ODLUKAO MESNIM ZAJEDNICAMA("Sl. list grada Subotice", br. 17/2009 - prečišćen tekst) |
Ovom odlukom uređuje se način obrazovanja, spajanja i ukidanja, delatnosti, organizacija, postupak izbora i prestanak mandata organa i način finansiranja mesnih zajednica na teritoriji Opštine Subotica (u daljem tekstu: Opština).
Mesna zajednica je zajednica građana po mestu stanovanja i predstavlja deo jedinstvenog sistema lokalne samouprave u Opštini.
Mesna zajednica je interesna i demokratska zajednica građana.
Mesna zajednica ima svojstvo pravnog lica u pogledu prava i obaveza utvrđenih Zakonom, Statutom i Aktom o obrazovanju.
Mesna zajednica ima svoj Statut.
Statutom mesne zajednice u skladu sa statutom opštine i aktom o obrazovanju mesne zajednice, utvrđuju se poslovi koje vrše, organi i postupak izbora, organizacija i rad organa, način odlučivanja i druga pitanja od značaja za rad mesne zajednice.
Rad organa mesne zajednice je javan.
Način obezbeđenja javnosti rada organa mesne zajednice utvrđuje se Statutom mesne zajednice.
Organi mesne zajednice dužni su da o svom radu obaveštavaju građane mesne zajednice redovno i blagovremeno kao i najmanje godišnje jednom Skupštinu opštine.
Mesna zajednica se može povezati i ostvariti saradnju sa drugim mesnim zajednicama, preduzećima, organizacijama i zajednicama.
U radu mesne zajednice i njenih organa obezbeđuje se upotreba jezika i pisma koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Opštine u skladu sa Zakonom.
II USLOVI I NAČIN OBRAZOVANJA MESNIH ZAJEDNICA
Mesna zajednica obrazuje se za područje (naselje, deo naselja ili više povezanih naselja) koje predstavlja teritorijalnu i funkcionalnu celinu i na kojem postoji međusobna povezanost građana u svakodnevnom životu i mogućnost neposrednog dogovaranja i odlučivanja o ostvarivanju zajedničkih interesa i zadovoljavanja potreba.
Predlog za obrazovanje mesne zajednice (u daljem tekstu: predlog), mogu dati:
- 50% + 1 ili 500 birača sa područja za koje se predlaže obrazovanje mesne zajednice,
- izvršni organ opštine i
- najmanje 20 odbornika Skupštine opštine.
U slučaju da predlog podnosi izvršni organ Skupštine opštine ili najmanje 20 odbornika Skupštine opštine, predlagač mora sazvati zbor građana sa područja za koje se predlaže obrazovanje mesne zajednice u cilju prikupljanja potrebnih podataka.
Predlog mora da sadrži:
- svojeručno potpisan spisak građana koji predlažu obrazovanje mesne zajednice,
- područje (opis po ulicama) mesne zajednice i broj stanovnika područja,
- opis delatnosti mesne zajednice,
- način finansiranja rada mesne zajednice,
- broj članova Skupštine mesne zajednice i
- druga pitanja od interesa za život i rad mesne zajednice.
Predlog odluke podnosi se Skupštini opštine koja ocenjuje da li postoje uslovi da građani mogu:
- najneposrednije izražavati, usaglašavati i zadovoljavati zajedničke interese i potrebe,
- obezbeđivati materijalnu osnovu za zadovoljavanje zajedničkih interesa i potreba,
- razvijati saradnju u rešavanju pitanja od zajedničkog interesa sa preduzećima na teritoriji mesne zajednice, drugim mesnim zajednicama, organima i organizacijama.
Akt o obrazovanju na osnovu predloga, donosi Skupština opštine, sa većinom glasova od ukupnog broja odbornika.
Skupština može pre donošenja odluke raspisati referendum radi prethodnog izjašnjavanja građana određenog područja.
Ako Skupština oceni da ne postoje uslovi za obrazovanje mesne zajednice doneće o tome odgovarajuću odluku i obavestiće o tome podnosioca predloga.
Odluka o obrazovanju mesne zajednice sadrži naročito:
- naziv naseljenog mesta odnosno dela naseljenog mesta za koje se obrazuje mesna zajednica,
- tačan opis područja za koje se obrazuje mesna zajednica,
- naziv mesne zajednice,
- broj članova Skupštine mesne zajednice.
III USLOVI I NAČIN SPAJANJA, MENJANJA GRANICA I UKIDANJA MESNIH ZAJEDNICA
1. Uslovi i način spajanja i menjanja granica mesnih zajednica
Za postupak spajanja, odnosno menjanja granica mesnih zajednica primenjuju se odredbe ove odluke za obrazovanje mesnih zajednica, s tim da pravo predlaganja imaju i skupštine mesnih zajednica čije se spajanje predlaže, odnosno čije se granice menjaju, uz obavezu da predlog prethodno razmotri i zbor građana mesnih zajednica čije se spajanje predlaže odnosno čije se granice menjaju.
2. Uslovi i način ukidanja mesnih zajednica
Predlog za ukidanje mesne zajednice mogu dati ovlašćeni predlagači iz člana 8. ove odluke kao i skupština mesne zajednice.
Skupština mesne zajednice dužna je da pokrene postupak ukidanja ukoliko to inicira 50% + 1 ili 500 birača sa teritorije mesne zajednice čije se ukidanje predlaže.
Predlog za ukidanje treba da sadrži obrazloženje u smislu da li je razlog ukidanja prestanak potrebe ili uslova za postojanje mesne zajednice, imajući u vidu uslove iz člana 10. ove odluke.
Za postupak ukidanja shodno se primenjuju odredbe ove odluke za obrazovanje mesnih zajednica.
Pravne posledice ukidanja se regulišu u skladu sa Zakonom i posebnom odlukom kojom se mesna zajednica ukida.
IV DELATNOST, POSLOVI I ORGANIZACIJA MESNIH ZAJEDNICA
1. Delatnost i poslovi mesnih zajednica
U mesnoj zajednici građani odlučuju o ostvarivanju svojih zajedničkih interesa i o solidarnom zadovoljavanju zajedničkih potreba.
Odlučujući o ostvarivanju svojih zajedničkih interesa i o zadovoljavanju zajedničkih potreba građani u mesnoj zajednici utvrđuju svoje odnose u skladu sa materijalnim mogućnostima u oblastima:
- uređivanja naseljenog mesta (putevi, ulice, trotoari, PTT, električna energija, vodovod i kanalizacija, gasifikacija i dr.),
- zaštita i unapređenja čovekove sredine,
- vaninstitucionalne brige o socijalnim kategorijama stanovnika,
- brige o stvaranju boljih uslova života,
- realizacije zavedenog samodoprinosa i zavođenja novog,
- obavljanja uslužnih delatnosti.
Mesna zajednica obavlja i poslove koji joj se odlukom Skupštine opštine povere u stambenokomunalnoj oblasti (briga o stanju lokalnih puteva, ulica, zelenila, komunalnoj higijeni i sl.), zadatke i određene poslove u sprovođenju izbora, popisa stanovništva, organizovanja opštinskog referenduma, institucionalnoj brizi o ugroženim građanima, pravnoj pomoći i drugi povereni poslovi i zadaci od strane Opštine, uz odgovarajuću finansijsku nadoknadu.
Skupština opštine vrši nadzor nad izvršenjem ovih poslova koji su mesnoj zajednici povereni u smislu prethodnog stava.
2. Odlučivanje u mesnim zajednicama
O pitanjima iz nadležnosti mesne zajednice građani odlučuju referendumom, na zboru građana i u organima mesne zajednice, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i Statutom mesne zajednice.
Građani mogu da organima mesne zajednice daju inicijative, predloge i mišljenja za raspravljanje i odlučivanje o pojedinim pitanjima.
Organi mesne zajednice su Skupština mesne zajednice (u daljem tekstu: Skupština) i Savet mesne zajednice (u daljem tekstu: Savet).
Odbornici Skupštine opštine sa teritorije mesne zajednice učestvuju u radu Skupštine i Saveta bez prava glasa.
Skupština može obrazovati stalna i povremena radna tela koja pružaju stručnu pomoć Skupštini i Savetu u pitanjima iz njihove nadležnosti.
Broj članova Saveta i trajanje mandata određuje se Statutom mesne zajednice, s tim da ne može biti veći od jedne trećine od ukupnog broja članova Skupštine.
Izbore za članove Skupštine raspisuje predsednik Skupštine opštine.
Od dana raspisivanja izbora do dana održavanja izbora ne može proteći manje od 30, ni više od 60 dana.
Izbori za članove Skupštine moraju se sprovesti najkasnije 15 dana pre kraja njihovog mandata.
Isto lice može biti izabrano za člana Skupštine više puta.
Članove Skupštine biraju građani mesne zajednice na neposrednim izborima, tajnim glasanjem, na vremenski period od četiri godine.
Za članove Skupštine mogu biti predložena lica koja imaju prebivalište na teritoriji mesne zajednice i imaju biračko pravo.
Kandidate za članove Skupštine mogu predlagati, posebno ili zajedno, političke stranke, koalicije i druge političke organizacije, koje svojim potpisima podrži najmanje 30 birača po predlogu za jednog kandidata ili najmanje 100 birača po izbornoj listi.
Kandidate za članove Skupštine može predložiti i grupa građana, koju svojim potpisima podrži najmanje 30 birača po predlogu za jednog kandidata ili najmanje 100 birača po izbornoj listi.
Broj kandidata na jednoj izbornoj listi može biti dvostruko veći od broja članova Skupštine.
U ime političke stranke ili grupe građana, predloge može podneti samo lice koje je politička stranka ili grupa građana ovlastila.
U ime koalicije stranaka, predlog podnose najviše dva ovlašćena lica.
Kad izbornu listu predlaže koalicija stranaka, uz izbornu listu se obavezno podnosi i pismeni koalicioni sporazum kojim se uređuje način raspodele i prestanak mandata kao i popune upražnjenog mesta člana Skupštine.
Izborna lista dostavlja se Opštinskoj izbornoj komisiji najkasnije 15 dana pre dana određenog za održavanje izbora.
Uz izbornu listu dostavlja se dokumentacija i to:
1) potvrda o izbornom pravu za svakog kandidata sa izborne liste
2) pismena izjava kandidata da prihvata kandidaturu, overena od strane nadležnog organa ili od strane dva člana Skupštine
3) fotokopiju važeće lične karte
4) pismena saglasnost nosioca liste
5) ovlašćenje lica koja podnose izbornu listu
6) potpisi birača koji su podržali određenu izbornu listu
7) pismeni koalicioni sporazum, kad izbornu listu predlaže koalicija stranaka.
Opštinska izborna komisija propisuje oblik i sadržaj obrazaca iz tačke 1), 2), 4), 5) i 6) stava 2. ovog člana.
Jedno lice može biti kandidat za člana Skupštine samo na jednoj izbornoj listi.
Podnosilac izborne liste određuje redosled kandidata na listi.
Najmanje jedna trećina, od ukupnog broja kandidata na listi, moraju biti kandidati manje zastupljenog pola.
Pravo da bira članove Skupštine ima građanin koji ima biračko pravo i prebivalište na području mesne zajednice (u daljem tekstu: birač).
Organ nadležan za vođenje biračkog spiska je Opštinska uprava Subotica.
Narednog dana od dana raspisivanja izbora, organ nadležan za vođenje biračkog spiska obaveštava građane, putem javnog oglasa ili putem sredstava javnog obaveštavanja, da mogu izvršiti uvid u birački spisak i tražiti upis, brisanje, izmenu, dopunu ili ispravku biračkog spiska.
Birački spisak zaključuje se najkasnije 8 dana pre održavanja izbora.
Svakom biraču obavezno se najdocnije 3 dana pre održavanja izbora, dostavlja obaveštenje o danu i vremenu održavanja izbora, sa brojem i adresom biračkog mesta na kome glasa i brojem pod kojim je upisan u birački spisak.
Sprovođenjem izbora za članove Skupštine rukovodi Opštinska izborna komisija.
Svakoj izbornoj listi pripada broj mandata koji je srazmeran broju dobijenih glasova.
Izborna komisija utvrđuje broj mandata koji pripada svakoj izbornoj listi.
U raspodeli mandata učestvuju izborne liste koje su dobile najmanje 5% glasova od ukupnog broja glasova birača koji su glasali.
Izborna komisija raspodeljuje mandate između različitih izbornih lista tako što se ukupan broj mesta u Skupštini množi brojem važećih glasova koji je osvojila svaka od izbornih lista.
Dobijeni proizvod se zatim deli ukupnim brojem glasova datim svim izbornim listama, izuzimajući glasove date onim izbornim listama koje nisu dobile najmanje 5% glasova od ukupnog broja glasova birača koji su glasali.
Svakoj izbornoj listi dodeljuje se onoliko mandata koliko celih brojeva proizlazi iz ove proporcije.
Ukoliko jedan ili više mandata ostane neraspoređen, oni se dodeljuju izbornim listama prema najvećim delovima razlomka.
Kad dve ili više izbornih lista imaju isti ili sledeći najveći deo razlomka, mandat se dodeljuje izbornoj listi koja je osvojila veći broj mandata.
Mandati koji pripadaju određenoj izbornoj listi dodeljuju se kandidatima sa te liste.
Kad određenoj izbornoj listi pripadne više mandata nego što je na toj listi predloženo kandidata za člana Skupštine, mandat se dodeljuje izbornoj listi koja ima sledeći veći deo razlomka.
Izbornoj listi se dodeljuje 1/3 dobijenih mandata kandidatima po njihovom redosledu na listi.
Podnosilac izborne liste će, najkasnije u roku od 10 dana od dana objavljivanja ukupnih rezultata izbora, dostaviti izbornoj komisiji podatke o tome kojim kandidatima sa izborne liste se dodeljuju preostale 2/3 dobijenih mandata tako da od ukupnog broja dodeljenih mandata najmanje jedna trećina mandata bude dodeljena manje zastupljenom polu.
Ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke izborna komisija će ga pismeno obavestiti da je dužan da to učini u naknadnom roku od pet dana, uz upozorenje na posledice nepostupanja.
Ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke ni u naknadno ostavljenom roku izborna komisija će posebnim rešenjem sve dobijene mandate sa te liste dodeliti kandidatima sa te liste prema njihovom redosledu na listi. Protiv ovog rešenja nije dozvoljen prigovor, niti žalba.
Ako je podnosilac izborne liste koalicija stranaka preostale 2/3 dobijenih mandata tako da od ukupnog broja dodeljenih mandata najmanje jedna trećina mandata bude dodeljena manje zastupljenom polu se dodeljuju na osnovu koalicionog sporazuma.
Članu Skupštine prestaje mandat pre isteka vremena na koje je izabran:
1) podnošenjem ostavke
2) donošenjem odluke o raspuštanju Skupštine
3) ako je pravosnažnom sudskom odlukom osuđen na bezuslovnu kaznu zatvora u trajanju od najmanje šest meseci
4) ako je pravosnažnom odlukom lišen poslovne sposobnosti
5) ako mu prestane prebivalište na području mesne zajednice
6) gubljenjem državljanstva
7) ako nastupi smrt člana Skupštine.
Članu Skupštine prestaje mandat danom nastupanja slučaja iz stava 1. ovog člana.
Dan prestanka mandata, izuzev u slučaju navedenom u tačci 2) stava 1. ovog člana, konstatuje Skupština na prvoj narednoj sednici posle prijema obaveštenja o razlozima za prestanak mandata.
Svaki birač, kandidat za člana Skupštine, i podnosilac izborne liste može Opštinskoj izbornoj komisiji uložiti prigovor zbog povrede izbornog prava ili izbornog postupka.
Prigovor se podnosi u roku od 24 časa od dana kada je doneta odluka, odnosno izvršena radnja ili učinjen propust.
Opštinska izborna komisija doneće rešenje u roku od 48 časova od prijema prigovora i dostaviti ga podnosiocu prigovora.
Ako Opštinska izborna komisija usvoji prigovor poništiće odluku ili radnju.
Ako izborna komisija po prigovoru ne donese rešenje u rokovima predviđenim ovom Odlukom, smatraće se da je prigovor usvojen.
Skupština ima svog predsednika koga bira iz svojih redova.
Predsednik se bira na prvoj sednici Skupštine većinom glasova ukupnog broja članova Skupštine.
Predsednik Skupštine predstavlja i zastupa mesnu zajednicu.
Skupština može većinom od ukupnog broja članova Skupštine doneti odluku o svom raspuštanju.
Odluku o raspuštanju Skupštine mogu doneti i građani mesne zajednice putem referenduma.
Predlog za raspisivanje referenduma radi raspuštanja Skupštine može se dati ako se oceni da se u mesnoj zajednici ne zadovoljavaju potrebe i interesi lokalnog stanovništva ili da se poslovi koji su povereni mesnoj zajednici ne obavljaju u sladu sa zakonom, statutom, aktom o obrazovanju mesne zajednice ili odlukama Skupštine opštine.
Predlog iz stava 3. ovog člana mogu dati:
- najmanje 10% birača sa prebivalištem na području mesne zajednice
- Predsednik opštine
- najmanje 20 odbornika Skupštine opštine.
Odluku o raspisivanju referenduma donosi Skupština opštine većinom od ukupnog broja odbornika Skupštine opštine.
Odluka o raspuštanju Skupštine smatra se donetom ukoliko je za nju glasala većina birača koja je glasala.
U slučaju donošenja odluke od strane Skupštine o svom raspuštanju i u slučaju kada se na referendumu donese odluka o raspuštanju Skupštine, Predsednik Skupštine opštine u roku od 5 dana od dana donošenja odluke Skupštine o svom raspuštanju, odnosno od dana utvrđivanja rezultata referenduma, raspisuje vanredne izbore za članove Skupštine.
Postupak izbora sprovodi se po odredbama ove Odluke.
Mandat novoizabrane Skupštine traje do isteka mandata redovnog saziva Skupštine ostalih mesnih zajednica.
U slučaju raspuštanja Skupštine mandat članova Skupštine traje do konstituisanja novog saziva Skupštine.
Ne može se doneti odluka o raspuštanju Skupštine ako je od izbora za članove Skupštine isteklo manje od 12 meseci ili ako je do isteka mandata članova Skupštine ostalo manje od 12 meseci.
Na sve što ovom Odlukom nije uređeno, a odnosi se na organe za sprovođenje izbora, kandidovanje, povlačenje izborne liste, proglašenje izbornih lista, postupak utvrđivanja zbirne izborne liste, biračka mesta, obaveštenje građana o izbornim listama, sprovođenje izbora, utvrđivanje i objavljivanje rezultata izbora, ponovne izbore i dodeljivanje mandata u slučaju prestanka mandata članu Skupštine pre isteka vremena na koje je izabran, shodno se primenjuju odredbe Zakona o lokalnim izborima ("Službeni glasnik RS", br. 33/02, 37/02 - ispr. i 42/02), a odredbe Zakona o izboru narodnih poslanika ("Službeni glasnik RS", br. 35/2000), ukoliko Zakon o lokalnim izborima upućuje na to.
Članove Saveta bira Skupština većinom broja glasova od ukupnog broja članova Skupštine.
Za članove Saveta mogu biti birana lica koja imaju prebivalište na teritoriji mesne zajednice i imaju biračko pravo.
Skupština mesne zajednice:
- usvaja Statut i druge akte mesne zajednice, donosi plan rada, završni račun i finansijski plan mesne zajednice,
- predlaže organima Skupštine opštine program razvoja mesne zajednice,
- potvrđuje odluke donete na referendumu i proglašava ih,
- bira predsednika Skupštine i Saveta,
- izvršava odluke i sprovodi zaključke zbora građana,
- vrši i druge poslove u skladu sa Statutom mesne zajednice.
Savet mesne zajednice:
- priprema predloge, odluke i druga akta,
- izvršava odluke Skupštine,
- odlučuje o broju i strukturi izvršilaca potrebnih za obavljanje stručno administrativnih i drugih poslova,
- organizuje rad mesne zajednice i vrši druge poslove u skladu sa Statutom mesne zajednice.
Predsednik Saveta rešava o pravima, obavezama i odgovornostima zaposlenih u mesnoj zajednici.
Sva prava iz radnog odnosa Predsednik Saveta i zaposleni u mesnoj zajednici ostvaruju u mesnoj zajednici shodno Statutu mesne zajednice.
Sredstva potrebna za izvršavanje poslova mesnih zajednica obrazuju se od:
- prihoda opštine koje ona ustupi mesnoj zajednici u skladu sa planovima i programima razvoja mesne zajednice odnosno opštine, shodno budžetu opštine,
- sredstava građana koje oni budu udružili neposredno putem samodoprinosa ili na drugi način,
- naknade za usluge i drugih prihoda koje svojim aktivnostima a u skladu sa Statutom mesne zajednice, ostvaruje mesna zajednica,
- sredstava koje za aktivnosti mesne zajednice izdvajaju zainteresovana preduzeća i drugi subjekti,
- poklona i drugih sredstava.
Odluku o raspolaganju sredstvima mesne zajednice donosi Savet.
Mesne zajednice će uskladiti svoje statute i druge opšte akte sa odredbama ove odluke u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Predsednik Skupštine opštine će raspisati izbore za članove skupština mesnih zajednica u roku od 45 dana od stupanja na snagu ove odluke.
Organi mesnih zajednica kojima je prestao mandat nastavljaju da obavljaju poslove do konstituisanja novih organa mesnih zajednica.
Postupak za izbor članova Skupštine mesne zajednice započet po odredbama Odluke o mesnim zajednicama ("Službeni list Opštine Subotica", broj 3/94, 8/94, 21/98) koji, do dana stupanja na snagu ove odluke nije okončan, sprovešće se u skladu sa odredbama te Odluke.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o mesnim zajednicama ("Službeni list Opštine Subotica", broj 3/94, 8/94, 21/98).
Organi mesnih zajednica kojima istekne mandat pre izbora novih organa nastavljaju da obavljaju poslove iz svoje nadležnosti do konstituisanja novih organa mesnih zajednica.
Prečišćeni tekst Odluke o mesnim zajednicama objavljuje se u "Službenom listu Grada Subotice".
Prečišćeni tekst Odluke o mesnim zajednicama obuhvata:
1. Odluku o mesnim zajednicama ("Službeni list Opštine Subotica", br. 41/02), izuzev člana 33. kojim je regulisano stupanje na snagu,
2. Ispravku Odluke o mesnim zajednicama ("Službeni list Opštine Subotica", br. 2/03) koja je data 24.01.2003. godine i
3. Odluku o izmenama i dopunama Odluke o mesnim zajednicama ("Službeni list Opštine Subotica", br. 10/07), izuzev člana 9. kojim je regulisano stupanje na snagu.