REŠENJE

O DAVANJU SAGLASNOSTI JAVNOM RADIODIFUZNOM PREDUZEĆU "STUDIO B" NA SPORAZUM O NAČINU REŠAVANJA VIŠKA ZAPOSLENIH U JAVNOM RADIODIFUZNOM PREDUZEĆU "STUDIO B" SA SPORAZUMOM

("Sl. list grada Beograda", br. 22/2009)

1. Daje se saglasnost Javnom radiodifuznom preduzeću "Studio B" iz Beograda na Sporazum o načinu rešavanja viška zaposlenih u Javnom radiodifuznom preduzeću "Studio B", koji je zaključen pod brojem 137 29. aprila 2009. godine između Sindikalne organizacije Javnog radiodifuznog preduzeća "Studio B" i generalnog direktora.

2. Rešenje i Sporazum objaviti u "Službenom listu grada Beograda", a Sporazum se primenjuje narednog dana od dana objavljivanja.

* * *

Na osnovu čl. 153. do 160. i člana 179. stav 1. tačka 9. Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05 i 61/05), Sindikalna organizacija Javnog radiodiodifuznog preduzeća "Studio B" i generalni direktor Javnog radiodifuznog preduzeća "Studio B", 29. aprila 2009. godine zaključuju

SPORAZUM
O NAČINU REŠAVANJA VIŠKA ZAPOSLENIH U JAVNOM RADIODIFUZNOM PREDUZEĆU STUDIO B

 

UVODNE ODREDBE

Ovim sporazumom utvrđuju se merila, kriterijumi, način sprovođenja postupka za utvrđivanje viška zaposlenih u Javnom radiodifuznom preduzeću "Studio B", prava koja se obezbeđuju viškovima zaposlenih, način ostvarivanja prava i druga pitanja od značaja za utvrđivanje viškova i njihovih prava, a na osnovu člana 179. stav 1. tačka 9. Zakona o radu i osnov je za donošenje programa o tehnološkom višku u preduzeću.

I - POSTUPAK ZA UTVRĐIVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH

Član 1

U okviru plana konsolidacije, u skladu sa organizacionim promenama, generalni direktor utvrđuje potreban broj zaposlenih za uspešnu poslovno-finansijsku konsolidaciju i dalji razvoj preduzeća.

Po završenom raspoređivanju zaposlenih u skladu sa izmenjenim aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova sprovodi se postupak utvrđivanja zaposlenih koji predstavljaju višak.

II - KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE VIŠKA ZAPOSLENIH

Član 2

Određivanje viška zaposlenih, vrši se na osnovu sledećih kriterijuma, datih po redosledu primene i po sistemu eliminacije:

1. rezultati rada zaposlenog,

2. broj dece zaposlenog na školovanju,

3. dužina radnog staža u Studiju B,

4. broj članova porodice koji ostvaruje zaradu,

5. zdravstveno stanje zaposlenog i članova njegove porodice i

6. imovno stanje zaposlenog.

Navedeni kriterijumi primenjuju se na sve zaposlene na poslovima na kojima se smanjuje broj izvršilaca, a kriterijumi se po redosledu primenjuju sve dok se za svaki posao ne dobije onaj broj zaposlenih koji ostaju na poslu, koji je utvrđen kao neophodan.

Član 3

Rezultati rada zaposlenog utvrđuju se na osnovu pismeno obrazložene ocene neposrednog rukovodioca zaposlenog o radnoj uspešnosti u izvršavanju posla, polazeći od kvaliteta obavljenog posla i stručnosti, ostvarenog učinka i samostalnosti u radu, odgovornosti i radne discipline, zalaganja, motivisanosti za rad, zainteresovanosti za posao, preduzimljivosti, kreativnosti, racionalnosti u korišćenju radnog vremena, kolegijalnosti i odnosu prema drugima.

Ocenu rezultata rada zaposlenih u programskom sektoru TV i radija daje pomoćnik glavnog i odgovornog urednika u saradnji i po izvršenim konsultacijama sa novinarima urednicima koji su svakodnevno angažovani na uređivanju TV programa, odnosno sa izvršnim direktorom i odgovornim urednikom radija i pomoćnikom odgovornog urednika radija.

Ocenu rezultata rada zaposlenih u produkciji programa daje izvršni direktor produkcije programa u saradnji i po izvršenim konsultacijama sa šefom odgovarajuće organizacione celine.

Ocenu rezultata rada zaposlenih u tehničkom sektoru daje direktor tehničkog sektora u saradnji i po izvršenim konsultacijama sa šefom odgovarajuće organizacione celine.

Ocenu rezultata rada zaposlenih u poslovnom sektoru daje direktor poslovnog sektora u saradnji i po izvršenim konsultacijama sa rukovodiocem odgovarajuće organizacione jedinice.

Za zaposlene u odeljenju koje nema neposrednog rukovodioca, ocenu rezultata rada daje generalni direktor ili lice koje on ovlasti.

Rezultati rada zaposlenog utvrđuju se za poslednju godinu dana rada zaposlenog pre utvrđivanja viškova, a za zaposlenog koji u tom periodu nije radio utvrđuju se za poslednju godinu u kojoj je radio.

Rezultati rada iskazuju se ocenom u skladu sa "Uputstvom za ocenu rezultata rada zaposlenog" koje čini sastavni deo ovog sporazuma.

Komisija iz člana 10. ovog sporazuma razmatra ocene rezultata rada i u slučaju sumnje u objektivnost ocenjivanja, ovlašćena je da od rukovodilaca zahteva obrazloženje i preispitivanje ocena. Komisija predlaže generalnom direktoru listu zaposlenih za čijim je radom prestala potreba prema redosledu ocena, polazeći od zaposlenog sa najnižom ocenom.

O predlozima koji nisu usaglašeni sa ocenama rukovodilaca zaposlenih, kao i o svom stavu Komisija obaveštava generalnog direktora.

Konačnu ocenu o rezultatima rada zaposlenih u slučaju iz prethodnog stava ovog člana daje generalni direktor.

Ukoliko dva ili više zaposlenih ostvaruju jednake rezultate rada, na njih se primenjuje kriterijum "broj dece zaposlenog na školovanju".

Član 4

Ako su zaposleni ostvarili jednake rezultate rada, potreba za radom prestaje zaposlenom koji ima manji broj dece na redovnom ili vanrednom školovanju, do navršenih 26 godina života, što se dokazuje potvrdom iz škole ili fakulteta, đačkom knjižicom, indeksom ili dokazom o plaćenoj školarini.

Član 5

Ako su zaposleni ostvarili jednake rezultate rada, imaju isti broj dece na redovnom ili vanrednom školovanju, prestanak potrebe za radom utvrđuje se za zaposlenog koji ima manji radni staž ostvaren u Studiju B.

Član 6

Ako su zaposleni ostvarili jednake rezultate rada, imaju isti broj dece na redovnom ili vanrednom školovanju i isti radni staž ostvaren u "Studiju B", prestanak potrebe za radom utvrđuje se zaposlenom koji ima veći broj članova porodice koji ostvaruju zaradu.

Član 7

Ako su zaposleni ostvarili jednake rezultate rada, imaju isti broj dece na redovnom ili vanrednom školovanju, isti radni staž ostvaren u "Studiju B", isti broj članova porodice koji ostvaruju zaradu, prednost ima zaposleni ako on ili član njegove porodice boluje od težeg oboljenja sa mogućom posledicom mortaliteta ili hroniciteta, a prema nalazu nadležnog zdravstvenog organa.

Član 8

Ako su zaposleni ostvarili jednake rezultate rada, imaju isti broj dece na redovnom ili vanrednom školovanju, isti radni staž ostvaren u Studiju B, isti broj članova porodice koji ostvaruju zaradu, isto zdravstveno stanje, potreba za radom prestaje zaposlenom sa boljim imovnim stanjem, odnosno prednost da ostane na radu ima zaposleni sa slabijim imovnim stanjem.

Imovno stanje zaposlenog utvrđuje se na osnovu:

1. ostvarenog prihoda po članu porodičnog domaćinstva zaposlenog ostvarenog u prethodnih godinu dana, po osnovu zarade, drugog prihoda i prihoda od imovine,

2. tržišne vrednosti nepokretne imovine zaposlenog i članova njegovog porodičnog domaćinstva.

Prihod po članu porodičnog domaćinstva, kao i tržišna vrednost nepokretnosti utvrđuje na osnovu odgovarajuće dokumentacije, odnosno isprava nadležnog organa.

Članom porodičnog domaćinstva, smatraju se bračni drug, roditelji, deca, usvojenik i usvojilac koji žive u zajedničkom domaćinstvu sa zaposlenim.

Član 9

Na poslovima gde postoji višak zaposlenih, zaposlenima se daje mogućnost dobrovoljnog prestanka radnog odnosa.

Na zaposlene koji su zainteresovani da im prestane radni odnos kao višku, i podnesu pismenu izjavu - saglasnost o tome, kao i na zaposlene koji rade na poslovima koji se ukidaju, ne primenjuju se kriterijumi iz čl. 2 do 8. ovog sporazuma.

Član 10

Primenu kriterijuma i utvrđivanje zaposlenih za čijim radom prestaje potreba, vrši Komisija od tri člana od kojih po jednog imenuju generalni direktor i Sindikat, a trećeg člana imenuju sporazumno.

Komisija, na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja i sprovedenog postupka rangiranja po kriterijumima iz ovog Sporazuma, kao i sprovedene ankete među zaposlenima koji rade na poslovima gde je utvrđen višak radi dobrovoljnog prestanka radnog odnosa, sačinjava predlog liste zaposlenih za čijim radom prestaje potreba na poslovima na kojima se oni nalaze u momentu utvrđivanja viška zaposlenih.

Komisija donosi odluke većinom glasova.

Listu zaposlenih iz prethodnog stava ovog člana, Komisija objavljuje na oglasnoj tabli preduzeća i istu dostavlja generalnom direktoru i Sindikatu.

Zaposleni ima pravo prigovora generalnom direktoru na listu iz prethodnog stava, u roku od 5 dana od dana objavljivanja iste. Konačnu odluku o prigovoru donosi generalni direktor.

Član 11

Na zaposlene koji su utvrđeni kao višak, primeniće se Program rešavanja viška zaposlenih u skladu sa ovim sporazumom i zakonom.

Član 12

Konačnu odluku o otkazu ugovora o radu zbog prestanka potrebe za radom zaposlenog, donosi generalni direktor.

Član 13

Po osnovu viška zaposlenih neće prestati radni odnos zaposlenima:

- za vreme trudnoće, porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta, kao i odsustva sa rada radi posebne nege deteta,

- samohranom roditelju maloletnog deteta ili deteta na redovnom školovanju,

- jednom od supružnika ako su oba zaposlena u preduzeću.

Odredbe o zaštićenim kategorijama iz prethodnog stava ne odnose se na zaposlene koji se dobrovoljno prijave za prestanak radnog odnosa uz korišćenje otpremnine.

III - NAČIN REŠAVANJA SOCIJALNO-EKONOMSKOG POLOŽAJA VIŠKA ZAPOSLENIH

Član 14

Socijalno ekonomski položaj lica koja budu utvrđena kao višak zaposlenih, za koje se nije mogao obezbediti ni jedan vid alternativnog zapošljavanja, biće rešen na sledeći način:

1. isplata otpremnine,

2. prestanak radnog odnosa i prijavljivanje Nacionalnoj službi za zapošljavanje.

Korišćenje prava iz tačke 2. ne isključuje korišćenje prava iz tačke 1. prethodnog stava.

Član 15

U slučaju otkaza ugovora o radu zbog prestanka potrebe za obavljanjem posla, zaposleni ima pravo na jedan od sledeća dva modela otpremnine:

1. Otpremninu u visini zbira trećine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu za prvih 10 (deset) godina provedenih u radnom odnosu i četvrtine zarade zaposlenog za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu preko 10 (deset) godina provedenih u radnom odnosu. Zaposlenom čija je zarada ispod prosečno isplaćene zarade kod poslodavca, osnovica za obračun pripadajuće otpremnine je prosečno isplaćena zarada zaposlenih kod poslodavca u prethodna tri meseca koja prethode mesecu u kojem se isplaćuje otpremnina.

Zarada u smislu prethodnog stava, smatra se zarada zaposlenog ili poslodavca koja sadrži porez i doprinose koji se plaćaju iz zarade, isplaćene u poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kojem se isplaćuje otpremnina.

Zaposlenom kome se utvrdi prestanak radnog odnosa iznos otpremnine utvrđen ovom tačkom uvećava se za:

do 10 godina staža

20%

od 10 do 15 godina staža

30%

od 15 do 20 godina staža

40%

od 20 do 25 godina staža

40%

od 25 do 30 godina staža

40%

od 30 do 35 godina staža

30%

od 35 do 40 godina staža

20%

ili

2. Otpremninu u skladu sa Pojedinačnim kolektivnim ugovorom Studia B i to:

- do 10 godina provedenih u radnom odnosu - u visini četvorostrukog iznosa zarade zaposlenog iz prethodnog meseca,

- od 10 do 20 godina provedenih u radnom odnosu - u visini šestostrukog iznosa zarade zaposlenog iz prethodnog meseca,

- od 20 do 30 godina provedenih u radnom odnosu - u visini osmostrukog iznosa zarade zaposlenog iz prethodnog meseca,

- preko 30 godina provedenih u radnom odnosu - u visini desetostrukog iznosa zarade zaposlenog iz prethodnog meseca.

Zarada u smislu prethodnog stava ove tačke, smatra se zarada zaposlenog koja sadrži porez i doprinose koji se plaćaju iz zarade, isplaćene u mesecu koji prethodi mesecu u kojem se isplaćuje otpremnina.

Član 16

Poslodavac može dodatno stimulisati zaposlene za dobrovoljni prestanak radnog odnosa, jednokratnom isplatom novčanog iznosa.

Upravni odbor određuje dodatnu stimulaciju iz prethodnog stava, posebnom odlukom na predlog generalnog direktora.

Član 17

Zaposleni kome prestaje radni odnos kao višku zaposlenih, a ne ispunjava uslove za odlazak u penziju, ima pravo da se prijavi Nacionalnoj službi za zapošljavanje i ostvaruje prava u skladu sa zakonima.

Član 18

Sredstva za isplatu otpremnina iz člana 15. ovog sporazuma obezbeđuje Osnivač.

Sredstva budžeta grada Beograda za isplatu otpremnina uplaćuju se preduzeću na osnovu Odluke Upravnog odbora o racionalizaciji zaposlenih kojom su zaposleni koji se dobrovoljno prijave za prestanak radnog odnosa proglašeni tehnološkim viškom, odnosno na osnovu Programa rešavanja viška zaposlenih koji donosi Upravni odbor na predlog generalnog direktora.

IV - ZAVRŠNE ODREDBE

Član 19

Celokupan postupak rešavanja viška zaposlenih, od usvajanja ovog sporazuma, do pojedinačnih odluka, sprovodiće se u saradnji sa reprezentativnim Sindikatom i Nacionalnom službom za zapošljavanje.

Član 20

Ovaj sporazum stupa na snagu narednog dana od dana dobijanja saglasnosti od strane Osnivača i primenjuje se za utvrđivanje viška zaposlenih u Javnom radiodifuznom preduzeću "Studio B" u 2009. godini.