KODEKS

PONAŠANJA ZAPOSLENIH U GRADSKOJ UPRAVI GRADA ZRENJANINA

("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 11/2009)

I. Cilj kodeksa

Član 1

Cilj ovog kodeksa je da bliže utvrdi standarde i pravila ponašanja zaposlenih u Gradskoj upravi grada Zrenjanina i da obavesti javnost o ponašanju koje ima pravo da očekuje od zaposlenih.

II. Poverenje javnosti

Član 2

Zaposleni je dužan da se ponaša na način koji doprinosi očuvanju i podsticanju poverenja javnosti u integritet, nepristrasnost i efikasnost organa.

III. Zakonitost i nepristrasnost u radu

Član 3

Zaposleni obavlja svoju dužnost u okviru datog ovlašćenja u skladu sa zakonom i drugim propisom i postupa po pravilima struke i odredbama ovog kodeksa.

Zaposleni ne sme da se u privatnom životu ponaša na način koji ga čini prijemčivim uticaju drugih lica, a što se može odraziti na zakonito i nepristrasno vršenje poslova i radnih zadataka.

IV. Politička neutralnost

Član 4

Zaposleni se pridržava u vršenju svoje dužnosti načela političke neutralnosti.

U službenim prostorijama organa zaposleni ne sme da nosi i ističe obeležja političkih stranaka, niti njihov propagandni materijal.

Zaposleni ne sme da utiče na političko opredeljenje drugih zaposlenih.

V. Zaštita javnog interesa

Član 5

Pri donošenju odluka i vršenju diskrecionih ovlašćenja zaposleni je dužan da vodi računa o javnom interesu i relevantnim činjenicama i ne sme da deluje na način koji ga dovodi u položaj obaveze vraćanja usluge nekom fizičkom ili pravnom licu.

VI. Sprečavanje sukoba interesa

Član 6

U vršenju svojih poslova zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe u sukob s javnim interesom.

Zaposleni je dužan da vodi računa o stvarnom ili mogućem sukobu interesa i preduzme mere predviđene zakonom radi izbegavanja sukoba interesa.

VII. Sprečavanje sukoba interesa pri stupanju na rad

Član 7

Načelnik Odeljenja za poslove opšte uprave, odnosno lice koje on ovlasti, dužan je da lice koje se prima u radni odnos u svojstvu zaposlenog pre stupanja na rad upozna sa zakonom predviđenim ograničenjima i zabranama koje imaju za cilj sprečavanje sukoba interesa.

VIII. Postupanje sa poklonom

Član 8

Zaposleni ne sme da primi poklon, niti bilo kakvu uslugu ili drugu korist za sebe ili drugo lice u vršenju svoje dužnosti, osim protokolarnog ili prigodnog poklona manje vrednosti saglasno propisima kojima se uređuje sprečavanje sukoba interesa.

Ukoliko je zaposlenom ponuđen poklon ili neka druga vrednost dužan je da poklon ili drugu korist odbije, odnosno uručen poklon vrati, da preduzme radnje radi identifikacije lica i ukoliko je moguće pronađe svedoke i da odmah, a najkasnije u roku od 24 sata, o tome sačini službenu belešku i obavesti neposredno pretpostavljenog.

Ako je zaposleni u nedoumici da li se ponuđeni poklon može smatrati prigodnim poklonom manje vrednosti dužan je da o tome zatraži mišljenje od neposredno pretpostavljenog.

IX. Postupanje sa poverenim sredstvima

Član 9

Zaposleni je dužan da materijalna i finansijska sredstva koja su mu poverena u vršenju poslova koristi namenski, ekonomično i efikasno, isključivo za obavljanje poslova i da ih ne koristi za privatne svrhe.

X. Izgled i korišćenje radnih prostorija

Član 10

Radne prostorije, odnosno kancelarije zaposlenih i ostale prostorije moraju biti čiste i uredne o čemu treba voditi računa sve vreme u toku trajanja radnog vremena, kao i prilikom napuštanja istih.

U radnim prostorijama nije dozvoljeno konzumiranje alkohola i opojnih sredstava u toku, kao i nakon radnog vremena.

Zabranjeno je zaposlenim licima da omogućavaju duže zadržavanje privatnih posetilaca u radnim prostorijama.

Zabranjeno je u radne prostorije unositi robu radi prodaje ili omogućavati drugom da to čini.

XI. Postupanje sa informacijama

Član 11

U vršenju svojih poslova zaposleni ne može zahtevati pristup informacijama koje mu nisu potrebne za obavljanje poslova, a informacije koje su mu dostupne dužan je da koristi na propisani način.

Zaposleni ne sme da neovlašćeno saopštava informacije do kojih je došao u obavljanju svojih poslova.

U obavljanju privatnih poslova zaposleni ne sme da koristi informacije koje su mu službeno dostupne radi sticanja pogodnosti za sebe ili za drugo lice.

XII. Zaštita privatnosti

Član 12

U cilju zaštite privatnosti, zaposleni ne sme da iznosi lične podatke iz evidencija koje se vode o drugom zaposlenom, osim u zakonom predviđenim slučajevima.

XIII. Ophođenje sa strankama

Član 13

U ophođenju sa strankama zaposleni je dužan da:

- postupa profesionalno, ljubazno i pristojno;

- pokaže zainteresovanost i strpljenje, posebno sa neukom strankom;

- blagovremeno i tačno daje podatke i informacije, u skladu sa zakonom i drugim propisom;

- pruža pomoć i daje informacije za postupanje po zahtevima, kao i o pravnim sredstvima za zaštitu prava i interesa;

- rukovodi se načelom jednakosti i ne daje privilegije zavisno od bilo kakvih svojstava i ličnih osobina stranke;

- s posebnom pažnjom postupa prema osobama s invaliditetom i drugim osobama s posebnim potrebama;

- poštuje ličnost i dostojanstvo stranke.

XIV. Ophođenje sa pretpostavljenima i drugim zaposlenima

Član 14

Zaposleni u odnosima sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim postupa s dužnom pažnjom i poštovanjem.

Zaposleni je dužan da u odnosu sa pretpostavljenim, podređenim i drugim zaposlenim obezbedi potrebnu saradnju, ne ometa proces rada, pospešuje profesionalne odnose i radnu atmosferu i da izbegava radnje koje bi imale štetne posledice po ugled organa.

XV. Očuvanje ugleda organa

Član 15

Zaposleni je dužan da vodi računa da ponašanjem na javnom mestu ne umanji ugled i poverenje građana u Gradsku upravu.

XVI. Zabrana seksualnog uznemiravanja

Član 16

Zabranjeno je seksualno uznemiravanje, verbalno ili neverbalno neželjeno ponašanje iz sfere polnog života kojim se vređa lični integritet zaposlenog.

Prijave za seksualno uznemiravanje podnose se licu koje je neposredno pretpostavljeno onome od koga potiče uznemiravanje.

XVII. Standardi odevanja na radu

Član 17

Zaposleni je dužan da bude prikladno i uredno odeven, primereno poslovima koje obavlja i da svojim načinom odevanja na radnom mestu ne narušava ugled organa niti izražava svoju političku, versku ili drugu ličnu pripadnost koja bi mogla da dovede u sumnju njegovu nepristrasnost i neutralnost.

Neprikladnom obućom i odećom smatraju se naročito: papuče, neprimereno kratke suknje, bluze sa velikim dekolteom ili tankim bretelama, izrazito kratke ili providne bluze, kratke pantalone, helanke, sportska oprema i ako je odeća boje i kroja koji posebno privlače pažnju.

Zaposlenog koji je neprikladno odeven neposredni rukovodilac upozoriće na obavezu poštovanja ovog kodeksa u pogledu odevanja na radnom mestu i na mogućnost pokretanja disciplinskog postupka u slučaju ponovljene povrede kodeksa.

XVIII. Zaštita standarda ponašanja i zabrana mobinga

Član 18

Zaposleni koji smatra da se od njega ili drugog zaposlenog traži da postupi na način koji nije u skladu sa ovim Kodeksom o tome pismeno obaveštava šefa Kabineta, načelnika Odeljenja, rukovodioca Službe, odnosno načelnika Gradske uprave.

Zaposleni zbog toga ne sme biti stavljen u nepovoljniji položaj u odnosu na druge zaposlene, niti izložen uznemiravanju (mobingu) prilikom obavljanja svojih dužnosti i ostvarivanja prava u Gradskoj upravi.

XIX. Pridržavanje odredaba kodeksa

Član 19

Zaposleni je dužan da se pridržava odredaba ovog kodeksa.

Ponašanje zaposlenog suprotno odredbama ovog kodeksa predstavlja lakšu povredu radne dužnosti, osim ako je zakonom određeno kao teža povreda radne dužnosti.

Svi zaposleni u Gradskoj upravi i lica koja prvi put zasnivaju radni odnos u Gradskoj upravi potvrdiće davanjem pisanih izjava da su upoznati sa pravilima ponašanja iz ovog kodeksa.

Izjava iz stava 1. ovog člana čini sastavni deo personalnog dosijea zaposlenog.

Za sprovođenje ovog kodeksa odgovorni su neposredni rukovodioci ovlašćeni za pokretanje disciplinskog postupka.

XX. Javnost kodeksa

Član 20

Kodeks se ističe na vidnom mestu u Gradskoj upravi.

Kodeks se objavljuje na internet stranici Gradske uprave.

XXI. Stupanje na snagu

Član 21

Ovaj kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Gradske uprave, a objaviće se i u "Službenom listu grada Zrenjanina".