PLANGENERALNE REGULACIJE MREŽE STANICA ZA SNABDEVANJE GORIVOM("Sl. list grada Beograda", br. 34/2009) |
A1.1. Povod i razlog za izradu plana
Povod za izradu Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje gorivom predstavlja veliki broj inicijativa vlasnika postojećih stanica da se neuslovni i dotrajali objekti i postrojenja u okviru kompleksa stanica obnove, rekonstruišu ili u potpunosti zamene novim, kao i potreba da se definišu uslovi i pravila za građenje potpuno novih stanica za snabdevanje tečnim gorivom u skladu sa važećim zakonskim propisima. Pored navedenog, postoji veliki broj stanica za snabdevanje gorivom koje uvode nova goriva u asortiman ponude te je i sa tog aspekta neophodno sagledati kapacitete postojećih i dati pravila kako za postojeće tako i za planirane lokacije.
Izradi Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje tečnim gorivom pristupilo se na osnovu Odluke Skupštine grada Beograda ("Službeni list grada Beograda" br. 15/07, 20/07).
Ciljevi izrade plana su:
- analiza postojećih lokacija na kojima se nalaze stanice za snabdevanje tečnim gorivom;
- analiza važeće planske dokumentacije sa aspekta održivosti i sprovodivosti a u odnosu na postojeće stanice za snabdevanje tečnim gorivom;
- formiranje jedinstvenog pristupa u vrednovanju povoljnosti postojećih i planiranih lokacija stanica za snabdevanje tečnim gorivom;
- izrada urbanističkih pravila za izgradnju stanica za snabdevanje tečnim gorivom;
- podizanja kvaliteta usluge sadržaja ove vrste i
- formiranje jedinstvenog planskog dokumenta koji se odnosi na stanice za snabdevanje tečnim gorivom.
U okviru područja u obuhvatu Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje tečnim gorivom na snazi su:
- Regionalni prostorni plan administrativnog područja grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 10/04);
- Generalni plan Beograda 2021. ("Službeni list grada Beograda", broj 27/03) i Izmene Generalnog plana Beograda 2021. ("Službeni list grada Beograda", broj 25/05);
- važeći detaljni, regulacioni i planovi detaljne regulacije na celokupnoj teritoriji Generalnog plana Beograda, koji prema Odluci o određivanju urbanističkih planova koji u celini ili u delovima nisu u suprotnosti sa Zakonom o planiranju i izgradnji ("Službeni list grada Beograda", br. 30/03, 33/03, 23/04) i na preostaloj teritoriji u okviru obuhvata granice Programa.
A2.1. Izvod iz Programa za izradu urbanističkog plana mreže stanica za snabdevanje gorivom
Granica plana u potpunosti se poklapa sa granicom usvojenog programa.
Program za izradu urbanističkog plana mreže stanica za snabdevanje tečnim gorivom je dat u kompletnoj verziji u dokumentaciji ovog plana.
A2.2. Odnos prema Generalnom planu Beograda 2021. i Regionalnom prostornom planu administrativnog područja Beograda
Stanice za snabdevanje gorivom nisu tretirane Generalnim planom Beograda 2021. ("Službeni list grada Beograda", br. 27/03, 25/05) i Regionalnim prostornim planom administrativnog područja grada Beograda ("Službeni list grada Beograda", broj 10/04) kao posebni objekti ili površine. Obzirom da se radi o objektima koji se nalaze uz saobraćajnice to su kompleksi koji pripadaju stanicama za snabdevanje tečnim gorivom tretirane kao saobraćajne površine. Kompleksi i objekti stanica za snabdevanje gorivom koje su locirane unutar blokova na sekundarnoj saobraćajnoj mreži pridodati su dominantnoj nameni bloka bez vidljive diferencijacije.
Stanice za snabdevanje gorivom se po nameni mogu svrstati kako u prateće sadržaje saobraćajnica tako i komercijalno-trgovinske sadržaje kompatibilne ili nekompatibilne sa namenom u okruženju.
A3.1. Granica i površine obuhvaćenog prostora
Granicom Plana generalne regulacije obuhvaćeno je područje deset gradskih opština (Stari grad, Vračar, Palilula, Savski venac, Voždovac, Čukarica, Rakovica, Zvezdara, Zemun i Novi Beograd), kao i delovi teritorije opština Surčin i Grocka koji su u obuhvati Generalnog plana Beograda 2021.
A3.2. Postojeća namena i način korišćenja zemljišta
Stanice za snabdevanje tečnim gorivom nisu tretirane kao posebna namena u okviru Generalnog plana Beograda 2021. i Regionalnom prostornom planu administrativnog područja Beograda, već su kao prateći sadržaji saobraćajnica dati kao saobraćajne površine ili kao pridodate dominantnoj nameni bloka u okviru koga se nalaze.
Stanice za snabdevanje tečnim gorivom se mogu tretirati kao komercijalno-trgovinski sadržaji ili prateći sadržaji saobraćajnica, koji u manjoj ili većoj meri mogu biti kompatibilni sa namenama u okruženju.
B1. NAMENA I NAČIN KORIŠĆENJA ZEMLJIŠTA
Zemljište na kojem se planira izgradnja SSG je ostalo građevinsko zemljište, odnosno stanice za snabdevanje gorivom se ne mogu graditi na javnim površinama, već isključivo na ostalom građevinskom zemljištu.
Teritorija u obuhvatu Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje gorivom, podeljena je na sledeće zone:
1. krug dvojke (K2),
2. centralna zona,
3. zona kontinualno izgrađenog područja,
4. periferna zona,
5. zona akvatorije Save i Dunava.
Prikaz podele na zone dat je u grafičkom prilogu Podela na zone.
Podela na zone izvršena je u cilju formiranja kriterijuma za vrednovanje povoljnosti lokacija stanica za snabdevanje gorivom, pravila za izgradnju stanica za snabdevanje gorivom i važe kako za postojeće tako i za novoplanirane stanice.
Slika 1: Podela na zone
Zona kruga dvojke (K2) - koja predstavlja zonu užeg centra grada, nešto šire od trase linije tramvaja br. 2. Ova zona predstavlja zonu posebnog pristupa u planiranju stanica za snabdevanje gorivom, odnosno stanovište da se nove stanice za snabdevanje gorivom u zoni K2 mogu naći samo u okviru kompatibilnih sadržaja kao što su garaže ili poslovne zgrade kad se za to budu stekli zakonski uslovi.
S obzirom na ovakav pristup u zoni K2 mogu se realizovati samo stanice tipa: mala gradska stanica.
Centralna zona - obuhvata centralnu zonu Beograda (osim zone K2) staro jezgro Zemuna, buduću centralnu zonu Novog Beograda i zonu od od autoputa do Pančevačkog mosta. U ovoj zoni se mogu realizovati svi tipovi stanica za snabdevanje gorivom, osim vangradske, uz poštovanje minimalnih dimenzija parcele planiranih ovim planom.
Zona kontinualno izgrađenog područja (KIP) - je prostor koji obuhvata područje između centralne zone i granice KIP-a. U ovoj zoni se mogu realizovati svi tipovi stanica uz obavezno poštovanje minimalnih dimenzija parcele planiranih ovim planom.
Periferna zona - predstavlja prostor izmeću granica KIP-a i granice Programa. U ovoj zoni se mogu realizovati svi tipovi stanica.
Zona akvatorije Save i Dunava - obuhvata prostor akvatorije i neposrednog priobalja gde se mogu naći stanice za snabdevanje gorivom u okviru marina, jahting servisa, zimovnika, luka i sl. Ove SSG mogu se realizovati samo po donošenju tehničkih normativa za ovu vrstu objekata, pripadaju posebnoj tipološkoj kategoriji i formi i biće tretirane u planskoj razradi osnovnih sadržaja u čijem sastavu se nalaze.
B2. URBANISTIČKI USLOVI U ODNOSU NA JAVNE POVRŠINE, JAVNE OBJEKTE, INFRASTRUKTURNE SISTEME I KULTURNO NASLEĐE
B2.1. Kulturno nasleđe i stanice za snabdevanje gorivom
Sve postojeće stanice za snabdevanje gorivom vrednovane su sa makrolokacijskog i mikrolokacijskog aspekta koji podrazumevaju kao jedan od glavnih kriterijuma mišljenje i stavove Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda (saradnja na izradi Regulacionog plana mreže benzinskih stanica na teritoriji Generalnog urbanističkog plana Beograda, arh. br. 021075 od 15. avgusta 2002. Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda).
Daljom razradom "Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje gorivom", putem izrade planova detaljne regulacije i urbanističkih projekata, biće tačno definisani parametri i uslovi sprovođenja u skladu sa Uslovima i merama tehničke zaštite kulturnih dobara, kao i dobara koja uživaju prethodnu zaštitu, nadležne službe zaštite spomenika kulture, a u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnje i Zakona o kulturnim dobrima.
Nije dozvoljena izgradnja SSG u kompleksu/parceli kulturno-istorijskog dobra, dok su za izgradnju u neposrednom okruženju kulturnog dobra potrebni uslovi nadležne službe zaštite.
B2.2. Zaštićene prirodne celine i odnos prema stanicama za snabdevanje gorivom
Sa aspekta povoljnosti prirodnih karakteristika za potrebe planiranja lokacija stanica za snabdevanje gorivom analizirano je sledeće: mikroklimatske karakteristike lokacija i odnos objekata stanica i prirodnih dobara.
Mikroklimatske karakteristike lokacija su analizirane preko konfiguracije terena, izloženosti vetru i međusobnom odnosu stanica i objekata u okruženju.
U pogledu zaštićenih prirodnih dobara izdvojena je kategorija zaštićenih i evidentiranih prirodnih dobara od strane Zavoda za zaštitu prirode Srbije, a kao druga kategorija su izdvojeni fiksni elementi zelenila (ostali parkovi, skverovi, prigradske i zaštitne šume, tj. značajni elementi sistema zelenih površina grada).
B2.3. Javne i druge površine od javnog interesa i odnos prema stanicama za snabdevanje gorivom
Stanice za snabdevanje gorivom ne mogu se naći na javnom već isključivo na ostalom građevinskom zemljištu. U skladu sa navedenim, stanice za snabdevanje tečnim gorivom ne smeju da ugroze:
- javne saobraćajne površine (saobraćajnice, trgove, skverove). SSG koje se u postojećem stanju nalaze u okviru javnih saobraćajnih površina i za koje je ovim planom predviđeno dalje sprovođenje PDR-om i nakon toga zadržavanje u mreži SSG, u slučaju prestanka rada, mogu se transformisati isključivo u saobraćajnu površinu (parking, kolovoz, pešačke površine i zelenilo u okviru saobraćajnica) bez mogućnosti izgradnje objekata;
- javne zelene površine (parkove, drvorede, šume). U ovu kategoriju se ne ubrajaju postojeće stanice za snabdevanje gorivom koje se prema predlogu ovoga plana zadržavaju u mreži, s tim da je njihova prenamena moguća samo u zelenu površinu pored koje se nalaze.
Nove stanice se ne mogu planirati na lokacijama koje su u zoni zelenih površina, osim u perifernoj i zoni kontinualno izgrađenog prostora i to neposredno uz saobraćajnice, a u skladu sa važećom zakonskom regulativom, uslovima datim u matrici kompatibilnosti i uslovljenostima JKP "Zelenilo - Beograd" a po potrebi i sa Gradskom komisijom za valorizaciju, kompenzaciju i procenu vrednosti vegetacije;
- proglašena kulturno-istorijska dobra;
- javne infrastrukturne sisteme (trase gasovodnih, toplovodnih, vodovodnih, kanalizacionih i ostalih infrastrukturnih sistema);
- ostale javne namene u skladu sa matricom kompatibilnosti;
- užu zona sanitarne zaštite vodoizvorišta. U ovoj zoni se mogu realizovati samo stanice za snabdevanje gorivom ako su planirane i njihova lokacija je precizno definisana nekim ranijim planskim dokumentom koji je na snazi (primer stanice Jakovo 1 i Jakovo 2, prema Prostornom planu područja infrastrukturnog koridora autoputa E-75, deonica Beograd-Niš, "Službeni glasnik RS", broj 69/2003). Nove stanice prema uslovima ovog plana u u užoj zoni sanitarne zaštite vodoizvorišta nije moguće planirati.
B2.4. Javni gradski prevoz i odnos prema stanicama za snabdevanje gorivom
Stanice za snabdevanje gorivom kao prateći sadržaji saobraćajnica su objekti koji utiču na funkcionisanje dinamičkog saobraćaja koji se obavlja na gradskoj putnoj i uličnoj mreži. S tog aspekta kompleks stanice, kao i ulaz i izlaz moraju biti pozicionirani na sledeći način:
- da se obezbedi neometano funkcionisanje vozila javnog gradskog prevoza;
- da se obezbedi neometana protočnost raskrsnica, i javnog saobraćaja u njihovoj blizini;
- da se obezbedi adekvatna protivpožarna zaštita u blizini stajališta JGS.
Sve postojeće stanice za snabdevanje tečnim gorivom su u sklopu mikrolokacijskog vrednovanja tretirane i vrednovane sa aspekta različitih saobraćajnih kriterijuma kao bi se procenio nivo ispunjenja i gore navedenih uslovljenosti. S tim u vezi za sve stanice za snabdevanje gorivom koje ostaju u mreži postojećeg stanja, daljom razradom plana (izrada PDR-a ili UP-a) biće definisani uslovi u skladu sa opštim pravilima građenja ovog plana.
B3.1. Komunalna infrastruktura
Komunalni infrastrukturni sistemi u odnosu na stanice za snabdevanje gorivom u ovom Planu tretirani su dvojako i to:
- sa aspekta komunalne opremljenosti lokacije,
- sa aspekta ograničenja gradnje i realizacije objekata i postrojenja u okviru kompleksa SSG.
Za sve stanice za snabdevanje gorivom u mreži postojećeg stanja sagledana je komunalna opremljenost koja podrazumeva postojanje priključaka ili mogućnost priključenja na postojeće ili planirane objekte ili infrastrukturne vodove. S tog aspekta poseban osvrt dat je lokacijama koje se nalaze u zoni za koje važi GP Beograda dok su za ostale stanice date uslovljenosti priključenja prema važećim planskim dokumentima.
Sve postojeće lokacije, kao i novoplanirane lokacije moraju zadovoljavati kriterijume vezane za udaljenje objekata i postrojenja u okviru kompleksa stanice od postojećih odnosno planiranih infrastrukturnih vodova i postrojenja. U skladu sa navedenim potrebno je izvršiti usklađivanje sa elektroenergetskim odnosno telekomunikacionim vodovima.
Postavljeni objekti u zoni nadzemnih vodova visokog napona moraju zadovoljiti propisane sigurnosne udaljenosti i sigurnosne visine, prema Pravilniku o tehničkim normativima za izgradnju elektroenergetskih vodova nazivnog napona od 1 kV do 400 kV ("Službeni list SFRJ", broj 65/88). Za izgradnju i postavljanje planiranih objekata u blizini nadzemnih vodova potrebno je izraditi elaborat kojim će se izvršiti provera propisanih rastojanja.
Minimalno dozvoljeno rastojanje između planiranih i postojećih gasovoda i svih objekata stanica za snabdevanje gorivom iznosi:
- kod magistralnog gasovoda pritiska p=50 bara, 30 m, obostrano,
- kod gradskog gasovoda pritiska p=6÷12 bara, 5 m, obostrano,
- kod distributivnog gasovoda pritiska p=1÷4 bara, 1 m, obostrano.
Minimalno dozvoljeno rastojanje između planiranih i postojećih toplovoda i svih objekata stanica za snabdevanje gorivom iznosi kod magistralnog toplovoda, 2 m, obostrano.
U odnosu na vodovodnu mrežu, lociranje građevinskih linija planiranih objekata u okviru kompleksa stanica za snabdevanje gorivom mora da ispoštuje udaljenost od 5,0 m osovinski od postojećih magistralnih cevovoda.
Eventualno izmeštanje postojećih distributivnih cevovoda predmet je parcijalnog sagledavanja i bližeg definisanja svake lokacije, i moguće je jedino uz saglasnost JKP Beogradski vodovod i kanalizacija.
Postojeća primarna kanalska mreža mora biti na gabaritnom odstojanju od 2,5 m od planiranih građevinskih linija.
Izmeštanje primarne kolektorske mreže nije preporučljivo jer se mora ispoštovati postojeći gravitacioni uslov tečenja.
Eventualno izmeštanje gradskih kanala predmet je parcijalnog sagledavanja i bližeg definisanja svake lokacije, i moguće je jedino uz saglasnost JKP "Beogradski vodovod i kanalizacija".
B4.1. Urbanističke mere zaštite
Za predmetni plan doneto je Rešenje o pristupanju izradi strateške procene uticaja na životnu sredinu, br. 350.5-2272/05 od 25. jula 2007. godine.
Po završetku strateške procene uticaja za izgradnju novoplaniranih objekata, za objekte koji se rekonstruišu i za objekte koji se uklanjaju potrebno je ispoštovati mere i uslove date u strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu.
Prema Rešenju o utvrđivanju mera i uslova zaštite životne sredine koje je doneo Sekretarijat za zaštitu životne sredine - Sektor za zaštitu prirode i životne sredine, na osnovu člana 34. Zakona o zaštiti životne sredine ("Službeni glasnik RS", broj 135/04) i člana 192. Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", br. 33/97 i 31/01), u postupku izrade urbanističkog plana mreže benzinskih stanica, utvrđuju se sledeće mere i uslovi:
Posebne mere i uslovi zaštite za izgradnju novoplaniranih objekata:
1. predvideti ugradnju dvoplasnog rezervoara za skladištenje naftnih derivata sa sistemom za automatsku detekciju curenja energenta, kao i nepropusne betonske kanale za smeštaj instalacija kojima se dovodi gorivo od rezervoara do automata za izdavanje goriva;
2. ukoliko je stanica planirana u užoj zoni zaštite vodoizvorišta dvoplasni rezervoar mora biti smešten u ukopanu nepropusnu tankvanu, sa odgovarajućim ocednim kanalima prema kontrolnom šahtu, kao i indikatorskim sondama sa zvučnom i svetlosnom signalizacijom za detekciju procurivanja goriva iz rezervoara u tankvanu;
3. predvideti ugradnju sistema za odsisavanje benzinskih i dizel para i povratak u rezervoar, odnosno cisternu, na svim automatima za izdavanje goriva, kao i na zajedničkom utakačkom šahtu;
4. predvideti separator masti i ulja za prečišćavanje zauljenih otpadnih voda iz pratećih objekata (perionica, servisiranje vozila) pre upuštanja u recipijent;
5. obezbediti potpuni kontrolisani prihvat zauljene atmosferske vode sa internih saobraćajnica, parkinga, manipulativnih površina i njen tretman u separatoru masti i ulja, pre upuštanja u recipijent;
6. predvideti minimum 30% zelenih i nezastrtih površina na parceli;
7. planirati obavezan zaseban pristup i izlaz sa benzinske stanice u cilju smanjenja aerozagađenja i buke usled zadržavanja i usporavanja saobraćaja;
8. planirati postavljanje posebnih kontejnera za privremeno čuvanje različitih vrsta otpada (komunalni, reciklabilni, opasan, ambalažni i dr.), na vodonepropusnim površinama;
Dodatne mere i uslovi zaštite za objekte koji se rekonstruišu:
9. utvrditi obavezu uklanjanja postojećih rezervoara, odnosno demontirane opreme, građevinskog i ostalog otpada koji nastane u toku rušenja i rekonstrukcije, u skladu sa važećim propisima o upravljanju otpadom;
10. utvrditi obavezu uzorkovanja i ispitivanja zagađenosti zemljišta i podzemnih voda nakon uklanjanja postojećih rezervoara i pratećih objekata i opreme i u slučaju zagađenog zemljišta obaveznu sanaciju, odnosno remedijaciju.
Utvrditi obavezu investitora da se, pre podnošenja zahteva za izdavanje odobrenja za izgradnju novih, odnosno rekonstrukciju ili dogradnju postojećih benzinskih stanica, kao i u slučaju uklanjanja benzinske stanice, obrati nadležnom organu za zaštitu životne sredine radi odlučivanja o potrebi izrade studije o proceni uticaja na životnu sredinu, u skladu sa odredbama Zakona o proceni uticaja na životnu sredinu ("Službeni glasnik RS", broj 135/04).
Mere zaštite od požara i elementarnih nepogoda
Zaštita od elementarnih nepogoda
Objekat stanice mora biti kategorisan i realizovan u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za izgradnju objekata visokogradnje u seizmičkim područjima ("Službeni list SFRJ", br. 31/81, 49/82, 29/83, 2/88, 52/90).
Zaštita od požara
Objekat stanice mora biti realizovan u skladu sa Zakonom o zaštiti od požara ("Službeni glasnik RS", br. 37/88 i 48/94).
U kompleksu se mora realizovati odgovarajuća hidrantska mreža, koja se po pritisku i protoku projektuje u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za spoljnu i unutrašnju hidrantsku mrežu za gašenje požara ("Službeni list SFRJ", br. 30/91).
Objektu mora biti obezbeđen pristupni put za vatrogasna vozila u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za pristupne puteve ... ("Službeni list SRJ", broj 8/95), po kome najudaljenija tačka kolovoza nije dalja od 25 m od gabarita objekta.
Objekti u funkciji stanice moraju biti realizovani u skladu sa Pravilnikom o tehničkim normativima za električne instalacije niskog napona ("Službeni list SFRJ", br. 53 i 54/88 i 28/95), Pravilnikom o tehničkim normativima za zaštitu objekata od atmosferskog pražnjenja ("Službeni list SRJ", broj 11/96), Pravilnikom o izgradnji stanica za snabdevanje gorivom motornih vozila i o uskladištenju i pretakanju goriva ("Službeni list SFRJ", broj 27/71) i Pravilnikom o izgradnji postrojenja za tečni naftni gas i o uskladištenju i pretakanju tečnog naftnog gasa ("Službeni list SFRJ", broj 27/71).
Objekti se moraju takođe, realizovati u skladu sa Zakonom o eksplozivnim materijama, zapaljivim tečnostima i gasovima ("Službeni glasnik SRS", br. 44/77, 45/84 i 18/89) i mora se pribaviti Odobrenje za lokaciju od strane Uprave protivpožarne policije.
Za planiranu izgradnju potrebno je pribaviti odobrenje od MUP-a-SUP-a - Uprave protivpožarne policije u Beogradu.
U vezi sa civilnom zaštitom investitor ima obavezu uplate doprinosa za izgradnju skloništa, saglasno članu 74. Zakona o odbrani ("Službeni glasnik RS", broj 45/91).
U skladu sa Odlukom o vrstama investicionih objekata i prostornih i urbanističkih planova značajnih za odbranu zemlje ("Službeni list SRJ", broj 39/95) investitor je u obavezi da pre započinjanja radova obavesti Savezno ministarstvo odbrane.
B5.1. Inženjersko-geološke uslovljenosti
Na bazi inženjersko-geološke rejonizacije, a za potrebe planiranja lokacija za stanice za snabdevanje gorivom, izvršena je kategorizacija terena prema nivou podzemne vode, litološkom sastavu i seizmičkim karakteristikama terena. Tako su izdvojene tri kategorije:
I kategorija - povoljni tereni,
II kategorija - uslovno povoljni tereni,
III kategorija - nepovoljni tereni.
Sa inženjersko-geološkog aspekta ocenjeni kao najpogodniji za izgradnju SSG bez ograničenja u korišćenju, a uz uvažavanje lokalnih inženjersko-geoloških karakteristika terena.
I-A1 obuhvata: zaravnjene terene (grebene i platoe) nagiba do 5°, terene sa nivoom podzemne vode većim od 5 m i stabilne terene.
I-C1 obuhvata: deo lesne zaravni iznad kote 85 mnv, terene sa nivoom podzemne vode većim od 10 m i stabilne terene.
Inženjersko-geološka svojstva ovih terena uslovljavaju izvesna ograničenja pri urbanizaciji prostora. Izgradnja objekata na ovim prostorima zahteva detaljna geološka istraživanja koja će definisati uslove gradnje za svaki pojedinačni objekat.
II-A2 obuhvata: terene nagiba 5-10°, lokalno i vertikalne, terene sa nivoom manjim od 5 m, uslovno stabilne terene. Korišćenje ovih terena za urbanizaciju uslovljava nivelaciono prilagođavanje prirodnim uslovima, preventivne geotehničke mere zaštite stabilnosti iskopa i prirodnih padina, kontrolisano dreniranje podzemnih voda.
II-A3 obuhvata: zaravnjene terene uz vodotokove. Inženjerskogeološki uslovi zahtevaju primenu određenih geotehničkih meliorativnih mera, kao što su regulisanje vodotoka, nasipanje, izrada drenažnih sistema, raznih vrsta poboljšanja tla, izbor adekvatnog načina fundiranja.
II-B1 obuhvata: veštački nasute delove terena aluvijalnih ravni Save i Dunava.
II-B2 obuhvata: prirodne delove aluvijalnih ravni iznad kote 72 mnv. Korišćenje ovih terena pri urbanizaciji zahteva potpunije definisanje svojstava terena u zoni samog objekta u zavisnosti od tipa objekta i režima gradnje.
II-C2 obuhvata: delove lesne zaravni od kote 77,5-85,0 mnv (lesoidi). Korišćenje ovih terena pri urbanizaciji uslovljava nivelaciono prilagođavanje objekata visokom nivou podzemne vode i zaštitu iskopa.
II-C3 obuhvata: delove lesne zaravni od kote 72,0 do kote 77,5 mnv. Korišćenje ovih terena pri urbanizaciji iziskuje veća ulaganja za njihovu pripremu. Neophodna je hidotehnička melioracija i izbor adekvatnog tipa fundiranja u zavisnosti od tipa objekta.
Inženjerskogeološke karakteristike ovih terena u prirodnim uslovima su ograničavajući faktor. Korišćenje ovih terena za urbanizaciju zahteva prethodnu pripremu terena primenom sanacionih i meliorativnih mera, u smislu poboljšanja stabilnosti padina i obezbeđenja objekata na njima; regulisanje vodotoka; u zonama ispod kote 72 mnv. neophodna je priprema šireg prostora u vidu složenih hidrotehničkih melioracija i regulisanje terena do kote dejstva visokih voda (nasipanjem, izradom drenažnog sistema).
Radi definisanja oblika sanacionih i meliracionih mera neophodno je uraditi projekat sanacije šireg područja;
III-A4 obuhvata: potencijalno nestabilne padine sa umirenim klizištima. Korišćenje ovih terena za urbanizaciju zahteva prethodnu pripremu terena primenom sanacionih i meliorativnih mera, u smislu poboljšanja stabilnosti padina i obezbeđenja objekata na njima.
III-B3 obuhvata: delova aluvijalnih ravni ispod kote 72 mnv, mrtvaje, bare i starače. Za korišćenje ovakvih terena u urbane svrhe moraju se izvršiti pripreme šireg prostora koje obuhvataju složene hidrotehničke melioracije i regulisanje terena do kote dejstva visokih voda (nasipanjem, izradom drenažnog sistema).
Priprema terena za gradnju:
I - Povoljni tereni - minimalna ulaganja u pripremu terena za gradnju.
II - Uslovno povoljni tereni - zahtevaju primenu meliorativnih mera sanacije terena u cilju realizacije planiranih sadržaja.
Obaranja visokog nivoa podzemne vode, zaštite tankova od hidrodinamičkog potiska. Priprema terena za planiranu gradnju zahteva povećanje troškova izgradnje planiranih pumpi za oko 20% od investicione vrednosti planiranih sadržaja.
III - Nepovoljni tereni - zahtevaju prethodno uređenje terena, nasipanje, izrada drenažnog sistema, sanaciju i primenu meliorativnih mera, u smislu poboljšanja stabilnosti padina i obezbeđenja objekata na njima. Izgradnja planiranih sadržaja zahteva povećanje troškova izgradnje za oko 35% od investicione izgradnje objekata.
IV - Izrazito nepovoljni tereni - Ukoliko i ovi delovi terena moraju biti uključeni za urbanizaciju treba računati na obimne i složene sanacione mere, koje mogu zahtevati pripremu lokacije za gradnju koja troškove može povećati i do 80%, s tim da u nekim slučajevima planirane sanacije mogu ostati i bez rezultata.
V1. PRAVILA IZGRADNJE I UREĐENJA SSG
- Pravila data ovi planom primenjuju se za izgradnju svih SSG koje su namenjene javnom korišćenju. Za izgradnju SSG za potrebe internog korišćenja (za obavljanje sopstvene delatnosti) primenjuju se važeći tehnički i zakonski propisi iz ove oblasti.
- Stanice za snabdevanje gorivom ne smeju ugroziti javne objekte i komplekse i ne mogu se graditi u okviru javnih površina. Izuzetak od ovog pravila su SSG Zmaj 1, JN 045 i Zmaj 2, JN 003 koje su prema Nacrtu PDR privredne zone "Autoput" planirane u okviru putnog pojasa, odnosno na javnom građevinskom zemljištu.
- Stanice za snabdevanje gorivom se ne mogu planirati u užoj zoni sanitarne zaštite vodoizvorišta. U ovoj zoni se mogu realizovati samo stanice za snabdevanje gorivom ako su planirane i njihova lokacija je precizno definisana nekim ranijim planskim dokumentom koji je na snazi (primer, stanice Jakovo 1 i Jakovo 2, prema Prostornom planu područja infrastrukturnog koridora auto-puta E-75, deonica Beograd-Niš, "Službeni glasnik RS", broj 69/2003). Nove stanice prema uslovima ovog plana u u užoj zoni sanitarne zaštite vodoizvorišta nije moguće planirati.
- Stanice za snabdevanje gorivom ne smeju ugroziti funkcionisanje bilo kojeg vida saobraćaja i ni na koji način ne sme se ugroziti funkcionisanje susednih objekata.
- Izgradnja novih stanica za snabdevanje tečnim gorivom kao i rekonstrukcija, dogradnja ili adaptacija postojećih stanica mora se raditi u skladu sa Pravilima ovog plana. Izuzetak od ovog pravila predstavlja pravilo da veličina kompleksa postojećih stanica za snabdevanje gorivom koji su veći od veličine kompleksa datih u pravilima ovog plana za taj tip stanice, ne moraju se prilagođavati veličini kompleksa datih ovim PGR, ali se ne smeju uvećavati.
- Ukoliko se SSG nalazi u površinama za koje je prema GP Beograda do 2021, potrebno usklađivanje postojećih namena sa posebnim propisima, SSG se tretira kao uslovno povoljna dok se posebnim studijama i istraživanjima ne preciziraju uslovi korišćenja i izgradnje na tom području.
- Rekonstrukcija i izgradnja stanica za snabdevanje gorivom mora biti urađena u skladu sa:
1. Pravilnikom o izgradnji postrojenja za zapaljive tečnosti i o uskladištavanju i pretakanju zapaljivih tečnosti ("Službeni list SFRJ", broj 20/71),
2. Pravilnikom o izgradnji postrojenja za TNG i o pretakanju i uskladištenju TNG-a ("Službeni list SFRJ", br. 24/71, 26/71),
3. Pravilnikom o izgradnji postrojenja za zapaljive tečnosti i o uskladištenju i pretakanju zapaljivih tečnosti ("Službeni list SFRJ" broj 20/71).
- U zoni K2 nije moguća izgradnja novih stanica za snabdevanje gorivom, kao samostalnih objekata odnosno kompleksa. Stanice u ovoj zoni se mogu graditi samo u sklopu javnih garaža ili drugih objekata kompatibilne namene uz za to propisane Zakonske i tehničke odredbe.
- Za sve lokacije u postupku rekonstrukcije, adaptacije ili nove izgradnje neophodna je saradnja sa MUP-om - Upravom Protivpožarne policije i pribavljanje saglasnosti na lokaciju.
- Urbanistički parametri:
1. Ukupno definisani urbanistički parametri u kompleksu SSG (stepen zauzetosti, indeks izgrađenosti, spratnost i visina objekata) ne mogu biti veći od parametara koji su definisani za određeni tip stanice u tabeli: Posebna pravila izgradnje, koja je sastavni deo ovog PGR.
2. Stepen zauzetosti predstavlja količnik površine horizontalne projekcije nadzemnog gabarita objekata u kompleksu i površine kompleksa stanice za snabdevanje gorivom i dat je u procentima. Nadstrešnica, podzemna izgradnja i saobraćajne površine u kompleksu ne ulaze u obračun stepena zauzetosti.
3. U slučaju rekonstrukcije, dogradnje, nadgradnje postojećih SSG, kada su postojeći urbanistički parametri u kompleksu veći od maksimalne vrednosti za taj tip stanice za snabdevanje gorivom, zadržavaju se postojeći urbanistički parametri, bez mogućnosti uvećanja. U slučaju da se na lokaciji gradi nova SSG, moraju se poštovati pravila ovog plana.
4. Indeks izgrađenosti predstavlja količnik BRGP svih objekata u okviru kompleksa SSG i površine kompleksa. U obračun indeksa izgrađenosti ne ulaze podzemne etaže, rezervoarski prostor, podzemne garaže kao i prostor ispod nadstrešnice nad točionim mestima.
5. Indeks izgrađenosti u ovom planu dat je za svaki tip stanice u tabeli: Posebna pravila izgradnje, a u zavisnosti od zone u kojoj se stanica nalazi ili je planirana.
6. Maksimalna spratnost objekata u okviru kompleksa stanica za snabdevanje gorivom je data za svaki pojedini tip stanice u tabeli: Posebna pravila izgradnje. Objekat SSG ne sme ni jednim svojim delom biti viši od navedenih vrednosti.
7. Visina objekata se računa od kote platoa ispred objekta stanice i mereno u svakoj tački duž platoa ne sme biti veća od maksimalne visine planirane za taj tip SSG.
8. Visina nadstrešnice mora biti dimenzionisana u skladu sa tehnološkim procesom u kompleksu, ali ne više od 6 m, uključujući konstrukciju.
- Pravila za rekonstrukciju i adaptaciju postojećih stanica za snabdevanje gorivom u potpunosti se poklapaju sa opštim i posebnim pravilima i uslovima za izgradnju stanica za snabdevanje gorivom koja su data ovim planom.
Ukoliko su indeks izgrađenosti, stepen zauzetosti, spratnost i visina objekata u postojećim kompleksima SSG veći od datih ovim PGR-om, moguće je vršiti samo investiciono održavanje objekata, bez mogućnosti povećanja kapaciteta. Dozvoljeno je vršiti prenamenu objekata u skladu sa pravilima ovog plana.
Ukoliko se na lokaciji postojeće SSG gradi u potpunosti nova SSG, važe pravila ovog PGR.
- Nije dozvoljena izgradnja objekata u okviru kompleksa stanice na regulacionoj liniji.
Svi objekti SSG (nadstrešnica, rezervoari, zgrade i dr.) ni jednim svojim građevinskim elementom, nadzemnim ili podzemnim, ne smeju da pređu regulacionu liniju. Sva izgradnja u kompleksu mora biti u granicama ovim PGR-om definisanih građevinskih linija, osim saobraćajnih, slobodnih i zelenih površina.
Udaljenje građevinske od regulacione linije zavisi od ranga saobraćajnice uz koje se kompleks nalazi i iznosi:
1. min. 5 metara za objekte uz ulice prvog i drugog reda kao i sekundarnu uličnu mrežu, ali je nadstrešnicu moguće postaviti na udaljenju min. 2 m od regulacione linije
2. min. 7 metara za magistralne saobraćajnice, ali je nadstrešnicu moguće postaviti na udaljenju min. 3,5 m od regulacione linije
3. min. 10 metara za autoput ali je nadstrešnicu moguće postaviti na udaljenju min. 5 m od regulacione linije.
Ova udaljenja su data kao minimalna i mogu se povećavati u skladu sa ekološkim, protivpožarnim propisima i potrebom uklapanja u neposredno okruženje.
Podzemne građevinske linije se poklapaju sa nadzemnim građevinskim linijama.
Arhitektonsko oblikovanje objekata mora zadovoljiti sledeće uslove:
1. Arhitektonski izraz kako pojedinačnih objekata tako i kompleksa u celini mora biti u skladu sa namenom, karakterom i vremenom u kome objekat/kompleks nastaje i savremenim tendencijama u projektovanju i izgradnji ovih objekata.
2. Savremenim arhitektonskim formama, atraktivnim elementima oblikovanja, primenom novih konstruktivnih sistema i kvalitetnih materijala primenljivih za izgradnju ove vrste objekata, kao i uvođenjem odmerenih elemenata urbanog dizajna, treba doprineti formiranju novog vizuelnog identiteta ovih kompleksa.
3. Projektovanjem posebnih rampi i prilaza neophodno je omogućiti prilaz hendikepiranim osobama.
4. Obavezno je projektovanje ravnih krovnih ravni na objektima, dok nadstrešnice mogu biti poseban oblikovni element sa ulogom umerenog akcenta u kompleksu.
5. Arhitektonska rešenja moraju biti takva da funkcionalno i estetski ne ugrožavaju susedne objekte, odnosno potrebno je adekvatno i neagresivno uklapanje kompleksa u okruženje.
6. U slučaju kada je dozvoljena izgradnja više objekata na parceli potrebno je formirati kompleks kao jedinstvenu funkcionalno-estetsku celinu sastavljenu od više pojedinačnih objekata i elemenata parternog i pejsažnog uređenja, parking prostora, urbanog mobilijara i vizuelnih komunikacija.
7. Nije dozvoljeno formiranje ispusta na fasadi.
8. Svi objekti treba da budu svedenih linija, bez primene materijala uobičajenih u stambenoj izgradnji (opeka, crep, klasična stolarija).
9. Dozvoljeno je postavljanje reklamnih obeležja do visine od maks. 10 m, uz uslov da ne ugrožavaju funkcionisanje SSG i neposrednog okruženja (odvijanje saobraćaja, sagledavanje i sl.).
- Pravila za prateće sadržaje u kompleksu SSG:
1. U kompleksu/objektu SSG moguće je uvođenje pratećih sadržaja u zavisnosti od tipa stanice i zone u kojoj se nalazi, kako je definisano u Tabeli: Posebna pravila izgradnje.
2. Prateći sadržaji SSG su svrstani u četiri kategorije:
A. |
servisni (vulkanizer, automehaničar, autoelektričar, šlep služba), |
B. |
autotrgovina (auto-delovi, auto-kozmetika), |
V. |
delatnosti/usluge (autoperionica, trgovina na malo, prostor za kancelarijsko poslovanje, infopunkt, rentakar, turist biro, bankarske/poštanske usluge, kafe, restoran), |
G. |
ugostiteljstvo/turizam (kafe, restoran, motel, auto-salon, showroom). |
3. Prateće sadržaje SSG je moguće organizovati na dva načina:
a) u novom, nezavisnom objektu koji je izgrađen izvan zona zaštite propisanih protivpožarnim uslovljenostima - ovo se odnosi na autosalon, showroom, motel i prostor za kancelarijsko poslovanje, odnosno sadržaje koji nisu neposredno vezani za osnovnu delatnost stanice.
b) u samom objektu SSG - svi ostali prateći sadržaji koji se mogu naći u kompleksu, u skladu sa datim grupama i važećim protivpožarnim propisima, mogu se naći u okviru objekta stanice.
- Zelenilo na parcelama stanica za snabdevanje gorivom predstavlja integralni deo gradskog zelenog sistema.
- Zelene površine u kompleksu date su procentualno u odnosu na površinu kompleksa stanice za svaki tip stanice i prikazane su u tabeli: Posebna pravila izgradnje.
- Potreban broj parking mesta u kompleksu stanice određuje se na osnovu važećih normativa za parkiranje vozila i to:
Delatnost |
1 parking mesto na |
Poslovanje |
80 m2 BRGP |
Hotel, motel |
2-10 ležajeva u zavisnosti od kategorije |
Restoran |
dva stola sa po četiri stolice |
Trgovina |
50 m2 prodajnog prostora |
Izložbeni prostor |
80 m2 BRGP izložbenog prostora |
Zaposleni |
svaka tri zaposlena |
- Nije predviđeno ograđivanje kompleksa SSG, osim u skladu sa bezbedonosnim i sigurnosnim uslovljenostima.
- Za postojeće stanice koje se ukidaju, do ukidanja, dozvoljeno je vršiti investiciono održavanje u cilju poboljšanja uslova rada i tehnoloških procesa, bez mogućnosti promene gabarita objekta i kapaciteta u kompleksu.
- Dozvoljava se fazna realizacija kompleksa za SSG tipa gradska i vangradska, na osnovu jedinstvenog Idejnog projekta izrađenog za kompleks u celini koji će biti verifikovan od strane Komisije za planove Skupštine grada Beograda i koji će jasno definisati faze realizacije sa aspekta prostornog i arhitektonskog rešenja kompleksa. Obavezno je da prva faza realizacije sadrži objekte i postrojenja vezane za osnovnu delatnost u kompleksu, odnosno SSG. Fazna izgradnja podrazumeva da se za svaku pojedinačnu fazu moraju obezbediti potrebe mirujućeg saobraćaja i zelenih površina (proporcionalno obuhvaćenoj površini), prema datim normativima u ovom PGR.
- Evakuacija otpada i priključivanje na komunalnu infrastrukturu će se vršiti u skladu sa uslovima nadležnih institucija.
V1.2. Posebna pravila izgradnje - tabelarni prikaz
Posebnim pravilima definisana je izgradnja SSG u odnosu na tip stanice kome pripada. Posebna pravila izgradnje primenjuju se zajedno sa opštim pravilima izgradnje koja su data ovim PGR.
Tabela: Posebna pravila izgradnje
|
TIP STANICE |
Mala gradska |
Naseljsko-gradska |
Gradska |
Vangradska |
||
Pravila i uslovi izgradnje u kompleksu |
|||||||
1. |
Površina parcele u zoni (m2) |
K2 |
250 do 400 |
/ |
/ |
/ |
|
CZ |
250 do ≤500 |
>500 do ≤1200 |
>1200 do ≤2000 |
/ |
|||
KIP |
300 do ≤500 |
>500 do ≤1500 |
>1500 do ≤2500 |
do 3500 |
|||
PZ |
300 do ≤600 |
>600 do ≤1500 |
>1500 do ≤3000 |
do 5000 |
|||
2. |
Min. širina fronta parcele (m) |
12 |
15 |
20 |
35 |
||
3. |
Prateći sadržaji SSG u zavisnosti od zone |
K2 |
B |
/ |
/ |
/ |
|
CZ |
B |
B,V |
B,V |
/ |
|||
KIP |
B,V |
A,B,V |
A,B,V |
A,B,V,G |
|||
PZ |
B,V |
A,B,V |
A,B,V,G |
A,B,V,G |
|||
4. |
Mogućnosti izgradnje tipa stanice u zavisnosti od ranga saobraćajnice |
autoput |
ne |
ne |
da |
da |
|
magistrala |
ne |
da |
da |
da |
|||
I rang |
da |
da |
da |
da |
|||
II rang |
da |
da |
da |
da |
|||
sekundarna mreža |
da |
da |
da |
ne |
|||
5. |
Pristup kompleksu u zavisnosti od ranga saobraćajnice sa koje se pristupa |
autoput |
/ |
/ |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
|
magistrala |
/ |
razdelno ostrvo / ulivno-izlivne trake |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
|||
I rang |
razdelno ostrvo |
razdelno ostrvo |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
pristupna saobraćajnica/ ulivno-izlivne trake |
|||
II rang |
razdelno ostrvo |
razdelno ostrvo |
razdelno ostrvo |
razdelno ostrvo |
|||
sekundarna mreža |
razdelno ostrvo, proširenje ili posebna traka u regulaciji ulice |
razdelno ostrvo |
razdelno ostrvo |
/ |
|||
6. |
Pribavljanje posebnih uslova u zavisnosti od ranga saobraćajnice |
autoput |
/ |
/ |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
|
magistrala |
/ |
/ |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
|||
I rang |
/ |
/ |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
Uslovi JP Putevi Srbije, Akt o priključenju nadležnog ministarstva |
|||
II rang |
/ |
/ |
/ |
/ |
|||
sekundarna mreža |
/ |
/ |
/ |
/ |
|||
7. |
Položaj objekta na parceli/kompleksu |
slobodnostojeći objekat |
slobodnostojeći objekat |
slobodnostojeći objekti u kompleksu |
slobodnostojeći objekti u kompleksu |
||
8. |
Udaljenje objekta od granica parcele/kompleksa |
bočna |
min. 1/2 maks. visine objekta, a ne manje od 2,5m |
min. 1/2 visine objekta, a ne manje od 3m |
za objekte više od 6m, min. 1/2 visine objekta, za objekte visine do 6m, min. 3m. |
za objekte više od 6m, min. 1/2 visine objekta, za objekte visine do 6m, min. 3m. |
|
zadnja |
min. 1/2 maks. visine objekta, a ne manje od 2,5m |
min. 1/2 visine objekta, a ne manje od 3m |
za objekte više od 6m, min. 1/2 visine objekta, za objekte visine do 6m, min. 3m. |
za objekte više od 6m, min. 1/2 visine objekta, za objekte visine do 6m, min. 3m. |
|||
9. |
Maks. indeks izgrađenosti u zavisnosti od zone |
K2 |
0.20 |
/ |
/ |
/ |
|
CZ |
0.20 |
0.25 |
0.30 |
0.4 |
|||
KIP |
0.20 |
0.25 |
0.30 |
0.4 |
|||
PZ |
0.20 |
0.25 |
0.30 |
0.4 |
|||
10. |
Maks. stepen zauzetosti (%) |
20 |
25 |
30 |
40 |
||
11. |
Maks. spratnost / visina objekta |
P, odnosno maks. 5 metara |
P, odnosno 5 metara |
P+1, odnosno 8 metara |
P+1, odnosno 8 metara |
||
12. |
Nezastrte zelene površine u kompleksu - bez podzemne izgradnje (%) |
Min. 10% |
Min. 10% |
Min. 12% |
Min. 15% |
||
13. |
Izgradnja više objekata na parceli |
nije dozvoljeno |
nije dozvoljeno |
za zone KIP i PZ, dozvoljeno je formiranje kompleksa kao jedinstvene funkcionalno-estetske celine sastavljene od više pojedinačnih objekata |
dozvoljeno je formiranje kompleksa kao jedinstvene funkcionalno-estetske celine sastavljene od više pojedinačnih objekata |
||
14. |
minimalno rastojanje između objekata u slučaju izgradnje više objekata u kompleksu |
u slučaju da ne postoje otvori na objektima |
/ |
/ |
3m |
3m |
|
u slučaju da postoje otvori na objektu/objektima |
/ |
/ |
6m |
6m |
- Za stanice za koje je u toku izrada Urbanističkog projekta, a koje su potvrđene ovim Planom, moguć je dalji nastavak rada na urbanističkom projektu u skladu sa odlukom nadležnog sekretarijata i zakonom definisanom procedurom izrade i usvajanja.
- Za sve lokacije koje se nalaze ili se planiraju u skladu sa pravilima ovog plana u zoni K2 i centralnoj zoni propisuje se obavezna izrada plana detaljne regulacije koji će obuhvatiti minimalno jedan pripadajući blok ili naknadno definisanu prostorno-funkcionalnu celinu.
- Za Planove detaljne regulacije koje će se raditi za pojedine postojeće lokacije SSG Odluka o pristupanju izradi donosi se na osnovu ovog plana.
Stanice za snabdevanje gorivom se mogu svrstati u prateće sadržaje saobraćajnica, trgovinske, komercijalne, privredne pa i komunalne sadržaje. U skladu sa navedenim razvoj delatnosti ove vrste moguće je planirati u okviru svih namena koje su pod određenim uslovima kompatibilne sa delatnošću koja se obavlja na stanici za snabdevanje gorivom.
Veza stanice za snabdevanje tečnim gorivom kao određenog sadržaja u prostoru i namene u kojoj se stanica nalazi ili se može planirati data je preko matrice kompatibilnosti. Matrica kompatibilnosti definiše odnos namene u svakoj pojedinoj zoni i kategorije stanice.
Stanica za snabdevanje gorivom može biti kompatibilna, uslovno kompatibilna ili nekompatibilna sa planiranim namenama u prostoru.
Stanice za snabdevanje gorivom ne mogu ni na koji način ugroziti javni interes i ne mogu se naći:
- na postojećim ili planiranim saobraćajnim ili infrastrukturnim koridorima;
- u prostoru uže zone sanitarne zaštite vodoizvorišta;
- u prostoru zelenih površina (zaštićena i evidentirana prirodna dobra, javne parkovske površine, skverovi, drvoredi, zeleni koridori, šume).
Postojeće stanice za snabdevanje gorivom koje se nalaze u okviru zelenih površina mogu se zadržati na postojećoj lokaciji bez mogućnosti uvećanja kompleksa, ukoliko ispunjavaju i sve druge predviđene kriterijume i tehničke normative.
Nove stanice se ne mogu planirati na lokacijama koje su u zoni zelenih površina, osim u perifernoj i zoni kontinualno izgrađenog prostora i to isključivo neposredno uz saobraćajnice, a u skladu sa važećom zakonskom regulativom, uslovima datim u matrici kompatibilnosti i uslovljenostima JKP "Zelenilo - Beograd" a po potrebi i sa Gradskom komisijom za valorizaciju, kompenzaciju i procenu vrednosti vegetacije. Ukoliko stanica za snabdevanje gorivom trajno prestane sa radom, pripadajući kompleks se može transformisati samo u zelenu površinu tipa uz koju se stanica nalazi:
- u okviru kulturno - istorijskog dobra;
- stanica za snabdevanje tečnim gorivom se ne može naći na parceli kulturnog dobra, dok je za mogućnost lociranja stanice u neposrednom okruženju kulturnog dobra potrebno mišljenje nadležne službe za zaštitu spomenika kulture.
Ukoliko je stanica za snabdevanje tečnim gorivom kompatibilna ili uslovno kompatibilna sa planiranom namenom u prostoru, a prema datoj matrici kompatibilnosti, prelazi se na mikrolokacijsko vrednovanje.
Lokacija/zona |
Mala gradska stanica |
Naseljsko - gradska stanica |
Gradska stanica |
Vangradska stanica |
||||
Zona kruga dvojke K2 |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
X |
Stambeno tkivo |
X |
|
|
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
|
|
|
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
|
|
|
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
|
|
|
Sportski obj. i kompleksi |
U3 |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
|
|
|
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
X |
|
|
|
Poljopr. površ. |
--- |
Poljopr. površ. |
--- |
Poljopr. površ. |
--- |
|
|
|
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
|
|
|
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
U4 |
|
|
|
Centralna zona |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
X |
Stambeno tkivo |
X |
|
|
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
|
|
|
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
X |
Komerc. zone i Gradski centri |
X |
|
|
|
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
X |
Javni objekti i kompleksi |
X |
|
|
|
Sportski obj. i kompleksi |
O |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
|
|
|
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
U7 |
|
|
|
Poljopr. površ. |
--- |
Poljopr. površ. |
--- |
Poljopr. površ. |
--- |
|
|
|
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
O |
Komunalne i infrastrukture površine |
O |
|
|
|
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
O |
|
|
|
Zona kontinualno izgrađenog područja KIP |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
U5 |
Stambeno tkivo |
U5 |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
|
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
U6 |
|
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
X |
Javni objekti i kompleksi |
X |
|
Sportski obj. i kompleksi |
U10 |
Sportski obj. i kompleksi |
U10 |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
|
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
U7 |
Zelene površine |
U7 |
|
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
|
Komunalne i infrastrukture površine |
O |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
X |
Komunalne i infrastrukture površine |
X |
|
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
U8 |
Saobraćajne površine i terminali |
U8 |
|
Periferna zona |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
O |
Stambeno tkivo |
U5 |
Stambeno tkivo |
U5 |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
Privredne zone |
O |
|
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
O |
Komerc. zone i Gradski centri |
U6 |
Komerc. zone i Gradski centri |
U6 |
|
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
U2 |
Javni objekti i kompleksi |
X |
Javni objekti i kompleksi |
X |
|
Sportski obj. i kompleksi |
U9, U10 |
Sportski obj. i kompleksi |
U10 |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
Sportski obj. i kompleksi |
X |
|
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
O |
Zelene površine |
U7 |
Zelene površine |
U7 |
|
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
Poljopr. površ. |
O |
|
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
Komunalne i infrastrukture površine |
U1 |
|
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
O |
Saobraćajne površine i terminali |
U8 |
Saobraćajne površine i terminali |
U8 |
Matrica kompatibilnosti SSTG sa dominantnim namenama u okruženju
O |
kompatibilno |
X |
nekompatibilno |
U |
uslovno kompatibilno |
--- |
namena nije zastupljena u zoni |
Uslovna kompatibilnost podrazumeva:
U1 - Isključivo za interne potrebe komunalnih službi u okviru pripadajućeg kompleksa. Nije za komercijalne svrhe.
U2 - Isključivo za interne potrebe, javnih organa i službi (MUP, vojska, vatrogasna služba), osim za namene tipa školstvo, zdravstvo, socijalna i dečija zaštita, obrazovanje u kojima nije dozvoljeno lociranje stanica.
U3 - U funkciji sportskog sadržaja (marine, jahting servisi) uključujući i stanice za snabdevanje gorivom na vodi.
U5 - SSG mora imati zaštitnu zonu, zeleni pojas ili slobodan prostor izmeću kompleksa i stambenih objekata u okruženju (minimum tri metra ili više, u zavisnosti od uslovljenosti bilo kog vida zaštite).
U6 - U okviru kompleksa trgovinskih centara, na dominantnim saobraćajnim pravcima, ako za to postoje prostorne mogućnosti i ako je sadržaje SSG moguće uklopiti u okolne sadržaje.
U7 - Ako nisu u prostoru koji ima status bilo koje vrste zaštite (prirodnog ili kulturno-istorijskog dobra). Poželjno je da su uz zone izletišta i rekreativne površine, na propisanoj distanci uz poštovanje svih mera zaštite.
U8 - Ako postoje prostorne mogućnosti (putni pojas, veliki terminali, parkinzi) za internu i komercijalnu upotrebu.
U9 - U funkciji manjih i većih sportskih kompleksa (karting staze, auto-moto sport, aerodromi).
U10 - samo na rubu zone uz magistralne i saobraćajnice I reda.
G1.2. Vrednovanje postojećih lokacija stanica za snabdevanje gorivom
Mrežu postojećih stanica za snabdevanje tečnim gorivom sačinjavaju: stanice za snabdevanje tečnim gorivom koje su u funkciji kao i stanice za snabdevanje tečnim gorivom koje su u postupku pribavljanja i izrade urbanističke ili tehničke dokumentacije.
Sve postojeće stanice za snabdevanje tečnim gorivom su u odnosu na domet u opsluzi, poziciju u gradskom tkivu, veličinu kompleksa i sadržaje kao i saobraćajnicu uz koju se nalaze svrstane su u četiri tipa:
- male gradske stanice,
- naseljsko gradske stanice,
- gradske stanice,
- vangradske stanice.
Povoljnost lokacija stanica za snabdevanje gorivom u mreži postojećeg stanja vrednovana je sa aspekta uticaja na javni interes i namenama datim u matrici kompatibilnosti.
Saobraćajni kriterijumi:
- udaljenje od raskrsnice - dat je kao rastojanje ulaza/izlaza u zavisnosti od ranga saobraćajnice:
sekundarna mreža 10-15 m
ulica I reda 15-20 m
magistrala 20-30 m
raskrsnica u nivo na putu van naseljenog mesta min. 250 m
Slika 2. Udaljenje ulaza-izlaza kompleksa SSG od raskrsnice magistralne saobraćajnice i ulice I reda
Slika 3. Udaljenje ulaza-izlaza kompleksa SSG od raskrsnice magistralne saobraćajnice i ulice II reda
Slika 4. Udaljenje ulaza-izlaza kompleksa SSG od raskrsnice ulica I i II reda
Slika 5. Udaljenje ulaza-izlaza kompleksa SSG od raskrsnica u nivou van naseljenog mesta
- Mogućnost formiranja razdelnog ostrva, kao granice javne saobraćajne površine i kompleksa SSG min 50 cm
- Mogućnost formiranja dovoljnog broja parking mesta unutar kompleksa SSG
- Udaljenje objekata unutar kompleksa od koloseka za parnu vuču.
Urbanističko-arhitektonski kriterijumi
- Okruženje stanice - podrazumeva detaljno sagledavanje objekata i mogućeg konflikta između kompleksa SSG i postojećih ili planiranih objekata bez obzira na kompatibilnost namena.
- Kriterijumom vezanim za uklopljenost u prostor vrednovana je ukupna uklopivost stanice za snabdevanje gorivom sa aspekta dispozicije stanice, pristupa i sagledivosti, formirne horizontalne i vertikalne regulacije.
- Udaljenje od kulturnih dobara - podrazumeva mogući uticaj na kulturno dobro u okruženju a u skladu sa stavovima Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda.
- Ovim kriterijumom se sagledava mogućnost da se stanica za snabdevanje gorivom transformiše u neku drugu namenu u skladu sa pravilima i namenama u okruženju.
Ukoliko postoje mogućnosti transformacije namene SSG, to zahteva posebnu Analizu mogućnosti i ograničenja.
Inženjersko-geološki kriterijumi
- Nivo podzemnih voda
- Litološki sastav tla
- Seizmika tla
- Geološka priprema lokacije za planiranu namenu.
Detaljan opis kriterijuma dat je u poglavlju B5.1. Inženjersko-geološke uslovljenosti.
- Udaljenje objekata van kompleksa od objekata i postrojenja u okviru kompleksa SSG podrazumeva mogućnosti poštovanja protivpožarnih zona i ostalih Zakonom definisanih mera.
- Ovim kriterijumom se definiše odnos stanice prema kategoriji zaštićenih i evidentiranih prirodnih dobara od strane Zavoda za zaštitu prirode Srbije, ali i prema fiksnim elementima zelenila.
- Mikroklimatski karakteristike lokacija su analizirane preko konfiguracije terena, izloženosti vetru i međusobnom odnosu stanica i objekata u okruženju.
- Postojenje Analize uticaja SSG na životnu sredinu.
- Svi infrastrukturni sistemi su tretirani dvojako i kao mera opremljenosti lokacije i kao mera ograničenja realizacije objekata i sistema u okviru kompleksa. Detaljan opis ovih kriterijuma dat je u poglavlju B3.1.
Kriterijumi |
Povoljno |
Uslovno |
Nepovoljno |
Suma |
Saobraćajni |
|
|
|
|
Udaljenje od raskrsnice |
|
|
|
|
Razdelno ostrvo |
|
|
|
|
Parkiranje u kompleksu |
|
|
|
|
Udaljenje od žel. koloseka |
|
|
|
|
Urbanističko-arhitektonski |
|
|
|
|
Okruženje stanice |
|
|
|
|
Uklapanje stanice i pratećih sad. u postojeće okruženje |
|
|
|
|
Udaljenje od kulturnih dobara |
|
|
|
|
Mogućnost transformacije |
|
|
|
|
Inženjersko-geološki |
|
|
|
|
Nivo podzemnih voda |
|
|
|
|
Litološki sastav tla |
|
|
|
|
Seizmika tla |
|
|
|
|
Geološka priprema lokacije |
|
|
|
|
Zaštita životne sredine |
|
|
|
|
Udaljenje objekata van kompleksa |
|
|
|
|
Odnos prema zaštićenim prirodnim zonama |
|
|
|
|
Mikroklimatski uslovi |
|
|
|
|
Analiza uticaja na životnu sredinu |
|
|
|
|
Infrastruktura |
|
|
|
|
Vodovod |
|
|
|
|
Kanalizacija |
|
|
|
|
Elektromreža i TT mreža |
|
|
|
|
Toplovodna mreža |
|
|
|
|
Gasovodna mreža |
|
|
|
|
Svaka pojedinačna lokacija koja se nalazi u grupi lokacija koje pripadaju mreži postojećeg stanja vrednovana je, i sa tog aspekta svrstana u grupu nepovoljnih, uslovno povoljnih ili povoljnih sa aspekta mikrolokacijskih kriterijuma.
U skladu sa navedenim formirana je skala ocena kako bi se i sa aspekta mikrolokacije definisao status lokacije u mreži.
Sve lokacije koje se prema ocenama nalaze u delu Uslovno povoljno i Povoljno svrstavaju se u mrežu lokacija postojećeg stanja koje se zadržavaju.
Za lokacije koje se nalaze u grupi uslovno povoljno, uslovi povoljnosti će biti dati kroz izradu urbanističke dokumentacije (urbanistički uslovi, urbanistički projekat ili PDR).
Ovaj sistem vrednovanja biće primenjivan i na svaku novu lokaciju koja u svojstvu predloga bude data kao moguća za realizaciju stanice za snabdevanje gorivom.
G1.3. Način daljeg sprovođenja postojećih lokacija SSG
Nakon makrolokacijskog i mikrolokacijskog vrednovanja lokacija postojećeg stanja formirana je mreža lokacija SSG.
Način daljeg sprovođenja mreže koje sačinjavaju sve lokacije koje zadovoljavaju navedene kriterijume se vrši u skladu sa predlogom ovog plana koji je dat za svaku lokaciju posebno u kataloškom listu. Prema ovom planu nije moguće direktno sprovođenje, već samo kroz izradu PDR-a ili urbanističkim projektom.
Posebnu grupaciju lokacija sačinjavaju lokacije čiji status će biti poznat nakon izrade planova detaljne regulacije čija je izrada u toku ili za koje će se na osnovu ovog plana donositi odluke o izradi.
Sve postojeće lokacije, rekonstrukciju, izgradnju, dogradnju ili bilo kakvu intervenciju u prostoru moraju izvoditi u skladu sa Pravilima izgradnje stanica ovog plana.
Za postojeće lokacije koje imaju formirane građevinske parcele, moguće je pojedinačne intervencije u okviru kompleksa sprovoditi na osnovu izvoda iz ovog plana ili izradom urbanističkog projekta. Takođe, SSG za koje je planirana izrada plana detaljne regulacije moguće je sprovoditi na osnovu izvoda iz ovog plana, samo ukoliko se u međuvremenu javno građevinsko zemljište (pristupna saobraćajnica i dr.) definiše drugim urbanističkim planom i bude moguće formiranje građevinske parcele za izgradnju kompleksa SSG.
U slučaju kada je planski osnov za sprovođenje važeći plan (RP, DUP ili PDR) urbanistički parametri i pravila građenja se preuzimaju iz važećeg plana i sprovođenje vrši Aktom ili Izvodom u skladu sa zakonskim odredbama. U slučaju kada nema dovoljno elemenata za sprovođenje u važećem prethodno donetom planu, pravila izgradnje i urbanistički parametri se preuzimaju iz Plana generalne regulacije mreže stanica za snabdevanje gorivom.
Svi zahtevi vezani za pokretanje postupka izrade urbanističke dokumentacije u sklopu rekonstrukcije, izgradnje ili adaptacije objekata i postrojenja u okviru postojećih stanica za snabdevanje tečnim gorivom podnose se preko nadležnog Sekretarijata za urbanizam i građevinske poslove grada Beograda.
G1.4. Način daljeg sprovođenja za nove lokacije SSG
Zahtevi za realizaciju novih stanica za snabdevanje gorivom na novim lokacijama podnose se preko nadležnih gradskih odnosno opštinskih organa uprave zaduženih za poslove urbanizma.
Zahtev za uvid u plan treba da sadrži ažurnu kopiju plana u odgovarajućoj razmeri overenu od strane Republičkog geodetskog zavoda sa ucrtanom decimetarskom mrežom, kao i tačnu površinu katastarskih parcela koje treba da formiraju budući kompleks stanice.
Potom nadležni Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove grada Beograda pristupa makrolokacijskom vrednovanju, i to:
- odnos prema važećoj planskoj dokumentaciji,
- odnos prema namenama datim u matrici kompatibilnosti, kao i
- odnos prema javnim namenama i površinama.
Na zahtev nadležnog organa uprave zaduženog za poslove urbanizma sprovodi se i mikrolokacijsko vrednovanje. Proveru minimalnog stepena valjanosti svake nove lokacije u skladu sa kriterijumima za mikrolokacijsko vrednovanje i usvojenim programom obavlja JUP Urbanistički zavod Beograda.
Nakon mikrolokacijskog vrednovanja formira se Kataloški list lokacije koji se dostavlja nadležnom organu uprave za poslove urbanizma (gradskom ili opštinskom).
Posle obavljenog mikrolokacijskog i makrolokacijskog vrednovanja nadležni organ uprave za poslove urbanizma izdaje uvid u plan sa mogućnostima realizacije stanice za snabdevanje gorivom na traženoj lokaciji i načinom daljeg sprovođenja kroz izradu urbanističkog projekta ili plana detaljne regulacije.
Sastavni deo ovog planu su i:
D1.1. |
Planirano korišćenje zemljišta - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.2. |
Planirani sistem snabdevanja vodom za piće - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.3. |
Planirani sistem kanalisanja atmosferskih i otpadnih voda - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.4. |
Planirani sistem snabdevanja električnom energijom - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.5. |
Planirani sistem snabdevanja toplotnom energijom i prirodnim gasom - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.6. |
Planirane telekomunikacije - GP Beograda 2021. sa mrežom SSG R 1: 50.000 |
D1.7. |
Plan namene prostora (RPAPP) sa mrežom SSG R 1: 100.000 |
D1.8. |
Plan mreže naselja, funkcija, javnih službi i infrastrukturnih sistema (RPAPP), mreža SSG R 1: 100.000 |
1. Zahtevi nadležnim Institucijama i drugim organizacijama
2. Uslovi i saglasnosti JKP i drugih nadležnih organizacija i institucija
3. Odluka o izradi plana
4. Program za izradu plana
5. Rešenje o pristupanju izradi strateške procene uticaja na životnu sredinu
6. Izveštaj o učešću zainteresovanih organa i organizacija i javnosti u javnom uvidu u Izveštaj o strateškoj proceni uticaja Plana generalne regulacije SSG na životnu sredinu
7. Rešenje o saglasnosti na izveštaj o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu
8. Izveštaj o izvršenoj stručnoj kontroli
9. Obrazloženje Sekretarijata za urbanizam i građevinske poslove
10. Izveštaj o javnom uvidu
Knjiga 2: Kataloški listovi postojećih lokacija SSG
Knjiga 3: Izveštaj o Strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu
Ovaj plan generalne regulacije stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".