PRAVILNIK

O RADU KOMISIJE BEOGRADSKE BERZE A.D. BEOGRAD ZA BERZANSKE PREKRŠAJE
od 17. septembra 2009. godine

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Pravilnikom o radu Komisije Beogradske berze a.d. Beograd za berzanske prekršaje (u daljem tekstu: Pravilnik), bliže se uređuje nadležnost Komisije Beogradske berze a.d. Beograd za berzanske prekršaje (u daljem tekstu: Komisija) za pokretanje i vođenje postupka prema članovima Berze i ovlašćenim brokerima članova Berze za utvrđivanje postojanja berzanske prekršaje i izricanje mera i kazni, način rada Komisije, sankcije koje Komisija može izreći izvršiocima prekršaja, pravna sredstva i odlučivanje Upravnog odbora Beogradske berze a.d. Beograd (u daljem tekstu: Upravni odbor Berze) po pravnim sredstvima, kao i druge poslove koje Komisija vrši u skladu sa Statutom, Pravilima Berze i ovim Pravilnikom.

Član 2

U skladu sa ovim Pravilnikom, Komisija kao prvostepeni organ sprovodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskih prekršaja određenih Pravilima Berze i utvrđivanje odgovornosti izvršilaca berzanskog prekršaja (u daljem tekstu: postupak) i izriče prekršiocu berzanskog prekršaja sankcije (mere i kazne).

Član 3

Komisija ima predsednika i dva člana.

Upravni odbor Berze imenuje predsednika i zamenika predsednika Komisije, dva člana i dva zamenika člana iz reda zaposlenih Berze i drugih kvalifikovanih lica, na mandatni period u trajanju od godinu dana uz mogućnost ponovnog izbora.

Mandat članu Komisije može prestati i pre isteka mandatnog perioda na koji je imenovan, u sledećim slučajevima:

1) usled opoziva od strane Upravnog odbora;

2) prestankom nekog od uslova na osnovu koga je izabran;

3) kad podnese ostavku na članstvo u Komisiji.

Član 4

Član Berze ili ovlašćeni broker člana Berze mogu odgovarati za berzanski prekršaj samo ukoliko je isti Pravilima Berze definisan kao berzanski prekršaj, u vreme kada je učinjen.

Berzanski prekršaj se smatra učinjenim u vreme kada je ga je izvršilac učinio (činjenjem ili propuštanjem činjenja), bez obzira kada je eventualno nastupila posledica.

Član 5

Izvršiocu berzanskog prekršaja može se izreći sankcija koja je propisana ovim Pravilnikom. Na izvršioce berzanskih prekršaja primenjuje se Pravilnik koji je na snazi u vreme izvršenja berzanskog prekršaja.

Ako je posle izvršenja berzanskog prekršaja izmenjen Pravilnik, jednom ili više puta, primeniće se Pravilnik koji je blaži za učinioca.

II POSTUPAK

Član 6

Po pravilu Komisija pokreće postupak na zahtev člana Upravnog odbora Berze, Direktora Berze, ili berzanskog kontrolora (u daljem tekstu: Ovlašćeni podnosilac).

Komisija može pokrenuti postupak i po službenoj dužnosti kada postoji osnovana sumnja da je drugi ovlašćeni broker člana Berze ili drugi član Berze učinio berzanski prekršaj, polazeći od postojećeg činjeničnog stanja ili okolnosti slučaja u postupku koji se već pred njom vodi.

Izuzetno, Komisija može pokrenuti postupak i po zahtevu člana Berze ili brokera člana Berze koji ima dozvolu Upravnog odbora Berze za trgovanje na Berzi.

Postupak prema članu Berze i ovlašćenom brokeru člana Berze pokreće se rešenjem Komisije.

Član 7

Postupak se ne može voditi kada protekne jedna godina od dana saznanja da je činjenjem ili propuštanjem činjenja izvršen berzanski prekršaj (relativna zastarelost), odnosno kada proteknu dve godine od dana izvršenja berzanskog prekršaja (apsolutna zastarelost).

Vođenje postupka zastareva po isteku roka od šest meseci, računajući od dana donošenja rešenja Komisije o pokretanja postupka.

Član 8

Postupak pred Komisijom je hitan.

Član 9

Komisija odlučuje o pitanjima iz delokruga svog rada na sednicama.

Član 10

Sednicu Komisije saziva Predsednik Komisije.

Predsednik Komisije, sazivanjem sednice određuje dan, čas i mesto njenog održavanja.

Član 11

Predsednik Komisije obaveštava lice prema kome je pokrenut postupak o pokretanju postupka i danu, času i mestu održavanja sednice Komisije.

Obaveštenje iz prethodnog stava ovog člana Pravilnika dostavlja se licima prema kojima je postupak pokrenut najkasnije osam dana pre dana zakazane sednice, na način utvrđen ovim Pravilnikom.

Poziv za naredne sednice Komisije predsednik Komisije može i usmeno saopštiti licu koje se nalazi pred Komisijom, uz konstataciju takvog poziva u zapisniku koji se vodi tokom postupka.

Uz obaveštenje iz stava 1. ovog člana licu prema kome je pokrenut postupak dostavlja se i rešenje o pokretanju postupka sa zahtevom za pokretanje postupka ili, ako se postupak vodi po službenoj dužnosti, sa odlukom Komisije o pokretanju postupka.

Materijal za vođenje sednice Komisije sadrži svu raspoloživu dokumentaciju Berze i dokumentaciju koja je prikupljena tokom prethodnog postupka kontrole, ukoliko je takva kontrola sprovedena.

Uz obaveštenje iz stava 1. ovog člana Komisija će licu prema kome je pokrenut postupak dostaviti i obaveštenje o spisku dokumentacije kojom Komisija raspolaže u trenutku sazivanja sednice i pozvati ga da u roku od 8 dana od dana prijema obaveštenja, u pismenom obliku iznese svoje viđenje okolnosti koje smatra bitnim u odnosu na pokrenuti postupak, uz pravo i obavezu tog lica da u istom roku dostavi Komisiji sve dodatne dokaze, dokumentaciju i informacije koje po njegovoj proceni mogu uticati na utvrđivanje činjeničnog stanja i primenu materijalnih propisa tokom postupka.

Dokazi i dokumentacija koje lice prema kome se vodi postupak dostavi nakon isteka roka iz prethodnog stava ovog člana i nakon zaključenja rasprave pred Komisijom, neće biti uzeti u obzir prilikom utvrđivanja činjenica i vođenja postupka ukoliko lice prema kome se vodi postupak ne dokaže da je reč o novim okolnostima ili novopronađenim dokazima ili novim okolnostima koji mu nisu bili poznati ili dostupni u ovim članom određenim rokovima ili pre zaključenja rasprave pred Komisijom.

Svi dokazi i dokumentacija koju lice prema kome se vodi postupak dostavi nakon isteka roka iz prethodnog stava, a kojima je raspolagalo, odnosno moralo da raspolaže u vreme utvrđeno rokom iz prethodnog stava, neće se uzeti u obzir i neće se razmatrati ukoliko su bili poznati i dostupni ranije licu prema kome se vodi postupak, a ono ih nije dostavilo.

Tokom postupka, Komisija će omogućiti licu prema kome se vodi postupak usmeno izjašnjavanje.

Član 12

Uz pismeni poziv za sednicu Komisije, članovima Komisije dostavlja se dokumentacija na osnovu koje će Komisija odlučivati.

Poziv i materijal dostavlja se članu Komisije uz napomenu da je obavezan da odmah po prijemu poziva telefaks porukom, e-mail porukom ili ličnom dostavom predsedniku Komisije pismeno potvrdi svoje prisustvo ili obavesti Predsednika Komisije o sprečenosti da prisustvuje zakazanoj sednici Komisije.

U slučaju sprečenosti člana Komisije da prisustvuje sednici Komisije, Predsednik Komisije poziva na sednicu Komisije zamenika člana Komisije.

Član 13

Najkasnije u roku od tri dana nakon dana prijema obaveštenja o pokretanju postupka i danu, času i mestu održavanja sednice Komisije lice prema kome se vodi postupak može podneti zahtev za izuzeće pojedinačno određenog člana Komisije ukoliko sumnja na nepristrasnost navedenog člana Komisije sa navođenjem razloga i dokaza zbog kojih zahteva izuzeće.

U roku od tri radna dana od dana podnošenja takvog zahteva konačnu odluku o zahtevu za izuzeće doneće predsednik Upravnog odbora Berze ili njegov zamenik, ukoliko je predsednik Upravnog odbora Berze odsutan ili je ovlašćeni podnosilac.

Sve zahteve za izuzeće članova Komisije koji nisu podneti u skladu sa prethodnim odredbama ovog člana Pravilnika, Predsednik Upravnog odbora će odbaciti zaključkom protiv koga nije dozvoljena posebna žalba.

Član 14

Komisiju u svakom konkretnom postupku, čine članovi i/ili zamenici članova Komisije koji su prisutni na sednici Komisije.

Kvorum za održavanje sednice i punovažno odlučivanje postoji ako sednici prisustvuju predsednik Komisije i dva člana Komisije, ili njihovi zamenici.

Kvorum za održavanje sednice i punovažno odlučivanje predsednik Komisije utvrđuje pre svakog početka sednice.

Sednica Komisije može se održati i u slučaju odsustva uredno obaveštenih lica prema kojima se vodi postupak.

Ukoliko Predsednik Komisije konstatuje da ne postoji kvorum može doneti odluku:

1. odlaganju početka rada na sednici na određeno vreme koje će saopštiti prisutnim učesnicima u postupku ili

2. odlaganju sednice, s tim što se istovremeno može odlučiti i o mestu i vremenu početka nove sednice Komisije i o tome usmeno obavestiti prisutne.

Član 15

Predsednik Komisije odlučuje o svim procesnim pitanjima kao i o pitanjima koja se odnose na dokazni materijal.

Protiv odluka iz prethodnog stava ovog člana Pravilnika nije dozvoljena posebna žalba, a tako donete odluke mogu se pobijati samo u žalbi na Rešenje o berzanskom prekršaju.

Član 16

Tokom postupka, Komisija može:

1) saslušati pojedina lica, odnosno zatražiti pismeno izjašnjavanje od lica koja po oceni Komisije, mogu pružiti informacije važne za procenu okolnosti vezanih za eventualno postojanje berzanskog prekršaja,

2) inicirati Direktoru Berze, postupak kontrole poslovanja člana Berze,

3) zatražiti od nadležnih organa, zvanično mišljenje povodom pojedinih okolnosti u vezi sa predmetnim slučajem,

4) predložiti Upravnom odboru Berze da donese odluku o privremenom isključenju člana Berze, odnosno brokera člana Berze iz poslovanja na Berzi, u skladu sa Statutom Berze,

5) preduzimati sve druge radnje u skladu sa ovim Pravilnikom ili opštim aktima Berze.

Lica iz tačke 1. prethodnog stava dužna su da se odazovu na poziv za usmeno izjašnjavanje na sednici ili da se pismeno izjasne ako je takav zahtev Komisije, kao i da odgovore na sva pitanja i predaju sve isprave i dokumentaciju koju od njih zatraži Komisija u vezi sa vođenjem postupka i predmetnim saslušanjem.

Ukoliko se postupak vodi prema članu Berze, obaveza iz prethodnog stava odnosi se na lica ovlašćena za zastupanje člana Berze, sve članove organa odnosnog člana Berze i sve zaposlene člana Berze.

Član 17

Ako se više zahteva za pokretanje postupka zasniva na istom ili sličnom činjeničnom stanju i na istom pravnom osnovu, može se pokrenuti i voditi jedan postupak, u kom slučaju Predsednik Komisije donosi zaključak o spajanju postupka.

Član 18

Pošto je postupak pokrenut, podnosilac zahteva može, do donošenja rešenja u prvom stepenu, proširiti podneti zahtev ili umesto ranijeg zahteva staviti drugi, bez obzira na to da li se prošireni ili izmenjeni zahtev zasniva na istom pravnom osnovu, pod uslovom da se takav zahtev zasniva na istom ili sličnom činjeničnom stanju.

Predsednik Komisije donosi zaključak o tome da li će prihvatiti ili odbiti da se postupak vodi prema proširenom ili izmenjenom zahtevu za vođenje postupka.

Član 19

Podnosilac zahteva može odustati od svog zahteva do okončanja postupka (uključujući žalbeni postupak ako je lice prema kome se vodi postupak izjavilo žalbu), u kom će slučaju Predsednik Komisije po pravilu doneti zaključak kojim se postupak obustavlja i o tome obavestiti lice prema kome se vodi postupak.

Podnosilac zahteva može odustati od zahteva izjavom koju daje Komisiji. Dok Predsednik Komisije ne donese zaključak o obustavljanju postupka i ne dostavi ga licu prema kome se vodi postupak, podnosilac zahteva može opozvati svoj odustanak od zahteva.

Izuzetno, ako je po proceni Komisije dalje vođenje postupka potrebno radi zaštite interesa Berze ili učesnika u trgovanju ili ako to zahteva lice prema kome se vodi postupak Komisija može odlučiti da ne obustavi postupak i produži vođenje postupka.

Kada je postupak pokrenut po službenoj dužnosti, Komisija može doneti zaključak da obustavi postupak.

Protiv zaključka kojim se obustavlja postupak dopuštena je posebna žalba Upravnom odboru Berze, u roku od tri dana od dana dostavljanja zaključka.

Član 20

Komisija odlučuje većinom glasova.

Član 21

Nakon sprovedenog postupka, Komisija donosi rešenje o berzanskom prekršaju kojim:

1) lice prema kome se vodi postupak proglašava odgovornim za berzanski prekršaj i izriče mu sankciju utvrđenu ovim Pravilnikom, ili

2) lice prema kome je vođen postupak oslobađa odgovornosti.

Rešenja iz prethodnog stava ovog člana sadrži dispozitiv (izreku), obrazloženje, uputstvo o pravnom leku, potpis Predsednika Komisije i pečat Berze.

Dispozitivom rešenja rešava se o predmetu postupka.

Dispozitivom rešenja iz tačke 1. stava 1. ovog člana, Komisija:

1) utvrđuje postojanje berzanskog prekršaja utvrđenog Pravilima Berze, uz navođenje istog;

2) utvrđuje da je lice prema kome je vođen postupak učinilo berzanski prekršaj iz prethodne alineje ovog stava;

3) izriče meru ili kaznu u skladu sa ovim Pravilnikom,

4) odlučuje o troškovima postupka,

5) odlučuje o drugim pitanjima utvrđenim ovim Pravilnikom.

Dispozitivom rešenja iz tačke 2. stava 1. ovog člana, Komisija utvrđuje da:

1) radnja za koju se vodi postupak, ne predstavlja berzanski prekršaj utvrđen Pravilima Berze;

2) nije dokazano da je lice prema kome se vodi postupak, učinilo berzanski prekršaj za koji se tereti.

Član 22

Rešenje iz prethodnog člana ovog Pravilnika, dostavlja se licu prema kome se vodi postupak (bez obzira da li to lice ima punomoćnika koji zastupa njegove interese ili ne), podnosiocu zahteva i Komisiji za hartije od vrednosti.

Dostavljanje rešenja licu prema kome se vodi postupak vrši se na način utvrđen ovim Pravilnikom.

Član 23

Komisija ima obavezu da Upravni odbor Berze kvartalno, a po zahtevu Upravnog odbora i češće, obaveštava o sprovedenim postupcima i izrečenim merama i kaznama.

Sastavni deo izveštaj iz prethodnog stava obavezno sadrži i izveštaj o sredstvima prikupljenim naplatom izrečenih novčanih kazni.

III SANKCIJE (MERE I KAZNE) I TROŠKOVI POSTUPKA

Član 24

Komisija može izreći izvršiocu berzanskog prekršaja sledeće sankcije:

(1) meru opomene;

(2) novčanu kaznu;

(3) kaznu suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti, odnosno svim ili pojedinim finansijskim instrumentima;

(4) kaznu trajne zabrane trgovine na Berzi;

(1) Opomena

Član 25

Opomena se jednom istom izvršiocu Berzanskog prekršaja može izreći najviše tri puta.

Treća opomena može se izreći kumulativno sa novčanom kaznom.

Izrečena mera opomene objavljuje se na način utvrđen ovim Pravilnikom.

Izuzetno od prethodnog stava ovog člana Komisija može, pod uslovima utvrđenim ovim Pravilnikom, odlučiti da se izrečena mera opomene objavi samo članovima Berze.

Odluka Komisije iz stava 4. ovog člana sastavni je deo dispozitiva rešenja

(2) Novčana kazna

Član 26

Novčana kazna se može izreći kao samostalna kazna ili kao dodatna kazna koja se izriče uz drugu kaznu ili meru za ponovljene berzanske prekršaje, kao i uz treću opomenu.

Upravni odbor Berze utvrđuje minimalni i maksimalni iznos novčane kazne koji se može izreći. Komisija novčanu kaznu mora izreći u određenom iznosu u okviru tako utvrđenog raspona propisanog najmanjeg i najvećeg iznosa novčane kazne.

Novčana kazna uplaćuje se na račun Beogradske berze naveden u rešenju o berzanskom prekršaju, u rokovima iz rešenja.

Sredstva prikupljena po osnovu novčanih kazni koristiće se po pravilu za razvoj Berze, stručno usavršavanje ili za učešće u humanitarnim aktivnostima, o čemu odlučuje Upravni odbor Berze po prijemu izveštaja iz člana 23. ovog Pravilnika.

Komisija može suspendovati status člana Berze ili učesnika na Berzi svakom izvršiocu prekršaja koji ne plati izrečenu novčanu kaznu ni po isteku roka od 15 dana od dana određenog rešenjem o berzanskom prekršaju.

Suspenzija iz prethodnog stava može da traje do izvršenja obaveze plaćanja novčane kazne, a najduže 15 dana računajući od dana dostavljanja rešenja o suspenziji.

Ako ni do isteka najdužeg roka iz prethodnog stava ovog člana Pravilnika izvršilac prekršaja ne plati kaznu, Komisija je obavezna da Upravnom odboru Berze podnese predlog za donošenje odluke o prestanku statusa člana Berze ili oduzimanju dozvole za trgovanje ovlašćenim brokerima protiv odnosnog izvršioca berzanskog prekršaja.

(3) Suspenzija u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti, odnosno svim ili pojedinim finansijskim instrumentima

Član 27

Suspenzija u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti na Berzi, kao i svim ili pojedinim finansijskim instrumentima, kao kazna, može biti izrečena:

1) u unapred određenom trajanju, a najduže do šest meseci, ili

2) do nastupanja okolnosti predviđenih za njen prestanak.

Kada se kazna suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi izriče u skladu sa tačkom 2. prethodnog stava u rešenju o izricanju kazne obavezno se mora navesti koliko ona traje i postupak kojim će se utvrditi da li su okolnosti predviđene za prestanak suspenzije nastupile. Zaključak o prestanku suspenzije usled nastupanja okolnosti predviđenih za njen prestanak donosi Komisija Berze na predlog izvršioca prekršaja kome je izrečena sankcija.

Pod nastupanjem okolnosti predviđenih za prestanak suspenzije u smislu prethodnog stava ovog člana, smatra se otklanjanje nepravilnosti u poslovanju ili delovanju zbog kojih je izrečena mera suspenzije.

Ukoliko okolnosti za prestanak suspenzije ne nastupe ni u roku od šest meseci od dana izricanja takve kazne, Komisija može dodatnim rešenjem izvršiocu berzanskog prekršaja izreći dodatnu novčanu kaznu bez sprovođenja postupka, a ukoliko ni u roku od naredna tri meseca od dana izricanja novčane kazne ne nastupe okolnosti za prestanak suspenzije izvršiocu berzanskog prekršaja izreći će se mera trajne zabrane trgovine na Berzi.

Za vreme trajanja suspenzije, lice prema kome je izrečena ova mera je dužno da se pridržava svih akata Berze i uredno ispunjava sve obaveze koje iz njih proizilaze.

(4) Trajna zabrana trgovine na Berzi, članu Berze ili brokeru člana Berze.

Član 28

Pored slučajeva izričito utvrđenih ovim Pravilnikom kao osnov za izricanje takve mere, mera trajne zabrane trgovine na Berzi izriče se i kao samostalna kazna u onim slučajevima u kojima Komisija, uzimajući u obzir intenzitet narušavanja zakonitosti rada na Berzi i posledice učinjenog berzanskog prekršaja oceni da bi ostale sankcije koje je moguće izreći učiniocu berzanskog prekršaja bile neadekvatne.

1. Uslovno izricanje mera i kazni

Član 29

Novčana kazna, suspenzija u obavljanju trgovine na Berzi i ograničavanje pojedinih ovlašćenja u obavljanju trgovine na Berzi, mogu se izreći uslovno, sa rokom proveravanja od najkraće 3 meseca a najduže godinu dana.

Uslovnom merom, odnosno kaznom, Komisija učiniocu berzanskog prekršaja utvrđuje sankciju i istovremeno određuje da se ona neće izvršiti ako učinilac berzanskog prekršaja u roku proveravanja iz prethodnog stava ovog člana Pravilnika ne učini novi berzanski prekršaj.

2. Odlučivanje o vrsti i visini mere, odnosno kazne

Član 30

Komisija će izvršiocu berzanskog prekršaja odmeriti sankciju u granicama koje su propisane ovim Pravilnikom imajući u vidu svrhu određivanja sankcije i uzimajući u obzir sve okolnosti koje utiču da sankcija bude manja ili veća (olakšavajuće i otežavajuće okolnosti), a naročito okolnosti pod kojima je prekršaj učinjen, ranije poslovanje i postupke izvršioca u odnosu na poštovanje akata Berze, držanje izvršioca prekršaja posle učinjenog prekršaja, intenzitet narušavanja interesa nalogodavaca (klijenata) i/ili integriteta tržišta hartija od vrednosti, kao i tržišta finansijskih instrumenata, drugih članova Berze i same Berze.

Prilikom odlučivanja o vrsti i visini sankcije Komisija može kao otežavajuću okolnost uzeti okolnost da je pre pokretanja postupka Rešenjem Komisije izvršilac berzanskog prekršaja proglašavan odgovornim za berzanski prekršaj, ceneći pri tom posebno težinu ranije učinjenog prekršaja, da li je raniji prekršaj bio istovrstan kao i novoizvršeni, okolnosti pod kojima je taj berzanski prekršaj izvršen i vreme koje je proteklo od izvršenja ranijeg berzanskog prekršaja.

Pri odlučivanju da li će izreći uslovnu meru, odnosno kaznu, Komisija će, vodeći računa o svrsi uslovne mere, odnosno kazne, posebno uzeti u obzir proteklo poslovanje člana Berze, odnosno učesnika u trgovanju na Berzi, njihovo ponašanje posle učinjenog berzanskog prekršaja, stepen odgovornosti i druge okolnosti pod kojima je berzanski prekršaj učinjen.

Komisija će odluku o objavljivanju izrečene sankcije, pod uslovima i na način iz člana 25. stava 4. i člana 50. stava 2. ovog Pravilnika, doneti u slučaju kada prema oceni olakšavajućih i otežavajućih okolnosti proceni da za to postoje naročito opravdani razlozi.

Član 31

Ako se prema licu vodi postupak za više berzanskih prekršaja, Komisija će utvrditi postojanje, odgovornost i sankciju za svaki berzanski prekršaj pojedinačno, a zatim izreći jedinstvenu sankciju.

3. Predlog Upravnom odboru za donošenje odluke o prestanku statusa člana Berze, odnosno učesnika na Berzi

Član 32

Ako Komisija izvršiocu berzanskog prekršaja izrekne meru trajne zabrane trgovine na Berzi obavezna je da podnese predlog Upravnom odboru Berze za donošenje odluke o prestanku statusa člana Berze koji je izvršilac berzanskog prekršaja ili oduzimanju dozvole za trgovanje ovlašćenom brokeru člana Berze koji je izvršilac berzanskog prekršaja.

4. Troškovi postupka

Član 33

Troškovi postupka su izdaci učinjeni povodom postupka od njegovog pokretanja do završetka.

Troškovi prekršajnog postupka su:

A) Imenovani troškovi

1. troškovi za svedoke, veštake i tumače;

2. troškovi uviđaja;

3. putni troškovi;

4. izdaci zakonskog zastupnika i punomoćnika;

5. nagrada advokata;

6. troškovi prevođenja

B) Neimenovani troškovi

1. paušalni iznosi

5. Obaveza plaćanja troškova

Član 34

Svaka strana snosi svoje imenovane troškove, bez obzira na ishod postupka.

Neimenovani troškovi padaju na teret izvršioca berzanskog prekršaja i utvrđuju se u paušalnom iznosu, Rešenjem Komisije kojim je utvrđena odgovornost izvršioca berzanskog prekršaja.

Visina paušalnog iznosa troškova postupka određuje se prema trajanju i složenosti postupka u iznosu od 20.000 do 50.000 dinara.

Paušalni troškovi postupka isplaćuju se unapred iz sredstava Berze, a naplaćuju se docnije od izvršioca berzanskog prekršaja.

IV PRAVNA SREDSTVA

1. Redovno pravno sredstvo

Član 35

Protiv rešenja Komisije može se izjaviti žalba Upravnom odboru Berze, kao drugostepenom organu, u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja. Žalbu protiv Rešenja Komisije mogu izjaviti lice prema kome se vodi postupak, uredno ovlašćeni punomoćnik tog lica i lice po čijem se zahtevu vodio postupak za utvrđivanje postojanja berzanskog prekršaja.

Žalba sadrži označenje rešenja protiv koga se izjavljuje, obim pobijanja rešenja (u celini ili samo neke njegove delove), razloge za podnošenje žalbe i predlog žalioca.

Žalba se može dostaviti isključivo neposrednom predajom Komisiji, u prostorijama Berze, ili preporučenim pismom sa povratnicom. Ukoliko je žalba dostavljena preporučenim pismom kao dan izjavljivanja žalbe smatra se dan predaje preporučene pošiljke pošti.

Komisija ispituje da li je žalba dopuštena, blagovremena i izjavljena od strane ovlašćenog lica. Žalbu koja nije dopuštena, blagovremena ili izjavljena od strane ovlašćenog lica Komisija će zaključkom odbaciti.

Protiv zaključka o odbacivanju žalbe nezadovoljni učesnik u postupku može izjaviti žalbu Upravnom odboru Berze u roku od tri dana od dana prijema zaključka, uz primenu ostalih odredbi ovog Pravilnika koje se primenjuju u odnosu na žalbu protiv rešenja.

Primerak žalbe koja nije odbačena zaključkom Komisije, Komisija če dostaviti Upravnom odboru Berze i podnosiocu zahteva za vođenje postupka (ako je žalbu izjavilo lice prema kome se vodi postupak) ili licu prema kome se vodi postupak za utvrđivanje berzanskog prekršaja (ako je žalbu izjavio podnosilac zahteva za vođenje postupka) koji u roku od tri dana od dana prijema žalbe mogu podneti odgovor na žalbu.

Žalbu i odgovor na žalbu, ako je podnet, sa svim spisima predmeta Komisija dostavlja Upravnom odboru.

Član 36

Blagovremeno podneta žalba odlaže izvršenje rešenja Komisije.

Rešenje Komisije se može pobijati zbog povreda odredaba Pravila Berze i ovog Pravilnika, zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, zbog povrede materijalnih propisa i zbog izrečene sankcije.

Član 37

Upravni odbor Berze, kao drugostepeni organ, rešava po žalbi na rešenja Komisije i vrši druge poslove utvrđene zakonom i opštim aktima Berze.

U postupku odlučivanja po žalbi ne mogu učestvovati:

1) podnosilac zahteva i lice prema kome je vođen postupak, kao i njihovi punomoćnici

2) oni članovi upravnog odbora koji su potpisali zahtev za pokretanje postupka za utvrđivanje postojanja berzanskog prekršaja (ako je zahtev podneo član upravnog odbora kao ovlašćeni podnosilac) i

3) član Upravnog odbora koga je imenovao ili je predstavnik ili je zaposlen ili vlasnik ili akcionar člana Berze ili ima zaključen ugovor sa Članom Berze (o obavljanju poslova registrovane delatnosti Člana Berze) prema kome se vodi postupak za utvrđivanje postojanja berzanskog prekršaja.

Lica iz prethodnog stava, koja su izuzeta od odlučivanja u žalbenom postupku, ne mogu biti prisutni u prostoriji u kojoj se vodi rasprava Upravnog odbora o izjavljenoj žalbi.

Član 38

Rešavajući o žalbi, Upravni odbor Berze može rešenjem:

1) odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi rešenje Komisije;

ili

2) uvažiti žalbu i odlukom preinačiti ili ukinuti rešenje Komisije. Ukoliko Upravni odbor Berze ukine rešenje vratiće predmet Komisiji na ponovan postupak.

Član 39

Rešenje Komisije postaje konačno danom isteka roka određenog za žalbu ako žalba nije izjavljena ili danom donošenja odluke Upravnog odbora o odbijanju žalbe ili preinačenju odluke Komisije, u kom slučaju je konačno rešenje koje je doneo Upravni odbor Berze.

Konačno rešenje postaje izvršno na dan kada bude uručeno licu prema kome se vodi postupak.

Dostavljanje odluke Upravnog odbora Članu Berze vrši se na način utvrđen ovim Pravilnikom.

2. Vanredna pravna sredstva

Član 40

Postupak koji je okončan na način iz prethodnog člana, može se ponoviti na osnovu rešenja Upravnog odbora Berze donetog na zahtev lica koje je oglašeno odgovornim, pod uslovom:

1) da lice koje je oglašeno odgovornim podnese nove dokaza koji sami po sebi ili u vezi sa ranijim dokazima po mišljenju Upravnog odbora Berze mogu dovesti do utvrđenja da se to lice oslobodi od odgovornosti i

2) da postoje valjani razlozi zbog kojih ti dokazi nisu ranije prezentirani Komisiji.

U slučaju podnošenja zahteva za ponavljanje postupka Komisija će se pre donošenja odluke od strane Upravnog odbora Berze pismeno izjasniti o podnetom zahtevu za ponavljanje postupka.

Zahtev za ponavljanje postupka može se podneti najkasnije u roku od 3 (tri) meseca od dana kada je rešenje o berzanskom prekršaju postalo konačno.

Zahtev za ponavljanje postupka ne odlaže izvršenje konačnog rešenja o berzanskom prekršaju.

Član 41

Ublažavanje izrečene kazne suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi po konačnom rešenju o berzanskom prekršaju koja nije u celini izvršena (izdržana), dozvoljeno je kad se po konačnosti rešenja pojave okolnosti koje nisu postojale u vreme donošenja rešenja ili se za njih nije znalo iako su postojale, a koje bi očigledno dovele do izricanja blaže sankcije.

Upravni odbor Berze ocenjuje koje okolnosti predstavljaju opravdani razlog za vanredno ublažavanje izrečene kazne suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi.

Zahtev za vanredno ublažavanje kazne ne odlaže izvršenje konačnog rešenja o berzanskom prekršaju.

Član 42

Zahtev za vanredno ublažavanje kazne mogu podneti lica prema kojima je konačnim rešenjem izrečena kazna suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti, odnosno svim ili pojedinim finansijskim instrumentima.

Zahtev za vanredno ublažavanje kazne podnosi se Upravnom odboru Berze, kao nadležnom organu, na adresu Berze, a u skladu sa odredbama člana 35. stav 3. ovog Pravilnika.

Zahtev iz prethodnog stava sadrži obavezno oznaku broja rešenja Komisije u odnosu na koje se zahtev izjavljuje, obrazloženje opravdanih razloga za podnošenje zahteva sa odgovarajućim dokazima u originalu ili overenoj kopiji i predlog podnosioca zahteva.

Član 43

Rešavajući po zahtevu, Upravni odbor Berze može:

1) zaključkom odbaciti zahtev koji je podnesen od lica koje nije ovlašćeno na podnošenje zahteva,

2) rešenjem odbiti zahtev ako proceni da ne postoje opravdani razlozi za vanredno ublažavanje kazne,

3) rešenjem usvojiti zahtev i rešenjem preinačiti pravosnažno izrečenu kaznu u pogledu odluke o vrsti ili trajanju odnosne kazne.

Ukoliko rešenjem donetim po vanrednom pravnom sredstvu, rešenje o berzanskom prekršaju bude preinačeno tako što je učinilac prekršaja oslobođen od odgovornosti, u roku od 15 dana od dana donošenja takve odluke iznos uplaćene novčane kazne Berza će vratiti odnosnom licu na račun.

Član 44

Odluka Upravnog odbora Berze po zahtevu za vanredno ublažavanje kazne je konačna i protiv nje nije dozvoljeno podnošenje prigovora ili žalbe.

Član 45

U postupku odlučivanja po vanrednom pravnom sredstvu ne mogu učestvovati podnosilac tog pravnog sredstva i njegov punomoćnik, oni članovi upravnog odbora koji su potpisali zahtev za pokretanje postupka za utvrđivanje postojanja berzanskog prekršaja (ako je zahtev podneo član upravnog odbora kao ovlašćeni podnosilac) i član Upravnog odbora koga je imenovao ili je predstavnik ili je zaposlen ili vlasnik ili akcionar člana Berze ili ima zaključen ugovor sa Članom Berze (o obavljanju poslova registrovane delatnosti Člana Berze) koji je oglašen odgovornim za berzanski prekršaj. Navedena lica koja su izuzeta od odlučivanja u postupku po vanrednom sredstvu ne mogu biti prisutni u prostoriji u kojoj se vodi rasprava Upravnog odbora o podnetom zahtevu.

V DOSTAVLJANJE PISMENA

Član 46

Dostavljanje pismena u skladu sa ovim Pravilnikom vrši se - neposrednom predajom, kurirskom dostavom ili preporučenim pismom sa povratnicom odmah nakon sazivanja sednice, isključivo na poslednju prijavljenu Berzi - adresu člana Berze na koga se pismeno odnosi.

Kada se pismeno odnosi na ovlašćenog brokera Člana Berze, smatraće se da mu je izvršeno uredno dostavljanje pismeno kada je isto dostavljeno Članu Berze čiji je ovlašćeni broker, na način iz prethodnog stava ovog člana.

U slučaju odbijanja prijema bilo kojeg pismena u smislu ovog Pravilnika ili ukoliko pismeno iz bilo kog razloga nije moguće dostaviti na poslednju prijavljenu Berzi - adresu člana Berze kome je upućeno, o pokušaju dostave Berza će izraditi službenu belešku.

U slučaju iz prethodnog stava, takva pismena se ističu na oglasnoj tabli Berze, s tim što se nakon 3 dana od dana isticanja na oglasnoj tabli smatraju uručenim, o čemu Predsednik Komisije sastavlja službenu belešku.

VI ROKOVI

Član 47

Rokovi se računaju na dane i mesece. Dan kada je dostavljanje ili saopštenje izvršeno ili dan kada pada događaj od kada treba računati trajanje roka ne uračunava se u rok već se za početak roka uzima prvi naredni dan. Dani i meseci se računaju po kalendarskom vremenu.

Rokovi određeni mesecima završavaju se protekom onog dana poslednjeg meseca koji po svom broju odgovara danu kada je rok otpočeo. Ako nema toga dana u poslednjem mesecu rok se završava poslednjeg dana tog meseca.

Ako poslednji dan roka pada na državni praznik ili u subotu ili u nedelju rok ističe protekom prvog narednog radnog dana.

VII ZAJEDNIČKE ODREDBE

Član 48

Odredbe ovog Pravilnika koje se odnose na Predsednika i članove Komisije, shodno se primenjuju na Zamenika predsednika i zamenike članova Komisije.

Član 49

O toku postupka vodi se zapisnik koji sadrži naročito vreme i mesto održavanja sednice Komisije, sastav Komisije, učesnike u postupku, iskaze učesnika u postupku, odluke, predloge, zaključke ili rešenja po zahtevu.

Sastavni deo Zapisnika su pismena izjašnjavanja učesnika u postupku i predlozi, zaključci, odluke ili rešenja doneta u postupku.

Zapisnik potpisuju svi članovi Komisije koji su ih doneli.

Član 50

Konačno rešenje kojim je učiniocu berzanskog prekršaja izrečena neka od sankcija utvrđenih ovim Pravilnikom objavljuje se na internet stranici Berze.

Konačno rešenje može se, ako je tako utvrđeno dispozitivom datog rešenja, o trošku člana Berze objaviti i u jednom ili više dnevnih listova /određenog dispozitivom/.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, kada je konačnim rešenjem u skladu sa ovim Pravilnikom, učiniocu berzanskog prekršaja izrečena mera opomene sa objavljivanjem samo članovima Berze, isto se ne objavljuje na internet stranici Berze.

Konačno rešenje koje je objavljeno na internet stranici Berze, sa iste će biti uklonjeno po isteku roka od tri meseca od:

1) dana isteka suspenzije u obavljanju trgovine na Berzi, svim ili pojedinim hartijama od vrednosti na Berzi, kao i svim ili pojedinim finansijskim instrumentima;

2) dana isteka perioda proveravanja u slučaju izricanja uslovne kazne;

3) dana kada je rešenje postalo konačno, u slučaju ostalih postupaka.

Ukoliko rešenjem donetim po vanrednom pravnom sredstvu rešenje o berzanskom prekršaju bude preinačeno tako što će učinilac prekršaja biti oslobođen od odgovornosti ili ukinuto i vraćeno na ponovni postupak pred Komisijom rešenje će biti uklonjeno sa internet stranice Berze na dan kada takvo rešenje postane konačno.

Član 51

O izrečenim sankcijama, Berza vodi posebnu evidenciju.

Berza će podatke o sankcijama koje su izrečene članovima Berze i njihovim ovlašćenim brokerima ili postupcima koji su u toku protiv članova Berze i njihovih ovlašćenih brokera dostaviti na zahtev organa i lica koja takve podatke zahtevaju u skladu sa svojim ovlašćenjima, u postupcima javnih nabavki, u drugim prekršajnim postupcima, istražnim ili krivičnim postupcima i u drugim slučajevima u kojima Berza proceni da je postupanje po zahtevu za dostavljanje takvih podataka celishodno ili opravdano.

Članovima Berze biće na njihov zahtev izdate potvrde da nisu oglašavani odgovornim za berzanske prekršaje ili da se protiv njih ne vodi postupak za berzanski prekršaj. Upravni odbor Berze može propisati da se za davanje takvih potvrda naplaćuje naknada i odrediti koja je visina te naknade.

Član 52

Stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Komisije i poslove na vođenju evidencije o izrečenim merama i kaznama, kao i na izvršavanju odluka, zaključaka i rešenja Komisija, obavljaju stručne službe Berze.

VIII STUPANJE NA SNAGU PRAVILNIKA

Član 53

Ovaj Pravilnik objavljuje se na internet stranici Berze i stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja na internet stranici Berze.

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o radu Komisije Beogradske berze a.d. Beograd za berzanske prekršaje od 20.04.2006. godine.

Komisija imenovana Odlukom Upravnog odbora od 10.06.2009. godine, nastavlja da obavlja poslove u skladu sa ovim Pravilnikom.

Danom stupanja na snagu ovog Pravilnika ostaju na snazi rešenja i odluke donete u skladu sa Pravilnikom iz stava 2. ovog člana.