ODLUKA
O OSNIVANJU AGENCIJE ZA HEMIKALIJE

("Sl. glasnik RS", br. 78/2009)

1. Osnivanje. Osniva se Agencija za hemikalije (u daljem tekstu: Agencija) radi obezbeđivanja administrativnih uslova za kvalitetno, efikasno i bezbedno upravljanje hemikalijama i biocidnim proizvodima.

2. Naziv i sedište. Naziv Agencije je Agencija za hemikalije.

Sedište Agencije je u Beogradu.

3. Položaj Agencije. Agencija ima svojstvo pravnog lica koje stiče upisom u sudski registar.

Agencija je samostalna u svom radu.

Agencija za svoje obaveze odgovara sredstvima kojima raspolaže.

4. Pečat i štambilj. Agencija ima pečat čija se sadržina, izgled i upotreba uređuju u skladu sa zakonom.

Štambilj Agencije je pravougaonog oblika dimenzija 60 x 30 mm i sadrži tekst: "Agencija za hemikalije", i rubrike za upis datuma prijema podneska, broj pod kojim se podnesak zavodi i broj priloga uz podnesak. Tekst štambilja Agencije ispisuje se na srpskom jeziku ćiriličkim pismom.

Direktor Agencije uređuje rukovanje, čuvanje i evidenciju pečata i štambilja Agencije.

5. Poslovi Agencije. Agencija je nadležna da:

1) donosi podzakonske propise za sprovođenje Zakona o hemikalijama i Zakona o biocidnim proizvodima;

2) donosi Spisak klasifikovanih supstanci;

3) donosi rešenja o upisu hemikalije u Registar hemikalija i vodi taj registar;

4) vodi Integralni registar hemikalija;

5) objavljuje liste supstanci koje izazivaju zabrinutost;

6) sprovodi postupak prethodnog obaveštenja i postupak dobijanja saglasnosti na osnovu prethodnog obaveštenja za uvoz i izvoz određenih opasnih hemikalija;

7) izdaje dozvole za obavljanje delatnosti prometa i dozvole za korišćenje naročito opasnih hemikalija;

8) izdaje odobrenja za korišćenje surfaktanta u detergentu;

9) izrađuje i sprovodi projekte kojima se prati da li se hemikalije stavljaju u promet i koriste na takav način da nemaju štetan uticaj po zdravlje ljudi, životnu sredinu i imovinu;

10) objavljuje liste aktivnih supstanci u biocidnom proizvodu;

11) donosi rešenja o upisu biocidnog proizvoda u Privremenu listu za dostavljanje tehničkog dosijea;

12) izdaje odobrenja za stavljanje u promet biocidnog proizvoda;

13) se stara o proceni tehničkog dosijea biocidnog proizvoda;

14) priprema godišnje deklaracije o proizvodnji, preradi i korišćenju hemikalija sa lista propisanih zakonom kojim se uređuje zabrana razvoja, proizvodnje, skladištenja i upotrebe hemijskog oružja i njegovo uništavanje, kao i godišnje deklaracije o proizvodnji diskretnih organskih supstanci i obavlja druge poslove u skladu sa tim zakonom;

15) vrši stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Zajedničkog tela za integrisano upravljanje hemikalijama;

16) pruža informacije i stručna uputstava privrednim subjektima, jedinicama lokalne samouprave i inspektorima za sprovođenje ovog i drugih zakona za čije sprovođenje je nadležna Agencija;

17) ostvaruje saradnju sa Evropskom agencijom za hemikalije, agencijama drugih zemalja i sekretarijatima međunarodnih konvencija koji uređuju upravljanje hemikalijama i drugim međunarodnim organizacijama koje se bave raznim aspektima upravljanja hemikalijama;

18) sprovodi aktivnosti kojima informiše javnost o uticaju hemikalija po zdravlje ljudi i životnu sredinu, merama za smanjenje rizika i bezbednom korišćenju hemikalija;

19) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom;

Poslove iz stava 1. podtač. 1) do 14) ove tačke Agencija vrši kao poverene poslove.

6. Sredstva za rad Agencije. Sredstva za osnivanje i početak rada Agencije obezbeđuju se u budžetu Republike Srbije.

Sredstva za rad Agencije obezbeđuju se iz prihoda koje Agencija ostvari obavljanjem poslova iz svoje nadležnosti, donacija, priloga, poklona domaćih i stranih pravnih lica, budžeta Republike Srbije i drugih priloga i prihoda koje Agencija ostvari, u skladu sa zakonom.

7. Organi Agencije. Organi Agencije su: Upravni odbor i direktor.

Organe iz stava 1. ove tačke imenuje i razrešava Vlada.

8. Upravni odbor Agencije. Upravni odbor ima predsednika i četiri člana.

Vlada imenuje:

1) dva člana na predlog ministarstva nadležnog za poslove životne sredine;

2) jednog člana na predlog ministarstva nadležnog za trgovinu;

3) jednog člana iz reda naučnoistraživačkog sektora u oblastima iz delokruga Agencije;

4) jednog člana iz reda zaposlenih u Agenciji.

Predsednika Upravnog odbora imenuje Vlada iz reda članova Upravnog odbora.

Članovi Upravnog odbora imenuju se na period od pet godina i mogu biti ponovo imenovani.

Upravni odbor:

1) donosi Statut Agencije;

2) donosi poslovnik o radu Upravnog odbora;

3) usvaja godišnji program rada Agencije;

4) usvaja finansijski plan Agencije;

5) donosi opšte akte utvrđene zakonom;

6) usvaja godišnji izveštaj o radu Agencije i finansijski izveštaj;

7) donosi odluku o visini naknada iz nadležnosti Agencije;

8) nadzire poslovanje Agencije;

9) usmerava rad direktora i izdaje mu uputstva za rad;

10) odlučuje o raspoređivanju viška prihoda nad rashodima;

11) donosi podzakonske propise za sprovođenje zakona;

12) obavlja i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom Agencije.

Na akte iz stava 5. podtač. 1), 3), 4), 6), 7) i 10) ove tačke saglasnost daje Vlada.

Predsednik i članovi Upravnog odbora primaju naknadu za rad.

Neto naknada za rad članova Upravnog odbora ne može biti viša od jednostruke ukupne prosečne zarade po zaposlenom bez poreza i doprinosa koja je isplaćena u Republici Srbiji u oktobru mesecu u godini koja prethodi godini za koju se donosi program poslovanja, uvećane za projektovanu inflaciju za godinu za koju se donosi program poslovanja.

Neto naknada za rad predsednika Upravnog odbora ne može biti viša od iznosa iz stava 8. ove tačke uvećanog za 50%.

Upravni odbor utvrđuje visinu naknade iz st. 8. i 9. ove tačke, a isplata naknade vrši se mesečno.

9. Direktor Agencije.

Direktor:

1) zastupa i predstavlja Agenciju;

2) organizuje i rukovodi radom i poslovanjem Agencije;

3) predlaže akte koje donosi Upravni odbor;

4) izvršava odluke Upravnog odbora i preduzima mere za njihovo sprovođenje;

5) stara se o zakonitosti rada i odgovara za korišćenje i raspolaganje imovinom Agencije;

6) donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta Agencije, na koji saglasnost daje Vlada;

7) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u Agenciji;

8) donosi odluke, odnosno upravne akte iz nadležnosti Agencije, osim odluka koje donosi Upravni odbor;

9) na zahtev Upravnog odbora podnesi izveštaj o svom radu;

10) stara se o javnosti rada Agencije;

11) vrši i druge poslove utvrđene zakonom i Statutom.

Za direktora Agencije može biti imenovano lice koje pored opštih uslova propisanih zakonom ispunjava i sledeće posebne uslove:

1) završene diplomske akademske studije u oblastima iz delokruga Agencije;

2) radno iskustvo od najmanje pet godina na poslovima iz jedne ili više oblasti rada Agencije;

3) ima dokazane organizacione i upravljačke sposobnosti;

4) ima aktivno znanje engleskog jezika;

5) ima adekvatan okviran program rada Agencije za mandatni period za koji treba da bude izabran.

10. Opšti akti Agencije. Opšti akti Agencije su: statut, pravilnik o radu i drugi opšti akti.

Statut je osnovni opšti akt Agencije.

Statut donosi Upravni odbor, uz saglasnost Vlade.

Statut sadrži odredbe o:

1) poslovima Agencije;

2) načinu obavljanja poslova;

3) organima i njihovom delokrugu;

4) zastupanju Agencije;

5) pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih;

6) drugim pitanjima od značaja za rad Agencije.

Pravilnik o radu predstavlja opšti akt koji donosi Upravni odbor, uz saglasnost Vlade.

Pravilnik o radu iz stava 5. ove tačke sadrži odredbe o pravima, obavezama, odgovornostima i zaradi direktora Agencije i zaposlenih u Agenciji, u skladu sa zakonom.

11. Privremeni direktor Agencije. Vlada će imenovati privremenog direktora Agencije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

12. Rok za imenovanje Upravnog odbora. Vlada će imenovati članove Upravnog odbora Agencije u roku od 30 dana od dana upisa Agencije u sudski registar. Upravni odbor Agencije doneće Statut Agencije u roku od 90 dana od dana njegovog imenovanja.

13. Početak rada Agencije.

Agencija počinje sa radom danom upisa u sudski registar.

Agencija preuzima od Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja potreban broj zaposlenih, prava, obaveze, predmete, opremu, sredstva za rad i arhivsku građu i registraturski materijal kome nije istekao rok čuvanja - koji su Agenciji potrebni za obavljanje poslova iz njenog delokruga sa stanjem na dan 31. decembra 2009. godine.

14. Stupanje na snagu ove odluke. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".