnosno nosilac prava korišćenja letilišta mora održavati letilište tako da se obezbedi bezbedno poletanje i sletanje vazduhoplova.
Ako u toku korišćenja letilišta čija je poletno-sletna staza sa kolovoznim zastorom, nastane oštećenje kolovoznog zastora koje može ugroziti bezbedno letenje vazduhoplova, letilište se ne može koristiti dok se poletno-sletna staza ne dovede u ispravno stanje.
Oznake za obeležavanje poletno-sletne staze i oznake iz člana 5. ovog pravilnika moraju se održavati u stanju koje omogućava bezbedno poletanje i sletanje vazduhoplova.
Oznake iz stava 1. ovog člana moraju se popraviti ili zameniti novim čim postanu neupotrebljive, odnosno nedovoljno uočljive. Oznaka se smatra nedovoljno uočljivom ako je manje od 70% ukupne površine oznake uočljivo i ako se promenila osnovna boja oznake.
Za vreme letenja na letilištu zabranjeno je kretanje ljudi, vozila i stoke po poletno-sletnoj stazi.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o letilištima ("Službeni list SFRJ", br. 25/75).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu SFRJ".