ZAKLJUČAKO USVAJANJU AKCIONOG PLANA ZA FORMIRANJE JEDINSTVENE SLUŽBE ZA VANREDNE SITUACIJE("Sl. glasnik RS", br. 78/2009) |
1. Usvaja se Akcioni plan za formiranje jedinstvene službe za vanredne situacije, koji je sastavni deo ovog zaključka.
2. Ovaj zaključak objaviti u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ZA FORMIRANJE JEDINSTVENE SLUŽBE ZA VANREDNE SITUACIJE
Poslovima zaštite i spasavanja u slučaju elementarnih nepogoda i tehničko-tehnoloških nesreća bavi se sektor, uprave i odeljenja u Ministarstvu unutrašnjih poslova, Ministarstvu odbrane, Ministarstvu životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Ministarstvu zdravlja. Republika Srbija nije do sada imala odgovarajući jedinstveni zakon i strategiju koji bi objedinio sve službe koje se bave upravljanjem prirodnim i tehničko-tehnološkim nesrećama što je često rezultovalo nedovoljnom koordinacijom među ministarstvima, manjkom opreme, nedostatkom materijalnih sredstava i nepostojanjem savremene zakonske regulative.
Vlada je uvidela potrebu za formiranjem jedinstvene službe za vanredne situacije u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova. Na sednici Vlade od 5. marta 2009. godine donet je Zaključak 05 broj 02-1312/2009 kojim se prihvata potreba za formiranjem jedinstvene službe za vanredne situacije u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova. Po nalogu ministra unutrašnjih poslova formirana je radna grupa od predstavnika Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva odbrane, Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstva za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede i Ministarstva zdravlja sa zadatkom da izvrše analizu postojećeg stanja u oblasti vanrednih situacija, sagledaju i predlože neophodno usaglašavanje važećih zakonskih normi i donošenje novih kojima će se utvrditi nadležnost i postupanje pojedinih organa u ovoj oblasti, dogovore se oko dinamike preuzimanja zaposlenih, arhive, materijalnih sredstava, pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije Ministarstva odbrane kao i mogućnosti da organizacione jedinice Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja koje se bave poslovima upravljanja rizikom i odgovorom na hemijske udese budu preuzete od strane Ministarstva unutrašnjih poslova.
Republika Srbija želi da unapredi sistem zaštite i spasavanja stanovništva u vanrednim situacijama i ovim Akcionim planom pravi se prvi korak ka stvaranju jedinstvene službe za vanredne situacije kojim će se stvoriti uslovi za uspostavljanje integrisanog sistema zaštite i spasavanja koji bi objedinili sve funkcije upravljanja prirodnim i ljudskom delatnošću izazvanim katastrofama, koje podrazumevaju preventivne i operativne mere zaštite života i imovine građana. Službe i resursi Republike Srbije objediniće se kako u stručnom tako i u materijalnom pogledu. Na taj način obezbedilo bi se efikasnije angažovanje svih mogućih resursa u organizovanom odgovoru na sve izazove, rizike i pretnje.
Izgradnjom jedinstvene službe za vanredne situacije, odnosno objedinjavanjem aktivnosti usmerenih ka zaštiti života, zdravlja životne sredine i imovine građana i očuvanju uslova neophodnih za život će doprineti smanjenju posledica koje nastaju usled vanrednih situacija do kraja 2010. godine, bilo da su elementarne ili tehničko-tehnološke nesreće.
Formiranjem jedinstvene službe za vanredne situacije u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije uspostavlja se integrisani sistem upravljanja u vanrednim situacijama, povećava se nivo sposobnosti za sprečavanje nastajanja ili ublažavanja posledica vanrednih situacija. Time se stvaraju uslovi za uspostavljanje integrisanog sistema zaštite i spasavanja koji obuhvata sve raspoložive stručne, ljudske i materijalne resurse Republike Srbije sa efikasnim angažovanjem u organizovanom odgovoru na sve izazove, rizike i pretnje.
Pored navedenog, specifični cilj je i normativnopravno regulisanje nadležnosti obaveza državne uprave, lokalne samouprave, privrednih subjekata i građana.
Formiranjem jedinstvene službe za vanredne situacije, u Republici Srbiji stvoriće se uslovi za funkcionisanje integrisanog sistema zaštite pod kojim se podrazumeva objedinjavanje svih službi koje se bave zaštitom građana u vanrednim situacijama.
Stvoriće se uslovi za smanjenje rizika nastanka vanrednih događaja i ublažiće se posledice izazvane vanrednim događajima.
Republika Srbija će dobiti modernu po evropskim standardima organizovanu službu za vanredne situacije, koja će implementirajući naučena saznanja i razmenom iskustva, veština i znanja sa drugim relevantnim službama, težiti da postane dominantna služba u regionu, sa mogućnošću da kada je potrebno pomogne susednim državama.
Uspostavljanjem mehanizma za koordinaciju i kontrolu funkcionisanja svih subjekata koji deluju u vanrednim situacijama sa ciljem stvaranja uslova za brzo reagovanje i spasavanje života ugroženih, znatno će se umanjiti materijalna šteta i ugrožavanje životne sredine u vanrednim situacijama.
Povećaće se tehnička opremljenost i stručna obučenost pripadnika svih jedinica koje operativno dejstvuju u vanrednim situacijama.
Stvoriće se ambijent ličnog i kolektivnog osećaja bezbednosti koji izražava visok nivo solidarnosti kako u svakodnevnim životu, tako i u vanrednim okolnostima.
Za podizanje kapaciteta lokalnih samouprava za izvršavanje njihovih zakonskih obaveza u oblasti zaštite i spasavanja.
Povećaće se nivo samosvesti građana za aktivnije pripremne aktivnosti i delovanje u vanrednim situacijama.
Podstaći će se delovanje nevladinih i neprofitnih organizacija ka osposobljavanju za delovanje u vanrednim situacijama.
Izradiće se savremeni planovi i programi obrazovanja stručnih kadrova u srednjim i višim školama, na fakultetima, kao i na osnovnim i specijalističkim kursevima za obuku pripadnika vatrogasnih i spasilačkih jedinica.
Uspostaviće se komandno-operativni centar na nivou Republike Srbije iz koga će se rukovoditi svim operativnim aktivnostima u toku vanrednih situacija i koordinirati rad svih subjekata na nivou Republike koji se aktiviraju u vanrednim situacijama.
V. Aktivnosti na neophodnom usaglašavanju pozitivnih zakonskih propisa i donošenje novih kojima se utvrđuje nadležnost i postupanje pojedinih organa državne uprave u ovoj oblasti
1. Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima
Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima pripremiće Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu. Ovim zakonom definisaće se delokrug rada i odgovornost pojedinih ministarstava u vanrednim situacijama.
Rok za dostavljanje Vladi - 15 dana od dana usvajanja Akcionog plana.
2. Nacrt Zakona o vanrednim situacijama i civilnoj zaštiti
Nacrt zakona o vanrednim situacijama i civilnoj zaštiti pripremiće Ministarstvo unutrašnjih poslova, Sektor za vanredne situacije i Ministarstva odbrane, Uprava za vanredne situacije. Ovim zakonom definisaće se pojmovi vezani za vanredne situacije i civilnu zaštitu, kao i postupanje i odgovornosti svih subjekata društva u slučaju vanrednih situacija.
Rok za dostavljanje Vladi - 15 dana od dana usvajanja Akcionog plana.
3. Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani
Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani pripremiće Ministarstvo odbrane. Ovim zakonom definisaće se koje se nadležnosti iz oblasti reagovanja u slučaju vanrednih situacija prenose na Ministarstvo unutrašnjih poslova, a koje ostaju u Ministarstvu odbrane.
Rok za dostavljanje Vladi - prema dinamici ministarstva.
4. Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o policiji
Nacrt zakona o izmena i dopunama Zakona o policiji pripremiće Ministarstvo unutrašnjih poslova. Ovim zakonom definisaće se koje nadležnosti iz oblasti reagovanja u slučaju vanrednih situacija preuzima Ministarstvo unutrašnjih poslova, a koje ostaju u Ministarstvu odbrane.
Rok za dostavljanje Vladi - prema dinamici ministarstva.
Preduzeće se potrebne mere da se, ako to bude moguće navedeni zakonski akti usvoje istovremeno.
VI. Preuzimanje zaposlenih, materijalnih sredstava, arhive, pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije, kao i određenih državnih službenika iz Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja koji se bave poslovima upravljanja rizikom i odgovorom na hemijske udese od strane Ministarstva unutrašnjih poslova
U skladu sa navedenim zaključkom Vlade i odlukom radne grupe za izradu Akcionog plana Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo odbrane izradiće Plan preuzimanja zaposlenih, materijalnih sredstava, arhive, pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije, kao i formiranja zajedničke radne grupe sa zadatkom obilaska i formiranja baze podataka materijalnih sredstava, arhive, pokretne i nepokretne imovine. Radna grupa će otpočeti sa radom odmah po usvajanju Akcionog plana, a rok za formiranje baze podataka je najkasnije 45 dana od dana usvajanja Akcionog plana.
Preuzimanje zaposlenih, materijalnih sredstava, arhive, pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije izvršiće se u roku od 60 dana po usvajanju Zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima i Zakona o vanrednim situacijama i civilnoj zaštiti, a najkasnije do 31. decembra 2009. godine.
O sprovođenju i realizaciji Plana staraće se starešine Ministarstva unutrašnjih poslova, Ministarstva odbrane i Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja.
VII. Finansijski efekti Akcionog plana
Za realizaciju Akcionog plana nisu potrebna dodatna sredstva, sve aktivnosti se realizuju u okviru redovnih poslova i zadataka navedenih Ministarstava, to jest njihovih organizacionih jedinica.
Shodno dinamici realizacije zadataka izvršiće se potrebne izmene u Zakonu o budžetu Republike Srbije u cilju finansiranja novoformirane službe. Realizacijom Akcionog plana planirana sredstva za finansiranje Uprave za vanredne situacije u Ministarstvu odbrane (za 2009. godinu planirana sredstva su 476.452.000,00 dinara) i planirana sredstva za finansiranje određenih poslova i zadataka u Ministarstvu zaštite životne sredine i prostornog planiranja (za 2009. godinu planirana sredstva za neto plate 5 radnika koji prelaze u Sektor za vanredne situacije u Ministarstvu unutrašnjih poslova su 2.640.000,00 dinara) za 2010. godinu potrebno je preusmeriti, odnosno planirati za finansiranje novoformirane jedinstvene službe za vanredne situacije u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Predviđene promene u primanjima i rashodima za budžetsku godinu i naredne dve fiskalne godine za Upravu za vanredne situacije u Ministarstvu odbrane i određenih poslova i zadataka u Ministarstvu životne sredine i prostornog planiranja predvideti za finansiranje novoformirane jedinstvene službe za vanredne situacije u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Ministarstvo unutrašnjih poslova nije planiralo dodatna sredstva za finansiranje objedinjene službe za vanredne situacije (Sektora za vanredne situacije) zato što nije usvojen Akcioni plan.
Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova i Uprava za vanredne situacije Ministarstva odbrane će, do formiranja jedinstvene službe za vanredne situacije, zajednički koordinirati sve aktivnosti vezane za vanredne situacije u Republici Srbiji.
Prilog ovog Akcionog plana je Analiza postojećeg stanja u oblasti vanrednih situacija, koja je odštampana uz njega i čini njegov sastavni deo, kao i GANTOGRAM - Kalendar aktivnosti za sprovođenje Akcionog plana.
GANTOGRAM - kalendar aktivnosti za sprovođenje Akcionog plana
id |
Aktivnost približno trajanje |
približno trajanje |
početak |
završetak |
2009 |
||||||||||||||||||||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||||||||||||||||||||
|
Analiza postojećeg stanja u oblasti vanrednih situacija |
11 dana |
Ponedeljak 27.04.2009 |
petak 08.05.2009 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
Izrada novih zakonskih normativa i usaglašavanje važećih pozitivnih propisa, odnosno izmena postojećih zakonskih akata. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o ministarstvima |
|
|
15 dana od dana usvajanja Akcionog plana |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
Nacrt Zakona o vanrednim situacijama i civilnoj zaštiti |
20 dana |
Utorak 05.05.2009 |
15 dana od dana usvajanja Akcionog plana |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o policiji |
|
|
Po dinamici ministarstva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Nacrt zakona o izmenama i dopuna Zakona o odbrani |
|
|
Po dinamici ministarstva |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||
|
Preuzimanje zaposlenih, materijalnih sredstava, arhive pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije i pojedinih delova organizacionih jedinica Ministarstva zaštite životne sredine i prostornog planiranja |
|
|
31.12.2009. |
|
||||||||||||||||||||||||
|
Formiranje zajedničke radne grupe za izradu Plana preuzimanja i Formiranja baze podataka nakon obilaska organizacionih jedinica Uprave za vanredne situacije. |
6 dana |
Po usvajanju Akcionog plana |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
|
Formiranje baze podataka materijalnih sredstava, arhive, pokretne i nepokretne imovine |
60 dana |
Po usvajanju Akcionog plana |
45 dana od dana usvajanja Akcionog plana |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||
|
Završetak preuzimanja, arhiva, sredstava, pokretne i nepokretne imovine Uprave za vanredne situacije |
60 dana od usvajanja Zakona |
Usvajanje zakona |
Najkasnije 31.12.2009. |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
|
Preuzimanje pojedinih pripadnika Ministarstva zaštite životne sredine i prostornog planiranja koji se bave poslovima upravljanja rizikom i odgovora na hemijske udese, kao i dela arhive koja se odnosi na navedene poslove. |
60 dana od usvajanja Zakona |
Po usvajanju zakona o vanrednim situacijama i civilnoj zaštiti |
31.12.2009. |
|
|
|
|
|
ANALIZA POSTOJEĆEG STANJA U OBLASTI VANREDNIH SITUACIJA
Imajući u vidu globalne klimatske promene i činjenicu da je region jugoistočne Evrope sklon različitim prirodnim nepogodama (poplave, suše, požari na otvorenom, šumski požari, ekstremno visoke temperature, zemljotresi) i tehničko-tehnološkim nesrećama, osnovni zadatak Republike Srbije je da u budućnosti razvije službu i obezbediti kapacitete za izvođenje aktivnosti na polju odgovora i smanjenja rizika od vanrednih situacija.
Iskustva iz dosadašnjih kriznih situacija su pokazala da je primena važećih propisa u ovoj oblasti dovela do problema u jedinstvenom funkcionisanju svih relevantnih službi u vanrednim situacijama, prvenstveno zbog podeljene nadležnosti između pojedinih ministarstava i drugih državnih organa. Tako je pored nadležnosti koje ima Ministarstvo unutrašnjih poslova za oblast civilne zaštite nadležno Ministarstvo odbrane, za oblast zaštite od poplava Direkcija za vode u Ministarstvu poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva, a odgovor u slučaju hemijskih nesreća je u nadležnosti Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja. Na osnovu analiza postojećeg stanja u navedenim ministarstvima urađena je analiza postojećeg stanja u oblasti vanrednih situacija.
Sadašnji nivo organizovanosti i osposobljenosti sistema zaštite i spasavanje stanovništva i materijalnih dobara u Republici Srbiji znatno zaostaje za procenjenim potrebama i objektivnim mogućnostima kojima država raspolaže i ne obezbeđuje ni osnovni nivo zaštite građana Republike Srbije u vanrednim situacijama.
Nepostojanje odgovarajuće pravne regulative u ovoj oblasti, kao i zastarelost Zakona o zaštiti od elementarnih nepogoda iz 1977. i Zakona o zaštiti od požara iz 1988. godine koji pored postojećih, obavezuje i sada nepostojeće strukture u društvu kao izvršioce u sistemu zaštite i spasavanja, takođe ukazuje na neophodnost donošenja potrebnih zakonskih akata.
Analiza organizovanja službi za vanredne situacije u zemljama Evropske unije je pokazala da primena mera i planiranja akcija u cilju osposobljavanja za delovanje u nesrećama, prirodnim nepogodama i tehničkim incidentima u nadležnosti je Ministarstva unutrašnjih poslova u 26 zemalja Evrope. Takav koncept je uspostavljen zbog racionalizacije ljudstva, materijalnih sredstava i korišćenja infrastrukture i logistike organizacionih jedinica MUP-a (vatrogasno-spasilačkih jedinica, sistema veze, helikopterske jedinice, ronioca, žandarmerije i dr.).
U cilju podizanja nivoa funkcionalnih sposobnosti za sprečavanje nastajanja ili ublažavanja posledica koje mogu izazvati požari, elementarne nepogode, tehničko-tehnološke nesreće i druge opasnosti (u daljem tekstu: vanredne situacije), Ministarstvo unutrašnjih poslova i Ministarstvo odbrane pokreću inicijativu za objedinjavanje funkcija, zaposlenih i imovine Sektora za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova i Uprave za vanredne situacije Ministarstva odbrane, kao i organizacionih jedinica Ministarstva životne sredine i prostornog planiranja koje se bave poslovima upravljanja rizikom i odgovorom na hemijske udese, formiranjem jedinstvene službe za vanredne situacije koja bi organizaciono bila situirana u Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Osnovni razlog za pokretanje ove inicijative je potreba da se upravljanje i delovanje u vanrednim situacijama u Republici Srbiji organizuje na jedinstven način stvaranjem organizacionih i pravnih mogućnosti za uspostavljanje jedinstvenog integrisanog sistema zaštite i spasavanje u Republici Srbiji i da se istovremeno njen sistem organizacije i funkcionisanja uskladi sa procenom ugroženosti i realnim potrebama zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara u vanrednim situacijama.
Na ovaj način bi se stvorili neophodni uslovi za uspostavljanje jedinstvenog integrisanog sistema zaštite i spasavanja u Republici Srbiji koji bi obuhvatio sve raspoložive stručne, ljudske i materijalne resurse Republike Srbije u ovoj oblasti i obezbedio njihovo efikasnije angažovanje u organizovanom odgovoru na sve izazove, rizike i pretnje.
Potreba za brzom, organizovanom i efikasnom akcijom, zahteva da Služba za vanredne situacije bude vođena iz jednog centra, a neophodna potreba za kvalitetnom logistikom civilnog društva u kriznim situacijama, kao i fokusiranje javnog mnjenja i medija na gotovo sve oblike vanrednih situacija, determinišu organizovanje Službe za vanredne situacije u okviru Ministarstva unutrašnjih poslova.