PRAVILNIK

O STRUČNIM OSPOSOBLJENOSTIMA, ZNANJIMA I VEŠTINAMA KOJE SE PROVERAVAJU U IZBORNOM POSTUPKU, NAČINU NJIHOVE PROVERE I MERILIMA ZA IZBOR NA RADNA MESTA

("Sl. glasnik RS", br. 64/2006, 81/2006 i 43/2009)

 

I SADRŽINA PRAVILNIKA

Član 1

Ovim pravilnikom određuje se kakve se stručne osposobljenosti, znanja i veštine vrednuju u izbornom postupku pri sprovođenju konkursa za popunu izvršilačkih radnih mesta i položaja u ministarstvima, posebnim organizacijama, organima uprave u sastavu ministarstava, službama Vlade, stručnim službama upravnih okruga i pri popunjavanju položaja Republičkog javnog pravobranioca, zamenika Republičkog javnog pravobranioca i načelnika upravnog okruga (u daljem tekstu: organi), način na koji se proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine i merila za izbor na radna mesta.

II ZAJEDNIČKA PRAVILA ZA POPUNJAVANJE IZVRŠILAČKIH RADNIH MESTA I POLOŽAJA

1. Opšta pravila

Kakva znanja i veštine mogu da se vrednuju

Član 2

Stručne osposobljenosti vrednuju se tako što se proveravaju sposobnosti kandidata za uspešan rad na radnom mestu.

Znanje se vrednuje tako što se proverava poznavanje oblasti iz delokruga organa i stručno znanje iz oblasti rada na radnom mestu.

Poznavanje prava Evropske unije i poznavanje stranog jezika mogu da se proveravaju u zavisnosti od delokruga organa, odnosno poslova radnog mesta.

Veštine kandidata vrednuju se tako što se proveravaju logičko i analitičko rezonovanje, veština komunikacije, organizacione sposobnosti, veština rukovođenja i veština rada na računaru.

Načini provere stručne osposobljenosti, znanja i veština

Član 3

Stručne osposobljenosti, znanja i veštine mogu da se proveravaju pismeno i usmeno (razgovor).

Način na koji se proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine zavisi od toga da li se popunjava izvršilačko radno mesto ili položaj, od uslova za rad na radnom mestu i drugih zahteva koji proizlaze iz opisa poslova radnog mesta.

Može da se sprovede više načina provere, ali je razgovor uvek obavezan.

Ovlašćenja konkursne komisije

Član 4

Ako se popunjava izvršilačko radno mesto, konkursna komisija u saradnji sa organizacionom jedinicom u organu, odnosno državnim službenikom koji je zadužen za kadrove u organu, samostalno određuje kakve se stručne osposobljenosti, znanja i veštine vrednuju, kao i način na koji se proveravaju.

Ako se popunjava položaj, konkursna komisija stručne osposobljenosti, znanja i veštine kandidata proverava prema ovom pravilniku.

2. Pismena provera

Oblici pismene provere

Član 5

Oblici pismene provere stručnih osposobljenosti, znanja i veština su test, pismeni rad i simulacija ("uzorak rada").

Test

Član 6

Test može da služi vrednovanju stručnih osposobljenosti i znanja i vrednovanju veština.

Ako test služi vrednovanju stručnih osposobljenosti i znanja, kandidati odgovaraju na pitanja tako što biraju jedan od više ponuđenih odgovora.

Izuzev veštine rada na računaru i veštine komunikacije, sve veštine se proveravaju posredno, putem standardizovanih testova nadležnih strukovnih organizacija.

Pismeni rad

Član 7

Pismeni rad zahteva kratku analizu i izvođenje zaključka na temu koju zada konkursna komisija.

Konkursna komisija unapred određuje temu i vreme koje kandidatima stoji na raspolaganju za izradu pismenog rada.

Simulacija

Član 8

Simulacija ("uzorak rada") zahteva da se u obliku pismenog sastava reši zadati tipični problem koji se javlja na radnom mestu.

Konkursna komisija unapred sastavlja kratak opis tipičnog problema i određuje vreme koje kandidatima stoji na raspolaganju za njegovo rešavanje.

3. Razgovor

Član 9

Stručne osposobljenosti, znanja i veštinu komunikacije konkursna komisija proverava i kroz razgovor s kandidatima.

Konkursna komisija dužna je da pre početka razgovora s kandidatima odredi koji su joj podaci o kandidatima potrebni i pitanja koja se kandidatima postavljaju da bi se došlo do tih podataka.

Svim kandidatima postavljaju se ista pitanja i po istom redosledu. Konkursna komisija može da u toku razgovora postavi dodatna pitanja ako su neophodna dodatna objašnjenja ili obaveštenja.

Razgovor može da sadrži simulaciju tipičnog problema koji se javlja na radnom mestu koji kandidat treba da reši. Svim kandidatima se zadaje isti tipičan problem.

III IZBORNI POSTUPAK ZA POPUNJAVANJE IZVRŠILAČKIH RADNIH MESTA

Redosled provera

Član 10

Ako konkursna komisija odluči da se u izbornom postupku za popunjavanje izvršilačkog radnog mesta pismeno proveravaju stručne osposobljenosti, znanja i veštine, obavezan razgovor s kandidatom obavlja se posle pismene provere.

Pismena provera može da se obavi samo u jednom obliku ili u više oblika koji su određeni ovim pravilnikom.

Test znanja

Član 11

Ako se u izbornom postupku znanje proverava testom, rezultat kandidata vrednuje se tako što se određuje procenat tačnih odgovora na pitanja.

Samo kandidati s više od 50% tačnih odgovora mogu da učestvuju u narednom delu izbornog postupka.

Test veštine

Član 12

Ako se u izbornom postupku veštine proveravaju testom, ocene su "ne zadovoljava" i "zadovoljava".

Ocena mora kratko da se obrazloži.

Samo kandidati čiji je tekst vrednovan ocenom "zadovoljava" mogu da učestvuju u narednom delu izbornog postupka.

Pismeni rad i simulacija

Član 13

Ako se u izbornom postupku kao način provere koriste pismeni rad i simulacija, rad kandidata vrednuje svaki član konkursne komisije ocenom "ne zadovoljava" , "delimično zadovoljava" i "zadovoljava", prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.

U narednom delu izbornog postupka mogu da učestvuju samo kandidati koje su svi članovi konkursne komisije vrednovali ocenom "delimično zadovoljava" ili "zadovoljava".

Razgovor s kandidatima

Član 14

Razgovor s kandidatima je poslednji deo izbornog postupka.

Na razgovor se pozivaju samo kandidati koji su u prethodnim delovima izbornog postupka stekli pravo da učestvuju na razgovoru.

Vrednovanje usmenih odgovora kandidata

Član 15

Svaki član konkursne komisije vrednuje ocenama od 1 do 3 odgovore kandidata na pitanja koja su mu postavljena, prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.

Ocenom 3 vrednuje se kandidat koji u potpunosti ispunjava stručne osposobljenosti, znanja i veštinu komunikacije koji su potrebni za izbor na radno mesto (u daljem tekstu: zahtevi za izbor na radno mesto), ocenom 2 vrednuje se kandidat koji delimično ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, a ocenom 1 vrednuje se kandidat koji ne ispunjava zahteve za izbor na radno mesto.

Rezultat kandidata dobija se tako što se izračunava prosečna vrednost ocena kojima je kandidat vrednovan. Prosečna vrednost ocena računa se samo onom kandidatu kojeg je svaki član konkursne komisije vrednovao ocenom 2 ili 3.

Uvršćivanje kandidata na listu za izbor

Član 16

Na listu za izbor uvršćuju se najviše tri kandidata koja su postigla najbolji rezultat na razgovoru.

Ako više kandidata ima jednak rezultat

Član 17

Ako više kandidata ima jednak rezultat, prednost da budu uvršćeni na listu za izbor imaju oni s boljim rezultatom na pismenoj proveri znanja i stručnih osposobljenosti (prvo dopunsko merilo), a ako ni posle toga konkursna komisija ne odredi sva tri kandidata, prednost imaju oni s boljim rezultatom na testu veština (drugo dopunsko merilo).

Ako ni posle toga ne mogu da se odrede sva tri kandidata s najboljim rezultatom, konkursna komisija ponovo razgovara s kandidatima koji su posle primene prvog ili drugog dopunskog merila zadržali izglede da budu uvršćeni među prva tri kandidata, sve dok ne odredi one među njima čiji rezultati najviše odgovaraju zahtevima radnog mesta.

IV IZBORNI POSTUPAK ZA POPUNJAVANJE POLOŽAJA

Sadržina prijave za konkurs

Član 18

Prilikom izbornog postupka za popunjavanje položaja vrednuje se i sadržina prijave za konkurs.

Prijava na konkurs sadrži ime i prezime kandidata, datum i mesto rođenja, adresu stanovanja, podatke o obrazovanju, podatke o vrsti i dužini radnog iskustva s kratkim opisom poslova na kojima je kandidat radio do podnošenja prijave na konkurs i odgovornosti na tim poslovima, podatke o stručnom usavršavanju i podatke o posebnim oblastima znanja.

Kakva znanja i veštine mogu da se vrednuju

Član 19

Za položaje direktora posebne organizacije, zamenika direktora posebne organizacije, direktora organa uprave u sastavu ministarstva, direktora službe Vlade, zamenika direktora službe Vlade, Republičkog javnog pravobranioca i zamenika Republičkog javnog pravobranioca u izbornom postupku proverava se poznavanje oblasti iz delokruga organa i poznavanje prava Evropske unije.

Za ostale položaje proverava se stručno znanje i poznavanje prava Evropske unije koje je potrebno za rad na položaju.

Za sve položaje proveravaju se veština logičkog i analitičkog rezonovanja, veština komunikacije, organizacione sposobnosti i veština rukovođenja.

Druga znanja i veštine proveravaju se za pojedine položaje ako je to predviđeno pravilnikom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji radnih mesta u organu.

Provera znanja i stručnih osposobljenosti

Član 20

Znanje, stručne osposobljenosti i veština komunikacije kandidata proveravaju se uvidom u podatke iz prijave i pitanjima koja se usmeno postavljaju kandidatima (razgovor).

Svaki član konkursne komisije vrednuje ocenama od 1 do 3 podatke iz prijava i odgovore na pitanja koja su kandidatima postavljena, prema kriterijumima koje konkursna komisija unapred određuje.

Ocenom 3 vrednuje se kandidat koji u potpunosti ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, ocenom 2 vrednuje se kandidat koji delimično ispunjava zahteve za izbor na radno mesto, a ocenom 1 vrednuje se kandidat koji ne ispunjava zahteve za izbor na radno mesto.

Rezultat kandidata dobija se tako što se izračunava prosečna vrednost ocena kojima je kandidat vrednovan. Prosečna vrednost ocena računa se samo onom kandidatu kojeg je svaki član konkursne komisije vrednovao ocenom 2 ili 3.

Provera veština

Član 21

Samo kandidatima kojima je izračunata prosečna ocena na razgovoru proveravaju se veština logičkog i analitičkog rezonovanja, veština rukovođenja i organizacione sposobnosti, posredno putem standardizovanih testova koje odredi Visoki službenički savet.

Svaki kandidat se na osnovu tumačenja pokazatelja postignuća na testu vrednuje ocenom "ne zadovoljava" i "zadovoljava".

Ocenom "zadovoljava" vrednuje se kandidat čija su postignuća na testu prosečna.

Ocena mora kratko da se obrazloži.

Uvršćivanje kandidata na listu za izbor

Član 22

Na listu za izbor uvršćuju se najviše tri kandidata koja su postigla najbolji rezultat na razgovoru.

Ako više kandidata ima jednak rezultat

Član 23

Ako više kandidata ima jednak rezultat, konkursna komisija na dopunskim razgovorima ispituje znanje i stručne osposobljenosti tih kandidata sve dok ne odredi one među njima čiji rezultati najviše odgovaraju zahtevima položaja.

Na kraju, konkursna komisija sastavlja obrazloženu listu od tri kandidata i dostavlja je rukovodiocu, odnosno drugom licu nadležnom da Vladi predloži kandidata za postavljenje na položaj.

Član 23a

Član konkursne komisije koji nije iz organa državne uprave i službi Vlade, niti je član Visokog službeničkog saveta ima pravo na naknadu za rad u konkursnoj komisiji u iznosu od 10.000 dinara za svaki sprovedeni konkurs.

Naknadu za rad obezbeđuje Služba za upravljanje kadrovima.

V STUPANJE PRAVILNIKA NA SNAGU

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Samostalni član Pravilnika o izmeni
Pravilnika o stručnim osposobljenostima, znanjima i veštinama koje se proveravaju u izbornom postupku, načinu njihove provere i merilima za izbor na radna mesta

("Sl. glasnik RS", br. 43/2009)

Član 2

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".