ZAKONO UTVRĐIVANJU ODREĐENIH NADLEŽNOSTI AUTONOMNE POKRAJINE("Sl. glasnik RS", br. 6/2002, 101/2007 - dr. zakon i 51/2009 - dr. zakon) |
Ovim zakonom bliže se određuju nadležnosti autonomne pokrajine, naročito u oblastima u kojima Republika uređuje sistem.
Ovim zakonom uređuju se i određena pitanja koja se odnose na osnivanje, organizaciju i rad organizacionih jedinica republičkih fondova i zavoda na teritoriji autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, u skladu sa Statutom, svojim propisima uređuje pojedina pitanja od interesa za njene građane, kao i način njihovog ostvarivanja, a posebno nadležnost organa i obrazovanje organizacija i ustanova i obezbeđivanje njihovog funkcionisanja, u skladu sa Ustavom i zakonom.
Organi autonomne pokrajine u ostvarivanju nadležnosti utvrđenih ovim zakonom i drugim propisima bliže uređuju način sprovođenja propisa, vode upravni postupak i rešavaju u poslovima iz svoje nadležnosti, preduzimaju upravne radnje i mere za koje su ovlašćeni, kao i sve druge radnje i mere za izvršenje poslova, u skladu sa Ustavom, zakonom i Statutom.
U ostvarivanju nadležnosti utvrđenih ovim zakonom pokrajinski organi ostvaruju saradnju sa republičkim organima i organima lokalne samouprave.
II NADLEŽNOSTI AUTONOMNE POKRAJINE
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast zaštite kulturnih dobara:
1) utvrđuje funkcije matičnih ustanova u oblasti zaštite kulturnih dobara, i to: Arhiva Vojvodine u Novom Sadu, Biblioteke Matice srpske u Novom Sadu, Muzeja Vojvodine u Novom Sadu, Muzeja savremene likovne umetnosti u Novom Sadu i Pozorišnog muzeja Vojvodine;
2) propisuje dopunske uslove za rad ustanova iz tačke 1) ovog stava;
3) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti ustanova zaštite na teritoriji autonomne pokrajine;
4) imenuje članove upravnog i nadzornog odbora i direktora ustanova iz tačke 1) ovog stava, osim Biblioteke Matice srpske, a u Arhivu Vojvodine i Pokrajinskom zavodu za zaštitu spomenika kulture u Novom Sadu predsednik i jedan član upravnog odbora i predsednik nadzornog odbora imenuju se na predlog ministarstva nadležnog za poslove kulture;
5) imenuje članove upravnog i nadzornog odbora i direktora drugih ustanova zaštite na teritoriji autonomne pokrajine, s tim što se dva člana upravnog i jedan član nadzornog odbora tih ustanova imenuju na predlog ministarstva nadležnog za poslove kulture;
6) osniva ustanove u oblasti zaštite iz tačke 1) ovog stava i utvrđuje mrežu ustanova zaštite na teritoriji autonomne pokrajine, osim Biblioteke Matice srpske;
7) pokreće postupak za utvrđivanje nepokretnih kulturnih dobara na teritoriji autonomne pokrajine;
8) izdaje dozvole stranim državljanima za korišćenje arhivske građe i filmovane arhivske građe;
9) utvrđuje uslove za preduzimanje mera tehničke zaštite i drugih radova na nepokretnim kulturnim dobrima kada za teritoriju autonomne pokrajine projekat i dokumentaciju za te radove izrađuje zavod za zaštitu spomenika kulture;
10) obaveštava u roku od sedam dana Pokrajinski zavod za zaštitu spomenika kulture u Novom Sadu o utvrđenim uslovima kada te uslove utvrđuje zavod sa teritorije autonomne pokrajine;
11) daje saglasnost na projekat i dokumentaciju za preduzimanje mera tehničke zaštite i drugih radova na nepokretnim kulturnim dobrima kada projekat i dokumentaciju izrađuje zavod za zaštitu spomenika kulture sa teritorije autonomne pokrajine;
12) daje mišljenje o nacrtima prostornih i urbanističkih planova za teritoriju autonomne pokrajine i obaveštava nadležni organ ako plan nema propisanu sadržinu;
13) izdaje dozvolu za premeštanje nepokretnog kulturnog dobra na teritoriji autonomne pokrajine na novu lokaciju, osim kulturnog dobra od velikog značaja, odnosno kulturnog dobra od izuzetnog značaja;
14) obustavlja građevinske i druge radove na arheološkim nalazištima, kao i prilikom pronalaženja arheoloških predmeta;
15) izdaje odobrenje za iznošenje dobara koja uživaju prethodnu zaštitu u inostranstvo;
16) obrazuje komisiju pri odgovarajućoj matičnoj ustanovi zaštite za polaganje stručnog ispita zaposlenih u ustanovama zaštite kulturnih dobara;
17) pokreće postupak za obustavu izvršenja prostornih i urbanističkih planova ukoliko ugrožavaju zaštitu spomenika kulture na teritoriji autonomne pokrajine;
18) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. tač. 1), 4), 8) i 13) do 18) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast kinematografije, vrši inspekcijski nadzor.
Takse i naknade koje se ubiraju na osnovu propisa u oblasti kinematografije prihod su budžeta autonomne pokrajine za obveznike čije je sedište na teritoriji autonomne pokrajine, kada je mesto davanja na korišćenje, javno prikazivanje ili prodaje video kaseta na teritoriji autonomne pokrajine, odnosno prema mestu emitovanja i početne stanice prevoznog sredstva u kome se emitovanje vrši.
Troškovi izdavanja markice, u skladu sa zakonom, prihod su izdavaoca markice.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa:
1) vrši osnivačka prava u pogledu imenovanja direktora i članova upravnog i nadzornog odbora ustanova čiji se rad, održavanje i programi finansiraju u celosti ili većim delom iz budžeta autonomne pokrajine;
2) obezbeđuje u celini sredstva za rad, investiciono i tekuće održavanje Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture i mreže ustanova zaštite kulturnih dobara na teritoriji autonomne pokrajine, Arhiva Vojvodine u Novom Sadu i mreže arhiva na teritoriji autonomne pokrajine, Muzeja Vojvodine u Novom Sadu, Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu, Muzeja savremene likovne umetnosti, Pozorišnog muzeja Vojvodine u Novom Sadu i biblioteka koje obavljaju matičnu funkciju na teritoriji autonomne pokrajine i sredstva za programe rada ovih ustanova u visini 2/3, a 1/3 sredstava za programe rada ovih ustanova obezbeđuje se iz budžeta Republike Srbije. Sredstva za zaštitu spomenika kulture obezbeđuju se u celini u budžetu Republike Srbije;
3) obezbeđuje sredstva za rad, odnosno programe drugih ustanova i organizacija kada se njima doprinosi razvoju kulture i umetnosti u autonomnoj pokrajini ili obezbeđuje razvoj kulture pripadnika nacionalnih manjina.
Dva člana upravnog i jedan član nadzornog odbora Srpskog narodnog pozorišta u Novom Sadu imenuju se na predlog ministarstva nadležnog za poslove kulture.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju zadužbine, fondacije i fondovi:
1) odobrava osnivanje zadužbina, fondacija i fondova na teritoriji autonomne pokrajine i sve promene koje se javljaju u toku njihovog rada;
2) vodi registar zadužbina, fondacija i fondova koji se osnivaju na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje bibliotečka delatnost:
1) utvrđuje mrežu biblioteka na teritoriji autonomne pokrajine;
2) osniva biblioteke kojima se na teritoriji autonomne pokrajine utvrđuju matične funkcije;
3) utvrđuje bliže uslove za rad biblioteka;
4) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti biblioteka;
5) utvrđuje sastav upravnih i nadzornih odbora u bibliotekama koje obavljaju matičnu funkciju i imenuje članove tih organa;
6) imenuje i razrešava direktore biblioteka koje obavljaju matične funkcije, uz saglasnost direktora Narodne biblioteke Srbije;
7) obrazuje komisiju za polaganje stručnog ispita zaposlenih u bibliotekama;
8) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. tač. 1), 2) i 4) do 8) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast samostalnog obavljanja umetničke i druge delatnosti u oblasti kulture, vrši nadzor nad primenom zakona kojim se uređuje ova oblast.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje izdavanje publikacija, vrši nadzor nad zakonitošću rada izdavača i drugih organizacija koje izdaju publikacije.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnovno obrazovanje i vaspitanje:
1) utvrđuje mrežu osnovnih škola;
2) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti osnovnih škola;
3) daje mišljenje u postupku donošenja nastavnih planova i programa;
4) donosi program za jezike nacionalnih manjina;
5) odobrava udžbenike za jezike nacionalnih manjina;
6) sporazumno sa ministrom nadležnim za poslove prosvete donosi nastavne planove i programe iz pojedinih predmeta od interesa za nacionalne manjine, utvrđuje uslove i načine organizovanja nastave na jezicima nacionalnih manjina;
7) sporazumno sa ministrom nadležnim za poslove prosvete odobrava udžbenike i nastavna sredstva za pojedine predmete od interesa za nacionalne manjine;
8) daje saglasnost na ostvarivanje nastavnog plana i programa na jezicima nacionalnih manjina za manje od 15 učenika;
9) daje saglasnost za promenu stranog jezika;
10) daje saglasnost na odluku o izboru direktora;
11) utvrđuje uslove za brže napredovanje učenika;
12) donosi školski kalendar i odobrava odstupanja od tog kalendara;
13) utvrđuje područja za upis dece;
14) udaljuje nastavnika i saradnika iz nastave ako direktor ne postupi u skladu sa zakonom;
15) daje saglasnost na osnivanje zajedničke stručne službe za sve škole na teritoriji opštine;
16) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata škole;
17) vrši inspekcijski nadzor nad školama u opštini, odnosno gradu koji nisu organizovali ovaj nadzor;
18) rešava po žalbi na rešenje opštinske, odnosno gradske uprave doneto u vršenju inspekcijskog nadzora;
19) vrši nostrifikaciju i ekvivalenciju isprava stečenih u inostranstvu;
20) daje instrukcije opštini, odnosno gradu za obavljanje inspekcijskog nadzora.
Poslovi iz stava 1. tač. 1), 2), 8), 10), 14), 15), 16) do 20) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje srednje obrazovanje i vaspitanje:
1) utvrđuje mrežu srednjih škola;
2) osniva srednje škole;
3) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti srednje škole;
4) daje saglasnost na proširenje delatnosti srednje škole;
5) daje saglasnost na obavljanje delatnosti van sedišta;
6) daje saglasnost na ostvarivanje nastavnog plana i programa na jezicima nacionalnih manjina za manje od 15 učenika;
7) utvrđuje broj učenika za upis u srednju školu i daje saglasnost na broj učenika za sticanje stručne osposobljenosti, prekvalifikacije, dokvalifikacije i specijalizacije;
8) daje mišljenje u postupku donošenja nastavnih planova i programa za srednju školu;
9) donosi programe za jezike nacionalnih manjina;
10) odobrava udžbenike za jezike nacionalnih manjina;
11) sporazumno sa ministrom nadležnim za poslove prosvete donosi nastavne planove i programe iz pojedinih predmeta od interesa za nacionalne manjine, utvrđuje uslove i način organizovanja nastave na jezicima nacionalnih manjina;
12) sporazumno sa ministrom nadležnim za poslove prosvete odobrava udžbenike i nastavna sredstva za pojedine predmete od interesa za nacionalne manjine;
13) vodi postupak po zahtevu za zaštitu prava učenika, učesnika konkursa, njegovog roditelja, odnosno staratelja;
14) donosi školski kalendar i odobrava odstupanja od kalendara;
15) udaljuje nastavnika, odnosno saradnika iz nastave ako direktor ne postupi u skladu sa zakonom;
16) daje potvrdu da je arhivska građa uništena ili nestala;
17) daje saglasnost na odluku školskog odbora o izboru direktora;
18) predlaže članove školskog odbora;
19) vrši nostrifikaciju i ekvivalenciju isprava stečenih u inostranstvu;
20) poništava javne isprave;
21) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata škole;
22) vrši inspekcijski nadzor nad školama u opštini, odnosno gradu koji nisu organizovali ovaj nadzor;
23) rešava po žalbi na rešenje opštinske, odnosno gradske uprave doneto u vršenju inspekcijskog nadzora.
Poslovi iz stava 1. tač. 1) do 7), 13) i 15) do 23) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje više obrazovanje:
1) osniva više škole;
2) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti viših škola;
3) utvrđuje broj studenata za upis na više škole;
4) imenuje direktora više škole;
5) imenuje deo članova organa upravljanja kao predstavnika osnivača na višim školama;
6) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. tač. 1), 2), 4), 5) i 6) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje visoko obrazovanje:
1) osniva fakultete i univerzitete;
2) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti fakulteta;
3) utvrđuje broj studenata za upis na fakultet;
4) imenuje deo članova organa upravljanja kao predstavnika osnivača na fakultetima i univerzitetu;
5) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. tač. 1), 2), 4) i 5) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje učenički i studentski standard:
1) utvrđuje mrežu domova učenika i studentskih centara i drugih ustanova učeničkog i studentskog standarda;
2) osniva i ukida ustanove iz tačke 1) ovog stava;
3) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti ustanova učeničkog i studentskog standarda i odlučuje o zabrani njihovog rada;
4) odlučuje po prigovoru na odluke o prijemu učenika i studenata u ustanove učeničkog i studentskog standarda;
5) rešava o oduzimanju prava učenika i studenata utvrđenih zakonom;
6) sprovodi konkurs za prijem u domove učenika i studenata;
7) utvrđuje način i postupak raspodele mesta u domovima;
8) utvrđuje način i postupak raspodele abonentskih knjižica;
9) utvrđuje uslove za regresiranje prevoza učenika i studenata u međugradskom saobraćaju;
10) daje saglasnost na akt o sistematizaciji poslova i zadataka ustanova učeničkog i studentskog standarda;
11) imenuje i razrešava članove upravnog i nadzornog odbora u ustanovama učeničkog i studentskog standarda;
12) imenuje i razrešava direktore ustanova učeničkog i studentskog standarda;
13) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. tač. 1) do 6) i 9) do 13) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina obezbeđuje sredstva za rad i ostvarivanje programa ustanova iz čl. 12. do 16. ovog zakona, uključujući sredstva za školarine studenata koji se finansiraju iz budžeta i sredstva za regresiranje prevoza učenika i studenata u međugradskom saobraćaju.
U budžetu autonomne pokrajine obezbeđuje se i deo sredstava za investiciono i tekuće održavanje ustanova iz čl. 14. do 16. ovog zakona.
3. Službena upotreba jezika i pisama
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje službena upotreba jezika i pisama:
1) bliže uređuje službenu upotrebu jezika i pisama nacionalnih manjina na teritoriji autonomne pokrajine i vrši nadzor nad primenom propisa kojima uređuje ta pitanja;
2) vrši nadzor nad primenom zakona.
Posao iz stava 1. tačka 2) ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast javnog informisanja:
1) određuje interes za građane u autonomnoj pokrajini u oblasti informisanja;
2) osniva javna glasila i javna preduzeća i ustanove za obavljanje novinsko-izdavačke delatnosti, štampanja i reprodukcije snimljenih medija i osniva radio-televiziju;
3) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač autonomna pokrajina;
4) obezbeđuje sredstva za rad i programe preduzeća i ustanova čiji je osnivač autonomna pokrajina u skladu sa kriterijumima osnivača;
5) imenuje članove upravnog odbora, nadzornog odbora i direktora javnih preduzeća i ustanova čiji je osnivač autonomna pokrajina;
6) vrši upravni nadzor nad primenom odredaba zakona kojima se uređuje oblast javnog informisanja i radija i televizije na teritoriji autonomne pokrajine;
7) vrši nadzor u javnim preduzećima i ustanovama u oblasti javnog informisanja;
8) bliže uređuje sadržaj i način vođenja registra javnih glasila na teritoriji autonomne pokrajine;
9) vodi registar javnih glasila osnovanih na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. tač. 3), 6), 7) i 9) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast zdravstvene zaštite:
1) osniva zdravstvene ustanove koje pružaju bolničku, specijalističku i visokospecijalističku zdravstvenu zaštitu, u skladu sa planom mreže zdravstvenih ustanova koji donosi Vlada Republike Srbije;
2) predlaže plan mreže zdravstvenih ustanova za teritoriju autonomne pokrajine;
3) donosi posebne programe zdravstvene zaštite za pojedine kategorije stanovništva, odnosno vrste bolesti koje su specifične za autonomnu pokrajinu, u skladu sa zakonom;
4) daje mišljenje na predlog za dobijanje naziva primarijusa, u skladu sa zakonom;
5) utvrđuje cene pojedinačnih usluga, odnosno programa zdravstvene zaštite iz tačke 3) ovog člana za koje se sredstva obezbeđuju u budžetu autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast sanitarnog nadzora, vrši poslove sanitarnog nadzora.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
Osniva se Pokrajinski zavod za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod), kao organizaciona jedinica Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Republički zavod).
Sedište Pokrajinskog zavoda je u sedištu organa autonomne pokrajine.
Pokrajinski zavod, pored poslova utvrđenih zakonom i Statutom Republičkog zavoda, vrši i sledeće poslove:
1) u saradnji sa Republičkim zavodom koordinira rad filijala Republičkog zavoda obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom;
2) obezbeđuje uslove za rad lekarskih komisija obrazovanih na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom;
3) organizuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Republike za oblast zdravstvenog osiguranja, u skladu sa zakonom;
4) vrši statistička i druga istraživanja u oblasti zdravstvenog osiguranja;
5) ostvaruje saradnju sa nadležnim pokrajinskim organima.
Pokrajinski zavod ima podračun preko koga se vrše uplate i isplate sredstava Republičkog zavoda na teritoriji autonomne pokrajine, u skladu sa zakonom.
Raspored sredstava sa podračuna iz stava 4. ovog člana vrši se u saradnji sa Republičkim zavodom, u skladu sa zakonom.
Direktora Pokrajinskog zavoda imenuje Upravni odbor Republičkog zavoda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine.
Direktor Pokrajinskog zavoda učestvuje u radu Upravnog odbora Republičkog zavoda, bez prava na odlučivanje.
Direktor Pokrajinskog zavoda imenuje direktore filijala Republičkog zavoda koje su obrazovane na teritoriji autonomne pokrajine.
8. Penzijsko i invalidsko osiguranje
Osniva se Pokrajinski fond za penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljem tekstu: Pokrajinski fond), kao organizaciona jedinica Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje (u daljem tekstu: Republički fond).
Sedište Pokrajinskog fonda je u sedištu organa autonomne pokrajine.
Pokrajinski fond, pored poslova utvrđenih zakonom i Statutom Republičkog fonda, obavlja:
1) pripremu i izradu materijala za pregovore sa inostranim nosiocima penzijskog i invalidskog osiguranja;
2) poslove dijagnostike radi provere medicinske dokumentacije;
3) poslove u vezi sa stažom osiguranja sa uvećanim trajanjem;
4) poslove u vezi sa obezbeđivanjem društvenog standarda korisnika prava;
5) vrši statistička i druga istraživanja u oblasti penzijskog i invalidskog osiguranja;
6) ostvaruje saradnju sa nadležnim pokrajinskim organom, naročito u pogledu razmene podataka i iskustava, kao i sa savezom penzionera i savezima sindikata obrazovanim na nivou autonomne pokrajine.
Pokrajinski fond, u skladu sa zakonom i Statutom, ima podračun preko koga se vrše uplate i isplate sredstava Republičkog fonda na teritoriji autonomne pokrajine.
Direktora Pokrajinskog fonda imenuje Upravni odbor Republičkog fonda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine.
Direktor Pokrajinskog fonda učestvuje u radu Upravnog odbora Republičkog fonda, bez prava na odlučivanje.
Direktor Pokrajinskog fonda imenuje direktore filijala Republičkog fonda koje su obrazovane na teritoriji autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast socijalne zaštite:
1) bliže uređuje, u skladu sa materijalnim mogućnostima, druga prava u oblasti socijalne zaštite, veći obim prava od prava utvrđenih zakonom i povoljnije uslove za njihovo ostvarenje, kao i druge oblike socijalne zaštite ako je prethodno u svom budžetu za to obezbedila sredstva;
2) osniva ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika na teritoriji autonomne pokrajine u skladu sa mrežom ustanova socijalne zaštite za smeštaj korisnika koju utvrđuje Republika;
3) imenuje upravne i nadzorne odbore, kao i direktore ustanova socijalne zaštite za smeštaj korisnika koje se osnivaju na teritoriji autonomne pokrajine;
4) daje mišljenje na predlog odluke o mreži ustanova socijalne zaštite za smeštaj korisnika koji donosi Republika, u delu koji se odnosi na mrežu ustanova na teritoriji autonomne pokrajine;
5) daje saglasnost na imenovanje direktora centara za socijalni rad na teritoriji autonomne pokrajine;
6) utvrđuje ispunjenost uslova za početak rada i obavljanje delatnosti ustanova socijalne zaštite za smeštaj korisnika;
7) vrši poslove drugostepenog organa po rešenjima centara za socijalni rad na teritoriji autonomne pokrajine;
8) vrši reviziju rešenja centara za socijalni rad na teritoriji autonomne pokrajine o priznatim pravima iz okvira prava i dužnosti Republike;
9) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata ustanova socijalne zaštite na teritoriji autonomne pokrajine;
10) vrši nadzor nad stručnim radom ustanova socijalne zaštite.
Poslovi iz stava 1. tač. 7) do 10) ovog člana vrše se kao povereni.
10. Pravna zaštita porodice i starateljstvo
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravna zaštita porodice i starateljstvo, vrši poslove drugostepenog organa u odnosu na rešenja organa starateljstva sa teritorije autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast društvene brige o deci, vrši stručni nadzor nad ostvarivanjem socijalnog rada u ustanovama za decu.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
12. Boračka i invalidska zaštita
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast boračke i invalidske zaštite:
1) obezbeđuje funkcionisanje oblasti boračko-invalidske zaštite;
2) vrši poslove drugostepenog organa i vrši reviziju;
3) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata organa koji u prvom stepenu rešavaju o pravima iz boračko-invalidske zaštite;
4) vrši kontrolu trošenja sredstava namenjenih za ostvarivanje prava iz oblasti boračko-invalidske zaštite;
5) formira bazu podataka informacionog podsistema autonomne pokrajine u okviru jedinstvenog sistema Republike.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
13. Zaštita civilnih invalida rata
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast zaštite civilnih invalida rata:
1) obezbeđuje funkcionisanje u oblasti zaštite civilnih invalida rata;
2) vrši nadzor nad zakonitošću rada i akata organa koji u prvom stepenu rešavaju o pravima iz zaštite civilnih invalida rata;
3) vrši kontrolu trošenja sredstava namenjenih za ostvarivanje prava iz oblasti zaštite civilnih invalida rata;
4) formira bazu podataka informacionog podsistema autonomne pokrajine u okviru jedinstvenog sistema Republike.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
14. Zaštita i unapređenje životne sredine
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita i unapređenje životne sredine:
1) donosi program zaštite i razvoja životne sredine na teritoriji autonomne pokrajine i utvrđuje mere za njihovo sprovođenje u skladu sa osnovnim ciljevima i pravcima utvrđenim na nivou Republike;
2) uređuje pojedina pitanja zaštite razvoja i unapređivanja životne sredine od interesa za autonomnu pokrajinu;
3) osniva Pokrajinski zavod za zaštitu prirode, kome se za teritoriju autonomne pokrajine poverava vršenje javnih ovlašćenja i poslova u oblasti zaštite prirode i prirodnih dobara, koja su u nadležnosti Republike;
4) osniva javno preduzeće za upravljanje nacionalnim parkom na teritoriji autonomne pokrajine;
5) obezbeđuje praćenje stanja činilaca životne sredine i ovlašćuje stručne organizacije za obavljanje tih poslova na teritoriji autonomne pokrajine;
6) daje saglasnost na analizu uticaja radova i objekata na životnu sredinu, za objekte i radove za koje građevinsku dozvolu izdaje nadležni organ autonomne pokrajine;
7) daje saglasnost na osnove i programe zaštite i unapređivanja flore i faune, šuma i voda, kao i uređivanje građevinskog i poljoprivrednog zemljišta i na urbanističke planove za područje nacionalnog parka koji se nalazi na teritoriji autonomne pokrajine;
8) obrazuje informacioni podsistem za zaštitu i unapređenje životne sredine, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Republike;
9) vrši upravni nadzor u svim oblastima zaštite životne sredine, osim u oblasti opasnih materija i očuvanja biodiverziteta i preduzima mere za otklanjanje nezakonitosti.
Poslovi iz stava 1. tač. 5) do 9) ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje prostorno i urbanističko planiranje:
1) donosi regionalni prostorni plan, prostorni plan posebne namene i prostorni plan mreže infrastrukture i mreže područja ili objekata sa posebnim funkcijama za područja na teritoriji autonomne pokrajine;
2) izdaje urbanističku dozvolu i daje urbanističku saglasnost za objekte za koje građevinsku dozvolu izdaje nadležni organ autonomne pokrajine;
3) vrši inspekcijski nadzor u oblasti urbanizma, naročito za objekte za koje urbanističku dozvolu izdaje nadležni organ autonomne pokrajine;
4) rešava po žalbama protiv prvostepenog rešenja opštinske uprave, sa teritorije autonomne pokrajine iz oblasti urbanizma.
Odluku o pristupanju izradi prostornog plana donosi nadležni organ autonomne pokrajine, o čemu obaveštava ministarstvo nadležno za poslove urbanizma, u roku od 15 dana od dana donošenja odluke.
Kontrolu plana vrši stručna Komisija ministarstva nadležnog za poslove urbanizma, u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i uređenje prostora. Saglasnost na plan donet od strane nadležnog organa autonomne pokrajine daje ministar nadležan za poslove urbanizma, u roku od 30 dana.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekata:
1) izdaje građevinsku dozvolu čije je izdavanje u nadležnosti ministarstva nadležnog za poslove urbanizma i građevina za objekte koji se grade na teritoriji autonomne pokrajine;
2) vrši inspekcijski nadzor u oblasti izgradnje objekata, naročito za objekte za koje građevinsku dozvolu izdaje nadležni organ autonomne pokrajine;
3) rešava po žalbama protiv prvostepenog rešenja opštinske uprave, sa teritorije autonomne pokrajine iz oblasti izgradnje objekata.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stambena oblast, rešava po žalbama protiv prvostepenog rešenja opštinske uprave.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Osniva se Pokrajinski zavod za tržište rada (u daljem tekstu: Pokrajinski zavod), kao organizaciona jedinica Republičkog zavoda za tržište rada (u daljem tekstu: Republički zavod).
Sedište Pokrajinskog zavoda je u sedištu organa autonomne pokrajine.
Pokrajinski zavod, pored poslova utvrđenih zakonom i Statutom Republičkog zavoda:
1) daje saglasnost na opšta akta preduzeća za radno osposobljavanje i zapošljavanje invalida i obezbeđuje sredstva za njihovo finansiranje, u skladu sa zakonom;
2) samostalno programira zapošljavanje i vršenje priprema za zapošljavanje i profesionalnu orijentaciju;
3) obrazuje informacioni podsistem, kao deo jedinstvenog informacionog sistema Republike u oblasti zapošljavanja.
Pokrajinski zavod ima podračun, u skladu sa zakonom i Statutom Republičkog zavoda.
Direktora Pokrajinskog zavoda imenuje Upravni odbor Republičkog zavoda, na predlog nadležnog organa autonomne pokrajine.
Direktor Pokrajinskog zavoda učestvuje u radu Upravnog odbora Republičkog zavoda, bez prava na odlučivanje.
Direktor Pokrajinskog zavoda imenuje direktore organizacionih jedinica Republičkog zavoda koje su obrazovane na teritoriji autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast privatnog preduzetništva, rešava po žalbama protiv prvostepenih rešenja opštinske uprave sa teritorije autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast privatizacije, predlaže po jednog člana Tenderske i Aukcijske komisije kada je subjekt privatizacije sa teritorije autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, vrši upravni nadzor nad primenom zakona kojim se uređuje oblast elektroprivrede.
Posao iz stava 1. ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast transporta, distribucije i korišćenja prirodnog gasa:
1) obrazuje komisiju za polaganje stručnih ispita kandidata sa teritorije autonomne pokrajine;
2) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast rudarstva:
1) obrazuje komisiju za polaganje stručnog ispita kandidata sa teritorije autonomne pokrajine;
2) rešava po zahtevima za izdavanje odobrenja za eksploataciju mineralnih sirovina i izvođenje rudarskih radova;
3) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast geoloških istraživanja:
1) obrazuje komisiju za polaganje stručnog ispita kandidata sa teritorije autonomne pokrajine;
2) rešava po zahtevima za izdavanje odobrenja za geološka istraživanja;
3) vrši upravni nadzor.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, vrši upravni i inspekcijski nadzor nad primenom zakona kojim se uređuje oblast inspekcije parnih kotlova.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
a) Podsticanje poljoprivredne proizvodnje
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom:
1) obrazuje poseban budžet, fondove ili druge oblike organizovanja, u skladu sa jedinstvenom agrarnom politikom u Republici Srbiji;
2) utvrđuje bilanse poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i osnovnih repromaterijala;
3) predlaže uslove izvoza i uvoza određenih proizvoda.
b) Poljoprivredno zemljište
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast poljoprivrednog zemljišta, donosi Program zaštite, korišćenja i uređenja poljoprivrednog zemljišta za teritoriju autonomne pokrajine i obezbeđuje sredstva za njegovo finansiranje, u skladu sa jedinstvenim programom za teritoriju Republike Srbije.
v) Stočarstvo
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast mera za unapređenje stočarstva:
1) donosi Program selekcijskih mera za unapređenje stočarstva za teritoriju autonomne pokrajine, u skladu sa jedinstvenim programom Republike;
2) obrazuje Naučno-stručni savet za sprovođenje selekcijskih mera u stočarstvu.
g) Ribarstvo
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast ribarstva:
1) daje saglasnost na srednjoročni program unapređenja ribarstva na ribarskim područjima na teritoriji autonomne pokrajine;
2) ustupa na korišćenje ribarska područja na teritoriji autonomne pokrajine;
3) određuje visinu naknade za korišćenje ribarskog područja na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
d) Unapređenje poljoprivredne proizvodnje
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju poljoprivredne službe:
1) utvrđuje stručne poslove na unapređenju poljoprivredne proizvodnje i osniva poljoprivredne službe za obavljanje tih poslova;
2) vrši nadzor nad radom poljoprivredne službe.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
đ) Šumarstvo
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast šumarstva:
1) donosi Opšte smernice razvoja i unapređivanja šuma za teritoriju autonomne pokrajine, u skladu sa opštim smernicama Republike;
2) daje saglasnost na posebne osnove gazdovanja i programe gazdovanja privatnim šumama na teritoriji autonomne pokrajine;
3) osniva javno preduzeće za gazdovanje šumama na teritoriji autonomne pokrajine.
Posao iz stava 1. tačka 2) ovog člana vrši se kao poveren.
e) Lovstvo
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast lovstva:
1) donosi program unapređenja zaštite i gajenja divljači za teritoriju autonomne pokrajine, u skladu sa jedinstvenim Programom za područje Republike;
2) ustanovljava i daje saglasnost za gazdovanje lovištima na teritoriji autonomne pokrajine;
3) daje saglasnost na lovne osnove lovišta na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. tač. 2) i 3) ovog člana vrše se kao povereni.
ž) Vodoprivreda
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast voda:
1) donosi vodoprivrednu osnovu za teritoriju autonomne pokrajine, u skladu sa vodoprivrednom osnovom Republike;
2) daje saglasnost na visinu naknada utvrđenih zakonom na teritoriji autonomne pokrajine;
3) ubira sredstva od naknada iz tačke 2) ovog stava;
4) osniva javno preduzeće za gazdovanje vodama na teritoriji autonomne pokrajine.
Posao iz stava 1. tačka 2) ovog člana vrši se kao poveren.
z) Ostale oblasti
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, daje saglasnost na korišćenje imena "Vojvodina" na markama alkoholnih pića.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, osniva direkciju za robne rezerve za teritoriju autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, vrši upravni nadzor, osim inspekcijskog nadzora.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast turizma:
1) predlaže člana Komisije za kategorizaciju ugostiteljskih objekata i člana Komisije za kategorizaciju turističkih mesta;
2) donosi programe u oblasti turizma u cilju povećanja turističke ponude autonomne pokrajine u okviru turističke ponude Republike.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast sporta:
1) utvrđuje interes građana u oblasti sporta na teritoriji autonomne pokrajine i obezbeđuje sredstva za ostvarivanje tog interesa;
2) uređuje način utvrđivanja ispunjenosti uslova za obavljanje sportskih delatnosti organizacija u oblasti sporta sa teritorije autonomne pokrajine i utvrđuje ispunjenost tih uslova;
3) uređuje bliže uslove za korišćenje javnih sportskih terena i utvrđuje ispunjenost uslova za njihovo korišćenje;
4) uređuje i vodi evidencije u oblasti sporta od značaja za pokrajinu;
5) utvrđuje ispunjenost uslova za organizovanje sportskih priredbi na teritoriji autonomne pokrajine;
6) utvrđuje objekte od interesa za autonomnu pokrajinu i merila za obezbeđivanje sredstava u budžetu autonomne pokrajine za njihovu izgradnju, opremanje i održavanje;
7) utvrđuje programe međunarodnih sportskih takmičenja od interesa za autonomnu pokrajinu;
8) imenuje i razrešava direktora, predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora organizacija za obavljanje sportskih delatnosti čiji se programi, kojima se ostvaruje interes građana u oblasti sporta na teritoriji autonomne pokrajine, u celini ili pretežno finansiraju iz budžeta autonomne pokrajine;
9) osniva pokrajinski zavod za sport i utvrđuje uslove za njegov rad;
10) vrši upravni nadzor nad radom organizacija i pojedinaca u oblasti sporta sa teritorije autonomne pokrajine i nad primenom propisa kojima je uređena oblast sporta;
11) obavlja nadzor nad stručnim radom u oblasti sporta.
Pokrajinski sportski savez predlaže pokrajinskom organu uprave nadležnom za poslove sporta programe svojih članova kojima se ostvaruje interes građana iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
Programi iz stava 2. ovog člana finansiraju se iz budžeta autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. tač. 2), 3), 5), 10) i 11) ovog člana vrše se kao povereni.
25. Nadležnosti iz ostalih oblasti
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom koji uređuje polaganje pravosudnog ispita, za lica koja imaju prebivalište na teritoriji autonomne pokrajine obrazuje Ispitni odbor i obavlja administrativne poslove za taj odbor.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa propisima koji uređuju polaganje stručnog ispita za rad u organima državne uprave, za zaposlene na teritoriji autonomne pokrajine obrazuje ispitne komisije i obavlja administrativne poslove za komisije.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
(Prestao da važi)
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, ustanovljava funkciju pokrajinskog građanskog branioca (ombudsman), kao i njegova ovlašćenja i način njihovog ostvarivanja.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa propisima o stalnim sudskim tumačima:
1) postavlja i razrešava stalne sudske tumače za područje sudova na teritoriji autonomne pokrajine;
2) vodi registar stalnih sudskih tumača.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast eksproprijacije:
1) rešava po žalbama protiv rešenja opština na teritoriji autonomne pokrajine donetih po predlogu za eksproprijaciju;
2) rešava o predlogu za dozvolu vršenja pripremnih radnji u postupku eksproprijacije na teritoriji autonomne pokrajine.
Poslovi iz stava 1. ovog člana vrše se kao povereni.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast lokalne samouprave, daje mišljenje na predloge za osnivanje novih jedinica lokalne samouprave, ukidanje ili spajanje postojećih, promenu granica i sedišta jedinica lokalne samouprave na teritoriji autonomne pokrajine.
Autonomna pokrajina, u skladu sa zakonom:
1) uređuje upotrebu naziva autonomne pokrajine u nazivu udruženja;
2) ** prestala da važi
Posao iz stava 1. tačka 2) ovog člana vrši se kao poveren.
Autonomna pokrajina, preko svojih organa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast prekršaja, propisuje prekršaje i prekršajne kazne za povrede propisa koje donosi u okviru svoje nadležnosti.
Autonomna pokrajina predlaže mrežu sudova na teritoriji autonomne pokrajine.
III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Autonomna pokrajina će svojim propisom utvrditi organizaciju i delokrug pokrajinskih organa u roku od mesec dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Statuti i drugi akti Republičkog zavoda za tržište rada, Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje i Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje uskladiće se sa odredbama ovog zakona, u roku od mesec dana od dana njegovog stupanja na snagu.
Autonomna pokrajina preuzima prava i obaveze osnivača prema postojećim ustanovama u oblasti obrazovanja, sporta, zdravstvene zaštite i ustanovama socijalne zaštite za smeštaj korisnika na teritoriji autonomne pokrajine čiji je osnivač Republika ili organ Republike, a koje osniva u skladu sa ovim zakonom, od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Deobnim bilansom bliže će se odrediti podela sredstava i prava i obaveza kod preuzimanja osnivačkih prava.
Sredstva za obezbeđenje ostvarivanja određenih nadležnosti iz ovog zakona u oblasti gde autonomna pokrajina preuzima osnivačka prava obezbediće se u budžetu autonomne pokrajine.
Organi autonomne pokrajine preuzeće zaposlene koji su poslove određene kao nadležnosti autonomne pokrajine obavljali u područnim jedinicama ministarstava na teritoriji autonomne pokrajine, kao i odgovarajuću opremu, predmete i arhivu.
Odredba stava 1. ovog člana ne odnosi se na ministarstvo nadležno za poslove prosvete i sporta.
Danom početka rada Pokrajinski zavod za sport preuzima sredstva i zaposlene organizacionih jedinica Republičkog zavoda za sport u Novom Sadu.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Član 55. ovog zakona prestaje da važi danom stupanja na snagu Zakona o pečatu državnih i drugih organa ("Sl. glasnik RS", br. 101/2007), odnosno 14. novembra 2007. godine.
** Član 60. stav 1. tačka 2) Zakona o utvrđivanju određenih nadležnosti Autonomne pokrajine ("Sl. glasnik RS", br. 6/2002 i 101/2007 - dr. zakon), prestaje da važi danom početka primene Zakona o udruženjima ("Sl. glasnik RS", br. 51/2009), odnosno 23. oktobra 2009. godine.