PRAVILNIK

O TIPU, VELIČINI, USLOVIMA I POSTUPKU ZA POSTAVLJANJE OBJEKATA I SREDSTAVA ZA OGLAŠAVANJE NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA

("Sl. list grada Beograda", br. 27/2009)

 

I - OSNOVNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom se utvrđuju tip, veličina, uslovi i postupak za postavljanje objekata za oglašavanje (poseban objekat za oglašavanje, objekat za slobodno oglašavanje, kao i ostali objekti za oglašavanje) i sredstva za oglašavanje (pano, plakat, nalepnica, elektronski displej, svetleća slova, laserski prikaz, transparent-platneni, pvc i sl, oglasna vitrina, balon i druga sredstva koja sadrže oglasnu poruku) na teritoriji grada Beograda (u daljem tekstu: pravilnik).

II - OBJEKTI ZA OGLAŠAVANJE

Poseban objekat za oglašavanje

Član 2

Poseban objekat za oglašavanje je namenski izrađen objekat za oglašavanje koji može biti osvetljen i neosvetljen. S obzirom na izvor osvetljenja, osvetljen može biti osvetljen iznutra (prosvetljen) ili spolja, s tim da izvor svetlosti moraju biti fluo cevi.

Izuzetno od ovog pravila, posebni objekti za oglašavanje veći od 25 m2, mogu biti osvetljeni spolja, reflektorima.

Član 3

Poseban objekat za oglašavanje u smislu ovog pravilnika je slobodnostojeći (samostojeći) reklamni objekat koji se postavlja u pojasu blizu puteva, na zelenim površinama i na trotoarima, a čije su dimenzije i mesta postavljanja uslovljeni mogućnošću sagledavanja iz vozila u pokretu i/ili iz pešačke vizure.

Pod dimenzijama se podrazumeva samo oglasna površina (u daljem tekstu: oglasna površina), odnosno ne podrazumeva konstrukciju rama posebnog objekta za oglašavanje.

Poseban objekat za oglašavanje iz čl. 2. i 3. ovog pravilnika može biti: "Bilbord", "City light" i "City tower".

Član 4

"Bilbord" je slobodnostojeći objekat postavljen na jednom ili na dva stuba nosača.

Oblik bilborda je po pravilu pravougaoni. Mogu biti jednostrani i dvostrani, sa fiksnom ili rotirajućom oglasnom porukom.

Veličina "bilborda" nije standardizovana, dimenzije i tip u svakom pojedinačnom slučaju biće detaljno određeni Planom mesta za postavljanje objekata, odnosno sredstava za oglašavanje.

Član 5

"City light" je slobodnostojeći objekat, postavljen na jednom ili na dva stuba nosača čija je oglasna površina do 2 m2.

Oblik "city light" je po pravilu pravougaoni, a horizontalna stranica je uvek kraća od vertikalne.

"City light" može biti jednostrani i dvostrani, a po načinu osvetljavanja mora biti prosvetljen.

Član 6

"City tower" je slobodnostojeći objekat uglavnom cilindričnog oblika, prečnika do 1,5 m i visine do 5 m, a postavlja se tako da se pretežno sagledava iz pešačke vizure.

Po načinu osvetljavanja "City tower" mora da bude prosvetljen.

Objekat za slobodno oglašavanje

Član 7

Veličina objekta za slobodno oglašavanje nije standardizovana, dimenzije i tip u svakom pojedinačnom slučaju biće detaljno određeni Planom mesta za postavljanje objekata, odnosno sredstava za oglašavanje.

Objekat za slobodno oglašavanje može biti osvetljen i neosvetljen. S obzirom na izvor osvetljenja, osvetljen može biti osvetljen iznutra (prosvetljen) ili spolja, s tim da izvor svetlosti moraju biti fluo cevi.

Stubovi javne rasvete, niskonaponske i kontaktne mreže

Član 8

Na stubovima javne rasvete osim stuba koji nosi vazdušnu elektro mrežu, niskonaponske i kontaktne mreže mogu se postavljati sredstva za oglašavanje u skladu sa tehničkim mogućnostima ali tako da ne zaklanjaju rasvetno telo i da ne ugrožavaju normalno funkcionisanje saobraćaja.

Sredstva za oglašavanje koja se postavljaju na objekte iz stava 1. ovog člana moraju biti osvetljena isključivo sa unutrašnjim izvorom osvetljenja.

Ostali objekti

Član 9

Na zgradama, privremenim montažnim objektima, ogradama, podzidima i drugim objektima iste ili slične namene mogu se postavljati sredstva za oglašavanje navedena u ovom pravilniku, kao i druga sredstva za oglašavanje koja sadrže oglasnu poruku a koja su po svojim svojstvima prilagođena postavljanju na ovim objektima.

III - SREDSTVA ZA OGLAŠAVANJE

Član 10

Pod sredstvima za oglašavanje podrazumevaju se: pano, plakat, nalepnica, elektronski displej, svetleća slova, laserski prikaz, transparent (platneni, pvc, i sl.), oglasna vitrina balon i druga sredstva koja sadrže oglasnu poruku.

Član 11

Oglašavanje za sopstvene potrebe isticanjem poslovnog imena, vrši se na sredstvu za oglašavanje koje sadrži naziv, odnosno poslovno ime sa podacima o delatnosti, sedištu i drugim obaveznim elementima propisanim zakonom.

Sredstvo na kome se ističe poslovno ime izrađuje se od odgovarajućeg materijala (metal, plastika, staklo i sl.), po pravilu je pravougaonog oblika veličine najviše do 25x60 cm, osim ako posebnim zakonom nije drugačije određeno.

Isticanje poslovnog imena suprotno stavu 1. ovog člana (u pogledu dimenzije i sadržine) smatra se oglašavanjem radi reklamiranja.

Član 12

Pano je namenski izrađeno sredstvo za oglašavanje na koji se postavlja štampana, slikana ili ispisana oglasna poruka. Pano se može postaviti na fasade, kalkanske zidove i krovove objekata, podzid, građevinske skele ili ograde gradilišta. Pano može biti osvetljen, prosvetljen ili neosvetljen, sa fiksnom ili rotirajućom oglasnom porukom.

Član 13

Plakat je štampano sredstvo za oglašavanje u crno-beloj ili kolor tehnici. Podloga za štampu može biti papir, pvc, mash, karton ili neka druga podloga pogodna za štampu, koji se postavlja isključivo na objekte za slobodno oglašavanje.

Član 14

Nalepnica je štampano sredstvo za oglašavanje na podlozi od samolepljive folije koja se postavlja na staklene površine i izloge objekata.

Član 15

Elektronski displej je elektronsko sredstvo za emitovanje oglasne poruke, koji se postavlja na fasadu i/ili krov objekta i vidljiv je sa javne površine.

Član 16

Svetleće slovo je slovo ili znak sa unutrašnjim osvetljenjem kojim se ispisuje oglasna poruka i postavlja se na fasadama (paralelno ili upravno) ili na krovovima objekata.

Član 17

Laserski prikaz je poruka projektovana laserskim uređajima na podlogu, fasadu objekta ili u vazdušnom prostoru.

Član 18

Transparent (platneni, pvc, i sl.) je štampana, slikana ili ispisana oglasna poruka i može se postaviti na građevinske skele, na fasade i ispred fasada objekata, ili između stubova javne rasvete i kontaktne mreže.

Član 19

Oglasna vitrina može biti samo zidna i postavlja se radi izlaganja i oglašavanja (reklamiranja) robe van poslovnog prostora. Ukoliko se oglasna vitrina postavlja na drugoj površini može biti i samostojeća.

Vitrina se može postaviti u neposrednoj blizini poslovnog objekta, odnosno prostora.

Zidna vitrina se može postaviti na uličnoj fasadi ali tako da prelazi regulacionu liniju najviše 30 cm.

Član 20

Balon je štampano ili oslikano sredstvo za oglašavanje okruglog ili drugog oblika punjeno vazduhom ili drugim gasom.

Član 21

Za deljenje letaka iz ruke u ruku i nošenje panoa dozvola se izdaje na osnovu prijave podnosioca koja sadrži: dimenzije panoa, trasu kretanja, mesto i vreme kretanja i zadržavanja, odnosno stajanja.

Član 22

Pod drugim sredstvima za oglašavanje podrazumevaju se sva ona sredstva koja su podobna za postavljanje na objektima za oglašavanje a nisu navedena u članovima od 11. do 22. ovog pravilnika.

Član 23

Sredstvo za oglašavanje može biti pravougaonog, kružnog, trouglastog, elipsastog ili oblika mnogougla.

Član 24

Sredstvo za oglašavanje može da bude osvetljeno, prosvetljeno i neosvetljeno, i može imati zasebne izvore osvetljenja van gabarita objekta za oglašavanje.

Član 25

Površine i dimenzije sredstava za oglašavanje zavise od lokacije i objekta na kojima se postavljaju.

Član 26

Raspored boja i simbola na sredstvima za oglašavanje ne sme da podseća na saobraćajni znak.

Slova, brojevi i simboli na sredstvima za oglašavanje moraju da se visinom, bojom i oblikom razlikuju od slova, brojeva i simbola na saobraćajnom znaku.

Na obodu sredstva za oglašavanje oznake kružnog, elipsastog ili trouglastog oblika ne sme da se nalazi neprekidni pojas crvene boje.

Član 27

Sredstva za oglašavanje ne mogu da se postave na stubu ili naličju saobraćajnog znaka, stubu ili naličju semafora, stablu drveta ili ukrasnom zelenilu.

IV - USLOVI ZA POSTAVLJANJE POSEBNIH OBJEKATA ZA OGLAŠAVANJE NA JAVNOJ POVRŠINI

Član 28

Posebni objekti za oglašavanje se postavljaju na javnim površinama tako da ne ugrožavaju saobraćaj i ne ometaju učesnike u saobraćaju.

Posebni objekti se postavljaju pod pravim uglom u odnosu na podlogu i pod uglom, paralelno ili upravno u odnosu na saobraćajnicu.

Član 29

Posebni objekti za oglašavanje se postavljaju na jednom ili na dva stuba nosača.

Član 30

Posebni objekti za oglašavanje mogu se postaviti na trotoar pod uslovom da je postavljen na jednom stubu nosača i da je za nesmetan prolaz pešaka obezbeđena širina prolaza od najmanje 1,5 m.

Član 31

Ako se posebni objekti za oglašavanje postavljaju iznad pešačke ili biciklističke staze ili trotoara, minimalna vertikalna udaljenost donje ivice posebnog objekta za oglašavanje i najisturenije tačke pešačke ili biciklističke staze ili trotoara je 2,5 m.

Ako se posebni objekti za oglašavanje postavljaju pored pešačke ili biciklističke staze ili trotoara, minimalna horizontalna udaljenost najbliže ivice posebnog objekta za oglašavanje i najisturenije tačke pešačke ili biciklističke staze ili trotoara je 0,5 m.

Član 32

Ako se posebni objekti za oglašavanje postavljaju pored kolovoza minimalna horizontalna udaljenost najbliže ivice posebnog objekta za oglašavanje od najisturenije tačke kolovoza je 0,5 m.

Član 33

Posebni objekti za oglašavanje moraju da budu postavljeni tako da ne zaklanjaju jedni druge.

Ukoliko se posebni objekti za oglašavanje postavljaju jedan iza drugog njihovo minimalno rastojanje mora biti 15 m.

Rastojanje između dva posebna objekta za oglašavanje koji su postavljeni uz saobraćajnicu u istom smeru, od kojih je jedan veće površine od 12 m2, ne može da bude manje od 25 m.

V - USLOVI ZA POSTAVLJANJE SREDSTAVA ZA OGLAŠAVANJE NA STUBOVIMA JAVNE RASVETE, NISKONAPONSKE I KONTAKTNE MREŽE

Član 34

Sredstvo za oglašavanje koje se postavlja na stubu javne rasvete, niskonaponske i kontaktne mreže je pravougaonog oblika dimenzija 1 m x 0,7 m gde je duža stranica paralelna sa osom stuba i mora da bude prosvetljeno.

Član 35

Na stub javne rasvete može da se postavi samo jedno sredstvo za oglašavanje. Izuzetno, na stub mogu da se postave dva sredstva za oglašavanje simetrično u odnosu na osu stuba, u slučajevima kada se stub nalazi na razdelnom ostrvu.

Ako se sredstvo za oglašavanje postavlja na stub javne rasvete donja ivica rama sredstva za oglašavanje mora da bude postavljena na visini od minimum 4,5 m od najisturenije tačke terena.

Broj i učestalost postavljanja sredstava za oglašavanje na stubovima javne rasvete, niskonaponske i kontaktne mreže biće regulisani planom.

VI - POSTUPAK ZA POSTAVLJANJE POSEBNIH OBJEKATA ZA OGLAŠAVANJE NA JAVNOJ POVRŠINI

Član 36

Pravo da postavi poseban objekat za oglašavanje, ima pravno lice ili preduzetnik izabran na konkursu. Postavljanje se vrši na lokacijama utvrđenim planom, a u skladu sa dobijenom dozvolom nadležnog organa.

Član 37

Uz zahtev za dobijanje dozvole podnosilac zahteva je dužan da priloži:

1) projekat posebnog objekta za oglašavanje koji izrađuje ovlašćena projektna organizacija i koji je propisno kompletiran i zapečaćen sa potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli;

2) skicu sa merama koje definišu položaj posebnog objekta za oglašavanje na javnoj površini sa svim relevantnim elementima okruženja;

3) sertifikate za proces proizvodnje i primenjene materijale posebnog objekta za oglašavanje u skladu sa planom;

4) tip priključka i elektroenergetsku saglasnost na projekat ukoliko će poseban objekat za oglašavanje biti priključen na električnu mrežu.

Projekat iz stava 1. tačka 1) ovog člana sadrži tehnički opis, tehničke crteže, statički proračun konstrukcije i temeljenja i projekat elektroinstalacija za osvetljene posebne objekte za oglašavanje.

VII - USLOVI I POSTUPAK ZA POSTAVLJANJE POSEBNIH OBJEKATA ZA OGLAŠAVANJE NA DRUGOJ POVRŠINI

Član 38

Posebni objekti za oglašavanje se postavljaju na jednom ili na dva stuba nosača.

Član 39

Posebni objekti za oglašavanje moraju da budu postavljeni tako da ne zaklanjaju jedni druge.

Ukoliko se posebni objekti za oglašavanje postavljaju jedan iza drugog njihovo minimalno rastojanje mora biti 15 m.

Rastojanje između dva posebna objekta za oglašavanje koji su postavljeni uz saobraćajnicu u istom smeru, od kojih je jedan veće površine od 12 m², ne može da bude manje od 25 m.

Član 40

Pravo da postavi poseban objekat za oglašavanje na drugoj površini ima lice koje je dobilo dozvolu nadležnog organa.

Uz zahtev za dobijanje dozvole za postavljanje posebnog objekta za oglašavanje na drugoj površini podnosilac zahteva je dužan da priloži:

1) dokaz o vlasništvu ili pravu korišćenja ili saglasnost vlasnika odnosno korisnika površine na koju se postavlja;

2) projekat posebnog objekta za oglašavanje koji izrađuje ovlašćena projektna organizacija i koji je propisno kompletiran i zapečaćen sa potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli;

3) skicu sa merama koje definišu položaj posebnog objekta za oglašavanje na drugoj površini sa svim relevantnim elementima okruženja;

4) sertifikate za proces proizvodnje i primenjene materijale posebnog objekta za oglašavanje;

5) tip priključka i elektroenergetsku saglasnost na projekat ukoliko će poseban objekat za oglašavanje biti priključen na električnu mrežu.

Projekat iz stava 2. tačka 2) ovog člana sadrži tehnički opis, tehničke crteže, statički proračun konstrukcije i temeljenja i projekat elektroinstalacija za osvetljene posebne objekte za oglašavanje.

VIII - POSTUPAK ZA POSTAVLJANJE SREDSTAVA ZA OGLAŠAVANJE NA STUBOVIMA JAVNE RASVETE, NISKONAPONSKE I KONTAKTNE MREŽE

Član 41

Pravo da postavi sredstvo za oglašavanje na stubu javne rasvete, niskonaponske i kontaktne mreže ima pravno lice ili preduzetnik izabran na konkursu, a u skladu sa dozvolom nadležnog organa.

Uz zahtev za dobijanje dozvole za postavljanje sredstava za oglašavanje na stubovima javne rasvete, niskonaponske i kontakntne mreže podnosilac je dužan da priloži:

1) projekat sredstva za oglašavanje koji izrađuje ovlašćena projektna organizacija i koji je propisno kompletiran i zapečaćen sa potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli;

2) skicu sa merama koje definišu položaj sredstva za oglašavanje u odnosu na tipske stubove javne rasvete na koje će se sredstvo za oglašavanje postavljati;

3) sertifikate za proces proizvodnje i primenjene materijale sredstva za oglašavanje;

4) tip priključka i elektroenergetsku saglasnost na projekat ukoliko će poseban objekat za oglašavanje biti priključen na električnu mrežu.

Projekat iz stava 2. tačka 1) ovog člana sadrži tehnički opis, tehničke crteže, statički proračun konstrukcije i projekat elektroinstalacija za osvetljena sredstva za oglašavanje na stubovima javne rasvete, niskonaponske i kontaktne mreže.

IX - USLOVI I POSTUPAK ZA POSTAVLJANJE SREDSTAVA ZA OGLAŠAVANJE NA OSTALIM OBJEKTIMA ZA OGLAŠAVANJE

Član 42

Sredstvo za oglašavanje može se postaviti na fasadama zgrada, na krovu zgrade, odnosno iznad poslednje etaže zgrade, kao i na privremenim montažnim objektima, ogradama, podzidima i drugim objektima iste ili slične namene.

Sredstvo za oglašavanje može se postaviti na fasadama zgrada na svim etažama objekta samo ukoliko se sredstvo za oglašavanje postavlja na kalkanski zid i/ili na građevinsku skelu i/ili ukoliko je zgrada u rekonstrukciji.

Član 43

Sredstvo za oglašavanje na fasadi zgrade koja u prizemlju ima lokal može da se postavi:

- iznad lokala u prizemlju, odnosno neposredno iznad izloga lokala, ali tako da ne umanjuje arhitektonsku vrednost objekta koju procenjuje nadležna služba.

Član 44

Oglasna sredstva na fasadi mogu biti postavljena paralelno sa fasadom ili konzolno pod uglom od 90 stepeni u odnosu na fasadu.

Član 45

Ukoliko se sredstvo za oglašavanje postavlja konzolno minimalna visina donje ivice sredstva za oglašavanje mora biti 3 m a najudaljenija tačka maksimalno 1,2 m od fasade objekta.

Član 46

Ukoliko je sredstvo za oglašavanje postavljeno na fasadu objekta prosvetljeno ili osvetljeno, izvor svetlosti mora biti postavljen tako da ne ometa korisnike tog i susednih objekata i da ne utiče na bezbednost saobraćaja.

Član 47

Ukoliko se na fasadi ili krovu i drugim površinama zgrade vidljivim sa javnih površina paralelno sa fasadom postavlja više sredstava za oglašavanje, sva postavljena sredstva za oglašavanje moraju biti iste visine.

Član 48

Ukoliko se postavlja na krovu ili iznad poslednje etaže objekta, sredstvo za oglašavanje po pravilu se postavlja paralelno sa ravni fasade objekta.

Član 49

Na bočnim fasadnim zidovima koji nisu deo oblikovane fasade ili na delu oblikovane fasade objekta mogu se postavljati sledeća sredstva za oglašavanje: pano, transparent, kao i sredstva za oglašavanje na razapetom perforiranom transparentu (platneni, pvc, i sl.), pod uslovom da se projekat sredstva za oglašavanje prilagodi arhitekturi zgrade.

Član 50

Sredstva za oglašavanje na perforiranom sintetičkom materijalu - transparent (platneni, pvc, i sl.) mogu se postaviti na skelu kada je objekat u procesu izgradnje ili rekonstrukcije ili kada je objekat predviđen za rušenje, do izvršenja.

Uz zahtev za dobijanje dozvole podnosilac je dužan da priloži:

1) ugovor sa investitorom, odnosno vlasnikom objekta;

2) projekat nosača i sredstva za oglašavanje koji izrađuje ovlašćena projektna organizacija i koji je propisno kompletiran i zapečaćen sa potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli;

3) elektroenergetsku saglasnost na projekat ako se zahtev podnosi za postavljanje sredstva za oglašavanje koje će biti osvetljeno ili prosvetljeno.

Projekat iz stava 2. tačka 2) ovog člana sadrži tehnički opis, tehničke crteže, statički proračun skele sa postavljenim sredstvom za oglašavanje sa detaljima montaže sredstva za oglašavanje i projekat elektro-instalacija za osvetljena ili prosvetljena sredstva za oglašavanje.

Član 51

Sredstava za oglašavanje i poslovno ime ne mogu se postavljati niti isticati na balkonima objekata.

Član 52

Podnosilac zahteva za postavljanje sredstava za oglašavanje na zgradi, privremenim montažnim objektima, ogradama, podzidu i drugim objektima iste ili slične namene (u daljem tekstu: objekat) uz zahtev je dužan da priloži:

1) dokumentaciju koja ga legitimiše kao vlasnika/korisnika, odnosno saglasnost vlasnika/korisnika objekta na koji se postavlja sredstvo za oglašavanje;

2) projekat sredstva za oglašavanje koji izrađuje ovlašćena projektna organizacija i koji je propisno kompletiran i zapečaćen sa potvrdom i izveštajem o izvršenoj tehničkoj kontroli;

3) elektroenergetsku saglasnost na projekat, ako se zahtev podnosi za osvetljeno ili prosvetljeno sredstvo za oglašavanje;

4) saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika kulture, u slučajevima kada se sredstvo postavlja u zoni zaštite ili na zaštićeni objekat;

5) druge saglasnosti u zavisnosti od tipa i mesta postavljanja (organa nadležnog za protivpožarnu zaštitu, za vazdušni saobraćaj i dr.).

Projekat iz stava 1. tačka 2) ovog člana sadrži tehnički opis, tehničke crteže, statički proračun i dokaz nosivosti i stabilnosti odgovarajućeg konstruktivnog rešenja nosača sredstva za oglašavanje sa detaljima montaže nosača sredstva na objekat i montaže sredstva za oglašavanje na nosač i projekat elektroinstalacija za osvetljena ili prosvetljena sredstva za oglašavanje, sa opisom načina promene reklamnog sadržaja i zamene rasvetnih tela.

Član 53

Podnosilac zahteva za izdavanje odobrenja za postavljanje vitrine, pored priloga iz člana 52. ovog pravilnika, dužan je da uz zahtev priloži i skicu fasade objekta na koju se postavlja vitrina, odnosno skicu sa ucrtanim izgledom vitrine na fasadu objekta.

X - ZAVRŠNA ODREDBA

Član 54

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".